Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.071
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kun hørt ML en gang. Da parret med DP. Mener at den kombinasjonen var en "greie" før.
    Det låt ihvertfall fantastisk på Pink Floyd. Høyttaleren stod den gang midt på gulvet slik at lydbildet ble stoooort.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Ehhh...kremt. Vi snakker Martin Logan hybrider med egen innebygd 300 watt klasse D forsterker til bassmodulen.
    Da trenger man ikke 300 Mækkintosk watt til statorpanelet. Det viktige her er strømforsyningen til forsterkeren som skal forsyne panelene.
    Personlig ville jeg ikke gått for McIntosh transistor i så fall, men dette er kun basert på lytte erfaring med en stereo 402 blokk. den var rimelig treg i sessen.
    Prøv med AR sette ditt først for å stikke ut kursen EVO III, og ikke bytt alt i en smell.
    Det kan fort medføre frustrasjoner, ny RIAA, forsterker runddans osv.
    Kanskje det holder med en AR Galileo160 S, så er du i boks og vel så det :rolleyes:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om høyttalerprodusenten anbefaler 50-600W, så legger man seg ikke på nedre halvdel av anbefalingen. For meg spiller det ingen rolle hva man har lyst til å prøve, men synes nå Powerpoint forsiktig sagt er på bærtur og det nå før bærsesongen...
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Vi får se hva som forsvinner ut døra først da :).
    Mcinntosk kan jo funke fint med SF også det,og ARC med Martin Logan. Litt av det som er gøy med denne hobbyen er jo å teste forskjellige ting. Det å selge FS’ene sitter langt inne,ARC har jeg ingen sånne følelser for :). Så den som har levver får se ;)


    O
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Morroa med Mcintosh sine effekt amper begynner for fullt når en kommer opp på 601. De «mindre» ampene til Mc er helt greie, har hatt 275 samt testet ut 452. De eldre Mc ampene som 402 og lignende blir for sløve for min smak.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Morroa med Mcintosh sine effekt amper begynner for fullt når en kommer opp på 601. De «mindre» ampene til Mc er helt greie, har hatt 275 samt testet ut 452. De eldre Mc ampene som 402 og lignende blir for sløve for min smak.
    Godt alle ikke har lik smak da :)

    O
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    For å si det mer direkte, eldre Mc modeller på dine Sonus faber er ikke optimalt, smak eller ikke. I beste mening.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hei Ove,

    Det å bytte høyttalere er imo det som gir mest moro med denne seilasen.
    Er her man virkelig får endring i oppsettet og prøvd nye retninger innen hobbyen.
    Som du eide jo jeg Amati Futura og var meget tilfreds med dette :)
    Når jeg bestemte meg for å prøve en ny retning var OB øverst på listen. Så gjorde det og ikke angret en dag etter..
    Ikke fordi OB totalt sett var bedre tenker jeg,for det er de ikke på alle parametre..men en annen tilnærming til musikknytelse,som gjør det enda mer moro å spille all musikk/sjangre i samlingen.

    Så har du lyst å prøve annen retning, kjør på med høyttalerbytte og behold Arc er mitt tips :)
    Amati Futura kan man få i stua igjen ved senere anledning.

    Jonas
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er mulig,en MA 9000 burde funke både på Sonus F og ML ???

    O
    Om jeg får komme med noen observasjoner. Hadde som sagt MA8000 her hjemme. Det er i grunn den samme forsterker som MA9000, eneste forskjell, utbyttbar DAC. Om du går for en slik vil du imo være avhengig av ekstern RIAA, ikke fordi den i MA er dårlig i seg selv, men fordi RIAA tett på store trafoer i et effekttrinn er en dårlig ide. Du hører brum. De som sitter i preampene derimot er helt tyste. MA9000 eller MC452 er kraftig nok for de fleste, men når du vender deg til den forvrengningsfrie effekten kommer du til å hungre etter mer effekt, det er jeg temmelig sikker på.

    Personlig synes jeg alt fra McIntosh er kult, men liker ikke anbefale merker til andre, bare deler egen innsikt basert på eierskap og utprøving. At McIntosh derimot kun er "show but no go" som flere puritanere eller alternativtenkende individer har fått for seg, er rent tøv.

    Trenden med lite effekt fra eksotiske små produsenter kombinert med kabler som har vært gjennom den ene åndelige renselsesprosess etter den andre burde høre den uvitende fortiden til. (Kjøpe kabler av estetiske grunner derimot er innafor synes jeg.:)) Ingen problemer å få tak i utstyr med masse kvalitetswatt i dag, så får man velge om utstyret i tillegg skal vises frem eller gjemmes. Tipper du er litt som meg, som i tillegg til å ha fremragende musikksmak, liker at utstyret vises frem.;)
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Riaa har jeg jo så det løser seg,ja jeg liker store bøse forsterkere med minst mulig WAF :). Jeg spiller skjeldent veldig høyt da det trigger venstre øret mitt som da hyler som en flyalarm i flere dager etter på. Samme er det med diskant som er for fremtredene/lys/skrikende kall det hva du vil;). Jeg må være forsiktig med valg av forsterker/ høyttaler pga det,liker at lyden er oppløst og detaljert. Må bare innse at øret mitt ikke blir bedre med årene men bare værre så jeg får velge utstyr ut i fra det. Jeg hører fortsatt godt etter jeg fikk bukt med betenelsen som gjorde det vondt for noen mnd siden men som sakt det skal ikke mye til før det piper i det :(. Så jeg får gå for noe laid back lyd det er jo stort sett bare jeg som sitter her og hører på det uansett;)

    O
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rangerer både Quad og Magnepan foran Martin Logan. Hadde Summit 2 og likte ikke helt sløret over de. Og når jeg fikk loop pga platespiller, fordi plater kan gå dypere enn cd, fikk jeg nok. Men godt vi er forskjellige :).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.835
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå skal jeg ikke skryte på meg å vite så mye om ML , men hadde CLS II b ca 3 år. Og sløret er det siste jeg ville betegne dem som. De var fulltoner , men helt klart ingen dypbass høyttaler. Jeg delte de derfor ved 90 hz og sub derfra og ned. Hadde blant annet et par Chord 1400 B monoblokker på dem, og har aldri verken før eller siden hatt så dypt lydbilde. Selv etter 15 år med Quad esl 63. Jeg savnet å spille litt høyere noen ganger, og de var et helvete å drive for de fleste forsterkere. Uansett, ikke så veldig aktuell informasjon da jeg regner med det har skjedd MYE på alle de årene siden mine var nye.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå skal jeg ikke skryte på meg å vite så mye om ML , men hadde CLS II b ca 3 år. Og sløret er det siste jeg ville betegne dem som. De var fulltoner , men helt klart ingen dypbass høyttaler. Jeg delte de derfor ved 90 hz og sub derfra og ned. Hadde blant annet et par Chord 1400 B monoblokker på dem, og har aldri verken før eller siden hatt så dypt lydbilde. Selv etter 15 år med Quad esl 63. Jeg savnet å spille litt høyere noen ganger, og de var et helvete å drive for de fleste forsterkere. Uansett, ikke så veldig aktuell informasjon da jeg regner med det har skjedd MYE på alle de årene siden mine var nye.
    CLS var noe annet enn Summit helt klart . Likte CLS, ærlige på det de kunne.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei Ove,

    Det å bytte høyttalere er imo det som gir mest moro med denne seilasen.
    Er her man virkelig får endring i oppsettet og prøvd nye retninger innen hobbyen.
    Som du eide jo jeg Amati Futura og var meget tilfreds med dette :)
    Når jeg bestemte meg for å prøve en ny retning var OB øverst på listen. Så gjorde det og ikke angret en dag etter..
    Ikke fordi OB totalt sett var bedre tenker jeg,for det er de ikke på alle parametre..men en annen tilnærming til musikknytelse,som gjør det enda mer moro å spille all musikk/sjangre i samlingen.

    Så har du lyst å prøve annen retning, kjør på med høyttalerbytte og behold Arc er mitt tips :)
    Amati Futura kan man få i stua igjen ved senere anledning.

    Jonas
    Du sier noe,kvier meg for å bytte ut de :) ARC ryker uansett da det er lettere og erstatte forsterkere enn høyttalere har jeg på følelsen av.
    Amatiene har mange gode kvaliteter jeg liker:)

    O
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå skal ikke jeg ha verken CLS eller summit så det så ;)

    O
    Fortsatt Martin Logan, som må stå ihvertfall en meter ut i rommet ;). Men du finner utav det.
    Gjør jeg nok,sattser på McIntosh i første omgang så får jeg se hva som skjer videre. Mye gøy der ute :)

    O
    Håper du får testet før kjøp Ove? :) spennende å se hva du ender opp med

    mvh
    Ja, prøvehøring er viktig. Men når det er sagt, så er det flere som har satset på kombinasjonen Sf Amati Futura og MacIntosh. Så det blir sikkert ikke galt.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.895
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gjør jeg nok,sattser på McIntosh i første omgang så får jeg se hva som skjer videre. Mye gøy der ute :)

    O
    Håper du får testet før kjøp Ove? :) spennende å se hva du ender opp med

    mvh
    Ja, prøvehøring er viktig. Men når det er sagt, så er det flere som har satset på kombinasjonen Sf Amati Futura og MacIntosh. Så det blir sikkert ikke galt.
    Det er sant det,ikke helt umulig det klaffer med det :)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Riaa har jeg jo så det løser seg,ja jeg liker store bøse forsterkere med minst mulig WAF :). Jeg spiller skjeldent veldig høyt da det trigger venstre øret mitt som da hyler som en flyalarm i flere dager etter på. Samme er det med diskant som er for fremtredene/lys/skrikende kall det hva du vil;). Jeg må være forsiktig med valg av forsterker/ høyttaler pga det,liker at lyden er oppløst og detaljert. Må bare innse at øret mitt ikke blir bedre med årene men bare værre så jeg får velge utstyr ut i fra det. Jeg hører fortsatt godt etter jeg fikk bukt med betenelsen som gjorde det vondt for noen mnd siden men som sakt det skal ikke mye til før det piper i det :(. Så jeg får gå for noe laid back lyd det er jo stort sett bare jeg som sitter her og hører på det uansett;)

    O
    Med de øreproblemene du har, tror jeg Amatiene er noe av det tryggeste du kan ha, om du da ikke skal over til vintage-modeller, som vel ikke er noe alternativ. Jeg prøvde Martin Logan, Adyton med mer før jeg endte opp med Amati Futura. Dette fordi de var mest ørevennlige og samtidig låt bra og så fine ut.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.729
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vi (OVK) lyttet på Summit/ML subber og to st Accuphase A50/60? hjemme hos en tidl medlem for en så der 10år siden, det spillte bra husker jeg:)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Om høyttalerprodusenten anbefaler 50-600W, så legger man seg ikke på nedre halvdel av anbefalingen. For meg spiller det ingen rolle hva man har lyst til å prøve, men synes nå Powerpoint forsiktig sagt er på bærtur og det nå før bærsesongen...
    Det kommer jo helt an på hvilke bær man ønsker å plukke min gode mann.
    De har kanskje ikke fått med dem klimaendringene heller?
    Men jeg kan opplyse dem om at bringebærkrattene nå er i ferd med å spire her nede.
    Så for alt hva jeg vet, så er innhøsting og sylting allerede unnagjort før nasjonaldagen :rolleyes:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mcintosh er iallefall ekstremt pent å se på i lysdempet rom ;). Husker mine mc1.2kw, helt magisk. Lyden var også helt fantastisk, men preampen, en c48, var ikke noe å rope hurra for. Tror c52 og 47 har blitt endel bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn