Her var jo Dual-testen jo!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Øh... synd å si det, men dere har jo allerede forent eder. Og teller totalt 4 stk i Norge.. langt færre enn Lada-entusiastene, BTW.

Mvh Vidar P
Ikke glem Frank Van Alstine i USA. Han er en legende i hifisammenheng, og Dualist han også. Han ler like lenge som oss av moderne vinylspillere...

http://www.avahifi.com/

;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke glem Frank Van Alstine i USA. Han er en legende i hifisammenheng, og Dualist han også. Han ler like lenge som oss av moderne vinylspillere...

http://www.avahifi.com/

;)
Bravo. Enda en "legende" og "autoritet" blant dualistene. Morsomt for dere å ha noen guruer å skilte med; det er jo ingen renomerte hifi-personligheter som liker eller eier moderne hifi, så dere er nok et hestehode foran ja!

Bare av nysgjerrighet; hvilke (konkrete) av de moderne vinylspillerne du har hørt på under kontrollerte forhold er det egentlig du ler så høyt og lenge av karl?

Mvh Vidar P
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Bare av nysgjerrighet; hvilke (konkrete) av de gamle mellomhjulsspillerene du har hørt på under kontrollerte forhold er det egentlig du ler så høyt og lenge av Vidar?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare av nysgjerrighet; hvilke (konkrete) av de gamle mellomhjulsspillerene  du har hørt på under kontrollerte forhold er det egentlig du ler så høyt og lenge av Vidar?
Må minne deg på; det var ikke jeg som for etpar innlegg siden sa at jeg lo av mellomhjulsspillere, og det har jeg aldri gjort; det var DU som sa at dere lo av moderne vinylspillere.

Hvilke er de?

Mvh Vidar P
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Dette er vel ikke interessant lengre?
Enig med Vidar her: Det er vel ingen som ler av mellomhjul?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... ser at Uno har fått testet en Dual 1219 også (litt ned i denne tråden);

http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=731&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Forresten interessant å se at nå synes plutselig Dual-gutta at 701 er den beste å høre, noe som jeg har hevdet lenge (jeg har sagt at 701 er den eneste Dual som har noen plass i moderne lydgjengivelse, selv om jeg ikke er mektig imponert akkurat), men blitt avfeid med at jeg "ikke har peiling".
Videre er det interessant å se hvordan feilaktige koblinger mellom Philips og Airpax blir hauset opp som sannheter fordi det passer til deres verdensbilde; Airpax utviklet av Philips? Tull. Philips har hatt eierinteresser i Airpax (som i mye annet). Til informasjon så har Philips inkl sine oppkjøpte datterselskaper vært en av de største underleverandører i hifi, og de må ses på som på en side et innovativt firma, men på en annen side en resultatorientert eierorganisasjon.

Enda mere morsomt er det når disse "ekspertene" kritiserer andre, og vellykkede, designer.
Om dere har så mye peiling på hva som teller og ikke, store eller små motorer osv, hvorfor lager dere ikke simpelthen en platespiller selv? Å lage en spiller langt bedre enn Linn, SME, Pink Triangle, VPI osv osv skulle jo ikke være noe problem siden dere besitter alle sannheter...

Mvh Vidar P
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Vel, dette med UNO`s test var aprilsnarr, Vidar. Bedre lykke neste gang du vil ta oss!

;D

Jeg skjønner deg slik at Dual aldri var så innovativt som Phillips mht platespillere? Les litt audiohistorie du, Vidar.

:)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vel, dette med UNO`s test var aprilsnarr, Vidar. Bedre lykke neste gang du vil ta oss!

;D

Jeg skjønner deg slik at Dual aldri var så innovativt som Phillips mht platespillere? Les litt audiohistorie du, Vidar.

:)
1) Sa Uno det? Vel, han kunne like gjerne ha ment det  :) Resten av innlegget mitt er iallfall ikke noen aprilspøk, men det unnlot du å kommentere...?

2) Da har du skjønt feil  ;) Ikke alt handler om Dual, og jeg har ikke nevnt Dual i den sammenheng. Det jeg siktet til var bl.a cd-drivverk, hvor Philips har vært storleverandør.

Forresten så er ikke jeg ut etter å TA deg; men jeg synes litt synd på deg... men kanskje blir det snart en brukt LP12 til en billig penge vet du, så cheer up!  :D

Mvh Vidar P
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Ikke synd på meg, Vidar! Jeg kan kjøpe Linn i bøtter og spann om jeg vil. Det blir bare for dumt å bruke penger på noe som skal erstatte det jeg har - særlig når det jeg har er bedre.

Kommentar til resten av ditt innlegg: Å bruke en liten synkronmotor fra Phillips er greit nok for Linn ser det ut til. Denne er jo også brukt av Phillips selv, og av Rega. Mange Regatråder om motorproblemer på forumet...

Jeg har åpnet og renovert to Dualmotorer. Det er en helt annen kvalitet. Hvordan jeg kan si det? Jo, jeg har jobbet med slikt og har profesjonell erfaring fra et svært seriøst verksted. Jeg har renovert mange motorer av profesjonell kvalitet. De var temmelig like de store synkronmotorene i Dual 1219/1229, imponerende solide saker. Tror ikke disse Phillipsmotorene kan renoveres engang. Det ser ikke ut til at disse skal åpnes, det er jo ingen skruer på de. Dimensjoneringen ser ut til å være ca. halvparten av en Dualmotor.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tror ikke disse Phillipsmotorene kan renoveres engang. Det ser ikke ut til at disse skal åpnes, det er jo ingen skruer på de. Dimensjoneringen ser ut til å være ca. halvparten av en Dualmotor.
Men Karl da....... :eek:
Har du ikke fått det med deg enda ???
Det er ikke størrelsen det kommer an på, men meter pr. sekund ;D ;D ;D
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Skal ta med meg min Dual neste gang jeg er innom en kompis som har en LP12,og stiller alltid med et åpent sinn.For meg ligger det ingen prestisje og egeninteresse av å ha rett eller at mitt er best.
Låter det mer musikk med LS'en skal jeg gladelig innrømme det..... :)

Mvh
Rune
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Idag var jeg på besøk og hadde med meg min Dual/Shure.
Han bruker en Benz L04 på sin LP12,armen mente han var en Ittok gen2(viss jeg husker rett),dette går så via en EC step-up inni en Audio Research SP-et eller annet(tror det er en 9,men ikke sikker),Consonance M800 og høytalere er Von Schweikert VR1000. Et knalltøft oppsett som alltid er gøy å lytte til.Høres ut til å passe veldig bra ihop og også til det forholdsvis lille rommet.
Det ble ikke noen veldig seriøs sammenligning,men vi spillte vel 2 spor på begge spillerene som sammenligning(Dire Straits-"Brothers in arms" og Blood Sweat & Tears-en live plate med verdens tøffeste tuba solo! )
Hans rigg låt litt varmere,mens Dualen til tider ble skrikende på omtrent samme volum.Han mente LP12en hadde mer detaljer og mer dynamikk,og jeg er vel sånn noenlunde ;) enig.Jeg kjente igjen den kontante og raske/umiddelbare lyden jeg fallt for med Dual/Shure og føllte litt mer engasjement når vi lyttet på BS&T,men det er mulig jeg lyttet litt nøyere når vi hørte på min rigg ;D .
Virket ikke som Linn og Benz hadde noe problem med tempo heller.L04 har jeg hatt selv og det er en pick-up jeg liker veldig godt.
Hørtes ut som min rigg var litt mer todimensjonell og litt "gråere" i lyden,men på den annen side føllte jeg den hadde bedre definisjon.
Jeg har ennå ikke kikket veldig nøye over min spiller og mens Linn var vatret opp og er nøye justert og pick-up som er knapt innspillt,så smellte vi Dualen opp på et hjemmelaget printerbord på hjul,uten å justere noe som helst.
Jeg har også i det siste følt meg litt usikker på hvilken tilstand stiften min er i,og lang gammel kabel med slitte phonoplugger.Pinnene på Shuren og tilkoblingen i shellet ser også litt eiret ut(har prøvt å rense en del på det,men jeg tror der er mer å gå på)

Var jo ikke så veldig seriøst dette her da,men det var interesant for min del å høre min rigg mot noe som er ganske bra pr.idag.Nå har min kompis kjøpt spiller og arm brukt til en rimelig peng,viss det stemmer at den har en ca nypris på 25.000,- ? (Sikkert noen som vet bedre enn meg hva det koster)
Pick-upen kostet vel ca 8.000,- ny.

Foresten noen som vet hva prisen på en Dual 701 og en Shure V15II/M91ED var på 70-tallet? Kunne tenkt meg å vite det.

Mvh
Rune
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.438
Det må jo være noe riv, ruskende galt med den Linnen. Den skulle jo spise Dual/Shure til frokost. Spesielt med tanke på at den var satt ordentlig opp og Dualen bare sleng i fra seg oppe på et printerbord, på hjul !!
Dette må vi få en forklaring på.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det må jo være noe riv, ruskende galt med den Linnen. Den skulle jo spise Dual/Shure til frokost. Spesielt med tanke på at den var satt ordentlig opp og Dualen bare sleng i fra seg oppe på et printerbord, på hjul !!
Dette må vi få en forklaring på.
Fritt sakset; Linn'en varm og Dual'en skrikende. Linn'en hadde bedre dynamikk og detaljer. Dual'en gråere og mer todimensjonal...
Høres jo ut som den spilte langt bedre spør du meg. Forresten så var vel dette en pre-Cirkus Linn med den utgåtte Ittok LVII ( lydmessig ekvivalent til Akito 2 iflg Linn)? Ikke Lingo eller Valhalla, men Basik PSU?

Resultatet høres rimelig ut synes jeg. Især når man tar i betraktning forutsetningene for bedømmelsen.
Forresten pleier ikke Benz-pu'er å passe i Linn-armer; de pleier å miste definisjon, liv og "snert" spør du meg (usikkert om jeg har hørt akkurat L04 i Linn-arm, men det er uvesentlig).

Bare så det er nevnt; det er vesentlig forskjell på en gammel pre-Cirkus Linn med billigste psu, og en moderne spec'et en med Cirkus, Lingo, Ekos osv.

Mvh Vidar P
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.438
Fritt sakset; Linn'en varm og Dual'en skrikende. Linn'en hadde bedre dynamikk og detaljer. Dual'en gråere og mer todimensjonal...


Mvh Vidar P
Husk å få med "litt" og "noe"
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Forresten pleier ikke Benz-pu'er å passe i Linn-armer; de pleier å miste definisjon, liv og "snert" spør du meg
Har ikke sammenfallende syn på det, Vidar. Hadde tidligere Benz H2.0 Wood i en Ittok LVII og nå Ruby2 i en Ekos. Jeg synes begge kombinasjonene spiller veldig bra.
En av de rimelige Benz'ene (heter MC silver eller noe sånt) låt ikke allverden i en Ittok, men den stiller jo i en helt annen klasse...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke sammenfallende syn på det, Vidar. Hadde tidligere Benz H2.0 Wood i en Ittok LVII og nå Ruby2 i en Ekos. Jeg synes begge kombinasjonene spiller veldig bra.
En av de rimelige Benz'ene (heter MC silver eller noe sånt) låt ikke allverden i en Ittok, men den stiller jo i en helt annen klasse...
Tidene forandrer seg jo.. jeg hadde andre systemer på den tiden, men husker da visserlig at de Benz'er jeg var borti i Linn-armer ikke var helt "der fremme" hva snert og leading-edge definisjon angår, og dermed stjal litt "immediacy" (ingen god norsk oversettelse på det; umiddelbarhet muligens) og driv fra musikken. Noe som i grunnen har gjort at jeg aldri helt har fått den store entusiasme for produsenten; og som forøvrig også sammenfaller med Rune's beskrivelse.

Velvel, smak og behag er ikke lett å diskutere, men de er (i Linn-armer) nokså langt fra Linn's Troika, Arkiv og Akiva om det er noe å objektivisere saken med.

Ved nærmere ettertanke har jeg nok aldri hatt Benz i Ittok LVII, men iallefall i Akito 2 og i Ekos uten imponerende resultater.. dog ikke så totalt drept som f.eks en Denon DL304 i de armene..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husk å få med "litt" og "noe"
Man rekker jo ikke stort mer enn "litt" og "noe" etter to kutt på LP...
Etter 2 timer, 2 dager, 2 uker, 2 måneder osv begynner de mer substansielle forskjeller mellom kilder å gjøre seg gjeldende.

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Foresten noen som vet hva prisen på en Dual 701 og en Shure V15II/M91ED var på 70-tallet? Kunne tenkt meg å vite det.

Mvh
Rune
1975:
Dual 701-CS70:
DKR 2995,- med arm og Shure V15III (DKR798,-)
hastighetsavvik: ikke oppgitt
wow: 0,03%
rumble: >70dB

Linn LP12:
DKR 2500,- eks arm, PU og lokk. Ble oftest levert med SME S2 eller Grace G-707 til DKR 931,50 og Shure V15III eller Stanton 681EEE til DKR 685
hastighetsavvik: <0,35% (<0,1% i 1979)
wow: 0,15% (0,035% i 1979)
rumble: >70dB (>75dB i 1979)

I 1979 var prisen økt til DKR 2995 og den fikk en konkurrent i:
STD 305D
DKR 3595,- eks arm og PU.
hastighetsavvik: <0,01% (dagens Linn Lingo 0,03%!!!)
wow: 0,06% (Linn Lingo: ikke oppgitt)
rumble: >80 dB (Linn Lingo: ikke oppgitt)

Hmmmm.... Fikk mye for pengene den gangen ;)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Interesant,Michell.
Det var nesten det jeg regnet med.Som jeg har sagt tidligere,skulle man brukt en slik kvalitetsmotor som står i Dual 701 og solgt det idag hadde det blitt dyrt,sannsynligvis veldig dyrt,ivertfall visst det var skotter som skulle tjene på det :D

Direktedrift har noe for seg,og viss jeg selv skulle lage det beste spiller jeg kan tenke meg så hadde det vert med direktedrift og en luftangentialarm.
Goldmund Studio,Rockport osv bruker direktedrift.

I det oppsettet jeg hørte igår,så hadde jeg sannsynligvis foretrukket Linnen,men jeg har ingen planer om å bytte :)
De som snakker om store forskjeler når det gjelder hifi tar jeg ikke så alvorlig lenger.Jeg trodde på det før når jeg las hifiblader og fekk inntrykk av at forskjelene var enorme,og at utstyr som er 1 år gammelt er utdatert.
Vel,mulig jeg har dårlig hørsel etter å ha slått for hardt på slagverket mitt,men jeg klarer verken å se eller høre denne voldsomme utviklingen.Noe har blitt litt bedre,andre ting har blitt dårligere.Rør er et eksempel på ting som har dårligere kvalitet idag.Motoren som står i Dualen er et annet eksempel.Man finner ikke en sånn motor i noe platespillerdriverk under 20.000,- idag,viss man finner det overhodet....... tror jeg ;)

En annen ting når det gjelder at jeg opplevde Dual/Shure som mer frempå og til tider litt aggresiv,så bør en huske på hvordan ting låt midt på 70-tallet.Det jeg har hørt av godt 70 talls forsterkerutstyr har en roligere mellomtone og det som for meg høres ut som mer definisjon og mindre forvrenging,og dette vil naturligvis matche som hånd i hanske med Dual/Shure.

Jeg er helt sikker på at Dual/Shure vil passe veldig mange sin smak,men en må som alltid prøve selv.
Og sannsynligheten for at en som abbonerer på Puls(ikke sikkert det eksisterer lenger?, musikkblad) liker det er større enn for en som abbonerer på Stereophile, Hifinews, og har alle testplatene til High-fidelity + Kari Bremnes complete collection ;D

Mvh
Rune
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Interessant å se hvordan en test mellom en Dual på et printerbord og en nøye oppsatt Linn blir godtatt av de som liker Linn.

???
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.438
Man rekker jo ikke stort mer enn "litt" og "noe" etter to kutt på LP...
Etter 2 timer, 2 dager, 2 uker, 2 måneder osv begynner de mer substansielle forskjeller mellom kilder å gjøre seg gjeldende.

Mvh Vidar P
Og i det legger du at det egentlig er stor forskjell? At Linn er bedre tross alt?
Greit å vite no som Garrarden min har tatt kvelden og eg må ha ny spiller. Får ikke spilt Svenn Ingvars platene mine
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikke sammenfallende syn på det, Vidar. Hadde tidligere Benz H2.0 Wood i en Ittok LVII og nå Ruby2 i en Ekos. Jeg synes begge kombinasjonene spiller veldig bra.
En av de rimelige Benz'ene (heter MC silver eller noe sånt) låt ikke allverden i en Ittok, men den stiller jo i en helt annen klasse...
Tykkjer det går heilt greitt med dei fleste Benzar eg har prøvd i Akito-armen, meir eller mindre som i ein RB250. Men om dei monterast i ein JMW frå VPI, tek Benz (spesielt dei litt dyre modellane) skikkeleg av...

No er det skilnad på Benz og Benz, og du kan sikkert finne ein som matchar både her & der, så alle mulege atterhald...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Interesant,Michell.
Det var nesten det jeg regnet med.Som jeg har sagt tidligere,skulle man brukt en slik kvalitetsmotor som står i Dual 701 og solgt det idag hadde det blitt dyrt,sannsynligvis veldig dyrt,ivertfall visst det var skotter som skulle tjene på det :D

2. Direktedrift har noe for seg,og viss jeg selv skulle lage det beste spiller jeg kan tenke meg så hadde det vert med direktedrift og en luftangentialarm.
Goldmund Studio,Rockport osv bruker direktedrift.

3. I det oppsettet jeg hørte igår,så hadde jeg sannsynligvis foretrukket Linnen,men jeg har ingen planer om å bytte  :)

4. De som snakker om store forskjeler når det gjelder hifi tar jeg ikke så alvorlig lenger.Jeg trodde på det før når jeg las hifiblader og fekk inntrykk av at forskjelene var enorme,og at utstyr som er 1 år gammelt er utdatert.

5. Vel,mulig jeg har dårlig hørsel etter å ha slått for hardt på slagverket mitt,men jeg klarer verken å se eller høre denne voldsomme utviklingen.Noe har blitt litt bedre,andre ting har blitt dårligere.Rør er  et eksempel på ting som har dårligere kvalitet idag.Motoren som står i Dualen er et annet eksempel.Man finner ikke en sånn motor i noe platespillerdriverk under 20.000,- idag,viss man finner det overhodet.......  tror jeg ;)

6. En annen ting når det gjelder at jeg opplevde Dual/Shure som mer frempå og til tider litt aggresiv,så bør en huske på hvordan ting låt midt på 70-tallet.Det jeg har hørt av godt 70 talls forsterkerutstyr har en roligere mellomtone og det som for meg høres ut som mer definisjon og mindre forvrenging,og dette vil naturligvis matche som hånd i hanske med Dual/Shure.

7. Jeg er helt sikker på at Dual/Shure vil passe veldig mange sin smak,men en må som alltid prøve selv.
Og sannsynligheten for at en som abbonerer på Puls(ikke sikkert det eksisterer lenger?, musikkblad) liker det er større enn for en som abbonerer på Stereophile,  Hifinews, og har alle testplatene til High-fidelity + Kari Bremnes complete collection ;D

Mvh
Rune
1. Det er som bruktobjekt det er interessant med vintage - som påminning om korleis ting kunne ha vore, er det langt lettare å stille seg ambivalent....prisane på produkta av tidlegare tider, ville nok alltid vore noko heilt anna om vi samanlikna med dagens.

2.Det er ein eigenlyd av DD, men den er etter mitt sanseapparat om lag like sjenerande som regnbogeeffekten på ein DLP-projektor. Noko eg registrerar, men ikkje orkar irritere meg over.
Trur ikkje "Studio" er DD, men det er derimot den suverend "Reference".

3. Linn er svært god, og gamle modellar kan oppgraderast til kvasomhelst kvalitetsnivå (jaja, nesten, iallfall). Men dei aller beste spelarane ser litt annleis ut, og så har dei tangentialarm (burde ha det, etter mitt syn)

4. Du har eit poeng - men det finnest til dels store skilnadar, dersom du verkeleg leitar etter dei. Om enn ikkje så store som skilnadane mellom små/store rom...det måtte då vere skilnaden på små/store høgtalarar...

5. Test høyrselen din, då vel! Eg gjer det kvart år.....elles er erfaring med lyd og korleis det skal låte viktigare enn persepsjonsapparatet, meiner no eg, iallfall.

6. Delvis einig med deg, men det er frykteleg mange unntak...

7. Rådet om å prøve sjølv, er iallfall godt!
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bare noen ord om den såkalte "verdien" og kvaliteten av saker og ting.

Etter å ha lest endel om Dual 701 satt jeg med det inntrykket av at denne kunne måle seg med det virkelig beste når det gjaldt byggekvalitet osv. og kjøpte meg derfor en slik på ebay.
Dessverre hadde denne fått seg en smell i transporten så det blir nok ikke lyd i den med det første :'(

Imidlertid vil jeg kommenterte litt angående dette med byggekvalitet.
Vil dog først si at jeg normalt er vannt til å stelle med spillere i de øvre prisklasser og dermed er jeg kanskje vel kritisk :-/

I mine øyne er det gjort en mengde kompromisser i denne spilleren.
Motor og drivverk ser så absolutt skikkelig og påkostet ut og jeg kan godt tenke meg at det har vært kostbart å produsere dette! :)

Hovedplinten hvor motoren er festet er laget av ca 1mm tykt blikk.
Ikke så verst egentlig og muligens godt nok, men det spørs om ikke den kraftige og solide motoren hadde fortjent noe enda bedre :-/

Resten av spilleren derimot er preget av at man hadde brukt opp alt for mye penger på det ovenstående og resten skulle lages så rimelig som overhodet mulig :eek:

Selve kassen er en kombinasjon av tynt tre og tynn og simpel plastikk og det hele "synger" som bare det bare man tar borti det :-[

Tonearmen virker for meg også utrolig simpel og laget av plast og blekk på høyde med spillere som man finner nye i dag til under tusenlappen :-[

Alt i alt så er altså førsteinntrykket mitt av denne spilleren ganske blandet.
Hadde vært spennende å sett hva dette drivverket var godt for i en skikkelig kasse/plint og med en kvalitetsarm ???
 
Topp Bunn