Her var jo Dual-testen jo!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
1228 er en meget bra spiller Jens.
Kan ikke skjønne at du kunne sende en spiller til test som ikke er teknisk i stand. Hva er det egentlig du ville med dette?
Jo det skal jeg fortelle deg Jarle.
Siden Arve gang etter gang spurte om noen ville låne ham en slik "superdual" slik at han kunne få testet den, men uten at noen sa seg villige til å låne ham det så tilbudte jeg ham å sende en 1228 (som også hadde fått særdeles mye skryt her på forumet) som jeg hadde arvet fra en onkel.
Selv brukte jeg ikke spilleren (og har heller ikke testet den) så jeg tilbudte meg å sende denne til ham.
Arve har forøvrig hatt spilleren i 3 måneder nå, men jeg har jo også gitt beskjed om at det ikke hadde noen bråhast med å få den tilbake igjen.

Og hva jeg har oppnådd ??? ??? ???
Tja, det eneste jeg kan komme på i farten er at jeg har klart å bli 150 kroner fattigere (fraktkostnad) samt at jeg har fått noen sure ord fra deg ::)

Foreslår at du skaffer tilveie og sender Arve en 1219/1229 eller 701 som er i tipp topp stand med pickup (som er uten unnskyldninger) og ser om du kan oppnå det samme :-/
 
J

jarle77

Gjest
Jo det skal jeg fortelle deg Jarle.
Siden Arve gang etter gang spurte om noen ville låne ham en slik "superdual" slik at han kunne få testet den, men uten at noen sa seg villige til å låne ham det så tilbudte jeg ham å sende en 1228 (som også hadde fått særdeles mye skryt her på forumet) som jeg hadde arvet fra en onkel.
Selv brukte jeg ikke spilleren (og har heller ikke testet den) så jeg tilbudte meg å sende denne til ham.
Arve har forøvrig hatt spilleren i 3 måneder nå, men jeg har jo også gitt beskjed om at det ikke hadde noen bråhast med å få den tilbake igjen.

Og hva jeg har oppnådd ??? ??? ???
Tja, det eneste jeg kan komme på i farten er at jeg har klart å bli 150 kroner fattigere (fraktkostnad) samt at jeg har fått noen sure ord fra deg   ::)

Foreslår at du skaffer tilveie og sender Arve en 1219/1229 eller 701 som er i tipp topp stand med pickup (som er uten unnskyldninger) og ser om du kan oppnå det samme  :-/

For det første så sender jeg ingen av mine spillere i posten.Posten handterer ikke disse pakkene godt nok.
En ting må du forstå er hvis en ting skal testes så er første betingelse at det skal være i orden.Nå vet jeg ikke hva du vet om disse spillerne teknisk.

1228 er ikke noe superdual,men det er en bra spiller.
Når det gjelder denne v15 nåla så er ikke den optimal i en 1228 og heller ikke i en 701. Den passer litt bedre i 1228 en 701.

Denne 1228 skulle vært testet med n95ed nos eller n91ed,og hadde den vært i stand hadde resultatet hvert anderledes.

Syns egentlig synd på Arve som får sendt dette ekemplaret av en 1228. Han kan jo ikke vite hvordan disse spillere skal være.

Han får vippe opp mellomhullet og legge det i suppa som Karl har oppskriften på. ;) Bruke rensespray på hele armbassen og bruke noen de nålene som er jeg anbefalte.

Mvh Jarle
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Først: Honnør til Jens som sendte A-Arve en spiller! Dernest takk til Arve som ved flere anledninger har tatt seg bryet med å prøve ut gammel ræl ;) på en seriøs måte.

Når det gjelder hvorvidt Dual og andre gamle spillere (Lenco f.eks.) uten audiofil-kred kan hamle opp med topptrimmede LP12, Regaer osv, tør jeg ikke uttale meg da jeg ikke har hørt de sistnevnte. Men det er interessant at det er en renessanse for mellomhjulsspillere - Garrard 301/401 samt 501 fra Loricraft - og ikke minst de tyngre Lencoene bygget inn i tunge døde kabinetter. Se f.eks. The Lenco Laboratory på Audiogon. Disse spillerne overgår etter sigende en rekke dyre beltedrevne drivverk. Et fellestrekk (og i motsetning til Dualen testet av Arve) er at drivverkene er bygget inn i tunge plint og påmontert kvalitetsarmer.

- Harald
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Registrerer at enkelte koser seg villt når noen av desse billige vintage tinga blir "avslørt". :)
Forstår ikke helt hvorfor dere bryr dere? Om noen anbefaler en spiller til 2.500,- (701 m/shure pick-up),og sier det er en veldig god spiller,mens andre snakker om kombinasjoner til 60-70 tusen ,så vet jeg hvem som burde ha dårligst samvittighet for sine anbefalinger.
Jeg har selv hatt komboer til over 50.000,- og jeg klarer ikke å se hva som er så spessielt med remdrevne spillere med mer eller mindre tunge radial armer....?
Hadde dere enda snakket om tangentialarmer så hadde jeg vert med.
Har hørt LP12 ,en av de billigere versjonene,og den spiller fint den,men jeg forstår ikke helt hypen nei.Hadde heller kjøpt meg en eldre Thorens spiller viss jeg ville ha remdrift,eller en Rega.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Jeg har hatt direkte-drevne platespillere selv, Karl. Først Kenwood KD-500 med SME 3009 series II imp. arm og Shure M95 ED. Dette var på slutten av 70-tallet. Denne ble etterfulgt av Pioneer PLC-590 med SME series III arm hvor jeg prøvde flere PU'er. Vet ikke om du kjenner til PLC-590, men den kostet mer enn Linn Sondek på samme tid. Byttet så til Linn Sondek LP12 med Ittok LV II arm og Monster alpha-1 PU. Den siste kombinasjonen utklasset DD-spillerne med klar margin. Og dette var i 1981 eller deromkring. Den Linn'en jeg har i dag er mye bedre enn den jeg hadde for 25 år siden, så sammenligningsgrunnlaget er absolutt tilstede.
Jeg er ikke sikker på at du kan påstå det samme. Å vise til hva andre deltakere i andre forum sier blir litt svakt. Hva om de er helt på jordet og du alikevel tar det som en sannhet. Så lenge du holder det for deg selv er det kun ditt problem, men når du påstår offentlig at en Lenco L75 med en eller annen uspesifisert arm låter like bra eller bedre enn en fullrigga LP12 uten å ha sammenlignet selv er du på temmelig tynn is.
Det du sier her er at vi ikke kan lære av hverandre. Det stemmer ikke for meg.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Det du sier her er at vi ikke kan lære av hverandre. Det stemmer ikke for meg.
Nei, Karl, det er ikke det jeg sier. Men hvis man hører noe fra en 3. part og gjengir det som en sannhet tar man på seg et ansvar for at det virkelig stemmer.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Registrerer at enkelte koser seg villt når noen av desse billige vintage tinga blir "avslørt". :)
Forstår ikke helt hvorfor dere bryr dere? Om noen anbefaler en spiller til 2.500,- (701 m/shure pick-up),og sier det er en veldig god spiller,mens andre snakker om kombinasjoner til 60-70 tusen ,så vet jeg hvem som burde ha dårligst samvittighet for sine anbefalinger.
Jeg har selv hatt komboer til over 50.000,- og jeg klarer ikke å se hva som er så spessielt med remdrevne spillere med mer eller mindre tunge radial armer....?
Hadde dere enda snakket om tangentialarmer så hadde jeg vert med.
Har hørt LP12 ,en av de billigere versjonene,og den spiller fint den,men jeg forstår ikke helt hypen nei.Hadde heller kjøpt meg en eldre Thorens spiller viss jeg ville ha remdrift,eller en Rega.
Jeg synes det er veldig bra at folk får liv i disse spillerne igjen og jeg tviler heller ikke på at de spiller helt greit. Hvis ikke enkelte gang på gang hadde dradd fram røverhistorier om at de spiller bedre enn en fullrigga LP12 hadde ikke jeg kommentert dette i det hele tatt. Sånn var det ;)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Nei, Karl, det er ikke det jeg sier. Men hvis man hører noe fra en 3. part og gjengir det som en sannhet tar man på seg et ansvar for at det virkelig stemmer.  
Det er ikke det jeg gjør. Jeg leser andres erfaringer og vurderer det mot egne. I den grad egne erfaringer underbygges eller motbevises av andre så påpeker jeg det. I vitenskapelig arbeid er dette akseptert når det skjer innenfor rimelige grenser og etter gitte regler. At det skal være så vanskelig å godta på et forum som dette får meg til å undres. Mulig du føler du må forsvare et dyrt og dårlig Linn-kjøp? Dette er ikke røverhistorier. Men det bryter med din hellige overbevisning. Er du religiøs ellers også?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mulig du føler du må forsvare et dyrt og dårlig Linn-kjøp?
Bare så det er sagt; LP12 (hvorfor du enn må dra frem den bestandig) er hverken spesielt dyr i sin sammenheng, ei heller noe "dårlig kjøp". Det er antakelig verdens mest populære highend-produkt gjennom flere årtier, og det å rakke ned på den som du ynder, vitner om en total mangel på erkjennelse overfor andres (veldig mange andres!) erfaringer.
Den har vært på alskens "Beste Kjøp"-lister i over 30 år.. og finner du en på dynga så betaler du ikke mye mer enn for en tilsvarende Dual.
Du som skryter av at du i så stor grad lytter til andres erfaring, har tydeligvis svært vanskelig for å lytte til erfaringer som ikke passer egen smak eller lommebok?

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Jeg leser andres erfaringer og vurderer det mot egne. I den grad egne erfaringer underbygges eller motbevises av andre så påpeker jeg det. I vitenskapelig arbeid er dette akseptert når det skjer innenfor rimelige grenser og etter gitte regler.
I vitenskapelig arbeid er det som regel forskere som utfører eksperimenter og utarbeider teorier. Du drar'n vel litt langt når du sammenligner utsagn fra en ukjent gjøk på et eller annet mer eller mindre useriøst forum med forskeres utveksling av erfaring ;) (Selv i slike kretser er det forøvrig mulig å bli grundig feilinformert, ref. Radiumhospitalet)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
I vitenskapelig arbeid er det som regel forskere som utfører eksperimenter og utarbeider teorier. Du drar'n vel litt langt når du sammenligner utsagn fra en ukjent gjøk på et eller annet mer eller mindre useriøst forum med forskeres utveksling av erfaring  ;) (Selv i slike kretser er det forøvrig mulig å bli grundig feilinformert, ref. Radiumhospitalet)
Påfallende at det er så mange av disse gjøkene da, og at jeg har jevnlig kontakt med noen av dem.

Søk med søkeord: lenco +rebuild og se hva som skjer.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Når det gjelder denne v15 nåla så er ikke den optimal i en 1228 og heller ikke i en 701. Den passer litt bedre i 1228 en 701.

Denne 1228 skulle vært testet med n95ed nos eller n91ed,og hadde den vært i stand hadde resultatet hvert anderledes.
                 Mvh Jarle
Hmmmmm...........
Nåla som ble levert Arve var definitivt IKKE noen V15, men derimot en N 91-GD kjøpt fra Svalander i Desember 2004 og ble aldri brukt før den ble sendt til Arve.
Pickup'en het et eller annet med 75 eller 91 og skulle som tidligere nevnt til det kjedsommelige være det ypperste som noensinne var laget av Shure (ref: Kjell B).
 
J

jarle77

Gjest
Hmmmmm...........
Nåla som ble levert Arve var definitivt IKKE noen V15, men derimot en N 91-GD kjøpt fra Svalander i Desember 2004 og ble aldri brukt før den ble sendt til Arve.
Pickup'en het et eller annet med 75 eller 91 og skulle som tidligere nevnt til det kjedsommelige være det ypperste som noensinne var laget av Shure (ref: Kjell B).
:)
Ja ja blir mye grøt ut av dette Jens,det står i førsten av testen at denne skulle testes med V15. Ikke vet jeg,var ikke der. Vi får håpe at det blir en ettertest av denne spiller. Men den må være i orden. Ha en god dag. :)

           Mvh Jarle
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
:)
Ja ja blir mye grøt ut av dette Jens,det står i førsten av testen at denne skulle testes med V15. Ikke vet jeg,var ikke der. Vi får håpe at det blir en ettertest av denne spiller. Men den må være i orden. Ha en god dag. :)

           Mvh Jarle
Jarle
Ikke vet jeg hvem som har laget den grøten, men temmelig uspiselig begynner den ihvertfall å bli (spørs om den ikke har gått ut på dato......;-)
Hvor Arve har fått dette V15II greine fra aner heller ikke jeg ettersom spilleren han fikk av meg definitivt ikke ble levert med den (og dette VET jeg).
Antar rett og slett at det er en skrivefeil fra Arve sin side og at han har blandet i sammen noen betegnelser fra en pickup test han gjorde tidligere.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Påfallende at det er så mange av disse gjøkene da, og at jeg har jevnlig kontakt med noen av dem.

Søk med søkeord: lenco +rebuild og se hva som skjer.
Her er hva som skjedde:

"DIY Schroder Tonearm ('Final' Version)

Well I suppose you should never say 'final' in any DIY project as the tendency to tweak never really stops, but I have to say that I am more than pleased with the end result in terms of aesthetics and sound quality, and can't see myself changeing anything much in the immediate future.

With the addition of the Benz L2, I can finally say that the deck has been transformed from it's humble beginnings, into a force to be reckoned with. Obviously without an A-B comparison, I can only describe what I'm hearing from a single viewpoint, but if I remember the performance of my LP12 correctly, the Lenco easily equals it in most areas, and beats it in terms of bass level. I also think that the deck and arm combination have a neutrality which is somewhat unique, with none of the mid-range colour inherent in the LP12/Ittok match."

Den ombygde Lenco'en med ny kasse og en DIY Schröder arm med Benz L2 PU spiller bedre enn LP12/Ittok så vidt han husker. For det første er ikke dette "de beste Linn-oppsett" som du hevder, Karl. Ittok var i produksjon fra 1979 til 1993. Altså er armen mellom 13 og 27 år gammel. Det sies ikke noe om LP12'en og den er sannsynligvis temmelig gammel og neppe med den beste strømforsyningen. Da hadde han nok nevnt det. Hvis denne LP12'en er 20 år gammel er det bare yttertallerkenen som er igjen i forhold til en ny LP12. Alle de andre delene er forbedret. Mao. er dette langt fra "de beste Linn-oppsett" som du påstår.
For det andre er den spilleren han har laget milelangt fra en loppemarked Lenco. Schröder armer er regnet som noen av de beste radialarmer som finnes. Har du en sånn på spilleren din, Karl? Med en Benz L2??
Hvis du har det skulle det vært interessant å høre på den...
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Her er hva som skjedde:

"DIY Schroder Tonearm ('Final' Version)

Well I suppose you should never say 'final' in any DIY project as the tendency to tweak never really stops, but I have to say that I am more than pleased with the end result in terms of aesthetics and sound quality, and can't see myself changeing anything much in the immediate future.

With the addition of the Benz L2, I can finally say that the deck has been transformed from it's humble beginnings, into a force to be reckoned with.  Obviously without an A-B comparison, I can only describe what I'm hearing from a single viewpoint, but if I remember the performance of my LP12 correctly, the Lenco easily equals it in most areas, and beats it in terms of bass level.  I also think that the deck and arm combination have a neutrality which is somewhat unique, with none of the mid-range colour inherent in the LP12/Ittok match."

Den ombygde Lenco'en med ny kasse og en DIY Schröder arm med Benz L2 PU spiller bedre enn LP12/Ittok så vidt han husker. For det første er ikke dette "de beste Linn-oppsett" som du hevder, Karl. Ittok var i produksjon fra 1979 til 1993. Altså er armen mellom 13 og 27 år gammel. Det sies ikke noe om LP12'en og den er sannsynligvis temmelig gammel og neppe med den beste strømforsyningen. Da hadde han nok nevnt det. Hvis denne LP12'en er 20 år gammel er det bare yttertallerkenen som er igjen i forhold til en ny LP12. Alle de andre delene er forbedret. Mao. er dette langt fra "de beste Linn-oppsett" som du påstår.
For det andre er den spilleren han har laget milelangt fra en loppemarked Lenco. Schröder armer er regnet som noen av de beste radialarmer som finnes. Har du en sånn på spilleren din, Karl? Med en Benz L2??
Hvis du har det skulle det vært interessant å høre på den...
Fant du bare en side? Det er mange! Prøv lencoheaven.com!
 
P

Parelius

Gjest
Her er hva som skjedde: (zip)
Har du det med å gjøre arbeid for andre? La nå karl gjøre jobben selv, og sett deg rolig tilbake mens du venter på "vitenskapelig" belegg. Det neste blir vel at Duellistene (sic!) går til angrep på VPI også. Jeg gleder meg!

Tillegg:

Jeg har vært med på e-postliste for liebhabere siden oppstarten for snart ti år siden (Phonogram), og blitt fortalt mang en historie om hvordan de "klassiske" mellomhjulsspillerne spiller som en drøm. Jeg betviler det ikke. Det som samtidig er et faktum, er at ingen av de, som (sikkert med rette) har lovprist den lyden en kan få ut av disse, har kvittet seg med sitt hovedanlegg. Ingen har heller påstått at det har overgått det de hadde av state of the art. Grunn nok til å beholde det.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Fant du bare en side? Det er mange! Prøv lencoheaven.com!
Lencoheaven.com, og du spør om jeg er religiøs :)

Jo,da, Karl. Har vært innom Lencohimmelen. Disse gutta totalrenoverer spillerne, bygger nye kasser (plinth) og setter på masse forskjellige armer. Bl.a. skryter de av Linn LVX. Dette var budsjettarmen til Linn for over 20 år siden! Ellers var Rega-armer godt representert i Lenco-himmelen. Rega? Er ikke det bare noe nymotens dritt?? ;)
En hadde klint til med en Graham 2.2 arm. Da snakker vi high-end til godt over 30 000,- for armen alene.
Kan du gi en beskrivelse av din spiller, Karl? Arm, PU, evt. nytt plinth og ombygginger. Et bilde kunne være interessant........ Lurer jo på hvordan dette ser ut som spiller fletta av en fullrigga LP12....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lurer jo på hvordan dette ser ut som spiller fletta av en fullrigga LP12....
Ja, støttes dette med beskrivelse. Min fars M75 Shure-pu på hans 70-talls (dengang dyre) Yamaha-spiller er iallefall ikke noe i nærheten av min Linn Arkiv... faktisk var den omlag knapt på nivå med min egen Linn K9 (til under en tiendedel av prisen for en Arkiv..)
En LVX som skrytes av har da virkelig ikke noe med toppytelse hos Linn å gjøre.. denne billigarmen er det da visserlig ingen som har brukt siden 80-tallet, er det det? Og selv da var den jo ikke noe god, noe selv diehard Linn-entusiaster ikke hadde noe problem med å erkjenne..

Jeg synes det var veldig "rare" linker jeg fikk opp; moro at det fins entusiaster som elsker å mekke på sine gamle hifi-ting, og på en måte psykologisk forståelig at de selv har høye tanker om de.

Mvh Vidar P
 
J

jarle77

Gjest
Lencoheaven.com, og du spør om jeg er religiøs  :)

.
Kan du gi en beskrivelse av din spiller, Karl? Arm, PU, evt. nytt plinth og ombygginger. Et bilde kunne være interessant........ Lurer jo på hvordan dette ser ut som spiller fletta av en fullrigga LP12....
:)
Synes heller du skal gi en beskrivelse på hvordan en bra spiller skal være teknisk.Du kunne jo begynne litt og fortelle litt om toleranser i lageret på den Linn du har,i forhold til Thorens sine lager.Kan jo hende at du finner ut at de er de samme. :)
Hadde vært veldig fint og vite hvordan disse er avstemt mellom motor,lager,chassi osv.

Veldig rart at tallerken på en Linn og Thorens er omtrent helt like. Skulle ikke forundre meg om at lengden på remma er lik også.

Like godt kjøpe dere en Th125,disse har en avstemt chassi og et lager som er noe av det beste som er. Bare finn en skikklig arm til den.

Mvh Jarle
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nei, dette må vi bare få avgjort ;D
Regner med å kjøpe meg en topptrimmet LP-12 i løpet av kort tid.
Kanskje jeg også bør kjøpe meg en topptrimmet Dual?
Hvor får jeg tak i en slik (har dessverre ikke tid eller anledning til å legge ned mange timer i restaureringsarbeid selv).
Og er det mulig å bruke en slik med andre armer (og dermed andre pickup'er)? enn Dual/Shure?
Det koster vel ikke allverden for en slik selv om den er i tipp/topp stand vel?
Et raskt søk på ebay viser meg ihvertfall at det er store mengder 1219/1229 i US ihvertfall til latterlig lave priser.
701 er visst litt sjeldnere.
 
J

jekri

Gjest
Nei, dette må vi bare få avgjort  ;D
Regner med å kjøpe meg en topptrimmet LP-12 i løpet av kort tid.
Kanskje jeg også bør kjøpe meg en topptrimmet Dual?
Hvor får jeg tak i en slik (har dessverre ikke tid eller anledning til å legge ned mange timer i restaureringsarbeid selv).
Og er det mulig å bruke en slik med andre armer (og dermed andre pickup'er)? enn Dual/Shure?
Det koster vel ikke allverden for en slik selv om den er i tipp/topp stand vel?
Et raskt søk på ebay viser meg ihvertfall at det er store mengder 1219/1229 i US ihvertfall til latterlig lave priser.
701 er visst litt sjeldnere.
Du regner med å kjøpe en topptrimmet LP og så må du lete etter en billig Dual? Her er det vel en liten bløff ute å går ;D
 
J

jarle77

Gjest
701 er aldri vanskelig å finne til billige penger. Jf. mange tidligere lenker, og nå denne.

http://tinyurl.com/k9alc
:)
Send meg adressa di når du kommer hjem fra Mex,og har flyttet til ditt nye hjem. :)

Men du Parelius kunne vel fortelle litt om 701 med nos 91ed hvordan denne spiller i forhold til det andre du har hatt.

Mvh Jarle
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du regner med å kjøpe en topptrimmet LP og så må du lete etter en billig Dual? Her er det vel en liten bløff ute å går ;D
Tja, jeg tror du misforsto (med vilje?)
Det jeg ville frem til var at bruktprisene på Dual tilsynelatende er svært lave ihvertfall sammenlignet med en topptrimmet LP-12.
Du kan da ikke mene at jeg skal måtte betale 30.000,- for en topptrimmet Dual for at sammenligningen skal bli reell ??? ??? ???
Når det er sagt så er det ikke så viktig nøyaktig hva jeg betaler for disse så lenge jeg kan selge dem igjen for ca samme pris når jeg går lei av den ene eller andre (eller begge).
Og så blir neste spørsmål:
Skal jeg gå for 1219, 1229 eller 701 hvis jeg vi ha det "beste".
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Og så blir neste spørsmål:
Skal jeg gå for 1219, 1229 eller 701 hvis jeg vi ha det "beste".
Nå nyter jo jeg ikke akkurat særlig kredibilitet blant Dual-gjengen; men jeg har tidligere sagt, og mener fortsatt, at 701 er den beste av de..
Det vil jo selvsagt bli påstått at jeg ikke har hørt de, ikke har hørt de med rett pu osv... men jeg har altså hørt..
I den moderne vinyl-verden er det imho kun 701 som kan fremvise en viss tonal renhet og åpenhet (som vi forventer av en lydkilde anno 2006); i sammenlikning (ikke direkte dessverre) blir nok 1229 mer grøtete, og kan ikke varte opp med en slik musikalsk innsikt og dermed engasjement som de bedre spillerne av idag.
Ikke det at 701 er noe spesielt åpen og innsiktsfull (i mine ører), jeg foretrekker i grunnen f.eks en Rega P25 eller en Roksan Radius for deres tonale klarhet og helstøpthet i forhold, men jeg har pleid å like 701 best av disse Dualene iallefall... som har sin styrke i pitch-definisjon i mellombass, stødighet og tilsynelatende hurtighet... ikke minst i bassen; men dypbass (la oss si under 30hz) kan man visst bare se bort ifra med de.

Mvh Vidar P
 
J

jarle77

Gjest
(eller begge)[/b].
Og så blir neste spørsmål:
Skal jeg gå for 1219, 1229 eller 701 hvis jeg vi ha det "beste".
Alle er like gode.

                    mvh jarle :) :) :) :)
 
P

Parelius

Gjest
Men du Parelius kunne vel fortelle litt om 701 med nos 91ed hvordan denne spiller i forhold til det andre du har hatt.
Siden jeg ikke vil gjøre meg til uvenn med mine venner, siterer jeg heller det jeg engang sa:
Jeg kjørte en M91ED med en VN15E nål på en Dual 701. Resultatet var så skuffende (relativt til mitt moderne hitech oppsett) at jeg nesten tror at noe må være feil. Dynamikken var fraværende - som du påpeker -, men også den bassen jeg er vant til glimret med sitt fravær (og ikke bare anonym). Det bør likevel i parantes bemerkes at hitech oppsettet gikk gjennom en Herron rør RIAA, mens Dualoppsettet måtte nøye seg med RIAA trinnet i forforsterkeren (Linear Acoustic LAV1). På den annen side, det er slett ikke noe dårlig RIAA trinn - ved en tidligere sammenlikning plasserte jeg den på høyde med Benz sin RIAA.
Jeg var vel til Paulsen etter det, og prøvde den på spilleren hans. Ikke noe feilaktig vi kunne finne på hans anlegg. Noen sammenlikning på basis av dette vil jeg ikke gjøre, da det bare var PU/nål som var felles i de to anleggene.

Det jeg selv har likt best av klassisk utstyr, er Luxman 444, Grace F9 Ruby på en Mörch DP6.

Kanskje du skulle ta vare på Luxmanen mens jeg er borte?
 
J

jarle77

Gjest
Nå nyter jo jeg ikke akkurat særlig kredibilitet blant Dual-gjengen; men jeg har tidligere sagt, og mener fortsatt, at 701 er den beste av de..
Det vil jo selvsagt bli påstått at jeg ikke har hørt de, ikke har hørt de med rett pu osv... men jeg har altså hørt..
I den moderne vinyl-verden er det imho kun 701 som kan fremvise en viss tonal renhet og åpenhet (som vi forventer av en lydkilde anno 2006); i sammenlikning (ikke direkte dessverre) blir nok 1229 mer grøtete, og kan ikke varte opp med en slik musikalsk innsikt og dermed engasjement som de bedre spillerne av idag.
Ikke det at 701 er noe spesielt åpen og innsiktsfull (i mine ører), jeg foretrekker i grunnen f.eks en Rega P25 eller en Roksan Radius for deres tonale klarhet og helstøpthet i forhold, men jeg har pleid å like 701 best av disse Dualene iallefall... som har sin styrke i pitch-definisjon i mellombass, stødighet og tilsynelatende hurtighet... ikke minst i bassen; men dypbass (la oss si under 30hz) kan man visst bare se bort ifra med de.

Mvh Vidar P

Begynner og lure på hva du egentlig vet om en platspiller. Det kan ikke være mye.

Du mener at 701 er den beste,har du hørt dem opp mot hverandre? 1229,701. Hvordan kan du da si det. Dette er kun mangel på teknisk innsikt.

Du snakker om tonal renhet,for mange vil dette være for skarpt.

1229 grøtete sier du,du behøver ikke si mer. Du har ikke peiling.

Rega 25 foretrekker du sikkert,en 1229 spiller fletta av den.

Du får se og sette deg mere inn i dette.At det går an. :eek:

Mvh J
 
J

jekri

Gjest
I vitenskapelig arbeid er det som regel forskere som utfører eksperimenter og utarbeider teorier. Du drar'n vel litt langt når du sammenligner utsagn fra en ukjent gjøk på et eller annet mer eller mindre useriøst forum med forskeres utveksling av erfaring  ;) (Selv i slike kretser er det forøvrig mulig å bli grundig feilinformert, ref. Radiumhospitalet)
Det er vel nok gjøker her på forumet som påberoper seg å ha hørt omtrent alt som er av hifi utstyr de siste 30 år ?
Skal vi ikke høre på dem da?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Begynner og lure på hva du egentlig vet om en platspiller. Det kan ikke være mye.

Du mener at 701 er den beste,har du hørt dem opp mot hverandre? 1229,701. Hvordan kan du da si det. Dette er kun mangel på teknisk innsikt.

Du snakker om tonal renhet,for mange vil dette være for skarpt.

1229 grøtete sier du,du behøver ikke si mer. Du har ikke peiling.

Rega 25 foretrekker du sikkert,en 1229 spiller fletta av den.

Du får se og sette deg mere inn i dette.At det går an. :eek:

           Mvh J
Ok, sier du nå at jeg heller skal kjøpe en 1229 og IKKE en 701 ???

Andre som har kvalifiserte meninger om dette?
Paulsen?
 
P

Parelius

Gjest
Det er vel nok gjøker her på forumet som påberoper seg å ha hørt omtrent alt som er av hifi utstyr de siste 30 år ?
Skal vi ikke høre på dem da?
Kanskje vi er i gjøkeredet? Men hva er da utenfor?
 
J

jarle77

Gjest
:)
Synd at du hørte V15 på denne 701,den har ingen ting og gjøre på denne 701 og heller ikke på de andre.

Likestiller 1229 og 701,701 kan virke litt mere konstant i bassen. De er kanske like,bare og bytte på nålene så får du den lyden du vil ha.
Noen ville ha fortrukket 701 og mottsatt. Men og påstå at 1229 er grøtete får meg egentlig til og le. Det er så dumt,at nå fikk jeg meg en skikklig god latter.

:)

Mvh J
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Det er vel nok gjøker her på forumet som påberoper seg å ha hørt omtrent alt som er av hifi utstyr de siste 30 år ?
Skal vi ikke høre på dem da?
Kan du navngi noen av de gjøkene. Har ikke fått med meg noen som passer til beskrivelsen din....

Og for å gjenta for n'te gang. Jeg har aldri sagt at vi ikke skal høre på noen som helst, men etter å ha sjekket en del av de kildene Karl kom med har jeg enda ikke sett noen sammenligning som passer til hans påstand: At en Lenco L75 med en eller annen arm han ikke har navngitt enda spiller like bra eller bedre enn en fullrigga LP12. Hvor er kilden det referes til???? Hvem er det som har gjort denne sammenligningen og på hvilket anlegg?? Jeg venter i spenning...(eller, gjør vel egentlig ikke det, tror vel det koker bort i kålen)
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Hei Jens, jeg har værken hørt 1219 eller 1229 her hjemme slik at jeg vil ikke dra noen konklusjoner om disse mot 701.
Disse gamle mellomhjulene kan være plaget av harde/morkne gummideler som fører til noe tilskudd av støy (rumble).
Men jeg har eksperimentert mye i det siste med min Lenco L-78 som ligner veldig på 1219/1229 av prinsipp, med mellomhjul og tung tallerken.
Jeg har montert en SME series III lettvektsarm på denne og byttet mellomhjulet som jeg fikk tak i nytt fra Sveits.
Resultat: Meget stillegående og kraftfull musikalsk presentasjon.
Er på utkikk etter et plint til denne ,men det originale oppfører seg foreløpig brukbart på vegghylle.

Magefølelsen min sier meg at du vil få en noe mykere/varmere lyd fra 1219/1229, mens 701 blir noe strammere og heller ikke plaget av disse rumblefenomenene i nevneverdig grad.

Har kjøpt inn enda en series III som jeg skal montere på 701, men dette er vesentlig mere trøblete enn på en Lenco ser det ut til.
Men ingenting er umulig, bare man er tålmodig.

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Begynner og lure på hva du egentlig vet om en platspiller. Det kan ikke være mye.

Du mener at 701 er den beste,har du hørt dem opp mot hverandre? 1229,701. Hvordan kan du da si det. Dette er kun mangel på teknisk innsikt.

Du snakker om tonal renhet,for mange vil dette være for skarpt.

1229 grøtete sier du,du behøver ikke si mer. Du har ikke peiling.

Rega 25 foretrekker du sikkert,en 1229 spiller fletta av den.

Du får se og sette deg mere inn i dette.At det går an. :eek:

           Mvh J
Det var da voldsomt til personangrep... og så på helt sviktende grunnlag da gitt.
I motsetning til deg, så har jeg i det minste hørt disse omtalte spillerne, er intimt kjent med Shure via min far, og har god kjennskap til de nevnte glimrende VPI'er, mange av dagens (og fortidens toppspillere) og vært eier av flere Dual'er, eier en Rega P25, mange topp Thorens'er, AudioNote'er, Pink Triangle'er, mange japanere og bruker idag mest en topptrimmet LP12... så det blir bare litt for dumt å si at "jeg ikke har peiling".

Uvennlig og usaklig var det også. Hvem er du for en egentlig?

Det går da virkelig ikke an å diskutere på den måten du gjør her; da kan du like godt holde deg unna forumet synes jeg.

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ok, sier du nå at jeg heller skal kjøpe en 1229 og IKKE en 701  ???

Andre som har kvalifiserte meninger om dette?
Paulsen?
Det er muligens ikke riktig i mine ører; en 1229 er ikke bedre enn en 701. De låter litt forskjellig, men 701 har antakelig den åpneste, reneste klangen mens 1229 er fyldigere og varmere, men noe mindre klar og åpen..

Skjønt; mine erfaringer er ikke etter direkte sammenlikninger, og som sådan ikke 100% pålitelige..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men og påstå at 1229 er grøtete får meg egentlig til og le. Det er så dumt,at nå fikk jeg meg en skikklig god latter.

             :)

           Mvh J
Det var vel kanskje det A-Arve også antydet om sin testspiller, ift sin referanse... men du ler vel kanskje av det også.

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Høres vel nesten ut som om 701 kan være det sikreste valget så da går jeg for den   :)
Tror IKKE jeg skal begynne å samle på Dual i første omgang så det får holde med denne ene (ooops jeg eier visst en 1228 også som Arve låner...... ;)
Får heller begynne å samle på Dual'er når den tid kommer at jeg har kastet den nye LP-12'eren (som jeg forhåpentligvis får kjøpt snart) samt spilleren som jeg bruker i dag (som jeg også synes er ganske oppegående) på dynga  ;D
"Time will show"........
 
Topp Bunn