Dualister,foren eder!
1. Det jeg kunne tenkt meg å vite er hva desse som oppfatter Dual/Shure som udynamisk,lukket osv. sitter å spiller av musikk......?Vidar og Arve m.fl...?
2. Jeg har jo sett hva A-Arve anbefalte av plater i Fidelity,og det er tydelig at han er veldig opphengt i "god lyd" .
3. Er man mer opptatt av lyd og spiller plater for lyden sin del,så kan man absolutt tillate seg en slankere klangbalanse,og "gode innspillinger" vil ofte låte mer spektakulært på slankere lydende utstyr og det gir en fornemmelse av mer åpenhet og innsikt.
4. Jeg hører ting mer slik Kjell B. hører det,at godt vintage utstyr ofte har
a) et stødigere lydbilde,åpent samtidig som
b) det kan låte veldig varmt,bass som ikke flyter og buldrer men har punch og definisjon,
c) mindre av denne typiske "flisingen"/skriking/gjalling i mellomtone/diskant
d) (som jeg tror mange har lett for å tolke som mer dynamikk? Meg selv inkludert ).
e) For de som digger sine gamle Deep Purple,Beatles(dette er foresten fantastiske innspillinger!) plater,så ser jeg ikke bort fra at en kan bli mer fornøyd med Dual 701 m/M91ED enn med en 2006 modell av et eller annet "high-end" merke til mellom 50 og 100k.
f) Jeg har selv hatt komboer til over 50k som jeg ikke hadde byttet denne komboen her imot,men jeg tviler på at den kunne hamlet opp med da jeg hadde Goldmund Studio med batteridrift,Forsell lufttangential og Kiseki Agat Ruby og Koetsu Black(Denne ble vel litt for mørk i det oppsettet) .
g) Jeg har en kompis som hadde en komplett Forsell spiller og det tror jeg er den beste spiller jeg har hørt.
h) Lufttangential armer spiller såvidt jeg kan høre renere enn alle radial armer jeg har hørt,så jeg må snart få koblet MG-1'en som jeg har liggende på en av mine 3 Dual701,men jeg har det ikke travelt 8)