Her var jo Dual-testen jo!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres vel nesten ut som om 701 kan være det sikreste valget så da går jeg for den   :)
Tror i første omgang IKKE jeg skal begynne å samle på Dual i første omgang så det får holde med denne (ooopppps jeg eier visst en 1228 også som Arve låner...... ;)
Får heller begynne å samle på Dual'er når den tid kommer at jeg har kastet den nye LP-12'eren (som jeg forhåpentligvis får kjøpt snart) samt spilleren som jeg bruker i dag (som jeg også synes er ganske oppegående) på dynga  ;D
"Time will show"........
Skal bli morsomt å høre dine komparative opplevelser også Jens! Lykke til med LP12'en.

Hva angår 1229/701; skulle ikke forbause meg om enkelte vil foretrekke 1229 for sin mer diffuse, varmere klang (som muligens oppleves som mer grøtete for meg, hva angår indre detaljering) men folk har jo hver sin smak.. for meg blir det for vagt og uryddig, men kanskje "best" for andre..?

Mvh Vidar P
 
J

jarle77

Gjest
Det var da voldsomt til personangrep... og så på helt sviktende grunnlag da gitt.
I motsetning til deg, så har jeg i det minste hørt disse omtalte spillerne, er intimt kjent med Shure via min far, og har god kjennskap til de nevnte glimrende VPI'er, mange av dagens (og fortidens toppspillere) og vært eier av flere Dual'er, eier en Rega P25, mange topp Thorens'er, AudioNote'er, Pink Triangle'er, mange japanere og bruker idag mest en topptrimmet LP12... så det blir bare litt for dumt å si at "jeg ikke har peiling".

Uvennlig og usaklig var det også. Hvem er du for en egentlig?

Det går da virkelig ikke an å diskutere på den måten du gjør her; da kan du like godt holde deg unna forumet synes jeg.

Mvh Vidar P
:)
Du får se og sette deg inn i hvordan disse spillerne er bygd opp og hvordan de er lydmessig Vidar,før du kommer med uttalser om disse.

Slik du omtaler denne 1229 og 701 virker det som om du har hatt dem selv.Men etter det du sier om de kan det ikke være noe i det. Du har ikke peiling når de gjelder disse.(701,1229)

Det og oppleve en 1229 grøtete pgr av at den spiller varmt forteller sitt,forteller hvilken lydsignatur du er ute etter.(CD) Skal ikke forundre meg at du har en en sub i anlegget ditt.

Hold deg unna og komme med uttalser om denne 1229 og 701,for disse har du ikke peiling på.Hva du har hatt av spillere har ikke noe med peiling og gjøre.
Det handler om få til det optimale når det gjelder en platespiller. Det finns mange bra spillere som spiller meget bra.

Du nevner at de gamle ikke holder mål anno 2006. :eek:(lydmessig) Dette må du utdype for meg. Når du kan si noe så dumt som dette må jeg få en forklaring på dette.
Skal holde meg vekk,men gi meg en forklaring på hvorfor disse eldre ikke holder mål.

Bare gi meg en forklaring på hvorfor de eldre spillerne ikke holder mål.

Mvh J
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var da fælt hvor mye du mener om min "peiling". Jeg er ikke noe orakel, hører kun hva jeg hører, og uttaler meg subjektivt om disse. Det som er min oppfatning/inntrykk av disse, er at de ikke byr på den klarhet og åpenhet inn i dypet av lydbildet som de beste highendspillere av idag (som også A-Arve signaliserte i sin test), og som sådan vil de ikke tilfredsstille alles behov og ønsker til platespillere.

Alt av hifiutstyr har mangler i dybdeklarhet, og en viss grøtethet her ift virkeligheten, derom hersker ingen tvil. Noe utstyr mer, og annet utstyr mindre. Påstanden min var at jeg synes 701 låter noe åpnere og med en mindre grøtetendens enn f.eks 1229. Og som sagt, så er det basert på ikke direkte sammenlikninger, og derfor ikke 100% pålitelig.

Siden du er så interessert i mine lydpreferanser/-vaner, og påstår at jeg fortrinnsvis bruker CD; jeg har en velbrukt samling på over 15.000 LP-plater, og har ikke brukt cd-spiller som hovedlydkilde noen gang. Så her er du helt på bærtur dessverre.

Ingen grunn til å ty til personangrep om dette; om du vil at andre skal akseptere dine preferanser så er det sikkert lurt å akseptere andres også, uten å praktisk talt kalle de "idioter uten peiling".

Mvh Vidar P
 
J

jarle77

Gjest
Det var da fælt hvor mye du mener om min "peiling". Jeg er ikke noe orakel, hører kun hva jeg hører, og uttaler meg subjektivt om disse. Det som er min oppfatning/inntrykk av disse, er at de ikke byr på den klarhet og åpenhet inn i dypet av lydbildet som de beste highendspillere av idag (som også A-Arve signaliserte i sin test), og som sådan vil de ikke tilfredsstille alles behov og ønsker til platespillere.

Alt av hifiutstyr har mangler i dybdeklarhet, og en viss grøtethet her ift virkeligheten, derom hersker ingen tvil. Noe utstyr mer, og annet utstyr mindre. Påstanden min var at jeg synes 701 låter noe åpnere og med en mindre grøtetendens enn f.eks 1229. Og som sagt, så er det basert på ikke direkte sammenlikninger, og derfor ikke 100% pålitelig.

Siden du er så interessert i mine lydpreferanser/-vaner, og påstår at jeg fortrinnsvis bruker CD; jeg har en velbrukt samling på over 15.000 LP-plater, og har ikke brukt cd-spiller som hovedlydkilde noen gang. Så her er du helt på bærtur dessverre.

Ingen grunn til å ty til personangrep om dette; om du vil at andre skal akseptere dine preferanser så er det sikkert lurt å akseptere andres også, uten å praktisk talt kalle de "idioter uten peiling".

Mvh Vidar P
:)
Fikk ikke svar på hvorfor de gamle ikke holder mål,men det er greit.
Du har helt rett at 701 kan virke noe åpnere enn 1229,men den har ikke den varme og gode mellomtonen som 1229.1229 spiller mere musikalsk enn 701.

Ikke nevn testen,dette var en spiller som ikke var teknisk i stand. Spray litt fett på armen din og strek remma på spilleren din med 1cm og send den til test.
Dette vet du.
Men at du bruker sub er jeg nesten sikker på.

Men slutt og rakk ned på eldre spillere,mange av disse er meget gode spillere. De kan måle seg med mye av det som blir laget i dag.

Det blir hevdet at de gamle Thorensene er bedre enn de nye. Hvis det er noe i det,så må en begynne og lure.
Ha en god dag.

Mvh J
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.480
Sted
Holmestrand
.... Du er forutinntatt mot Dual spillerene. Du har aldri prøvd en 1219/1229 så du vet ikke hva du snakker om.

Ta en Lenco L 75/78 fra loppis og sett på en god arm. Den er da på nivå med de beste Linn-oppsett om ikke bedre.
Men dette er saklig og balansert?
Den gang Dualene deres var nye var det ingen som sammenlignet dem med Linn. I mellomtiden har Linn blitt fryktelig dårlig mens Dual/Shure har modnet og blitt best i byen...

Det er ingen som tviler på at man kan ha mye glede av en slik spiller, men at en gammel middelhavsfarer skal slå alt alt annet?
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Skal ikke forundre meg at du har en en sub i anlegget ditt.
Friken har vel rett i en ting... (jfr Vidars signatur)

mvh

Harald
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Dualister,foren eder! :)
Kanskje på tide noen av oss skriver en test på en av desse komboene som virker skikkelig?
Det jeg kunne tenkt meg å vite er hva desse som oppfatter Dual/Shure som udynamisk,lukket osv. sitter å spiller av musikk......?Vidar og Arve m.fl...?
Er det live at carnegie hall døgnet rundt eller hva? Eller Muddy Waters"Folk singer" med den dårligste bassist jeg noensinne har hørt!!Er bassisten på den plata tonedøv eller bare dritings ? ;D Jeg hadde lest så mye skryt av den plata i mange år før jeg fekk høre den,og på innspillingssiden florerte der nok med rørmikrofoner og trafoer og lyden er virkelig flott,men herlighet,jeg orket ikke høre mer enn 10 sekunder,og jeg satt stort sett å himla med øynene og ristet på hodet at det går ann å gi ut noe sånt.
Jeg har jo sett hva A-Arve anbefalte av plater i Fidelity,og det er tydelig at han er veldig opphengt i "god lyd" .
Er man mer opptatt av lyd og spiller plater for lyden sin del,så kan man absolutt tillate seg en slankere klangbalanse,og "gode innspillinger" vil ofte låte mer spektakulært på slankere lydende utstyr og det gir en fornemmelse av mer åpenhet og innsikt.
Jeg hører ting mer slik Kjell B. hører det,at godt vintage utstyr ofte har et stødigere lydbilde,åpent samtidig som det kan låte veldig varmt,bass som ikke flyter og buldrer men har punch og definisjon,mindre av denne typiske "flisingen"/skriking/gjalling i mellomtone/diskant(som jeg tror mange har lett for å tolke som mer dynamikk? Meg selv inkludert ).

For de som digger sine gamle Deep Purple,Beatles(dette er foresten fantastiske innspillinger!) plater,så ser jeg ikke bort fra at en kan bli mer fornøyd med Dual 701 m/M91ED enn med en 2006 modell av et eller annet "high-end" merke til mellom 50 og 100k.
Jeg har selv hatt komboer til over 50k som jeg ikke hadde byttet denne komboen her imot,men jeg tviler på at den kunne hamlet opp med da jeg hadde Goldmund Studio med batteridrift,Forsell lufttangential og Kiseki Agat Ruby og Koetsu Black(Denne ble vel litt for mørk i det oppsettet) .
Jeg har en kompis som hadde en komplett Forsell spiller og det tror jeg er den beste spiller jeg har hørt.

Lufttangential armer spiller såvidt jeg kan høre renere enn alle radial armer jeg har hørt,så jeg må snart få koblet MG-1'en som jeg har liggende på en av mine 3 Dual701,men jeg har det ikke travelt 8)
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Dualister,foren eder! :)


Lufttangential armer spiller såvidt jeg kan høre renere enn alle radial armer jeg har hørt,så jeg må snart få koblet  MG-1'en som jeg har liggende på en av mine 3 Dual701,men jeg har det ikke travelt  8)
Fundamentaldualistene har minst to Dualer ;) ...nok om det: Hva gjør du med det flytende opphenget når du monterer MG-1 armen på en 701?
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg vet vel ikke helt hvordan jeg skal få montert den heller.Er ikke så veldig god plass,så jeg må vel prøve å lage noe jeg kan henge på enten selve opphenget eller på kassa rundt spilleren.
Husker at når jeg hadde Goldmund med Forsellarm så var det mange som mente at det ikke skulle gå ann med den armen på flytende oppheng,men det var ivertfall noe av det flotteste analoglyd jeg har hørt.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
-
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja nå er det jamen mye på gang gitt ;D
I tillegg til nevnte Dual har jeg også inne bud på en Garrard 401 og hvis jeg er heldig sikrer jeg meg også en Linn på mandag.
Venter også inn ny Teres motor til diy Bix'en min i neste uke.
Hvordan skal jeg få tid til alt dette tro..... :-/
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Du er snart æresmedlem i arkeolog-gruppa Jens, ha-ha.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Ja nå er det jamen mye på gang gitt  ;D
I tillegg til nevnte Dual har jeg også inne bud på en Garrard 401 og hvis jeg er heldig sikrer jeg meg også en Linn på mandag.
Venter også inn ny Teres motor til diy Bix'en min i neste uke.
Hvordan skal jeg få tid til alt dette tro.....  :-/
Etter at vi vintage gutta har skrytt av Dual og Vidar & co. av Linn,så blir det neppe noe problem å bli kvitt noen av de viss det skulle bli aktuelt ;)
 
J

jekri

Gjest
Etter at vi vintage gutta har skrytt av Dual og Vidar & co. av Linn,så blir det neppe noe problem å bli kvitt noen av de viss det skulle bli aktuelt  ;)
Mye billig Linn etterhvert mener du? ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Etter at vi vintage gutta har skrytt av Dual og Vidar & co. av Linn,så blir det neppe noe problem å bli kvitt noen av de viss det skulle bli aktuelt  ;)
Nå tøyser du fælt; det er da ingen som spesifikt har "skrytt" av Linn... det er inni hodet ditt i så fall. Jeg for min del har snakket om Dual vs mange moderne produsenter, og ikke vs Linn.. slutt med disse feilinformasjonene takk  :D
Og slutt å oppfatt meg som en Linn-entusiast, for det er jeg ikke! Jeg liker mange slags spillere jeg..

Mvh Vidar P
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Nå tøyser du fælt; det er da ingen som spesifikt har "skrytt" av Linn... det er inni hodet ditt i så fall. Jeg for min del har snakket om Dual vs mange moderne produsenter, og ikke vs Linn.. slutt med disse feilinformasjonene takk  :D
Og slutt å oppfatt meg som en Linn-entusiast, for det er jeg ikke! Jeg liker mange slags spillere jeg..

Mvh Vidar P
Beklager ;)
Det var heller ikke meningen å kritisere din musikksmak ;) ,noe jeg ikke har noe grunnlag for å uttale meg om.Vet bare at det er litt for lett å bli opphengt i god lyd,og så glemmer en alle musikkskattene som ligger på "dårlige" innspillinger.
Høres ut som du har en ganske bred samling med 15.000 titler!  :eek:  

Jeg tror vel heller ikke at en god Dual/Shure kombo nødvendigvis spiller "bedre" enn en Linn.For min del handler det mest om at jeg synst Dual/Shure er et usedvanlig godt kjøp,og i tillegg føler jeg at dette med direktedrift,lett arm og mykt pick-up oppheng,gir en raskhet/kontanthet og på en måte virker som den får med seg mer info, enn jeg har hørt på remdrevne spillere med tyngre arm og stivere pick-up oppheng.

Det kan jo bli morsomt å få høre hva Jens mener viss han får tilslaget på alle desse buda sine  :)

Mvh
Rune
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Jeg tror vel heller ikke at en god Dual/Shure kombo nødvendigvis spiller "bedre" enn en Linn

Mvh
Rune
Fjern ordet "nødvendigvis" så blir setningen bedre ;)
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Og presiser hva du mener med Linn - det er jo så mangt!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dualister,foren eder! :)
1. Det jeg kunne tenkt meg å vite er hva desse som oppfatter Dual/Shure som udynamisk,lukket osv. sitter å spiller av musikk......?Vidar og Arve m.fl...?

2. Jeg har jo sett hva A-Arve anbefalte av plater i Fidelity,og det er tydelig at han er veldig opphengt i "god lyd" .

3. Er man mer opptatt av lyd og spiller plater for lyden sin del,så kan man absolutt tillate seg en slankere klangbalanse,og "gode innspillinger" vil ofte låte mer spektakulært på slankere lydende utstyr og det gir en fornemmelse av mer åpenhet og innsikt.

4. Jeg hører ting mer slik Kjell B. hører det,at godt vintage utstyr ofte har
a) et stødigere lydbilde,åpent samtidig som
b) det kan låte veldig varmt,bass som ikke flyter og buldrer men har punch og definisjon,

c) mindre av denne typiske "flisingen"/skriking/gjalling i mellomtone/diskant

d) (som jeg tror mange har lett for å tolke som mer dynamikk? Meg selv inkludert ).

e) For de som digger sine gamle Deep Purple,Beatles(dette er foresten fantastiske innspillinger!) plater,så ser jeg ikke bort fra at en kan bli mer fornøyd med Dual 701 m/M91ED enn med en 2006 modell av et eller annet "high-end" merke til mellom 50 og 100k.

f) Jeg har selv hatt komboer til over 50k som jeg ikke hadde byttet denne komboen her imot,men jeg tviler på at den kunne hamlet opp med da jeg hadde Goldmund Studio med batteridrift,Forsell lufttangential og Kiseki Agat Ruby og Koetsu Black(Denne ble vel litt for mørk i det oppsettet) .

g) Jeg har en kompis som hadde en komplett Forsell spiller og det tror jeg er den beste spiller jeg har hørt.

h) Lufttangential armer spiller såvidt jeg kan høre renere enn alle radial armer jeg har hørt,så jeg må snart få koblet  MG-1'en som jeg har liggende på en av mine 3 Dual701,men jeg har det ikke travelt  8)
1) Har vel nemnt dei platene eg har hatt som vurderingsgrunnlag i artikkelen ==>http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=372

2) Opphengt og opphengt...Uriah Heep og Grand Funk høyrest betre ut på studioopptaka sine enn på liveinnspelingane, men det er eigen sjarm over desse live-greiene. Og Deep Purple Made in Japan held eg for å vere beste live-rock frå "gamle dagar". Denne held faktisk vatn lydmessig, kanskje i større grad enn studioalbuma..
Men eg likar opptak som gjev mykje informasjon om musikken betre enn slike som ikkje gjer det, det er sant.

3) Her er eg ikkje einig. Slank lyd let hi-tech, og er i seg sjølv trøyttande i lengda. (Berre sjå kor lenge du orkar å spele over eit slikt anlegg utan å miste konsentrasjonen). Ngoma er viktigaste eigenskapen til eit anlegg. Og når det gjeld "reine lydkvalitetar", tykkjer eg evne til å nyansere små skilnadar i mikrodynamikk er viktigare enn klangbalanse. Klang kan ein venne seg til i laupet av eit par minutt. Men dynamisk forflating, så vel som rumling, ulyd, vrenging, er bånn i bøtta og vert berre verre til meir du spelar.

4) Eg har lurt litt på kva Kjell eigentleg høyrer etter, noko han ikkje vil sette ord på. Ein eller annan agenda har han, kan det verke som....
a) Alt etter kva du kallar "vintage", er det ikkje mitt inntrykk at slikt utstyr har spesielt godt definert lydbilde. Når det gjeld lydbilde-formidling, er skikkeleg godt rørutstyr, elektrostatar og vinyl gjerne fordelaktig (sjølv om det absolutt finnest døme på andre vellukka konstruksjonar), men det er slett ikkje slik at det eldste utmerkar seg i særleg grad, etter mi meining.

b) Dette går på klang og farging. Eg er ikkje spesielt begeistra. Høyr på t.d. Koss Porta Pro, som over nøytralt klingande elektronikk gjev farging som ligg nær opp til dette klangidealet. Utan buldring, men også utan særleg dynamisk nyanseringsevne. Feitt og fint, men ikkje min favoritt...

c) Dette høyrer ikkje heime i gode anlegg uansett produksjonsår....

d) Kvass diskant er IKKJE dynamikk. Skal dynamikk knyttast mot eit frekvensavsnitt (noko eg helst ikkje vil gjere, fordi det er så utruleg mange nyansar i musikk), vil eg halde meg til midbass/øvre bassområde 120 - 400Hz

e) Det går alltid an å sette saman ein dårleg rigg og eit dårleg anlegg. Men får eg 100kkr, skal eg ta på meg å sette saman ein vinylrigg som spelar fletta av kva som helst Shurebasert.....

f) Er nok einig med deg - Goldmund (dersom den er skikkeleg sett opp) spelar fletta av det meste, særleg med den pickupen du nemner. Også Koetsu Black, sjølv om du nok har rett i vurderinga av litt for mørk klang (men klang er ein rask tilvenningsparameter, som sagt tidlegare...)

g) Eg tvilar ikkje. Har hatt frykteleg lyst på ein sånn spelar mange gongar

h) Her er vi heilt på linje (parallelle linjer, sjølvsagt....)
:)
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Tror vi er mye godt enige Arve hva som er "god lyd" :)
Derfor overasker det meg at vi hører desse vintage kvalitetene forskjellig...........

Har fått med meg at du spiller(te? ) bassgitar,og regner med at du kanskje har hørt både nye og gamle forsterkere? Selv har jeg en Fender Bassmann 50 fra 60-tallet og en Super Twin Reverb fra 70-tallet,og jeg har hørt noe av det de produserer idag som er meningen skal låte likt,men nei jeg synst ikke de gjør det.Og det har ingenting med nostalgi å gjør for min del!
Samme som at det meste av gode NOS rør spiller omtrent ringer rundt gode forsøk per idag, så virker det på meg som at mye den samme kunnskapen er gått tapt i hvordan de lager andre ting som teller i et hifi produkt.Det meste av utviklingen er styrt dithen pga profitt og en bransje som er mye styrt av reklame og kapital,og at kvalitetshåndverk ikke lønner seg.

Du nemner at du har sansen for Goldmund,og der er store likhetstrekk mellom en Dual 701 og en Studio.Sjøl om Goldmunden ser ut som en Hummer og Dualen som en Volvo 242 i sammenligning,så deler de de hovedsaklige trekkene som gjelder for avspilling av en vinylplate.Direktedrift med høykvalitetsmotorer(Se Kjells omtale av Dual 701 sin motor http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=609 ) ,flytende oppheng og så er det bare å sette på en god arm og en pick-up som passer til resten.

Viss jeg klarer å montere MG-1 på 701'en skal jeg gi beskjed.
Men jeg har som sagt ikke bråhast,for armen på 701 med Shure M91ED tror jeg spiller renere enn alle kombinasjoner av radialarm/pick-up jeg har hatt.

Viss man ser på hva hifipressen har skrevet fra midt på 80 tallet til idag ,og viss produktene hadde blitt så mye bedre som en kan få inntrykk av fra måned til måned, så hadde vi passert live lyd for lenge siden! ;D
Jeg er faktisk litt redd for at nettopp det jeg og Kjell med flere hører av positive ting i godt vintage utstyr er pga at den generelle komponent kvaliteten var bedre før,og da er jeg redd det hjelper lite med hvor mye gull,sølv,diamanter og ingeniørkunst man trekker inn i kretsene per idag.
Ser vel heldigvis ut som ting er iferd med å snu,og det har ingenting med hifipressen å gjør,men pga DIY'erene som har avslørt hvor mye kjipe komponenter som er inni tildels svindyre "high-end" produkt,og at noe av det sikkert blir solgt til forbruker for 20 ganger det det koster å produsere.

Jeg har ingen grunn til å vere nostalgisk og jeg er ikke hjernevasket av Kjell ;) ,men jeg velger selvsagt å stole på mine ører,og de forteller meg at der er kvaliteter som er gått tapt!

Mvh
Rune
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har litt forståing for det du seier om gamle vs. nye forsterkarar til instrumentbruk (sjølv har eg ein Showman 1961-modell), men det er ting i moderne gitarlyd som ikkje kunne gjerast på (tidleg) 60-tal også.
Når det gjeld kriteria for god lyd, og korleis ein lyttar til dei gode innspelingane, skulle vi hatt oss ein lengre prat, trur eg, med ein del konkrete døme. Eg fokuserer nok litt annleis enn deg - når det gjeld hifi. Når det gjeld instrument, veit eg at det er mange smakar ute og går når det gjeld klang. Her har eg større forståing for synet ditt.
Men at t.d. ein Shure V15II er ein betre formidlar av det som finnest i vinylrillene enn t.d. ein VdH, og at ein V15II funkar langt betre i ein Dual 1228 vs ein Clearaudio Champion II med tangentialarm, er eg nok ikkje med på.

Har du forresten høyrt den originale AR-platespelaren?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny spiller Jens
(ble vist rekordpris for denne 701'en)

Mange takk  ;D
Får da bare håpe at spilleren er i så god stand som man kan få inntrykk av i annonsen da......
Hvis den er det var det slettes ikke så viktig om jeg egentlig betalte noen hundrelapper for mye  :)
Garrrard'en gikk forresten fra meg, men det finnes MANGE andre så jeg finner meg nok en ny.
Og Linn'en får jeg svar på i morgen(mandag) kveld.......
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Har litt forståing for det du seier om gamle vs. nye forsterkarar til instrumentbruk (sjølv har eg ein Showman 1961-modell), men det er ting i moderne gitarlyd som ikkje kunne gjerast på (tidleg) 60-tal også.
Når det gjeld kriteria for god lyd, og korleis ein lyttar til dei gode innspelingane, skulle vi hatt oss ein lengre prat, trur eg, med ein del konkrete døme. Eg fokuserer nok litt annleis enn deg - når det gjeld hifi. Når det gjeld instrument, veit eg at det er mange smakar ute og går når det gjeld klang. Her har eg større forståing for synet ditt.
Men at t.d. ein Shure V15II er ein betre formidlar av det som finnest i vinylrillene enn t.d. ein VdH, og at ein V15II funkar langt betre i ein Dual 1228 vs ein Clearaudio Champion II med  tangentialarm, er eg nok ikkje med på.

Har du forresten høyrt den originale AR-platespelaren?
Har ikkje høyrt den nei.

Når det gjeld instrument og forsterkeri,så er det som du sier omtrent like mange meininger der som blant hifi folk om hva som låter godt  :) ,så det er vel ikkje rart at vi hifinerder kan vere så uenige om hvordan et mediocert opptak av instrument og fremførelse høres ut etter å ha passert et utall ledd som alle farger lyden.
Det er kanskje et ord jeg gjerne skulle sett var fjernet fra hifi skribenters ordforråd en gang for alle,og det er ordet nøytralt.Der eksisterer ikke en ledningstump,motstand,kondensator,volumkontroll,trafo,mikrofon,mixer,forsterker,høytaler osv som ikke farger lyden, og de gjør at det opprinnelige signalet er forandret.Alle desse ledda "forurenser" det opprinnelige signalet og komprimerer,forvrenger,farger osv.
Så jo mer jeg har lært om hifi,jo mer har det blitt klart for meg at der er ikke noe som er best.Kanskje jeg kan vere heldig å finne noe som passer best for meg,men det betyr ikke at det er best for alle andre.
Vi oppfatter ting ulikt.

Jeg tror viss man skal ha det anlegg som avslører mest så må man bruke Audio Note sin teori om "comparison by contrast" .Står om det en eller annen plass på AN UK sine hjemmesider.Det betyr sånn ca at en kan ta 20 tilfeldige plater,og det anlegg som forandrer minst det opprinnelige signalet vil vise størst forskjeler mellom innspillingene.

Jeg tror nok ikke at en god Shure pick-up er bedre enn en Vdh,men de låter sikkert alle litt forskjellig.lSett det hele inn i en lang lang kjede av produkt som farger lyden....+rommet+smaken,så er det ikke slik at en Vdh alltid er den "beste" for alle.
Vdh virker på meg som en meget fornuftig herremann,og en av de eneste som lager kabler som har litt fornuftig å komme med,IMO.Her ligger det veldig mye forskning og kunnskap bak.
Samme med hans pick-uper,og han har visst ikke klart å lære opp noen som han mener kan lage like bra slipninger som han selv.
Og armen på en Dual 701/1229/1219 tror jeg nok aldri vil låte renere enn en god tangentialarm,men den klarer seg meget godt mot andre radialarmer jeg har hatt.

Mvh
Rune
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Når det gjeld instrument og forsterkeri,så er det som du sier omtrent like mange meininger der som blant hifi folk om hva som låter godt  :) ,


2. så det er vel ikkje rart at vi hifinerder kan vere så uenige om hvordan et mediocert opptak av instrument og fremførelse høres ut etter å ha passert et utall ledd som alle farger lyden.

3. Det er kanskje et ord jeg gjerne skulle sett var fjernet fra hifi skribenters ordforråd en gang for alle,og det er ordet nøytralt. Der eksisterer ikke en ledningstump,motstand,kondensator,volumkontroll,trafo,mikrofon,mixer,forsterker,høytaler osv som ikke farger lyden, og de gjør at det opprinnelige signalet er forandret.Alle desse ledda "forurenser" det opprinnelige signalet og komprimerer,forvrenger,farger osv.

4. Så jo mer jeg har lært om hifi,jo mer har det blitt klart for meg at der er ikke noe som er best.Kanskje jeg kan vere heldig å finne noe som passer best for meg,men det betyr ikke at det er best for alle andre.
Vi oppfatter ting ulikt.

5. Jeg tror viss man skal ha det anlegg som avslører mest så må man bruke Audio Note sin teori om "comparison by contrast" .Står om det en eller annen plass på AN UK sine hjemmesider.Det betyr sånn ca at en kan ta 20 tilfeldige plater,og det anlegg som forandrer minst det opprinnelige signalet vil vise størst forskjeler mellom innspillingene.

6. Jeg tror nok ikke at en god Shure pick-up er bedre enn en Vdh,men de låter sikkert alle litt forskjellig.lSett det hele inn i en lang lang kjede av produkt som farger lyden....+rommet+smaken,så er det ikke slik at en Vdh alltid er den "beste" for alle.

7. Vdh virker på meg som en meget fornuftig herremann,

8.Og armen på en Dual 701/1229/1219 tror jeg nok aldri vil låte renere enn en god tangentialarm,men den klarer seg meget godt mot andre radialarmer jeg har hatt.

Mvh
Rune
1. Det er nok verre mellom musikararne, tykkjer eg....
2. Nei, menneska er ganske ulike.
3. Du har eit poeng, men eg brukar nok omgrepet litt til, som eit uttrykk for "ikkje umiddelbart lettsanseleg eigenklang og preging av lyden".
Eg ville vel utrykt meg om lag sånn: Dei fleste apparat hallar anten "innadvendt" eller "utadvent" klangmessig. Så har vi TAS-omgrepa Yin og Yang, som også er ganske upresise.
Maskering av lyden og informasjonen på opptaket føregår nok alltid, men akkurat kvar maskeringa gjer mest/minst av seg, er eit poeng som bør beskrivast etter mitt syn.
Moment som perspektiv (og til ein viss grad mikro-dynamikkeigenskapar) er også viktige, og desse kjem lite fram i instrumentforsterkar/-høgtalaroppsett.

Men terminologi er vanskelg.

4. Snakkast det om "best", må ein iallfall definere kriteria sine...elles er vi nok på linje.

5. Prøvde nokre sånne metodikkar før, og det har noko for seg. Men ettersom ein driv finlytting på denne måten, blir ein berre meir og meir shizo, så det er lett å gå seg vill. For kva er eigentleg utgangspunktet (som vi ikkje har høyrt utan å ha vore i studio under innspelinga)?

6. Nettopp.

7. Deler synet ditt på VdH. Har møtt han ved to høve. Ein gjennomtenkt konstruktør som veit utmerka godt kva han gjer.

8. Jaja. Men om tangentialprinsippet trur eg vi kan verte einige.

:)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Gratulerer med ny spiller Jens
(ble vist rekordpris for denne 701'en)

Hmmmm........
Det oppsto visse komplikasjoner med denne gitt!
Selger nekter å oppgi adresse og dermed nekter banken min å føre over penger til ham.
Har nå sendt email til ebay og bedt om råd :-/
Jaja, slike 701'ere vokser jo på trær i Tyskland så det skal alltids bli råd med en annen hvis denne går i vasken :)
Og Linn'en er jo ihvertfall på vei.
I tillegg har jeg også kjøpt meg en Garrard 401 som jeg nok sender innom Loricraft før jeg tar den hjem.
Og så var det altså bare å finne tid.......
 
P

Parelius

Gjest
Og når det gjeld "reine lydkvalitetar", tykkjer eg evne til å nyansere små skilnadar i mikrodynamikk er viktigare enn klangbalanse. Klang kan ein venne seg til i laupet av eit par minutt. Men dynamisk forflating, så vel som rumling, ulyd, vrenging, er bånn i bøtta og vert berre verre til meir du spelar.
Om A-A tillater at jeg sier meg enig; helt enig.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dualister,foren eder! :)
Øh... synd å si det, men dere har jo allerede forent eder. Og teller totalt 4 stk i Norge.. langt færre enn Lada-entusiastene, BTW.

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Øh... synd å si det, men dere har jo allerede forent eder. Og teller totalt 4 stk i Norge.. langt færre enn Lada-entusiastene, BTW.

Mvh Vidar P
Hmmm........
Ble litt usikker her.
Har du da også tatt med den "landsforviste" ???

P.S. Det løser seg visst med 701'eren min så da kan vi risikere å bli totalt 5stk (hvis da ikke mot formodning min nye LP12/Lingo2/Aro skulle vise seg å ha enda mer å fare med enn 701...) :-/
Og i skyggen lurer en Loricraft/Garrard 401.....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Telte igrunnen med den forviste ja.. er det fler? Kanskje er det etpar hangarounds også.
Med Lada-eksempelet (uten sammenlikning forøvrig må bemerkes) mente jeg bare å vise at forening ikke gjør produktene noe bedre, men delt entusiasme er dobbel entusiasme.

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja i morgen starter reisen både for Linn'en og Dual'en ;D
En fra UK og en fra Tyskland.
Så dermed har kappestriden allerede startet.
Hvem kommer først til målet ;D

P.S. Må vel innrømme at min kompis i UK som har hjulpet meg med dette kjøpet og som har eid mange LP-12'ere fyrer opp stemningen litt når han skriver:
and seriously I have not seen an LP12 as good as this in 5yrs, everything like new. hope it sounds as good for you. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du får sjekke opphenget på LP12'en etter reisen når den kommer, der ligger mye av cluet ved ytelsen. Det skal bounce rett opp og ned på en dyp og rolig måte om du skal ha valuta for pengene.

Hva var det for arm, psu og pu på den nå igjen?

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du får sjekke opphenget på LP12'en etter reisen når den kommer, der ligger mye av cluet ved ytelsen. Det skal bounce rett opp og ned på en dyp og rolig måte om du skal ha valuta for pengene.

Hva var det for arm, psu og pu på den nå igjen?

Mvh Vidar P
Spilleren har vært jevnlig til sjekk siden den var ny(i 1994) og skulle ifølge min kompis som har pakket den (og som har laaaang erfaring med LP-12) være "som ny" når han pakket den ned (all emballasje er original).

Lingo 2 psu (3 år).
Aro arm.

Har for øyeblikket ingen andre pickup'er enn Denon 103R og Titan-i.
Sistmevnte er jo ikke så dum.... ;),
Geometrien er dessverre feil så for å få den montert 100% riktig må jeg enten ha et nytt armbord med Aro'en montert 2,5mm lenger fra spindelen, eller så må jeg file opp to av skruehullene slik at pickup'en kan flyttes der.
Tror jeg venter med å avgjøre det til jeg får armen og ser hvor lett/vanskelig det er å file. Ved avlange hull vil man jo få anledning til å tilpasse "alle" pickup'er riktig.

P.S. Har du forresten noen formeninger om å erstatte kabelen i Aro'en med Incognito?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjekk nå allikevel opphenget etter reisen du. Det har en tendens til å ville vri seg litt etter frakt.

Denon 103 er katastrofe i Naim Aro, og i Linn-armer for den del. Lyra derimot passer som en drøm. Er ikke så sikker på at geometrien til Lyra er feil; husk at du har noen mm å gå på i festene til armbase og til armbord også.

Har ingen erfaring med kabelbytte, og ærlig talt ingen interesse heller. Tror det er temmelig fånyttes; og at dersom det er bedre ytelse du er ute etter, bør du se på mitt råd #1 påny; sjekk opphenget!

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Og så var både Linn'en og Dual'en i hus ;D
Starter en ny tråd på vinyl-forumet etterhvert.
 
Topp Bunn