Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    7.135
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Etter å ha stanget hue i veggen en lengre stund så løsnet det slik at bassen blir nå omsider justert korrekt. Det er lett å justere stereo og enda lettere å gjøre det når en ser ting, men når en skal lage et system som også skal vurdere om det skal være dual mono, se til at to subwoofere skal fungere som en så viste seg at koden var alt for dårlig skrevet så det var en prøvelse å løse.

Nå som det løsnet så blir xo mot mellombassen korrekt integrert, den klarer å få en fin faseovergang og det er kontroll på forvrenging, timing og dermed mulig å få et godt resultat.
    det gjenstår litt utvikling for selve xo da jeg løste ting med å enklere kunne gjenbruke tidligere målinger. For å få til dette så regner ml modulen ut hvor målemikrofonen er relativt til der den var før slik at man regner på de samme tingene når en skal ha en targetkurve til slutt. Så nå vet systemet at mikrofonen er et annet sted en forrige gang med svært høy nøyaktighet.

riaa convolveren er egentlig ganske enkel. Den har kun riaa kurven og man får valg på å ha det på innganger som defineres som platespiller innganger. Man må velge enten ekstern riaa eller intern riaa. Får testet dette bedre når det kommer en SUT hit.
    Timeren for pickup er også like enkel. Den regner tiden det er signaler på inngangen. Det enkleste er som regel det beste tross alt.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    7.135
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Litt status på Neuron-prosjektet.

Det har gått mye tid i det siste til å få Windows-versjonen av DAW-en ordentlig på plass. Målet har hele tiden vært at løsningen ikke skal være avhengig av én bestemt plattform eller én bestemt type lydkort.

På Windows går nå vanlig systemlyd via virtuelle drivere, inn i Neuron DAW og videre ut til valgt avspillingsenhet. Det høres kanskje enkelt ut når det først virker, men det er ganske mange små problemer som må løses når dette skal fungere stabilt og uten at brukeren trenger å forholde seg til hva som skjer under panseret.

Et eksempel var måling. På Mac har jeg hatt en løsning der lydkort og målekjede har vært ganske tett integrert. På Windows ønsket jeg samtidig at man skulle kunne bruke en helt vanlig DAC til avspilling og for eksempel en UMIK til måling. Da har man plutselig to uavhengige USB-enheter med hver sin klokke, og de vil i utgangspunktet drive i forhold til hverandre.

Det er nå løst ved å bruke samme prinsipp for clock-drift-korreksjon som jeg allerede bruker i Mac-driverne, slik at DAC og mikrofon kan holdes tidsmessig sammen selv om de ikke deler fysisk clock.

Det begynner dermed å bli mindre viktig om Neuron kjører på Mac eller Windows. Plattformene har forskjellige drivere, audio-API-er og en del forskjellige problemer som må løses rundt selve lydstrømmen, men høyere opp i systemet prøver jeg å holde mest mulig felles.

Mac- og Windows-versjonen bruker nå også samme ML-motor. Det betyr at analyse, søk etter delefrekvenser, delay, gain, EQ osv. ikke utvikler seg som to separate systemer avhengig av operativsystem. Forskjellene ligger i størst mulig grad i laget som faktisk snakker med maskinvaren.

Det har vært litt mer arbeid enn jeg så for meg da jeg startet, men jeg synes denne delen er viktig. Hvis dette til slutt skal være et system og ikke bare et oppsett som fungerer på min egen maskin, må det også tåle at brukeren har en annen DAC, en USB-mikrofon, Windows i stedet for Mac og ellers en ganske annen maskinvarekonfigurasjon. Nå jobber jeg kun mot godt nok og kan fikses senere da jeg egentlig ikke har jeg ikke tid til dette da jeg pakker ned hus i esker da huset er solgt og nytt er kjøpt, men man må ha det litt morro også og de som har vært med på å finansiere løpende utgifter kan få systemet installert hjemme hos seg. Oppdateringer senere blir uansett enkelt da de kan koble seg til en sentral distrinusjonsløsning som sier fra når det er oppdateringer som enten sikrer stabilitet eller nye funksjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn