HELs lærerike vinyltråd med tusen spørsmål og svar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Lurer på om ikke den vertikale sporings vinkelen (ca 20 grader) blir optimal på disse project armene? Disse ortofon elementene er ganske høye, og krever en del høydejustering av armen. Jeg får ikke den rette flaten i underkan paralell med LP plata! Jeg har ortofon Jubelee som skal ha samme fysiske mål som din cadenca, eller hva den nå heter:) Det fine med Project er at det ikke gir noen status, men mye for pengene. Liker RIAA'n m utvendig justering av belasnings-impedansen. mvh Guit

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    9" Evolution armen min har høydejustering.
    Jeg har også testplate og protractor.
    Har også en liten transparent akrylkloss med linjer på som gjør det lett å få armen 100% i vater.
    Tror jeg har fått til alle parametre bra.

Men sier du at Ortofon Cadenza Black ikke skal være montert i vater?

JanOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    ^Jording til arm stiller seg vel litt anderledes ? Er ikke mange volt fra en pickup.
    Enig i det, men dersom ein koblar nettjord til vert det noko anna.
    Berre jord mellom riaa og spelar er det som i elektrofaget vert betegna som ujorda ekvipotensialforbindelse.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor forsvinner motorduren når jeg setter fingern på armrøret?

JanOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor forsvinner motorduren når jeg setter fingern på armrøret?
    Du "jordar" armen, prøv med ein ledning mellom pickup skruene og riaa. Reknar med at det har samme virkining?

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    9" Evolution armen min har høydejustering.
    Jeg har også testplate og protractor.
    Har også en liten transparent akrylkloss med linjer på som gjør det lett å få armen 100% i vater.
    Tror jeg har fått til alle parametre bra.

Men sier du at Ortofon Cadenza Black ikke skal være montert i vater?
    Jo, det må den være! Man har snakket om før i tiden, at pickup nålen skal ha samme vertikale sporingsvinkel som graveringshodet på graveringsvertøyet har. Ortofon behersker både graveringsteknikken og fremstilling av fremragende pickups:) mvh Guit

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Artig tråd,lærer mye og er også lettere forvirret ;)
    Min arm(SME M 2-9) står dønn i vater prøvde nå og justere den litt høyere/lavere for moro skyld. Kan høre litt forskjeller når den står for høyt i bak kant,når den står for lavt er det mere forskjeller syntes jeg. Med forvirret men jeg nåltrykk,leser på AT OC 9 papirene at nåltrykk er 125gr til 175gr optimalt er 150gr,Gunnar Brekke sier Max trykk er best:confused: hører ikke mye forskjell der.

Mvh

O

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Tok litt telefonledning. Festet den til jordingskruen på riaaen. Når jeg setter ledningen på skruene på headshellet forsvinner motorduren som du sa.

Når jeg stikker ledningen innpå en av setskruene så forsvinner også motorduren, nesten (95%) like effektivt som å sette den på skruene.

Når jeg så setter gain på middels så hører jeg praktisk talt ikke dur.

Må forske litt til :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skru av 'dekslene' på XLR-pluggene og se om både pinne 1 og 'låsepinnen' er tilkoblet skjermen på kabelen. Det gjøres litt begge deler her, og det er sikkert litt begge deler som er 'best'. Hvis ikke kan du teste om det hjelper.

NC3MXX-HA_3 (1).jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Eksempel på dette, forresten: Mine Canare fra Bluejeans er kun terminert til pinne 1, mine Silk Mk II fra PM Audio er terminert til begge. Begge låter tyst hos meg.

Men, avsporing og OT, det ene paret fra Bluejeans får RIAA'en min til å klikke i vinkel (det paret jeg brukte til CD funker supert). Tenker å sende det paret som ikke funker i retur for å få dem til å se nøyere på det. I mens bruker jeg Silk..

8

8x12_TOM

Gjest
    Takker for lytten i gå HEL.
    Har du noen måling av høyttaleren din fra lytteposisjonen? En del ting jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, og synes også det manglet mye energi i musikken fra 150 Hz og oppover mot delefrekvensen på 300 Hz. Jeg vet det er feil å ta opp dette i vinyl-kose-tråden-din men jeg fant ingen tråd der omhandler ditt høyttalerbygg.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.729
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    vedr. jording pl spiller:
    for ultimate tysthet kan det være verdt å jorde lageret til riaa
    vedr. psu til platespiller.......få erstattet den veggvorta med noe skikkelig linjært psu...
    har du kjøpt de to til over 24 tommerne fra 8x12 ? litt bass i bakkanalen? :cool:
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takker for lytten i gå HEL.
    Har du noen måling av høyttaleren din fra lytteposisjonen? En del ting jeg ikke helt klarer å sette fingeren på, og synes også det manglet mye energi i musikken fra 150 Hz og oppover mot delefrekvensen på 300 Hz. Jeg vet det er feil å ta opp dette i vinyl-kose-tråden-din men jeg fant ingen tråd der omhandler ditt høyttalerbygg.
    Takk selv, supert med innspill når alt har stått stille, føl deg fri til å være konkret, da kommer jeg videre :)

Her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-helob-final-en-pen-baffel-byggetra-d-75.html

8

8x12_TOM

Gjest
    har du kjøpt de to til over 24 tommerne fra 8x12 ? litt bass i bakkanalen? :cool:
    mvh
    Leif
    Med OB-BB interesse for alskens elementer å slikt, hadde jeg med et element. Han dukke som kjent ikke opp, men jeg tok med elementet inn - de sto å beskuet elementet med avsky i blikket

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    vedr. jording pl spiller:
    for ultimate tysthet kan det være verdt å jorde lageret til riaa
    vedr. psu til platespiller.......få erstattet den veggvorta med noe skikkelig linjært psu...
    mvh
    Leif
    Lageret i drivverket eller lageret i armen?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.729
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    lageret til platespiller drivverket
    la merke til at det var nytt på min Basis etter at den var hos Conti i USA
    han mener at det er med på å senke støygulvet...og kniper man etter marginer.....:rolleyes:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    lageret til platespiller drivverket
    la merke til at det var nytt på min Basis etter at den var hos Conti i USA
    han mener at det er med på å senke støygulvet...og kniper man etter marginer.....:rolleyes:
    Kult, helgeprosjekt i fjøset!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    I mine øyne skal man definitivt bruke energi på å senke støygulvet. Noe av det aller viktigste som står igjen når man har kommet opp på 'anstendig' nivå. :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.729
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    særlig på system med godt over 100 i følsomhet
    112 hos meg ned til 75, 102 ved 30 og 92 ved 20Hz