HELs lærerike vinyltråd med tusen spørsmål og svar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Ps.
    Og uanset hvilken måde der bliver kompenceret for hastigheds-afvigelserne, virker det jo ikke øjeblikkeligt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    @emo

En tung tallerken på en remdrevet spiller bør vel kunne ha en så stabil drift at DD prinsippet blir overflødig? Det er vel heller ikke mulig for strikken å finjustere små avvik eller formidle avvik? Poenget mitt er ellers at remdrevne spillere har blitt så bra og er langt rimeligere å produsere enn DD, derfor lages det ikke DD enda.

Jeg tror selv at det er et problem i lageret eller justeringen av spillern min. Time will show.

(morsom variant av teksten min forresten)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.729
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    mitt er fra 1991, strikk, ac motor uten hastighetsjustering, pure cycle psu og null drift
    tung tallerken og godt lager
    hva beviser det?
    nettopp
    ingen ting

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.015
    Nu skal vi jo ikke glemme, at hastighedsafvigelser ikke kun skyldes strøm, men også at selve nålen som er sylespids, hager sig "fast" i varierende modulationer på varierende plader.
    Og her er vægt på plade-tallerkenen jo meget bra at have, og i denne sammenhæng nok mest realistisk (og billig) at producere i forbindelse med remtræk.
    Nå føles det nesten ut som om jeg er på korstog mot strikkspillere, men det er mangel på regulering jeg prater om :) :
    Det er jo nettopp med hastighetsregulering på selve tallerkenen ett eventuelt, variert "drag" fra PU blir mulig å kompensere for.

Kun tung tallerken gir ingen garanti for jevn gange, men er ett positivt bidrag. Jeg tror også pris er en av grunnen til at DD er mindre utbredt i dag.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    mitt er fra 1991, strikk, ac motor uten hastighetsjustering, pure cycle psu og null drift
    hva beviser det?
    nettopp
    ingen ting
    Jo, at mange forskjellige varianter og prinsipper kan virke veldig bra.
    Hører du wow i utklingning i klaver på vinyl i forhold til CD?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hvem hører wow og hvem hører ikke? Vær ærlige, jeg vet at det er lett å være blind for eget utstyrs svakheter.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.015
    hva beviser det?
    nettopp
    ingen ting
    Beviser at (gitt at spilleren din spiller uten hørbar wow\flutter, og det tror jeg den gjør) at det er mulig å lage det godt nok på fler forskjellige måter. Alle prinsipper har sine fordeler\ulemper. En god AC-motor er ikke noe å kjimse av, men teknsisk sett er en DC-servo med quartz langt mer sofistikert og trygg med tanke på problematikken HEL ønsker å diskutere.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.015
    Jeg har hørt hastighetsfeil på oppsett jeg har eid tidligere.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    791
    Torget vurderinger
    8
    Hva er det, tror dere, som gjør at wow og flutter ikke oppgis av "strikk"spiller produsenter? Og om det oppgis er ikke målingene videre imponerende, sett i forhold til hva gjerne ca. 35 år gml. direktedrivverk oppnår.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    @emo

En tung tallerken på en remdrevet spiller bør vel kunne ha en så stabil drift at DD prinsippet blir overflødig? Det er vel heller ikke mulig for strikken å finjustere små avvik eller formidle avvik? Poenget mitt er ellers at remdrevne spillere har blitt så bra og er langt rimeligere å produsere enn DD, derfor lages det ikke DD enda.

Jeg tror selv at det er et problem i lageret eller justeringen av spillern min. Time will show.

(morsom variant av teksten min forresten)

Slik jeg har forstått dette er noe av strikkens oppgave,rundreim,flat reim/belte,en eller flere,
    som du nevner å finjustere ved små variasjoner i motorgange og ved forskjeller når pickup
    "arbeider" ved økende og minskende belastning mht. rillene.

Valg av elastisitet til reim/belte er vel et valg ut i fra om motor er svak eller kraftig
    sammen med vekt til tallerken.

Motorgange blir jo litt forskjellig med f.eks DC motor,og synkronmotor med varierende poltall.
    Linn,Rega med 24 poler,Pabst med 48 poler etc.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.729
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    jeg hørter det hos Swissonor i Horten og sa fra at pitchen på pianoet på TBM: Midnight sugar ikke var stødig på Thorensen
    da jeg kikket på platen var den litt usentrert og det var en 45, som ikke gjør det bedre, men likevel....ikke sikker om det var årsaken
    jeg sa først fra til 8x12Tom som satt ved siden av meg og han hørte det og da jeg påpekt det...
    det var mere enn utstilleren gjorde...
    mvh
    Leif

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.015
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder sentrering = avik på alt roterende,motor,pulley,tallerken lager så har vel BASIS spillerne
    ekstremt lite totalavik på dette,og det er vel en av årsakene til sluttresultatet?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.729
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    tom et firma i Tyskland som var spesialister på vinyl, brukt det sporet
    du komme dead on på sekunder....
    men hva vet vel jeg? :rolleyes:
    en dauhørt gammel faen som sikkert ikke hører et pip over 16K

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hastighetsregulering med sensor på platetallerken hadde kanskje vært å foretrekke men med ørene på stilk hører man om tallerken går for fort
    eller for sakte.Jeg er av den oppfatning om at jo mindre mikk-makk det er på en platespiller desto lenger varer den uten problemer.
    På min Project 10.1 Evo har jeg speed-Box og hører at det blir feil med 33.4 når det skal være 33.3.
    Er naboen på besøk hadde det ikke gjort noe om speed var 33.6 eller 32.0:eek:
    Mvh Kenneth
    Da hadde det jo i vært ekstra kjipt om du "hørte det var feil hastighet" på 33.4 og ikke hadde mulighet til å gjøre noe med det, sant?
    Til info er drivverket jeg kjøpte for litt siden ca 35 år gammelt og fungerer uten lyte:)
    Ja det hadde vært ekstra kjipt,men nå har det seg jo slik at jeg har denne speedboks og at det da går an og gjøre noe med dette.
    Du skriver at ditt drivverk fungerer uten lyte og det tror jeg på.Dette var dessverre ikke tilfelle for alle.
    Mvh Kenneth

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ingen plater er perfekt sentrerte. Det jeg snakker om er hastighetsavvik som gjør at jeg irriterer meg når jeg hører på klaver, strykere og kor.

Spillern er nå pakket ned og importøren skal se på den. Det er en viss risiko for at de mener det er innenfor toleransene. Vi får se. Jeg vet jeg er sær på detaljer.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ingen plater er perfekt sentrerte. Det jeg snakker om er hastighetsavvik som gjør at jeg irriterer meg når jeg hører på klaver, strykere og kor.

Spillern er nå pakket ned og importøren skal se på den. Det er en viss risiko for at de mener det er innenfor toleransene. Vi får se. Jeg vet jeg er sær på detaljer.
    Sær på detaljer har man litt lov til å være.Man betaler jo for en vare som i utgangspunktet skal være plettfri og uten lyte.
    Håper du får spiller i orden.
    Mvh Kenneth

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Hej Emokid.
    Jeg forstår dig godt.
    I en eller anden sammenhæng bør dd være remdrift overlegent teoretisk set.
    Men med hensyn til noget så analogt som en pladespiller hvor kompromisser er reglen, kan man tit med noget mindre godt (teoretisk set) ende op med bra lyd.

Mine egne to favorit-spillere, en stiv technics sp-10 med dd og en flydende luxmand pd-300 med remtræk, har begge overlevet alt andet jeg har haft (mange højt estimerede pladespillere).
    De spiller begge guddommeligt dog ikke ens.
    Med sp-10érn foregår det meste i et stort rum bag bagvægen.(dog høres enkelte ting foran højtalerne).
    Med luxmanden rykker det hele tættere på. Mye sker her foran højtalerne men stadig mest bag. Men selvom det høres tættere på er afstanden imellem de forskellige musikere i dybden lige stor.
    De kan begge være med til at gengive afgrundsdyb bas.
    Men det er ligesom sp-10érn her har mere kontrol. Bassen bliver her styret og guidet med "jernnæver".
    Med luxmanden kan bassen indimellem vokse sig større og større, uden noget (nogen) ligesom prøver at stoppe den, og måske ender den op med at blive for stor.
    Men netop det kan mange lide, så kan man sige det er dårligere, måske forkert men ikke dårligere.

Hos mig foregår skiftet mellem de to pladespillere på følgende måde:
    Jeg opsætter den ene med min yndlingsarm (mørsh dp-6) og yndlings pu.
    Så falder jeg i svime i et års tid. Derefter begynder savnet efter min anden spiller og ved først komne lejlighed flytter jeg arm og pu over og lytter så på den.
    Og jeg er ikke i tvivl, dette må være den bedste pladespiller nogensinde.
    Efter et lille års tid melder savnet af den første spiller sig dog, og ved første lejlighed skifter jeg tilbage igen (med arm og pu) og jeg er nu ikke i tvivl, denne (den første) spiller er den bedste nogensinde.
    Og sådan har det fortsat i mange år. Alt det nye der er kommet ind sideløbende er stille og roligt solgt videre.

Noget væsentligt at lægge mærke til her, er alderen på maskinerne ( begge over 30år)
    Et af kriterierne for high-end (undskyld udtrykket) udstyr, var "i gamle dage" stor holdbarhed. Og stor holdbarhed udelukker jo ikke god lyd.
    Det er ligesom folk idag er tilfredse med bare 10års holdbarhed. øv

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    4
    jeg hørter det hos Swissonor i Horten og sa fra at pitchen på pianoet på TBM: Midnight sugar ikke var stødig på Thorensen
    Mitt ex av Midnight Sugar har masse wow (33 rpm original) så det var nok ikke spillerens skyld.............

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Så det har seg slik at enkelte plater "har" wow?

På CD også?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hva er det, tror dere, som gjør at wow og flutter ikke oppgis av "strikk"spiller produsenter? Og om det oppgis er ikke målingene videre imponerende, sett i forhold til hva gjerne ca. 35 år gml. direktedrivverk oppnår.

Joa. Pro-Ject oppgir hvertfall målinger. Max speed variation / Max Wow & Flutter / Rumble

Pro-Ject Xtension 9 Evolution: 0,09% / 0,01% / -71 dB

Denon DP80: 0,002% / 0,015% / -77 dB

Finner ikke noe på Rega, VPI og Michelle

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Wow kan også forekomme på masterbånd, så hvis en cd er lavet fra masterbånd så.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hmm. Jeg skal uansett til bunns. Enten skal jeg ha et oppsett uten sjenerende wow ellers blir det kun digitalt.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever aldri tegn til wow i utklinging på klaver eller langstrakte toner fra synth på min gamle DD traktor.
    Dette hører jeg ofte til ulidelighet på "moderne" fjøler.

Åpenbart ikke alle som er like vare for denslags avvik, men dem om det.
    Hørbart wow diskvalifiserer for min del avspilleren, så sant det ikke er åpenbare feil på plata.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hmm. Jeg skal uansett til bunns. Enten skal jeg ha et oppsett uten sjenerende wow ellers blir det kun digitalt.
    Var det ikke så at du hadde Strobe-it, og hva slags utslag fikke du i såfall med den?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.384
    Har ikke hørt wow og flutter på årevis, jeg.
    Men så er jeg gammal, også.

Så lenge spilleren er av god kvalitet og i god stand så spiller det vel ikke så stor rolle om det er strikk-spiller, mellomhjul eller DD.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Var det ikke så at du hadde Strobe-it, og hva slags utslag fikke du i såfall med den?
    Da ser jeg at den går i riktig hastighet men at den fluktuerer ørlite på samme måte som jeg hører det og som måleren viser på Platter Speed appen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke hørt wow og flutter på årevis, jeg.
    Men så er jeg gammal, også.

Så lenge spilleren er av god kvalitet og i god stand så spiller det vel ikke så stor rolle om det er strikk-spiller, mellomhjul eller DD.
    Det høres betryggende ut. Og trolig det mest fornuftige innlegget i dag :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.384
    Det er litt smak og behag hva man liker best, ikke sant?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    For meg er det egentlig ett fett bare det er enkelt, låter bedre enn CD og ikke har hastighetsavvik.
    Også må det se relativt estetisk ut. Jeg har ingen kjepphester, vil bare ha god lyd.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Min strikk spiller har laser som måler hastighet på tallerken. LP12 med Linn's Radikal motorstyrning. Har prøvd litt DD men syntes de kunne ha litt mye "boogie faktor". Den beste har vært Marantz 6300 og Luxman PD272. PU har a værtLyra og Benz i forskjellige former i Sim Audio Moon riaa,aragon 47k.

Jeg synes ikke det ene er bedre enn det andre, det er vel heller resultatet i den respektive spilleren som gjelder. Gode spillere/motorer i begge leire. Mellomhjul har jeg ikke så god erfaring med. Dual og Lenco i orginal stand.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Har levert spillern på service. Gunnar Brekke og jeg hadde en lengre og hyggelig samtale og hvis vi skal spekulere tror vi at det er noe galt med lageret på spillern.

En ledetråd er at det lille avviket som sakker farten i grovt sett et sekund trolig er akkurat pr omdreining, kan se det på stroboskop testplaten.

Vinyl skal ikke være lett :p

Framhald neste veke.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Strikkspillere i nedre enden av kvalitetsskalaen (dvs. tallerkener under en del kg. ...) svaier - og det høres umiddelbart på utklingning av piano etc.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Strikkspillere i nedre enden av kvalitetsskalaen (dvs. tallerkener under en del kg. ...) svaier - og det høres umiddelbart på utklingning av piano etc.
    Min tallerken er på 5,4 kg så det skal ikke være noe problem.

Rega RP8 er etter sigende stabil og har en tallerken i samme vektklasse som den Arne Brimi spiser Real Turmat fra.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Hør her Hel.
    Du bør ikke høre nogen som helst form for wow/flutter med en god pladespiller. (medmindre fejlen ligger i pladen, som andre også har skrevet).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Strikk er bare så strikk...

DD, Quartz OG tung tallerken er greia. Aller helst CD.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    For folk med gamle spillere kan det af og til hjælpe på hastighedsafvigelser, at afpudse tænd-og-sluk kontakten

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.205
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    På nye spillere skal lagre ha endel timer på seg før de er både stabile og stille. VPI oppga minst 20 timer, den gang jeg kjøpte ny Classic.
    Er du sikker på at den ble spilt nok timer? Evt sjekket olje-tilstanden i senterlageret?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Skiftet oljen i senterlageret ja. Pro-Ject sin påfyllingsolje er lysegul. Når jeg tok qtips inni lageret så var det antrasitt svart, det kan være oksydering eller slitasje på metallet??

Noen dager/timers spilling før det så etterfylte jeg et par dråper på kula/bæringen.

Ellers så har jeg spilt på den i 10-15 timer totalt.

senterlager.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn