Hej Emokid.
Jeg forstår dig godt.
I en eller anden sammenhæng bør dd være remdrift overlegent teoretisk set.
Men med hensyn til noget så analogt som en pladespiller hvor kompromisser er reglen, kan man tit med noget mindre godt (teoretisk set) ende op med bra lyd.
Mine egne to favorit-spillere, en stiv technics sp-10 med dd og en flydende luxmand pd-300 med remtræk, har begge overlevet alt andet jeg har haft (mange højt estimerede pladespillere).
De spiller begge guddommeligt dog ikke ens.
Med sp-10érn foregår det meste i et stort rum bag bagvægen.(dog høres enkelte ting foran højtalerne).
Med luxmanden rykker det hele tættere på. Mye sker her foran højtalerne men stadig mest bag. Men selvom det høres tættere på er afstanden imellem de forskellige musikere i dybden lige stor.
De kan begge være med til at gengive afgrundsdyb bas.
Men det er ligesom sp-10érn her har mere kontrol. Bassen bliver her styret og guidet med "jernnæver".
Med luxmanden kan bassen indimellem vokse sig større og større, uden noget (nogen) ligesom prøver at stoppe den, og måske ender den op med at blive for stor.
Men netop det kan mange lide, så kan man sige det er dårligere, måske forkert men ikke dårligere.
Hos mig foregår skiftet mellem de to pladespillere på følgende måde:
Jeg opsætter den ene med min yndlingsarm (mørsh dp-6) og yndlings pu.
Så falder jeg i svime i et års tid. Derefter begynder savnet efter min anden spiller og ved først komne lejlighed flytter jeg arm og pu over og lytter så på den.
Og jeg er ikke i tvivl, dette må være den bedste pladespiller nogensinde.
Efter et lille års tid melder savnet af den første spiller sig dog, og ved første lejlighed skifter jeg tilbage igen (med arm og pu) og jeg er nu ikke i tvivl, denne (den første) spiller er den bedste nogensinde.
Og sådan har det fortsat i mange år. Alt det nye der er kommet ind sideløbende er stille og roligt solgt videre.
Noget væsentligt at lægge mærke til her, er alderen på maskinerne ( begge over 30år)
Et af kriterierne for high-end (undskyld udtrykket) udstyr, var "i gamle dage" stor holdbarhed. Og stor holdbarhed udelukker jo ikke god lyd.
Det er ligesom folk idag er tilfredse med bare 10års holdbarhed. øv