HELs lærerike vinyltråd med tusen spørsmål og svar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Hej Hel.
    Hvis lejet er kaput, er det et "no go".
    Find hurtigst muligt en anden spiller.
    Og du skal ikke være bange for en 30år gammel top-japser (kan fåes relativt billigt). Den holder sikkert 30år endnu

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Spillern er ny og jeg får reparert den, eller ny, hvis det er noe galt.

Jeg kvittet meg med en Denon DP-75 fordi jeg ikke orket DIY. Den låt presist og fint men støyet mer en Pro-Ject spillern.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Fikk et innspill på vinylengine:

It seems to me that if you hear wow with a deck of this quality then something is wrong. FWIW, when Hi Fi News tested this deck for their August issue, they did say that wow was a bit higher than anticipated, and more than usual for a Pro-Ject deck. The figures they gave were Peak wow 0.07%, Peak flutter 0.02%. Only the wow was regarded as a little below par. It's possible to download a fuller technical report from the hifinews.co.uk site.

However, their listening tests (their reviewer really liked the deck) did not mention audible wow, only that the sense of timing in (some) fast-paced music wasn't especially tight. So perhaps your deck either needs more run-in time for bearings to free up, etc, or has a fault somewhere (maybe a bad belt).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Rart dette med innspilling, man burde vel latt spillern stå på to døgn non stop hvis det var et tema. Står ikke noe om det i manualen.

Dernest dette med strikken, hvordan kvalitetssjekker man en strikk? La merke til at den hadde en skjøt, men det må den vel ha?

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.205
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er skjøt i strikkene mine og.
    Innspilling av lagre står nevnt i manualen til VPI, men jeg regner med dette gjelder alle platespillere.
    Når jeg l øret ned mot spilleren var det lett å høre støy fra lagrene når den var ny. Ble gradvis borte.

TNT'en jeg har nå er dønn lydløs med stetoskop. Smurt opp med hvitt silikon fett, etter anbefaling fra VPI.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Rart dette med innspilling, man burde vel latt spillern stå på to døgn non stop hvis det var et tema. Står ikke noe om det i manualen.

Dernest dette med strikken, hvordan kvalitetssjekker man en strikk? La merke til at den hadde en skjøt, men det må den vel ha?
    Hei HEL!
    Jeg kjøpte en 10.1 Evo og den var musestille i fra dag 1.Det står heller ikke i min manual noe om innspillingstid.
    Dette er mest trolig et spindel/lager problem.Da får du etter all sannsynlighet ny spiller.
    Mvh Kenneth

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hei K

Du sier musestille, mener du at den var støyfri? Det er nemlig min og, den er usedvanlig tyst.

Hvordan høres piano ut, er det antydning til svai?

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Hej Hel.
    Når du skriver støj, hvad er det da for en støj du mener, rummel?, båndsus? uro i lyden? eller---?
    ps. Hvis problemet dit var lejet, vil spilleren nok ikke være helt støjfri (rummel).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hej Hel.
    Når du skriver støj, hvad er det da for en støj du mener, rummel?, båndsus? uro i lyden? eller---?
    ps. Hvis problemet dit var lejet, vil spilleren nok ikke være helt støjfri (rummel).
    Jeg har ikke støy, kun ujevn gange.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    ;) Jeg heller til det første..

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    295
    Hej Hel.
    En god måde at sortere gode spillere fra skidt:
    Når du sidder i lytteposition og hører vinyl, så skal spilleren derfra se ud som den ikke er i brug (mens den kører).
    Det skal så at sige, se ud som puén ikke bevæger sig mens den spiller.

Har man alligevel en spiller (af god kvalitet) der synes urolig (man kan se puén bølger op og ned under afspilning), så kan "problemet" for en flydende ophængt, remtrukket spiller være, at plade-tallerkenen ikke er plan med plinten og det er faktisk mere betydende for lyden, end at kombinationen i sin helhed står i water.

Hvis ikke tallerken og plint står plant med hinanden, får du en rem der glider op og ned og det i sig selv, kan høres som varierende gangkonstans med ustabile piano-lyde til følge.

ps. For ordentlig at kunne høre de detaljer jeg beskriver, kræves noget rimeligt godt analytisk udstyr med nogle monitor-agtige højtalere, ellers vil de forskellige tiltag bare fortone sig i en kæmpe "lydsump".

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.142
    Hei K

Du sier musestille, mener du at den var støyfri? Det er nemlig min og, den er usedvanlig tyst.

Hvordan høres piano ut, er det antydning til svai?
    Apropos svai / wow: Om ikke senterhullet er 100% konsentrisk plassert i forhold til musikkrillene på vinylen, vil man også kunne registrere hørbar svai / wow.
    Ville bare nevne dette, som nok en årsak til slike "plager".......

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Min Micro Seiki er vel fra ca. 1984, skiftet olie i lageret, brukte en eminent Shell Helix Ultra 5W-40.
    Har en single fra Feickert, en testskive, men mistenker den ikke er perfekt sentrert, får forskjellig resultat hver gang jeg måler.
    Platen er dog genial til måling av armresonans.

Vedlegg

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    @Hel - er det noe nytt kapittel i historien, eller er du fortsatt plaget av ustø gange?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Lageret var defekt og det var heldigvis ikke meg det var noe galt med. Men man kan jo lure :rolleyes:

CASE CLOSED.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Nå låter det som det skal. Har ikke kjørt hastighetstest eller krevende klaverinnspillinger enda men det kommer. Skal finpusse litt på VTA og Azimuth også. Mulig den henger ørlite bakpå nå og det stjeler litt 3D fra de "svarte" stiftene til Ortofon.

Ortofon Cadenza Black er svært nøytral og låter på mange måter helt likt som en CD spiller. Av erfaring har f eks Dynavector DV20XL litt ekstra pondus, absolutt ikke nøytralt, men kjærkomment på moderne høyttalere med slank lyd.

Jeg synes ærlig talt at audiophile pressinger som f eks Brubeck; Time Out eller Norah Jones; Come Away With Me ikke låter annerledes enn på CD.

Det er når jeg spiller 80 talls vinyl jeg hører forskjell. F eks Level 42. Da låter CD litt tynt mens på vinyl så er det kropp, slam og pondus.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg begynt å bli godt kjent med platespillern og det låter bra.
    Ortofon Candenza Black er nøytral som en CD spiller, sporer veldig bra og knitrer lite.
    Spillern er like stabil i driften som Denon DP-75 jeg hadde men mye tystere, like tyst som Well Tempered Classic.
    Ergo, det beste fra begge verdener.

En liten utfordring gjenstår, det er litt motordur som jeg også hører fra lytteposisjon mellom sporene. Hvis jeg setter volumet middels høyt på og ikke setter armen ned på platen så hører jeg den slår inn når jeg slår på og av motoren. Når motoren står på og jeg tar i armen med hånden så forsvinner (mesteparten) av motorlyden?? Altså et jordingsproblem.

Spillern drives av en veggvorte uten jord. Armkabelen er balansert og riaaen er balansert. Riaaen drives også av en ujordet veggvorte.

Spillern står på magnetføtter på en blytung Pro-Ject Ground-It plattform.

Har noen et clue?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.105
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har du noen annen jordingskabel mellom amp og riaa eller spiller?

...ja, forresten:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.105
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert! 8) Takk for bildene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Bump

Da har jeg begynt å bli godt kjent med platespillern og det låter bra.
    Ortofon Candenza Black er nøytral som en CD spiller, sporer veldig bra og knitrer lite.
    Spillern er like stabil i driften som Denon DP-75 jeg hadde men mye tystere, like tyst som Well Tempered Classic.
    Ergo, det beste fra begge verdener.

En liten utfordring gjenstår, det er litt motordur som jeg også hører fra lytteposisjon mellom sporene. Hvis jeg setter volumet middels høyt på og ikke setter armen ned på platen så hører jeg den slår inn når jeg slår på og av motoren. Når motoren står på og jeg tar i armen med hånden så forsvinner (mesteparten) av motorlyden?? Altså et jordingsproblem.

Spillern drives av en veggvorte uten jord. Armkabelen er balansert og riaaen er balansert. Riaaen drives også av en ujordet veggvorte.

Spillern står på magnetføtter på en blytung Pro-Ject Ground-It plattform.

Har noen et clue?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vanskelig å gjette om jordingsproblemer. Har du prøvd å jorde chassis på spiller til jordskruen på RIAA? I tillegg til jord gjennom XLR, altså? Er chassis på pluggene jordet, eller er bare pinne 1 koblet til jord?

Står RIAA rett over effektforsterkeren? Har den liggende ringkjerntrafoer? I så fall vil det muligens være litt felt rett over forsterkeren. Kan det kanskje hjelpe å flytte både signalkabler og RIAA bort fra effektforsterkeren.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.205
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Sleit med det samme etter at jeg rewiret Well Tempered armen.
    Løsningen hos meg var skjermet kabel fra riaa til pre, og endre armjord fra riaa til amp.
    Dønn stille etterpå.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Når både spiller og riaa er ujordet, er det noen sikkerhetsrisiko jeg å jorde til amp, andre komponenter eller veggen for den saks skyld?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Et spm til (opsan der tippet jeg 10.000 spørsmål gitt)?

Når jeg stiller inn på høy gain hører jeg mindre av motoren men mer sus. Lav gain gir motsatt effekt. Lav gain er allikevel det riktigste (tror jeg) men i forhold til CD blir nivået vesentlig lavere.

Vedlegg

JanOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Når både spiller og riaa er ujordet, er det noen sikkerhetsrisiko jeg å jorde til amp, andre komponenter eller veggen for den saks skyld?
    Hei
    Jording mellom riaa og platespelar burde vere uproblematisk. Prøv det først. Det er ikkje tillatt å jorde apparat som er dobbelisolert (merka med to kvadrat, eit mindre i eit anna), men sidan riaa har jordingstilkobling reknar eg med at dette ikkje er ei problemstilling.
    Flott spelar forresten!

mvh
    Jan Ove

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.205
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    ^Jording til arm stiller seg vel litt anderledes ? Er ikke mange volt fra en pickup.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn