HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan er J2 og Aleph-J - i forhold , dreier det seg om smak ?

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Det er tydeligvis XA30.5 som suser mer enn de andre forsterkerne mine. Husker da jeg koblet opp Malminen at den var forbløffende tyst, står vel noe om det tidligere i tråden. First Watterne er også tyste. Nå spiller jeg på Lowther fulltonen uten korreksjoner, kun koblet rett på forsterkern, og da vil jo slike utslag bli svært tydelige pga peaken ved 7000 Hz vil jeg tro. Uansett så låter XA30.5 enormt bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan er J2 og Aleph-J - i forhold , dreier det seg om smak ?

    mvh
    J2 og AlephJ er 25 wattere med negativ feedback. I 4 ohm leverer de kun 13 Watt. Ellers har begge gain på 20. J2 er En Jfet ,Aleph Mosfet.

    XA30.50 er en videreutvikling av XA30 som igjen er en videreutvikling av Aleph. XA30.5 har ikke negativ feedback, gain er 26, den dobler fra 30 til 60 Watt fra 8 til 4 ohm. Den har en 2000 Va trafo og en diger lyttebank. Hver kanal har hele 10 Mosfet transistorer.

    Har lest litt om XA30.5 på nettet og det kommer frem flere steder at den spiller renere og mindre forvrengt enn Aleph.

    Her fant jeg en omtale som prøver å beskrive forskjellene:

    Compared with the Alephs, this new XA series has more rigour and offers a faster performance together with a masterful control of the low range.

    ReMusic - Article
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ha ha give me a break
    Ncore trollet er ute igjen
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Med 10 mosfets pr. kanal og mer tilgjengelig effekt i lave impedanser skulle det ikke forundre meg om xa30.5 trekker det lengste strået akkurat i bassen, men ellers kan ting være ganske anderledes ! Dette er vel noe av det allerbeste uten rør som kan betales idag ?

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror det også. XA30.5 er vel og merke helt nøytral med en ekstrem båndbredde så man får ikke noen form for "kulør".

    Malmin 50 wattern oppleves som mye svakere på tross av at den er på 50 Watt og har 2x500 Va trafoer samt 4x47000 uF i lyttebanken. XA30.5 har 150 i dempefaktor mens Malmin har rundt 70. Malmin er forøvrig like smooth, finkornet og åpen men har en tydelig mørkere signatur og er fullstendig tyst.

    Jeg tror Malmin forsterkern vil kunne gjøre underverker på systemer som oppleves for lyse. Tar man f eks McIntosh som også har en mørk/varm klang så gjør den det samme men da med fravær av den åpne finkornede og dynamiske klasse A klangen fra Malmin.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Spørs om den ikke har litt hørbar andre og tredje harmonisk forvrengning. Det vil i så fall gi en følelse av litt ekstra varme og dynamikk. Men uansett totalt sett en veldig nøytral låtende forsterker.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    J2 og AlephJ er 25 wattere med negativ feedback. I 4 ohm leverer de kun 13 Watt. Ellers har begge gain på 20. J2 er En Jfet ,Aleph Mosfet.

    XA30.50 er en videreutvikling av XA30 som igjen er en videreutvikling av Aleph. XA30.5 har ikke negativ feedback, gain er 26
    Nesten.

    Den originale Aleph-serien (Aleph 0, 1.2, 2, 3, 4, og 5) har praktisk til helt lik kretstopologi: en MOSFET inngangsdiffer med høy strømkapasitet, og et MOSFET single-ended utgangstrinn. CCS både på inngangsdiffer og utgangstrinn. Ren klasse A, med høy tomgangsstrøm. Eneste som skiller dem, er forsyningsspenning, antall transistorer i utgangstrinnet og komponentverdiene i bias-nettverket. Aleph 1.2 er den største av disse med 2x12 utgangstransistorer pr. kanal, Aleph 3 den minste med 2x2. Alle, med unntak av Aleph 3 har balanserte inngangstrinn. Alle har negativ feedback, "normal" inngangsimpedans på 40-100k, "normal" dempningsfaktor, "normal" feedback og "normalt" gain (på ca 26dB).

    Aleph 30 er en videreutvikling av Aleph 3 - forskjellen er 2x3 utgangstransistorer og balansert inngang. Ellers ganske lik. Aleph 60 tilsvarende, med med 2x6 utgangstransistorer.

    Aleph J er en videreutvikling av denne igjen - med J-fet inngangsdiffer og endring av arbeidspunkter internt. Betydelig lavere støy, bedret linearitet, høyere inngangsimpedans og lavere feedback. Den lydmessig klart beste Aleph'en.

    Aleph-X er i utgangspunktet en variant av Aleph 3, med Pass' patenterte super-symmetry kretsløsning: i prinsippet en balansert (dvs brokoblet) løsning av to Aleph 3, med den doble effekten.

    Alle disse Aleph'ene finnes som dokumenterte DIY-design. De fleste - men ikke alle - var også kommersielle produkter fra Passlabs.

    XA-serien er kommersielle produkter fra Passlabs, i hovedsak med topologi og design tilsvarende Aleph X. Dvs med feedback og "normale" verdier for inn-og utgangsimpedans.

    Firstwatt-forsterkerene fra Pass (F1-F5, J2 og SIT) er alle kretsteknisk helt annerledes enn Aleph-ene.
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror det også. XA30.5 er vel og merke helt nøytral med en ekstrem båndbredde så man får ikke noen form for "kulør".

    Malmin 50 wattern oppleves som mye svakere på tross av at den er på 50 Watt og har 2x500 Va trafoer samt 4x47000 uF i lyttebanken. XA30.5 har 150 i dempefaktor mens Malmin har rundt 70. Malmin er forøvrig like smooth, finkornet og åpen men har en tydelig mørkere signatur og er fullstendig tyst.

    Jeg tror Malmin forsterkern vil kunne gjøre underverker på systemer som oppleves for lyse. Tar man f eks McIntosh som også har en mørk/varm klang så gjør den det samme men da med fravær av den åpne finkornede og dynamiske klasse A klangen fra Malmin.
    Nå leverer jo XA30 ca 130W/8ohm og 190W/4ohm før klipping.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hadde en bare vært bedre med loddebolten , Aleph-J ser / høres særs interessant ut .

    Og jeg som har 2 stk stereo pass a40 stående i kjellern , Hmmmm...

    mvh
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    J2 og AlephJ er 25 wattere med negativ feedback. I 4 ohm leverer de kun 13 Watt. Ellers har begge gain på 20. J2 er En Jfet ,Aleph Mosfet.

    XA30.50 er en videreutvikling av XA30 som igjen er en videreutvikling av Aleph. XA30.5 har ikke negativ feedback, gain er 26
    Nesten.

    Den originale Aleph-serien (Aleph 0, 1.2, 2, 3, 4, og 5) har praktisk til helt lik kretstopologi: en MOSFET inngangsdiffer med høy strømkapasitet, og et MOSFET single-ended utgangstrinn. CCS både på inngangsdiffer og utgangstrinn. Ren klasse A, med høy tomgangsstrøm. Eneste som skiller dem, er forsyningsspenning, antall transistorer i utgangstrinnet og komponentverdiene i bias-nettverket. Aleph 1.2 er den største av disse med 2x12 utgangstransistorer pr. kanal, Aleph 3 den minste med 2x2. Alle, med unntak av Aleph 3 har balanserte inngangstrinn. Alle har negativ feedback, "normal" inngangsimpedans på 40-100k, "normal" dempningsfaktor, "normal" feedback og "normalt" gain (på ca 26dB).

    Aleph 30 er en videreutvikling av Aleph 3 - forskjellen er 2x3 utgangstransistorer og balansert inngang. Ellers ganske lik. Aleph 60 tilsvarende, med med 2x6 utgangstransistorer.

    Aleph J er en videreutvikling av denne igjen - med J-fet inngangsdiffer og endring av arbeidspunkter internt. Betydelig lavere støy, bedret linearitet, høyere inngangsimpedans og lavere feedback. Den lydmessig klart beste Aleph'en.

    Aleph-X er i utgangspunktet en variant av Aleph 3, med Pass' patenterte super-symmetry kretsløsning: i prinsippet en balansert (dvs brokoblet) løsning av to Aleph 3, med den doble effekten.

    Alle disse Aleph'ene finnes som dokumenterte DIY-design. De fleste - men ikke alle - var også kommersielle produkter fra Passlabs.

    XA-serien er kommersielle produkter fra Passlabs, i hovedsak med topologi og design tilsvarende Aleph X. Dvs med feedback og "normale" verdier for inn-og utgangsimpedans.

    Firstwatt-forsterkerene fra Pass (F1-F5, J2 og SIT) er alle kretsteknisk helt annerledes enn Aleph-ene.
    Aleph J har gain på 20. Hentet opplysningene fra First Watt siden.

    Er du helt sikker på at XA30.5 har feedback? Mente jeg hadde lest at den ikke har det men mulig jeg tar feil. Malmin ampen har hvertfall ikke feedback. Etter sigende skal feedback introdusere noe forvrenging men til gjengjeld gi bedre kontroll. Det kan i såfall forklare forskjellen på XA30.5 og Malmin 50 wattern. Tipper vel at bildet ikke er så svart hvitt, det kommer vel like mye an på konstruksjonen.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Sitter forøvrig igjen med en feeling om at like forsterkere med samme gain (naturlig nok) gir den ekstra prikken over ien i biamp når gainstrukturen på driverne er like. Kanskje bare placebo. Estetisk sett er det hvertfall helhetlig :cool:

    Tiden er snart inne til å lage kabinetter til dac og riia som ligner Pass XP10 preampen. Trenger noen som kan CNC frese fronter i alu.
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Aleph J har gain på 20. Hentet opplysningene fra First Watt siden.
    .....
    Den tabellen er ikke helt nøyaktig. Aleph'ene har 26 dB gain med balansert inngang. Dersom du kortslutter minus-inngangen (noe du typisk vil gjøre dersom den drives single-ended), faller gainet med 6 dB. I Firstwatt-tabellen er gainet på Aleph-J oppgitt singel-ended for å kunne sammenliknes med de andre forsterkerene der.

    Feedback gir alltid lavere forvrengning, i en grad tilsvarende feedback-faktoren.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Morsomt å lese dine synspunkter mht Xa30.5.
    Synes selv den heller litt mer mot det mørke enn helt nøytral , men ikke mørkt nok for min smak .
    Lyd satt ikke på mine apekister før jeg lånte en audio valve eklipse pre.
    Derimot så sitter din First Watt F3 så godt på mine htt at jeg har hakeslepp og måpende mine.
    15 watt SKAL ikke være så bra og tilstrekkelig. Tror du må ringe Pass og fortelle at han har omgått de fysiske lover...
    Det eneste som mangler er litt fundament ved lavt volum.
    Det kan dog lappes med sub.

    Mvh
    Forstyrret og forvirret.


    Jeg tror det også. XA30.5 er vel og merke helt nøytral med en ekstrem båndbredde så man får ikke noen form for "kulør".

    Malmin 50 wattern oppleves som mye svakere på tross av at den er på 50 Watt og har 2x500 Va trafoer samt 4x47000 uF i lyttebanken. XA30.5 har 150 i dempefaktor mens Malmin har rundt 70. Malmin er forøvrig like smooth, finkornet og åpen men har en tydelig mørkere signatur og er fullstendig tyst.

    Jeg tror Malmin forsterkern vil kunne gjøre underverker på systemer som oppleves for lyse. Tar man f eks McIntosh som også har en mørk/varm klang så gjør den det samme men da med fravær av den åpne finkornede og dynamiske klasse A klangen fra Malmin.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    First Watt F3 låter som en god SET rørforsterker IMO. Srajan Ebaen sammenligner den med en paralellkoblet SET 300B (18 Watt). F3 høster mange lovord på nettet. Nelson Pass har den som sin favoritt på Feastrex 8" fulltoner til 60K.
     

    Vedlegg

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hva kan jeg si om F3 som ikke alt er sagt.?
    You had me at HELo?

    Falt pladask for din f3. Send konto nr..
    Seriøst. Den får du ikke tilbake med en gang.
    Eh, jeg har vondt i ryggen og kan ikke bære.! Øh, endelig liker kona lyden. Hvis du henter F3, så knuser du henne.
    Bare si ifra, jeg skal komme på mange grunner til å "låne".
    Morsomt at den også er varmere enn xa30.5 .
    Mvh
    Poker ansikt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    MADMAN: fått greiene fra HEL
    mvh
    Leif
    Handlet samtidig fra Reno ;)

    Leif, jeg må huske å få prøve Marchand delefilteret ditt :)

    Er det noen tradeoffs med passiv kontra aktiv deling (begge på linjenivå)?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ikke mange komponenter i J2 heller
    -m
    Jøss ! Vet vel at Nelson Pass nærmest er som en idealist å regne, og ytelsen er veldokumentert. Men for utenforstående kan det jo se ut som en foretningside av dimensjoner ! Less is more.
    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Zapsolute : 2 kohm. Krell/audionote 100 kohm. Dvs lav og høy

    Mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.736
    Torget vurderinger
    10
    Vil da det si at XA30.5 er medium egnet til passivt linjefilter for lowpass? Og hva er effekten av deg?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Antar en praktisk test er eneste sikre måten å avgjøre dette på.
    Men skulle jeg synse vil jeg tro lavpass er mer kritisk enn høypass - når vi snakker passivt ?

    Mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.688
    Antall liker
    103.475
    Torget vurderinger
    23
    Må da nærmest være svindel med så få komponenter i en forsterker? :rolleyes:
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sitter forøvrig igjen med en feeling om at like forsterkere med samme gain (naturlig nok) gir den ekstra prikken over ien i biamp når gainstrukturen på driverne er like. Kanskje bare placebo. Estetisk sett er det hvertfall helhetlig :cool:

    Tiden er snart inne til å lage kabinetter til dac og riia som ligner Pass XP10 preampen. Trenger noen som kan CNC frese fronter i alu.
    Eller så kan du jo bruke disse :)
    Ligner LITT på pass sine ....
    [US$162.76] [Audio and video appliances] Classic PASS CPI all aluminum chassis
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Må da nærmest være svindel med så få komponenter i en forsterker? :rolleyes:
    Du er nok grundig lurt.. men det er nok umagnetiske tantaler hele veien ! åå nei ? ikke det heller ...

    Jeg veit om en på Hønefoss som kan være interessert i noe enkelt rææl .. bare 10 watt ? Tja blir det billig nok så kanskje !
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.173
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    N P har peil på forsterkere. Når han kan mekke forsterkere som spiller så bra og også måler bra med minimalt med komponenter kan man jo lure på hva andre driver med.
    Min J2 spiller utrolig bra fra dypbass og hele veien opp.
    -m
     

    yggdrasill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    10
    N P har peil på forsterkere. Når han kan mekke forsterkere som spiller så bra og også måler bra med minimalt med komponenter kan man jo lure på hva andre driver med.
    Har lest og tildels bygd meg gjennom Zen artiklene. Veldig interessant å følge hvordan han "belyser" forskjellige aspekter med forskjellige konstruksjoner.

    Evner, og vilje til å dele er det bare å ta av seg hatten for.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn