Jeg kommer nok aldri til å glemme da daværende direktør i Avinor, Randi Flesland utbasunerte at selskapet hadde "overlevert" på sikkerhet !! ?? Vi måtte redusere ambisjonsnivået fra "så sikkert som mulig" til "sikkert nok" ! Pr. i dag synes det som om ambisjonene er senket ytterligere til "ikke sikrere enn at vi oppnår et solid økonomisk overskudd" !
Tja, selv om det umiddelbart høres flåsete ut å "overlevere på sikkerhet" så mener jeg det er fullt mulig. Oljebransjen er muligens selv det beste eksempelet og en av medvirkende faktorer til at kostnadene har gallopert de siste årene. Jeg har flere kompiser som jobber offshore og en av de sa en gang at han ikke ville blitt det minste sjokkert dersom det hadde blitt innført søknadsplikt med risikoanalyse for å gå på do. Helt trivielle jobber ender opp med å ta timesvis fordi han må sitte å vente på at en eller annen skal komme å signere på ett eller annet skjema for at han skal kunne gjøre en liten jobb som tar en halvtime.
Som det meste annet er slikt en overveiing mellom ulempe, risiko og kostnader. Dersom man vil være helt sikker på å aldri styrte med fly eller helikopter så løses det enklest ved at man aldri setter sin fot i et fly eller helikopter, men det utløser som de fleste kan se en del praktiske utfordringer og begrensninger i forhold til fritid og evt jobb.
Knappest noen aktivitet er forbundet med 0 risiko, og da er det ganske simpel statistikk at dersom man driver med en aktivitet lenge nok eller ofte nok så vil det før eller siden skje en ulykke, og denne kan også være alvorlig når så skjer. Dette ikke til forsvar for å ha et lettvint forhold til det eller kutte svinger for å spare penger, men det andre ytterpunktet er sikkerhetshysteri, noe som også er problematisk av flere grunner.
Nå har jeg aldri flydd med og har heller ikke store planer om å fly med Ryanair, men de utfører tross alt 1800 flyvninger daglig uten at det har gått (fatalt) galt så langt. I 2013 var det 90 ulykker inen luftfart world-wide. Av disse var det dødsfall i 9. I 2013 var det 32.1 millioner flyavganger som inngår i tallmaterialet, og dette inkluderer nok ganske mange flyselskap som er dodgy etter norsk/europeisk standard.