Helges hifi og hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Poster noen bilder av dagens tilstand på "gutterommet" eller hula som min kone kaller det. Historikk kommer etter hvert.

    For de som kjenner meg, vet de fleste at jeg er tilhenger av diy både i inne og uteprosjekter.
    Først nå føler at dette prosjektet ser bra nok ut til at jeg legger det ut. (mest pga. bildekvaliteten med dagens kamera som får frem en mer riktig opplevelse av rommet, takket være HDR teknologien)

    Det første som møter deg er en bar. Her kan du først og fremst få servert kaffe eller gin.

    IMG_20200924_211135.jpg


    Fra baren kommer vi videre til hjemmekino og hifi avdelingen

    IMG_20200922_064606.jpg


    Mitt siste møbel prosjekt var et nytt hus alter.
    Hus alter

    IMG_20200921_235318.jpg


    Bilde fra lerret mot sveetspot

    IMG_20200924_211233.jpg


    Her i fra sveetspot. Høyttalerne er diy som alt annet i rommet, med alt det innebærer av prøving og feiling. Dette rommet på ca 32 kvm var rå kjeller uten noen ting før jeg for ca 10 år siden begynte å gjøre noe her.

    IMG_20200925_174028.jpg


    (Tråden vil bli redigert fortløpende for grammatiske feil osv. da jeg ikke oppdager det tidlig nok.)
     
    Sist redigert:

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Wow veldig flott, enkelt og hyggelig😊
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Nydelige høyttalere. Liker den sluggeren av en Nelson Pass SLOB du har nederst. Låter sikkert veldig bra. Fortell litt om driverne og hvordan du har sydd det hele sammen 😊
     

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Wow så kult og stilrent!

    Har du en liste på komponenter i høyttalerene?

    -Glenn O
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Flott rom du har laget deg der, kudos!
    Flotte høyttalere. Tipper det låter bra👍
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det så veldig flott ut! Ser ut til at du er en kompetent snekker. :) Du har noen akustiske tiltak, kan du si noe om bagrunnen for valget?
    En annen ting, bordet. Har du forsøkt å fjerne det?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med egen tråd!
    Fantastisk flott rom,strøkent rett å slett 👌
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ett usedvanlig trivelig gutterom du har der. Tenker du har en del kvalitetstid der.
    Men har du tenkt å gjøre noe med snubletråden mellom høyttalerene. Ikke for å være negativ, men alt annet var jo henimot perfekt.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Nydelige høyttalere. Liker den sluggeren av en Nelson Pass SLOB du har nederst. Låter sikkert veldig bra. Fortell litt om driverne og hvordan du har sydd det hele sammen 😊
    Bass systemet består av (pr side) 2x 15" Eminence Deltaline 2 2515 Neo som i utgangspunktet er et erstatningselement i bærbare "trubadur kasser" men slik jeg ser det, totalt undervurdert i forhold til Eminense alfa /gamma elementer. Truls Gravelsen har gitt meg inspirasjon i dette prosjektet, hvor jeg har dratt det videre. (Takker også Truls for inspirasjon til Seas 5" prosjektet også).
    I denne sammenhengen ville jeg ikke ha 15" sin ekstra høyde på høyttaleren. hvor jeg har prøvd å lage et slags kvasi/slob/horn hvor dipole peaken er den samme som den frontmatede 15tommeren. Dette var ikke en enkel prosess.
    15" erne blir drevet av Yamaha P7000s effektrinn som yter 2x950W i4 Ohm.

    Mellomtonen var i utgangspunktet Seas fa 22 rcz, hvor dette fungerte bra, men opplevde ved høyt volum en slags nasal gjengivelse som jeg ville forske på videre. Etter litt prøving ville jeg prøve Linkwitz lab sin Seas mellomtone U22REX som er brukt i LX521. Denne ga et mere dempet preg over det frekvensområde som jeg følte ble litt pågående, men igjen manglet det litt av den "chrispie" følelsen jeg fikk av fa22. Men så langt er LX521 sin mellomtone den som blir brukt.

    Diskanten ble Fountec neo CD2.0 som jeg mener i pris sammenheng, er det beste i forhold til data og lyd den beste investeringen en kan gjøre.
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Ett usedvanlig trivelig gutterom du har der. Tenker du har en del kvalitetstid der.
    Men har du tenkt å gjøre noe med snubletråden mellom høyttalerene. Ikke for å være negativ, men alt annet var jo henimot perfekt.
    Snubletråden er teipet med dobbelsidig tape mot gulvet, pga. eksperimentering med høyttaler plassering, må jeg ha muligheter til å flytte høyttalerne og kablingen. Ingen høyttalere som har blitt brukt i rommet har havnet helt på samme plass. Disse høyttalerne som jeg har nå spiller best ca 50cm nærmere lerretet en det bildene viser.
     

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    414
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med egen tråd. Ser veldig bra ut (y)
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Det så veldig flott ut! Ser ut til at du er en kompetent snekker. :) Du har noen akustiske tiltak, kan du si noe om bagrunnen for valget?
    En annen ting, bordet. Har du forsøkt å fjerne det?
    Bakgrunnen for dette var å få ned etterklangstiden jevnt over hele frekvensområdet. Har ikke fulgt alles råd om tykke første refleksjons dempe medier, men har prøvd så tynne absorbere som mulig for å oppnå etterklangstid på max 250ms over hele frekvensområdet. Dette vil gi endringer i eq oppover, men med DBX sin romkorrigering klarer jeg fortsatt å få lyden slik jeg vil ha det. Har målt rommet med og uten bordet, og med demping av bord, men i praksis er det hva jeg hører av forskjell som bestemmer hvordan jeg til slutt vil ha det.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Nydelige høyttalere. Liker den sluggeren av en Nelson Pass SLOB du har nederst. Låter sikkert veldig bra. Fortell litt om driverne og hvordan du har sydd det hele sammen 😊
    Har nevnt litt om driverne i denne tråden.
    Høyttalerne har et aktivt delefilter via DBX PA2.
    Her ser du delingen:
    deling.JPG


    Og romkorrigeringen:
    romkorr.JPG


    Som du ser liker jeg litt trykk i bassen, dette pga. at jeg sjeldent spiller særlig høyt. Har bevist ikke brukt kraftig Q på noen av korrigeringene. Har eksperimentert mye med forskjellige delinger, men ender tilbake med denne delingen. (preget av THX fra gammelt av) Skal legge ut målinger via REV senere da disse viser ting annerledes.
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Dette var fine greier, bruker du vinger av glass?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med superflott rom og utstyr .
    Nok en gang dukker det opp meget fine og gjennomtenkte rom fra de som sjelden poster innlegg men har desto mer å fare med. !!! Mens skravlebøtter som meg selv bare har en Tivoliradio i forhold ...
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Legger ut noen målinger, men må ta nye da det har blitt målt med for lavt nivå.
    Alle målingene er uten glatting.

    SPL
    spl.jpg


    Impuls opptil 60ms, en høyttaler, har en del å jobbe med.

    impuls 12.25.jpg


    Gruppe forsinkelse, har ikke tolket dette nærmere. Vet heller ikke hva som er reelt eller artefakter.
    gde.jpg


    Nivået på denne målingen er alt for lavt, men formålet mitt er jevn etterklangs tid, så får frekvensrespons komme senere

    vannfall siste.jpg


    Igjen elendige målinger, men viser etterklangs tid

    20-500-48.jpg


    spectrogram.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Syns det så fint ut jeg,, over 200 er det veldig bra, og du har få kanselleringen i under 150hz, kanselleringen på 90 har jeg ogsp men på 100, skyldes refleks fra frontveggen antagelig. Du kan gjerne glatte litt for å filterer "støyen " oppe i frekvens, 1/6 for smigrende kurver, 1/12 viser OK detaljer
    Imulsen vises best med % på y aksen

    Hvordan blir det om du lytter med større avstand til bakveggen? forsvinner dypbassen?
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Syns det så fint ut jeg,, over 200 er det veldig bra, og du har få kanselleringen i under 150hz, kanselleringen på 90 har jeg ogsp men på 100, skyldes refleks fra frontveggen antagelig. Du kan gjerne glatte litt for å filterer "støyen " oppe i frekvens, 1/6 for smigrende kurver, 1/12 viser OK detaljer
    Imulsen vises best med % på y aksen

    Hvordan blir det om du lytter med større avstand til bakveggen? forsvinner dypbassen?
    Hadde med OB høyttaler håpet at kanselleringen ved 90 ble mindre med OB, men kan ikke si at jeg mangler påfallende mye i det området. Har flyttet sofaen ca 60cm fra bakvegg, flytter jeg meg nærmere høyttaleren endrer bassen seg. Har også flyttet høyttalerne en god del frem og tilbake og samtidig gjort målinger. Ingen store endringer ved å flytte høyttalerne, men store endringer ved å endre lytte posisjon.

    impuls med %
    prosent.jpg
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Tar med noen flere bilder.

    IMG_20200926_184838.jpg



    Siden jeg har innebygd kjøleskap i baren trengte jeg litt ventilering. Til dette brukte jeg såpeskåler fra Ikea.
    Tømte lageret 2 ganger og fikk noen merkelige blikk i fra hun som sto i kassa.
    I venstre hjørne har jeg bygd inn en sentralstøvsuger.

    IMG_20200926_185120.jpg


    Bak baren:
    Jeg bruker ECM maskinen daglig, men kona vil ha det enkelt og går for helautomatisk.

    IMG_20200926_185007.jpg


    La fliser på toppen bardisken med fliser og fuger tilnærmet samme farge som teppeflisene på gulvet.

    IMG_20200926_185408.jpg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Det er åpent ja? Da tar jeg gjerne en Irish Coffee 😁

    Flott hjemmekino & bar (y)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Meget stilig rom dette 😀👍
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ble skikkelig fint nye racket...Hehe, tøff sjefsbule :cool:
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Ble skikkelig fint nye racket...Hehe, tøff sjefsbule :cool:
    Takker for det! sjefsbule er kanskje det rette ordet (isteden for furterom, gutterom, hula):)
    Men jeg unner alle et sted å senke skuldrene og nyte musikk/film uten forstyrrelser.
    Siden rommet er byggd som et "rom i rommet" med dB dør forstyrrer jeg ingen.:)
     
    Sist redigert:

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Har også lagd flere gjenstander som følger temaet i hjemmekinoen.
    Bordet ble laget av rester etter et annet prosjekt, hvor såpe skålene går igjen som dekorelement.
    På bordet står det pyntekasse for pappvin. en fruktkurv beregnet til sitroner, lime osv., bordbrikker for glass med aluminium inlay. Øl jekk dreiet i syrefast/rustfritt med aluminium.

    IMG_20200928_193211[1].jpg



    For å slippe å gå den "lange" veien opp trappa for å se hvem som ringer på, er det greit å kunne se det i fra sjefsbula. Felte derfor inn en monitor over lerretet som nærmest kun er synlig når den står på.

    IMG_20200929_171507[1].jpg


    Siden det er live stream, er det lov og gjengi det en vil, men så fort det går i opptak og lagres, skraveres vei og nabotomter.
    (Regner med at visnings bildet under går klar siden ingen skilt/mennesker er med, ellers fjerner jeg det)
    Tokk å fjernet det inntil videre. Og redigerte inn bilde på nytt.

    IMG_20200930_123111.jpg


    Med mulighet for inntil 16 kanaler med poe er jeg fremtidsrettet.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Pass på så ikke naboene ser att du filmer deres gård og gata.
    Dette er jo strengt forbudt, har en sak gående med en hyttenabo som filmer i alle retninger rundt sin hytte.
    Jeg har jo ikke noe med det, men bare så du er klar over problemene dette kan skape.
    Men ett veldig flott rom du har, kosekrok dette:=)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men du er møbelsnekker? ser jo ut som 1000 dollar det du lager.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Pass på så ikke naboene ser att du filmer deres gård og gata.
    Dette er jo strengt forbudt, har en sak gående med en hyttenabo som filmer i alle retninger rundt sin hytte.
    Jeg har jo ikke noe med det, men bare så du er klar over problemene dette kan skape.
    Men ett veldig flott rom du har, kosekrok dette:=)
    Jeg mener at live stream uten lagring i sanntid er lov (det blir som om du står ute i øyeblikket)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Her har du laget deg et flott rom, bardisken er ikke noe for undertegnede, men det er jo en plasseringsvennlig løsning for en ellers liten krok. Tema bord og dekorasjon glir jo rett inn sammen med høyttalerne. ;) (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn