Helautomatisk platevasker

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg vurderer kjøpt av helautomatisk platevasker. Jeg har i dag en Project VC-S, men det blir litt for mye dill for min del.

Jeg har sett på Audio Desk Pro og den ser veldig fin ut, men den er jo ganske dyr. Jeg har lest omtalen til Rudi på audiophile.no og den høres unektelig veldig bra ut.

DIY er ikke aktuelt og jeg trenger ikke å vaske mer enn en plate i slengen. Er der andre alternativer til Audio Desk Pro? Den må som sagt være helautomatisk.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Degritter ser jo spennende ut selv om den ikke er så veldig langt ifra Audio Desk prismessig.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Prisen er vel ikke fastsatt, men ser at $2600 nevnes. Det skulle vel bli rundt 26K? Hvis den derimot nærmer seg 20K blir den jo ganske mye billigere.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Lage en selv som er like effektiv koster vel ca halvparten.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det finnes mange forskjellige platevaskere basert på forskjellig teknologi.

Hva er budsjettet ditt, og hvor automatisk må den være? Hvis du skal ha en som vasker begge sider uten at du trenger å snu plata eller tørke den, er det så vidt jeg vet de helautomatiske ultralydsmaskinene som Audio Desk etc. Hvis du kan påføre rensevæske for hånd, samt snu platen er utvalg større og prisen lavere. Og så må du også ta stilling til hvor ren du vil ha platen. Forskjellige konsepter gir forskjellig resultat.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Det finnes mange forskjellige platevaskere basert på forskjellig teknologi.

Hva er budsjettet ditt, og hvor automatisk må den være? Hvis du skal ha en som vasker begge sider uten at du trenger å snu plata eller tørke den, er det så vidt jeg vet de helautomatiske ultralydsmaskinene som Audio Desk etc. Hvis du kan påføre rensevæske for hånd, samt snu platen er utvalg større og prisen lavere. Og så må du også ta stilling til hvor ren du vil ha platen. Forskjellige konsepter gir forskjellig resultat.
Budsjettmessig så er Audio Desk innenfor rekkevidde, men jeg syns likevel at den er ganske kostbar. Jeg vil uansett ha en som er tilnærmet like automatisk som den. Jeg vil ikke snu platen eller påføre væske for hånd. Hvor ren platen blir spiller jo også en rolle opp i dette.

Jeg har ingen annen erfaring med platevaskere enn den jeg har nå, så det er derfor jeg spør her. Audio Desk peker seg ut og virker veldig bra ut i fra det jeg kan se, men jeg vil gjerne høre om erfaringer med denne og tilsvarende typer.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Som skrevet i første post så er ikke DIY aktuelt :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ja, fullt mulig. @Scrooge lagde jo sentrifugaltørkeløsning på sin Scroogemaster:)

Alternativt kan jo Debbie sikkert sørge for fullservice, men trolig noe dyr i anskaffelse og drift;)

544380560-612x612.jpg
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det finnes mange forskjellige platevaskere basert på forskjellig teknologi.

Hva er budsjettet ditt, og hvor automatisk må den være? Hvis du skal ha en som vasker begge sider uten at du trenger å snu plata eller tørke den, er det så vidt jeg vet de helautomatiske ultralydsmaskinene som Audio Desk etc. Hvis du kan påføre rensevæske for hånd, samt snu platen er utvalg større og prisen lavere. Og så må du også ta stilling til hvor ren du vil ha platen. Forskjellige konsepter gir forskjellig resultat.
Budsjettmessig så er Audio Desk innenfor rekkevidde, men jeg syns likevel at den er ganske kostbar. Jeg vil uansett ha en som er tilnærmet like automatisk som den. Jeg vil ikke snu platen eller påføre væske for hånd. Hvor ren platen blir spiller jo også en rolle opp i dette.

Jeg har ingen annen erfaring med platevaskere enn den jeg har nå, så det er derfor jeg spør her. Audio Desk peker seg ut og virker veldig bra ut i fra det jeg kan se, men jeg vil gjerne høre om erfaringer med denne og tilsvarende typer.
Jeg vet ikke om noen andre helautomatiske enn de ultrasoniske typene Audio Desk og KLaudio

Har ikke erfaring med noen av de selv. Jeg bruker DIY Ultralyd kombinert med en vakumvasker.
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Degritter ser jo spennende ut selv om den ikke er så veldig langt ifra Audio Desk prismessig.
Ville holdt meg unna Audio Desk. Kanskje siste versjon er bedre en min (første) som holdt 2-3 år. De svarer ikke på mail og dårlig oppfølging til forhandler, får ikke en krone til av meg.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Varmt vann,microfiber klut med salo,vask skyll og tørk,verre er det ikke.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Degritter ser jo spennende ut selv om den ikke er så veldig langt ifra Audio Desk prismessig.
Ville holdt meg unna Audio Desk. Kanskje siste versjon er bedre en min (første) som holdt 2-3 år. De svarer ikke på mail og dårlig oppfølging til forhandler, får ikke en krone til av meg.
Sånne erfaringer setter jeg pris på å høre om. Hvor kjøpte du den?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei Tor.
Dette har jeg hørt om flere ganger når det gjelder akkurat denne modellen. (Audiodesk) Den første ladningen har en kjent feil som gjør at den bare slutter å virke etter en stund i drift. Den responderer bare ikke lenger. Slik har jeg forstått det har dagens modell (Altså ny i butikk) utbedret denne feilen.
Har selv vurdert denne modellen brukt flere ganger, men blitt frarådet det fra flere hold.

Så ny i butikk (Audioaktøren) burde gå bra, men for mange er nok tilliten til produsenten borte. Audioaktøren er selvsagt uten skyld i dette.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
^Nyttig info. Audio Desk er dyr, men ser klart kulest ut av det som er tilgjengelig. Greit å vite hvilke man bør styre unna hvis de dukker opp brukt.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Takk for nyttig info Jørgen. Det stod vel nylig en defekt en på Torget her :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Degritter ser jo spennende ut selv om den ikke er så veldig langt ifra Audio Desk prismessig.
Ville holdt meg unna Audio Desk. Kanskje siste versjon er bedre en min (første) som holdt 2-3 år. De svarer ikke på mail og dårlig oppfølging til forhandler, får ikke en krone til av meg.
Sånne erfaringer setter jeg pris på å høre om. Hvor kjøpte du den?
Jeg kjøpte den fra Audio Aktøren. Synest egentlig den var veldig dyr, men tenkte at tysk kvalitet skulle holde lenge (5-10 år minst). Den var også litt ustabil med å startete opp, men når den fungerte så virket den bra. Den virket veldig solid bygget (støpejern?) men plast drivverket inni var tydeligvis ikke så solid. Hadde de svart på mail eller hatt en måte å få fikset den på, alternativt fått kjøpt den nye med god rabatt så hadde jeg kanskje vurdert en ny. Forhandler hadde allerede vært i kontakt med den om flere maskiner, men fikk etter det jeg forstod ikke mye support. Så det blir ikke noe ny Audio Desk på meg.
 

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
191
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Audioaktøren har 2 stk ultralyd vaskere fra Jas Audio RW 600 og RW 800, disse koster 17400,- og 18600,-. Det går vanligvis greit å prute litt.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Degritter ser jo spennende ut selv om den ikke er så veldig langt ifra Audio Desk prismessig.
Ville holdt meg unna Audio Desk. Kanskje siste versjon er bedre en min (første) som holdt 2-3 år. De svarer ikke på mail og dårlig oppfølging til forhandler, får ikke en krone til av meg.
Sånne erfaringer setter jeg pris på å høre om. Hvor kjøpte du den?
Jeg kjøpte den fra Audio Aktøren. Synest egentlig den var veldig dyr, men tenkte at tysk kvalitet skulle holde lenge (5-10 år minst). Den var også litt ustabil med å startete opp, men når den fungerte så virket den bra. Den virket veldig solid bygget (støpejern?) men plast drivverket inni var tydeligvis ikke så solid. Hadde de svart på mail eller hatt en måte å få fikset den på, alternativt fått kjøpt den nye med god rabatt så hadde jeg kanskje vurdert en ny. Forhandler hadde allerede vært i kontakt med den om flere maskiner, men fikk etter det jeg forstod ikke mye support. Så det blir ikke noe ny Audio Desk på meg.
Nei dette høres jo ikke så bra ut. Et såpass dyrt produkt bør holde ganske lenge med mindre man vasker unormalt store menger med plater.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Mener at det var de første modellene Audio Desk hadde problemer med.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hadde første utgave AudioDesk i noen år, vasket over 2000 plater med den uten problemer.
Solgte den og kjøpte Pro utgaven, enda noen hakk bedre. Ny eier av den første er strålende fornøyd.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg får ta en telefon til Audioaktøren å høre litt angående både Audio Desk og Jas vaskerne. Så lenge Audio Desk tilsynelatende har fått bukt med alle problemene på Pro modellen, så må jeg si at det er den som frister mest.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Fikk inntrykk av ikke ville selge flere, men det er en stund siden jeg snakket med dem.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Det skjønner jeg godt hvis de får dårlig oppfølging av produsenten. Den står i alle fall på hjemmesiden deres, så får jeg høre med dem.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Syke priser for noe så enkelt som å rense/vaske/tørke vinyl. På 60- og 70-tallet så vasket jeg platene med Zalo. Ikke en knitring. I dag, når vinyl kjøpes inn, så er det ikke noe som heter knitring. Men, en vask kan hjelpe, selv om jeg tror det er skikkelig waste of money å kjøpe platevasker til 25k. Dessuten renser stiften bra opp ved avspilling. Nei, bruk pengene på noe annet for å få opp lydkvaliteten.

Jeg har ca. 4000 skiver og kunne aldri tenkt meg en platevasker.


Fungerer bra, også i ørene. :)
 
Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg er helt enig i at prisene er alt for høye, men på sånne ting er jeg ganske lat. Det tiltaler meg å sette på plass platen, trykke på en knapp og sette på en ferdig vasket plate. Jeg har ikke mange plater enda, men har begynt å kjøpt litt brukte plater på eBay. Selv om platene ser fine ut er det litt knitring på de fleste. En runde med Pro Ject’en hjelper helt klart, men som sagt i første post så blir det litt for mye dill for min del. Latskapen lenge leve...:rolleyes:
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Jeg er lat jeg også. Men, jeg kjøper inn ca. 2 - 3 vinylskiver i uken, de fleste nye og det finnes ikke knitring. Derimot er selskapet som utgir vinylen viktig. Noen utgir nesten notorisk dårlig lydkvalitet og da hjelper ikke vask i det hele tatt. Så man må være bevisst plateselskapet og innercoveret. Det hender at det er støv fra produksjonsprosessen, så da kan en vask være nødvendig.

Når det gjelder brukt, så kjøper jeg for det meste fra Discogs og noe privat. I ca. 95% av kjøpene, så er platene feilfrie og trenger ikke vask.

Dessuten: Hvor ofte bør man vaske/rense en skive? Før hver spilling, én gang i året, eller? Poenget mitt er at en platevasker benyttes svært lite. For f.eks. kr. 25 000,- får man over 100 nye vinylskiver. Men, hver sin lyst. :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Du er jo utrolig heldig i forhold til veldig mange andre her inne da, som stort sett får rene plater og ikke har behov for å vaske. Gjorde noen tester for en tid tilbake med alt fra oppvaskkum m/zalo til ultralydvasker. Fotograferte rillene etter vask med de ulike prinsippene - og det var jo liten tvil om hva som var mest effektivt mht å få møkka vekk fra rillene.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jo flere plater man kjøper og eier, dess billigere blir vask/plate.

Kjøpte min første vasker VPI 16.5 tilbake i 2002 og solgte den da jeg kjøpte Scrooge sin modell. I dag hadde jeg nok valgt å beholde begge så jeg kunne vasket med begge prinsipper, ultralyd og mekanisk skrubb.

Dersom man kjøper en del plater, og ikke minst brukt, så er utgiftene til en platevasker små i den store samme hengen.

Hva med å ta kontakt med Scrooge? Nei, ikke helautomatisk, men jeg har skaffet meg ekstra spindler og kan vaske opp mot 30-plater uten særlig jobb.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
@ptb: Jeg er nok ikke noe heldigere enn andre, jeg påpeker kun at en platevasker til 25k er waste of money. Men, hvis man prioriterer slik, så gjerne for meg. At en platevasker er bedre enn "håndvask" tror jeg så gjerne, men forskjell i lydopplevelse tror jeg er minimal.

Kommenter gjerne det jeg skriver om plateselskapene og kvaliteten på utgivelsene. Jeg vil påstå at kvaliteten på de forskjellige innspillingene/utgivelsene er viktigste parameter. Man kan ikke vaske bort dårlig produksjon.

Ellers kan jeg nevne at jeg i stuen har to anlegg, hvert med en spiller til ca. 80k. Idioti, selvfølgelig, kunne sikkert fått like bra (hørbar) lyd med spillere til rundt 20k. Men, som jeg skriver: Hver sin lyst.:)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Du mener det sikkert godt janfrt, men nå var ikke spørsmålet om jeg skulle ha platevasker eller ikke :)
 
Topp Bunn