MAE SET 1
Singel Ended Tetrode effektforsterker
High Power versjon med Mundorf Sølv i olje i signalveien. Nesten dobbelt så stor trafo og doble choker. Denne har 2x10 watt, mye mer bass en originalen og muligens litt mer frempå.
Jeg har aldri fått denne til å spille 100% på Klipschene. Rommet blir veldig stort, dynamikken og nedre mellomtone likeså men den oppfattes ørlite mer aggressiv eller hard i diskanten (kornete).
På Altecene derimot så spiller de like bra som de andre. Merker egentlig ikke dette problemet her, hvertfall ikke så mye?? Kanskje vi snakker matching. På Altecene har jeg imidlertid gain problemer. Audio Note M2 preampen har så kraftig signal ut at det blir litt sus og jeg mistenker at MAE SETn ikke får slippe seg løs. Uansett, den funker bedre på Altecene enn på Klipschene.
Det store rommet og mellomtonedynamikken på MAE SET 1 HP er i stjerneklassen.
Denne havner derfor på hylla og jeg skal ikke selge denne (inntil videre hvertfall)
Trafomatic Audio Experience One
2A3 oppgitt til 2x4 watt men det er nok snarere 2x3 integrert med passivt linjetrinn med 3 innganger og fjernkontroll på dette eksemplaret.
Sovotek rørene er ubrukbare. Tynn lyd. De svarte derimot. Mmmm. Denne forsterkeren utmerker seg med søte overtoner, det er noe magisk med diskanten og med de svarte røra er bassen og mellomtonen også kurant på Klipschene. Ikke bra nok, mulig at 97 db er for tungdrevent for å få maks lydkvalitet, men det funker.
Det som er åpenbart er at denne forsterkeren må drives. Når jeg skrur volumet på fullt på Trafomaticen og kobler til AN preampen så blomstrer den.
Når jeg tester Altecene med Trafomatic velger jeg å bruke AN preampen konsekvent. Uten subber på Altecen så tror jeg faktisk Trafomatic 2A3 og First Watt F4 er like gode, med MAE SET 1 hakk i hel med unntak av dette med gain. Her er ikke den søte diskanten så fremtredende som på Klipsch men den er der
First Watt F4
Klasse A transistor power buffer med 0,5 i gain (minus) og 2x25 watt
Ingenting spiller bedre på Klipsch enn denne. 100% match. Denne spiller bra med dacen rett inn og når den drives av en potent preamp. Man slipper på en måte preampen løs ved at man gjerne spiller på klokka 12.
På Klipsch oppfatter jeg denne som snill, svært oppløst og med et kullsort bakteppe. På Altecene, nøytral, støyfri og svært oppløst. Jeg merker den liksom ikke der.
Konklusjon
Disse 3 forsterkerne er svært like.
Hvis jeg skal overdrive så låter de respektive på Klipsch:
- MAE SET: hardt, åpent og dynamisk
- Trafomatic: tynt og søtt
- F4: fyldig, oppløst og litt snill
På Altecene derimot:
- MAE SET: nøytral men suser litt og kanskje litt mer frempå i diskant og mellomtone
- Trafomatic: det søte er der, men ørlite grann, og den spiller også bass selv uten subbene på
- F4: nøytral, oppløst og tyst
I og med at kona ikke likt Altecene og det blir et diskusjonstema fremover så kan jeg ikke kjøpe 2A3 ampen (dessverre). Ulempen med 2A3 er at den må drives og da forsvinner litt av forenklings argumentet inn.
MAE SET beholder jeg inntil videre, særlig pga fulltone DIY prosjektene jeg har.
F4 ble vinneren, hårfint (igjen)
Nå spiller jeg musikk ;D