hel´s MAE SET1 byggetråd for nybegynnere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Det hjelper (og gjør loddingen enklere) om du fortinner lednings-endene før montering.

Arne K

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Cobra2 skrev:
    Det hjelper (og gjør loddingen enklere) om du fortinner lednings-endene før montering.

Arne K
    Skal jeg stikke dem inn og bøye da eller bare legge dem inntil? (nå lodder jeg av alle punktene)

R

RoDa

Gjest
    hel skrev:
    Stilte inn loddestasjonen på 320 grader. Prøver å forvarme et 2-6 sekunder, dytter på tinn, knoter veldig, legger på ledningen.......hmmm ::)
    Nå lodder ikke jeg mest, men synes ikke dette høres ut som en god taktikk. ::)
    Bøy eller legg ledningen sammen med punktet den skal loddes til.
    Så varmer du opp begge, skal ikke trenge mer enn et par sekunder på det. (Sørg for at spissen på loddebolten er ofte rengjort på svampen, lønner seg å fortinne spissen og så tørke av på svampen, gir god varmeoverføring.)
    Så tilfører du tinn, mindre mengde enn du tror. Blir loddingen dråpeformet er du langt forbi riktig mengde.
    Ta bort loddetinnet, og deretter loddespissen.

Står litt her:
    http://www.kimlorentz.com/wiki/index.php?title=Lodding#Generell_lodding

Mvh
    Rolf

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Ang lodding, søk etter "how to solder" eller "soldering tutorial" på youtube. Jeg fant hvertfall masse hjelp der ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Med vanlig loddetinn (tinn + bly) skal du ha 370C / 700F på spissen. Det er med et lite loddekurs på CD'n. Hvis du bruker blyfritt, må du opp i ca 410C.
    Du bør forlodde / fortinne ledningene først. I hvert fall til du blir "ekspert".
    Tinnet skal flyte. Du ser om det er bra eller ikke.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    Med vanlig loddetinn (tinn + bly) skal du ha 370C / 700F på spissen. Det er med et lite loddekurs på CD'n. Hvis du bruker blyfritt, må du opp i ca 410C.
    Du bør forlodde / fortinne ledningene først. I hvert fall til du blir "ekspert".
    Tinnet skal flyte. Du ser om det er bra eller ikke.

Tror jeg skjønner det. Ikke for mye tinn. Varme opp 2-6 sekunder. Lodde på kort og greit. Det bør ikke bli for stort og klumpete! Bør denne tas om igjen?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Nå lurer jeg på punktet "LIKERETTER DIODER FØR HØYSPENNING" på side 3 i del 2 av byggebeskrivelsen.
    Her skal jeg lodde likeretterdiodene til komponentterminalen.
    Trenger utdypende forklaring:

1. Jeg finner ikke "likeretterdiodene" (jeg vet heller ikke hva det er for noe)¨
    2. Er "katode" den enden av likeretterdioden som har ring? (foran og bak på en måte?)
    3. Hvor får jeg "kortslutningsbøylen" fra? klipper jeg av et stykke fra et komponent?
    4. Hvordan kobler jeg til "katodepunktene" til "Caddock MP930 33 Ohm i TO-220 kapsling". Bruker jeg en løs liten rød ledning?
    5. Jeg vet ikke hvilke av komponentene som er "Caddock MP930......"

Jeg er fortsatt ved godt mot selv om jeg har null elektrobakgrunn og praktisk talt aldri har brukt en loddebolt! Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg driver med men håper velvillige eksperter på sentralen stiller opp. På forhånd takk til Audiomix som trolig tar den største jobben :)

mesc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    hel skrev:
    1. Jeg finner ikke "likeretterdiodene" (jeg vet heller ikke hva det er for noe)¨
    2. Er "katode" den enden av likeretterdioden som har ring? (foran og bak på en måte?)
    Ser at ingen har svart enda, så jeg tenkte jeg skulle hjelpe (selv om jeg er helt amatør selv).

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    hel skrev:
    Nå lurer jeg på punktet "LIKERETTER DIODER FØR HØYSPENNING" på side 3 i del 2 av byggebeskrivelsen.
    Her skal jeg lodde likeretterdiodene til komponentterminalen.
    Trenger utdypende forklaring:

3. Hvor får jeg "kortslutningsbøylen" fra? klipper jeg av et stykke fra et komponent?
    4. Hvordan kobler jeg til "katodepunktene" til "Caddock MP930 33 Ohm i TO-220 kapsling". Bruker jeg en løs liten rød ledning?
    5. Jeg vet ikke hvilke av komponentene som er "Caddock MP930......"

Jeg er fortsatt ved godt mot selv om jeg har null elektrobakgrunn og praktisk talt aldri har brukt en loddebolt! Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg driver med men håper velvillige eksperter på sentralen stiller opp. På forhånd takk til Audiomix som trolig tar den største jobben :)
    1. Diodene er som en 1/4 watt motstand uten farger. Det er bare to slike og du finner de sikkert.
    2. En grå / lys ring er katoden. Det er "UT" fra dioden.
    3. Det er med noe blank (fortinnet kobber) til slike forbindelser.
    4. Det er med en bunt koblingstråd med div farger.
    5. Caddock er en sort og flat komponent med to bein. Om det ikke står Caddock på den, er det i hvert fall en "C" og verdien 33 ohm.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Den som leter, finner vet du.
    Jeg skal finne fram byggeveiledningen før vi snakkes i morgen.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    360 grader på loddebolten er ikkje farlig, men strengt tatt litt høgt. Dersom du bruker rett tupp er det 320 grader for loddetinn med bly.

Problemet er at veldig mange, også svært erfarne, bruker for liten spiss fordi det er lettare å komme til med. Dette gir eit dårlegare resultat, sjølv om det som regel er fullt brukeleg.

Dette er meint som konstruktiv kritikk: På det nærbildet trur eg ikkje du har fått varma opp alt skikkeleg. Prøv å bruke spissen der den er litt tykkare(lengre oppe), legg litt tinn på spissen og legg den flatt mot det flate partiet. Då vil du raskare få opp temperaturen. Om du då har fortinna ledningen kan du bare legge den mot det flate og svupp! - så får du bra "utflyt".

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Da er neste økt igang. Alene hjemme i kveld (bortsett fra katta). En venn som er vaskemaskin reparatør med noe elektroutdannelse i tillegg kommer til meg om litt. Han har med seg loddelisse og hjelpende hånd med klyper. Regner med han kan lære meg noen triks om lodding :)

I og med at vi går over loddingene fra nettbrønn og av på bryter på nytt, så kan jeg vel med fordel oppgradere ledningene til noen med større tverrsnitt??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    AAaF skrev:
    Dette er meint som konstruktiv kritikk: På det nærbildet trur eg ikkje du har fått varma opp alt skikkeleg. Prøv å bruke spissen der den er litt tykkare(lengre oppe), legg litt tinn på spissen og legg den flatt mot det flate partiet. Då vil du raskare få opp temperaturen. Om du då har fortinna ledningen kan du bare legge den mot det flate og svupp! - så får du bra "utflyt".
    Jeg er veldig glad for alle tilbakemeldinger. Uten det blir det ingen god forsterker tilslutt ;D

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Atikkelnummer 82-983-06 hos Elfa er ein super loddestasjon for hobbyfolk.

Bra pris(kvalitet er ikkje gratis), tilstrekkeleg effekt og mange forskjellige spissar. Har ein som er tykk som ei blyant, denne kan eg uten problem bruke til å lodde rett på høgtalarterminalar. Anbefalast på det....varmaste ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Fra utgangstrafoen går det fem farger hvor svart og grønn er for 8 ohm!
    Regner med det er greit at jeg dropper lodding av alternative høyttalerimpedanser til terminalstriper. Jeg tar i stedet og klipper av endene til den hvite, gule og orange for deretter og blinde med krympestrømpe!

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Lodd hver enkelt av ledningene fra utgangstrafoene til terminalene under høyttalerbøssingene. Så trekker du forbindelse derfra og opp til bøssingene. Slik det er i byggebeskrivelsen. Da er det enklet å endre etterpå.
    Er den RIFA kondensatoren festet riktig?
    Sjekk bildene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    Lodd hver enkelt av ledningene fra utgangstrafoene til terminalene under høyttalerbøssingene. Så trekker du forbindelse derfra og opp til bøssingene. Slik det er i byggebeskrivelsen. Da er det enklet å endre etterpå.
    Er den RIFA kondensatoren festet riktig?
    Sjekk bildene.
    Oj, forsent. Har allerede buntet dem opp :p Ja ja. Klipschene mine funker utmerket med 8 ohm (tror jeg) :eek:
    Jeg hadde fra før av en mini selvklbende klipsplate så jeg brukte den på RIFA kondensatoren istedet for å lime.
    Nå har vi skeia litt ut i forhold til den opprinnelige planen. Kameraten min er hekta og lodder for harde livet og jeg har havnet på kjøkkenet (hvor jeg etter sigende har større talent enn å lodde). Nå har det kommet en kompis til og jeg har laget både sashimi&chardonay og gåselever&tokay 8)
    Her er kabelbuntingen forresten:

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    OK.
    Ser bra ut. Ingen blir like av disse. Resultatet blir sikkert bra. Mange kokker kan fungere utmerket :)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    hel skrev:
    ... Nå har det kommet en kompis til og jeg har laget både sashimi&chardonay og gåselever&tokay 8)
    -
    Trenger du hjelp? ;D

Arne K

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Cobra2 skrev:
    hel skrev:
    ... Nå har det kommet en kompis til og jeg har laget både sashimi&chardonay og gåselever&tokay 8)
    -
    Trenger du hjelp? ;D
    Arne K
    He he. Til orientering har vi spist et par stykker av fruens hjemmelagde pizzastykker med en flaske zenato ripasso til. Nå har jeg laget dessert til gutta:

Hjemmelaget parfait: 8 eggeplommer+1 dl sukkker & 5 dl fløte&1 vaniljestang. Blanders først hver for seg deretter sammen (skjæres) med en klunk valgfri likør (jeg brukte den spanske 43 som er en karamell-likør). Helles i passende små former i frysern!

Annanas i biter (fersk selvfølgelig)
    stekes i panna med smør, honning og en klype chilipulver.

Kaffen lages av ordentlige bønner. Wiiskey etter smak! 8)

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Håper loddejobben var avsluttet da disse godbitene dukket opp ;)
    Ha litt i reserve når det skal spilles musikk med ny forsterker.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    Håper loddejobben var avsluttet da disse godbitene dukket opp ;)
    Ha litt i reserve når det skal spilles musikk med ny forsterker.
    Joda, loddingen ble hele tiden utført med "stø hånd"
    Nå blir det vel en mnd eller to til neste gang men gutta syntes et sånt "loddeparty" var en suksess. Særlig når loddingen ble overlatt til en med mer erfaring og håndlag, mens jeg havnet på kjøkkenet. Det blir nok sånn neste gang og (jeg tilbød kameraten min og få navnet sitt inngravert på en messingplate foran på forsterkern når den blir ferdig) ;D

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    644

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    whistler skrev:
    hel skrev:
    vel vel, responsen uteblir så langt så jeg får prøve meg litt selv :D
    Først tapet jeg litt "fleece tape"* rundt ledningene fra trafoen for å beskytte dem mot kantene fra chassiet.
    * http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/Novatio/Teknisk/PDF/Nova_Pro_Tape_Info.pdf
    Audiomix:
    Burde kanskje ha fulgt med en form for gummigjennomføringer til dette formålet med kitet?
    Jeg har oversett to små hvite kantbeskyttere som skal brettes rundt på innsiden av hullene i chassiet. De skal ettermonteres (håper det ikke blir for mye knot) :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    whistler skrev:
    Audiomix:
    Burde kanskje ha fulgt med en form for gummigjennomføringer til dette formålet med kitet?
    Jeg tror (vet :)) at Brynjar / Motron har sørget for at absolutt alt er med i byggesettet. Det eneste som byggeren må sørge for selv er verktøy, loddebolt og loddetinn. Slikt som en DIY'er alltid har.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    whistler skrev:
    Audiomix:
    Jeg tror (vet :)) at Brynjar / Motron har sørget for at absolutt alt er med i byggesettet. Det eneste som byggeren må sørge for selv er verktøy, loddebolt og loddetinn. Slikt som en DIY'er alltid har.
    det som skjedde var at jeg ikke forstod hva disse kantbeskytterene var til, det kom ikke frem i bruksanvisningen hverken via tekst eller bilde. Jeg tror bruksanvisningen er helt topp til de fleste som frekventerer diy avdelingen her, jeg regner med at de har en eller annen befatning med elektro eller elektronikk. Jeg har imidlertid null bakgrunn og da er kanskje et slikt byggesett litt for ambisiøst.........men jeg har ikke gitt opp altså, dessuten har jeg et par kompiser med den rette bakgrunnen ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Bare la de få vite at du har mer Highland på lur. Men la de lodde en god del først.

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    hel skrev:
    He he. Til orientering har vi spist et par stykker av fruens hjemmelagde pizzastykker med en flaske zenato ripasso til. Nå har jeg laget dessert til gutta:

Hjemmelaget parfait: 8 eggeplommer+1 dl sukkker & 5 dl fløte&1 vaniljestang. Blanders først hver for seg deretter sammen (skjæres) med en klunk valgfri likør (jeg brukte den spanske 43 som er en karamell-likør). Helles i passende små former i frysern!

Godt å se at vi audio- interesserte kan være litt kvalitetsbevisste på andre områder også. Drita lei av å høre om mannfolk som ikkje gidder anna enn å sette grandisen i ovnen.

Takk for spennande oppskrift! Den skal prøves ved passande anledning :p Rekner med det skulle gå greit å surre ekte chili i smørret før ein steiker ananasen? Rekner med det vil bli litt mildare då...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Jeg drysser chilipulveret på annanasen som ligger og surrer i panna, men forsiktig, ikke mye ;)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    RoDa skrev:
    Jeg er mer lei av å høre om mat og drikke og annet styr på et hififorum..... :p
    Tuff luck.

Kan ikkje hugse andre trådar som har prat om mat, då synast eg det er ein litt fisefin kommentar det der. Det var jo prat og samanlikningar om vin i lange banar i Fidelity slik eg hugser det.

R

Ronny_D

Gjest
    hel skrev:
    Cobra2 skrev:
    hel skrev:
    -
    Trenger du hjelp? ;D
    Arne K

Kjempebra, der er du i ditt rette element!

R

RoDa

Gjest
    AAaF skrev:
    RoDa skrev:
    Jeg er mer lei av å høre om mat og drikke og annet styr på et hififorum..... :p
    Tuff luck.

Kan ikkje hugse andre trådar som har prat om mat, då synast eg det er ein litt fisefin kommentar det der. Det var jo prat og samanlikningar om vin i lange banar i Fidelity slik eg hugser det.
    Fisefin? ;D
    Det er kanskje gutta med forkle på som er mest fisefine... :p :D :D

R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    He he