Skal jeg stikke dem inn og bøye da eller bare legge dem inntil? (nå lodder jeg av alle punktene)Cobra2 skrev:Det hjelper (og gjør loddingen enklere) om du fortinner lednings-endene før montering.
Arne K
Nå lodder ikke jeg mest, men synes ikke dette høres ut som en god taktikk. :hel skrev:Stilte inn loddestasjonen på 320 grader. Prøver å forvarme et 2-6 sekunder, dytter på tinn, knoter veldig, legger på ledningen.......hmmm :![]()
Audiomix skrev:Med vanlig loddetinn (tinn + bly) skal du ha 370C / 700F på spissen. Det er med et lite loddekurs på CD'n. Hvis du bruker blyfritt, må du opp i ca 410C.
Du bør forlodde / fortinne ledningene først. I hvert fall til du blir "ekspert".
Tinnet skal flyte. Du ser om det er bra eller ikke.
Ser at ingen har svart enda, så jeg tenkte jeg skulle hjelpe (selv om jeg er helt amatør selv).hel skrev:1. Jeg finner ikke "likeretterdiodene" (jeg vet heller ikke hva det er for noe)¨
2. Er "katode" den enden av likeretterdioden som har ring? (foran og bak på en måte?)
1. Diodene er som en 1/4 watt motstand uten farger. Det er bare to slike og du finner de sikkert.hel skrev:Nå lurer jeg på punktet "LIKERETTER DIODER FØR HØYSPENNING" på side 3 i del 2 av byggebeskrivelsen.
Her skal jeg lodde likeretterdiodene til komponentterminalen.
Trenger utdypende forklaring:
1. Jeg finner ikke "likeretterdiodene" (jeg vet heller ikke hva det er for noe)¨
2. Er "katode" den enden av likeretterdioden som har ring? (foran og bak på en måte?)
3. Hvor får jeg "kortslutningsbøylen" fra? klipper jeg av et stykke fra et komponent?
4. Hvordan kobler jeg til "katodepunktene" til "Caddock MP930 33 Ohm i TO-220 kapsling". Bruker jeg en løs liten rød ledning?
5. Jeg vet ikke hvilke av komponentene som er "Caddock MP930......"
Jeg er fortsatt ved godt mot selv om jeg har null elektrobakgrunn og praktisk talt aldri har brukt en loddebolt! Jeg skjønner egentlig ikke hva jeg driver med men håper velvillige eksperter på sentralen stiller opp. På forhånd takk til Audiomix som trolig tar den største jobben![]()
Jeg er veldig glad for alle tilbakemeldinger. Uten det blir det ingen god forsterker tilslutt ;DAAaF skrev:Dette er meint som konstruktiv kritikk: På det nærbildet trur eg ikkje du har fått varma opp alt skikkeleg. Prøv å bruke spissen der den er litt tykkare(lengre oppe), legg litt tinn på spissen og legg den flatt mot det flate partiet. Då vil du raskare få opp temperaturen. Om du då har fortinna ledningen kan du bare legge den mot det flate og svupp! - så får du bra "utflyt".
Oj, forsent. Har allerede buntet dem oppAudiomix skrev:Lodd hver enkelt av ledningene fra utgangstrafoene til terminalene under høyttalerbøssingene. Så trekker du forbindelse derfra og opp til bøssingene. Slik det er i byggebeskrivelsen. Da er det enklet å endre etterpå.
Er den RIFA kondensatoren festet riktig?
Sjekk bildene.
Trenger du hjelp? ;Dhel skrev:... Nå har det kommet en kompis til og jeg har laget både sashimi&chardonay og gåselever&tokay 8)
-
He he. Til orientering har vi spist et par stykker av fruens hjemmelagde pizzastykker med en flaske zenato ripasso til. Nå har jeg laget dessert til gutta:Cobra2 skrev:Trenger du hjelp? ;Dhel skrev:... Nå har det kommet en kompis til og jeg har laget både sashimi&chardonay og gåselever&tokay 8)
-
Arne K
Joda, loddingen ble hele tiden utført med "stø hånd"Audiomix skrev:Håper loddejobben var avsluttet da disse godbitene dukket opp
Ha litt i reserve når det skal spilles musikk med ny forsterker.
hel skrev:vel vel, responsen uteblir så langt så jeg får prøve meg litt selv
Først tapet jeg litt "fleece tape"* rundt ledningene fra trafoen for å beskytte dem mot kantene fra chassiet.
* http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/Novatio/Teknisk/PDF/Nova_Pro_Tape_Info.pdf
Jeg har oversett to små hvite kantbeskyttere som skal brettes rundt på innsiden av hullene i chassiet. De skal ettermonteres (håper det ikke blir for mye knot)whistler skrev:Audiomix:hel skrev:vel vel, responsen uteblir så langt så jeg får prøve meg litt selv
Først tapet jeg litt "fleece tape"* rundt ledningene fra trafoen for å beskytte dem mot kantene fra chassiet.
* http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/Novatio/Teknisk/PDF/Nova_Pro_Tape_Info.pdf
Burde kanskje ha fulgt med en form for gummigjennomføringer til dette formålet med kitet?
Jeg tror (vetwhistler skrev:Audiomix:
Burde kanskje ha fulgt med en form for gummigjennomføringer til dette formålet med kitet?
det som skjedde var at jeg ikke forstod hva disse kantbeskytterene var til, det kom ikke frem i bruksanvisningen hverken via tekst eller bilde. Jeg tror bruksanvisningen er helt topp til de fleste som frekventerer diy avdelingen her, jeg regner med at de har en eller annen befatning med elektro eller elektronikk. Jeg har imidlertid null bakgrunn og da er kanskje et slikt byggesett litt for ambisiøst.........men jeg har ikke gitt opp altså, dessuten har jeg et par kompiser med den rette bakgrunnenAudiomix skrev:Jeg tror (vetwhistler skrev:Audiomix:
Burde kanskje ha fulgt med en form for gummigjennomføringer til dette formålet med kitet?) at Brynjar / Motron har sørget for at absolutt alt er med i byggesettet. Det eneste som byggeren må sørge for selv er verktøy, loddebolt og loddetinn. Slikt som en DIY'er alltid har.
Godt å se at vi audio- interesserte kan være litt kvalitetsbevisste på andre områder også. Drita lei av å høre om mannfolk som ikkje gidder anna enn å sette grandisen i ovnen.hel skrev:He he. Til orientering har vi spist et par stykker av fruens hjemmelagde pizzastykker med en flaske zenato ripasso til. Nå har jeg laget dessert til gutta:
Hjemmelaget parfait: 8 eggeplommer+1 dl sukkker & 5 dl fløte&1 vaniljestang. Blanders først hver for seg deretter sammen (skjæres) med en klunk valgfri likør (jeg brukte den spanske 43 som er en karamell-likør). Helles i passende små former i frysern!
Annanas i biter (fersk selvfølgelig)
stekes i panna med smør, honning og en klype chilipulver.
Kaffen lages av ordentlige bønner. Wiiskey etter smak! 8)
Jeg er mer lei av å høre om mat og drikke og annet styr på et hififorum.....AAaF skrev:Drita lei av å høre om mannfolk som ikkje gidder anna enn å sette grandisen i ovnen.
RoDa skrev:
Tuff luck.RoDa skrev:Jeg er mer lei av å høre om mat og drikke og annet styr på et hififorum.....![]()
Kjempebra, der er du i ditt rette element!hel skrev:He he. Til orientering har vi spist et par stykker av fruens hjemmelagde pizzastykker med en flaske zenato ripasso til. Nå har jeg laget dessert til gutta:Cobra2 skrev:Trenger du hjelp? ;Dhel skrev:... Nå har det kommet en kompis til og jeg har laget både sashimi&chardonay og gåselever&tokay 8)
-
Arne K
Hjemmelaget parfait: 8 eggeplommer+1 dl sukkker & 5 dl fløte&1 vaniljestang. Blanders først hver for seg deretter sammen (skjæres) med en klunk valgfri likør (jeg brukte den spanske 43 som er en karamell-likør). Helles i passende små former i frysern!
Annanas i biter (fersk selvfølgelig)
stekes i panna med smør, honning og en klype chilipulver.
Kaffen lages av ordentlige bønner. Wiiskey etter smak! 8)
hel skrev:RoDa skrev:
Skjønte ikke den, er det kona di eller?
Fisefin? ;DAAaF skrev:Tuff luck.RoDa skrev:Jeg er mer lei av å høre om mat og drikke og annet styr på et hififorum.....![]()
Kan ikkje hugse andre trådar som har prat om mat, då synast eg det er ein litt fisefin kommentar det der. Det var jo prat og samanlikningar om vin i lange banar i Fidelity slik eg hugser det.