Hekk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.811
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis du vil prøve noe utradisjonelt og fargerikt kan vel kanskje en bøgehekk være noe å tenke på.
    Tror jeg helt plutselig så en fordel ved å bo her som det er så kaldt! ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.811
    Torget vurderinger
    0
    Tubesnake skrev:
    Hekk av reinlav er altså ikke aktuelt? ???
    Hadde vel litt "høyere" ambisjoner for å si det slik. ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Du verden hvilke kunnskaper dere sitter inne med om alt mulig!

La spesielt merke til Gjestemedlem's glimrende forklarende innlegg på side 1.

Barlind er et mye bedre alternativ. Den er tett, grønn, tåler beskjæring svært bra og er mye mer tolerant for varierende solforhold. Den kan faktisk trives godt i skyggen også. Den vokser litt senere og tette enn de overnevnte, men tro meg, dette er en fordel. Og du kan få kjøpt dem i ganske greie størrelser fra begynnelsen av slik at du slipper å vente så lenge. De er litt dyrere enn thuja men resultatet blir svært mye bedre hvis du bare sørger for at de har god jord å stå i. Men få tak i en sort som egner seg til hekk. 'Hilli' er en god sort som er vanlig på hagesenterne.
    Etter å ha googla litt stemmer det også bra med hans omtale av Thuja.

Blir vel å ta seg en tur til nærmeste hagesenter etter helgen for å se på barlind.

mvh

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    2.179
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    costello skrev:
    Sommeren står så absolutt for døra og førsteprioritet akkurat nå er å gå til anskaffelse av en tett, hurtigvoksende hekk, slik at vi kommer mer i ly av naboen (og omvendt).

Gjerne grønn hele året, hutigvoksende og selvfølgelig lettstelt... ;)

Max. høyde: 1.5 - 1.8 meter.

Kan se bort ifra tradisjonelle, saktevoksende planter. Og etter litt forskning på emnet er vel Tuja mest aktuell. Evt. barlind, men den vokser vel sakte?

Noen her som har erfaringer og gjerne kan komme med andre anbefalinger og råd?

Fordeler/ulemper osv..

Gjerde/stakitt er ikke aktuelt.
    Hei. Har hatt noen fantastiske planter i stuen det siste året! De er utrolig fine og krever svært lite pleie. Etter et år er de minst like fine, vedlikeholdsfrie er stikkordet ;) Plastikkplanter er kommet for å bli ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    costello skrev:
    Du verden hvilke kunnskaper dere sitter inne med om alt mulig!

La spesielt merke til Gjestemedlem's glimrende forklarende innlegg på side 1.

Barlind er et mye bedre alternativ. Den er tett, grønn, tåler beskjæring svært bra og er mye mer tolerant for varierende solforhold. Den kan faktisk trives godt i skyggen også. Den vokser litt senere og tette enn de overnevnte, men tro meg, dette er en fordel. Og du kan få kjøpt dem i ganske greie størrelser fra begynnelsen av slik at du slipper å vente så lenge. De er litt dyrere enn thuja men resultatet blir svært mye bedre hvis du bare sørger for at de har god jord å stå i. Men få tak i en sort som egner seg til hekk. 'Hilli' er en god sort som er vanlig på hagesenterne.
    Etter å ha googla litt stemmer det også bra med hans omtale av Thuja.

Blir vel å ta seg en tur til nærmeste hagesenter etter helgen for å se på barlind.

mvh

Jeg tror barlind er ganske dyrt i forhold til mange andre hekkplanter, er nok i stor grad prisen som gjør at så mange velger tujahekk...

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vi plantet Thuja hos oss, den vokste ikke en dritt første året, men etter å ha fått høre at den IKKE skal ha noe gress rundt seg, og gjødsles 2 ganger i året så har våres også begynt å bli meget pen. Nå får jeg bare vente til den blir høy nok til å beskjæres.. om noen år.. Kjekt med hage og stell!

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Hei. Har hatt noen fantastiske planter i stuen det siste året! De er utrolig fine og krever svært lite pleie. Etter et år er de minst like fine, vedlikeholdsfrie er stikkordet ;) Plastikkplanter er kommet for å bli ;)
    FY!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.945
    HoJ skrev:
    Vi plantet Thuja hos oss, den vokste ikke en dritt første året, men etter å ha fått høre at den IKKE skal ha noe gress rundt seg, og gjødsles 2 ganger i året så har våres også begynt å bli meget pen. Nå får jeg bare vente til den blir høy nok til å beskjæres.. om noen år.. Kjekt med hage og stell!
    Du trenger ikke å vente så lenge. Når dævelskapet først bestemmer seg for å vokse så gjør den det til gangs. Jeg fjernet akkurat 2 stk. utenfor inngangspartiet her. De holdt på å stenge oss inne....

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    HoJ skrev:
    Du trenger ikke å vente så lenge. Når dævelskapet først bestemmer seg for å vokse så gjør den det til gangs. Jeg fjernet akkurat 2 stk. utenfor inngangspartiet her. De holdt på å stenge oss inne....
    Håper du har rett, trenger å få litt følese av "fengsel" her..

T

Thomas1

Gjest
    Er det noen som har ett triks eller 2 ang Magnolia? Har fått en busk med på kjøpet i min nye bolig. Den har visstnok aldri blomstret. Den er vel drøye meteren høy.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Komponenten skrev:
    Jeg tror barlind er ganske dyrt i forhold til mange andre hekkplanter, er nok i stor grad prisen som gjør at så mange velger tujahekk...
    Jeg synes nå planter er temmelig rimelig sett i forhold til hva de fleste av oss bruker på hi-fi komponenter iløpet av året. ;)

Mener å ha sett Barlind på tilbud hos BoGrønt, men finner ikke igjen katalogen ifarten.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Thomas1 skrev:
    Er det noen som har ett triks eller 2 ang Magnolia? Har fått en busk med på kjøpet i min nye bolig. Den har visstnok aldri blomstret. Den er vel drøye meteren høy.
    Ikke kjør på den med gressklipperen og ikke bruk kantklipperen oppover stammen.... det liker de i alle fall ikke... ;)

Tror jeg har hørt at de ikke liker å flyttes. Er den først plantet er det vel ikke så mye å gjøre annet enn å la den få være i fred. De bør vel stå litt lunt. De fleste planter setter jo pris på litt gjødsel på våren, men ikke for mye om du bruker fullgjødsel, og helst når det regner for den kan gi sviskader. Kugjødselkompost er greit, spesielt når man planter.

Når man tenker på jobben med å produsere planter får man dem ganske billig ja costello, men når man skal ha hekk blir det jo en del planter og kan fort komme opp i noen tusen, ikke alle som er vant til å betale tusenvis av kroner for en ledningestump vet du, så da kan de fort synes det blir dyrt... ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Har noen bilder av hekk og hage om noen er interessert:

Vår rodohekk og naboens tujahekk i bakgrunnen:

Det som blomstrer i dag:

Samme bed seinere på året:

Litt annet som blomstrer nå:

Augustinii:

Cinnabarinum:

Noen rododendroner som er fine i seg selv, uten blomster:

yakushimanum:

wiltoni:

phacysanthum:

bureawii x wiltoni:

G

Gjestemedlem

Gjest
    HoJ skrev:
    Hva med skvallerkål da? Finnes det noen grei måte å bli kvitt den på??

Jepps. I nå når badesensongen nermer seg kan man drepe mange fluer på en gang. Spis dem som salat/grønnsak, det var tildette bruket den opprinnelig ble innført til landet. Når du blir lei av dette kan du sprøyte dem med Roundup. Må gjerne gjenntas noen ganger, men det er den letteste måten å ta de på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    HoJ skrev:
    Nei det er veldig viktig for å få planter til å etablere seg enten det er hekk eller busker og trær ellers av de holdes helt fri for gress rundt planten. Hold et område rundt dem helt fri for gress ved å legg på noe kompost, strø sand eller bark (men ikke legg noe oppetter stammen). Gress stjeler vann og gjøsel, og det er i tillegg lett å skade planten med klipper eller spinner når man klipper gresset.

For godt resultat ved hekkplanting er det viktig å gjøre litt godt grunnarbeid også. Grav dypt, minimum en halv meter til thujahekk og gjerne mer også (de beste thujahekkene har gjerne en meter med jord under seg), og bland inn sand hvis jorden er for kompakt.. og torv hvis det bare er sand og stein, og løs opp jorden i alle tilfelle slik at den ikke er for tett. Grav også en lang plantegrøft og ikke individuelle plantehull, det gir mye bedre resultat selv om det er litt mer arbeid i begynnelsen. Litt gjødsel eller kompost i platejorden er bra. Men tilfører man sekker med ferdigblandet jord for å spe på, er denne nok gjødsset for nå. Viktig: aldri plant dypere enn de står i potter/jordklumpen, da vil de aldri trives! men la det være godt med løs jord under dem slik at røttene kan vokse godt nedover. Og til sist pass på å vanne første sesongen, da de er mest utsatt for tørke i månedene like etter planting... og vi går jo inn i den forhåpentligvis varme sesongen nå.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    HoJ skrev:
    Nei det er veldig viktig for å få planter til å etablere seg enten det er hekk eller busker og trær ellers av de holdes helt fri for gress rundt planten. Hold et område rundt dem helt fri for gress ved å legg på noe kompost, strø sand eller bark (men ikke legg noe oppetter stammen). Gress stjeler vann og gjøsel, og det er i tillegg lett å skade planten med klipper eller spinner når man klipper gresset.

For godt resultat ved hekkplantnming er det viktig å gjøre litt godt grunnarbeide også. Grav dypt, minimum en halv meter til thujahekk og gjerne mer også (de beste thujahekkene har gjene en meter med jord under seg), og bland inn sand hvis jorden er for kompakt.. og torv hvis det bare er sand og stein, og løs opp jorden i alle tilfelle slik at den ikke er for tett. Grav også en lang plantegrøft og ikke individuelle plantehull, det gir mye bedre resultat selv om det er litt mer arbeid i begynnelsen. Ligg gjødsel eller kompost plandt i platejorden er bra. Men tilfører man sekker med ferdiggjort for å spe på er denne nok gjødlset for nå. Viktig: aldri plant dypere enn de står i potter/jordklumpen, da vil de aldri trives! men la det være godt med løs jørt under dem slik at røttene kan vokse godt nedover. Og til sist pass på å vanne føste sesonge, da de er mest utsatt for tørke i månedene like etter planting... og vi går inn i den forhåpentligvis varme sesongen nå.
    Ser jeg skulle hatt deg her, og ikke det planteseskapet som gjorde jobben hos oss, for dette her ser ikke bra ut, fikk ikke beskjed om å holde de fri for gress heller, så nå ligger jeg på kne hver dag og fjerner gress, huff.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Thomas1 skrev:
    Tja, ikke bekymre deg så mye hvis planten eller ser frisk og tidi ut og er i god vekst. Noen av disse tar endel år før de kommer i blomst, men de krever en god del sol.. så hvis det er litt mørkt eller skyggefult der de står kan du vurdere å flyte den mens den er liten og lett å flytte.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Skvallerkål er også noe herk… :p
    Greit nok å ta det med roundup om det vokser for seg selv, men problemet er jo at det helst vokser innimellom planter man vil ha, da er ikke roundup å anbefale. Er vel ikke annet å gjøre enn å grave de opp, og få med alt av røtter om mulig, men det er noe man nesten aldri blir kvitt.

Jeg pleier å ta en tur i furuskogen og fylle bøtter eller poser med furunåler som ligger under trærne. Dette bruker jeg å blande i jorden når jeg planter, eller jeg legger det rundt stammen over rotklumpen. Ganske surt så det bør være planter som liker sur jord, som rododendron. De liker at jorden er veldig løs og luftig. Viktig at de ikke plantes for dypt som Deph sier.
    Men roser bør vel plantes dypest mulig, gjerne dypere enn de står i pottene også bør de ikke?

Mine Magnoliaer har alle blomstret tidlig, den som jeg fant som frøplante er nå ca 0,5-0,7 m høy og har i alle fall blomstret en gang.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Skvallerkål er også noe herk… :p
    Greit nok å ta det med roundup om det vokser for seg selv, men problemet er jo at det helst vokser innimellom planter man vil ha, da er ikke roundup å anbefale. Er vel ikke annet å gjøre enn å grave de opp, og få med alt av røtter om mulig, men det er noe man nesten aldri blir kvitt.
    Man kandog bruke roundup her også, men best å bruke enten skum eller ta litt på en svamp eller pensel og påføre med dette. Roundup går ned og sprer seg utover i røtter og ulølpere og tar knekken på dem bedre enn om man bare deler den opp med å slite og luke litt i den.

Men roser bør vel plantes dypest mulig, gjerne dypere enn de står i pottene også bør de ikke?
    Jo det stemmer, de kan godt plantes dypt. Gjerne 5-10 cm under podestedet. Dette beskytter både mot frost og at det skal komme villskudd fra roten. Neste alle roser er podet (okkulert) på en rotstokk.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Har hatt Den Store Hagedagen i dag. Klippet plen, klippet roser, luket, sprøytet roundup på Trifidene (som selvsagt ikke ga opp så lett, men nå prøver utstrekningsmetoden; bre seg over størst mulig område langs bakken) og langs utsiden av hekkene, tømt kompostbingen.. I det hele tatt styrt på verre i hagen.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.904
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men kvelden er ikke over enda. Sju, sju - ut igjen kompo....

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    ;D

Jepp. Nå har jeg vært ute og hatt en runde med kompostkvernen også. Er så fint ute nå at jeg nesten ikke klarer å være inne... Men må jo inn og finne litt mat sånn innimellom... :)

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Med dette været som er nå, så blir det nok en laaaang hagedag på meg i morgen, mens kona og ungene fyker til by'n. Så da blir det meg og Ipod'n. Jeg får se om jeg får kjøpt noe roundup først da.. Hvis ikke så er det nok andre ting som også kan gjøres.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.904
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Huff skal selv ut å jobbe i hagen i morgen. Med noen styrepils innafor og klokka snart 0130 lover dette bra.

S

slowmotion

Gjest
    Jeg liker syriner ganske godt. Men de vokser heller ikke voldsomt fort i begynnelsen.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kan en spraye roundup på løvetann også som er på plenen, eller kan en drepe gresset med den?

G

Gjestemedlem

Gjest
    HoJ skrev:
    Kan en spraye roundup på løvetann også som er på plenen, eller kan en drepe gresset med den?
    Ja den tar gresset også så for all del ikke bruk Roundup i spray på plen! Du søler alltid og får store flekker med dødt gress.

Bruk enten litt Roundup på en svamp og pensle forsiktig på bladene, eller kjøp Plenrens. Plenrens er et ugressmiddel som lar gresset (enfrøbladete planter) stå i fred, mens den tar det meste annet, inkludert løvetann. Dette kan enten fås som strømiddel, eller på flaske som konsentrat som blandes med vann og sprayes på der det trengs. Man får den også ferdig utblandet, men det er som oftest endel dyrere.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    29.239
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    HoJ skrev:
    Ja den tar gresset også så for all del ikke bruk Roundup i spray på plen! Du søler alltid og får store flekker med dødt gress.

Bruk enten litt Roundup på en svamp og pensle forsiktig på bladene, eller kjøp Plenrens. Plenrens er et ugressmiddel som lar gresset (enfrøbladete planter) stå i fred, mens den tar det meste annet, inkludert løvetann. Dette kan enten fås som strømiddel, eller på flaske som blandes med vann og sprayes på der det trengs. Man får den også ferdig utblandet, men det er som oftest endel dyrere.

Kjepefint. da blir det en handletur i dag.. Roundup og Plenrens, står på handlelisten...

T

Thomas1

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Thomas1 skrev:
    Tja, ikke bekymre deg så mye hvis planten eller ser frisk og tidi ut og er i god vekst. Noen av disse tar endel år før de kommer i blomst, men de krever en god del sol.. så hvis det er litt mørkt eller skyggefult der de står kan du vurdere å flyte den mens den er liten og lett å flytte.
    Ok. Den ser frisk ut, men problemet er at den begynte å blomstre for 1.ste gang i sitt liv, og så kom frosten. Kanskje det er håp til neste år. Kanskje jeg flytter den etter jeg har drenert rundt huset. Da kan den få stå langs husveggen.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    bambadoo skrev:
    Huff skal selv ut å jobbe i hagen i morgen. Med noen styrepils innafor og klokka snart 0130 lover dette bra.

Viktig å avslutte en vellykket hagedag med minst 700 hopp på trampolinen. :)

Så de solgte roundup på ICA MAXI i dag til 129 kr flasken. Ellers kan man få tak i konsentrert roundup om man kjenner en snill bonde.. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    bambadoo skrev:

Viktig å avslutte en vellykket hagedag med minst 700 hopp på trampolinen. :)

Så de solgte roundup på ICA MAXI i dag til 129 kr flasken. Ellers kan man få tak i konsentrert roundup om man kjenner en snill bonde.. ::)
    Ja svært mye å spare på det. 5 liter fullkonsentrert Roundup koster ca 400kr på Felleskjøpet men krever serifikat for å få kjøpe. På et hagesenter koster 250 ml hagekonsentrat ca 300kr, og det er bare 1/4 så sterkt. Så prisen på samme mengde virksomt stoff blir da ca 24.000Kr ;) Blir vel noe tilsvarede når man kjøper ferdig utbladet også.

Men det sparer uansett mye lukearbeid i hagen, og hvis det brukes med omhu er det vel anvendte penger.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ble hekken bra??

Plantet epletre i går. Rød prins het det.

Får man epler på det de første årene så lenge det blomstrer, eller går det noen år?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Får man epler på det de første årene så lenge det blomstrer, eller går det noen år?
    Om blomstene blir til epler kommer vel mest an på om du har en pollineringssort i nærleiken. Men du kan godt rissikere å få litt epler på dem allerede til høsten om du er heldig, men det tar nok en 2-3 sesonger før det blir noe høst å glede seg til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn