- Ble medlem
- 25.12.2003
- Antall liker
- 34
Hekk av reinlav er altså ikke aktuelt? ???
Tror jeg helt plutselig så en fordel ved å bo her som det er så kaldt! ;D ;DGjestemedlem skrev:Hvis du vil prøve noe utradisjonelt og fargerikt kan vel kanskje en bøgehekk være noe å tenke på.
Hadde vel litt "høyere" ambisjoner for å si det slik.Tubesnake skrev:Hekk av reinlav er altså ikke aktuelt? ???
Gjestemedlem skrev:De voksne billene er ikke de verste heller. Det er larvene som virkelig gjør skade.
Etter å ha googla litt stemmer det også bra med hans omtale av Thuja.Barlind er et mye bedre alternativ. Den er tett, grønn, tåler beskjæring svært bra og er mye mer tolerant for varierende solforhold. Den kan faktisk trives godt i skyggen også. Den vokser litt senere og tette enn de overnevnte, men tro meg, dette er en fordel. Og du kan få kjøpt dem i ganske greie størrelser fra begynnelsen av slik at du slipper å vente så lenge. De er litt dyrere enn thuja men resultatet blir svært mye bedre hvis du bare sørger for at de har god jord å stå i. Men få tak i en sort som egner seg til hekk. 'Hilli' er en god sort som er vanlig på hagesenterne.
Hei. Har hatt noen fantastiske planter i stuen det siste året! De er utrolig fine og krever svært lite pleie. Etter et år er de minst like fine, vedlikeholdsfrie er stikkordetcostello skrev:Sommeren står så absolutt for døra og førsteprioritet akkurat nå er å gå til anskaffelse av en tett, hurtigvoksende hekk, slik at vi kommer mer i ly av naboen (og omvendt).
Gjerne grønn hele året, hutigvoksende og selvfølgelig lettstelt...
Max. høyde: 1.5 - 1.8 meter.
Kan se bort ifra tradisjonelle, saktevoksende planter. Og etter litt forskning på emnet er vel Tuja mest aktuell. Evt. barlind, men den vokser vel sakte?
Noen her som har erfaringer og gjerne kan komme med andre anbefalinger og råd?
Fordeler/ulemper osv..
Gjerde/stakitt er ikke aktuelt.
costello skrev:Du verden hvilke kunnskaper dere sitter inne med om alt mulig!
La spesielt merke til Gjestemedlem's glimrende forklarende innlegg på side 1.
Etter å ha googla litt stemmer det også bra med hans omtale av Thuja.Barlind er et mye bedre alternativ. Den er tett, grønn, tåler beskjæring svært bra og er mye mer tolerant for varierende solforhold. Den kan faktisk trives godt i skyggen også. Den vokser litt senere og tette enn de overnevnte, men tro meg, dette er en fordel. Og du kan få kjøpt dem i ganske greie størrelser fra begynnelsen av slik at du slipper å vente så lenge. De er litt dyrere enn thuja men resultatet blir svært mye bedre hvis du bare sørger for at de har god jord å stå i. Men få tak i en sort som egner seg til hekk. 'Hilli' er en god sort som er vanlig på hagesenterne.
Blir vel å ta seg en tur til nærmeste hagesenter etter helgen for å se på barlind.
mvh
FY!John_Harald skrev:Hei. Har hatt noen fantastiske planter i stuen det siste året! De er utrolig fine og krever svært lite pleie. Etter et år er de minst like fine, vedlikeholdsfrie er stikkordetPlastikkplanter er kommet for å bli
![]()
Du trenger ikke å vente så lenge. Når dævelskapet først bestemmer seg for å vokse så gjør den det til gangs. Jeg fjernet akkurat 2 stk. utenfor inngangspartiet her. De holdt på å stenge oss inne....HoJ skrev:Vi plantet Thuja hos oss, den vokste ikke en dritt første året, men etter å ha fått høre at den IKKE skal ha noe gress rundt seg, og gjødsles 2 ganger i året så har våres også begynt å bli meget pen. Nå får jeg bare vente til den blir høy nok til å beskjæres.. om noen år.. Kjekt med hage og stell!
Håper du har rett, trenger å få litt følese av "fengsel" her..Pink_Panther skrev:Du trenger ikke å vente så lenge. Når dævelskapet først bestemmer seg for å vokse så gjør den det til gangs. Jeg fjernet akkurat 2 stk. utenfor inngangspartiet her. De holdt på å stenge oss inne....HoJ skrev:Vi plantet Thuja hos oss, den vokste ikke en dritt første året, men etter å ha fått høre at den IKKE skal ha noe gress rundt seg, og gjødsles 2 ganger i året så har våres også begynt å bli meget pen. Nå får jeg bare vente til den blir høy nok til å beskjæres.. om noen år.. Kjekt med hage og stell!
Jeg synes nå planter er temmelig rimelig sett i forhold til hva de fleste av oss bruker på hi-fi komponenter iløpet av året.Komponenten skrev:Jeg tror barlind er ganske dyrt i forhold til mange andre hekkplanter, er nok i stor grad prisen som gjør at så mange velger tujahekk...
Ikke kjør på den med gressklipperen og ikke bruk kantklipperen oppover stammen.... det liker de i alle fall ikke...Thomas1 skrev:Er det noen som har ett triks eller 2 ang Magnolia? Har fått en busk med på kjøpet i min nye bolig. Den har visstnok aldri blomstret. Den er vel drøye meteren høy.
Jepps. I nå når badesensongen nermer seg kan man drepe mange fluer på en gang. Spis dem som salat/grønnsak, det var tildette bruket den opprinnelig ble innført til landet. Når du blir lei av dette kan du sprøyte dem med Roundup. Må gjerne gjenntas noen ganger, men det er den letteste måten å ta de på.HoJ skrev:Hva med skvallerkål da? Finnes det noen grei måte å bli kvitt den på??
![]()
Nei det er veldig viktig for å få planter til å etablere seg enten det er hekk eller busker og trær ellers av de holdes helt fri for gress rundt planten. Hold et område rundt dem helt fri for gress ved å legg på noe kompost, strø sand eller bark (men ikke legg noe oppetter stammen). Gress stjeler vann og gjøsel, og det er i tillegg lett å skade planten med klipper eller spinner når man klipper gresset.HoJ skrev:Vi plantet Thuja hos oss, den vokste ikke en dritt første året, men etter å ha fått høre at den IKKE skal ha noe gress rundt seg, og gjødsles 2 ganger i året så har våres også begynt å bli meget pen. Nå får jeg bare vente til den blir høy nok til å beskjæres.. om noen år.. Kjekt med hage og stell!
Ser jeg skulle hatt deg her, og ikke det planteseskapet som gjorde jobben hos oss, for dette her ser ikke bra ut, fikk ikke beskjed om å holde de fri for gress heller, så nå ligger jeg på kne hver dag og fjerner gress, huff.Gjestemedlem skrev:Nei det er veldig viktig for å få planter til å etablere seg enten det er hekk eller busker og trær ellers av de holdes helt fri for gress rundt planten. Hold et område rundt dem helt fri for gress ved å legg på noe kompost, strø sand eller bark (men ikke legg noe oppetter stammen). Gress stjeler vann og gjøsel, og det er i tillegg lett å skade planten med klipper eller spinner når man klipper gresset.HoJ skrev:Vi plantet Thuja hos oss, den vokste ikke en dritt første året, men etter å ha fått høre at den IKKE skal ha noe gress rundt seg, og gjødsles 2 ganger i året så har våres også begynt å bli meget pen. Nå får jeg bare vente til den blir høy nok til å beskjæres.. om noen år.. Kjekt med hage og stell!
For godt resultat ved hekkplantnming er det viktig å gjøre litt godt grunnarbeide også. Grav dypt, minimum en halv meter til thujahekk og gjerne mer også (de beste thujahekkene har gjene en meter med jord under seg), og bland inn sand hvis jorden er for kompakt.. og torv hvis det bare er sand og stein, og løs opp jorden i alle tilfelle slik at den ikke er for tett. Grav også en lang plantegrøft og ikke individuelle plantehull, det gir mye bedre resultat selv om det er litt mer arbeid i begynnelsen. Ligg gjødsel eller kompost plandt i platejorden er bra. Men tilfører man sekker med ferdiggjort for å spe på er denne nok gjødlset for nå. Viktig: aldri plant dypere enn de står i potter/jordklumpen, da vil de aldri trives! men la det være godt med løs jørt under dem slik at røttene kan vokse godt nedover. Og til sist pass på å vanne føste sesonge, da de er mest utsatt for tørke i månedene like etter planting... og vi går inn i den forhåpentligvis varme sesongen nå.
Tja, ikke bekymre deg så mye hvis planten eller ser frisk og tidi ut og er i god vekst. Noen av disse tar endel år før de kommer i blomst, men de krever en god del sol.. så hvis det er litt mørkt eller skyggefult der de står kan du vurdere å flyte den mens den er liten og lett å flytte.Thomas1 skrev:Er det noen som har ett triks eller 2 ang Magnolia? Har fått en busk med på kjøpet i min nye bolig. Den har visstnok aldri blomstret. Den er vel drøye meteren høy.
Man kandog bruke roundup her også, men best å bruke enten skum eller ta litt på en svamp eller pensel og påføre med dette. Roundup går ned og sprer seg utover i røtter og ulølpere og tar knekken på dem bedre enn om man bare deler den opp med å slite og luke litt i den.Komponenten skrev:Skvallerkål er også noe herk
Greit nok å ta det med roundup om det vokser for seg selv, men problemet er jo at det helst vokser innimellom planter man vil ha, da er ikke roundup å anbefale. Er vel ikke annet å gjøre enn å grave de opp, og få med alt av røtter om mulig, men det er noe man nesten aldri blir kvitt.
Jo det stemmer, de kan godt plantes dypt. Gjerne 5-10 cm under podestedet. Dette beskytter både mot frost og at det skal komme villskudd fra roten. Neste alle roser er podet (okkulert) på en rotstokk.Men roser bør vel plantes dypest mulig, gjerne dypere enn de står i pottene også bør de ikke?
Ja den tar gresset også så for all del ikke bruk Roundup i spray på plen! Du søler alltid og får store flekker med dødt gress.HoJ skrev:Kan en spraye roundup på løvetann også som er på plenen, eller kan en drepe gresset med den?
Kjepefint. da blir det en handletur i dag.. Roundup og Plenrens, står på handlelisten...Gjestemedlem skrev:Ja den tar gresset også så for all del ikke bruk Roundup i spray på plen! Du søler alltid og får store flekker med dødt gress.HoJ skrev:Kan en spraye roundup på løvetann også som er på plenen, eller kan en drepe gresset med den?
Bruk enten litt Roundup på en svamp og pensle forsiktig på bladene, eller kjøp Plenrens. Plenrens er et ugressmiddel som lar gresset (enfrøbladete planter) stå i fred, mens den tar det meste annet, inkludert løvetann. Dette kan enten fås som strømiddel, eller på flaske som blandes med vann og sprayes på der det trengs. Man får den også ferdig utblandet, men det er som oftest endel dyrere.
![]()
![]()
Ok. Den ser frisk ut, men problemet er at den begynte å blomstre for 1.ste gang i sitt liv, og så kom frosten. Kanskje det er håp til neste år. Kanskje jeg flytter den etter jeg har drenert rundt huset. Da kan den få stå langs husveggen.Gjestemedlem skrev:Tja, ikke bekymre deg så mye hvis planten eller ser frisk og tidi ut og er i god vekst. Noen av disse tar endel år før de kommer i blomst, men de krever en god del sol.. så hvis det er litt mørkt eller skyggefult der de står kan du vurdere å flyte den mens den er liten og lett å flytte.Thomas1 skrev:Er det noen som har ett triks eller 2 ang Magnolia? Har fått en busk med på kjøpet i min nye bolig. Den har visstnok aldri blomstret. Den er vel drøye meteren høy.
bambadoo skrev:Huff skal selv ut å jobbe i hagen i morgen. Med noen styrepils innafor og klokka snart 0130 lover dette bra.
Ja svært mye å spare på det. 5 liter fullkonsentrert Roundup koster ca 400kr på Felleskjøpet men krever serifikat for å få kjøpe. På et hagesenter koster 250 ml hagekonsentrat ca 300kr, og det er bare 1/4 så sterkt. Så prisen på samme mengde virksomt stoff blir da ca 24.000KrKomponenten skrev:bambadoo skrev:Huff skal selv ut å jobbe i hagen i morgen. Med noen styrepils innafor og klokka snart 0130 lover dette bra.
Viktig å avslutte en vellykket hagedag med minst 700 hopp på trampolinen.
Så de solgte roundup på ICA MAXI i dag til 129 kr flasken. Ellers kan man få tak i konsentrert roundup om man kjenner en snill bonde.. :![]()
Om blomstene blir til epler kommer vel mest an på om du har en pollineringssort i nærleiken. Men du kan godt rissikere å få litt epler på dem allerede til høsten om du er heldig, men det tar nok en 2-3 sesonger før det blir noe høst å glede seg til.Komponenten skrev:Får man epler på det de første årene så lenge det blomstrer, eller går det noen år?