Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Fin lesning, bekrefter det jeg har lest av omtaler verden rundt, bekrefter det jeg har tenkt om man blir sjelden profet i eget land, bekrefter at snakket rundt Hegel har gitt seg fordi distribusjonen nå er så god at folk hører det selv og med det trenger ikke spørre andre som i vennetråden her, bekrefter det jeg mer og mer heller til at skikkelig konstruert integrert foretrekkes fremfor mistilpasninger, bekrefter min iboene tro på at man ikke får store nok amper, bekrefter at Hegel fortsatt er i toppen når klodens anmeldere stadig lar seg begeistre hver gang Holter-gjengen har tenkt ut et nytt produkt - lurer på hvor mange med grisedyre separate komponenter hadde kommet bedre ut av det med H590 og hva den byr på av kraft og gromlyd…
    Mangler bare 100 % made in Norway så oppnås heltestatus til mange år etter Holter måtte ha kastet inn håndkledet, uansett hvor mye de forsvarer seg med «må» bygges i Østen - Electrocompaniet og Bladelius gjør jo ikke det…
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Den nordiske modellen bare funker. I Hi-Fi, profflyd OG demokrati👍😈 Og jo før Norden også innser det, desto bedre for resten av verden. Europa har iallefall ett land til som har skjønt SIN formel, og det ser vi fortsatt etter over hundre år med topp produkter også fra UK..For å nevne noen andre, se Tyskland, Frankrike og Italia..De har en mediaforståelse selv Hollywood kan lære masse av..

    Det er forøvrig helt jævlig synd om Mohican er utgått..😡 Bedre CD finnes nok ikke fra noen norsk produsent. Sålenge jeg lever kommer jeg til å fortsette å bruke CD. OG JEG ER IKKE ALEINE HELLER..
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    MB: Den nordiske modellen bare funker. I Hi-Fi, profflyd OG demokrati👍😈 Og jo før Norden også innser det, desto bedre for resten av verden. Europa har iallefall ett land til som har skjønt SIN formel, og det ser vi fortsatt etter over hundre år med topp produkter også fra UK..For å nevne noen andre, se Tyskland, Frankrike og Italia..De har en mediaforståelse selv Hollywood kan lære masse av..

    Det er forøvrig helt jævlig synd om Mohican er utgått..😡 Bedre CD finnes nok ikke fra noen norsk produsent. Sålenge jeg lever kommer jeg til å fortsette å bruke CD. OG JEG ER IKKE ALEINE HELLER..
    Enig med deg vedr. bruk av CD. Men, latskapen tar over - streaming er goddis - sikkert bra nok med topp streamer vil jeg tro. Well well, hva er" bra nok..."
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hei,
    min første post her i Hegel-vennetråden. Ble jaggu Hegelvenn i dag jeg. Kom hjem med en Hegel H590 - og sitter bare og gliser. :) Fikk spilt en del utover ettermiddagen og tidlig kveld, og ble utrolig imponert. Den erstatter en Yamaha A-S2100 med Chord Qutest DAC tilkoblet, og høytalerne er Monitor Audio Platinum 200MkII. De høytalerne fikk jeg i slutten av juni, og var veldig imponert over de. Første gang jeg kjøpte høytalere i den prisklassen der, nær 100k. Så klart de burde jo imponere over de i forhold til de jeg hadde fra før fra - Monitor Audio silver 8 til ca 15k. Og jeg var fornøyd med så mye med Yamahan/Qutest/MA PL 200II løsningen. Lydbilde var enormt stort, presist, detaljert. Men... jeg hadde håpet på litt mer oomph, pondus, trøkk allikevel.

    Så jeg begynte lese på nettet etter "løsninger". Vurderte gå opp til Yamaha A-S3200. Tenkte på Accupahse, Luxman, og Hegel da. Litt fordi jeg tidligere ved besøk i Soundgarden butikker alltid så MA høytalere hooket opp til en eller annen form for Hegel.

    I dag stakk jeg innom Hifiklubben for å plukke opp en Subwoofer kabel, noen banaplugger - og for å kanskje sjekke ut Hegel H390/590 litt. Men ingen planer om å kjøpe. Jeg fortalte duden i butikken hva slags høytalere jeg hadde, og han viste først fram en NAD modell. Som hadde en del fiks faks, og som ikke imponerte så utrolig mye i lyttetesten der. Ja, den var imponerende. Men ikke sånn, blown away. Pluss det flashy TV skjerm greia på forsiden var forstyrrende. Så ba jeg om å få høre Hegel H390 - og den var et steg opp fra den NADn (som kosta omtrent som Hegel H390), både i bass og annet. Men - for å være ærlig - det rommet jeg hørte på dette i var alt annet en optimalt. Fullt av høytalere tett i tett bl.a., lite luft rundt de jeg hørte på osv... Og alle forsterkerne var koble til noen B&W høytalere som jeg ikke kjenner fra før. Så. Kunne ikke sammenlignes med hva jeg ville komme til å høre hjemme. Men for gøy ba jeg om få høre H590 også. Og, som sagt, ikke bra lytteforhold, men jeg syntes jeg hørte bedre ting i bass og romfølelse (selv i det "dårlige" rommet). Var det verdt prisforskjellen? Det kunne jeg umulig avgjøre i de forholdene der. Men, fikk åpent kjøp 60 dager, og dro spent hjem med en H590 like så godt. Jeg forberedte salgsduden på at det var godt mulig at jeg kom tilbake med den over helgen hvis den kun var en del "bedre" enn min gamle Yamaha. For for den prisen så er ikke "en del bedre" godt nok, eller verdt det.

    Så sitter jeg her da, en sen kveld, klokka tippa midnatt... og tenker at - uffda - der ble 100.000 kroner fattigere. For jeg kan overhodet ikke tenke meg noen måte denne kan gå tilbake til butikken på. Jeg fikk totalt hakeslepp. Først spilte jeg den med Blusound Node 2i, koblet til Chord Qutest DAC og dette til analog inngang på H590. Det låt veldig bra. Masse mere i bunn, trøkk og alt det som jeg hadde savnet. Punch. Detaljene og lydbildet fra Yamaha var ikke bare like gode (jeg var redd mer bass/tyngde skulle gå på bekostning av detaljer/presisjon) - de var bedre! Jeg har alltid lest at Chord Qutest is "the dac to beat" til 20.000 kr og et stykke over. Ingen aning om dette, men jeg har vært fornøyd med den. (Yamahan har ikke DAC). Så jeg satt der da, og tenkte at Qutesten er jo fin å ha i systemet her. For de kan vel ikke ha putta inn en DAC i H590 som er bedre enn den eksterne løsningen fra Chord?

    Vel vel - så koblet jeg Bluesound Node2 2i streameren direkte med Coax til BNC inngangen på H590'n. Og da, det var da jeg ble 100.000 kr fattigere! (joda, jeg var solgt da jeg brukt Qutest og). Men dere skjønner greia.. Og en ting først - jeg har stått som et nek i mang en Hifi-butikk opp gjennom årene (fra tidlig 90-tall og utover), fått demoer, hørt A-B lyttetester og følt meg dum og nødig tørt innrømme til selgerne at jeg ikke hører forskjell på div komponenter i det prøver å få meg til å velge i mellom. Selv om selgeren sier hva jeg liksom skal høre etter. Men her - da jeg koblet ut Chord Qutesten og brukte intern DAC på H590 - det var søren meg veldig tydelige forskjell! Altså til det bedre. Ofte rister jeg på hodet over tester i Hifiblader, ordene de bruker. Så håper ikke jeg høres ut som en sånn journalist - men her åpnet lydbildet seg enda mere opp. Alt - alt ble bedre! Kan ikke si det på noen annen måte. Og som om H590 ikke var imponerende fra før da jeg brukte Qutest til analog in... så..dette. Dette var gøy. Og dyrt. Men gutta liker det. Dvs meg. :D
    Jeg orker vanligvis ikke lese så lange innlegg, men dette var en sann fryd å lese. Og gratulerer med ny forsterker!
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Jeg orker vanligvis ikke lese så lange innlegg, men dette var en sann fryd å lese. Og gratulerer med ny forsterker!
    Takk for det! :) Var i rimelig ekstase i går. Og så jeg da, voksen "gubbe" på 52 år .... 20 minutter etter jeg hadde koblet ut Chord Qutest DACn og gått over til Hegels egen interne, så greide jeg ikke styre meg, og jeg løp ned trappa til madammen på kjøkkenet og dro henne med opp i kinoen. Ja ja, "til og med kona hørte forskjell" trikset er jo velkjent for å prøve overbevise både entusiaster og uvitende...Men, dette er sant. Jeg sa til henne "Husker du hva jeg har snakket om at jeg var litt skuffa over bassen i de nye høytalerne?". Jeg brukte kun ordet "bass" da uttrykk som "omph", "punch", "dybde", "kjøtt på beinet", "helmelk og ikke skummet melk", "tyngde", "autoritet", "ro", "kontroll" osv... ikke er noe som hun overhodet forbinder med lyd. Hehe. Så sa "bass" bare. Og så satte jeg på og spilte noen minutter hver av Lou Reed "Walk on the wild side", Leonard Cohen "Almost like the blues", og "You want it darker, Eric Andersen "Goin' Home", og til sist Greta Van Fleets fantastiske "Heat above" der orgelet og trommene lager en helt utrolig eggende intro til sangen...

    Fra madammen som det noen skikkelige "Oj!" og "jøss!" undeveis. Enten spiller hun godt, eller så hørte hun det. Forskjellen altså. Jeg vet vel egentlig at det er det siste fordi vi sitter ofte i kinoen hører musikk sammen. Hun bryr seg nok katta om utstyret egentlig. Men da hun gikk for å legge seg så beroliget jeg henne om at jeg skulle teste den noen dager for å høre om den virkelig var verdt pengene, men da kom det "Du beholder vel den??". Jepp - i mål! Hun spurte ikke hva den kosta heldigvis. Men hun vet hva høytalerne og kostet, så hun skjønner at det er opp noen prisklasser da. Vel vel, det gode gamle "Til og med kona hørte forskjell"-trikset. Jeg vet. 😁
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for det! :) Var i rimelig ekstase i går. Og så jeg da, voksen "gubbe" på 52 år .... 20 minutter etter jeg hadde koblet ut Chord Qutest DACn og gått over til Hegels egen interne, så greide jeg ikke styre meg, og jeg løp ned trappa til madammen på kjøkkenet og dro henne med opp i kinoen. Ja ja, "til og med kona hørte forskjell" trikset er jo velkjent for å prøve overbevise både entusiaster og uvitende...Men, dette er sant. Jeg sa til henne "Husker du hva jeg har snakket om at jeg var litt skuffa over bassen i de nye høytalerne?". Jeg brukte kun ordet "bass" da uttrykk som "omph", "punch", "dybde", "kjøtt på beinet", "helmelk og ikke skummet melk", "tyngde", "autoritet", "ro", "kontroll" osv... ikke er noe som hun overhodet forbinder med lyd. Hehe. Så sa "bass" bare. Og så satte jeg på og spilte noen minutter hver av Lou Reed "Walk on the wild side", Leonard Cohen "Almost like the blues", og "You want it darker, Eric Andersen "Goin' Home", og til sist Greta Van Fleets fantastiske "Heat above" der orgelet og trommene lager en helt utrolig eggende intro til sangen...

    Fra madammen som det noen skikkelige "Oj!" og "jøss!" undeveis. Enten spiller hun godt, eller så hørte hun det. Forskjellen altså. Jeg vet vel egentlig at det er det siste fordi vi sitter ofte i kinoen hører musikk sammen. Hun bryr seg nok katta om utstyret egentlig. Men da hun gikk for å legge seg så beroliget jeg henne om at jeg skulle teste den noen dager for å høre om den virkelig var verdt pengene, men da kom det "Du beholder vel den??". Jepp - i mål! Hun spurte ikke hva den kosta heldigvis. Men hun vet hva høytalerne og kostet, så hun skjønner at det er opp noen prisklasser da. Vel vel, det gode gamle "Til og med kona hørte forskjell"-trikset. Jeg vet. 😁
    Hils til kona di fra oss her på sentralen. Og la henne vite under første titt på kontoutdraget at monoblokkene til Hegel ville kostet mer og tar mer tid å støvtørke :cool:Og tips henne om ikke å støvtørke 590'en med for mye vann i filla, da kjøleribbene andre viser frem på utsiden (og som ofte utvider prislappen) ligger innvendig under luftehullene på topp-plata, sammen med annen fintfølende elektronikk som ikke tåler fukt.
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Hils til kona di fra oss her på sentralen. Og la henne vite under første titt på kontoutdraget at monoblokkene til Hegel ville kostet mer og tar mer tid å støvtørke :cool:Og tips henne om ikke å støvtørke 590'en med for mye vann i filla, da kjøleribbene andre viser frem på utsiden (og som ofte utvider prislappen) ligger innvendig under luftehullene på topp-plata, sammen med annen fintfølende elektronikk som ikke tåler fukt.
    😂😂
    Hehe. Støvtørking og vask her i huset er det nok oftest jeg som står for. Hjemmeværende husfar eller noe sånt. Men, uansett så rører hun intet i kinoen. Men jeg får nok flytte den fra sin midlertidige posisjon og inn på godplassen der Yamahan har stått til nå. Slik at ikke junior skumper bort i den. :) Bortsett fra Hus, bil og kona, så er vel dette noe av det dyreste jeg har.. hehe.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Som lykkelig eier av H590 må jeg bare gratulere med helt rett valg! Selv har jeg de siste årene hatt både Yamaha A-S2100, Röst, H190 og H390 og jeg må si at H590 er noe helt spesielt. Selv om H390 på papiret er nesten like god som storebror, mangler den noe av det som gjør at man opplever musikken som realistisk og virkelighetsnær med H590. Jeg kan ikke helt beskrive hva det er som gjør det, men som jeg har lest ett eller annet sted: You can not un-hear it! Du kommer helt sikkert til å være happy med H590 i mange år framover, KebabHill. Grattis! 👍
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Som lykkelig eier av H590 må jeg bare gratulere med helt rett valg! Selv har jeg de siste årene hatt både Yamaha A-S2100, Röst, H190 og H390 og jeg må si at H590 er noe helt spesielt. Selv om H390 på papiret er nesten like god som storebror, mangler den noe av det som gjør at man opplever musikken som realistisk og virkelighetsnær med H590. Jeg kan ikke helt beskrive hva det er som gjør det, men som jeg har lest ett eller annet sted: You can not un-hear it! Du kommer helt sikkert til å være happy med H590 i mange år framover, KebabHill. Grattis! 👍
    Tusen takk! Det var ikke lett å høre forskjell i butikken på h390 og h590, men lokalet var ikke riktig for sånn test. Så tenkte bare at jeg kliner til og leverer tilbake hvis jeg ikke er fornøyd. I dag er jeg enda mer fornøyd med den. For - jeg spurte i butikken om jeg kunne gjøre slik jeg hadde gjort med Yamahan, koble Pre-out for fronthøytalerne fra min Denon X4300 surround receiver og la Hegel h590 funke som effekttrinn og drive frontene. Han titta bak på H590'n og sa at, nei, dessverre det gikk ikke. Ingen Main-In å se bakpå der slik Yamaha AS-2100 hadde. Men jaggu, fant ut i stad at jeg kunne gå inn på menyene og endre en av analog inngangene på H590'n og få det til allikevel. Så nå ser jeg på Norah Jones Live at Ronnies (tror jeg den heter) på projektoren og er.. wow!!! Hegelen driver frontene. O' glede!
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Hørte Hegel 360 på dynaudio contour 20 en gang opp mot Macintosh MA9000.... På de høyttalere synes jeg Hegel var bedre 😍 det er noe med Hegel lyden, veldig klar og stram....
    Hadde en 360 hjemom en liten tur også, men valgte å beholde bryston 4bsst og rotel rc1590. Det var ikke mye forskjell på SA master Explorer jeg hadde da, men bassen var nok et hakk hvassere med bryston/rotel kombo en.
    Men lurer på hvordan 590 ville stått seg mot nye rotel michi x5 eller hva den heter 🤪
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Klarheten og den stramme reptilraske bassen er ganske unikt ved Hegels forsterkere,
    store som små👏

    Nesten så man blir nødt for å spare til en Hegel igjen pga det. Faktisk liker jeg H90 best av alle Hegel amper jeg har hatt oppigjennom årene!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det! :) Var i rimelig ekstase i går. Og så jeg da, voksen "gubbe" på 52 år .... 20 minutter etter jeg hadde koblet ut Chord Qutest DACn og gått over til Hegels egen interne, så greide jeg ikke styre meg, og jeg løp ned trappa til madammen på kjøkkenet og dro henne med opp i kinoen. Ja ja, "til og med kona hørte forskjell" trikset er jo velkjent for å prøve overbevise både entusiaster og uvitende...Men, dette er sant. Jeg sa til henne "Husker du hva jeg har snakket om at jeg var litt skuffa over bassen i de nye høytalerne?". Jeg brukte kun ordet "bass" da uttrykk som "omph", "punch", "dybde", "kjøtt på beinet", "helmelk og ikke skummet melk", "tyngde", "autoritet", "ro", "kontroll" osv... ikke er noe som hun overhodet forbinder med lyd. Hehe. Så sa "bass" bare. Og så satte jeg på og spilte noen minutter hver av Lou Reed "Walk on the wild side", Leonard Cohen "Almost like the blues", og "You want it darker, Eric Andersen "Goin' Home", og til sist Greta Van Fleets fantastiske "Heat above" der orgelet og trommene lager en helt utrolig eggende intro til sangen...

    Fra madammen som det noen skikkelige "Oj!" og "jøss!" undeveis. Enten spiller hun godt, eller så hørte hun det. Forskjellen altså. Jeg vet vel egentlig at det er det siste fordi vi sitter ofte i kinoen hører musikk sammen. Hun bryr seg nok katta om utstyret egentlig. Men da hun gikk for å legge seg så beroliget jeg henne om at jeg skulle teste den noen dager for å høre om den virkelig var verdt pengene, men da kom det "Du beholder vel den??". Jepp - i mål! Hun spurte ikke hva den kosta heldigvis. Men hun vet hva høytalerne og kostet, så hun skjønner at det er opp noen prisklasser da. Vel vel, det gode gamle "Til og med kona hørte forskjell"-trikset. Jeg vet. 😁
    Tror deg.
    Hadde Hegel pre og effekt på Vienna Mozart i sin tid, og da ble fruen sur når det ble solgt pga byttesyken. 🤭
     

    bluenote

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei! Er det noen som vet hvilken digital inngang som låter best på h390? På forhånd takk😊
     

    bluenote

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Og en annen ting!? De som har hørt både h390 og h590!.hva kan jeg forvente bortsett fra opplagt mere effekt? Effekten trenger jeg egentlig ikke😊✌
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Og en annen ting!? De som har hørt både h390 og h590!.hva kan jeg forvente bortsett fra opplagt mere effekt? Effekten trenger jeg egentlig ikke😊✌
    Jeg hørte mer romfølelse, litt større på H590. Noe bedre bass. Det var ikke blindtest så det er sagt :) Er noen dager siden jeg hørte og det var ganske få minutter i et ikke optimalt lokale på høytalere jeg ikke kjenner heller. Så med forbehold da. Men for meg var det nok til å gå hjem med H590. Skulle jeg gitt noen bedre beskrivelse måtte jeg hørt de i et bedre rom. Men jeg tenkte som så at når jeg hørte forskjell i det rommet i butikken, så ville det være mere å høre hjemme. :) Så lykkelig eier av H590 nå.
     

    bluenote

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hørte mer romfølelse, litt større på H590. Noe bedre bass. Det var ikke blindtest så det er sagt :) Er noen dager siden jeg hørte og det var ganske få minutter i et ikke optimalt lokale på høytalere jeg ikke kjenner heller. Så med forbehold da. Men for meg var det nok til å gå hjem med H590. Skulle jeg gitt noen bedre beskrivelse måtte jeg hørt de i et bedre rom. Men jeg tenkte som så at når jeg hørte forskjell i det rommet i butikken, så ville det være mere å høre hjemme. :) Så lykkelig eier av H590 nå.
    Takk for det KebabHill! Er det noen som har hørt de side om side? Og så var det dette med digital inn da?😊✌
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer KebabHill!

    Moro å se entusiasmen og gleden skinne igjennom i innleggene dine her. Særlig artig at konemor ble fornøyd hun også. Har selv anskaffet H590 nylig og må si meg meget godt fornøyd med lyden jeg får i stua om dagen. Strammhet og kontroll, samt veloppløst topp og et lydbilde som sitter som støpt. Nedskalerte gradvis fra P30, HD30 og H30 til H590 og må si det er ikke stor man savner. Det er mulig det var enda mer info nedover i systemet før, men det kan godt være det har strammet seg opp ytterligere og da oppleves det ofte som om det kan være mindre bass.
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Gratulerer KebabHill!

    Moro å se entusiasmen og gleden skinne igjennom i innleggene dine her. Særlig artig at konemor ble fornøyd hun også. Har selv anskaffet H590 nylig og må si meg meget godt fornøyd med lyden jeg får i stua om dagen. Strammhet og kontroll, samt veloppløst topp og et lydbilde som sitter som støpt. Nedskalerte gradvis fra P30, HD30 og H30 til H590 og må si det er ikke stor man savner. Det er mulig det var enda mer info nedover i systemet før, men det kan godt være det har strammet seg opp ytterligere og da oppleves det ofte som om det kan være mindre bass.
    Takk! :)
    hvilke høytalere har du? og hvilke høytalerkabler har du/anbefaler du?
     

    bluenote

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei igjen Hegels venner😊hørte Anders fra hegel sa at den beste lyden fra h590 får du med usb inngangen! Gjelder det for h390 også? Noen som vet?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Hegels venner😊hørte Anders fra hegel sa at den beste lyden fra h590 får du med usb inngangen! Gjelder det for h390 også? Noen som vet?
    Jeg fikk beste lyden med H390 med Spotify connect faktisk. Koblet bare direkte til router.
     

    bluenote

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hmmm mp3? Tenkte mere på qobuz og tidal😊men fint at du liker det✌Men må jo prøve siden du nevner det👍Noen andre forslag….Anders fra hegel kanskje?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener altså fra en dedikert streamer til h390!? Usb eller hva?✌
    Prøvde ikke andre alternativer en pc og usb kabel. Men jeg har oppgradert systemet mitt så nå har jeg noe annet.
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    3
    Har prøvd med Tidal å Qbus, å det fungerer godt via USB, Spotify Connect fungerer også veldig bra med 390
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Selv så bruker jeg coax fra Bluesound node 2i til BNC på H590. Har ikke Spotify-konto, så da blir det Tidal og Qobuz fra Node 2i. Har også en harddisk koblet til Node'n med noe musikk i høy oppløsning.
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Og en annen ting!? De som har hørt både h390 og h590!.hva kan jeg forvente bortsett fra opplagt mere effekt? Effekten trenger jeg egentlig ikke😊✌
    En ting til, som er viktig for meg, men kanskje ikke for deg. Men med H590 får du en ekstra analog og en ekstra balansert inngang mer enn det H390 har. Altså H390 har to vanlige ubalanserte RCA innganger, mens H590 har tre, og H390 har en balansert inngang, mens H590 har to. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Litt uventet at Hegel skulle komme med et riaa-trinn, og attpåtil innkassere en EISA pris for det.
    Jeg har ikke hørt det, men antagelig et godt kjøp til under 15 tusen kroner. I det prisleie er det mange som handler og konkurransen stor.
    Noen her som har kjøpt det?
    Hegel-V10_web.jpg
    Hegel-V10.jpg
     
    Sist redigert:

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    100
    Sted
    Vestby
    Litt uventet at Hegel skulle komme med et riaa-trinn, og attpåtil innkassere en EISA pris for det. Jeg har ikke hørt det, men antagelig et godt kjøp til under 15 tusen kroner.
    I det prisleie er det mange som handler og konkurransen s
    Bare å gratulere Hegel med EISA pris. Jeg har ikke hørt riia'n deres. Men er kanskje noe jeg vil sjekke ut. Mitt riia-trinn nå har ikke balanserte utganger, XLR som Hegelen har. Mulig jeg må kable litt lengre nå enn tidligere fra riia-trinnet til forsterkeren, og da kan jo det være lurt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bare å gratulere Hegel med EISA pris. Jeg har ikke hørt riia'n deres. Men er kanskje noe jeg vil sjekke ut. Mitt riia-trinn nå har ikke balanserte utganger, XLR som Hegelen har. Mulig jeg må kable litt lengre nå enn tidligere fra riia-trinnet til forsterkeren, og da kan jo det være lurt.
    Man kan like eller ikke like Hegel på et personlig plan, men topprangeringer hos godt vante og kresne anmeldere verden over - overfor det meste denne lille norske bedriften lanserer - er noe vi burde være stolte av. Har mange ganger tenkt; hvordan kan en så liten bedrift klekke ut så utrolig mye bra, de kan da umulig besitte så mye kunnskap og resurser som de store konsernene?!

    Kan det være - en slag iboene "intern-policy" om at de ikke (!) lanserer noe - før de er "bombesikre" på at sakene befinner seg på øverste hylle?!

    Uansett - en bragd - så små de er. Foruten Bent Holters egen hjerne må jo bedriften besitte et mannskap med kunnskap og viten som ikke står i skyggen for noen av "de store" verdensaktørene. Kunne vært morsomt å visst litt mer om grunnlaget bak de stadige Hegel-suksesser - "hvordan får de det til" - om det er noen hos dere som jobber i Hegel som leser dette her.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.684
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Bent Holter jobba i Sintef for 25 år sidan og designa AD,DA og instrumenterings-kretsar, og var frustrert over at han ikkje fekk designe perfekte løysingar.
    (Sintef skulle bare ha det godt nok til instrumentering.) Det kan vere det som er driven.
    Dersom ein så får dette til å bli kulturen i firmaet, så trekker ein til seg dei rette folka.

    Peder
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MB: Det er veldig enkelt. Som hos Bladelius har også Hegel en tindrende klar misjon og filosofi. Og de har hjerner og kunnskap til å utføre ideene. Det at porteføljen er liten er heller en fordel, da hvert enkelt produkt må være noe eksepsjonelt før de kan ta markedsandeler fra volumprodusentene i Japan. Det er nettopp det at de er så særegne, kraftfulle og dynamiske, samt ikke er redde for motorisering som en tank eller detaljering med mikroskop som gjør at verden flipper…Som i UK blir særpreg fremelska. Fordi det har en funksjon i filosofien. Fordi det som ikke bringer godt inn i totalpakka blir vraka fra start, som unødvendig. Det kalles gjennomtenkt her i huset, det. En dose tankevirksomhet volumprodusentene sjelden kan ta seg tid eller råd til..Til det er de ofte for store, med for store krav til kostnadseffektivitet. De også kan bygge rått, men som oftest viser de det altfor sjeldent Pioneer Urushi eller original Rotel Michi er eksempler. Japan har produsenter som er langt mer konsekvente i å ta ut topp resultater av seriene sine. Onkyo, Marantz og Denon er kroneksemplet der. Merker som følgelig ikke bli like undervurderte som Urushi/ Michi..Sistnevnte krever noe mer fokus og research for å avsløre HVA som har gjort dem til kultklassikere, og det er slik skjult juvelstatus som også spiller inn hos våre produsenter. Hegel, Bladelius, EC, Rega, Audiolab, Naim, Linn, Exposure, Tara Labs, VDH..de har det, alle sammen.

    Det er gjerne vi nordboere som undervurderer egen produksjon opp mot storkonsernene, men gang på gang har produsentene våre -som i UK- fokusert helt riktig og gitt oss et utall giant killers i prosessen. Likevel er enkelte hardwired til å tenke at dyrest mulig automatisk er best, uansett match. Det vet vi begge er fullstendig feil..Det er klar filosofi, nitid tilpasning og målbevisst matchjobb over år som gir resultatene. Hos både konsument og produsent. Lidenskap er da en forutsetning..man bør være litt Mad Scientist for å få det til. Med en medfødt forståelse og intuisjon for musikk, budskap, preferanser, meninger, mål og poenger. Ikke alle har den kombinasjonen i seg, men har du det…👍😈🎶
     
    Sist redigert:

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Takk! :)
    hvilke høytalere har du? og hvilke høytalerkabler har du/anbefaler du?
    Har Dynaudio Contour 30 og bruker Nordost Frey 2. Strålende fornøyd med Dynaudio og Hegel kombinasjonen. Går med den liten drøm om Confidence, men sliter litt med å rettferdiggjøre prisen. Har bestilt meg ny leilighet, så kan være det blir en del av innredningsbudjsettet i Q4 2022 hehehe
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ThomasO: Leiligheten/huset funker aldri om ikke anlegget har 110% dedikert plass😈
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Får se, det blir jo spennende å se prisene på tilvalgsmulighetene når jeg får de. Et par Confidence 50 koster jo ca en ekstra parkeringsplass i kjelleren f.eks .
     

    StoreMy

    Medlem
    Ble medlem
    15.09.2021
    Innlegg
    22
    Antall liker
    18
    Sted
    Hordaland
    Tenker dette må være rette tråden for følgende spørsmål:

    Jeg kjøpte meg en brukt H360 og fikk RC10 med som fjernkontroll.
    Nå klager min bedre halvdel over at 60 er litt drøyt som "power on volume",
    men jeg finner kun veiledning for justering av dette med RC10.

    Har noen av dere ringrever et tips for justering av "power on volume" uten RC8?
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Man må ha RC8 for å gjøre dette tror jeg. Så mitt tips om du ikke vil kjøpe en så kan man sikkert ta med forsterkeren til en HiFi klubb butikk og få hjelp med det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn