Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Heia Norge :)

    Fikk bladet hi-fi news & Record Review i postkassa her om dagen, akkurat lest testen om Rotels nye super integrerte i Michi serien.
    I testen innledningsvis er det en egen rammesak "power play" hvor markedets tre verstinger av integrerte forsterkere nevnes;
    Krell S-550i / Musical Fidelity Nu-Vista 800 / Hegel H590

    Not bad & moro å være nordmann, tenker jeg. Spesielt fordi H590 er rundt 20.000 kroner dyrere i England.
    Har heller ikke lagt merke til, før nå, forresten. Det at bladet har målt H590 til 310 W i 8 Ohm og 2,28 kW i 1 Ohm.

    Jeg liker generelt utseende til Hegel (enkelt & ujålete), men lurer på hvilken større pondus de kunne fått med sine dyreste produkter dersom de oste litt mer av "stolt eierglede" eller hva jeg nå skal definere det som, spesielt H590 er vel nokså mye sterkere enn hva øyet sanser den som?!
    På den annen side - drit i alt annet enn hva ørene forteller hjernen av musikkopplevelser - skal vel handle om å få fot eller ikke få fot :giggle:
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har nylig kjøpt en brukt H360 og må si at jeg er positiv overrasket. Aldri hørt Hegel før men jeg har i lengre tid forsøkt å finne en god match til Harbeth og dette låter veldig behagelig, også på lavt volum. Den låter også flott med andre høyttalere jeg har. Forsterker et helt tyst, ingen brum som flere har nevnt, virker solid bygget og har bra dac. Heia Norge.
    Mvh Erik.
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    52
    Antall liker
    15
    Heisan!
    Noen som vet hvor mye strøm en Hegel Röst sluker når den står i Eco-mode?
    Er det like greit å bare la den stå i det, i stedet for å slå av og på med brytereren hver dag? Hørt no greier om oppvarmingstid på hegel...
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    430
    Antall liker
    608
    Sted
    Kristiansand
    Heisan!
    Noen som vet hvor mye strøm en Hegel Röst sluker når den står i Eco-mode?
    Er det like greit å bare la den stå i det, i stedet for å slå av og på med brytereren hver dag? Hørt no greier om oppvarmingstid på hegel...
    Hei. Tror det er en rimelig todelt oppfatning av hva som er "rett". Noen hevder at det er greit å ha anlegget på 24/7 - andre hevder at det er lurt å slå av når en ikke skal bruke utstyret. Jeg for min del slår på min Hegel H 590 når jeg står opp og slukker for strømmen før jeg legger meg. No problemo... liker at forsterker er varm og klar for at jeg inntar lytteposisjonen... Med eco mode går vel og Hegelen i en slags "sparemodus", så mulig det er en grei løsning. Mvh Jarl
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    52
    Antall liker
    15
    Hei. Tror det er en rimelig todelt oppfatning av hva som er "rett". Noen hevder at det er greit å ha anlegget på 24/7 - andre hevder at det er lurt å slå av når en ikke skal bruke utstyret. Jeg for min del slår på min Hegel H 590 når jeg står opp og slukker for strømmen før jeg legger meg. No problemo... liker at forsterker er varm og klar for at jeg inntar lytteposisjonen... Med eco mode går vel og Hegelen i en slags "sparemodus", så mulig det er en grei løsning. Mvh Jarl
    Ja, jeg hadde trodd at å ha forsterkeren på hele tiden er en uting, men har sett folk med tilsynelatende bedre teknisk kunnskap enn meg argumentere både for og imot, så er slettes ikke sikker...
    Lurer fortsatt på hvor mye strøm eco drar, men kan sikkert spørre Hegel direkte.
    Forsterkeren gjør jobben fint forøvrig!
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, oppvarming, varmtvann og diverse kjøkkenapparater som vannkokere etc. har et langt, langt høyere forbruk av strøm.
     

    Bassefar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.12.2015
    Innlegg
    52
    Antall liker
    15
    Vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, oppvarming, varmtvann og diverse kjøkkenapparater som vannkokere etc. har et langt, langt høyere forbruk av strøm.
    Det regner jeg med at det har. Høres ut som du vet hvor mye strøm det går da? ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor skal dere ha de stående på hele tiden da?
    Det tar max en halvtime å få de varm, hvis de I det hele, har noe å si.
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    En H390 drar 0.68W i ECO. Står den i ECO 24/7 i 365 dager koster det ca 2 kr i året. @Bassefar
    2 kroner i året i 100.000 år blir 200.000,- kroner. Det blir med andre ord dyrt over tid... 🤓

    Uansett... Har nå Hegel H95 på hjemlån i helga, og vurderer å bli medlem på denne tråden. Var på forhånd litt bekymret for bassmengde ved lave lyttenivåer, som er det eneste lydnivået jeg hører på pga leilighet i blokk. Hørselen er heller ikke som den var... har vanligvis hatt bassen på fullt i Bluesound Powernode 2i. Men det ser ut til at det gå sånn høvelig fint med H95. Skal vurderes nøyere nærmeste dagene. Veldig behagelig lyd og nydelig piano og vokal 👍🏼 Savner bare HDMI ARC.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.866
    Antall liker
    8.153
    Torget vurderinger
    1
    Hadde H90, en meget god forsterker. H95 er i samme gata. Lett å anbefale. Kanskje Hegels beste bud.
     

    indianeren

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    112
    Antall liker
    24
    Sted
    Melbu
    Jeg bruker Hegel sin lille HD2 SUB DAC mellom pcen og mine vintage forsterkere. Jeg må si at det er et vesentlig løft i lydkvalitet etter at jeg kjøpte denne. Før brukte jeg å ta lyd rett fra lydkortet på pcen, men disse standard kortene yter ikke musikken særlig rettferdighet har jeg oppdaget. Spesielt etter at jeg gikk over til Hegel HD2. Nå venter jeg bare på høyoppløst lyd fra Spotify. Det skal komme dette året har Spotify annonsert.
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Jeg bruker Hegel sin lille HD2 SUB DAC mellom pcen og mine vintage forsterkere. Jeg må si at det er et vesentlig løft i lydkvalitet etter at jeg kjøpte denne. Før brukte jeg å ta lyd rett fra lydkortet på pcen, men disse standard kortene yter ikke musikken særlig rettferdighet har jeg oppdaget. Spesielt etter at jeg gikk over til Hegel HD2. Nå venter jeg bare på høyoppløst lyd fra Spotify. Det skal komme dette året har Spotify annonsert.
    Jeg bruker kun Spotify Connect. Utrolig lettvint, og musikken er bare et tastetrykk unna - og mobilen har man alltid med seg overalt hjemme. Muligens vil høyoppløst lyd gi bedre resultater på det også.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    430
    Antall liker
    608
    Sted
    Kristiansand
    Jeg bruker Hegel sin lille HD2 SUB DAC mellom pcen og mine vintage forsterkere. Jeg må si at det er et vesentlig løft i lydkvalitet etter at jeg kjøpte denne. Før brukte jeg å ta lyd rett fra lydkortet på pcen, men disse standard kortene yter ikke musikken særlig rettferdighet har jeg oppdaget. Spesielt etter at jeg gikk over til Hegel HD2. Nå venter jeg bare på høyoppløst lyd fra Spotify. Det skal komme dette året har Spotify annonsert.
    Mens du venter kan du jo prøve en måned gratis med Qobuz. Anbefales🎶 Mvh Jarl
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    430
    Antall liker
    608
    Sted
    Kristiansand
    Håper det står bra til med dere Hegel venner...

    Ser at prisene på Hegelprodukter er tilbake til gamle høyder. H590 til 98k og H390 til 58k... ouch :ROFLMAO:
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    720
    Antall liker
    380
    Torget vurderinger
    1
    Håper det står bra til med dere Hegel venner...

    Ser at prisene på Hegelprodukter er tilbake til gamle høyder. H590 til 98k og H390 til 58k... ouch :ROFLMAO:
    Hi-fi klubben rider igjen. Det vil trolig fortsette å bare øke i pris også så lenge merket selges av denne aktøren.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Hei og hå. Denne prisøkningen er faktisk ikke HiFi Klubben sin skyld. Det er vi som har måttet øke prisene
    litt pga litt uforutsette Corona konsekvenser. For eksempel har fraktprisene fra Kina nesten 5-doblet seg og prisen på flere komponenter og underleverandører har gått opp. Dette skyldes nok sterk vekst i etterspørsel.

    I Hegel liker vi ikke at priser går opp og ned i hytt og pine og vi regner jo med at noe av denne prisveksten går tilbake igjen. Så vi har bare sendt en brøkdel videre til våre distributører. Men det er altså ikke HiFi Klubben sin feil.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    370
    Antall liker
    445
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Hei og hå. Denne prisøkningen er faktisk ikke HiFi Klubben sin skyld. Det er vi som har måttet øke prisene
    litt pga litt uforutsette Corona konsekvenser. For eksempel har fraktprisene fra Kina nesten 5-doblet seg og prisen på flere komponenter og underleverandører har gått opp. Dette skyldes nok sterk vekst i etterspørsel.

    I Hegel liker vi ikke at priser går opp og ned i hytt og pine og vi regner jo med at noe av denne prisveksten går tilbake igjen. Så vi har bare sendt en brøkdel videre til våre distributører. Men det er altså ikke HiFi Klubben sin feil.
    Hvordan går det med Roon Ready sertifiseringen?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei og hå. Denne prisøkningen er faktisk ikke HiFi Klubben sin skyld. Det er vi som har måttet øke prisene
    litt pga litt uforutsette Corona konsekvenser. For eksempel har fraktprisene fra Kina nesten 5-doblet seg og prisen på flere komponenter og underleverandører har gått opp. Dette skyldes nok sterk vekst i etterspørsel.

    I Hegel liker vi ikke at priser går opp og ned i hytt og pine og vi regner jo med at noe av denne prisveksten går tilbake igjen. Så vi har bare sendt en brøkdel videre til våre distributører. Men det er altså ikke HiFi Klubben sin feil.
    Electrocompaniet produserer her i Norge, Bladelius i Sverige, er det virkelig så mye å spare på å la en kineser sette sakene sammen? Sågar med full kontroll fra betane kommer inn til de går ut som ferdige produkter... Med et «stolthets-stempel» 100 % made in Norway!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    485
    Sted
    Stockholm
    Jeg skjønner ikke hvorfor Hegel har meldt seg ut av det separate dac markedet. Det fins jo en etterspørsel der. Hadde vært veldig spennende om Hegel hadde kommet med en 768 kHz / dsd 512 dac. Hegel var jo på hugget når det gjaldt dacer om man går 5-10 år tilbake i tid.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    3.088
    Torget vurderinger
    4
    768 khz? Hva er poenget med det, har folk sluttet å spille musikk og sitter å lytter på test filer?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    3.088
    Torget vurderinger
    4
    Jeg forstod det, men det er vel ikke noe musikk gitt ut i det formatet? Det finnes vel noen ytterst få i dxd 352.8, kan ikke se noen god grunn til å lage en slik dac i dag. Samme med dsd 512, er bare salgsgimick ( IMO).
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    485
    Sted
    Stockholm
    Roon oppsampler med glede til både 768 og dsd 512. Foretrekker det selv, og mange med meg. Så da er jo etterspørselen der. Fins flere og flere dacer med den muligheten nå.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    370
    Antall liker
    445
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Roon oppsampler med glede til både 768 og dsd 512. Foretrekker det selv, og mange med meg. Så da er jo etterspørselen der. Fins flere og flere dacer med den muligheten nå.
    Har det noe for seg med oppsampling? Skjønner ikke helt hvordan det skal gi bedre lyd enn det som faktisk ligger i selve innspillingen. Kjør debatt .....
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    485
    Sted
    Stockholm
    Har ikke greie på det selv, Men har lest både for og imot. De som bejubler det prater ofte om at det er bedre at prosessoren i datamaskinen gjør den jobben som har mer kraft enn en dac. En oppsamplings dac vil så langt jeg har forstått oppsample det den får inn om det ikke allerede er gjort.

    Min forståelse av det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.293
    Antall liker
    3.088
    Torget vurderinger
    4
    Tror den etterspørselen er heller liten. Og det pleier å være noen rimelige Asia dacer som støtter det meste.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    485
    Sted
    Stockholm
    Ikke bare billige Kina dacer. Chord, Mytek, RME, og sikkert flere med har begynt å støtte 768khz. Chord kaller det å framtids-sikre.
    Men mange Kina dacer har den muligheten ja, uten at det er negativt i seg selv.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Tror egentlig at hvor godt opptaket er spiller større rolle enn hvor mange khz musikken er samplet i. Så lenge man er rundt 96khz tviler jeg på at vi hører så store forskjeller. 96 KHz gir mer enn det vi kan oppfatte og mer til.
    Med høyere samplingsrate er det mulig for mer dynamikk, med de utfordringer som ligger der for høyttalere og ikke minst forsterkere som skal klare å henge med watt-messig. Sikkert noen her inne som kan forklare dette bedre enn meg hvor mye det egentlig kreves av anlegget.
    Personlig er jeg redd for at det blir litt mote at alt av musikk skal ha høyeste mulig kHz. Dårlige opptak blir ikke bra pga høy oppløsning, men veldig gode innspillinger kan få ennå mer med litt høyere oppløsning enn cd. For spesielt intreserte kan man lese lit om hva Bugge Wesseltoft har skrevet/ sagt om temaet.
     

    Hegel Music System AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2015
    Innlegg
    43
    Antall liker
    100
    Hvordan går det med Roon Ready sertifiseringen?
    Det jobber vi veldig hardt med. Jeg tror vi er i innspurten, men det har jeg trodd før, så jeg liker egentlig ikke å gi lovnader /Anders

    Electrocompaniet produserer her i Norge, Bladelius i Sverige, er det virkelig så mye å spare på å la en kineser sette sakene sammen? Sågar med full kontroll fra betane kommer inn til de går ut som ferdige produkter... Med et «stolthets-stempel» 100 % made in Norway!
    Hmmmm... jeg vil egentlig trå litt varsomt her ettersom jeg har stor respekt for de valgene f.eks EC og Bladelius gjør. De har sikkert gjort seg gode og tunge vurderinger som jeg ikke skal trekke i tvil.

    Så utelukkende sett fra vår side er det en kombinasjon av årsaker som gjør at vi foretrekker Kina. En av delene er fleksibilitet på underleverandører. En annen er muligheten til å skalere produksjonen uten å først måtte kjøpe inn maskiner og ansette/lære opp arbeidere. En tredje er at vi hverken er kjempesmå eller kjempestore og Kina har en del fabrikker som er rimelig flinke på denne type miks av Håndarbeid og masseproduksjon. En fjerde er selvfølgelig kostnaden. En femte er at vi ikke behøver betale for maskinene når de ikke brukes (en sannhet med modifikasjoner så klart). En femte er at vi ikke er bundet av teknologi vår maskinpark kan utføre. Sånn for å nevne noe.

    Så fra vårt ståsted er det ihvertfall en no-brainer å ikke bygge egen fabrikk. Akkurat nå virker Kina som beste løsning. Det er ikke sikkert det vil være sånn alltid.
     
    U

    Utgatt33029

    Gjest
    DETTE PRODUKTET ER UTGÅTT, står det på Hifiklubben sin nettbutikk angående Mohican cd spiller.Noen som vet hvor den kan kjøpes? Eller er den ute av produksjon?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    DETTE PRODUKTET ER UTGÅTT, står det på Hifiklubben sin nettbutikk angående Mohican cd spiller.Noen som vet hvor den kan kjøpes? Eller er den ute av produksjon?
    Det jeg har fått med meg er at den er utgått. Er du tvil, eventuelt har veldig lyst på en så send melding til Hegel direkte og hør med dem.
    kanskje dem vet om det skulle finnes en på lur ett eller annet sted.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det jobber vi veldig hardt med. Jeg tror vi er i innspurten, men det har jeg trodd før, så jeg liker egentlig ikke å gi lovnader /Anders



    Hmmmm... jeg vil egentlig trå litt varsomt her ettersom jeg har stor respekt for de valgene f.eks EC og Bladelius gjør. De har sikkert gjort seg gode og tunge vurderinger som jeg ikke skal trekke i tvil.

    Så utelukkende sett fra vår side er det en kombinasjon av årsaker som gjør at vi foretrekker Kina. En av delene er fleksibilitet på underleverandører. En annen er muligheten til å skalere produksjonen uten å først måtte kjøpe inn maskiner og ansette/lære opp arbeidere. En tredje er at vi hverken er kjempesmå eller kjempestore og Kina har en del fabrikker som er rimelig flinke på denne type miks av Håndarbeid og masseproduksjon. En fjerde er selvfølgelig kostnaden. En femte er at vi ikke behøver betale for maskinene når de ikke brukes (en sannhet med modifikasjoner så klart). En femte er at vi ikke er bundet av teknologi vår maskinpark kan utføre. Sånn for å nevne noe.

    Så fra vårt ståsted er det ihvertfall en no-brainer å ikke bygge egen fabrikk. Akkurat nå virker Kina som beste løsning. Det er ikke sikkert det vil være sånn alltid.
    Well, jeg får si det samme som du sa om de to helnorske merkene - med stor respekt - hvilket jeg også har for at dere bygger alt i Østen. Men jeg har ikke troverdighet og forståelse for mer enn ett av de fem punktene du nevner - økonomi.

    Sikker, forresten, på at den merkostnad det ville bety med et helnorsk produkt, ikke betaler seg tilbake med respekt fra markedet?

    Forniklede griller til amerikanske Peterbilt lastebiler (forniklet plast), Hegel forsterkere, høykvalitets lommelykter i Tyskland - nesten alt er bygget i Østen.

    Sikker på at alle vil prioritere Østen varer dersom de kan få saker produsert med litt mer lokal entusiasme?

    Sågar med gamle deler & sånt liggende på bakrommet, slik at en bagatell som måtte ryke noen år frem i tid ikke betyr «produsenten ikke har deler/kast/kjøp nytt»
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.183
    Antall liker
    8.929
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Uten å messe for mye.. men etter å ha eid produkter fra alle verdenshjørner så må jeg si at det som har vært bygget i østen er det som har vist best kvalitet.. dette made in China hysteriet som råder er vel like avleggs nå som at kvinner skal stå hjemme på kjøkkenet.. :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    485
    Sted
    Stockholm
    Min tanke rundt dette med Kina produksjon går mer rundt dette med arbeidsvilkår. Sier ikke at det er slik på Opera fabrikken, men hvem husker ikke Apple for noen år siden.
     
    U

    Utgatt33029

    Gjest
    Det jeg har fått med meg er at den er utgått. Er du tvil, eventuelt har veldig lyst på en så send melding til Hegel direkte og hør med dem.
    kanskje dem vet om det skulle finnes en på lur ett eller annet sted.
    Tusen takk for svar! :)
     

    KebabHill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    56
    Antall liker
    99
    Sted
    Vestby
    Hei,
    min første post her i Hegel-vennetråden. Ble jaggu Hegelvenn i dag jeg. Kom hjem med en Hegel H590 - og sitter bare og gliser. :) Fikk spilt en del utover ettermiddagen og tidlig kveld, og ble utrolig imponert. Den erstatter en Yamaha A-S2100 med Chord Qutest DAC tilkoblet, og høytalerne er Monitor Audio Platinum 200MkII. De høytalerne fikk jeg i slutten av juni, og var veldig imponert over de. Første gang jeg kjøpte høytalere i den prisklassen der, nær 100k. Så klart de burde jo imponere over de i forhold til de jeg hadde fra før fra - Monitor Audio silver 8 til ca 15k. Og jeg var fornøyd med så mye med Yamahan/Qutest/MA PL 200II løsningen. Lydbilde var enormt stort, presist, detaljert. Men... jeg hadde håpet på litt mer oomph, pondus, trøkk allikevel.

    Så jeg begynte lese på nettet etter "løsninger". Vurderte gå opp til Yamaha A-S3200. Tenkte på Accupahse, Luxman, og Hegel da. Litt fordi jeg tidligere ved besøk i Soundgarden butikker alltid så MA høytalere hooket opp til en eller annen form for Hegel.

    I dag stakk jeg innom Hifiklubben for å plukke opp en Subwoofer kabel, noen banaplugger - og for å kanskje sjekke ut Hegel H390/590 litt. Men ingen planer om å kjøpe. Jeg fortalte duden i butikken hva slags høytalere jeg hadde, og han viste først fram en NAD modell. Som hadde en del fiks faks, og som ikke imponerte så utrolig mye i lyttetesten der. Ja, den var imponerende. Men ikke sånn, blown away. Pluss det flashy TV skjerm greia på forsiden var forstyrrende. Så ba jeg om å få høre Hegel H390 - og den var et steg opp fra den NADn (som kosta omtrent som Hegel H390), både i bass og annet. Men - for å være ærlig - det rommet jeg hørte på dette i var alt annet en optimalt. Fullt av høytalere tett i tett bl.a., lite luft rundt de jeg hørte på osv... Og alle forsterkerne var koble til noen B&W høytalere som jeg ikke kjenner fra før. Så. Kunne ikke sammenlignes med hva jeg ville komme til å høre hjemme. Men for gøy ba jeg om få høre H590 også. Og, som sagt, ikke bra lytteforhold, men jeg syntes jeg hørte bedre ting i bass og romfølelse (selv i det "dårlige" rommet). Var det verdt prisforskjellen? Det kunne jeg umulig avgjøre i de forholdene der. Men, fikk åpent kjøp 60 dager, og dro spent hjem med en H590 like så godt. Jeg forberedte salgsduden på at det var godt mulig at jeg kom tilbake med den over helgen hvis den kun var en del "bedre" enn min gamle Yamaha. For for den prisen så er ikke "en del bedre" godt nok, eller verdt det.

    Så sitter jeg her da, en sen kveld, klokka tippa midnatt... og tenker at - uffda - der ble 100.000 kroner fattigere. For jeg kan overhodet ikke tenke meg noen måte denne kan gå tilbake til butikken på. Jeg fikk totalt hakeslepp. Først spilte jeg den med Blusound Node 2i, koblet til Chord Qutest DAC og dette til analog inngang på H590. Det låt veldig bra. Masse mere i bunn, trøkk og alt det som jeg hadde savnet. Punch. Detaljene og lydbildet fra Yamaha var ikke bare like gode (jeg var redd mer bass/tyngde skulle gå på bekostning av detaljer/presisjon) - de var bedre! Jeg har alltid lest at Chord Qutest is "the dac to beat" til 20.000 kr og et stykke over. Ingen aning om dette, men jeg har vært fornøyd med den. (Yamahan har ikke DAC). Så jeg satt der da, og tenkte at Qutesten er jo fin å ha i systemet her. For de kan vel ikke ha putta inn en DAC i H590 som er bedre enn den eksterne løsningen fra Chord?

    Vel vel - så koblet jeg Bluesound Node2 2i streameren direkte med Coax til BNC inngangen på H590'n. Og da, det var da jeg ble 100.000 kr fattigere! (joda, jeg var solgt da jeg brukt Qutest og). Men dere skjønner greia.. Og en ting først - jeg har stått som et nek i mang en Hifi-butikk opp gjennom årene (fra tidlig 90-tall og utover), fått demoer, hørt A-B lyttetester og følt meg dum og nødig tørt innrømme til selgerne at jeg ikke hører forskjell på div komponenter i det prøver å få meg til å velge i mellom. Selv om selgeren sier hva jeg liksom skal høre etter. Men her - da jeg koblet ut Chord Qutesten og brukte intern DAC på H590 - det var søren meg veldig tydelige forskjell! Altså til det bedre. Ofte rister jeg på hodet over tester i Hifiblader, ordene de bruker. Så håper ikke jeg høres ut som en sånn journalist - men her åpnet lydbildet seg enda mere opp. Alt - alt ble bedre! Kan ikke si det på noen annen måte. Og som om H590 ikke var imponerende fra før da jeg brukte Qutest til analog in... så..dette. Dette var gøy. Og dyrt. Men gutta liker det. Dvs meg. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn