Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Utnivå på RCA på HD2 er 1 volt, funker ikke så bra. HD2 er egentlig bare brukbar som en grei usb til spdif konverter IMO.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    H90 på salg hos hifiklubben. Hadde det ikke vært for situasjonen, hadde det vel smått vært på tide med en liten oppdatering etter kalenderen til Hegel?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    H90 på salg hos hifiklubben. Hadde det ikke vært for situasjonen, hadde det vel smått vært på tide med en liten oppdatering etter kalenderen til Hegel?
    Ja er det noe som må være et løp og kjøp så må det være den.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Klubben sier at en erstatter for H90 kommer i starten av september. Skjønt jeg tviler dessverre på at den vil ha det entry-markedet ønsker seg, dvs mer effekt. Tror de vil skyte seg i foten om de oppgraderer H90 til 75+75 watt som H120.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Klubben sier at en erstatter for H90 kommer i starten av september. Skjønt jeg tviler dessverre på at den vil ha det entry-markedet ønsker seg, dvs mer effekt. Tror de vil skyte seg i foten om de oppgraderer H90 til 75+75 watt som H120.
    Kan ikke forstå annet enn at det må være med en bedre dac. Evt. balansert inngang, men det tviler jeg på.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Har kost meg noen dager med en Hegel H80. Så behagelig lyd, rett og slett bare kos. Har en sub koblet til nå. Har en AV til tv/film, og hadde i utgangspunktet tenkt å ha doble fronter. Hvis ikke H80 har Home Theater funksjon ? Hvordan er framgangsmåten isåfall? Hvis dette er mulig, må man da flytte over bare subkabel?
     

    Hessianpeel

    Medlem
    Ble medlem
    11.07.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    9
    Dette har helt sikkert blitt spurt om før, men er det noen som kan komme med noen tanker i forhold til Hegel H90/Røst og forskjellene dem imellom? Begge vurderes, men noe usikker.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    397
    Torget vurderinger
    1
    Dette har helt sikkert blitt spurt om før, men er det noen som kan komme med noen tanker i forhold til Hegel H90/Røst og forskjellene dem imellom? Begge vurderes, men noe usikker.
    Har eigd begge to. Röst er en anelse mere oppløst og raffinert, litt renere og strammere i lyden. Sammen med interndac så låter det fort litt kjedelig korrekt etter min smak. Få på en dac med litt kjøtt på beinet så er Röst helt super til prisen. H90 fungerer veldig fint, også med interndac og er lett å like. Den nye 90 linjen er litt mere lettflytende og har et veldig fint rytmisk driv. Alt er lettflytende og "organisk" Röst er som sagt en anelse mere raffinert og det merker man ved en bedre dac som fks Hd25 påkoblet. Går du opp på H190 så er du videre opp på stigen, alt er tatt til litt større høyder, litt mere av alt. H190 opplever jeg som krydret, punchy og leken, fyldig og lett å like. Raffinementet er minst på høyde med Röst eller litt bedre her. Går du på H390 så skjer der saker å ting. En helt annen liga en H190 igjen, og ganske nær H590 som koster 90k.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Har eigd begge to. Röst er en anelse mere oppløst og raffinert, litt renere og strammere i lyden. Sammen med interndac så låter det fort litt kjedelig korrekt etter min smak. Få på en dac med litt kjøtt på beinet så er Röst helt super til prisen. H90 fungerer veldig fint, også med interndac og er lett å like. Den nye 90 linjen er litt mere lettflytende og har et veldig fint rytmisk driv. Alt er lettflytende og "organisk" Röst er som sagt en anelse mere raffinert og det merker man ved en bedre dac som fks Hd25 påkoblet. Går du opp på H190 så er du videre opp på stigen, alt er tatt til litt større høyder, litt mere av alt. H190 opplever jeg som krydret, punchy og leken, fyldig og lett å like. Raffinementet er minst på høyde med Röst eller litt bedre her. Går du på H390 så skjer der saker å ting. En helt annen liga en H190 igjen, og ganske nær H590 som koster 90k.
    Hvordan gikk det med kjøp?

    Knallbra sammenligning av M.B.S! Jeg må si meg totalt enig i at Röst låter litt kjedelig med intern dac, men blomstrer med en bra dac.

    Har prøvd 3 dacer med denne:

    Intern: Litt kjedelig og stivt
    Wadia Di122: Litt for analytisk
    Hegel HD12: Magisk! Så organisk og musikalsk.

    Noen ganger støter man på en match made in heaven, sistnevnte er en sånn. Og i tillegg så er det til en veldig fin pris brukt. Løp og kjøp om det finns tilgjengelig og om du ikke allerede har kjøpt!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    397
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan gikk det med kjøp?

    Knallbra sammenligning av M.B.S! Jeg må si meg totalt enig i at Röst låter litt kjedelig med intern dac, men blomstrer med en bra dac.

    Har prøvd 3 dacer med denne:

    Intern: Litt kjedelig og stivt
    Wadia Di122: Litt for analytisk
    Hegel HD12: Magisk! Så organisk og musikalsk.

    Noen ganger støter man på en match made in heaven, sistnevnte er en sånn. Og i tillegg så er det til en veldig fin pris brukt. Løp og kjøp om det finns tilgjengelig og om du ikke allerede har kjøpt!
    Veldig bra at du fikk det til å spille musikk med Röst og en Hd12. Kan tenke meg at Hd12 passer på Röst da den dacen har litt mere kjøtt på beinet en interndac. Der er mere å hente i Röst med en Hd25. Bare rt tips du burde sjekke ut. Nei jeg sitter godt på H390. Denne forsterkeren slutter aldri å overaske meg. Den har jo plenty med funfaktor, spiller opp til feststemning når det måtte være. Stor fet lyd ganske enkelt. Det er andre takter en med alle andre Hegel forsterkere jeg har eigd og prøvd. Ganske morsomt at Hegel har laget en forsterker som låter som en unormalt raffinert engelskmann. Tør ikke låne en H590. Kan bare tenke meg hvordan det ender😅
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Jeg ønsker å kjøpe effektforsterker ifra Hegel og jeg har tenkt på Hegel H20. Jeg synest det er lite info om den på nett... Er det noen her som har erfaring med den? Det er veldig mye positivt om Hegels integrerte forsterkere på nett, men finner lite om deres effektforsterkere.

    Det var en som gav meg et tilbud på en H10, eller rettere sagt en H4 ombygd til en H10 for 17 000,- . Hva synest dere om den prisen? Og er det noe og satse på? Jeg føler kansje at 17k er litt mye penger å bruke på en forsterker fra 2007.

    Setter stor pris på innspill :)
    Er den ombygd på fabrikken? (hos Hegel med garanti) Da er den kanskje kontrollert og gått over. Er gjerne kondisene som gir etter for alder, særlig om den har vært litt varm. Hvis "slitedelene er byttet, kan det være greit. Men alderen er jo der....
     
    S

    svk

    Gjest
    Vurderer å kjøpe brukt HD10. Ser den fikk god kritikk i sin tid? Virker som en DAC som fortsatt er oppegåendes?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Vurderer å kjøpe brukt HD10. Ser den fikk god kritikk i sin tid? Virker som en DAC som fortsatt er oppegåendes?
    Jeg ville ikke gjort det med mindre det er for max 2000. Ser at noen tror de kan få rundt 3500 for disse fortsatt, men det er den ikke verdt syns jeg.
    En ting skal den allikevel ha, og det er at den fortsatt er Hegels peneste dac i mini format.
     
    S

    svk

    Gjest
    Er det prisleie jeg ser for meg med tanke på nypris og alder. Ser mange dacer prises høyt på finn.no
    Abrahamsen a-dac som harveil pris på 1695.prises gjerne tett opp under nypris. Mens andre igjen krever bare en 500lapp
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Jeg ønsker å kjøpe effektforsterker ifra Hegel og jeg har tenkt på Hegel H20. Jeg synest det er lite info om den på nett... Er det noen her som har erfaring med den? Det er veldig mye positivt om Hegels integrerte forsterkere på nett, men finner lite om deres effektforsterkere.

    Det var en som gav meg et tilbud på en H10, eller rettere sagt en H4 ombygd til en H10 for 17 000,- . Hva synest dere om den prisen? Og er det noe og satse på? Jeg føler kansje at 17k er litt mye penger å bruke på en forsterker fra 2007.

    Setter stor pris på innspill :)
    Jeg har et par H20, den ene har jeg hatt i ca. 10 år. Etter at jeg kjøpte en APL DAC og en PS Audio Directstream DAC, så tenker jeg ikke på å oppgradere forsterkerne - lytter bare på musikk og ser film (kan si jeg er i mål :sneaky: ). Men de har ganske tydelig trafo-brum hvis ikke strømnettet er godt, og jeg hører høyfrekvent sus i høyttalerne hvis jeg går nærme og ikke spiller musikk. I min alder hører jeg bare såvidt brum og sus fra sitteplass (uten musikk), og i det ene anlegget med strømregenerering er brummingen veldig svak (DC-blocker i strømregeneratoren) og veldig lite sus.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.510
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er det prisleie jeg ser for meg med tanke på nypris og alder. Ser mange dacer prises høyt på finn.no
    Abrahamsen a-dac som harveil pris på 1695.prises gjerne tett opp under nypris. Mens andre igjen krever bare en 500lapp
    De fleste A-DAC og A-DAC II går for rundt 500-800, men selvfølgelig noen som prøver seg.
    HD10 bør du få til under 2000 ja. Om det betyr noe, så hørte jeg ingen forskjell på Horten-messa når HD11 kom og Soundgarden kjørte AB-test for å vise frem den fantastiske COAX1-inngangen. Spilte da med JBL K2 høyttalere og Hegels dyreste forforsterker/effekt den gangen.

    Så hvis du skal overgå HD10 i Hegel-leiren tror jeg du må opp på HD12 som oftest har ligget på ca 3.500-4.000 de gangene jeg har sett de på FINN
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet forskjellene/har sammenlignet H20 og H30? Annet enn at det er vel mer krefter i storesøster?
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hørte for noen år siden en demo hvor det ble spilt på flere Hegel forsterkere gjennom et par flotte Dynaudio stativmodeller. Først Røst, så 90, 190, 360? og endte med HD30-P30-H30. Jeg husker godt jeg tenkte at med den siste kombinasjonen kom den gjengivelsen av ambience og rom som jeg kjenner med H20 og APL-DAC'en jeg har.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Hvordan vil H90 fungere på skikkelig tungdrevne høyttalere - høyttalere med følsomhet på 84dB?
    De skal riktignok benyttes på relativt lavt volum - sjelden over 84 db :sneaky:
    Vil dynamikken lide på lavt volum? Hva med bassen - Ikke mye slam å få på 80dB - men detaljer er viktige (og alt er relativt; har lite rom som skal fylles :) )
    Noen som vet?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Du vil nok angre den dagen du skal ha fest
    Vel - poenget er nok at jeg uansett aldri skal ha fest hvor dette anlegget står.
    At Hegelen ikke klarer å drive ATC'ene til 95 dB har jeg skjønt - men det er en uinteressant problemstilling.
    De skal spille på max 85 dB, men det viktigste er hvor godt de spiller på 75-80 dB.
    Blir det puslete og uten bass eller blir det kremlyd?
     
    S

    svk

    Gjest
    Har mer tro på kremlyd enn puslete/uten bass.
    Hadde selv noen høytalere med en følsomhet på 86dB for leeeenge siden sammen med en 2x100 watter.
    Spilte høyt nok og ikke puslete. Men du klarer ikke å underholde naboen så mye.
    Har du ikke mulighet til å prøve før kjøp?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Prøv forsterkeren først hvis du har mulighet. Det kan godt hende den fungerer bedre enn man skulle tro..!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Vel, har tro på forsterkeren og har ikke noe behov for å underholde naboen.
    Poenget er at den må levere på lavt volum med lite følsomme høyttalere.

    Kan kjøpe andre høyttalere (ikke ønskelig) eller annen forsterker (ikke nødvendig?) men slik det er nå så må jeg gjette :sneaky:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Høy dempefaktor kan hjelpe på.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har full tillit til at H20 skal klare denne oppgaven med bravur. Den hadde jeg en gang i tida med P4mk2 og senere med HD20 som dac/pre. Den fortjener dog en bedre pre enn den fikk hos meg den gangen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Poenget er at den må levere på lavt volum med lite følsomme høyttalere.
    Dette syns jeg er Hegels svakeste punkt. De spiller bedre når man kommer et lite stykke over 45 på volumskalaen. Alle Hegel jeg har hatt har iallefall fått meg til å nesten konsekvent spille på 75-80 db. Samtidig så spiller det også veldig bra på dette volumet.

    Mine høyttalere ligger på 89 db følsomhet og oppnår ca 80 db i lytteposisjon ved litt over 50 på volumskalaen til Röst. Da opplever jeg at den fortsatt har litt å gå på, så det kan hende at en høyttaler med lavere følsomhet kan funke med en H90, men jeg tror man veldig ofte kommer til å spille på grensa til hva den klarer.

    Prøv for kjøp, tror man kan betale en liten sum som man får igjen hos hifiklubben.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Det er ikke så mange alternativer til H90 i prisklassen legger jeg merke til om digitalinngang er et must, med mindre man av en eller annen grunn vil ha marantz eller rotel.

    Så må vel prøve 90'en jeg og, riktignok på 87db følsomhet. Arvtakeren i september blir vel med 80% sannsynlighet et par hakk dyrere.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den øker nok i pris. H90 er på tilbud til 10 995,- hos HFK.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler å prøve den ut i alle fall.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke veldig stor forskjell i effekt mellom H90 og Röst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn