Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    L&B er da ikke drevet pro bono.
    Desverre forlanger de sponsorpenger i form av reklame før de tester noe som helst.
    Dette i følge importør på et kjent merke.
    For eierne av Lyd & Bilde, er nok dette en ønskesituasjon, om virkeligheten var sånn. For journalistene, dersom du/dere tror de jobber etter dette prinsipp i hverdagen - stemmer bare ikke! For den som mener jeg tar feil - bla dere tilbake og bevis at alle testede produkter er annonsører der. Det er de ikke, dessuten syntes jeg disse påstander er urimelige overfor journalistene der, som hverken er dumme, korrupte, tonedøve eller annet som stadig påstås.

    Feilen med Lyd & Bilde, er at eierne har mast for mye på annonsekroner opp gjennom årene, men så snudd seg etter enklere steder å få de inn enn fra hi-fi bransjen. Og derfor bladet omhandler alle de områder som det gjør. Det er synd, for tiden med Håvard Holmedal & Knut Vadseth i dette bladet var bra som bare det, den gangen det var et rent lyd og bilde blad.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke ment fra min side som noe dissing av Hegel. Darko er jo også overveiende positiv til Hegel, det handler bare om høyttalermatching.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Av ren spontanitet og corona kjedsomhet lurer jeg på å kjøpe en brukt Röst, men samtidig leser jeg at noen skriver at H90 er en mer morsom forsterker. Noen her som har testa de mot hverandre?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har begge, en i hver etasje. Synes de spiller ganske så likt. Har flyttet de fram og tilbake mellom mine 2 høyttaler sett. Det blir ikke feil uansett hvem av de du velger. Du kan spare 2.000,- til 3.000,- på å kjøpe en brukt H90 vs Röst.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Eneste viktige forskjellen er kanskje at Röst har XLR inngang. Har lest så mye positivt om begge disse så jeg slår til på første som dukker opp brukt her i Sverige. Blir som et kompliment til min H300. Kanskje H300 ryker ut med tider og stunder om effekten rekker på Röst / H90.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Bor på andre sida av riksgrensa, men ellers hadde nok den blitt bra! Ligger en ute her også ser jeg, skal høre om den er solgt.

    Har inntrykk av at de mindre Hegel forsterkerne har en litt mere lettflytende karakter enn de større, noe jeg liker. Så dette skal bli spennende når det dukker opp en her i heimen.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Hei og hå😄 Er bare mere å mere happy med min Hegel H390. Kombinasjonen med Dynaudio Contour 30 er super👌Er det flere her inne som koser seg med godlyden fra denne ampen? Og hvilke kombinasjoner? Spennende å høre hva andre tenker om denne forsterkeren.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt H390 sammen med min PMC Twenty5.23 i ca. to måneder nå. Knallfornøyd og komboen er virkelig bra! Har dog fått litt trang til å oppgradere høyttalerne da... Myser på Sonus Faber Olympica I eller II, men får se om jeg slår til. Blir ikke helt enda.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt H390 sammen med min PMC Twenty5.23 i ca. to måneder nå. Knallfornøyd og komboen er virkelig bra! Har dog fått litt trang til å oppgradere høyttalerne da... Myser på Sonus Faber Olympica I eller II, men får se om jeg slår til. Blir ikke helt enda.

    Kjekt å høre at du har funnet en kombinasjon som passer bra👌Faren med en så god forsterker er at man blir fristet til å oppgradere høytalerne😅 Sonus Faber skal fungere bra sammen med Hegel.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    H390 har jeg hatt den store glede av å besitte i et snaut halvår. Den får lov til å drive et sett Martin Logan Summit X og i mine ører er det en kanonbra kombinasjon.
    Jeg har også testet H390'en på et sett PSB Imagine X1T Tower hos en kompis, og du store allverden så bra det låt! Detaljert og med en nesten brutal bass som en ikke skulle tro kunne komme fra så små høyttalere. Så jeg tror at H390 kan passe godt til de aller fleste høyttalere på markedet uansett prisklasse. Krefter mangler det i alle fall ikke på.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    H390 har jeg hatt den store glede av å besitte i et snaut halvår. Den får lov til å drive et sett Martin Logan Summit X og i mine ører er det en kanonbra kombinasjon.
    Jeg har også testet H390'en på et sett PSB Imagine X1T Tower hos en kompis, og du store allverden så bra det låt! Detaljert og med en nesten brutal bass som en ikke skulle tro kunne komme fra så små høyttalere. Så jeg tror at H390 kan passe godt til de aller fleste høyttalere på markedet uansett prisklasse. Krefter mangler det i alle fall ikke på.
    Det er slik jeg opplever den hjemme hos meg også. Samtidig så beholder den alltid en lettflytende karakter. Jeg tror også at den passer til mye forskjellige typer høytalere.
     

    spidipidi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    31
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Det var utrolig artig første gang jeg prøvde H390 på PMCene mine. Det var som om de plutselig sto i "giv-akt" stilling og måtte plutselig prestere! :D Hegelen strammet virkelig opp bassen og fikk dem til å spille klart og kontrollert.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Det var utrolig artig første gang jeg prøvde H390 på PMCene mine. Det var som om de plutselig sto i "giv-akt" stilling og måtte plutselig prestere! :D Hegelen strammet virkelig opp bassen og fikk dem til å spille klart og kontrollert.
    Hos meg så føler jeg bare at den spiller musikk rett og slett. Det er akkurat som at lyd er glemt og jeg kan fokusere på musikken. Spesielt bassen er veldig naturlig og kraftfull på samme tid.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Slo til på en Röst i dag. Må si denne rakkeren lager liv i høyttalerne! Jeg hadde aldri trodd at 75 watt kunne spille så høyt og kontrollert. Av en merkelig grunn virker det som det er mer kontroll i denne enn det er i H300 som jeg også har.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Det er alt for lett å undervurdere hvor mye 75 watt i 8 Ohm er. De fleste høyttalere trenger mindre enn 'en watt for å gi 85 dB på 'en meters avstand. 85 dB er mer enn hva man bør utsette ørene for over tid. Røst er ikke konstruert for vedvarende tungt (mis)bruk, men med lav forvrengning og høy dempningsfaktor har den plenty å gå på for vanlige høyttalere i vanlige rom - og ikke minst - for sunn musikknytelse.
    Da gjenstår bare å si - kos deg med en god investering for musikkglede.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er alt for lett å undervurdere hvor mye 75 watt i 8 Ohm er. De fleste høyttalere trenger mindre enn 'en watt for å gi 85 dB på 'en meters avstand. 85 dB er mer enn hva man bør utsette ørene for over tid. Røst er ikke konstruert for vedvarende tungt (mis)bruk, men med lav forvrengning og høy dempningsfaktor har den plenty å gå på for vanlige høyttalere i vanlige rom - og ikke minst - for sunn musikknytelse.
    Da gjenstår bare å si - kos deg med en god investering for musikkglede.
    Sier De, unge mann, med forsterkerier & sånt som selv Kongen ikke har i Slottet sitt :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.111
    Off topics: Vel, Krompen var kjent for sin musikkinteresse, og kjøpte forholdsvis stort anlegg på Klubben for mange år siden. Kanskje det står på Skaugum den dag i dag. Dog neppe med Hegel-forsterker..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Det er alt for lett å undervurdere hvor mye 75 watt i 8 Ohm er. De fleste høyttalere trenger mindre enn 'en watt for å gi 85 dB på 'en meters avstand. 85 dB er mer enn hva man bør utsette ørene for over tid. Røst er ikke konstruert for vedvarende tungt (mis)bruk, men med lav forvrengning og høy dempningsfaktor har den plenty å gå på for vanlige høyttalere i vanlige rom - og ikke minst - for sunn musikknytelse.
    Da gjenstår bare å si - kos deg med en god investering for musikkglede.
    Takker! Jo, dette er virkelig musikkglede. Den har en nerve i framførelsen jeg sjelden eller muligens aldri har hørt i denne prisklassen. Jeg husker jeg ble veldig overrasket over Electrocompaniet ECI3 når den kom også, og har blitt imponert over andre 70 wattere også. Det er nok sant som du sier, man skal ikke undervurdere forsterkere i denne størrelsen. Jeg får mere musikkglede ut av denne enn store beist som jeg ofte syns trenger litt krutt for å våkne skikkelig til liv.
    Vi får se om H300 får avskjed helt og holdent.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har litt mye gain i anlegget, som består av en Hegel H4se og en Manley Jumbo Shrimp. Manleyen har: Output Impedance: 50 Ohms. Hegel har : Input impedance: Balanced 50 kohm, unbalanced 50 kohm. Er dette for stor forskjell?

    Spiller som regel på kl. 8 - 9, som Manley mener er alt for lite. Det burde ligge mellom 11 og 0, sier de. Jeg kan stille ned gain i CD, men ikke i vinyl. Finnes det noen løsning her som ikke degraderer lyden?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Meget imponert over Röst fortsatt. Fantastisk!

    Hvordan er det med 4 volt inn på preampen i den? For mye? Dacen min gir 4 volt ut balansert. Men den har digital volumkontroll som ikke reduserer bitdybde så det er rom for justering.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ingen som vet hvor høy spenning Hegel forsterkere tåler på inngangen?

    Det ser ut som om H300 må gi tapt i kampen mot Röst. Den klarer simpelthen ikke å holde samme lydkvalitet. Mulig den har litt større bredde på lydbildet, men det er det egentlig. Pluss høyere effekt, men Röst har bedre kontroll på alt opp til rimelig høyt nivå.

    Legger ved et bilde på den. En nydelig forsterker både visuelt og lydmessig.

    IMG_20200426_111101.jpg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kjører Hegel H90 og Hegel Röst sammen med hver sin Bluesound Node 2i. Har kablet med kvalitetskabler via analog utgang for å bruke Bluesounds interne DAC på MQA album via Tidal Masters. Bruker den interne DACen i Hegel via Coax digital kabel når jeg hører på "vanlig" CD kvalitet. Mener det høres bedre ut via Hegel DAC. Hva gjør dere andre som har både Hegel og Bluesound? Gøy å høre fra andre med lignende oppsett.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Jeg kjører Hegel H90 og Hegel Röst sammen med hver sin Bluesound Node 2i. Har kablet med kvalitetskabler via analog utgang for å bruke Bluesounds interne DAC på MQA album via Tidal Masters. Bruker den interne DACen i Hegel via Coax digital kabel når jeg hører på "vanlig" CD kvalitet. Mener det høres bedre ut via Hegel DAC. Hva gjør dere andre som har både Hegel og Bluesound? Gøy å høre fra andre med lignende oppsett.
    Jeg kjører Bluesound node2i optisk til Hegel Røst. Resultat - Nydelig lyd!! Høyttalerne er Montana SP3. (Beist)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som vet hvor høy spenning Hegel forsterkere tåler på inngangen?

    Det ser ut som om H300 må gi tapt i kampen mot Röst. Den klarer simpelthen ikke å holde samme lydkvalitet. Mulig den har litt større bredde på lydbildet, men det er det egentlig. Pluss høyere effekt, men Röst har bedre kontroll på alt opp til rimelig høyt nivå.

    Legger ved et bilde på den. En nydelig forsterker både visuelt og lydmessig.

    Vis vedlegget 581838
    Helt enig Røst er en fantastisk forsterker!!
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ingen som vet hvor høy spenning Hegel forsterkere tåler på inngangen?

    Det ser ut som om H300 må gi tapt i kampen mot Röst. Den klarer simpelthen ikke å holde samme lydkvalitet. Mulig den har litt større bredde på lydbildet, men det er det egentlig. Pluss høyere effekt, men Röst har bedre kontroll på alt opp til rimelig høyt nivå.

    Legger ved et bilde på den. En nydelig forsterker både visuelt og lydmessig.

    Vis vedlegget 581838
    Helt enig Røst er en fantastisk forsterker!!
    Beste jeg har hatt faktisk! Lydkvalitet per krone er på et sprengende høyt nivå. Men ikke helt uendelig med krefter, uansett nok for de aller fleste.
     

    evhel83

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2009
    Innlegg
    40
    Antall liker
    2
    Sted
    Askvoll
    Hei folkens tenker å kjøpe meg Vera 400/1000 effektforsterker også vurderer eg å kjøpe meg Hegel P30 som forforsterker. Vil dette kunne bli ein god match?
    Høgtalarar som eg har i dag er Elac 209, men tenker å kjøpe meg andre saker etterkvart og då lurer eg på om denne komboen kan vere eit greit utgangspunkt.
    Vurderer også Topping D90 som dac?
    Kva trur folket om dette?

    Mvh Even
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har testet en Hegel Hd25 opp mot interndac i H390? Begynner å bli litt nysgjerrig på dacloop.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Hei folkens tenker å kjøpe meg Vera 400/1000 effektforsterker også vurderer eg å kjøpe meg Hegel P30 som forforsterker. Vil dette kunne bli ein god match?
    Høgtalarar som eg har i dag er Elac 209, men tenker å kjøpe meg andre saker etterkvart og då lurer eg på om denne komboen kan vere eit greit utgangspunkt.
    Vurderer også Topping D90 som dac?
    Kva trur folket om dette?

    Mvh Even
    Jeg synes ikke det høres spesielt smart ut når du tenker på å bytte høyttaler. Jeg hadde heller droppet alt av elektronikk bytte til jeg enten
    hadde kjøpt nye høyttalere eller i hvert fall funnet ut hvilke jeg skulle bytte til. Den største forskjellen ligger i høyttaleren så
    sats alt du kan der først. Når det gjelder den matchen du der snakker om til dine eksisterne høyttaler hadde jeg aldri kjøpt
    den uhørt/utestet. Elacene dine husker jeg ikke helt hvordan de låt, men mener å huske att de kan bli ganske pågående i toppen, og hvis så er tilfelle vil en slik match du beskriver bli alt i fra greit til katastrofe lyd. Så med andre ord sett ikke bare sammen enkelt produkter du har hørt skal være så bra og hauset opp blant flere her inne og tro att det kommer til å spille bra.
     
    Ble medlem
    02.07.2018
    Innlegg
    26
    Antall liker
    12
    Vera er så nøytral (ekstrem lav forvrengning) som det går. Dvs at du i utgangspunktet kan velge de høyttalerne du liker best uten at forsterkeren påvirker lyden. Slik det bør være.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Vera er så nøytral (ekstrem lav forvrengning) som det går. Dvs at du i utgangspunktet kan velge de høyttalerne du liker best uten at forsterkeren påvirker lyden. Slik det bør være.
    Det er nok dessverre ikke slik i virkeligheten. Alt som tilkobles påvirker
    hvordan sluttresultatet du får sammen med den valgte høyttaler blir.
     
    Ble medlem
    02.07.2018
    Innlegg
    26
    Antall liker
    12
    Vera er så nøytral (ekstrem lav forvrengning) som det går. Dvs at du i utgangspunktet kan velge de høyttalerne du liker best uten at forsterkeren påvirker lyden. Slik det bør være.
    Det er nok dessverre ikke slik i virkeligheten. Alt som tilkobles påvirker
    hvordan sluttresultatet du får sammen med den valgte høyttaler blir.
    Målet (ihvertfall for meg) er å finne elektronikk som i så liten grad som mulig påvirker signalet.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Vera er så nøytral (ekstrem lav forvrengning) som det går. Dvs at du i utgangspunktet kan velge de høyttalerne du liker best uten at forsterkeren påvirker lyden. Slik det bør være.
    Det er nok dessverre ikke slik i virkeligheten. Alt som tilkobles påvirker
    hvordan sluttresultatet du får sammen med den valgte høyttaler blir.
    Målet (ihvertfall for meg) er å finne elektronikk som i så liten grad som mulig påvirker signalet.
    Ja man kan lage seg mange forskjellige mål og jeg har hatt ganske mange forskjellige mål i løpet av
    mine 35 år med hi-fi. Det eneste målet jeg nå har som jeg har mer eller mindre nådd, er
    att alle komponentene mine spiller meget bra sammen. Faktisk så bra att det etter min personlige smak
    spiller blant de beste oppsettene jeg har hørt uansett pris. Og jeg har både hørt og testet en del hundre komponenter og oppsett
    igjennom de årene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn