Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Gratulerer. Dette er vel endelig farvel med Hegel for Soundgarden.
    Sjelden jeg bryr meg om det, men føltes litt trist å få mail fra Hifi klubben om at de nå har agenturet for Hegel. Soundgarden har alltid hatt bedre tilbud med gode slingringsmonn og service, slik som jeg har opplevd det.
    Det går helt sikkert fint. Service på Hifi-klubben har i hvert fall vært "top-notch" de gangene jeg har vært der. Prisen er derimot en annen skål: jeg synes det er glimrende å kunne kjøpe H390 for 39 995, H190 for 19 995 eller H90 for 8995 nå for tida. Det betyr at flere kan ta seg råd til Hegel og Hegel selger mer i volum. Når prisen går tilbake til "normalen" hos "klubben" - der det sjelden eller aldri er tilbud, er det vel litt mer usikkert hvor mye som vil bli solgt av Hegel.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    I Sverige er H120 priset til 24990 mens H190 ligger på 27990. 3000 kr forskjell på disse? H120 må jo få et salg lik null. Eller er H120 såpass mye bedre enn H190 lydmessig?

    Er litt mer balansert prissetting i Norge ser jeg.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut til at desse Hegel "demotilbudene" til Soundgarden er over. Ønsker Hi-Fi klubben lykke til med Hegel fremover. Ser jo litt mere positivt på dette nå siden jeg ikke har planer om å selge min H390😊
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Da ser det ut til at desse Hegel "demotilbudene" til Soundgarden er over. Ønsker Hi-Fi klubben lykke til med Hegel fremover. Ser jo litt mere positivt på dette nå siden jeg ikke har planer om å selge min H390??????
    Skulle tro det var mulig å få en god deal på de demovarene som eventuelt måtte være igjen. Sitter selv og sikler noe enormt etter en H30...bare synd jeg nettopp har kommet hjem fra en lengre feriereise og budsjettet er skrapa hehe. Har jo reserver, men de BØR vel strengt talt forbli reserver i denne sammenhengen :p
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Dette er vel endelig farvel med Hegel for Soundgarden.
    Sjelden jeg bryr meg om det, men føltes litt trist å få mail fra Hifi klubben om at de nå har agenturet for Hegel. Soundgarden har alltid hatt bedre tilbud med gode slingringsmonn og service, slik som jeg har opplevd det.
    Ja, det er vel slik det blir. Jeg har fått noen tilbud fra Soundgarden jeg har slått til på. De har god service, og prøver som oftest å komme kunden i møte når det er noe spesielt. Hadde jeg vært uheldig, hadde jeg endt med SA Pandion 20, men det ble heldigvis MA Gold 200... ;)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Dette er vel endelig farvel med Hegel for Soundgarden.
    Sjelden jeg bryr meg om det, men føltes litt trist å få mail fra Hifi klubben om at de nå har agenturet for Hegel. Soundgarden har alltid hatt bedre tilbud med gode slingringsmonn og service, slik som jeg har opplevd det.
    Ja, det er vel slik det blir. Jeg har fått noen tilbud fra Soundgarden jeg har slått til på. De har god service, og prøver som oftest å komme kunden i møte når det er noe spesielt. Hadde jeg vært uheldig, hadde jeg endt med SA Pandion 20, men det ble heldigvis MA Gold 200... ;)

    MA gold 200 er vel den jeg går for dersom jeg selger s40 og satser på gulvstående. Gode høytalere.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Dette er vel endelig farvel med Hegel for Soundgarden.
    Sjelden jeg bryr meg om det, men føltes litt trist å få mail fra Hifi klubben om at de nå har agenturet for Hegel. Soundgarden har alltid hatt bedre tilbud med gode slingringsmonn og service, slik som jeg har opplevd det.
    Ja, det er vel slik det blir. Jeg har fått noen tilbud fra Soundgarden jeg har slått til på. De har god service, og prøver som oftest å komme kunden i møte når det er noe spesielt. Hadde jeg vært uheldig, hadde jeg endt med SA Pandion 20, men det ble heldigvis MA Gold 200... ;)

    MA gold 200 er vel den jeg går for dersom jeg selger s40 og satser på gulvstående. Gode høytalere.
    Hegel funker uansett godt på begge ;)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er vel slik det blir. Jeg har fått noen tilbud fra Soundgarden jeg har slått til på. De har god service, og prøver som oftest å komme kunden i møte når det er noe spesielt. Hadde jeg vært uheldig, hadde jeg endt med SA Pandion 20, men det ble heldigvis MA Gold 200... ;)

    MA gold 200 er vel den jeg går for dersom jeg selger s40 og satser på gulvstående. Gode høytalere.
    Hegel funker uansett godt på begge ;)
    Jess😉👌
     

    Audior

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    I manualen til H390, "Special functions" står å lese følgende:

    DAC-Loop
    This function makes it possible to upgrade the digital inputs of the H390 with an external high-end DAC. This is done by conecting the re-clocked coaxial digital output of
    the H390 to the external DAC. The output of the external DAC will need to be connected to the XLR input of the H390.........

    Det må jo bety at Hegel ikke anser H390 som high end, og at det er mer å hente ved å benytte ekstern DAC ???
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    I manualen til H390, "Special functions" står å lese følgende:

    DAC-Loop
    This function makes it possible to upgrade the digital inputs of the H390 with an external high-end DAC. This is done by conecting the re-clocked coaxial digital output of
    the H390 to the external DAC. The output of the external DAC will need to be connected to the XLR input of the H390.........

    Det må jo bety at Hegel ikke anser H390 som high end, og at det er mer å hente ved å benytte ekstern DAC ???
    Klart det fins bedre DAC'er enn den i H390. Men selv med en som er "like god" så vil du få utbytte av DAC-loop funksjonen, da begge DAC'ene da "jobber sammen". Har tidligere gjort dette både med H300/HD25 og H360/HD30 med godt resultat.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det må jo bety at Hegel ikke anser H390 som high end, og at det er mer å hente ved å benytte ekstern DAC ???
    Det står nok noe lignende i de andre manualene, men jeg kan være enig i at det er en litt snodig formulering.

    Hegel har jo hatt for vane å inkludere DAC-loop i sine integrerte forsterkere - alle modeller fra H300 og opp har dette. Jeg ser på det mest som en slags "fremtidssikring", og det å legge til en digitalutgang tror jeg ikke er et veldig kostbart tiltak. Flere har også rapportert om at det ekstra leddet med jitter-korrigering gir en hørbar effekt i seg selv. Jeg synes DAC-loop er en praktisk måte å utvide anlegget på, ettersom forsterkeren fortsatt blir "sentralen" i systemet. En eventuell ekstern DACen vil man altså ikke trenge å ofre en tanke da navigering og valg av inngang fortsatt gjøres via Hegel.
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Hei

    Ny bruker og min første tråd!

    Tok en factory setting på min nykjøpte H390, som beskrevet i manualen. Etter å ha gjort det, stod det kun HEGEL i displayet, å etter å ha ventet i ca 15 min, slo jeg den av og på, og da virket den som den skulle, men saken er at det står ingenting i manualen om å slå den av å på etter factoryreset.

    Så jeg lurer på om dette er normalt?

    Takk på forhånd
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Ny bruker og min første tråd!

    Tok en factory setting på min nykjøpte H390, som beskrevet i manualen. Etter å ha gjort det, stod det kun HEGEL i displayet, å etter å ha ventet i ca 15 min, slo jeg den av og på, og da virket den som den skulle, men saken er at det står ingenting i manualen om å slå den av å på etter factoryreset.

    Så jeg lurer på om dette er normalt?

    Takk på forhånd
    Sikkert. Hvis den virker fint nå.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Ny bruker og min første tråd!

    Tok en factory setting på min nykjøpte H390, som beskrevet i manualen. Etter å ha gjort det, stod det kun HEGEL i displayet, å etter å ha ventet i ca 15 min, slo jeg den av og på, og da virket den som den skulle, men saken er at det står ingenting i manualen om å slå den av å på etter factoryreset.

    Så jeg lurer på om dette er normalt?

    Takk på forhånd
    Gratulere med flott forsterker :)
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Hei

    Ny bruker og min første tråd!

    Tok en factory setting på min nykjøpte H390, som beskrevet i manualen. Etter å ha gjort det, stod det kun HEGEL i displayet, å etter å ha ventet i ca 15 min, slo jeg den av og på, og da virket den som den skulle, men saken er at det står ingenting i manualen om å slå den av å på etter factoryreset.

    Så jeg lurer på om dette er normalt?

    Takk på forhånd
    Gratulere med flott forsterker :)
    Mange mange takk
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, og det sikkert riktig det du gjorde.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hei

    Ny bruker og min første tråd!

    Tok en factory setting på min nykjøpte H390, som beskrevet i manualen. Etter å ha gjort det, stod det kun HEGEL i displayet, å etter å ha ventet i ca 15 min, slo jeg den av og på, og da virket den som den skulle, men saken er at det står ingenting i manualen om å slå den av å på etter factoryreset.

    Så jeg lurer på om dette er normalt?

    Takk på forhånd
    Velkommen som Hifisentralist og Hegelianer! Er det første Hegel-produkt du eier? Hva slags utstyr skal du ellers bruke den sammen med?
    Har selv hatt ganske mye forskjellig fra Hegel, og har nå H590, som jeg er kanonfornøyd med.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
    Kan jeg spørre om du kan si litt mere om hvorfor du ikke fikk de rette vibbene av H360? Jeg går nemlig å funderer på om det er smart å bytte ut H300 mot H360. Jeg liker H300 godt, og er igrunn bare litt fysen på den litt kvikkere toppen hos litt nyere Hegel. Har hatt H160 så jeg vet de endra litt hos den generasjonen.

    H300 byr forresten på litt overraskelser. Da jeg for en liten stund siden testa litt fram og tilbake med intern/ekstern dac og ulike digitalkabler kom jeg på at jeg hadde en 20 år gammel Silver Audio digital kabel liggende som er litt for kort, så min lille streamer blir liggende bak forsterkeren. Men altså du verden, jeg har aldri før hørt en sånn holografi og oppløsning i H300 som når jeg bytta ut Nordost Heimdall mot Silver Audio. Og sort bakgrunn med timingen i superfokus. Jeg ble sporenstraks enda mer forelska i H300 og hva den kan prestere med sin innebygde dac. Det var totalt uventa at den skulle kunne prestere på et slikt nivå, så nå er jeg ikke akkurat super stressa med å oppgradere. Dette ble så nærme perfekt mitt lydideal at alle forbedringer må sees på som den ytterste luksus, og ikke nødvendig for å nyte god musikk med et stort smil rundt munnen.
    Er det ikke herlig når man får slike forbedringer omtrent gratis!
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    408
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har eigd H360 tidligere men solgte den rimelig kjapt siden jeg fikk ikke rette vibbene av den desverre.
    Kan jeg spørre om du kan si litt mere om hvorfor du ikke fikk de rette vibbene av H360? Jeg går nemlig å funderer på om det er smart å bytte ut H300 mot H360. Jeg liker H300 godt, og er igrunn bare litt fysen på den litt kvikkere toppen hos litt nyere Hegel. Har hatt H160 så jeg vet de endra litt hos den generasjonen.

    H300 byr forresten på litt overraskelser. Da jeg for en liten stund siden testa litt fram og tilbake med intern/ekstern dac og ulike digitalkabler kom jeg på at jeg hadde en 20 år gammel Silver Audio digital kabel liggende som er litt for kort, så min lille streamer blir liggende bak forsterkeren. Men altså du verden, jeg har aldri før hørt en sånn holografi og oppløsning i H300 som når jeg bytta ut Nordost Heimdall mot Silver Audio. Og sort bakgrunn med timingen i superfokus. Jeg ble sporenstraks enda mer forelska i H300 og hva den kan prestere med sin innebygde dac. Det var totalt uventa at den skulle kunne prestere på et slikt nivå, så nå er jeg ikke akkurat super stressa med å oppgradere. Dette ble så nærme perfekt mitt lydideal at alle forbedringer må sees på som den ytterste luksus, og ikke nødvendig for å nyte god musikk med et stort smil rundt munnen.
    Er det ikke herlig når man får slike forbedringer omtrent gratis!
    Nei det var ikke noe big deal egentlig, jeg hadde bare forventet litt mere da jeg gjekk fra Røst og til H360. Jeg kjøpte den brukt av en kar og jeg misstenker han ikke hadde spillet mere en et par timer på den. Jeg brukte da et par jbl 4429. Den hadde skikkelig med trøkk og var egentlig ganske så smooth sammen med interndac. Eneste jeg kan huske var at jeg savnet litt liv både i mellombass og toppen, men det var ikke noe som stakk seg ut og var ubehagelig. Jeg tror rett og slett ikke den var nok innspillt. Jeg solgte den og gjekk for en kombo av onkyo p3000r og bladelius Balder mk1. Det spillte litt tøffere, men jeg må si jeg alikevel synes klangen og sounden i H360 var mere naturlig. Onkyo og bladelius komboen låt mere elektronikk. Jeg tror at H360 sammen med en Hegel HD 25 er absolutt til å kunne leve med. Det fikk jeg desverre ikke testet ut før jeg solgte H360.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Nei det var ikke noe big deal egentlig, jeg hadde bare forventet litt mere da jeg gjekk fra Røst og til H360. Jeg kjøpte den brukt av en kar og jeg misstenker han ikke hadde spillet mere en et par timer på den. Jeg brukte da et par jbl 4429. Den hadde skikkelig med trøkk og var egentlig ganske så smooth sammen med interndac. Eneste jeg kan huske var at jeg savnet litt liv både i mellombass og toppen, men det var ikke noe som stakk seg ut og var ubehagelig. Jeg tror rett og slett ikke den var nok innspillt. Jeg solgte den og gjekk for en kombo av onkyo p3000r og bladelius Balder mk1. Det spillte litt tøffere, men jeg må si jeg alikevel synes klangen og sounden i H360 var mere naturlig. Onkyo og bladelius komboen låt mere elektronikk. Jeg tror at H360 sammen med en Hegel HD 25 er absolutt til å kunne leve med. Det fikk jeg desverre ikke testet ut før jeg solgte H360.
    Takk for svar! Tror nok ikke den var innspilt nei hvis den bare hadde gått et par timer. Så den hadde nok åpna seg endel med litt flere timer på nakken. Ting låter gjerne litt lukka når det er helt nytt er min erfaring. Samtidig har jeg lest om både de som har solgt den fordi de har syns den har vært før lys, og de som har solgt fordi den har vært for tam. Så det spriker litt.

    Man kan bli litt skuffa når man går opp til en adskillig større amp og ikke helt føler at det er en 3.5 ganger større amp. Men jeg har kommet fram til at det er headroom som er viktig. Med en mindre amp så spiller det ofte ganske høyt og veldig bra, men jeg kan savne og ha den V8'er følelsen når musikken krever det. Det er der forsterkere i denne ligaen kommer til sin rett. Det lille ekstra med andre ord. Som koster myyye ekstra...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Man kan bli litt skuffa når man går opp til en adskillig større amp og ikke helt føler at det er en 3.5 ganger større amp. Men jeg har kommet fram til at det er headroom som er viktig. Med en mindre amp så spiller det ofte ganske høyt og veldig bra, men jeg kan savne og ha den V8'er følelsen når musikken krever det. Det er der forsterkere i denne ligaen kommer til sin rett. Det lille ekstra med andre ord. Som koster myyye ekstra...
    Myyye ekstra. Javel. Joda! På den annen side, dersom hi-fi og musikk er hobbyen vår, Herre Min Skaper hvor bitte lite en megastooor forsterker koster enn en litt større seilbåt, hytte eller annet dyrt. I tillegg til at svært mange produsenter har begynt å lage topp hi-fi i form av integrerte forsterkere, med alt innebygget (bortsett fra CD-spiller), jeg syntes hobbyen vår går i riktig retning. Men, legger til at ja takk mange ønsker seg nok at en dreiemoment-sterk H790 en dag står på programmet :)
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Man kan bli litt skuffa når man går opp til en adskillig større amp og ikke helt føler at det er en 3.5 ganger større amp. Men jeg har kommet fram til at det er headroom som er viktig. Med en mindre amp så spiller det ofte ganske høyt og veldig bra, men jeg kan savne og ha den V8'er følelsen når musikken krever det. Det er der forsterkere i denne ligaen kommer til sin rett. Det lille ekstra med andre ord. Som koster myyye ekstra...
    Myyye ekstra. Javel. Joda! På den annen side, dersom hi-fi og musikk er hobbyen vår, Herre Min Skaper hvor bitte lite en megastooor forsterker koster enn en litt større seilbåt, hytte eller annet dyrt. I tillegg til at svært mange produsenter har begynt å lage topp hi-fi i form av integrerte forsterkere, med alt innebygget (bortsett fra CD-spiller), jeg syntes hobbyen vår går i riktig retning. Men, legger til at ja takk mange ønsker seg nok at en dreiemoment-sterk H790 en dag står på programmet :)
    Hehe alt er relativt. En seilbåt eller hytte som brukes av hele familien hadde vært enklere å forsvare overfor min bedre halvdel enn en forsterker til doble prisen som hun ikke engang hører forskjell på. Men for min del hadde jeg gjerne ofra både det ene og det andre for en dreiemoment-sterk H790 👌
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er på jakt etter en meget sterk 4 kanals forsterker som er sånn passe kompakt (jeg vet at det er en snål kombo). Noen som har erfaring med Custom serien? Tenker på C54 selvfølgelig.

    Jeg ser frem til en Hegel event hos hifiklubben over nyttår. Slik jeg tolker tester ol. så er denne meget kraftig.
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Hei

    Ny bruker og min første tråd!

    Tok en factory setting på min nykjøpte H390, som beskrevet i manualen. Etter å ha gjort det, stod det kun HEGEL i displayet, å etter å ha ventet i ca 15 min, slo jeg den av og på, og da virket den som den skulle, men saken er at det står ingenting i manualen om å slå den av å på etter factoryreset.

    Så jeg lurer på om dette er normalt?

    Takk på forhånd
    Velkommen som Hifisentralist og Hegelianer! Er det første Hegel-produkt du eier? Hva slags utstyr skal du ellers bruke den sammen med?
    Har selv hatt ganske mye forskjellig fra Hegel, og har nå H590, som jeg er kanonfornøyd med.
    Takker for det!.

    Ja det er min første Hegel, og min første stereoforsterker på flere tiår. Jeg har kun brukt high end receivere tidligere, mye grunnet at jeg trenger mange HDMI inputs.

    Jeg bruker den nå med Kef LS50, men skal bytte til noe bedre å større!, men har ikke bestemt meg for ennå for stativhøytalere eller gulvmodell.
    Jeg har også KEF LS50W, som skal selges, da hverken den passive eller aktive passer for min musikk, som består i alt fra electronic, pop til klassisk.

    Jeg har også hatt Kef R500 koblet opp mot en Pioneer LX85 som da var den kraftigste Pioneer hadde, og kan med en gang si at hverken den aktive aller passive utgaven av LS50 ikke er i nærheten av å spille så godt som R500. Så jeg er på jakt etter en lignende lydopplevelse som hadde i R500!

    Så gode høytaler tips mottas med stor takk

    Rommet er på ca 20kvm, og med naboer som er oversensitive for lyd(bor i borettslag).

    Jeg kun streamer, mest fra pc til Hegeln via usb.
     

    StoneH

    Medlem
    Ble medlem
    06.03.2018
    Innlegg
    18
    Antall liker
    54
    Heisann,
    Har vært en ivrig leser av dette forumet en stund, men aldri dristet meg til å legge ut noe. Men nå trenger jeg noen råd. Har fått tak i et par Martin Logan Quest elektrostater. Hadde fra før en Hegel H80. Den ble litt for veik på disse høyttalerne. Oppgraderte til H160 og det ble voldsomt mye bedre. Føler egentlig ikke at jeg mangler noe "muskler" nå, men når jeg virkelig vil guffe på litt (gjerne når jeg har spilt i flere timer:rolleyes: ) kommer det opp "hot" i displayet og den skrur seg av. Sendte mail til Hegel, og de mente at det ikke var noe fare for forsterkeren, da en sikring slår inn, men anbefalte en forsterker med bedre kjølekapasitet. F.eks H390 eller H360.
    H390 blir nok for dyr, men H360 kan være aktuell. Greia er jo at jeg er veldig fornøyd med H160 og så har den hodetlf.utgang. Har det noe for seg/kan H160 brukes som en forforsterker og kobles til en effektforsterker? f.eks H20, eller er H360 en bedre løsning (selv om den ikke har hodetlf.utgang :p )
    Hilsen en som liker god musikk men ikke har så mye peiling utover det.. ;)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har brukt en H20 på et par M.L.Source som har et mye mindre elektrostatpanel enn Quest, og med delefrekvens 470 Hz mot Quest's 150 Hz. Samme følsomhet (90 dB/m, lignende impedanse (Source 1.6 - 5 mot 2 - 6 for Quest).

    Har spilt med høyere lydstyrke enn jeg normalt liker å høre på, og i 1-2 timer (flere CD'er med pop/rock f.eks David Lindley m/band; Clean Bandit m.fl). Ingen 'pusteproblemer' med H20.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Vet ikke hvordan nye Hegel-forsterkere er - men hørte noen av første generasjoner da de ble rost til skyene. Musikalske? - nei! Kliniske, kolde, uengasjerte. Men kanskje det er blitt bedre nå - håper det.

    Musikalsk "head-room" (og musikalitet) kommer primært ikke fra en en 100-200 eller fler watt forsterker - men fra effektive høyttalere med store membraner som tåler belastning. Enkelt og alene pga. fysiske fakta. Dobling av watt gir 3 db ekstra lyd - 4-dobling av watt gir 6 db ekstra lyd - og først da i øre oppfattet som "dobbelt" lydstyrke - slik skal veldig mye forsterkerwatt til at gi headroom med en fin (men ineffektiv - og korrekt...) hifihøyttaler. Som kanskje ikke engang spiller musikalsk og engasjerende.
     

    Mr. Streamer

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2019
    Innlegg
    40
    Antall liker
    4
    Vet ikke hvordan nye Hegel-forsterkere er - men hørte noen av første generasjoner da de ble rost til skyene. Musikalske? - nei! Kliniske, kolde, uengasjerte. Men kanskje det er blitt bedre nå - håper det.

    Var det godt å fått sagt det?

    Musikalsk "head-room" (og musikalitet) kommer primært ikke fra en en 100-200 eller fler watt forsterker - men fra effektive høyttalere med store membraner som tåler belastning. Enkelt og alene pga. fysiske fakta. Dobling av watt gir 3 db ekstra lyd - 4-dobling av watt gir 6 db ekstra lyd - og først da i øre oppfattet som "dobbelt" lydstyrke - slik skal veldig mye forsterkerwatt til at gi headroom med en fin (men ineffektiv - og korrekt...) hifihøyttaler. Som kanskje ikke engang spiller musikalsk og engasjerende.
    Ja, det beste må vel være å parre høytalere med forsterkeren din som kan kjøre de rimelig uanstrengt?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vet ikke hvordan nye Hegel-forsterkere er - men hørte noen av første generasjoner da de ble rost til skyene. Musikalske? - nei! Kliniske, kolde, uengasjerte. Men kanskje det er blitt bedre nå - håper det.

    Musikalsk "head-room" (og musikalitet) kommer primært ikke fra en en 100-200 eller fler watt forsterker - men fra effektive høyttalere med store membraner som tåler belastning. Enkelt og alene pga. fysiske fakta. Dobling av watt gir 3 db ekstra lyd - 4-dobling av watt gir 6 db ekstra lyd - og først da i øre oppfattet som "dobbelt" lydstyrke - slik skal veldig mye forsterkerwatt til at gi headroom med en fin (men ineffektiv - og korrekt...) hifihøyttaler. Som kanskje ikke engang spiller musikalsk og engasjerende.
    Er vel langt på vei også årsaken til at muskelamper låter så himla bra, vil jeg tro.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Fikk en ny aha opplevelse i dag med H300. Jeg har gått til innkjøp av en Wadia di122 dac, som også har en innebygd volumkontroll. En volumkontroll som ikke reduserer bitdybde eller hva det er som mange dacer gjør.

    Dacen viste seg og være meget bra, men den har jo en volumkontroll også, så jeg bestemte meg for å forbigå preampen i H300 ved å koble dacen til HT inngangen på H300. Resultatet var det største hakesleppet jeg har fått på lenge! Nå spiller effektdelen i H300 som en helt annen forsterker! Lurer på hvor stor forskjell det e g e n t l i g er på den og H20. Joda, jeg vet at de sier H20 er basert på H30, men for et kvantesprang dette var, H300 viser tydelig hvor bra effektdelen i den er, og de fleste som har den vet kanskje ikke engang om det. Dette var som og skrelle av lag på lag av møkkete vinduer mot musikken, man kom mye nærmere musikken på alle måter, og det spiller fortsatt like smooth, eller ennå smoothere faktisk med skyhøy oppløsning og finkornethet.

    Ville bare dele dette med dere, for Soundgarden har lav pris nå på nevnte dac/preamp, og det kan være en billig måte å løfte H300 opp på et adskillig høyere nivå. Hvem vet, kanskje Hegels egne preamper også ville gjort en like god jobb med det. Jeg vil tro det, men har ikke testa det selv.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fikk en ny aha opplevelse i dag med H300. Jeg har gått til innkjøp av en Wadia di122 dac, som også har en innebygd volumkontroll. En volumkontroll som ikke reduserer bitdybde eller hva det er som mange dacer gjør.

    Dacen viste seg og være meget bra, men den har jo en volumkontroll også, så jeg bestemte meg for å forbigå preampen i H300 ved å koble dacen til HT inngangen på H300. Resultatet var det største hakesleppet jeg har fått på lenge! Nå spiller effektdelen i H300 som en helt annen forsterker! Lurer på hvor stor forskjell det e g e n t l i g er på den og H20. Joda, jeg vet at de sier H20 er basert på H30, men for et kvantesprang dette var, H300 viser tydelig hvor bra effektdelen i den er, og de fleste som har den vet kanskje ikke engang om det. Dette var som og skrelle av lag på lag av møkkete vinduer mot musikken, man kom mye nærmere musikken på alle måter, og det spiller fortsatt like smooth, eller ennå smoothere faktisk med skyhøy oppløsning og finkornethet.

    Ville bare dele dette med dere, for Soundgarden har lav pris nå på nevnte dac/preamp, og det kan være en billig måte å løfte H300 opp på et adskillig høyere nivå. Hvem vet, kanskje Hegels egne preamper også ville gjort en like god jobb med det. Jeg vil tro det, men har ikke testa det selv.
    Det du her sier, Cundis, det tror jeg på. Samtidig som jeg mer og mer blir overbevist at det er vanskeligere å lage en god forforsterker enn effektforsterker - ser man jo på den måten at det er så få gode forforsterkere på markedet i forhold til masse bra amper.

    Det jeg imidlertid klør meg i huet over, er at Bent Holter (og andre produsenter) som VET dette her, at de bremser opp egne amper med et for dårlig ledd (gjeldende integrerte modeller) - det seg være for dårlig forforsterker eller DAC...

    Denne type volumkontroll som Wadia har, som du her nevner Cundis, har etter hvert flere produsenter av DAC fått. Spørs om dette ikke denne "omgåelsen" av forforsterker er veldig mye smartere når produsentene (i mange tilfeller) ikke klarer å lage disse forforskerkerne gode nok...
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.754
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg lurer også på hvorfor en så bra effekt del blir lett maskert av en predel som fins i H300, MusicBear. Jeg gjetter at de var nødt til å inngå endel kompromisser for å kunne klare å holde en grei pris på en integrert løsning.

    Jeg vet ikke hvor bra preamp delen er i nyere Hegel integrerte, men oppfordrer iallefall alle som sitter med en H300 om å tenke litt på dette. Man kan skvise mye mer ut av den enn den presterer i sin integrerte form. Eneste ankepunktet som jeg ser er at man ikke kan kjøre balansert, iom at HT inngangen er single ended. Jeg opplever ingen problemer med det her iallefall i form av støy.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde vært svært interessant å få en tilbakemelding fra Hegel på det som amirm måler når han tester HD12.

    https://www.audiosciencereview.com/...-hd12-dsd-dac-and-headphone-amp-review.10179/

    Særlig denne målingen og amirms tanker om den er balansert eller ikke.....
    "I was surprised by the oddball output level of just 2.5 volts. This was at volume level of 100 so could not be increased. For grins, I also tested with RCA out and was doubly surprised that it too output the same voltage! Here it is with the volume set to 93 to get our nominal 2 volt:
    Is one port just wired to the other and there is no true balanced output?"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn