Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    8.763
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hei Hegel venner! Kjøpte for 4 mnd siden en Hegel 80 som jeg er meget fornøyd med. Min gamle forsterker (densen beat-100) var 17 år så følte tiden var inne for en ny. Jeg går og lurer på nye høyttalere siden mine audio vector m2 ble kjøpt inn sammen med Densen'n. Eneste "problemet" er at jeg er veldig fornøyd med lyden i dem. Imidlertid så må vel noen nye til doble prisen spille bedre? Av leste omtaler så tror jeg at Bowers &wilkins vil passe som hånd i hanske til min musikksmak og lyd preferanser. Jeg har blant annet sett noen cm9 på finn som ser lekre ut. Er det noen av dere som vet om min h80 er sterk nok for å få god lyd ut av disse eller muligens B&W 683. Det står at begge liker strømsterke forsterkere? Ka du trur?������
     
    Sist redigert:

    Arild Sk

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2015
    Innlegg
    10
    Antall liker
    3
    Sted
    Fosnavåg
    Hei. Har HD20 og H200. Dynabel 2815R med bånddiskant i toppen. Har lest det dere skriver om analogdelen i HD og er enig. Valgte 20 for musikalitet fullt vitende om at det finnes mer åpne, analytiske og korrekte greier fra Hegel og andre. Samme tankegang ligger bak valget mitt til foran H300. Høres dette tullete ut?
    Innrømmer også glatt at det har med økonomi å gjøre... Brukten, forstås.
    Det var HD20 som vippa meg i Hegel gryta, da.
    Ellers undret meg over kommentarer angående kulde og hardhet. Min kombo har ikke dette. Ekprimenterer med balanserte kabler i mellom dem. MÅ være skjerma. Har Belden 8402 på loddeplan. HT kabel WE 14awg funker etter tilspilling. Bedre enn halvdyre Intertecnik. Har også noe Tara liggandes. Målet er mer musikk og harmonier.
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Vad sier dere om en H80 sammen med ett par Monitor audo silver 6 (nye serien) noen erfaringer?
    Spiller med den kombinasjonen nå og det spiller veldig bra sammen.
    Takk hjelper en kompis att finne en passende forsterker.

    Nå selges H300 for en uanstendig lav pris både ny og brukt. Dette må være tidenes bang for the buck.. Hatt min ca. 8 mnd og blir bare mer og mer glad i den. Egentlig den siste jeg trenger å kjøpe (men blir selvfølgelig ikke det, er for hardt angrepet av denne galskapen), Den lever opp til kvalitet i alle ledd, og kan ramse opp mange dobbelt og trippelt så dyre forsterkere jeg ikke ville byttet til. Hegelen er svinebra:cool:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vad sier dere om en H80 sammen med ett par Monitor audo silver 6 (nye serien) noen erfaringer?
    Spiller med den kombinasjonen nå og det spiller veldig bra sammen.
    Takk hjelper en kompis att finne en passende forsterker.

    Nå selges H300 for en uanstendig lav pris både ny og brukt. Dette må være tidenes bang for the buck.. Hatt min ca. 8 mnd og blir bare mer og mer glad i den. Egentlig den siste jeg trenger å kjøpe (men blir selvfølgelig ikke det, er for hardt angrepet av denne galskapen), Den lever opp til kvalitet i alle ledd, og kan ramse opp mange dobbelt og trippelt så dyre forsterkere jeg ikke ville byttet til. Hegelen er svinebra:cool:


    Gleder meg på dine vegne raster. Har det slik selv, gjeldende et annet produkt i stereo-kjeden - som allikevel før eller senere må byttes da de ikke gir nok i bunnen. Og forrige gang jeg hadde denne følelsen, som du nå har, var for ca. 27 år siden - den gang utløst av en fet NAD receiver.

    Tror kort og godt Hegel sine integrerte forsterkere med gode nok innebyggede DAC'er & streaming, kanskje er noen de produktene som gir est begeistring hos folk. Må vi jo være stolte av, selv om Hegel riktig nok er laget utenfor landet vårt.

    Når man ser hva utenlandsk presse ytrer seg over H160 og H360, så er det ikke mulig å idiot erklære Hegel som noen gjør...
     
    Sist redigert av en moderator:

    jelt2359

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    a buddy has KEF LS50 and I've convinced him to take a good hard look at Hegel H160 because Hegel is wonderful. Has anyone tried this pairing?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    HD30 !!

    Da har jeg plutselig en "verdensmester" i stua, for nylig landet det jaggu en HD30 i racken... Med tanke på prisøkningen fra forrige toppmodell, og all den panegyriske omtalen, var jeg forberedt på å skulle bli imponert. En rendyrket DAC til 35.000 kroner - fra en produsent som alltid er tro mot sin tydelige filosofi, og legger det aller meste av pengene i lydkvaliteten - må nødvendigvis flytte grenser. Men dette produktet har fått meg til å revurdere mitt syn på Hi-Fi, selv om jeg lenge har tilhørt den gruppen entusiaster som mener at "alle ledd kan ha stor betydning" (inkludert tweaks og denslags).


    Ut med min høyst respektable HD25, som til nå har hatt sin faste plass i stueriggen. Inn med HD30, som straks ble satt til å avspille en radiokanal fra den eksterne TV-tuneren, bare for å komme igang. Altså en helt ny DAC, med flere dagers hard innkjøring foran seg - men nesten umiddelbart tenkte jeg at her var det et spesielt potensiale å høre. Det var allerede en detaljrikdom og uanstrengt flyt over lydbildet, som hintet om store ting.


    Etter dager med innkjøring og lytting er det bare en ting å så: Det er nesten skummelt at en DAC kan ha så stor betydning, selv om det er logisk at det som går tapt i det første leddet ikke kan gjenskapes senere i kjeden. Det er noe med hvordan HD30 henter frem delikate nyanser og presenterer dem så subtilt og uanstrangt, men likevel med tydelighet. Hvordan den kan bruke både slegge og silkehansker på samme tid, bare i ulike deler av lydlandskapet og/eller frekvensområdet. At den bare låter så lettflytende og musikalsk, uten at det på noen måte kommer på bekostning av dens analytiske egenskaper. Ro, sammenheng, detaljer, perspektiv, fylde, luftighet - alt er der!


    Jeg tør nesten ikke tenke på hva denne DACen kan tilføre et øvrig oppsett i Über-High-End-klassen, men tviler på at det finnes en rigg på planeten som HD30 ville ha gjort skam på!

    IMG_1358.jpg
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg plutselig en "verdensmester" i stua, for nylig landet det jaggu en HD30 i racken... Med tanke på prisøkningen fra forrige toppmodell, og all den panegyriske omtalen, var jeg forberedt på å skulle bli imponert. En rendyrket DAC til 35.000 kroner - fra en produsent som alltid er tro mot sin tydelige filosofi, og legger det aller meste av pengene i lydkvaliteten - må nødvendigvis flytte grenser. Men dette produktet har fått meg til å revurdere mitt syn på Hi-Fi, selv om jeg lenge har tilhørt den gruppen entusiaster som mener at "alle ledd kan ha stor betydning" (inkludert tweaks og denslags).


    Ut med min høyst respektable HD25, som til nå har hatt sin faste plass i stueriggen. Inn med HD30, som straks ble satt til å avspille en radiokanal fra den eksterne TV-tuneren, bare for å komme igang. Altså en helt ny DAC, med flere dagers hard innkjøring foran seg - men nesten umiddelbart tenkte jeg at her var det et spesielt potensiale å høre. Det var allerede en detaljrikdom og uanstrengt flyt over lydbildet, som hintet om store ting.


    Etter dager med innkjøring og lytting er det bare en ting å så: Det er nesten skummelt at en DAC kan ha så stor betydning, selv om det er logisk at det som går tapt i det første leddet ikke kan gjenskapes senere i kjeden. Det er noe med hvordan HD30 henter frem delikate nyanser og presenterer dem så subtilt og uanstrangt, men likevel med tydelighet. Hvordan den kan bruke både slegge og silkehansker på samme tid, bare i ulike deler av lydlandskapet og/eller frekvensområdet. At den bare låter så lettflytende og musikalsk, uten at det på noen måte kommer på bekostning av dens analytiske egenskaper. Ro, sammenheng, detaljer, perspektiv, fylde, luftighet - alt er der!


    Jeg tør nesten ikke tenke på hva denne DACen kan tilføre et øvrig oppsett i Über-High-End-klassen, men tviler på at det finnes en rigg på planeten som HD30 ville ha gjort skam på!

    Vis vedlegget 371673
    Jeg har nylig hatt akkurat samme opplevelsen som deg dog med en Luxman da06 dac utrolig hvor mye den forbedret lyden. HD30 lokker også voldsomt.. Stas når norske produktet gjør det så bra.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror bare vi må bite i oss - uansett hvor mye man er lært opp/påvirket til at det er grønnere på andre siden av gjerdet - at Hegel med produktene H30, P30, HD30, HD160, HD360 (kan være flere...?) befinner seg i den absolutte verdensklasse. Skal vi tro internationale hi-fi journalister som har testet sakene.

    Lurer også på om Music Innovation sin dyreste forforsterkertilhører verdenseliten, uten at dette tilhører denne tråd.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tror bare vi må bite i oss - uansett hvor mye man er lært opp/påvirket til at det er grønnere på andre siden av gjerdet - at Hegel med produktene H30, P30, HD30, HD160, HD360 (kan være flere...?) befinner seg i den absolutte verdensklasse. Skal vi tro internationale hi-fi journalister som har testet sakene.
    Ja, de siste par årene har jo den norske snøballen virkelig fått fart på seg, også internasjonalt. Det manglet aldri på ekstatiske norske anmeldere, men mange her hjemme mente at dette mest var patriotisk og overdrevet. Nå kan det virke som om kritikken handler mest om andre ting enn lydkvaliteten - kjedelig kabinett-design, manglende funksjonalitet (som ingen HDMI), stygge display, osv. Når det gjelder lyden så har jeg lenge likt deres signatur, men kjenner igjen deres mindre kliniske karakter i spesielt HD30. Musikaliteten har blitt bedre, samtidig som de fortsatt er velegnet for analytisk lytting. Den samme tendensen kan man vel se i omtaler av H160 og H360, og dette har tilsynelatende fått noe av kritikken mot deres klangsignatur til å stilne.

    Det blir nok lenge til HD30 skiftes ut her i gården! Nå har jeg lyst til å oppgradere P20 til P30. Men en gang jeg har ork vil jeg for moro skyld teste hvordan DACen duger som forforsterker :)
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg plutselig en "verdensmester" i stua, for nylig landet det jaggu en HD30 i racken... Med tanke på prisøkningen fra forrige toppmodell, og all den panegyriske omtalen, var jeg forberedt på å skulle bli imponert. En rendyrket DAC til 35.000 kroner - fra en produsent som alltid er tro mot sin tydelige filosofi, og legger det aller meste av pengene i lydkvaliteten - må nødvendigvis flytte grenser. Men dette produktet har fått meg til å revurdere mitt syn på Hi-Fi, selv om jeg lenge har tilhørt den gruppen entusiaster som mener at "alle ledd kan ha stor betydning" (inkludert tweaks og denslags).


    Ut med min høyst respektable HD25, som til nå har hatt sin faste plass i stueriggen. Inn med HD30, som straks ble satt til å avspille en radiokanal fra den eksterne TV-tuneren, bare for å komme igang. Altså en helt ny DAC, med flere dagers hard innkjøring foran seg - men nesten umiddelbart tenkte jeg at her var det et spesielt potensiale å høre. Det var allerede en detaljrikdom og uanstrengt flyt over lydbildet, som hintet om store ting.


    Etter dager med innkjøring og lytting er det bare en ting å så: Det er nesten skummelt at en DAC kan ha så stor betydning, selv om det er logisk at det som går tapt i det første leddet ikke kan gjenskapes senere i kjeden. Det er noe med hvordan HD30 henter frem delikate nyanser og presenterer dem så subtilt og uanstrangt, men likevel med tydelighet. Hvordan den kan bruke både slegge og silkehansker på samme tid, bare i ulike deler av lydlandskapet og/eller frekvensområdet. At den bare låter så lettflytende og musikalsk, uten at det på noen måte kommer på bekostning av dens analytiske egenskaper. Ro, sammenheng, detaljer, perspektiv, fylde, luftighet - alt er der!


    Jeg tør nesten ikke tenke på hva denne DACen kan tilføre et øvrig oppsett i Über-High-End-klassen, men tviler på at det finnes en rigg på planeten som HD30 ville ha gjort skam på!

    Vis vedlegget 371673
    Gratulerer med ny DAC! Gøy at flere finner ut hvor viktig første ledd er i avspillngskjeden :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Vad sier dere om en H80 sammen med ett par Monitor audo silver 6 (nye serien) noen erfaringer?
    Jeg har hørt Silver 5 med H80, og synes kansje det ble litt tynt.
    Likte faktisk Harman Kardon bedre på de høyttalerne som jeg hørte samtidig.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg plutselig en "verdensmester" i stua, for nylig landet det jaggu en HD30 i racken... Med tanke på prisøkningen fra forrige toppmodell, og all den panegyriske omtalen, var jeg forberedt på å skulle bli imponert. En rendyrket DAC til 35.000 kroner - fra en produsent som alltid er tro mot sin tydelige filosofi, og legger det aller meste av pengene i lydkvaliteten - må nødvendigvis flytte grenser. Men dette produktet har fått meg til å revurdere mitt syn på Hi-Fi, selv om jeg lenge har tilhørt den gruppen entusiaster som mener at "alle ledd kan ha stor betydning" (inkludert tweaks og denslags).


    Ut med min høyst respektable HD25, som til nå har hatt sin faste plass i stueriggen. Inn med HD30, som straks ble satt til å avspille en radiokanal fra den eksterne TV-tuneren, bare for å komme igang. Altså en helt ny DAC, med flere dagers hard innkjøring foran seg - men nesten umiddelbart tenkte jeg at her var det et spesielt potensiale å høre. Det var allerede en detaljrikdom og uanstrengt flyt over lydbildet, som hintet om store ting.


    Etter dager med innkjøring og lytting er det bare en ting å så: Det er nesten skummelt at en DAC kan ha så stor betydning, selv om det er logisk at det som går tapt i det første leddet ikke kan gjenskapes senere i kjeden. Det er noe med hvordan HD30 henter frem delikate nyanser og presenterer dem så subtilt og uanstrangt, men likevel med tydelighet. Hvordan den kan bruke både slegge og silkehansker på samme tid, bare i ulike deler av lydlandskapet og/eller frekvensområdet. At den bare låter så lettflytende og musikalsk, uten at det på noen måte kommer på bekostning av dens analytiske egenskaper. Ro, sammenheng, detaljer, perspektiv, fylde, luftighet - alt er der!


    Jeg tør nesten ikke tenke på hva denne DACen kan tilføre et øvrig oppsett i Über-High-End-klassen, men tviler på at det finnes en rigg på planeten som HD30 ville ha gjort skam på!

    Vis vedlegget 371673
    Gratulerer med HD30. Et meget fornuftig valg..

    Dine synspunkter på kvaliteten på denne dac'en bare bekrefter det inntrykk som jeg har fått siden begynnelsen av desember.
    Hadde selv HD25 før HD30, og jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg påstår at HD30 er i en helt annen liga når det gjelder
    lydkvalitet i forhold til HD25. Den har en fantastisk oppløsning, gjennomsiktighet og ro i lydbildet. Den gjør på ingen måte skam
    på Hegel som formidler av meget høy lydkvalitet.
    Nå er H360 førsteleddet i mitt oppsett siden jeg bruker dac-loop. Jeg bruker enten Airplay på 360, eller jeg sender signalet
    optisk fra Mac-book til H360, så går signalet digitalt (coax) til HD30, og deretter balansert tilbake til H360.

    De som lurer på å gå til anskaffelse av HD30, les testen skrevet av Doug Schneider på SoundStageNetwork.com | SoundStage.com - SoundStage! Home, hvor den også
    ble valgt til årets referanseprodukt innenfor kategorien dac. Denne testen, og andre, sier litt om kvaliteten på HD30.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med HD30. Et meget fornuftig valg..

    Dine synspunkter på kvaliteten på denne dac'en bare bekrefter det inntrykk som jeg har fått siden begynnelsen av desember.
    Hadde selv HD25 før HD30, og jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg påstår at HD30 er i en helt annen liga når det gjelder
    lydkvalitet i forhold til HD25. Den har en fantastisk oppløsning, gjennomsiktighet og ro i lydbildet. Den gjør på ingen måte skam
    på Hegel som formidler av meget høy lydkvalitet.
    Nå er H360 førsteleddet i mitt oppsett siden jeg bruker dac-loop. Jeg bruker enten Airplay på 360, eller jeg sender signalet
    optisk fra Mac-book til H360, så går signalet digitalt (coax) til HD30, og deretter balansert tilbake til H360.

    De som lurer på å gå til anskaffelse av HD30, les testen skrevet av Doug Schneider på SoundStageNetwork.com | SoundStage.com - SoundStage! Home, hvor den også ble valgt til årets referanseprodukt innenfor kategorien dac. Denne testen, og andre, sier litt om kvaliteten på HD30.
    Takk! Noen av anmelderne synes jeg nesten er reserverte i sine beskrivelser, selv om omtalene har vært positive. Ingen grunn til å spare på superlativene, liksom. HD25 er jo fortsatt en god DAC, men som nevnt ble jeg forbauset over hvilket løft lyden fikk med HD30. Egentlig overraskende at HD25 fortsatt holder samme pris som ved introduksjonen - Soundgarden er jo ikke de siste som kan finne på å prisdumpe produkter...

    Noen som har hørt rykter om hva som blir Hegels neste lansering? Det blir vel neppe noen ny DAC eller integrert forsterker, men samtidig spørs det vel om de vil fortsette med forsterkersett, bortsett fra i den aller tyngste klassen. Slik det er nå tar nok H360 det meste av oppmerksomheten fra P20 / H20.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Noen innlegg her på sentralen burde vært stemplet med "ADVARSEL - LESING KAN KOSTE DEG DYRT!.... :rolleyes: Jeg er DAC-skeptiker (bl.a.), gitt hva en dac i bunn og grunn gjør så er ikke forskjellene mellom ymse dacer store... Men slik både Particle og Innvandreren beskriver HD30 så må den nå kanskje under lupen... Men billig moro er denne nye boksen fra Hegel ikke..
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Noen innlegg her på sentralen burde vært stemplet med "ADVARSEL - LESING KAN KOSTE DEG DYRT!.... :rolleyes: Jeg er DAC-skeptiker (bl.a.), gitt hva en dac i bunn og grunn gjør så er ikke forskjellene mellom ymse dacer store... Men slik både Particle og Innvandreren beskriver HD30 så må den nå kanskje under lupen... Men billig moro er denne nye boksen fra Hegel ikke..
    Det er selvfølgelig lov å være skeptiker.
    Men dersom en har et oppegående lydanlegg, så nøler jeg overhode ikke med å anbefale HD30 på det varmeste, til tross for prisen.
    Jeg har hatt HD2, HD11 og HD25, men forskjellen mellom disse har ikke vært i nærheten av forskjellen mellom HD25 og HD30, tror
    den må oppleves for at en skal tro at det er mulig.
    Men det er klart, en må kunne ha høye forventninger til en dac til 35000, men personlig mener jeg HD30 innfrir til de grader.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig! Utviklingen av DACer var jo rivende i ganske mange år, men nå trodde jeg jaggu at den måtte ha flatet ut ganske mye. Da jeg først så størrelsen og prisen på HD30, var jeg 90 % sikker på at den var en forforsterker med innebygd DAC. Med tanke på all den positive omtalen HD25 fikk for ikke så altfor lenge siden, trodde jeg faktisk at man begynte å nærme seg "toppen", og at rendyrkede DACer ikke trengte bli særlig dyrere. Den prosentvise prisforskjellen ved lansering var jo også den samme mellom HD11 og HD25, som det hoppet HD30 nå har stått for, og "de siste prosentene" på kvalitetsstigen koster jo som regel uforholdsmessig mye. Likevel er jeg altså enig med Innvandreren i at HD30 representerer det største spranget i lydkvalitet - ihvertfall så lenge resten av systemet står sånn noenlunde i stil.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Uansett så er jeg i tvil om man kan kvantifisere forbedringene med at HD30 til 35 høvdinger er dobbelt så bra, ergo 100% forbedring eller bedre enn HD25 til 15k.

    HD30 er nok bedre, men her tror jeg ikke forskjellene er så store. Og hvert fall ikke til at man kan snakke om Xtreme lydforbedringer. OK, nok malurt i begeret. Men til den prisen forventet jeg faktisk at Hegel faktisk laget en fullverdig pre-amp.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hva folk kan lire av seg, uten å tilsynelatende ha prøvd produktet. Du forventet en fullverdig forforsterker, fordi den koster mer enn tidligere produkter fra samme produsent? Elegant resonnement.

    Har ikke tatt meg bryet med å teste den som forforsterker ennå, det har jeg forforsterker til.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Uansett så er jeg i tvil om man kan kvantifisere forbedringene med at HD30 til 35 høvdinger er dobbelt så bra, ergo 100% forbedring eller bedre enn HD25 til 15k.
    Har noen kommet med den vageste antydning om at den skal være "dobbelt så bra"? Det er jo uansett umulig å definere. Det som har blitt sagt, er at spranget i kvalitet er forbausende stort i lys av at HD25 tross alt er temmelig bra, at hver dobling i pris vanligvis gir stadig mindre utbytte, og at DACenes utviklingskurve formodentlig må flate ut etterhvert.

    HD30 er nok bedre, men her tror jeg ikke forskjellene er så store.
    Som sagt, det trodde ikke vi heller. "The proof is in the pudding" ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig hva folk kan lire av seg, uten å tilsynelatende ha prøvd produktet. Du forventet en fullverdig forforsterker, fordi den koster mer enn tidligere produkter fra samme produsent? Elegant resonnement.

    Har ikke tatt meg bryet med å teste den som forforsterker ennå, det har jeg forforsterker til.
    Jeg har hørt den. Og, den er ikke en fullverdig pre ettersom den mangler analoge innganger. Bruker man kun digitale, funker den bra. Til prisen mener jeg uansett hva du mener er utrolig at den burde hatt analoge innganger også.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Uansett så er jeg i tvil om man kan kvantifisere forbedringene med at HD30 til 35 høvdinger er dobbelt så bra, ergo 100% forbedring eller bedre enn HD25 til 15k.
    Har noen kommet med den vageste antydning om at den skal være "dobbelt så bra"? Det er jo uansett umulig å definere. Det som har blitt sagt, er at spranget i kvalitet er forbausende stort i lys av at HD25 tross alt er temmelig bra, at hver dobling i pris vanligvis gir stadig mindre utbytte, og at DACenes utviklingskurve formodentlig må flate ut etterhvert.

    HD30 er nok bedre, men her tror jeg ikke forskjellene er så store.
    Som sagt, det trodde ikke vi heller. "The proof is in the pudding" ;D
    Det er umulig å definere. Jeg har ikke sagt den ikke er bedre. Det jeg sier er at en dobling av prisen, tross en mer påkostet konstruksjon ikke gjør den dobbelt så bra. Eller at det er vanvittig ekstreme forskjeller.

    Men slik er verden: forbedringene er ikke så store som prislappen skulle tilsi i mange tilfeller. Til gjengjeld forbedres noen parametre.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Uansett så er jeg i tvil om man kan kvantifisere forbedringene med at HD30 til 35 høvdinger er dobbelt så bra, ergo 100% forbedring eller bedre enn HD25 til 15k.

    HD30 er nok bedre, men her tror jeg ikke forskjellene er så store. Og hvert fall ikke til at man kan snakke om Xtreme lydforbedringer. OK, nok malurt i begeret. Men til den prisen forventet jeg faktisk at Hegel faktisk laget en fullverdig pre-amp.
    Først må jeg spørre, har du hørt HD30. Du sier at du ikke tror at forskjellene er så store.
    Vi vet alle, du også, at en 100 % kvalitativ lydforbedring ikke er mulig, i alle fall dersom vi sammenligner med HD25.
    Men jeg mener at forbedringen i lydkvalitet mellom HD25 og HD30 er så store, at jeg vil karakterisere det som uvanlig
    i disse prisklasser.
    Når det gjelder pre-amp. så har ikke den delen av HD30 fått like god kritikk som dac-delen, men det er vel ikke mange kombinasjoner
    av dac/pre-amp som innfrir et fullgodt alternativ når det gjelder begge deler.
    Det hadde jo vært fint om vi kunne si ja takk, begge deler.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt den. Og, den er ikke en fullverdig pre ettersom den mangler analoge innganger. Bruker man kun digitale, funker den bra. Til prisen mener jeg uansett hva du mener er utrolig at den burde hatt analoge innganger også.
    Dette er jo en prioritering, ettersom fullverdig pre-del ville ha drevet opp prisen. Både vi som eier HD30 og anmelderene aksepterer tydeligvis den høye prisen når man får en så ekstremt god DAC. Lyd & Bilde sa at de ikke var skuffet, tross den store prisøkningen. Stereo+ listet til og med opp prisen blant dens positive faktorer. I alle tilfeller er det ganske tydelig at den er vurdert som en ren DAC, mens den digitale volumkontrollen blir sett på som lite mer enn en bonus.


    Det er umulig å definere. Jeg har ikke sagt den ikke er bedre. Det jeg sier er at en dobling av prisen, tross en mer påkostet konstruksjon ikke gjør den dobbelt så bra. Eller at det er vanvittig ekstreme forskjeller.
    Javisst er det umulig å definere, som jeg allerede har sagt. Jeg blir ærlig talt ganske forvirret av måten du skriver på. Det virker som du prøver å korrigere forskjellige påstander om HD30, til tross for at ingen her har kommet med de utsagnene du tilsynelatende baserer deg på. Når du for eksempel sier "Uansett så er jeg i tvil om man kan kvantifisere forbedringene med at HD30 til 35 høvdinger er dobbelt så bra, ergo 100% forbedring eller bedre enn HD25 til 15k" så lurer jeg på hvem du egentlig prøver å motsi. Den påstanden du går imot er tilsynelatende tatt ut av luften, eller i det minste en kraftig overdrevet versjon av det som blant andre undertegnede har nevnt tidligere i tråden. Igjen, ingen har sagt at HD30 er "dobbelt så bra", så det trenger du ikke å fortelle oss.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    hegel-hd30-dac_6__1.jpg


    Dette er baksiden av HD30 - det er så langt jeg kan se ingen analoge innganger. Samtlige er digitale: 1 coaxial, 3 optiske, 1 USB, 1 netverk, 1 BNC, 1 AES/EBU. Det at det ikke er et analoge innganger mener jeg diskvalifiserer den som en fullverdig forforsterker. Den er en god forforsterker, men kun for digitale signalkilder. For noen vil det ikke være viktig i det hele tatt, for andre har det betydning. Jeg mener at til 35K burde den hatt det. Og dermed etablert seg som langt mer interessant for flere gjennom at den ville kunne eliminere behovet for en analog forforsterker.

    Jeg svarer igjen at jeg har hørt HD30, vel å merke i butikk, på et ellers godt oppsett og hørt HD25 i det samme oppsettet ettersom det har kjørt i loop koblet til og fra for å demonstrere forskjeller og forbedringer mellom ulike DAC'er mm. Jeg sier igjen at forskjellene er der men ikke så abnorme som prisen skulle tilsi.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kunne vært artig å prøve Hegel HD30 en dag da jeg liker 160/360 forsterkerne meget godt. Og sammenlikne den med NuPrime DAC-10 som har skikkelig volumkontroll og 2 analoginnganger.
    900x900px-LL-03544c9a_Ptdqh47KabwPYwY_KnN6sdqU4SRXOIuNk5-wZvp3CI0.jpeg
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette er baksiden av HD30 - det er så langt jeg kan se ingen analoge innganger. Samtlige er digitale: 1 coaxial, 3 optiske, 1 USB, 1 netverk, 1 BNC, 1 AES/EBU.
    ...og hvem har sagt noe annet? Jeg lurer fortsatt på hvem det er du prøver å motsi med disse påstandene dine...


    Det at det ikke er et analoge innganger mener jeg diskvalifiserer den som en fullverdig forforsterker. Den er en god forforsterker, men kun for digitale signalkilder.
    Selvfølgelig er den ikke en fullverdig forforsterker - det er jo ikke bare synsing fra din side. Både den digitale volumkontrollen, og mangelen på analoge innganger, tilsier at den ikke kan klassifiseres som en "ekte" forforsterker. Volumkontrollen skal ifølge omtalen fungere helt kurant på høye lyttenivåer, men på lavere volum vil bit-dybden reduseres. Bent Holter har uttalt at HD30 absolutt bør kombineres med en dedikert forforsterker, og dette har vel uansett ikke vært noe spørsmål. Som sagt trenger du ikke å fortelle oss ting som vi vet godt fra før.


    Jeg mener at til 35K burde den hatt det. Og dermed etablert seg som langt mer interessant for flere gjennom at den ville kunne eliminere behovet for en analog forforsterker.
    Målsettingen bak HD30 var å skape en kompromissløs DAC. De gikk lengre enn noen gang tidligere, og måtte til og med lage egne måleinstrumenter fordi bransjens referanseverktøy ikke var presise nok. Da HD30 var ferdig designet så hadde prislappen landet på 35.000 kroner. Enkelt og greit. Det å skulle legge til en forforsterker-del ville jo enten betydd en klar prisøkning eller en nedstripping av DAC-designet. Så må jeg visst gjenta at både eiere og anmeldere tilsynelatende aksepterer prisen på HD30 vurdert som en ren DAC, av den enkle grunn at lydkvaliteten er overveldende.


    Jeg svarer igjen at jeg har hørt HD30, vel å merke i butikk, på et ellers godt oppsett og hørt HD25 i det samme oppsettet ettersom det har kjørt i loop koblet til og fra for å demonstrere forskjeller og forbedringer mellom ulike DAC'er mm. Jeg sier igjen at forskjellene er der men ikke så abnorme som prisen skulle tilsi.
    Eiere av HD30, trolig alle med god kjennskap til Hegels tidligere produkter, har fortalt noe annet. Jeg skrøt langt mindre av HD25 - og alle mine tidligere Hegel-produkter - ved anskaffelse. Den gang gikk jeg opp fra HD11, et prishopp som prosentvis er det samme som vi snakker om her. Logisk sett burde spranget i kvalitet vært mindre denne gangen, av grunner jeg allerede har nevnt, men lyttetester forteller oss altså noe helt annet. En demo i butikk er ikke i nærheten av å gi deg det samme grunnlaget som eiere av produktet, noe du tilsynelatende innrømmer, men du ser likevel ut til å "overprøve" våre erfaringer.


    Du bare fortsetter å "korrigere" påstander som ingen her inne har kommet med, og serverer en sirkel av oppgulp uten å imøtekomme argumentene våre på en saklig måte. Nå håper jeg at du kan slutte med denne kveruleringen og la tråden få være Hegel-vennenes "fristed" for å dele sine positive erfaringer.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Det er en fabelaktig stor oppgradering og om det er verdt pengene, kommer nok mest an på kjøperens lommebok og eventuelle prioriteringer. For min del ble det så definitivt det siste, men så har man nå en gang funnet denne galskapen av en hobby.

    Når det kommer til temaet om den er en god nok forforsterker, så skulle jeg gjerne ønsket digital volumkontroll var fjernet og heller laget en billigere dac, eller lagt midlene i å forbedre andre elementer av dacen, som f.eks display.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    ...og hvem har sagt noe annet? Jeg lurer fortsatt på hvem det er du prøver å motsi med disse påstandene dine...


    Selvfølgelig er den ikke en fullverdig forforsterker - det er jo ikke bare synsing fra din side. Både den digitale volumkontrollen, og mangelen på analoge innganger, tilsier at den ikke kan klassifiseres som en "ekte" forforsterker. Volumkontrollen skal ifølge omtalen fungere helt kurant på høye lyttenivåer, men på lavere volum vil bit-dybden reduseres. Bent Holter har uttalt at HD30 absolutt bør kombineres med en dedikert forforsterker, og dette har vel uansett ikke vært noe spørsmål. Som sagt trenger du ikke å fortelle oss ting som vi vet godt fra før.


    Målsettingen bak HD30 var å skape en kompromissløs DAC. De gikk lengre enn noen gang tidligere, og måtte til og med lage egne måleinstrumenter fordi bransjens referanseverktøy ikke var presise nok. Da HD30 var ferdig designet så hadde prislappen landet på 35.000 kroner. Enkelt og greit. Det å skulle legge til en forforsterker-del ville jo enten betydd en klar prisøkning eller en nedstripping av DAC-designet. Så må jeg visst gjenta at både eiere og anmeldere tilsynelatende aksepterer prisen på HD30 vurdert som en ren DAC, av den enkle grunn at lydkvaliteten er overveldende.


    Jeg svarer igjen at jeg har hørt HD30, vel å merke i butikk, på et ellers godt oppsett og hørt HD25 i det samme oppsettet ettersom det har kjørt i loop koblet til og fra for å demonstrere forskjeller og forbedringer mellom ulike DAC'er mm. Jeg sier igjen at forskjellene er der men ikke så abnorme som prisen skulle tilsi.
    Eiere av HD30, trolig alle med god kjennskap til Hegels tidligere produkter, har fortalt noe annet. Jeg skrøt langt mindre av HD25 - og alle mine tidligere Hegel-produkter - ved anskaffelse. Den gang gikk jeg opp fra HD11, et prishopp som prosentvis er det samme som vi snakker om her. Logisk sett burde spranget i kvalitet vært mindre denne gangen, av grunner jeg allerede har nevnt, men lyttetester forteller oss altså noe helt annet. En demo i butikk er ikke i nærheten av å gi deg det samme grunnlaget som eiere av produktet, noe du tilsynelatende innrømmer, men du ser likevel ut til å "overprøve" våre erfaringer.


    Du bare fortsetter å "korrigere" påstander som ingen her inne har kommet med, og serverer en sirkel av oppgulp uten å imøtekomme argumentene våre på en saklig måte. Nå håper jeg at du kan slutte med denne kveruleringen og la tråden få være Hegel-vennenes "fristed" for å dele sine positive erfaringer.
    Det er mye som er positivt ved DAC'en. Jeg stiller meg noe kritisk til bejublingen. Og hvor mye bedre den presenteres å være. Den er selvsagt bedre enn andre DAC'er fra Hegel, og la meg korrigere deg: akkurat der presenteres den som et kvantesprang... - som jeg stiller meg kritisk til, samtidig som jeg ytrer hva jeg synes den burde hatt - i 2016. Jeg eier faktisk to Hegel DAC'er... og kan delta her på lik linje med andre.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye som er positivt ved DAC'en. Jeg stiller meg noe kritisk til bejublingen. Og hvor mye bedre den presenteres å være. Den er selvsagt bedre enn andre DAC'er fra Hegel, og la meg korrigere deg: akkurat der presenteres den som et kvantesprang... - som jeg stiller meg kritisk til, samtidig som jeg ytrer hva jeg synes den burde hatt - i 2016. Jeg eier faktisk to Hegel DAC'er... og kan delta her på lik linje med andre.
    Igjen, det er andre som har langt bedre grunnlag for å vurdere HD30 enn det du har. At du eier to andre Hegel-DACer endrer ikke på den biten all den tid du kun har hørt HD30 i butikk, så du trenger ikke å "korrigere" vår beskrivelse av den. Jada, jeg har forlengst oppfattet hva du mener at den burde hatt, og imøtegått din logikk ved å si at da måtte enten kvaliteten gått ned eller prisen gått opp. Som sagt, den eksepsjonelle DACen de utviklet havnet nå engang på 35.000, og da blir det direkte tøvete å si at "til den prisen ville jeg hatt ekte forforsterker i tillegg". Nok en gang bare gjentar du de samme overfladiske frasene mens du konsekvent styrer unna alle spørsmål og logiske dilemma. Dét kan vel knapt kalles å "delta" i en diskusjon...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, det er andre som har langt bedre grunnlag for å vurdere HD30 enn det du har. At du eier to andre Hegel-DACer endrer ikke på den biten all den tid du kun har hørt HD30 i butikk, så du trenger ikke å "korrigere" vår beskrivelse av den. Jada, jeg har forlengst oppfattet hva du mener at den burde hatt, og imøtegått din logikk ved å si at da måtte enten kvaliteten gått ned eller prisen gått opp. Som sagt, den eksepsjonelle DACen de utviklet havnet nå engang på 35.000, og da blir det direkte tøvete å si at "til den prisen ville jeg hatt ekte forforsterker i tillegg". Nok en gang bare gjentar du de samme overfladiske frasene mens du konsekvent styrer unna alle spørsmål og logiske dilemma. Dét kan vel knapt kalles å "delta" i en diskusjon...
    Jeg reagerte litt på denne posten og tonen i den. Hvorfor så krass?

    Generelt sett, hva er et bedre vurderingsgrunnlag enn A/B testing mellom to produkter? Og hvorfor skulle A/B testing være nødvendig å gjøre hjemme for å vurdere forskjell på produktene? Det er et logisk dilemma.
    Personlig synes jeg ikke det er fint å avfeie andre folks meninger og forventninger som "tøv" bare fordi du selv har andre meninger og forventninger.

    Jeg synes det burde være rom for moderering (og også kritikk) såvel som hyllest, selv på en vennetråd.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Dessverre blir det noen ganger litt krast her på sentralen. Lyd er vanskelig - og noen ganger helt håpløst - å diskutere. Man må være noe hardhudet her!

    Det er noe med superlativene som brukes i lydbransjen, både av produsenter, forhandlere og testere. Ser man på f.eks. beskrivelsen av HD25 så kan noe knappest bli bedre iflg. mange - slik den gjengse beskrivelse har vært f.eks i tester. Så kommer en ny dac til en forholdsvis stiv pris, og de gamle boksene blir passert i kvalitet og lydgjengivelse. Forskjellene er nok der, men det var noe med marginal nytteverdi. Hvordan skal man egentlig høre disse subtile forskjellene?
    Hjemme i egen stue er det ikke noe som gir så store endringer i lyd som plassering av høyttalerne, spissing og avstander mv, og demping av refleksjoner. Heldigvis er slike tiltak gratis eller billlige.....

    Som sagt skal jeg når anledningen måtte by seg ta en sjekk på HD30 på mine JBL S3900 - om Soundgarden har demoboks tilgjengelig. Men i motsetning til andre vil min inngang til testingen være farget av noe skepsis - i alle fall i forhold til pris. HD30 er nok bedre, men til 35 lapper så må den virkelig ha noe å fare med.

    Selv om dette er en Hegel vennetråd så må det være lov å utvise litt skepsis. SAMTIDIG må Hegel være med på den høyst inkrementelle utviklingen av lydproduker for å få fornyet salg, slik sett er HD30 utvilsomt et fornuftig steg!
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg reagerte litt på denne posten og tonen i den. Hvorfor så krass?
    Fordi bjornh over de siste innleggene har kommet med løse påstander som åpenbart har vært helt overflødige. Blant annet i form av "den er ikke dobbelt så bra" og "den har ikke fullverdig pre", uten at noen har vært i nærheten av å påstå det motsatte. To ganger har jeg bedt om redegjørelse for hvem han motsier eller hvor han ville med dette, uten å få svar. På andre punkter har jeg kommet med klare motargumenter til hans poenger, bare for å bli møtt med en ny oppramsing av det samme gamle. Noen ordentlig begrunnelse har uteblitt, og det virker fortsatt som om han bare styrer unna mange av punktene mine. Derfor har jeg blitt krass.


    Generelt sett, hva er et bedre vurderingsgrunnlag enn A/B testing mellom to produkter? Og hvorfor skulle A/B testing være nødvendig å gjøre hjemme for å vurdere forskjell på produktene? Det er et logisk dilemma.
    A/B testing i butikk kan være vel og bra. Men det kan ikke sammenlignes med å faktisk eie produktet, med mulighet for testrunder med ubegrenset tid, på sitt eget utstyr og i sitt eget lytterom. I tillegg er vi tre stykker som har HD30, og mener at forskjellen faktisk er forbausende stor kontra for eksempel HD25. Da ser jeg faktisk ikke noen grunn til å føye meg etter synspunktet til noen som bare har hørt den i butikk.


    Personlig synes jeg ikke det er fint å avfeie andre folks meninger og forventninger som "tøv" bare fordi du selv har andre meninger og forventninger.
    Dette har jeg begrunnet minst to ganger tidligere. En forforsterker med digitaldel hadde vært vel og bra - da vi så de første bildene av HD30 trodde jeg den var nettop det. Men igjen er poenget mitt at de utviklet en DAC til 35.000, og at det ikke bare er å "skvise inn" en forforsterker-del uten at det påvirker enten prisen eller kvaliteten. Derfor stusser jeg over poenger som "til den prisen burde vi fått..." Men vi kan jo håpe at det en gang kommer en todelt løsning med tilsvarende pris.


    Jeg synes det burde være rom for moderering (og også kritikk) såvel som hyllest, selv på en vennetråd.
    Javisst! Å diskutere det interne styrkeforholdet mellom produktene er ihvertfall helt greit. Det er heller ikke noe galt i å påpeke at man tror enkelte overdriver forskjellene. Men det er altså andre ting jeg har reagert på, herunder debattføringen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.937
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    At HD30 er så mye bedre enn HD25 er din påstand. Den er bedre, men ikke så voldsomt mye bedre som prisen gir inntrykk av. Men slik er det uansett hva slags utstyr man har. Små forbedringer men til en høy pris.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fordi bjornh over de siste innleggene har kommet med løse påstander som åpenbart har vært helt overflødige. Blant annet i form av "den er ikke dobbelt så bra" og "den har ikke fullverdig pre", uten at noen har vært i nærheten av å påstå det motsatte. To ganger har jeg bedt om redegjørelse for hvem han motsier eller hvor han ville med dette, uten å få svar. På andre punkter har jeg kommet med klare motargumenter til hans poenger, bare for å bli møtt med en ny oppramsing av det samme gamle. Noen ordentlig begrunnelse har uteblitt, og det virker fortsatt som om han bare styrer unna mange av punktene mine. Derfor har jeg blitt krass.
    Det virker nesten som du tar de utsagnene personlig, som om de var ment for å tilbakevise/avfeie din begeistring for produktet. Jeg vurderer utsagnene som modererende betraktninger som følge av at en bruker kommenterte at noen innlegg burde komme med advarsel for potensielt kostbare innlegg å lese (eller noe i den duren).
    Det er mulig vi har en vidt forskjellig leseoppfattelse, men jeg ser på ingen måte at noen har sagt, eller unnlatt å si, noe som helst klanderverdig. Det du anser som påstander anser jeg som betraktninger, altså tanker om produktet relativt til forskjellige faktorer. Og der du ser irrelevante kommentarer ser jeg full relevans i forhold til;

    Noen innlegg her på sentralen burde vært stemplet med "ADVARSEL - LESING KAN KOSTE DEG DYRT!....image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/rolleyes.png
    :rolleyes: Jeg er DAC-skeptiker (bl.a.), gitt hva en dac i bunn og grunn gjør så er ikke forskjellene mellom ymse dacer store... Men slik både Particle og Innvandreren beskriver HD30 så må den nå kanskje under lupen... Men billig moro er denne nye boksen fra Hegel ikke..

    For min egen del ser jeg stor verdi i modererende betraktninger angående produkter i prisklasser som nærmer seg 10% av årsinntekten til snittpersonen i Norge.

    A/B testing i butikk kan være vel og bra. Men det kan ikke sammenlignes med å faktisk eie produktet, med mulighet for testrunder med ubegrenset tid, på sitt eget utstyr og i sitt eget lytterom. I tillegg er vi tre stykker som har HD30, og mener at forskjellen faktisk er forbausende stor kontra for eksempel HD25. Da ser jeg faktisk ikke noen grunn til å føye meg etter synspunktet til noen som bare har hørt den i butikk.
    Igjen tror jeg du går i fellen og anser betraktningene som et angrep på din begeistring av produktet og din formidling av begeistringen.

    Skal man vurdere forskjellen mellom to produkter, er det i realiteten kun A/B testing som vil kunne gi godt nok grunnlag til å si noe sikkert. I butikk kan man selvsagt ikke si noe om hvilke konsekvenser dette kan ha på den endelige lyden hjemme (akustikkproblemer og alt det der), men man kan definitivt si med sikkerhet om det er store forskjeller eller nyanser man snakker om. At små forskjeller kan gjøre store utslag, ref den velkjente dråpen, er vi vel alle enige om :cool:
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    3.360
    Torget vurderinger
    49
    HD30 er dobbelt så stor som HD25, så selvfølgelig blir den dobbel så dyr, litt rart at den ikke heter HD50 ;)
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    482
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke tatt noe personlig, men skjønner lite av debattstilen som enkelte utøver. At jeg påpeker fordeler ved å faktisk eie produktet kontra butikktesting er kun basert på en "klinisk" vurdering. Når det gjelder diskusjonen føler jeg at den har stått ganske stille på side 54. Og jeg mener fortsatt at det må være mulig å komme med ordentlige motargumenter når man skal gå imot andres begrunnelser - altså ikke bare å gjenta enkle utsagn av typen "den er ikke så mye bedre". Riktignok har jeg selv praktisert mye gjentagelser her, men av helt andre grunner. Når det aldri kommer noe ordentlig motsvar på begrunnelser som andre opplagt er uenige i så gir det jo lett inntrykk av at de har blitt oversett.

    Når det gjelder testing i butikk så vil man allerede ved "A-testen" oppleve en lyd som er annerledes enn den man er vant til hjemme. Dette vil jeg si gjør det vanskeligere å "nullstille" seg mellom testene, enten utstyret generelt er bedre eller dårligere enn sitt eget anlegg. På eget utstyr har man full kontroll, og kun det ene komponentet avviker fra den kjente lydkarakteren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn