Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Den muskuløse kapellmester H590 leverer varene på daglig basis. Enorm forsterker. Hører mye musikk for tida, også kassetter, da H590 har den ekstra analoge inngangen ift H360 som gjør at jeg kan koble kassettspilleren rett i forsterkeren i stedet for via surroundreceiveren som jeg måtte tidligere.
    Du som selv har den, har flere ganger lest og hørt den spiller best med lyd inn via USB, hvilket jeg forstår som bruk av datamaskin som kilde.

    Hva sier du?
    Spiller den som de store gode separate muskelampene, forresten?

    Synd de har undervurdert utseende av den, litt større enn H360 og pålimt logo på fronten, ikke mye som oser av high-end identitet her, hadde den bare vært en 4, 5 cm høyere hadde den liksom "pratet et helt annet språk" utad. Well, dusteri på en måte det jeg sier, da lyden er viktigst, men kjøper man noe til 100 lapper er det stas om øynene også erklærer eierglede :)
    Hei!

    Foreløpig har jeg kun benyttet LP/CD/MC som kilder, samt brukt den som effektforsterker til film/tv/playstation, men mulighetene er jo store for tilkobling til digitale kilder. Kommer til å utforske dette mer etter hvert.

    Den forsvarer etter mitt syn prisen sett i lys av hvor stor oppgradering det faktisk er i forhold til H360/HD30 som sammenlagt nærmer seg prismessig.
    Musikken blir presentert helhetlig og uten at man savner noe. Rockefoten går, og tankene på å analysere lyden ift. "hi-fi kriterier" forsvinner. Det syns jeg er et godt tegn. Merket også på film at det var mer krefter og dynamikk enn med H360.

    Designet er jo selvsagt smak og behag, og de lydmessige kvalitetene er klart viktigst, men selv er jeg tilhenger av dette strømlinjeformede og minimalistiske designet. (De har jo vunnet en designpris for dette tidligere, og jeg skjønner jo at de holder seg til designet sitt for å bevare identiteten).

    H590 er rett og slett et glimrende produkt som jeg skal ha stor glede av i mange år.
    Flott! Og det er et viktig poeng at en er så fornøyd at en kanskje kan slippe å få besøk av "oppgraderingsspøkelset" på mange år. Sånn sett kan den kanskje fremstå som en "billig" investering? Jeg tør i alle fall ikke tenke på hvor mange timer jeg har brukt på Hifi på nett - tid som jeg heller kunne ha benyttet til å jobbe, som igjen hadde gitt penger i kassa til en H590 :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    H590 er rett og slett et glimrende produkt som jeg skal ha stor glede av i mange år.
    Selv om jeg undrer meg litt over noe manglende "high-end-pondus" rent utseende messig - tenker sånn selv - at dette trolig kan være det eneste apparatur man trenger og at en sånn en kunne stå i hylla i mange år. Samtidig som man må vesentlig opp i pris for separate komponenter i denne klasse, skal man tro de omtaler som til nå har fremkommet.

    Som du selv hevder om lyden, gjør jo også de som til nå har testet den. Merker meg allikevel mindre omtaler/fous for H590 på dette nettsted, enn firmaets øvrige produkter hver gang de er lansert. På den annen side, modig gjort av Hegel, å ikke gi den noe svulstig hiegh-end look, kun konsentrere seg om hva den gir lydmessig - det skal de ha dersom det er intensjonen.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    H590 er rett og slett et glimrende produkt som jeg skal ha stor glede av i mange år.
    Selv om jeg undrer meg litt over noe manglende "high-end-pondus" rent utseende messig - tenker sånn selv - at dette trolig kan være det eneste apparatur man trenger og at en sånn en kunne stå i hylla i mange år. Samtidig som man må vesentlig opp i pris for separate komponenter i denne klasse, skal man tro de omtaler som til nå har fremkommet.

    Som du selv hevder om lyden, gjør jo også de som til nå har testet den. Merker meg allikevel mindre omtaler/fous for H590 på dette nettsted, enn firmaets øvrige produkter hver gang de er lansert. På den annen side, modig gjort av Hegel, å ikke gi den noe svulstig hiegh-end look, kun konsentrere seg om hva den gir lydmessig - det skal de ha dersom det er intensjonen.
    Det kommer nok flere godord etter hvert som flere får hørt den. Den har jo tross alt bare vært på markedet halvannen uke. (Jeg var vel en av de første som fikk, på fredag formiddag 12. oktober).

    H590 benytter seg jo forøvrig som kanskje noen har fått med seg av ny DAC-teknologi i forhold til tidligere DAC'er fra Hegel, så jeg blir ikke sjokkert om vi etterhvert får se en "HD50" toppmodell DAC fra Hegel basert på samme teknologi.

    Sammenligningen med P30/2xH30 syns jeg er litt vanskelig, da jeg ikke har hørt dette settet i samme rom eller med samme høyttalere og annen elektronikk som H590. Men basert på husken, og det generelle inntrykket, så mener jeg at H590 er et bedre kjøp.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det ble noen timer med lytting på H590 i går, og jeg må si at i tillegg til det som allerede er blitt sagt her, så har den evne til å tegne opp et enormt presist lydbilde, med større 3D-effekt enn H360/HD30. Dette vil jeg si begynner å nærme seg ekte high end-nivå. Stillheten/mørket "mellom lydene" er også imponerende = lavt støygulv. Som en TV med skikkelig svartnivå...
    Måten den kontrollerer basselementene i mine RF-63 på, selv på lavt volum er helt fantastisk. Har normalt sub tilkoblet, men all lytting skjedde uten sub i går, uten at jeg savnet mer bass. (Sub blir koblet inn igjen asap, slik at naboen ikke tror at jeg har tatt til meg alle klagene...)
    Oppløsningen er forøvrig bedre over hele linja, og det merkes også godt i diskanthornene på RF-63.
    Betjeningskomforten er også på topp, med gode "skruknotter" på fronten, lettlest display og uklanderlig respons på fjernkontrollen.
    Føttene er dog noe glatte for hyllkene i mitt Atacama-rack, så der må jeg finne noe å legge under slik at den ikke sklir for et godt ord.



    Hørte på "Tusmørke - Fjernsyn i farver" (LP), "Kraftwerk - Autobahn" (LP), "Pink Floyd - The piper at the gates of dawn" (LP) "Myrkraverk - Nær døden" (CD) og "Knutsen og Ludvigsens beste"(CD)
    (bra sjangerspredning ODER WAS?)

    Vis vedlegget 513319
    Så rått! Hegel er veldig bra altså, hva syntes du om lydsignaturen i H590 kontra H360? Passer den RF-63? :)

    Mvh Aleksander
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.945
    Antall liker
    759
    Siden jeg aldri har hatt Hegel hjemme i min egen stue uttaler jeg meg på sviktende grunnlag. Men for et par uker siden satt jeg en hel demokveld på Soundgarden Trondheim hvor det ble "switched" mellom H590 og H360 med Dynaudio ht. (jeg husker dessverre ikke modellen) og streaming/laptop som kilde. Og ut fra det jeg hørte denne kvelden var H590 klart best på alt. De fleste av oss har sikkert en subjektiv oppfatning av hvordan "high-end" skal låte, og i mine ører er nok H590 det beste Hegel-produktet jeg har hørt så langt. H590 hadde ingen skarp-slitsom hifi-lyd slik jeg syntes Hegel hadde i barndommen. Bakgrunnen var mørkere og egentlig alt i musikken kommer klarere frem. Minuset er at "ekte" high-end som dette kan oppfattes som litt tilbakelent eller "plain" om man vil. Vil man ha "party-faktor" fungerer H360 like greit. H590 fungerer bedre for finlytting. Nå kan jeg nok også si at mange av mine ikke-hifi-interesserte bekjente ikke nødvendigvis ville hørt forskjeller like tydelig som meg, så alle forskjeller her er i en viss grad relativt. Det blir kanskje litt slik at det er ikke noe poeng å kjøpe Audi hvis en synes Skoda er like bra.

    Nå står ikke (trege) trøndere i kø for å dra kortet for noe som koster nesten 100k en mørk høstkveld, men i følge Soundgarden hadde de allerede flere H590 i bestilling også i Trondheim. Selv har jeg ikke tenkt å dra kortet med det aller første, men det kunne vært artig å hørt hvordan H590 hørtes ut hjemme med vinyl og cd som kilde. Men Hegel og Marten er tradisjonelt ingen god match, så det stopper nok interessen min litt.

    En høydare på demoen i Trondheim var for øvrig Norost Sort Kone under laptop-en. Kunne kanskje vært noe for kontorlandskapet!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hegel H590 er kåret til årets High-end forsterker i LYD og Bilde 2018. Så helt elendig kan den ikke være :)
    Utenlandske hi-fi journalister - uten tårer i øynene fordi det er et norsk produkt - har vel fastsatt hvor H590 befinner seg på rangstigen av verdens integrerte forsterkere.

    Jeg tror imidlertid den er litt for høyt priset. Selv om den fornuftsmessig trolig ikke er det, opp mot hva den sies å by på av lydkvalitet jamført med separate komponenter eller integrerte konkurrenter på markedet.

    Well, med mindre en test av den mot eksempelvis over dobbelt så dyre Gryphon Diablo med innebygget DAC - skulle bikke i Hegel'ens favør som den lydmessige vinner. Dette, burde være mat for nysgjerrige hi-fi journalister - om de da finnes/tør prøve :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Det ble noen timer med lytting på H590 i går, og jeg må si at i tillegg til det som allerede er blitt sagt her, så har den evne til å tegne opp et enormt presist lydbilde, med større 3D-effekt enn H360/HD30. Dette vil jeg si begynner å nærme seg ekte high end-nivå. Stillheten/mørket "mellom lydene" er også imponerende = lavt støygulv. Som en TV med skikkelig svartnivå...
    Måten den kontrollerer basselementene i mine RF-63 på, selv på lavt volum er helt fantastisk. Har normalt sub tilkoblet, men all lytting skjedde uten sub i går, uten at jeg savnet mer bass. (Sub blir koblet inn igjen asap, slik at naboen ikke tror at jeg har tatt til meg alle klagene...)
    Oppløsningen er forøvrig bedre over hele linja, og det merkes også godt i diskanthornene på RF-63.
    Betjeningskomforten er også på topp, med gode "skruknotter" på fronten, lettlest display og uklanderlig respons på fjernkontrollen.
    Føttene er dog noe glatte for hyllkene i mitt Atacama-rack, så der må jeg finne noe å legge under slik at den ikke sklir for et godt ord.



    Hørte på "Tusmørke - Fjernsyn i farver" (LP), "Kraftwerk - Autobahn" (LP), "Pink Floyd - The piper at the gates of dawn" (LP) "Myrkraverk - Nær døden" (CD) og "Knutsen og Ludvigsens beste"(CD)
    (bra sjangerspredning ODER WAS?)

    Vis vedlegget 513319
    Så rått! Hegel er veldig bra altså, hva syntes du om lydsignaturen i H590 kontra H360? Passer den RF-63? :)

    Mvh Aleksander
    Det er ingen signatur, det er bare musikk! Glemmer alt om teknologien, og bare tramper takta og synger med! :)
    RF-63 spiller helt nydelig hos meg på lave til moderate volumer. Dynamikken er jo der hele tida, så når de i tillegg er spent for et slikt kraftverk som H590, så rocker det selv om volumet tillater at både ungene og naboen får sove...

    Skulle gjerne hatt høyere grad av oppløsning og holografi, så når tiden for oppgradering kommer må jeg finne noe som kombinerer dette med tilfredsstillende dynamikk!

    Du koser deg med RF-7III fortsatt? (si fra hvis du vil selge dem, he, he...)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det ble noen timer med lytting på H590 i går, og jeg må si at i tillegg til det som allerede er blitt sagt her, så har den evne til å tegne opp et enormt presist lydbilde, med større 3D-effekt enn H360/HD30. Dette vil jeg si begynner å nærme seg ekte high end-nivå. Stillheten/mørket "mellom lydene" er også imponerende = lavt støygulv. Som en TV med skikkelig svartnivå...
    Måten den kontrollerer basselementene i mine RF-63 på, selv på lavt volum er helt fantastisk. Har normalt sub tilkoblet, men all lytting skjedde uten sub i går, uten at jeg savnet mer bass. (Sub blir koblet inn igjen asap, slik at naboen ikke tror at jeg har tatt til meg alle klagene...)
    Oppløsningen er forøvrig bedre over hele linja, og det merkes også godt i diskanthornene på RF-63.
    Betjeningskomforten er også på topp, med gode "skruknotter" på fronten, lettlest display og uklanderlig respons på fjernkontrollen.
    Føttene er dog noe glatte for hyllkene i mitt Atacama-rack, så der må jeg finne noe å legge under slik at den ikke sklir for et godt ord.



    Hørte på "Tusmørke - Fjernsyn i farver" (LP), "Kraftwerk - Autobahn" (LP), "Pink Floyd - The piper at the gates of dawn" (LP) "Myrkraverk - Nær døden" (CD) og "Knutsen og Ludvigsens beste"(CD)
    (bra sjangerspredning ODER WAS?)

    Vis vedlegget 513319
    Så rått! Hegel er veldig bra altså, hva syntes du om lydsignaturen i H590 kontra H360? Passer den RF-63? :)

    Mvh Aleksander
    Det er ingen signatur, det er bare musikk! Glemmer alt om teknologien, og bare tramper takta og synger med! :)
    RF-63 spiller helt nydelig hos meg på lave til moderate volumer. Dynamikken er jo der hele tida, så når de i tillegg er spent for et slikt kraftverk som H590, så rocker det selv om volumet tillater at både ungene og naboen får sove...

    Skulle gjerne hatt høyere grad av oppløsning og holografi, så når tiden for oppgradering kommer må jeg finne noe som kombinerer dette med tilfredsstillende dynamikk!

    Opps. Hegel H590 ikke god nok på Klipsch RF-63?

    OK, da skjønner jeg at denne forsterkeren er ikke er for meg. Klipsch RF-63 er en råbra høyttaler for trøkk og punch på film og musikk med en kraftig forsterker. Men om ikke Hegel H590 klarer å sparke liv i denne høyttaleren med tilstrekkelig rytmisk driv og "gøy"-faktor, så må den vel være for laidback. Jeg likte ikke Hegel H360 fordi den var for tilbakelent og "kjedelig" (alt er relativt), men er Hegel H590 i samme leia, så må jeg definitivt finne noe annet.

    Hm, kanskje det dukker opp en Hegel H390 snart?
     
    Sist redigert:

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det ble noen timer med lytting på H590 i går, og jeg må si at i tillegg til det som allerede er blitt sagt her, så har den evne til å tegne opp et enormt presist lydbilde, med større 3D-effekt enn H360/HD30. Dette vil jeg si begynner å nærme seg ekte high end-nivå. Stillheten/mørket "mellom lydene" er også imponerende = lavt støygulv. Som en TV med skikkelig svartnivå...
    Måten den kontrollerer basselementene i mine RF-63 på, selv på lavt volum er helt fantastisk. Har normalt sub tilkoblet, men all lytting skjedde uten sub i går, uten at jeg savnet mer bass. (Sub blir koblet inn igjen asap, slik at naboen ikke tror at jeg har tatt til meg alle klagene...)
    Oppløsningen er forøvrig bedre over hele linja, og det merkes også godt i diskanthornene på RF-63.
    Betjeningskomforten er også på topp, med gode "skruknotter" på fronten, lettlest display og uklanderlig respons på fjernkontrollen.
    Føttene er dog noe glatte for hyllkene i mitt Atacama-rack, så der må jeg finne noe å legge under slik at den ikke sklir for et godt ord.



    Hørte på "Tusmørke - Fjernsyn i farver" (LP), "Kraftwerk - Autobahn" (LP), "Pink Floyd - The piper at the gates of dawn" (LP) "Myrkraverk - Nær døden" (CD) og "Knutsen og Ludvigsens beste"(CD)
    (bra sjangerspredning ODER WAS?)

    Vis vedlegget 513319
    Så rått! Hegel er veldig bra altså, hva syntes du om lydsignaturen i H590 kontra H360? Passer den RF-63? :)

    Mvh Aleksander
    Det er ingen signatur, det er bare musikk! Glemmer alt om teknologien, og bare tramper takta og synger med! :)
    RF-63 spiller helt nydelig hos meg på lave til moderate volumer. Dynamikken er jo der hele tida, så når de i tillegg er spent for et slikt kraftverk som H590, så rocker det selv om volumet tillater at både ungene og naboen får sove...

    Skulle gjerne hatt høyere grad av oppløsning og holografi, så når tiden for oppgradering kommer må jeg finne noe som kombinerer dette med tilfredsstillende dynamikk!

    Opps. Ikke god nok dynamikk med Hegel H590 på Klipsch RF-63?

    OK, da skjønner jeg at denne forsterkeren er ikke er for meg. Klipsch RF-63 er en råbra høyttaler for trøkk og punch på film og musikk med en kraftig forsterker. Men om ikke Hegel H590 klarer å sparke liv i denne høyttaleren, slik at den blir råbra på trøkk og rytmisk driv med høy "gøy"-faktor, så må den være for laidback. Jeg likte ikke Hegel H360 fordi den var for tilbakelent og "kjedelig" (alt er relativt), men er Hegel H590 i samme leia, så må jeg definitivt finne noe annet.

    Hm, kanskje det dukker opp en Hegel H390 snart?
    Det er vel ikke dynamikk han sier mangler....
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det er ingen signatur, det er bare musikk! Glemmer alt om teknologien, og bare tramper takta og synger med! :)
    RF-63 spiller helt nydelig hos meg på lave til moderate volumer. Dynamikken er jo der hele tida, så når de i tillegg er spent for et slikt kraftverk som H590, så rocker det selv om volumet tillater at både ungene og naboen får sove...

    Skulle gjerne hatt høyere grad av oppløsning og holografi, så når tiden for oppgradering kommer må jeg finne noe som kombinerer dette med tilfredsstillende dynamikk!

    Opps. Ikke god nok dynamikk med Hegel H590 på Klipsch RF-63?

    OK, da skjønner jeg at denne forsterkeren er ikke er for meg. Klipsch RF-63 er en råbra høyttaler for trøkk og punch på film og musikk med en kraftig forsterker. Men om ikke Hegel H590 klarer å sparke liv i denne høyttaleren, slik at den blir råbra på trøkk og rytmisk driv med høy "gøy"-faktor, så må den være for laidback. Jeg likte ikke Hegel H360 fordi den var for tilbakelent og "kjedelig" (alt er relativt), men er Hegel H590 i samme leia, så må jeg definitivt finne noe annet.

    Hm, kanskje det dukker opp en Hegel H390 snart?
    Det er vel ikke dynamikk han sier mangler....
    Ja, uff. Jeg burde ikke ha skrevet dynamikk, men rytmisk driv (retter nå). For meg som har eid/prøvd alle Hegel integrerte siden 2013, så er det mangel på rytmisk driv som gjør at jeg stort sett ender opp med å selge forsterkerne. Det blir litt for mye "prektighet" over det hele. Jeg hadde håpt at H590 var et unntak, men jeg kan ta feil her.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen signatur, det er bare musikk! Glemmer alt om teknologien, og bare tramper takta og synger med! :)
    RF-63 spiller helt nydelig hos meg på lave til moderate volumer. Dynamikken er jo der hele tida, så når de i tillegg er spent for et slikt kraftverk som H590, så rocker det selv om volumet tillater at både ungene og naboen får sove...

    Skulle gjerne hatt høyere grad av oppløsning og holografi, så når tiden for oppgradering kommer må jeg finne noe som kombinerer dette med tilfredsstillende dynamikk!

    Opps. Ikke god nok dynamikk med Hegel H590 på Klipsch RF-63?

    OK, da skjønner jeg at denne forsterkeren er ikke er for meg. Klipsch RF-63 er en råbra høyttaler for trøkk og punch på film og musikk med en kraftig forsterker. Men om ikke Hegel H590 klarer å sparke liv i denne høyttaleren, slik at den blir råbra på trøkk og rytmisk driv med høy "gøy"-faktor, så må den være for laidback. Jeg likte ikke Hegel H360 fordi den var for tilbakelent og "kjedelig" (alt er relativt), men er Hegel H590 i samme leia, så må jeg definitivt finne noe annet.

    Hm, kanskje det dukker opp en Hegel H390 snart?
    Det er vel ikke dynamikk han sier mangler....
    Ja, uff. Jeg burde ikke ha skrevet dynamikk, men rytmisk driv (retter nå). For meg som har eid/prøvd alle Hegel integrerte siden 2013, så er det mangel på rytmisk driv som gjør at jeg stort sett ender opp med å selge forsterkerne. Det blir litt for mye "prektighet" over det hele. Jeg hadde håpt at H590 var et unntak, men jeg kan ta feil her.

    Har hørt den selv, dette med drivet bestemmes mye av kilden. Hørte den med emc1 på companiet var driv som bare a det. Litt prektig med den interne dacen.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det er vel ikke dynamikk han sier mangler....
    Ja, uff. Jeg burde ikke ha skrevet dynamikk, men rytmisk driv (retter nå). For meg som har eid/prøvd alle Hegel integrerte siden 2013, så er det mangel på rytmisk driv som gjør at jeg stort sett ender opp med å selge forsterkerne. Det blir litt for mye "prektighet" over det hele. Jeg hadde håpt at H590 var et unntak, men jeg kan ta feil her.

    Har hørt den selv, dette med drivet bestemmes mye av kilden. Hørte den med emc1 på companiet var driv som bare a det. Litt prektig med den interne dacen.
    Greit. Jeg har et bra driv i det drivverket jeg benytter nå, men hadde helst håpet å kunne benytte den gode interne dac`n i H590.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Academic_South; Jeg tror jeg ville hørt med noen som kan måle rommet ditt litt for deg, for dette med følelsen av driv kan ha noe med akustikk/utfasing å gjøre. Som Snickers-Is skrev forleden; det er få som faktisk tar seg bryet med å flytte på høyttalerne når de bytter forsterkere, og det kan forklare slike ting da mer/mindre energi lavere i frekvens kan forandre på bølgene og dalene i frekvensresponsen - noe som vil kunne gi slike utslag som du beskriver her.

    Det er langt billigere, enklere og mer effektivt å bruke en dag + eksperthjelp på dette enn å skifte ut elektronikk i hytt og pine.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Academic_South; Jeg tror jeg ville hørt med noen som kan måle rommet ditt litt for deg, for dette med følelsen av driv kan ha noe med akustikk/utfasing å gjøre. Som Snickers-Is skrev forleden; det er få som faktisk tar seg bryet med å flytte på høyttalerne når de bytter forsterkere, og det kan forklare slike ting da mer/mindre energi lavere i frekvens kan forandre på bølgene og dalene i frekvensresponsen - noe som vil kunne gi slike utslag som du beskriver her.

    Det er langt billigere, enklere og mer effektivt å bruke en dag + eksperthjelp på dette enn å skifte ut elektronikk i hytt og pine.
    Joda, men det har ikke noe med rommet mitt å gjøre. Ved nytt utstyr så flyttes høyttalerne i alle retninger; vinklingen mot lytteposisjon vris og vendes, avstanden mellom høyttalerne og ikke minst avstanden til bakveggen justeres også. Jeg har også kjøpt og testet forskjellige forsterkere med romkorreksjon, uten at det har hjulpet. Jeg har til og med flyttet anlegget fra et rom til et annet uten at det har hjulpet noe særlig.

    Problemet er bare at jeg er forholdsvis ekstrem på dette med rytmisk driv, altså at lysten til å spille luftgitar må være der umiddelbart nå en plate settes på, nesten uansett lydkvalitet, for ellers gidder jeg ikke lytte på musikk. Denne "mangelen" på rytmisk driv har jeg påpekt hos andre venner som anlegg, men mange forstår ikke hva jeg mener. Poenget mitt er: har du først opplevd hva et rytmisk gøy anlegg kan gjøre med musikkgleden, så er det ingen vei tilbake.

    Jeg har sikker som mange andre her - også hatt anlegg til 500K og opplevd at musikkgleden døde hen. Den gangen skyldtes det manglende kjennskap/kunnskap til at utstyr må matches en smule, slik at alle komponentene pekte i analytisk retning. Og det var dørgende kjedelig. Jeg sluttet nærmest å høre på musikk og "alle" platene låt jævlig.

    Så kjøpte jeg ved en tilfeldighet et lite mikroanlegg til noen tusenlapper og opplevde at det spilte knallgøy med nesten alle typer musikk! Etter det har jeg som leveregel at gir ikke anlegget meg "foten" og "boggie-Woggie"-faktor umiddelbart - samme hva det koster, så vil jeg ikke ha det.

    Jeg har solgt mine JBL-høyttalere, og vurderer nå Harbeth C7ES-3 eller Dynaudio 25. Så da gjelder det å finne en forsterker som spiller engasjerende uten å være for pågående. Mitt inntrykk nå er at lydsignaturen har endret seg på dagens forsterkere målt mot de vi fikk for 20-30 år siden.

    Da jeg fikk testet en kamerats gamle Sansui i fjor, så var det en åpenbaring: knallgøy forsterker uten skarpe kanter. Jeg hadde et håp om å finne noe av det samme på siste Hegel, men det betyr kanskje at jeg må kikke en annen vei. Dog begynner det å minke på forsterkermerker som jeg ikke har vært borti (må være betalbare).
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det ble noen timer med lytting på H590 i går, og jeg må si at i tillegg til det som allerede er blitt sagt her, så har den evne til å tegne opp et enormt presist lydbilde, med større 3D-effekt enn H360/HD30. Dette vil jeg si begynner å nærme seg ekte high end-nivå. Stillheten/mørket "mellom lydene" er også imponerende = lavt støygulv. Som en TV med skikkelig svartnivå...
    Måten den kontrollerer basselementene i mine RF-63 på, selv på lavt volum er helt fantastisk. Har normalt sub tilkoblet, men all lytting skjedde uten sub i går, uten at jeg savnet mer bass. (Sub blir koblet inn igjen asap, slik at naboen ikke tror at jeg har tatt til meg alle klagene...)
    Oppløsningen er forøvrig bedre over hele linja, og det merkes også godt i diskanthornene på RF-63.
    Betjeningskomforten er også på topp, med gode "skruknotter" på fronten, lettlest display og uklanderlig respons på fjernkontrollen.
    Føttene er dog noe glatte for hyllkene i mitt Atacama-rack, så der må jeg finne noe å legge under slik at den ikke sklir for et godt ord.



    Hørte på "Tusmørke - Fjernsyn i farver" (LP), "Kraftwerk - Autobahn" (LP), "Pink Floyd - The piper at the gates of dawn" (LP) "Myrkraverk - Nær døden" (CD) og "Knutsen og Ludvigsens beste"(CD)
    (bra sjangerspredning ODER WAS?)

    Vis vedlegget 513319
    Så rått! Hegel er veldig bra altså, hva syntes du om lydsignaturen i H590 kontra H360? Passer den RF-63? :)

    Mvh Aleksander
    Det er ingen signatur, det er bare musikk! Glemmer alt om teknologien, og bare tramper takta og synger med! :)
    RF-63 spiller helt nydelig hos meg på lave til moderate volumer. Dynamikken er jo der hele tida, så når de i tillegg er spent for et slikt kraftverk som H590, så rocker det selv om volumet tillater at både ungene og naboen får sove...

    Skulle gjerne hatt høyere grad av oppløsning og holografi, så når tiden for oppgradering kommer må jeg finne noe som kombinerer dette med tilfredsstillende dynamikk!

    Du koser deg med RF-7III fortsatt? (si fra hvis du vil selge dem, he, he...)
    Jeg syntes H360 spilte fint på både RF-7 III og RF-63 men ble dessverre for spe på RF-7 III når man virkelig vrei opp. Så bra! Jeg vurderte å vente på H590 men ja liker Mcintosh veldig godt også :)

    Hehe nei de får stå en stund. Har byttet rom nå også så driver å forsker litt :) ligger ett sett ute til 30k nå ;)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Som jeg skulle sagt det selv det med rytmisk driv. Opplevde det helt perfekt i 70 åra med ganske dyr kenwood forsterker/platespiller koblet på noen B&W stativ høyttalere, det anlegget ble gitt bort for å bli kvitt ei psycho berte. Opplevde det samme igjen ca. 1991/92 med Systemdek platespiller/Meridian dac/Teac cd drev/Doxa forsterkeri og Sonus Faber stativhøyttalere. Var der nesten med Hegel H190 og Monitor Audio Silver 2, er der igjen nå med Harbeth M30.1 og Pioneer A-70DA.
    Men skulle nok gjerne prøvd Harbeth C7ES-3 og M30.1 på både min Pioneer og Hegel H190/590. Pioneer,n holder til små rom men holder ikke til å sparke nok liv i Harbeth på større flater.
    H590 skulle jo passe bra med filosofien til Harbeth Alan, får aldri for mye effekt.

    Academic_South; Jeg tror jeg ville hørt med noen som kan måle rommet ditt litt for deg, for dette med følelsen av driv kan ha noe med akustikk/utfasing å gjøre. Som Snickers-Is skrev forleden; det er få som faktisk tar seg bryet med å flytte på høyttalerne når de bytter forsterkere, og det kan forklare slike ting da mer/mindre energi lavere i frekvens kan forandre på bølgene og dalene i frekvensresponsen - noe som vil kunne gi slike utslag som du beskriver her.

    Det er langt billigere, enklere og mer effektivt å bruke en dag + eksperthjelp på dette enn å skifte ut elektronikk i hytt og pine.
    Joda, men det har ikke noe med rommet mitt å gjøre. Ved nytt utstyr så flyttes høyttalerne i alle retninger; vinklingen mot lytteposisjon vris og vendes, avstanden mellom høyttalerne og ikke minst avstanden til bakveggen justeres også. Jeg har også kjøpt og testet forskjellige forsterkere med romkorreksjon, uten at det har hjulpet. Jeg har til og med flyttet anlegget fra et rom til et annet uten at det har hjulpet noe særlig.

    Problemet er bare at jeg er forholdsvis ekstrem på dette med rytmisk driv, altså at lysten til å spille luftgitar må være der umiddelbart nå en plate settes på, nesten uansett lydkvalitet, for ellers gidder jeg ikke lytte på musikk. Denne "mangelen" på rytmisk driv har jeg påpekt hos andre venner som anlegg, men mange forstår ikke hva jeg mener. Poenget mitt er: har du først opplevd hva et rytmisk gøy anlegg kan gjøre med musikkgleden, så er det ingen vei tilbake.

    Jeg har sikker som mange andre her - også hatt anlegg til 500K og opplevd at musikkgleden døde hen. Den gangen skyldtes det manglende kjennskap/kunnskap til at utstyr må matches en smule, slik at alle komponentene pekte i analytisk retning. Og det var dørgende kjedelig. Jeg sluttet nærmest å høre på musikk og "alle" platene låt jævlig.

    Så kjøpte jeg ved en tilfeldighet et lite mikroanlegg til noen tusenlapper og opplevde at det spilte knallgøy med nesten alle typer musikk! Etter det har jeg som leveregel at gir ikke anlegget meg "foten" og "boggie-Woggie"-faktor umiddelbart - samme hva det koster, så vil jeg ikke ha det.

    Jeg har solgt mine JBL-høyttalere, og vurderer nå Harbeth C7ES-3 eller Dynaudio 25. Så da gjelder det å finne en forsterker som spiller engasjerende uten å være for pågående. Mitt inntrykk nå er at lydsignaturen har endret seg på dagens forsterkere målt mot de vi fikk for 20-30 år siden.

    Da jeg fikk testet en kamerats gamle Sansui i fjor, så var det en åpenbaring: knallgøy forsterker uten skarpe kanter. Jeg hadde et håp om å finne noe av det samme på siste Hegel, men det betyr kanskje at jeg må kikke en annen vei. Dog begynner det å minke på forsterkermerker som jeg ikke har vært borti (må være betalbare).
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Back in business etter en herlig helg på landet uten internettdekning...

    H590 har ingen svakheter som jeg klarer å sette fingeren på. Tar alt til nye høyder hos meg ihvertfall. Koser meg mer med musikken enn noensinne.

    I går kveld etter utpakking etter hytteturen ble det mest vinyl, med blant annet de fantastiske, 100% analoge innspillingene til Ring van Möbius og Gravy Jones.
    Thor Erik Helgesen er en musikalsk og teknisk magiker!

    Gav også side B på Joe Bonamassa - Black Rock en gjennomhøring. Kan sine ting den karen der, og får igang rockefoten.

    Det er forøvrig klart at det ikke bare er på DAC-siden at H590 er sterkere enn sine mindre søsken, også musikk fra LP har fått et betydelig løft.
     

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    H360

    Hei. Har nettopp kjøpt meg en ny h360 til 30k. Skal kjøre med arendal tower 1723 og lurer på om dette er en bra forsterker? har til nå brukt nad 372+272 brokoblet.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Har nettopp kjøpt meg en ny h360 til 30k. Skal kjøre med arendal tower 1723 og lurer på om dette er en bra forsterker? har til nå brukt nad 372+272 brokoblet.
    Spennende kombo:)
    Dette må du holde oss oppdatert om :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Har nettopp kjøpt meg en ny h360 til 30k. Skal kjøre med arendal tower 1723 og lurer på om dette er en bra forsterker? har til nå brukt nad 372+272 brokoblet.
    Det er en veldig bra forsterker ja ! :)

    Mvh Aleksander
     

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Jeg er spent på forskjellen på en forsterker til 40k og en til 6k, om det er verdt det. (de gamle nadene klarte iallefall å sprenge 6 elementer på mine tower 1723.)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er spent på forskjellen på en forsterker til 40k og en til 6k, om det er verdt det. (de gamle nadene klarte iallefall å sprenge 6 elementer på mine tower 1723.)
    De har nok ikke sprengt pga for mye strøm.. er ikke veldig glad i 4 Ohm bro kobla de NAD ampene du har hatt tror jeg :)

    Mvh Aleksander
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Jeg vil også tro att det blir mindre sprengte elementer fremover med Hegelen, da Nadene dine er litt for veike.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Jeg er spent på forskjellen på en forsterker til 40k og en til 6k, om det er verdt det. (de gamle nadene klarte iallefall å sprenge 6 elementer på mine tower 1723.)
    De har nok ikke sprengt pga for mye strøm.. er ikke veldig glad i 4 Ohm bro kobla de NAD ampene du har hatt tror jeg :)

    Mvh Aleksander
    Hegelen blir bra, den har bare 250w kontra 400w jeg har med nadene men jeg vil uansett få en mye bedre basskontroll. og mindre forvregning. Siden nadene kjøres brokoblet har jeg dobbel forvregning på kanalene.

    Hvorfor nadene har rasert høytalerne vet ikke jeg, jeg spiller ganske hardt og lenge og liker og presse utstyret mitt, men har ikke hørt noen tegn til weakness fra arendalene.. Kan legge ved bilder av basselementene for å vise skadene for de som vil se!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er spent på forskjellen på en forsterker til 40k og en til 6k, om det er verdt det. (de gamle nadene klarte iallefall å sprenge 6 elementer på mine tower 1723.)
    De har nok ikke sprengt pga for mye strøm.. er ikke veldig glad i 4 Ohm bro kobla de NAD ampene du har hatt tror jeg :)

    Mvh Aleksander
    Hegelen blir bra, den har bare 250w kontra 400w jeg har med nadene men jeg vil uansett få en mye bedre basskontroll. og mindre forvregning. Siden nadene kjøres brokoblet har jeg dobbel forvregning på kanalene.

    Hvorfor nadene har rasert høytalerne vet ikke jeg, jeg spiller ganske hardt og lenge og liker og presse utstyret mitt, men har ikke hørt noen tegn til weakness fra arendalene.. Kan legge ved bilder av basselementene for å vise skadene for de som vil se!
    Når man bruker en NAD C272 og 372 i bro koblet modus så ser forsterkerne halve impedansen av høyttalern så det vil si at NAD'ene dine har sett 2 Ohm når de leverer strøm til tower 1723'ene.. Regner med at de har fått enorme puste problemer og derfor har elementene dine blitt ødelagt. Blir nok mye bedre med H360, den leverer nesten 2x 500w i 4 Ohm ;)

    Mvh Aleksander
     

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    nadene mine ble kjørt bridge mode da.

    Bridged Mode
    Continuous average power input into 8Ω † 300W (24.8dBW)
    IHF dynamic headroom at 8Ω 2.2dB
    IHF dynamic power at 8Ω 780W (27dBW)
    IHF dynamic power at 4Ω 1132W (28.5dBW)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Husker tilbake til hine hårde dager da jeg hadde brokoblede Nad 216 på Dali 850. Det var god butikk for Hifi klubben! Husker en gang etter en fest, da røk 3stk basser og 2stk diskanter he he. Tror de tok vare på den ene bassen, da de aldri hadde sett noe liknende. Voicecoilenformeren hadde hatt så langt utsving at den hadde hoppet helt ut av svingspolegapet, og bommet på returen he he... Så elementet så helt vridd ut!
    Skal nok sies at det ble festet litt hardere på den tiden;)8)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    nadene mine ble kjørt bridge mode da.

    Bridged Mode
    Continuous average power input into 8Ω † 300W (24.8dBW)
    IHF dynamic headroom at 8Ω 2.2dB
    IHF dynamic power at 8Ω 780W (27dBW)
    IHF dynamic power at 4Ω 1132W (28.5dBW)
    Det er det samme. De ser likevel 2 Ohm inn i høyttalerne dine..
     

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Ja da blir isåfall spennende og se hva hegelen får til. Nadene har jo rett og slett bare fått juling når man begynner og snakke bass med andre ord? og når feks lasten burde være 8ohm så har nadene sett 4 sånn som jeg forstår det.

    Not to mention at hegelen er voldsomt mye sterkere når man går ned i resistansen :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ja da blir isåfall spennende og se hva hegelen får til. Nadene har jo rett og slett bare fått juling når man begynner og snakke bass med andre ord? og når feks lasten burde være 8ohm så har nadene sett 4 sånn som jeg forstår det.

    Not to mention at hegelen er voldsomt mye sterkere når man går ned i resistansen :)
    Ja nad'ne har nok vært helt tomme for krefter.. høyttalerne dine er 4 Ohm så da vil nad'ne se 2 Ohm når de opererer i bro/bridge. Og i å med at du skrive at du liker å spille høyt så har nok ikke nad'ne hatt det spesielt trivelig nei hehe.

    Mvh Aleksander
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    8.313
    Torget vurderinger
    1
    Husker tilbake til hine hårde dager da jeg hadde brokoblede Nad 216 på Dali 850. Det var god butikk for Hifi klubben! Husker en gang etter en fest, da røk 3stk basser og 2stk diskanter he he. Tror de tok vare på den ene bassen, da de aldri hadde sett noe liknende. Voicecoilenformeren hadde hatt så langt utsving at den hadde hoppet helt ut av svingspolegapet, og bommet på returen he he... Så elementet så helt vridd ut!
    Skal nok sies at det ble festet litt hardere på den tiden;)8)
    Jeg hadde samme oppsett, men bi-ampet og koblet på en NAD 106. Gode minner.
     

    Brommle

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Ja denne h360 var en deilig forsterker.. Kraftplugg med eleganse som jeg har fått hørt til nå! dønn stille lydbilde, ingen trafosum fra de gamle nadene hehe.. og sub elementene på arendal towerne har fått mye mer skyv nå (bare for å nevne noen ting). Skulle bare ønske den hadde support for spotify connect, kanskje noen firmware update fikser dette?

    Ett problem jeg har er å få igang DACen. Toslink fra pc til amp = ingen lyd. Streaming fra mobil med bubble upnp til hegeln virker jævlig bra lydkvalitetsmessig, men musikken stopper opp, appen er treig, tar lang tid å bytte sang, ingen autoplay osv... hjelp!
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Ja denne h360 var en deilig forsterker.. Kraftplugg med eleganse som jeg har fått hørt til nå! dønn stille lydbilde, ingen trafosum fra de gamle nadene hehe.. og sub elementene på arendal towerne har fått mye mer skyv nå (bare for å nevne noen ting). Skulle bare ønske den hadde support for spotify connect, kanskje noen firmware update fikser dette?

    Ett problem jeg har er å få igang DACen. Toslink fra pc til amp = ingen lyd. Streaming fra mobil med bubble upnp til hegeln virker jævlig bra lydkvalitetsmessig, men musikken stopper opp, appen er treig, tar lang tid å bytte sang, ingen autoplay osv... hjelp!
    Kjøpte du en Hegel H360 i dag? Er jo fint at den koster 30K på tilbud. Det kan vel hende at også Hegel Røst og H90 kommer på tilbud denne uka (hhv. 13K og 10K).

    2018-black-week3.jpg
     

    TommyEL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.08.2018
    Innlegg
    61
    Antall liker
    41
    Spørsmål fra en nybegynner...hvordan står Hegel 360 seg mot en AW250R? Vanskelig å sammenligne kanskje...?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål fra en nybegynner...hvordan står Hegel 360 seg mot en AW250R? Vanskelig å sammenligne kanskje...?
    Sånn ren power så er det nok ikke så stor forskjell. Men H360 dobler effekt nedover til 4Ohm. Det er ett godt tegn.

    Hegel H360: Output power at 1% THD+N: 231.1W @ 8 ohms, 468.3 @ 4 ohms
    Output power at 10% THD+N: 281.3W @ 8 ohms, 564.7W @ 4 ohms

    AW250R: Rated output power
    8 ohms 2 x 250 W
    4 ohms 2 x 380 W
    2 ohms 2 x 625 W
    1 ohms 2 x 1100 W.

    Vet at Hegel hvertfall er stabil! ned i 2 Ohm.

    Mvh Aleksander
     

    bardust

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2014
    Innlegg
    30
    Antall liker
    20
    Sted
    Trondheim
    Ett problem jeg har er å få igang DACen. Toslink fra pc til amp = ingen lyd. Streaming fra mobil med bubble upnp til hegeln virker jævlig bra lydkvalitetsmessig, men musikken stopper opp, appen er treig, tar lang tid å bytte sang, ingen autoplay osv... hjelp!
    Jeg har en Chromecast Audio koplet med optisk til en H160, og jeg sliter også med Bubble upnp, men jeg har fått inntrykket av at det ligger mer i appen eller Google Home/Chromecasten enn i DACen til forsterkeren, da jeg ikke helt ser hvordan DACen skal kunne motvirke appen via toslink. Her kan det evt være noen issues med å bruke H360 som en DLNA klient, om det er det du gjør? Gratisversjonen av Bubble har også en del begrensninger, så det kan være noe der.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn