Hi-Fi forretninger Hegel på Hi-Fi Klubbem

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.992
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
HiFi-Klubbens slagord i gamle dager, "vi senker prisene" gjelder ikke lenger alltså.
Kan nok være at Hegel selv bestemmer litt her, samme som f.eks endel andre produsenter hos dem gjør. Tror nok vi kan se tilbud på Hegel, når lagrene skal tømmes pga. nye modeller, eller når det selges få enheter ;).
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.680
Antall liker
7.764
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
HiFi-Klubbens slagord i gamle dager, "vi senker prisene" gjelder ikke lenger alltså.
Man får i alle fall garanti på 6 år mot tidligere 2 år da, det har i mine øyne også en betydelig verdi :)
Kjøpsloven er 5år,så et år til eller fra spiller ingen rolle.
Regner med du sikter til Forbrukerkjøpslovens 5 år med reklamasjonsrett?
Reklamasjons og garanti er ikke det samme. Uansett kan det bety mye for en person som får problemer med et produkt som er mellom 5 og 6 år.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
HiFi-Klubbens slagord i gamle dager, "vi senker prisene" gjelder ikke lenger alltså.
Kan nok være at Hegel selv bestemmer litt her, samme som f.eks endel andre produsenter hos dem gjør. Tror nok vi kan se tilbud på Hegel, når lagrene skal tømmes pga. nye modeller, eller når det selges få enheter ;).
Om det stemmer så tror jeg kanskje det vil påvirke salget av andre hi-end prudukter hos HiFi-Klubben, som f.eks Lyngdorf. Lyngdorf er vel nært beslekta NAD som nærmest kan sees på som HiFi-Klubbens eget merke?
Dette er vel isåfall noe de har tatt med i regnestykket når de har forhandla med Hegel.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
HiFi-Klubbens slagord i gamle dager, "vi senker prisene" gjelder ikke lenger alltså.
Den tiden HiFi klubben slo seg opp og overtok merker som Denon, NAD, Snell osv lå bruttofortjenesten på sånne type konsumvarer hos den tradisjonelle radiobransjen på ca 70%. Da var det lett å gjøre produktene 30-40% billigere.
I dag er situasjonen en helt annen.

I dag er det vel bare disse sære audiofile butikkene med utstyr i den riktig høyt prisede enden av skalaen som stundom har fortjenestemarginer som var vanlig i gamle dager.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Jeg skal ikke gjøre denne tråden til en agenda mot HIFi klubben. Tror det er vanskelig å få denne type butikk til å gå bra i dag.
Men klubb konseptet har vel egentlig bare være en markedsføring gimmick. Kan ikke huske at prisene gikk ned på verken Denon eller NAD når HIFi klubben kom tli Norge.
Dette er historie. Ønsker Hegel og klubben til lykke med samarbeidet i dagens marked.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ringte klubben i dag og fikk bekreftet at prisene blir uforandret i forhold til Soundgarden, pluss at de ikke hadde lov å slå av en krone...
Leverandør har ikke lov til å diktere prissnivået, de kan bare sette anbefalt veiledende pris.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes det er spennende at Hegel tar dette steget, det virker for meg som å være et naturlig steg å ta hvis de ikke er helt fornøyd med tingenes tilstand. Virker fornuftig å gå til den største aktøren med flest butikker og solid økonomi.

Blir jo foøvrig interessant å se butikk-krigen mellom NAD og Hegel når/om NAD begynner med Purifi-moduler på flere av sine modeller og da leverer bedre, kraftigere, mindre, vakrere og sannsynligvis også billigere forsterkere enn Hegel.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Elkjøp og Power er vel størst.
Hadde vert konge å handle der, lett tilgjengelig for alle. Bare synd at det hadde neppe funket.
Husker Elkjøp hadde Abrahamsen. Ikkje fa.. at jeg fikk høre det noen gang. Var ofte innom. Enslig forsterker alene litt oppe i ei hylle uten ledninger og heller ikke noe som helst i nærheten, nedstøvet.

Hegel hos klubben blir nok bra
 

Dalix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2019
Innlegg
121
Antall liker
47
Blir nok bra, ingen soundgarden her lenger. Elkjøp her hadde alt av hifi stuet mot en liten vegg, ingenting oppkoblet. Ser ikke ut som det blir satset noe på. Mest BT høyttalere av ymse fabrikat. Veldig bra at man snart kan ta og føle på Hegel i Tromsø igjen.
 
M

MusicBear

Gjest
Blir jo foøvrig interessant å se butikk-krigen mellom NAD og Hegel når/om NAD begynner med Purifi-moduler på flere av sine modeller og da leverer bedre, kraftigere, mindre, vakrere og sannsynligvis også billigere forsterkere enn Hegel.
NAD gir klart mye for pengene, så mye at det kan bli en hard nøtt overfor Hegel. Så langt, er NADs Master serie sober og trolig klasser mer eksklusiv hva designuttrykk angår, og disse i større utvalg kan bli en enda større nøtt å knekke overfor Hegel. Dette, et par tre år frem i tid, mener jeg er et spennende tema disse to merker i mellom.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Blir jo foøvrig interessant å se butikk-krigen mellom NAD og Hegel når/om NAD begynner med Purifi-moduler på flere av sine modeller og da leverer bedre, kraftigere, mindre, vakrere og sannsynligvis også billigere forsterkere enn Hegel.
NAD gir klart mye for pengene, så mye at det kan bli en hard nøtt overfor Hegel. Så langt, er NADs Master serie sober og trolig klasser mer eksklusiv hva designuttrykk angår, og disse i større utvalg kan bli en enda større nøtt å knekke overfor Hegel. Dette, et par tre år frem i tid, mener jeg er et spennende tema disse to merker i mellom.

Tror egentlig ikke at Hegel og Nad er direkte konkurrenter. Uansett glad for at Hegel kommer i et større forhandlernett som gjør at flere kan få mulighet til å høre på disse flotte produktene. Så får det bli opp til den enkelte om dem velger Hegel, Nad eller noe annet.
 

hififredd

Medlem
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
6
Antall liker
5
Hegel vokser selv om HiFimarkedet minsker. Merker forsvinner og den ene blir kjøpt opp av den andre. Butikker rundt om i verden dør, Soundgarden har slitt og de 6 butikkene som er igjen er de som faktisk tjener penger, kudos til dem. Men hvis vi vil ha Hegel i framtiden, med nye gode produkter hvert eneste år så må vi også se endringer. Hegel i HFK er jo det som kan gjøre at hjemmemarkedet kan konkurrere med resten av verden. Ta en tur innom HFK. Butikkene er fulle av kunder som handler og som er interessert. Det er der Ola Nordmann drar for å få god lyd. HFK gir 26 utsalgssteder i Norge, på steder som Sarpsborg, Moss, Skien, Hamar Kongsberg, Grimstad, Lillehammer, Ski Steder som ikke har hatt en SG butikk som nå får Hegel midt i sentrum.

At prisene var lavere handlet jo om å hoppe over distributøren og gå rett til produsenten. Noe både SG og HFK gjør med Hegel. At HFK holder prisene er også en viktig utvikling for Hegel i Norge. Nå tipper jeg SG har ryddet opp så kraftig at tidene med prisdumping uansett er over.

Jeg har sterke bånd til alle tre og ønsker alle lykke til, vi trenger dem alle i vår lille norske HiFi verden.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er samtidig viktig å forstå at Hifiklubben er stor fordi det meste som selges der er rimelige greier. Folk er generelt sett ikke villig til å betale et års overskudd for en forsterker, høyttaler eller dac.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Hos Soundgarden/Hifisenterkjeden har jeg handlet følgende opp igjennom tiden:
Projektor, Hegel cdp 2A, cdp 4A, Primare SPA20, Martin Logan Ascend i, Martin Logan Clarity, Hegel H160, 2xSVS sb2000, SVS pb4000, ProJect Xtension 9, Sonus Faber Sonetto VIII pluss noe rimeligere greier som bluray-spiller, Audio Pro, Geneva og småtterier, og har alltid fått rabatten som skulle til for at jeg faktisk har giddet å kjøpe greiene. (10-25 %)

Hos HF-klubben har de ikke gitt ei krone i avslag, noe som har bidratt sterkt til at jeg har handlet fint lite der, bortsett fra noen utgåtte modeller fra Blusound Node som var returnert av tidligere kunde.

Om andre tenker som meg, "gi meg LITT rabatt så slår jeg til" så er jeg ikke så helt sikker på om dette er det beste for Hegel.
 
M

MusicBear

Gjest
Det er samtidig viktig å forstå at Hifiklubben er stor fordi det meste som selges der er rimelige greier. Folk er generelt sett ikke villig til å betale et års overskudd for en forsterker, høyttaler eller dac.
Men båter, hytter og annet "må-ikke-ha-varer" som koster titusener eller hundretusener, kjøpes over hele landet.
Egentlig litt rart, at ikke enda flere er mer interessert i musikk, og bruker mer penger der.

Well well, vi som vet å nyte god musikk opp til 365 dager i året, vi får balsam i sjelen og ro i sinnet.
Så kan andre fin-skrape kjølen på seilbåten, som deretter skal nytes et par tre måneder i året :)
 
C

cruiser

Gjest
Hos Soundgarden/Hifisenterkjeden har jeg handlet følgende opp igjennom tiden:
Projektor, Hegel cdp 2A, cdp 4A, Primare SPA20, Martin Logan Ascend i, Martin Logan Clarity, Hegel H160, 2xSVS sb2000, SVS pb4000, ProJect Xtension 9, Sonus Faber Sonetto VIII pluss noe rimeligere greier som bluray-spiller, Audio Pro, Geneva og småtterier, og har alltid fått rabatten som skulle til for at jeg faktisk har giddet å kjøpe greiene. (10-25 %)

Hos HF-klubben har de ikke gitt ei krone i avslag, noe som har bidratt sterkt til at jeg har handlet fint lite der, bortsett fra noen utgåtte modeller fra Blusound Node som var returnert av tidligere kunde.

Om andre tenker som meg, "gi meg LITT rabatt så slår jeg til" så er jeg ikke så helt sikker på om dette er det beste for Hegel.
Selvbedrag er en fin ting. Jeg syns derimot villedende priser og rabattordninger er no herk. Jeg vil gjerne betale det samme som alle andre for et produkt, jeg ønsker at det skal være enkelt å undersøke om prisen er konkurransedyktig i forhold til konkurrentene og jeg vil helst handle på nett.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Hos Soundgarden/Hifisenterkjeden har jeg handlet følgende opp igjennom tiden:
Projektor, Hegel cdp 2A, cdp 4A, Primare SPA20, Martin Logan Ascend i, Martin Logan Clarity, Hegel H160, 2xSVS sb2000, SVS pb4000, ProJect Xtension 9, Sonus Faber Sonetto VIII pluss noe rimeligere greier som bluray-spiller, Audio Pro, Geneva og småtterier, og har alltid fått rabatten som skulle til for at jeg faktisk har giddet å kjøpe greiene. (10-25 %)

Hos HF-klubben har de ikke gitt ei krone i avslag, noe som har bidratt sterkt til at jeg har handlet fint lite der, bortsett fra noen utgåtte modeller fra Blusound Node som var returnert av tidligere kunde.

Om andre tenker som meg, "gi meg LITT rabatt så slår jeg til" så er jeg ikke så helt sikker på om dette er det beste for Hegel.
Selvbedrag er en fin ting. Jeg syns derimot villedende priser og rabattordninger er no herk. Jeg vil gjerne betale det samme som alle andre for et produkt, jeg ønsker at det skal være enkelt å undersøke om prisen er konkurransedyktig i forhold til konkurrentene og jeg vil helst handle på nett.
Villedende priser er en fin ting. Jeg synes derimot full pris og null rabatt er no herk. Jeg vil gjerne betale mindre enn det som står på prislappen for et produkt, jeg ønsker at det skal være enkelt å få en enda mer konkurransedyktig pris i forhold til konkurrentene og jeg vil helst handle i butikk så jeg vet hva jeg kjøper.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Villedende priser er en fin ting. Jeg synes derimot full pris og null rabatt er no herk. Jeg vil gjerne betale mindre enn det som står på prislappen for et produkt, jeg ønsker at det skal være enkelt å få en enda mer konkurransedyktig pris i forhold til konkurrentene og jeg vil helst handle i butikk så jeg vet hva jeg kjøper.
Det du ønsker er egentlig følelsen av å ha gjort en god handel og betalt litt mindre enn hva du tror andre har betalt for samme produkt ?
Så legger butikkene heller litt på prislappen, gir litt feel good rabatt til de som maser, og det blir et mer uoversiktlig prisbilde i markedet.
Jeg antar Hegel vil bort fra det fordi de lett kan få et billigstempel, de som alltid er på salg, noe som på sikt vil kunne påvirke hvilke priser de kan ta for produktene.
Forstår godt om Bent Holter vil ha produktene sine vekk fra prutebutikkene.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er samtidig viktig å forstå at Hifiklubben er stor fordi det meste som selges der er rimelige greier. Folk er generelt sett ikke villig til å betale et års overskudd for en forsterker, høyttaler eller dac.
Men båter, hytter og annet "må-ikke-ha-varer" som koster titusener eller hundretusener, kjøpes over hele landet.
Egentlig litt rart, at ikke enda flere er mer interessert i musikk, og bruker mer penger der.

Well well, vi som vet å nyte god musikk opp til 365 dager i året, vi får balsam i sjelen og ro i sinnet.
Så kan andre fin-skrape kjølen på seilbåten, som deretter skal nytes et par tre måneder i året :)
Eller nyte begge deler.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Villedende priser er en fin ting. Jeg synes derimot full pris og null rabatt er no herk. Jeg vil gjerne betale mindre enn det som står på prislappen for et produkt, jeg ønsker at det skal være enkelt å få en enda mer konkurransedyktig pris i forhold til konkurrentene og jeg vil helst handle i butikk så jeg vet hva jeg kjøper.
Det du ønsker er egentlig følelsen av å ha gjort en god handel og betalt litt mindre enn hva du tror andre har betalt for samme produkt ?
Så legger butikkene heller litt på prislappen, gir litt feel good rabatt til de som maser, og det blir et mer uoversiktlig prisbilde i markedet.
Jeg antar Hegel vil bort fra det fordi de lett kan få et billigstempel, de som alltid er på salg, noe som på sikt vil kunne påvirke hvilke priser de kan ta for produktene.
Forstår godt om Bent Holter vil ha produktene sine vekk fra prutebutikkene.
Jeg tenker aldri over hva andre har betalt for produktet, men er derimot litt mer tilfredsstilt når jeg evt kan bruke mellomlegget på noe annet jeg trenger, så kan andre dra kortet for det som står på prislappen, eller få enda mer rabatt enn meg.
Det kan jo saktens hende at Bent Holter ønsker en forhandler med fler utsalgssteder enn SG som kun har i 6 i hele Norge. HFK har 26, og dermed langt fler i utstilling som nok trigger kjøpslyst hos publikum, men for å få et riktig svar, annet enn spekulasjon om årsaken, så vil en e-post til hegel kanskje gi svar på det. Jeg er ikke så sikker på at Hegel får et billigstempel av at butikken tar litt mindre avanse ved et salg til meg.

Bare sånn for ordens skyld... -er det en uting av meg å spørre forhandler om et tilbud på noe jeg har lyst på når det ikke er flunka nytt i markedet? Er det noe -man- mener jeg skal slutte med? Var det idioti av meg å betale litt mindre for den CDP 4A i 2004, eller spørre om litt kvantumsrabatt ved kjøp av 3 subwoofere?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Bare sånn for ordens skyld... -er det en uting av meg å spørre forhandler om et tilbud på noe jeg har lyst på når det ikke er flunka nytt i markedet? Er det noe -man- mener jeg skal slutte med? Var det idioti av meg å betale litt mindre for den CDP 4A i 2004, eller spørre om litt kvantumsrabatt ved kjøp av 3 subwoofere?
Nei, selvsagt ikke, men hver gang en butikk sier ja så øker den også neste kundes forventninger om det samme. Og det gjelder selvsagt andre butikker som selger det samme produktet. Hvorpå det påvirker forbruker sin oppfatning og forventninger til produsenten/merket.

Og nei, en e-post til Hegel vil ikke gi svar på det. I bestefall vil de gi et nonsense bla-bla-svar sikker om flere butikker etc., men noe som helst om butikkenes prising tar de seg nok i akt for å kommentere.
 
  • Liker
Reaksjoner: AOC

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.595
Antall liker
3.131
Torget vurderinger
0
Jeg tenker aldri over hva andre har betalt for produktet, men er derimot litt mer tilfredsstilt når jeg evt kan bruke mellomlegget på noe annet jeg trenger, så kan andre dra kortet for det som står på prislappen, eller få enda mer rabatt enn meg.
"Bruke" mellomlegget ???

Kjøper noen virkelig "rabatten" og tror at de har penger tilovers... :rolleyes:

Ja, det er helt normalt og folk betaler gjerne for den go'følelsen - mer effektivt enn "snake oil" uansett ;)
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Jeg tenker aldri over hva andre har betalt for produktet, men er derimot litt mer tilfredsstilt når jeg evt kan bruke mellomlegget på noe annet jeg trenger, så kan andre dra kortet for det som står på prislappen, eller få enda mer rabatt enn meg.
"Bruke" mellomlegget ???

Kjøper noen virkelig "rabatten" og tror at de har penger tilovers... :rolleyes:

Ja, det er helt normalt og folk betaler gjerne for den go'følelsen - mer effektivt enn "snake oil" uansett ;)
Du skjønte sikkert hva jeg mente. :p
Mindre penger brukt et sted gir penger til overs, som kan brukes et annet sted.
 
C

cruiser

Gjest
Villedende priser gjør jo bare at man betaler mer for en vare inkl rabatt enn hva man hadde gjort om det hadde vært et transparent prisbilde og effektiv konkurranse. Men det er jo åpenbart at noen går på limpinnen å trur de gjør en god handel.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
3.484
Torget vurderinger
4
Villedende priser gjør jo bare at man betaler mer for en vare inkl rabatt enn hva man hadde gjort om det hadde vært et transparent prisbilde og effektiv konkurranse. Men det er jo åpenbart at noen går på limpinnen å trur de gjør en god handel.
Er enig for rimeligere utstyr hvor pris er lav i forhold til faktisk kostnad men for dyrer hifi er det nok ikke så enkelt. High End Priser er vel pr def villendende....
 
C

cruiser

Gjest
Det er fortsatt bare selvbedrag. Man tror man gjør en god handel, i realiteten får forhandleren det de vil ha for produktet.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Folk kjøper ofte rabatter, ikke prisen. Uansett har butikker og leverandører en target dekningsgrad som bør oppnås. På produkter man aldri ser særlig kampanjer på kan man anta at dekningsgraden er svært lav - type Devialet ol, men det er jo ikke slik at det hyler av overskudd i bransjen generelt sett.

Hifi er ferskvare og det kreves derfor kort omsetningstid. Hvis man ikke får solgt til ønskede priser, så må man selge billig for å ikke brenne inne med varene i all evighet.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Det er fortsatt bare selvbedrag. Man tror man gjør en god handel, i realiteten får forhandleren det de vil ha for produktet.
Mener du at det er en bedre handel å betale 60.000,- for noe greier fremfor å betale 54.000,- for det? Har en da bedratt seg selv når en slapp unna med 6 lapper rimeligere enn hva forhandler ønsker i utgpkt? Dette må du forklare nærmere...
 
C

cruiser

Gjest
Altså, det er egentlig ikke så vanskelig. Et produkt til 45k kan enten prises til 45k å ikke gi noen rabatt, eller det kan prises til 60k å gi kunden 15k i rabatt. Uansett så får selger det han vil ha for produktet. Ved sistnevnte så kan man lure seg seg til å tro man gjør en kjempehandel, men det gjør man jo ikke.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
135
Antall liker
154
Sted
Bodø
Siden denne tråden har begynt å skli ut,hva skal vi med fysiske butikker ? Er det ikke bedre å få nettbutikker og heller få 5-10 tusen i avslag på en H390. Er vi ikke fornøyd med den, så er det jo bare å sende H390'en i retur innen 14 dager.Det klages jo på at det ikke er nok bare lytte rom flere steder i butikker,for lite kompetente folk osv. Nei avskaff alt av fysiske butikker og få ned priser ,så kan vi heller stole på hifi bladene og youtube filmer .
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
...eller man kan stole på at forskning faktisk virker og at man kan spå lydmessige resultater utifra objektive målinger. For min del trenger jeg ikke butikker for å finne ut av hva jeg skal kjøpe, men jeg trenger butikker for å holde liv i interessen og, ikke minst, kickstarte oppgraderingsbehovet i ny og ne.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.367
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
1
Altså, det er egentlig ikke så vanskelig. Et produkt til 45k kan enten prises til 45k å ikke gi noen rabatt, eller det kan prises til 60k å gi kunden 15k i rabatt. Uansett så får selger det han vil ha for produktet. Ved sistnevnte så kan man lure seg seg til å tro man gjør en kjempehandel, men det gjør man jo ikke.
Tror du bransjen legger til prutningmonn i tillegg til normal avanse? Tror du den forretningen som gjør det beholder konkurransedyktigheten sin i forhold til andre forretninger med andre merker, eller gjør de andre/alle det også?
Den som da ikke spør om rabatt betaler da både normalavansen OG potensielt 'prutebuffer'.
Nuff said.
 
C

cruiser

Gjest
Nei de gjør jo ikke det(beholder konkuransedyktigheten). Enten så går de konkurs eller så er det en promperomsbedrift på si for å finansiere eget forbruk. Unntakene er de bedriftene som ikke drives som et teppemarked i Marokko, de tjener penger.

Forøvrig så vet jo (nesten) alle at bransjen legger til prutningsmonn i sine veiledende priser.
 
Sist redigert av en moderator:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Altså, det er egentlig ikke så vanskelig. Et produkt til 45k kan enten prises til 45k å ikke gi noen rabatt, eller det kan prises til 60k å gi kunden 15k i rabatt. Uansett så får selger det han vil ha for produktet. Ved sistnevnte så kan man lure seg seg til å tro man gjør en kjempehandel, men det gjør man jo ikke.
Tror du bransjen legger til prutningmonn i tillegg til normal avanse? Tror du den forretningen som gjør det beholder konkurransedyktigheten sin i forhold til andre forretninger med andre merker, eller gjør de andre/alle det også?
Den som da ikke spør om rabatt betaler da både normalavansen OG potensielt 'prutebuffer'.
Nuff said.
Noen som vet hva en Adyton forsterker koster?
Jeg mener hva den virkelig (!) koster ?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ringte klubben i dag og fikk bekreftet at prisene blir uforandret i forhold til Soundgarden, pluss at de ikke hadde lov å slå av en krone...
Leverandør har ikke lov til å diktere prissnivået, de kan bare sette anbefalt veiledende pris.
Er du helt sikker på det? Forhandler kan nekte å selge til butikker om de ønsker. Hvorfor tror du Apple-produkter holder seg så bra i pris selv når de er flere år gamle? Om noen prøver på noe smart som Apple ikke liker; så får ikke butikken/kjeden produkter levert lengre ;) En produsent/forhandler kan selge til hvem de vil; eventuelt ikke selge. Det er ingen regler som styrer dette. Så er man en stor nok aktør holder man hard hånd på prisene for å ikke ødelegge markedet fullstendig. Helt normal strategi for de som har den muligheten.
 
X

X186841

Gjest
Er det denne du tenker på coolio ?

Kapittel 3. Forbudte konkurransebegrensninger
§ 10.Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak
Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i

a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det denne du tenker på coolio ?
Det er denne, ja. Takk :)

Er du helt sikker på det? Forhandler kan nekte å selge til butikker om de ønsker. Hvorfor tror du Apple-produkter holder seg så bra i pris selv når de er flere år gamle? Om noen prøver på noe smart som Apple ikke liker; så får ikke butikken/kjeden produkter levert lengre ;) En produsent/forhandler kan selge til hvem de vil; eventuelt ikke selge. Det er ingen regler som styrer dette. Så er man en stor nok aktør holder man hard hånd på prisene for å ikke ødelegge markedet fullstendig. Helt normal strategi for de som har den muligheten.
Helt sikker. Jobber på leverandørsiden selv og dette er stadig et aktuelt tema.
Når det kommer til Apple så kan de velge hvem de vil selge til så lenge de har konkurrenter og ikke er i en dominerende stilling i markedet. Én måte de kan regulere prisene på er tvang via dette hullet i loven, en annen er å sette innkjøpsprisene til butikkene høyt.
Jeg tipper det er elendige marginer på Apple-produkter og at det er derfor man aldri får gode tilbud på det.
 
Topp Bunn