Hi-Fi forretninger Hegel på Hi-Fi Klubbem

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
960
jobbet på elkjøp en gang i tiden, latterlige marginer på det meste. solgte ofte med tap. men kabler var gode greier :rolleyes:
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er det denne du tenker på coolio ?
Det er denne, ja. Takk :)

Er du helt sikker på det? Forhandler kan nekte å selge til butikker om de ønsker. Hvorfor tror du Apple-produkter holder seg så bra i pris selv når de er flere år gamle? Om noen prøver på noe smart som Apple ikke liker; så får ikke butikken/kjeden produkter levert lengre ;) En produsent/forhandler kan selge til hvem de vil; eventuelt ikke selge. Det er ingen regler som styrer dette. Så er man en stor nok aktør holder man hard hånd på prisene for å ikke ødelegge markedet fullstendig. Helt normal strategi for de som har den muligheten.
Helt sikker. Jobber på leverandørsiden selv og dette er stadig et aktuelt tema.
Når det kommer til Apple så kan de velge hvem de vil selge til så lenge de har konkurrenter og ikke er i en dominerende stilling i markedet. Én måte de kan regulere prisene på er tvang via dette hullet i loven, en annen er å sette innkjøpsprisene til butikkene høyt.
Jeg tipper det er elendige marginer på Apple-produkter og at det er derfor man aldri får gode tilbud på det.
Det er faktisk svært dårlige marginer på veldig mange hifi-produkter også; uten å nevne hvor jeg har fått denne infoen fra så er det relativt lave marginer på det meste av utstyr. Så jeg skjønner ikke hvordan diverse butikker overlever (kabler og annet tilbehør er helt tydelig hvor de gode marginene ligger).

Ref Apple så er det som du sier ikke veldig gode marginer, men om en butikk-kjede (elkjøp f.eks) dumper prisene med tap for å få boostet salget av tilbehør med gode marginer så blir de straffet med manglende leveranser etterpå har jeg hørt rykter om.

Det er vel ikke umulig at de større leverandørene innen hifi opererer på samme måte (ref B&W på hifiklubben osv).

Ref B&W; de holder også verdien ekstremt bra på bruktmarkedet (ikke bare i Norden). Neppe tilfeldig.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er faktisk svært dårlige marginer på veldig mange hifi-produkter også; uten å nevne hvor jeg har fått denne infoen fra så er det relativt lave marginer på det meste av utstyr. Så jeg skjønner ikke hvordan diverse butikker overlever (kabler og annet tilbehør er helt tydelig hvor de gode marginene ligger).

Ref Apple så er det som du sier ikke veldig gode marginer, men om en butikk-kjede (elkjøp f.eks) dumper prisene med tap for å få boostet salget av tilbehør med gode marginer så blir de straffet med manglende leveranser etterpå har jeg hørt rykter om.

Det er vel ikke umulig at de større leverandørene innen hifi opererer på samme måte (ref B&W på hifiklubben osv).

Ref B&W; de holder også verdien ekstremt bra på bruktmarkedet (ikke bare i Norden). Neppe tilfeldig.
Enkelte ting i bransjen har veldig dårlig margin, har feks hørt rykter om et sted mellom 15-20 % dekningsgrad på noe fancy livsstilsprodukter. Det er ingenting og vil føre til scenarioer hvor selger ender opp med å tape penger dersom et par reklamasjoner skulle skje etter 2 år.
Jeg vil anta at man har relativt lave marginer på elektronikk og en del høyere på høyttalere. Er ikke rent sjelden man ser både 30, 40 og 50% avslag på høyttalere, men veldig sjelden på elektronikk. På fine kabler ligger sikkert DG på noen tusen prosent, noe som bør få en og annen skrapnisse til å revurdere konseptet om at pris=kvalitet. Tilbehør og duppedingser er hvor pengene ligger. Dersom man er glad i nærbutikkene sine bør man fra tid til annen kjøpe litt småskrot også, ikke bare tv'en på tilbud ;)
 
Topp Bunn