Heed's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen som har erfaring med Heed Obelisk integrert forsterker, og Obelisk dac?
    Virker som det er smålekre saker dette.
    Skal evt brukes sammen med Duo Omega. Kilder skal være tvboks, spotify, blueray og lossless filer, styrt av bøgfjøl.

    /Per Olav
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har ikke prøvd den engang, rett på direct og inn i pre-ampen. Kilden er Macbook Pro gjennom USB og AppleTV gjennom optisk.
    Hva skal du bruke AES/EBU inngangen til?
    Har drivverk og kabel fra før med AES/EBU og liker veldig godt den Kimberkabelen jeg har, men det går an å finne alternativer til det.
    Er ihverfall oppsatt på å teste en slik, og se hvordan den står seg mot en 4 år gammel AN dac.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har ikke prøvd den engang, rett på direct og inn i pre-ampen. Kilden er Macbook Pro gjennom USB og AppleTV gjennom optisk.
    Hva skal du bruke AES/EBU inngangen til?
    Har drivverk og kabel fra før med AES/EBU og liker veldig godt den Kimberkabelen jeg har, men det går an å finne alternativer til det.
    Er ihverfall oppsatt på å teste en slik, og se hvordan den står seg mot en 4 år gammel AN dac.
    Kunne tatt med min, men oddsen for at vi bor nær hverandre er vel lik 0 :/
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Neutrik har fine AES til S(ony)/P(hillips)DIF konvertere

    ;)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har ikke prøvd den engang, rett på direct og inn i pre-ampen. Kilden er Macbook Pro gjennom USB og AppleTV gjennom optisk.
    Hva skal du bruke AES/EBU inngangen til?
    Har drivverk og kabel fra før med AES/EBU og liker veldig godt den Kimberkabelen jeg har, men det går an å finne alternativer til det.
    Er ihverfall oppsatt på å teste en slik, og se hvordan den står seg mot en 4 år gammel AN dac.
    Kunne tatt med min, men oddsen for at vi bor nær hverandre er vel lik 0 :/
    Snillt det, men det blir nok litt langt til Vestfossen. Men du er selvfølgelig velkommen hvis du er på disse kanter.
    Får nok ta en prat med NEVATON etterhvert.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ta med en fres til meg hvis du tar turen. ;)
    Har ikke prøvd den engang, rett på direct og inn i pre-ampen. Kilden er Macbook Pro gjennom USB og AppleTV gjennom optisk.
    Hva skal du bruke AES/EBU inngangen til?
    Har drivverk og kabel fra før med AES/EBU og liker veldig godt den Kimberkabelen jeg har, men det går an å finne alternativer til det.
    Er ihverfall oppsatt på å teste en slik, og se hvordan den står seg mot en 4 år gammel AN dac.
    Kunne tatt med min, men oddsen for at vi bor nær hverandre er vel lik 0 :/
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ta med en fres til meg hvis du tar turen. ;)
    Har ikke prøvd den engang, rett på direct og inn i pre-ampen. Kilden er Macbook Pro gjennom USB og AppleTV gjennom optisk.
    Hva skal du bruke AES/EBU inngangen til?
    Har drivverk og kabel fra før med AES/EBU og liker veldig godt den Kimberkabelen jeg har, men det går an å finne alternativer til det.
    Er ihverfall oppsatt på å teste en slik, og se hvordan den står seg mot en 4 år gammel AN dac.
    Kunne tatt med min, men oddsen for at vi bor nær hverandre er vel lik 0 :/

    Tar gjerne en tur til deg prnesse! Og du har jo oppgradert noe satans siden Audiovector rælet :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Etter ett par - tre låter så vil jeg jo si det. Kanskje til og med veldig greit.
    Stått på noen timer med strøm men ikke vært i bruk før nå så trenger kanskje noen timer på å "løsne"

    Kontra M2, smalere/trangere, det hjelper nok med noen timer på nakken.
    Klangmessig, mørk - halv varm, slettes ikke helt ulik AN pre'n.

    Fikk desverre med feil kontroll fjerner....men får styrt volume.
    Og litt uvant med så "lav" gain ;)


    edit. gain = 10db (M2 = 22-23db)
    Brukes sammen med "svampen"

    /jan
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Cool! Digger jo designet!

    Skeptisk til om den hamler opp med selveste Thor men skal aldri si aldri
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Cool! Digger jo designet!

    Skeptisk til om den hamler opp med selveste Thor men skal aldri si aldri
    Herlige bokser :)
    Om den hamler opp med Thor...nja. Må nesten testes ut i eget anlegg.
    Samme gjelder iofs vs M2.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Flyttet over dac kortet til pre, færre bokser, ett kabel par mindre.
    Funker au :rolleyes:

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Når du først er her Nev.
    Ser det er plass til 2 "innstikks kort"
    Kan man i så fall kjøre både phono og dac kort ?

    Og, det finns 2 (typer) dac kort ?


    edit.
    Tror jeg fant ut av det. Riaa kortet passer bare i ene slot'et, dac kan brukes i begge men skal stå i slot "1" (hvis alene?)
    Dactil 1.2 kort, utrolig hva en finner ut på google :p

    /jan
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kult!
    Duganes stue annlegg mao.

    En sånn og ett par trio feks
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.101
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    vinylkort 1.0 kan settes inn, og det er bare en DAC kort --> dactilus 1.2
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Og jeg må innrømme, sitter langt inne :cool:, at den her komboen spiller veldig bra her.

    HeedObeliskPreAmplifier.jpg


    +

    heed-audio-obelisk-px-dedicated-power-supply-black-front.JPG


    /jan
     

    Qrsiv

    Fersking
    Ble medlem
    22.02.2009
    Innlegg
    3
    Antall liker
    4
    Sted
    Bergen
    Jeg har hatt Heed Obelisk Si + X2 i et par år nå! Utrolig fornøyd! Hvis det er noen andre her ute som har, eller har hatt denne forsterkeren så vil jeg gjerne høre hva slags høyttalere man liker med forsterkeren!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Jeg har hatt Heed Obelisk Si + X2 i et par år nå! Utrolig fornøyd! Hvis det er noen andre her ute som har, eller har hatt denne forsterkeren så vil jeg gjerne høre hva slags høyttalere man liker med forsterkeren!
    Hva bruker du Heed på, høytalere altså ?

    /jan
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Korttest : Heed Obelisk SI

    Pakket opp en Heed Obelisk si igår ettermiddag for å teste hvordan dette fungerer på Avantgarde.
    Obelisken var velvillig utlånt fra Moiz, da jeg er på søk etter en rimelig transistorbasert forsterker som skal stå sammen med et par AG Duo Omega (107db følsomhet).

    Si-modellen er en liten integrert sak på 2x35w. Transistor og horn i kombinasjon er for meg en litt vanskelig overgang når øra er innspilt på 2A3 rør.
    Heed er jo utrolig lekkert å se på, men kjerringa reagerte på at den hvite lille forsterkeren havna på benken og stakk seg ut blant alt det sorte, så hvite komponenter kan jeg heldigvis glemme å dra i hus :rolleyes:.

    Tilkobling gikk jo forsåvidt greit, litt pinglete høyttalerterminaler som sitter litt for tett etter min smak, men benytter man bananplugger går kabelskifte veldig fint. Lydkilder som er benyttet er CD: Stello drivverk CDT100 og AN 2.1b sign.Dac, Vinylsnurre: Well Tempered Classic m DV 20x2L og Trichord Diablo Riaa. Høyttalere AG Duo Mezzo. Kabling er for det meste sølv.

    En rekke plater ble spilt både fra CD og Vinyl i løpet av noen kveldstimer.
    Hvordan låter så dette?
    Viktig å lese alt nedenfor med "horn"briller, så det som skrives er ikke representativt for annet enn mine horn og med mine komponenter.

    Det er detaljert. Stemmer, feks Kari Bremnes låter varmt nok til å passe på mine Mezzoer, men bare hvis Kari var helt alene. Både topp og bunn følger greit med. Når det blir flere instrumenter og mer komplekse lydbilder rotes det meste til og det virker som både dynamikk og rom forsvinner i ei stressende smørje. Omtrent som om cd'ene er kraftig komprimerte.
    Etter noen cd'er ble WT'en med Dire Straits Love Over Gold satt igang. Har en 1'stepressing i god kvalitet og Telegraph Road kjenner jeg godt lyden på. Det samme fenomenet skjer her også. Det rocker ikke, bass mellomtone og diskant er der, men det blir stressende å lytte til, flat lyd uten dynamikk og rom. Kari på vinyl får også samme resultat.
    Nedtur deluxe her altså.
    Hvilket får meg til å tenke på at impedansen kan være noe av grunnen, høyttalerne har 16Ohm. Hvor mye dette har å si kan sikkert noen fortelle mer om, da jeg ikke er noen kløpper på dette området.

    Det er også litt mye gain i potmeteret, når volumet skrus opp på kl 9:00 kan jeg nesten ikke være i rommet, og med volumet skrudd til 0 "lekker" det lyd ut. Før jeg konverterte til rør hadde jeg en Adyton Cordis 3b Sign. Den hadde 2 x 350w på utgangen i 8 ohm. Sammen med en god pre kunne jeg bruke volumknappen på kl 9 uten at jeg fikk øresus.

    Hva skal man lese eller tro etter en slik kort test?
    Punkt nr 1. Ikke tro på mirakler når du prøver en 10k kroners integrert på 300k kroners høyttalere.
    Punkt nr 2. Ikke alt passer til AG Duo Mezzo. Dette er vel ikke noe bombe akkurat.
    Punkt nr 3. Undertegnede er litt for nysgjerrig og burde vite bedre enn å begi seg hen til slike tester.
    Punkt nr 4. Ta denne lett useriøse testen med ei solid klype salt.

    Sikker på mange high-endere ville spådd dette utfallet på forhånd.

    Jeg tror nok Heed gjør mye riktig. Det er mye detaljer i lyden som strømmer ut, det er dyp bass, det er flott diskant, tilogmed fyldig mellomtone. På mine horn blir det allikevel ikke spesielt bra.

    Takk til Mujtaba hos Moiz for utlån.
    Skulle gjerne prøvd Dac'en i samme serien også, men det spørs om han tør låne meg noe mer?

    /Per Olav Bergh
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Synd det ikke klaffet bedre. Men som du skriver det er hos deg.

    Jaggu ikke sikker på "gain" i SI, men pre har >kun< 10db gain som igjen fungerer meget bra hos meg på 105db horn ;)
    Dvs, ikke noe problem å få spilt lavt nok og høyt på klokka 12-13. Noe jeg ikke kan med AN M2 (22-23db gain)
    En annen ting jeg kjenner igjen er det "rotete" lydbildet, men da var pre ny ut av eske. Den trengte en dag eller to for å våkne.
    Dac, mye av samme signaturen. Og igjen fungerte dac bra her. Manglet litt tyngde nedover kontra AN dac'en min men absolutt en dac å regne med.

    Men det er her hos meg.


    Skal få rablet ned noen ord etterhvert om pre - dac - riaa.
    Bare få kroppen i vater først.

    /jan
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lite liv her, noe må gjøres med det! ;)
    Grunnet god service fra blant andre Moiz og takket være JanR som gjorde meg oppmerksom på Heed, så står det nå en Questar MM og lyser (heldigvis behersket) blått i Ikeabenken min. :)

    Får ofte kjeft for treg utpakking, så kjører på litt her













    Kan oppgraderes med egen PSU, men foreløpig så er jeg veldig fornøyd og det er ikke noen bråkete switch mode heller....











    Kun MM, i stor grad basert på MM-delen fra storebror Quasar, og dermed enkel og grei.
    Jeg har tro på at kun MM til en viss sum er mer lyd for pengene enn en kombinert-RIAA med både MM og MC til samme pris.
    Så får jeg heller kjøpe step-up eller en Questar MC hvis det blir MC-PU på sikt.
    Prisen er 2800,- for Questar MM eller MC, og 2600,- for Q-PSU oppgradert strømforsyning.
    Heed kaller den medfølgende PSU for "wall-wart", men den er litt grøvre enn veggvorter flest og har ledning så den kan plasseres etter ønske.

    Ikke store boksen, men den holder seg såvidt på alle fire uten å bli vippet av signalkablene.
    EDIT: NB! det er slett og høyblank sort front på denne, og derfor reflekteres teppet i fronten.... Den er altså ikke ruglete :)










    Litt kjappe inntrykk fra de første par dagene.
    - Passe gain, men de med high-MC bør kanskje ha litt guff i preamp for å være sikre. Er omtrent likt i nivå med min Rega DAC, men så er det bra utgangsnivå på Exact PUen også.
    - Veldig bra på å undertrykke rillestøy men samtidig få frem detaljer.
    - Knallbra bassgjengivelse! Graver dypt og kraftig, men samtidig definisjon. En av de første a-ha opplevelser med Questar. :)
    - Kroppslig og dynamisk i mellomtone og topp, aldri slitsom og samtidig åpen og detaljert.

    Den startet godt, og øker på etterhvert. Heed selv sier minst 72 timer så jeg får følge med fremover om det blir enda bedre.
    MEGET godt fornøyd selv om jeg kommer fra Rotel Michi tidligere. MM blir fort autokorrigert til med mer i Word, det burde kanskje vært mye moro istedet?


    Hadde et par rimeligere Graham Slee innom før valget ble tatt, kommer noen ord om dem også etterhvert.

    Mvh
    RoDa
     

    Stene

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Innlegg
    242
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Kjempe fornøyd med min Heed Obelisk DA :). Og ikke minst super service hos Moiz!
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Har fått en Heed Canalot pre/headphone forsterker på prøve og den er mildt sagt jævlig god. Takk til en kjempe grei Moizer som er en god og seriøs selger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn