HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er noen alternativ der ute, men det kryr ikke. Mala har en som er uber-macho synes jeg, bare så synd at display er så lite jeg tviler på at en ser noe som helst om en sitter på mer enn 2 meter ifht drevet.. Og jeg ønsker jo å finne melodiene enkelt, ikke myse, for mye.. :)

    xindak.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.937
    Antall liker
    32.866
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nytt og billig - da er det vel Audiolab som gjelder ? Ellers tror jeg nok Pro-ject gjerne vil selge DAC'en også, derav fokus på hdmi koblingen. RS2 T funker utmerket hos meg med XLR kontakt i alle fall. Men den er litt liten og puslete i størrelsen :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nytt og billig - da er det vel Audiolab som gjelder ? Ellers tror jeg nok Pro-ject gjerne vil selge DAC'en også, derav fokus på hdmi koblingen. RS2 T funker utmerket hos meg med XLR kontakt i alle fall. Men den er litt liten og puslete i størrelsen :)
    Jeg synes Project ser griselekker ut, og det er veldig gjennomtenkt det de har fundert på når de lagde den. Men hvorfor ikke full size :) . Display er og veldig bra. Tipper du har rett ifht hdmi .
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes Project ser griselekker ut, og det er veldig gjennomtenkt det de har fundert på når de lagde den. Men hvorfor ikke full size :) . Display er og veldig bra. Tipper du har rett ifht hdmi .
    XLR-overføringen er strålende.
    Jo, jeg tror antakelig I2S er en splittet spindelvevtråd bedre, men på den annen side finnes det vel også enda bedre DAC'er enn ProJect sin der ute...

    Jeg er uansett en fan av det drivverket. Kan jo friste HCS med å ta det med i toalettmappa om et par uker, så han selv kan få høre. :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Snublet bort i eskene med cd plater her om dagen og tror faktisk jeg skal kikke etter ett drivverk jeg også etterhvert
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    XLR-overføringen er strålende.
    Jo, jeg tror antakelig I2S er en splittet spindelvevtråd bedre, men på den annen side finnes det vel også enda bedre DAC'er enn ProJect sin der ute...

    Jeg er uansett en fan av det drivverket. Kan jo friste HCS med å ta det med i toalettmappa om et par uker, så han selv kan få høre. :)
    Fristelser er alltid bra. Selv om ting som kommer fra "toalett-veska" di Håkon høres lett suspect ut.. Vurderer å tilkalle flere av den lokale mafiaen når lassemann og du kommer, men tror det skal gå bra.. Trivelig med treff 🙂

    FB_IMG_1603015288290.jpg



    F
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er noen alternativ der ute, men det kryr ikke. Mala har en som er uber-macho synes jeg, bare så synd at display er så lite jeg tviler på at en ser noe som helst om en sitter på mer enn 2 meter ifht drevet.. Og jeg ønsker jo å finne melodiene enkelt, ikke myse, for mye.. :)

    Vis vedlegget 671202
    Skikkelig drivverk er på en måte ett must, små bokser blir fort litt blodfattig for old school entusiaster :D
    P-03 fra Esoteric står høyt på lista, fin årgang fra 2008 ish.

    p03.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Skikkelig drivverk er på en måte ett must, små bokser blir fort litt blodfattig for old school entusiaster :D
    P-03 fra Esoteric står høyt på lista, fin årgang fra 2008 ish.

    Vis vedlegget 671361
    Kan skrive under på at P-03 graver dypt, og høyt. Ikke mye data fra rillene slipper unna her. Beste kombo og avspiller jeg har hatt i hus, denne blir ikke solgt. Før det skjer skal jeg sulte meg ned noen kilo eller selge en av motorsyklene.

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette ble en god dag, ihvertfall for denne hobbyen. Ihvertfall satser jeg på det.. Men en kan jo ikke vite.. Var å klipte klør, på bikkja, og stakk innom et sted. Der stod det en bærepose full med søkvskiver å venta. 200 spenn, så var den min. Forventningene var ikke så høye, har plukket opp komplett samling Duran Duran, dænsband og country før. Men idag var jeg heldig. Mye rock, rett og slett. Så smilet gikk nesten rundt i bolle-kjakene mine.. 🤪

    20201027_221343_1603833442398.jpg


    Trenden, både her og Face, er søte dyr, så jeg får legge ut et bilde av det, jeg og..

    FB_IMG_1603794638173.jpg


    Dagen toppet seg litt utover. Nei, ikke Esoteric, selvom det er et kongedrev. Ikke har jeg råd, jeg som knapt har gått "livets skole", dernest tror jeg god lyd ikke kommer mest ifra kilden alene.. Så hvorfor ikke skifte høyttalere? Det er og på moten, for meg har det dessverre, nesten vært det for ofte. Så fredag kan bli en fin dag.. Føler meg litt "forvillet", men det er de som har det verre..

    FB_IMG_1603832889371.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bytte høyttalere? Er det så lurt, da? De er jo noen virkelig spesielle og flotte greier de du har!
    Spennende, i granskauen og andre steder 😀👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bytte høyttalere? Er det så lurt, da? De er jo noen virkelig spesielle og flotte greier de du har!
    Spennende, i granskauen og andre steder 😀👍
    Om det er lurt.. Hmm.. Det er jeg usikker på.. Men trangen etter å prøve ble for stor. Gruer meg til bæringa, opp og ned, trappa men det er lenge siden nå. Utfordringene kommer nok, og treveis er ikke min favoritt. Du får komme innom når du er oppover igjen, du skal få mat 🙂

    FB_IMG_1603867778305.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hopper litt seint inn her, var jeg i markedet etter cdp/drev lå det vel en Yamaha cdx 1060 på börsen for litt siden, usikker på om det ligger der enda, til 1500,- den hadde jeg hanket hjem om jeg var i markedet.
    Den hadde jeg engang og vet det finns seriöse musikk elskere som bruker den fortsatt.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser den ligger der enda, men til bedre pris 1000,- ;)

    mvh
    Ja, så den. Men jeg er skeptisk til om jeg får tak i ny laser etc om noe skulle gå i stykker. Men dette var vel en av de bedre old school spillerne fra Yamaha ? Takk for tipset :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er som deg egentlig fan av fysiske formater. Men skal ærlig innrømme at etter at jeg ble overtalt til å prøve Roon, og strømming via NUC/Roon Rock og direkte inn i DAC. Har jeg ikke snudd meg tilbake. Har enda en vegg med de ca 1200 "mest spillte" cdene, og noen esker i kjelleren. Men de skal også pakkes ned før jeg evt velger å lagre/selge. Litt jobb er det jo å rippe det man har, men noen kvelder med laptoppen på bordet, og god musikk, så får man virkelig fart på jobben.
    Roon kombinert med egen harddisklagret musikk samt tilknyttet Tidal er uslåelig imho.
    Så nå får det fysiske formatet her hjemme bestå av vinyl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er som deg egentlig fan av fysiske formater. Men skal ærlig innrømme at etter at jeg ble overtalt til å prøve Roon, og strømming via NUC/Roon Rock og direkte inn i DAC. Har jeg ikke snudd meg tilbake. Har enda en vegg med de ca 1200 "mest spillte" cdene, og noen esker i kjelleren. Men de skal også pakkes ned før jeg evt velger å lagre/selge. Litt jobb er det jo å rippe det man har, men noen kvelder med laptoppen på bordet, og god musikk, så får man virkelig fart på jobben.
    Roon kombinert med egen harddisklagret musikk samt tilknyttet Tidal er uslåelig imho.
    Så nå får det fysiske formatet her hjemme bestå av vinyl.
    Det er akkurat samme situasjon i TKR Towers. Når rippingen først er gjort, er det enestående enkelt med Roon og Tidal. Dessuten slipper en å tenke på korrekturkretser, ved ripping leses cd-en til det er bitperfect.
    Mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, så den. Men jeg er skeptisk til om jeg får tak i ny laser etc om noe skulle gå i stykker. Men dette var vel en av de bedre old school spillerne fra Yamaha ? Takk for tipset :)
    Den koster 1000 kr og fungerer nå(?). La oss si at den takker for seg en eller annen gang og ny laser er å oppdrive. Hva vil det koste å anskaffe og sette inn en slik?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den koster 1000 kr og fungerer nå(?). La oss si at den takker for seg en eller annen gang og ny laser er å oppdrive. Hva vil det koste å anskaffe og sette inn en slik?
    Problemet er ikke hva det koster, men OM det lar seg skaffe...Feks gamle Sony er bare å kaste om den kneler, ihvertfall nesten.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Problemet er ikke hva det koster, men OM det lar seg skaffe...Feks gamle Sony er bare å kaste om den kneler, ihvertfall nesten.
    Da får jeg skrive i klartekst.

    Den koster skarve 1000 kr nå. Når den kneler, så har den kostet deg kun en liten sum penger, antagelig langt mindre enn en PU eller annet forgjengelig haifai ville ha kostet. OM laseren lar seg anskaffes, så vil noe sånn - kjøp og service - komme på antagelig 3-4k kr(?). Med mindre det er snakk om et klenodia med enorm eierglede og gir deg masse cred, så er det bare å anskaffe seg et nytt drivverk. Den går altså til el-retur, men da har den iaf gjort nytte for seg i noen år til.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er akkurat samme situasjon i TKR Towers. Når rippingen først er gjort, er det enestående enkelt med Roon og Tidal. Dessuten slipper en å tenke på korrekturkretser, ved ripping leses cd-en til det er bitperfect.
    Mvh
    Jeg er ikke uenig, men jeg er for lat til å rippe 10000 cdskiver, ser rett og slett ikke at tiden er verdt det. Og når en leser om diverse hardware krasj så blir en skeptisk, det må innrømmes. Nå har jeg installert et MESH nettverk på eiendommen så jeg kan bruke streamer på loftet etterhvert om ønskelig. Det ligger frem i tid isåfall. Å få musikken frem til dac bitperfect er mulig med cd spiller, om en velger rett type vil jeg tro. Men, som sagt før, hadde jeg begynt på nytt hadde jeg kun streamet. Det passer godt for late rotete folk og gir en helt annen oversikt enn en svær samling av fysisk media. Nå har jeg ikke anlegget på stua som dere to gentelmen, men kan briske med oppe på en kald garasje hvor det ikke gjør så mye at det fylles opp med skrammel og skrot.. :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Yamaha er jo oppe å går enda, og hva jeg husker er det ikke det Pro drivverket som ikke lar seg oppdrive lengre som blir brukt, tror Yamaha har cd i produksjon ennå ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da får jeg skrive i klartekst.

    Den koster skarve 1000 kr nå. Når den kneler, så har den kostet deg kun en liten sum penger, antagelig langt mindre enn en PU eller annet haifai ville ha kostet. OM laseren lar seg anskaffes, så vil noe sånn - kjøp og service - komme på antagelig 3-4k kr(?). Med mindre det er snakk om et klenodia med enorm eierglede og gir deg masse cred, så er det bare å anskaffe seg et nytt drivverk. Den går altså til el-retur, men da har den iaf gjort nytte for seg i noen år til.
    Og når en før en ny løsning til nesten sammen prisen er iallefall ikke jeg i tvil. som tilogmed gjør jobben bedre. Cred er unitr. Det er musikk jeg hører på , ikke andres cred ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Yamaha er jo oppe å går enda, og hva jeg husker er det ikke det Pro drivverket som ikke lar seg oppdrive lengre som blir brukt, tror Yamaha har cd i produksjon ennå ;)
    Det kan fort hende, men jeg er usikker på om jeg ser behovet for å finne det ut, om den kneler, at de IKKE har slik reservedeler tilgjengelig :). OG, dette er en integrert spiller, det er drev som er intr siden jeg bruker ekstern dac og liker å variere litt med disse.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og når en før en ny løsning til nesten sammen prisen er iallefall ikke jeg i tvil. som tilogmed gjør jobben bedre. Cred er unitr. Det er musikk jeg hører på , ikke andres cred ;)
    Det er noe helt annet enn "ny laser ikke lar seg anskaffe" ;)

    Hva du, eller andre, vektlegger ved sin hobby, er forøvrig ikke min business, men det er klart et visse produkter er mer ettertraktet enn andre. Yamaha'en er neppe en av dem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare sånn apropos: Jeg er fristet å kjöpe den selv om ikke den da ville blitt tredje cd spiller her hjemme, har en Denon i samme priskategori som står som back up her hjemme, selv om jeg nok ville foretrukket Yamahaén (fritt etter audio minnet)...

    mvh
    Ja, har en Denon DVD, Arcam Alpha 9, Marantz Signature 63 OSE og en NAD.. :) Så spiller har en jo. .Akkurat nå bruker jeg en Pioneer DVD 717 som drev. Den liker jeg godt , på tross av blingy gold utseende.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg prioriterer ”less is more” så jeg bruker jo hele spilleren når jeg först bruker den, så det rekker med en om gangen 🙃

    mvh
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er noe helt annet enn "ny laser ikke lar seg anskaffe" ;)

    Hva du, eller andre, vektlegger ved sin hobby, er forøvrig ikke min business, men det er klart et visse produkter er mer ettertraktet enn andre. Yamaha'en er neppe en av dem.
    Du kan få tilbake din gamle Pioneer, den går enda den .. Fortsatt kledelig pen med bitumen oppå :)


    Hadde en slik Sony.. Den ble solgt, på tross av høy eieglede. Nettopp fordi at laser , den gang var svært vanskelig å få tak i. Og gjerne til pris på 5000 ++.

    sonycdpx777es-1.jpg




    Har rett og slett ikke nerver til å bruke noe slikt som ikke er mye å serve på en god måte..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    FB_IMG_1603903566665.jpg


    Vakkert på Vestre Toten i dag. Mye å glede seg til. Snakket litt med lassemann og nå er pre klar, riktignok kraftig lassifisert. Har aldri prøvd pre på integrert forsterker før, så der er jeg helt blank. Men alltid moro å teste ut nye ting, og da tenker jeg ikke på kabler..

    Om ikke lenge kommer Håkon og Lasse en tur. Tror det er best å sende Dragen i eksil, de skal ligge over. Lagga var påtenkt og, men noe kom i veien. Fine fyrer, gleder meg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    WHT på gang?
    Nei, det hadde vært litt kult da. Aldri hørt men mange skryter av disse og Devore Apekatt-høyttaler.. Skjønner ikke helt hvorfor, temmelig konvensjonelle saker, papir elementer i begge tror jeg. Men det er vel ikke alltid hva som er i gryta , men hvordan en blander det.. Hva spiller du på om dagen , forsvant de forrige til Vestlandet til en felles bekjent ?
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    WVL Son?
    De havnet i Tyskland.
    Her har hifilysten så smått begynt å sitre i takt med høstmørket. Er keen på nye høyttalere, men finner ikke helt noe som trigger lysten. Kikket både på WHT og Zingali CN som lå på Finn. Sistnevnte du gikk for kanskje? Fristet litt, men jeg synes de er så bælstygge🙈🙈
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    WVL Son?
    De havnet i Tyskland.
    Her har hifilysten så smått begynt å sitre i takt med høstmørket. Er keen på nye høyttalere, men finner ikke helt noe som trigger lysten. Kikket både på WHT og Zingali CN som lå på Finn. Sistnevnte du gikk for kanskje? Fristet litt, men jeg synes de er så bælstygge🙈🙈
    Er ikke det rama sine gamle? Synes de er tøffe, annerledes. Men det ble ikke de.. Lyd foran estetikk tenker jeg 🙂. Så et makan par til dine hos T på Vestlandet.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Helt enig i vurderingen lyd foran utseende, men er det først stygt, så foretrekker jeg at det heller ikke er gjort forsøk på noe annet. ZCN er ikke helt der, ser mer ut som den usympatiske fetteren til Barbapappa🙈🙈.
    Blir gøy å se hva du drar i hus. Og de gamle?
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Mine WVL kom fra Hagto. Vi gjorde en byttehandel den gangen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt enig i vurderingen lyd foran utseende, men er det først stygt, så foretrekker jeg at det heller ikke er gjort forsøk på noe annet. ZCN er ikke helt der, ser mer ut som den usympatiske fetteren til Barbapappa🙈🙈.
    Blir gøy å se hva du drar i hus. Og de gamle?
    Nå fikk du meg til å le.. Ja, ser poenget ditt vedr Barberpappa.. Mine gamle går ut, i en deal med de andre. Tror begge blir happy.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn