HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Deler din oppfatning i #7312.
    Flinke syngedamer, men dette er noe heller ikke jeg spiller når jeg setter meg ned i sweetspot.
    Fint som bakrunnsmusikk til andre gjøremål.

    Når jeg må skru på 7 apparater for å lytte skikkelig til musikk, så vil jeg heller ha noe som gir fot.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Deler din oppfatning i #7312.
    Flinke syngedamer, men dette er noe heller ikke jeg spiller når jeg setter meg ned i sweetspot.
    Fint som bakrunnsmusikk til andre gjøremål.

    Når jeg må skru på 7 apparater for å lytte skikkelig til musikk, så vil jeg heller ha noe som gir fot.
    Ja, dette med å slå på fjorten brytere før det kommer lyd er ikke heldig. Ihvertfall ikke hvis noen andre enn den som eier anlegget skal bruke det..

    Heed Lagrange, hva skal jeg si.. Etter å ha gitt den bank et par døgns tid, etter anvisning av Håkon, måtte jeg sette meg ned og nyte. Dette er en forsterker med et fordømt godt elegant lydbilde. Elegant og med innsyn i detaljer som er fascinerende. Fraseringer er tydeligere hos endel sangere jeg vanligvis hører på. Min vanlige LM Audio forsterker oppleves fetere, men uten helt uten det samme innsynet. Jeg takler alikevel høyere volum fra LM. Kan det være ulike måter å forvrenge på? Et par dager til med testing, men allerede nå finner jeg Heed Lagrange til å være et usedvanlig godt alternativ i prisklassen.

    1589966836601.jpg


    Testet på opptak som på ingen måte er hifi. Men Heed evner å rydde opp, gi innsyn. Artig dette. Og heldig jeg som har høyttalere som lar meg teste disse små søte ampene. Følsomhet på ned mot 90 tallet begrenser fort utvalget, og det må gjerne være stort, klasse D moduler eller dyrt.. Ingen av de tre er så fristende med tanke på trappa opp hit, økonomi og eieglede.

    Helgen er og reddet. Har aldri prøvd ordentlig, men blir artig å lære. Fargen British Racing Green forplikter..

    20200520_110509.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Love is Like Oxygen - for en låt! :) Har den på vinyl jeg også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Uriah Heep og glamrock låter da alltid bra! ;)
    Det er (alt for) mange varianter av Uriah Heep og glam.... Jeg elsker noe av det, men får følelsen av svensktoppar eller dårlig håndverk av en del annet....

    Akkurat nå er det Johnny Cash siste krampetrekninger som spilles av, og gjennom en absurd påkostet DAC, spiller det jo så snørr og tårer renner. Men kvelden er ennu ung, og plutselig er det vel Nazareth som skremmer meg til sengs atter en gang....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er (alt for) mange varianter av Uriah Heep og glam.... Jeg elsker noe av det, men får følelsen av svensktoppar eller dårlig håndverk av en del annet....

    Akkurat nå er det Johnny Cash siste krampetrekninger som spilles av, og gjennom en absurd påkostet DAC, spiller det jo så snørr og tårer renner. Men kvelden er ennu ung, og plutselig er det vel Nazareth som skremmer meg til sengs atter en gang....
    Ja, de siste skivene til Johnny låter labert, loudness war så det holder. Men gammel Nazarath er aldri feil, lyttet gjennom Razamanaz på vinyl for ikke lenge siden, skikkelige saker.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei, de låter virkelig ikke labert, de låter som om det er siste reis! Og hvor sterkt er ikke det på en skala??
    Åja, slikt sett - innsatsen er fantastisk - det er masteringen som er laber. Elsker Johnny Cash.

    Jeg har bare cdene, lurer på om vinylen gir Johnny bedre headroom.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Cash er king.. Sies det.. Trodde det var Elvis, men så feil kan en ta.. :unsure:.. Test av Heed Lagrange går sin gang. Kobler opp subbene, det funker det. Kan hende at klang er annerledes enn rør og SET? Jeg tror det. Men akkurat nå trives jeg med hobbyen. Ting gir seg litt selv uten nevroser. Og så kjenner jeg på en totalt avslappet holding til Toole, nøytral lyd, spredning og alskens teori.. :D

    FB_IMG_1589893120351.jpg


    I am in in for the thrill.. Vanvittig godt å kjenne på. Skal besøke en audiofil kompis i helga, artig å høre noe annet. Og som alltid, se løsninger, som passer en selv..

    FB_IMG_1590081676175.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er Heed på vei tilbake til Moiz. En EU kontroll pluss litt annet rask gjør at jeg ikke ville bruke tid pp ny hifi nå. Men at dette er en særdeles god forsterker det vil jeg hevde. Med tanke på alle som vurderer Primare, NAD, Parasound, Roksan og andre mer mainstream merker, prøv denne Heed saken. Den er rett og slett veldig bra :giggle:


    1590689407258.jpg



    Burger på Gjøvik, livet er deilig. Men tror at det nærmer seg et trenings-regime. Når iq bytter plass med bmi i størrelse så bør en tenke seg om. Har jo vært noen som har satt opp mål for vektnedgang her inne, og bommet stygt. Håper alikevel 10 kg på 2 mnd kan oppnås. Motivasjonen er iallefall der.

    Og her inne er der same skeit, as usual. Folk bytter, frem og tilbake. Begynner å bli usikker på om "forventningene" spiller oss et puss. Noen enkle sjeler her inne er tydelig imponert om ting er dyrt nok.. Greier vi å høre forbi "pris"? Hva med "hype", produkter alle tror er fantastiske, en periode. Finnes flere av de, høyttalere er et godt eksempel.

    FB_IMG_1590697069731.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og så kjenner jeg på en totalt avslappet holding til Toole, nøytral lyd, spredning og alskens teori.. :D
    Der gikk jeg i full metning også. Vi er nå bare en gjeng amatører som går i sirkler om de samme grunnleggende temaene. På tide å sett på en skive og logge av. God helg!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Der gikk jeg i full metning også. Vi er nå bare en gjeng amatører som går i sirkler om de samme grunnleggende temaene. På tide å sett på en skive og logge av. God helg!
    Ja, og greit at en får gå sine egne "sirkler". Dess lenger jeg har drevet med denne hobbyen, dess mere ser jeg at det er ulike tilnærminger. Jeg fascineres og gledes over de ulike måtene. Sur og vrang når det kommer noen med "fasit" og vil trekke den over hue på meg. "Horn er best", "ncore gir best ytelse", " vinyl låter alltid best".. Osv, osv.. Nei, la oss nyte det individuelle... Det kan faktisk og deles.. ;). God helg :giggle:
    FB_IMG_1590696840471.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.844
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Steike så lekker den bilen er! :cool:

    10 på åtte uker er tøft. Jeg tok 11 på 11 uker for ni år siden. Det går, og er verst de fire første ukene.
    Viljestyrke er noe som blir bedre med trening, det også.

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Steike så lekker den bilen er! :cool:

    10 på åtte uker er tøft. Jeg tok 11 på 11 uker for ni år siden. Det går, og er verst de fire første ukene.
    Viljestyrke er noe som blir bedre med trening, det også.

    mvh
    Takk, liker at den er en sleeper.. Ingen tror den er såvidt kvikk.

    Ok, skal moderere meg litt da. Men allerede, merker at formen kommer. God følelse.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Endelig helg. Har funnet frem den nusselige grillen og testet. Litt rengjøring så kan slekta dukke opp på litt grilling ;)

    1590745726995.jpg


    Må innrømme at jeg savner Heed forsterker litt, den var god. Koblet opp min gamle Marantz. Er jo vant til å høre at de skal være ullne og varme. Etter 30 min låter den helt fint.. Rare greier, er jeg ikke mer kresen..?

    1590745750661.jpg


    Dette låter jo helt greit. En annen fordel med denne forsterkeren er at den har tonekontroller. Men det må en ikke innrømme at en liker, signalet skal være "rent". Noe som gir liten betydning gitt rom og høyttalere farger langt mer enn noen forsterker bortimot kan..

    1590745776350.jpg


    Og dette faktum gjør at jeg, igjen stiller spørsmålet hvor mye penger ifht kilder og forsterkere må til? All tid premissene er gitt andre steder...

    FB_IMG_1590578909028.jpg


    Da er en snart tilbake til utgangspunktet, gleden over musikk. Og det kan da ikke være helt galt, det heller..

    1590745800128.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tonekontroller og equalizer er latkukens fattigmanns-DSP :cool: :LOL:
    John (Cougar) Mellencamp på Biri! Lar meg imponere, men det går vel bare noen poster før du disser mannen :giggle:
    Ha en fin helg i finværet :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Familien har beordret grilling her også. Så da er det bare å følge ordre. Men min grill er nok ikke i nærheten av din når det kommer til størrelse. Og kona sier at størrelse ikke er så viktig 😆

    The Lonesome Jubilee er favoritten min blant Mellencamps utgivelser. Og det er mindre enn en uke siden sist fikk seg en svingom på tallerkenen. Den låter også såpass friskt at det er lett å la seg forlede til å spille høyt 🤟
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det var litt av en grill du har der HC :) godt du ikke har sett min hehe
    Ha en fin helg i sommer været

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sløv lørdag med litt rolig musikk mens dagens nyheter fortæres via Aftenposten Helg. I det hele tatt, sommer og varme gjør noe med en.. Ble tipset om musikken her inne, og det gjør seg i dag. Følelsen av zen kommer fort :)

    1590828609810.jpg


    Ja, på cd. Må investere litt, der og. Selv om det blir mest vinyl. Kose seg uansett. Dragen er i hagen, så jeg kan gjøre hva jeg vil, i ro og mak. Herlig, hun er en smart frøken, i motsetning til de på illustrasjon under...

    FB_IMG_1590493729161.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    den trioen virker trivelig å koble ut til,må få innvestert mer i sølvskiver her og etterhvert har en haug på have`` lista :ROFLMAO: flott cruiser Jag du har ordna deg og,Go helg HCS :)
    Mvh Krazy
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ouf får spre litt mer Zen power jeg da jeg liker jo som kjent ikke å forholde i komfortsonen/følge mainstreamen 😅
    Mvh Krazy
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ja var kanskje litt safe bet noe av det men akk nok liv til å alikevel flyte med :)
    bare å skru på henne så er det vipps liv i gjen :ROFLMAO:😇Piano dynamikk på høyt nivå
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    dette er og en flott bukett av jazzister :) sammen med Austin Peralta som gikk bort bare 22 år gammel, som var en svært lovende Jazz pianist, Mvh
    denne er og svært bra syns jeg liker hvor universal og uforutsigbar Hiromi er :) nå skal jeg prøve å la være å ikke bombe tråden til Hcs fullstendig :ROFLMAO: 😇
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tilgir deg gjerne Krazy, du er og blir en going :giggle:. Hva hendte du på når det gjaldt forsterkere? Er ikke ajour.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Thanks HCS så hyggelig :D tja har vel for å være ærlig ikke klart å bli helt enig med meg selv etter guruene forsvant,
    har fortsatt litt delte følelser for Muse,jeg hadde tidlig i april hjemlån av Spec rsa m-99 og fikk bekreftet da at Jas som pre på Spec som effekt ble spot on,Spec uten Jas manglet Spec akk det lille jeg savnet av rørfett`` for å dra instrumenter og stemmer lenger ut i rommet,samtidig så fikk enn attacket og kildevann renheten til Spec som var en svært fasinerende kombo som bare låt logisk,
    med Muse så syns jeg lyden ikke evner å spille åpent og frigjort nok, lyden forblir liksom litt klemt imellom høyttalerne og i bredde/dybde og sliter litt med å bre seg ut og frem nå er jeg veldig kritisk men ,der var guruene klart mye bedre, og fikk jo bekreftet med Jas på Spec at det ikke er Jas som tegner lyden slik men Muse,
    når det er sagt så er endelig Set dac-en ankommet Ukraina og Abbas skulle avhente den snart, så jeg sitter liksom litt på vent for å se hva som skjer med totalen når den er tilbake, men jeg ser innerst inne for meg at den totale gain/støyforhold kan bli litt i overkant da jvc-ene er konstruert uten motstandere i delefilteret også så er litt følsomme for støy, og at jeg vender mot noe rørpower igjen men usikker på hva, kikket litt på den Lumley effekten til 15k som ligger ute med 6l6 rør syns den virket fornuftig for pengene, er usikker på om jeg er villig til å spare og slenge i 30k på power og 😅 ☺Mvh Krazy
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Deilig med fint vær, norsk natur og fri :giggle:. Ut med Dragen på tur. Sjøen er sikkert fint, men fjellet er heller ikke værst. Og skogen er alltid vakker :)

    1590951050856.jpg


    Første stopp var Øyer kirke. Der er både fatter og jeg døpt. Det er noe med dette "slekters gang..".. Og Gudbrandsdalen kan jo være pen? :giggle:. Turen gikk videre til Fåvang hvor eminente vårruller ble fortært og litt bensin påfylt. Det går litt..

    1590946038778.jpg


    Så ble snuta satt imot Venabygd og overgang retning Atna. Friisvegen var enda stengt, snø?

    1590946022467.jpg
    1590946094599.jpg


    Vanvittig flott i et av landets fineste, etter min smak, fjellfylker. Blir nok mer turer her.
    1590946120281.jpg


    Så ned i Østerdalen som er og blir kjedelig som pokker. Skog og skog, og atter skog. Med noen kuriøse avbrudd. Dette er visstnok verdens nest største elg..

    1590945665297.jpg


    Katta trivdes veldig godt på veiene der, det må sies. Rette og fine. Tilogmed Dragen ville tråkke til litt..

    1590945702563.jpg
    1590945745142.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Det der er ingen drage, HCS, det er en flott kvinne du omtaler på den måten!!
    Finn på noe bedre, såpass fortjener hun, virkelig!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    drage er en hedersbetegnelse på asiatisk folkemunne, og hcs er en kosmopolitt, må vite.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som rama riktig påpeker, Dragen er oppkalt etter sitt fødselsår. At hun og besitter mange av de egenskapene som Dragen har i kinesisk mytologi og astrologi underslås ikke. Jeg er en heldig apekatt :giggle:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    drage er en hedersbetegnelse på asiatisk folkemunne, og hcs er en kosmopolitt, må vite.
    Menn finner alltid fram en brukbar bløff for å backe opp sine sleivspark...! :devilish:

    Sjekket med min kosmopolittiske kone, hun ville ikke bli titulert som en drage!!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Menn finner alltid fram en brukbar bløff for å backe opp sine sleivspark...! :devilish:

    Sjekket med min kosmopolittiske kone, hun ville ikke bli titulert som en drage!!

    Spurte om Dragen var et navn hun satte pris på og fikk til svar at hun elsker apen sin.. Hvem sa at livet er rettferdig.. :love:

    1590956948275.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.348
    Antall liker
    63.225
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dæven, han bjørnejegeren må ha vært litt av en kar. Mange bjørner (uavhengig av om han har jugd på seg noen ekstra), og å ha blitt 93 år på den tiden må ha vært enn uvanlig :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lite som skjer om dagen. Blir en kort Øssfoll tur på mandag for å hilse på lassemann. Ellers innser jeg at det er lite å skrive om for tiden. Å proklamere hvor mange plater jeg har kjøpt, hvor mye øl jeg drikker eller hifi jeg kanskje drømmer om gidder jeg ikke en periode nå. Er jo for helvete ikke en blogger.. Diskutere her inne og lære ting er bra, men selvforherligende fjas overlater jeg til de som har disse behov..

    FB_IMG_1591899268884.jpg


    Uansett, det er musikken som gir glede. Har hørt mye jazz i det senere. Status som gammel fjott forsterkes ytterligere. Såklart, litt variasjon er bra.

    FB_IMG_1591899032176.jpg


    Å ja, jeg er visst kommandert ut i hagen her av Dragen.. Ikke rart en er lett labil..

    En får tusle ut.. Nyt helga karer..

    FB_IMG_1591267189007.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn