HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er jo derfor gorilla glue ble oppfunnet.
    (eller bruk dobbeltsidig tape hvis man er konservativ).


    DFE0FA8C-84DF-4DFA-A4FB-FBD3FD190FB8.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jaguar er lekkert; min hulde viv satser på førerkort i løpet av sommeren og leser bruktjaguarannonser på finn. Jeg syns egentlig det holder med to Subaruer å skru på. Hr HCS; du er når som helst velkommen til øvelseskjøring med min kone (og meg) i mossedistriktet. Vi holder kaffe :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jaguar er lekkert; min hulde viv satser på førerkort i løpet av sommeren og leser bruktjaguarannonser på finn. Jeg syns egentlig det holder med to Subaruer å skru på. Hr HCS; du er når som helst velkommen til øvelseskjøring med min kone (og meg) i mossedistriktet. Vi holder kaffe :)
    Takk J, veldig hyggelig, kaffe kan fort skje. Og noe mindre skruing blir det ikke med Jaag.. Litt avhengig av modell. Selv har jeg forsøkt å kombinere ytelse, det klassiske og estetiske med lik vekting. Noen er penere, noen råere, noen mer klassiske men X306 er noe for seg selv..:)

    Tenkte forøvrig på deg for to år siden.. Discovery 5 med 38 grader sideveis helling er en opplevelse.. ;)

    received_3118083701546661.jpeg


    received_860723807743589.jpeg


    En opplevelse. Fikk tilogmed t-skjorte :)

    received_560396318185543.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt to, så jeg vet... :). Men fantastisk bil, ikke noe wannabe som Merz GLK, BMW X5, Auda Q7..
    Synes de er grislekre selv og skulle jeg hatt en traktor hadde jeg nok endt på en Range Rover. Ingen av tyskerne frister.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    tror noe av det greieste du kan teste, er tannoy st-200.
    da har du innebygd filter for tuning av nivå og frekvens.
    ser at høyeste innstilling for følsomhet på st-200 er 95db, altså bare et par db lavere enn oppgitt følsomhet på vigo, men kommer ikke til å få sjokk dersom det skulle funke helt fint likevel.
    og du har mulighet til å teste ulike frekvenser og følsomhetsnivå bare ved å flytte på noen stakkars plugger.
    lavterskel, mao.
    hvis du er happy med vigoene, så er det jo bare å la de fortsette å spille som før, og skjøte på helt øverst for å se om det gir deg noe mer.
    tannoyene koster sikkert mer enn de smaker (bruktpriser på 10-15k), men det er jo ikke et ukjent fenomen innen hifi.


    Vis vedlegget 582789
    Ja, det var en tanke. Men dette er element beregnet til bruk med mine høyttalere. EMS TW4 mk2. Papir element med ca 97 dB følsomhet, 7000-18000 hz.

    last ned.jpeg


    tw4mkii (1).jpg


    Synes utseende var greit nok. Men de er matchet til fulltonene. Har som sagt ikke tro på de største endringer, men greit å gjøre ting 100%.

    Opphenget under var tøft, nesten litt Mad Max. Det får opphenget høyttalere til Valentino til å se ut som det står på Stange. Å ja, de gjør visst det.. ;)

    EMS_Fertin_hautparleur_transducteur_artisanat_France_LB7_excitation.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Har bare hatt fire Land Rovere jeg da, alle Discovery; my97 300tdi, my90 200tdi (blodtrimma tredørs, kjøpt som byggesett), my91 200tdi (enda mer byggesett) og my2000 td5. Alle fantastiske, men i min prisklasse er mekking uunngåelig, særlig når tidligere eiere ikke har vært veldig nøye med vedlikehold.
    Når jeg blir rik, skal jeg ha LR igjen; en ny en,- med garanti og sånn :) (Jaguar konebil er foreløpig mer sannsynlig).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det får bli opp til frua når hu har tatt lappen, foreløpig må hun styres i retning av at Jaguar bruker bensin og ikke diesel :D X-type kan være realistisk, time vill sjåvv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hadde en sånn et par år:

    344x258.jpeg


    4,6ltr V8. Grei "landbruksmaskin" det også når alle sperrer var koblet inn
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Årets første treff i katteklubben. Meger dannet gjeng hvor "endog", "nu" og "derefter" fortsatt anvendes.. Fiffig. Turen går til Helgøya, vakkert midt i Mjøsa :)

    1588769554429.jpg


    Fått plantet et tre for å glede Dragen. Og er i kontakt med Moiz for å teste ut en forsterker. Livet er fint ja.. :)

    20200506_144429.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror noe av det greieste du kan teste, er tannoy st-200.
    da har du innebygd filter for tuning av nivå og frekvens.
    ser at høyeste innstilling for følsomhet på st-200 er 95db, altså bare et par db lavere enn oppgitt følsomhet på vigo, men kommer ikke til å få sjokk dersom det skulle funke helt fint likevel.
    og du har mulighet til å teste ulike frekvenser og følsomhetsnivå bare ved å flytte på noen stakkars plugger.
    lavterskel, mao.
    hvis du er happy med vigoene, så er det jo bare å la de fortsette å spille som før, og skjøte på helt øverst for å se om det gir deg noe mer.
    tannoyene koster sikkert mer enn de smaker (bruktpriser på 10-15k), men det er jo ikke et ukjent fenomen innen hifi.


    Vis vedlegget 582789
    Ja, det var en tanke. Men dette er element beregnet til bruk med mine høyttalere. EMS TW4 mk2. Papir element med ca 97 dB følsomhet, 7000-18000 hz.

    Vis vedlegget 582833

    Vis vedlegget 582834

    Synes utseende var greit nok. Men de er matchet til fulltonene. Har som sagt ikke tro på de største endringer, men greit å gjøre ting 100%.

    Opphenget under var tøft, nesten litt Mad Max. Det får opphenget høyttalere til Valentino til å se ut som det står på Stange. Å ja, de gjør visst det.. ;)

    Vis vedlegget 582835

    kult.
    må du ha delefilter, eller kun en motstand for å beskytte diskantene fra lave frekvenser og la 12-tommeren spille slik de gjør nå?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kun en enkelt relativt dyr motstand. Er delefilter vil være et feilsteg ifht konseptet :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    17 Mai, hos svigers på Ås. En kan vel ikke annet en føle takknemlighet for at en kan feire en slik dag som dette. Det er iallefall min tanke etter diverse skarpe oppdrag i krigsherjede land.

    Hjemme ligger en spennende forsterker å venter på testing. Iflg Håkon raffinert og lett å like. Vurderte Gato, men den falt gjennom etter litt vurdering på det lydmessige når jeg fikk forhørt meg rundt hos et par tre sett med ører jeg stoler på.

    Fri imorgen og tirsdag så da kan jeg teste endel. Samt at jeg var innom bruktbutikken og plukket med meg noen sølvskiver. Nå skal jeg lage mat til folket, det er min oppgave i dag. På toppen av det har Follo Veteranbilklubb bidratt :)

    1589719008172.jpg
    1589718971318.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kom meg hjem etter nok em feiring :).


    FB_IMG_1589806659070.jpg


    Rolig dag idag, så jeg koblet opp forsterker til test. Er det noe transistor alternativ som er lett å like? En får kun hørt en promille, og alltid greit å låne å høre på eget oppsett og rom.

    1589806454952.jpg


    I dette tilfellet Moiz Audio som har vært så behjelpelige at jeg kunne teste Heed Lagrange her hos meg. Rett ut av boksen gir den et solid inntrykk. Kompakt, passe tung, for en gammel gubbe. Fjernkontrollen er en universell sak for alt av Heed utstyr. Ikke noe fantastisk med den, men den gjør det den skal gjøre.

    1589806519650.jpg


    Men ikke noe å klage på. Baksiden har det jeg trenger av innganger. Og der hele virker solid og tillitvekkende.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    1589806485302.jpg


    Får koblet opp. Og dette med å koble er fremdeles like mye hat for min del. Ser ikke det gøyale med å stå på kne bak anlegget med snekker-sprekken fremme, bannende, og svett av frustrasjon av liten plass, støy og kabler i alle retninger.

    1589806558833.jpg


    Ren og sober. Og sånn låter den rett ut av boksen. Detaljert, åpen, men jeg aner og en lekenhet. Nå. Skal den få stå noen timer, før hengeøra blir tatt frem og slaskebuken finner seg til rette i en god stol..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Virker som Håkon synes den var grei. Spennende dette :cool:

     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ikke mye som lyser her. Men der er litt godt og. Og ja, denne er leken, og detaljert på en spennende måte :)
    Den ser jo sprillandes ny ut, HCS, da anbefales en god slump tålmodighet, og litt juling. I min verden skjedde det store ting etter en del musikk på realistisk volum. o_O
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Morsomt å teste litt utstyr. Er dette noe du vurderer å kjøpe?
    Helt klart en kandidat om jeg skal bort fra rør. Er så mye plunder med rør, nesten som vinyl :rolleyes:... Kanskje er det hobbyen, dette med å kjæle for, jobbe med, utvikle... Litt usikker..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den ser jo sprillandes ny ut, HCS, da anbefales en god slump tålmodighet, og litt juling. I min verden skjedde det store ting etter en del musikk på realistisk volum. o_O
    Ja, skal få et par dager på bra volum. Er ikke helt solgt, enda. Det er annerledes, men rent umiddelbart oppfatter jeg det som den er særs åpen og detaljert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Ja, skal få et par dager på bra volum. Er ikke helt solgt, enda. Det er annerledes, men rent umiddelbart oppfatter jeg det som den er særs åpen og detaljert.
    Innledningsvis var jeg faktisk ganske skuffet. Men etter noen timer full utblåsning, opplevde jeg forskjellene som formidable, så hold ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det beste med å besøke svigers er å kunne robbe gjenbruksbutikken for musikk og bøker. Bøker fant jeg noen av, vinyl var særs elendig. Men cd skiver var det litt av. Fikk supplert opp litt, bla ei skive av Norah Jones. Satt å hørte litt på dette, men fikk brekninger. Så døll musikk. Det er greit med pene damer som synger om tapt kjærlighet, egen realisering osv. Men det egner seg fort slik det gjerne var ment som, bakgrunnsstøy. Og nå snakker jeg såklart om min smak for musikk. Norah Jones, Katie Melua, Diana Krall, Patricia Barber har mye som, for meg, faller innunder begrepet kjedelig. Fint å ha surrende i bakgrunnen, men å sitte konsentert til dette må være verre enn å spise ett kg marsipan på under fem minutter..

    71Gd3a3-dkL._SL1400_.jpg


    På disse toktene i butikken der forsøker jeg å finne musikk jeg aldri har hørt om. Neste kvinne var hrlt ukjent, men for en stemme. Skolert, ikke noe tilgjort, pretensiøst. Med litt kor og så måtte jeg smile litt, dette var gøy. At dama så ut som ei gudinne, i mine øyne, gjorde det enda bedre.

    1589822858968.jpg


    Kombinasjon av pop, opera, elektronisk.. Litt annerledes, men dette var saker..
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hun skal sjekkes ut Hcs,er litt enig med Norah & Katta med lua :D kan bli litt kjedelig ensidig,mens andre ganger orker jeg ikke annet enn nettop det hehe,
    enig med fransken selvom jeg ikke kan et kvekk så er det noe tiltrekkende med elegansen og sensuelle ved mye av det digger forøvrig litt aksent generelt og :) har i det siste med nye rør i Jas utforsket mye rar musikk på nytt og ei jeg ikke hadde trua på i det hele tatt var Joan osbourne fra 90 tallet, men hun fikk plutselig vist seg i en helt ny drakt, og hadde faktisk noen tøffe blues pregede låter som er litt i landskapet ville vesten også og ikke bare den rolige hit-en One of us hun er mest kjent for ,
    blir spennende med intrykk av Heed Legrange etterhvert som intrykkene setter seg og :) Mvh Krazy
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hun franske der virket ikke til å være helt i min gate heller men vet det finnes mye annet fransk der ute og,og mye seff styrt etter mood :) heia mangfoldet
    :cool:
    Mvh krazy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, godr en kan dele inntrykk. Skjønner godt at opera blir litt heftig. Nå testes litt annen musikk, litt Americana. Heed har ikke gjort seg bort enda. Skal prøve litt rølpe rock i morgen. Nå blir det Johnathan Wilson med sitt eminente album "Dixie Blur". Grønn vinyl er da litt kult?

    1589829233691.jpg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Spennende med Heed.

    Syngedamer er så mangt.
    Ikke ukjent at jeg liker ho fra nord.
    For meg blir musikken bedre når det menes noe med teksten. Som denne.



    Fortsatt god kveld/natt. Kanskje vi ses neste gang du er nedover.
    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    enig med fransken selvom jeg ikke kan et kvekk så er det noe tiltrekkende med elegansen og sensuelle ved mye av det digger forøvrig litt aksent generelt
    ....og der dukket denne opp i de deler av hjernen som tar vare på unyttig info i stedet for mer nødvendige greier.

    Fra en Usher Audio testplate en gang i verden
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende med Heed.

    Syngedamer er så mangt.
    Ikke ukjent at jeg liker ho fra nord.
    For meg blir musikken bedre når det menes noe med teksten. Som denne.



    Fortsatt god kveld/natt. Kanskje vi ses neste gang du er nedover.
    mvh
    Vi må få til en kaffekopp når jeg dkal nedover ja. Er spent på hva som får Roda til å smile, slappe av og kose seg med musikk.

    Vet at ho Kari står høyt hos deg og hun har noen flotte melodier helt klart. For min del blir det litt repeterende. Aller best liker jeg historiene hun synger nordfra, har mye slekt som og har vært mye på havet. Om hav, slit, og naturens storslåtthet synger hun bra.

    Regner med at Covid-19 snart er på retur så da sees vi nok Roda

    FB_IMG_1589866245383.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn