HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hyggelig å treffes i Horten HC, lenge siden- du har jo rukket å bli Biring' siden sist. Hørte du hadde noen ervervelser det hadde vært svært artig å teste i eget kjent oppsett- så finner du mulighet, ta gjerne godsakene i bilen og turen over (kan samtidig vise deg hvordan kveldssola ser ut........)

K
    Ja, skal ta med den opp til deg. Spent på forskjeller ifht det du har. Hvis du har de ull-"sokkene" ifra han dansken, send meg gjerne en pm. Kanskje vi kunne få til et samtreff når blues skal til deg. Vi har begge biler som kommer opp på setra.. :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tysklandsturen må jo bare bli en sukkess med så mye trivelige folk ilag.
    Nå venter vi bare på regningen;)
    Da er det bare å håpe at HC tar ansvar og legger til rette for ett bra program
    som kan "tilfredstille" alle mann, NEI HC, jeg tenker ikke på horehusbesøk:rolleyes::cool:
    mvh
    vinyl-mannen

Tror nok turen skal bli bra. Siste endringer sendt over til hotellet. "Bermen" begynner å bli en fin liten gjeng. "Tilfredstillelsen" regner jeg med at hver mann tar poå egen "hånd", det er bare logistikk og rammeverk som jeg ser litt på. Er det ting som folk vil se, kom gjerne med innspill. Greit å ha litt opplegg kanskje ? :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dere så vel at det stod en Trinnov Amethyst i racket mellom Piegaene?
    Den var der ikke til pynt.
    Den er helt sikkert nødvendig i en betong og glasskåk som vist over.

Var det 130 tusen for høyttalerne? Vi synes det virket rimelig i fht mye annet.

Legg til 104.990 for Trinnov Pre/romkorreksjon + 6990 for målemikrofon som hører til for å sette opp greiene.
    Denne romkorreksjonen er bejublet i all verdens HiFipresse, og den var nok en vesentlig del av anlegget.
    Ja du sier noe gismo. Jeg likte de Piega'ne jeg. Bassen, var etter min smak, den beste på hele messa. Helt ned, uten å mudre det til noe. 130K er mye penger , men ikke avskrekkende ifht mye annet enn så på der. Og tror nok Blues er inne på noe vesentlig ifht korreksjon. Det var rett og slett vanvittig god lyd, I sweetspot. Stolen ved siden av låt ræva, så sweetspot var temmelig smal. Ser at enkelte her inne har hørt dette med forskjellige plasseringer i salen, uten å få det til. No surprise der.

En kan si mye rart om streaming, Tidal , data , nettverk osv...Men føler vel at tiden har gått litt videre når en ser dingsen under her.

Viktig å holde blikket på MÅLET , ellers blir det jo fort kleint...

Endelig ferdig med en haug med liming...Følte meg litt som karen under her etterpå... DIY suger kål og svett esel-pung til tider.. Men er tidvis morsomt..:p:)

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Tiden flyr når en har det gøy...Hmm, kutting av plater . mål, saging osv..Er det noe gøy da ? :p.. At en er noen håndverker kan iallefall slås fast en gang for alle at en IKKE er.. Fått lagd teppeflisene, listet litt. Så er det til med strøm opplegg, driver å funderer på stjerne-jord med en støytrafo ett eller annet sted. Men usikker på om jeg gidder, nå.

Det er vel nå en skal poste noe mat for å få tråden inn på et estetisk spor ? What the hell, det gidder jeg ikke. Er litt sliten.. Så da blir det kun undernevnte bilde når det gjelder mat her. ikke at det kommer så mange flere uansett tror jeg.. :cool:

hctråd102.jpg

I det hele tatt, en blir litt lei. Det er jo så jæ hipt å slå i et par spiker selv, kjøper noen bits, skru i en ledning..Når er en egentlig en DIY'er ? Aner ikke, men innrømmer galt at jeg skulle ønske jeg var så rik at jeg slapp så mye som løfte en finger. Ja, jeg er livsnyter. Og jobb har jeg nok av, på jobben,... Så det føles litt som det er en slags konstant repeat på sangen under... ???

Men ja...Fremskritt.. Plater tilskjært... Til noe som skal gi meg det jeg vil ha i de dypere okavter. Håper jeg på.. ;)

hctrådsub.jpg

hctrådsub1.jpg

Så ja, det blir nok bra...Men foreløpig er jeg i valley of despair.. 8)...Bare å stå på... Alt har en ende...

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.213
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Synes du skal kikke litt på denne.
    En platespiller som kan passe deg, og dine tanker rundt hvordan ting bør være, -og som ikke alle har...
    Analogue Works Two med The Wand arm.

Analogue Works Turntable Two
    Based on the designs of Tom Fletcher, the late proprietor of Nottingham Analogue, the Analogue Works turntables are straightforward designs with an inclination towards mass. The Turntable Two (£2,995) is the biggest model in the range and has a 9kg aluminium platter atop a substantial laminated wood plinth. The price does not include the Wand tonearm but does afford a Wave Mechanic power supply, one of the best in the business in our experience.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, tenkte på den selv blues. Liker konseptet. Og kan bruke en annen arm, siden orginal armene ikke imponerer meg.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.213
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Med Decca Maroon. Fin Birispiller det vel?:rolleyes:

Det er ikke Analogue works som lager tonearmen. Sånn sett finnes ingen "original tonearm".
    The Wand blir laget av et firma som heter DBL,-Design Build Listen. litt sånn "Hørningmåte" å gjøre det på;).

Er jo en unipivot, som er en smaksak, men det sies at den er bra, særlig til prisen.
    Hva slags motforestillinger har du? Den ser jo spesiell ut, det er klart.

https://www.google.no/url?sa=t&rct=...n.com/&usg=AFQjCNGgPtQL9ppCz3hmYVuIZ6qTbJRfYw

MER:
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...e.html&usg=AFQjCNEBEE47zB79cXzpeCS6j_n8LLEOmg

AW Model One med Wand-arm:
    https://www.google.no/url?sa=t&rct=...nearm/&usg=AFQjCNEeUz2vuBnCK2LGVTxmS9D1JapkFA

Denne armen på Kuzma Annalogg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine spillere helt klart blues. Ellers går det i liming. Om noen synes det er gøy så har de mer avansert humor enn meg.. :cool:

hcsub1.jpg

Det føles tidvis som det skal gå rett vest, men det er vel en del av moroa med DIY..

FB_IMG_1440919062434.jpg

Får stase på at en får besøk snart så en kan ta det ut på de... :)

hctråd201.jpg

Men blir nok neppe til at en selger sjela si til DIY-jævelen for det... Selvom det er mye lærerikt underveis..

hctråd666.jpg

I det hele tatt, så lenge ting går fremover , eller det føles slik så er det det egentlig helt ok. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Satan, hvor du er full av tiltak, HCS! Impo, rett og slett - og det før jeg ser sluttresultatet. Har du bygget noe tidligere, eller er dette jomfruprosjektet????

V

vinyl-mannen

Gjest
    En platespiller som kan passe deg, og dine tanker rundt hvordan ting bør være, -og som ikke alle har...

Based on the designs of Tom Fletcher, the late proprietor of Nottingham Analogue, the Analogue Works turntables are straightforward designs with an inclination towards mass. The Turntable Two (£2,995) is the biggest model in the range and has a 9kg aluminium platter atop a substantial laminated wood plinth. The price does not include the Wand tonearm but does afford a Wave Mechanic power supply, one of the best in the business in our experience.

Er det virkelig noen som vil ha disse brødfjølene??:cool:
    Ha en god dag:)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.523
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22

Enig med du VM, detta er tel å skjæra kneip på...:cool::cool:

gismo

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.655
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

Enig med du VM, detta er tel å skjæra kneip på...:cool::cool:

gismo
    Enig med dere,ikke mye pent nei :(

mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke tatt noen plattform.
    Neida. Jeg tenkte på den som Anna vanligvis står på, men jeg ser nå at det er like mange bilder av den uten. ???

Den eneste jeg har sett live, sto på en vanlig Nottingham-plinth:

Men hos Nottingham sjøl, er den avbildet sånn:

...Så bare blås i hva jeg sa. ;)

Men den er stiligere med plattformen under! :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Satan, hvor du er full av tiltak, HCS! Impo, rett og slett - og det før jeg ser sluttresultatet. Har du bygget noe tidligere, eller er dette jomfruprosjektet????
    Takk for det gunner. Dette med DIY er litt sånn som en dårlig barnesykdom en får i voksen alder. En tror ikke en har det, så blir det bare mer og mer smittsomt. Og passer en ikke godt nok på kan en bli steril ifht diverse kjøpe haifai :cool:

Jeg hadde radioteknikk på ungdomsskolen. Det var det eneste. Men jeg har pellet ifra hverandre mye rart, både elektrisk og mekanisk. Begge deler er spennende å prøve å forstå. Om enn ikke alltid like lett å sette sammen. Jomfru-prosjektet var en riaa av alle ting. Byggesett som ble modda litt opp med sølv og bedre kondiser. Lagde den mens jeg bodde på hybel i Ørje, når kveldene ble for lange og kjedelige. Solgte den til en tysker som hevdet den gikk utenpå endel dyr kjøpe riaa'er- uten at en skal legge for mye i det.

hcriaa.jpg

Vinyl Song LCR ECC88 Phono Stage Assembly Manual

Tom Waits sine ord er jeg dog veldig enig i . Det blir for mange "ting", ting som eier oss og tar noe av musikk-gleden bort. Fordi en skal kjæle med tingene..Og nå snakker jeg ikke om kjerringa..

hctråd77.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.523
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Takk for det gunner. Dette med DIY er litt sånn som en dårlig barnesykdom en får i voksen alder. En tror ikke en har det, så blir det bare mer og mer smittsomt. Og passer en ikke godt nok på kan en bli steril ifht diverse kjøpe haifai :cool:

Jeg hadde radioteknikk på ungdomsskolen. Det var det eneste. Men jeg har pellet ifra hverandre mye rart, både elektrisk og mekanisk. Begge deler er spennende å prøve å forstå. Om enn ikke alltid like lett å sette sammen. Jomfru-prosjektet var en riaa av alle ting. Byggesett som ble modda litt opp med sølv og bedre kondiser. Lagde den mens jeg bodde på hybel i Ørje, når kveldene ble for lange og kjedelige. Solgte den til en tysker som hevdet den gikk utenpå endel dyr kjøpe riaa'er- uten at en skal legge for mye i det.

Vis vedlegget 344200
    Vinyl Song LCR ECC88 Phono Stage Assembly Manual

Tom Waits sine ord er jeg dog veldig enig i . Det blir for mange "ting", ting som eier oss og tar noe av musikk-gleden bort. Fordi en skal kjæle med tingene..Odg nå snakker jeg ikke om kjerringa..

Vis vedlegget 344201
    Dette fra en nygift mann......:rolleyes:
    Trudde du hadde fløtta langt nok ut på landet je HC...:cool::cool:

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Likte den fra Tom Waits. Første delen skal jeg jaggu ta å bruke i et foredrag jeg forbereder :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Likte den fra Tom Waits. Første delen skal jeg jaggu ta å bruke i et foredrag jeg forbereder :)
    Det er jo godt at noen skjønner den. Ikke alle som ser poenget, for å si det slik... ;)

For egen del går jeg å grubler litt. Igjen , ja du sier noe. Går en egentlig litt i ring ? For egen del kan det jo tyde på dette. Fant igjen et ca 10 år gammelt bilde. Mye likt i konseptet jeg driver å bygger opp nå. Samme kassene på høyttalere ihvertfall. Men ser at forsterker valg nok vil bli litt annerledes , ifra 300PP bla. Andre signal og høyttaler kabler. Andre kilder. Og dac. Men konseptet er mye likt. Jeg er bare da iferd med å forfine det jeg liker, få det mer slik jeg vil. Bla ved bytte av intern kabling, driver elementer som er custom, to bass tårn...I ring ? Kanskje , men i en enda nærmere ring imot senter. Og senter er ikke origo, nullpunktet, snarere ett punkt hvor en kan ha fred. Fred til å gå videre i denne runddansen som hobbyen er.

oversikt.JPG

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sony drev - trimmet Audionote dac - Conrad Johnson PFR ( som jeg enda eier)- og DPA 300B PP forsterkere. Samt furuhelvete 8). Mektig lyd i dette anlegget, håper jeg får til noe av det samme med det nye.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.071
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Mange gode komponenter der HC, husker noen av de.

Men nå fikk du det til å høres ut som om du strever med å komme tilbake dit du var for 10 år siden?

/ Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei HCS! Du var innom obo for noen sider tilbake og jeg glemte å legge igjen tips.

Nå er jeg ikke så bevandret i oboland, men sjekk ut denne franskmannen her. Besøker Kringkastningsorkesteret denne uken.

Albrecht Mayer er også et stort navn. Leverte en halsbrekkende god masterklass på konservatoriet husker jeg.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.820
    Hei HCS! Du var innom obo for noen sider tilbake og jeg glemte å legge igjen tips.

Nå er jeg ikke så bevandret i oboland, men sjekk ut denne franskmannen her. Besøker Kringkastningsorkesteret denne uken.

Albrecht Mayer er også et stort navn. Leverte en halsbrekkende god masterklass på konservatoriet husker jeg.
    Hjertelig takk for innspillene til musikkstykker med obo i fokus fra barokken Atle T :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mange gode komponenter der HC, husker noen av de.

Men nå fikk du det til å høres ut som om du strever med å komme tilbake dit du var for 10 år siden?

/ Morten

Nei, det er ikke det at jeg vil tilbake ti år. Jeg innser snarere at jeg har et lyd-ideal jeg faktisk er tro imot. Impulse spør meg alltid hva jeg er ute etter, og jeg tror jeg er iferd med å finnet et slags svar. Uansett, det går med mye lim om dagen. Glad en ikke er sniffer, kunne blitt lettere omtåka da. Og her er toppen av den ene subben

hcsub2.JPG

Måtte flire litt da jeg så bildet under. Håper ingen blir brydd og iverksetter noen jihad ifht dette... 8)

hctrådx2.jpg

En ting er sikkert, det er mye å sette seg inn og lære. Og jeg har såvidt startet. Men det gir en viss mersmak. Har idag loddet over en gammel forsterker. Og det er lyd i den enda.. :eek:

hctrådx1.jpg

Siden jeg var litt bråkjekk i relgionsveien får jeg gjøre det godt med en gammel sviske. Ikke bare gismo som kan litt om damer.. :cool:

Så er det helg. Har lagt om til vinterdekk på den ene bilen. Livet er vel ikke så værst. Selvom jeg ble sviktet av vinylmannen, men han har mine fulle forståelse.. :)

hctråd21.png

hctråd33.jpg

Og neste uke karmana, skal jeg på kurs.. 8)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tusen takk Atle. Dine musikk tips setter jeg stor pris på. Hva har du å foreslå i bass - trombone segmentet ? Et av de mest imponerende instrumentene husker jeg ifra barndommen. Og det er jo ikke SÅ lenge siden.. ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Selv takk! I basstrombonesegmentet er det enkelt. Stefan Schulz. Ingen over ingen ved siden. En av de mest dedikerte brassmusikerene jeg vet om.

Når det kommer til repertoar er det verre, Lebedev er jo den eneste klassiske konserten de har. Hørte den Live med Stefan som jeg faktisk holder som min største musikalske opplevelse noensinne. Det var en klang ut av en annen verden. Men det finnes mye spennende ny musikk.
    Google han litt og finn gull.

Har du spilt basstrombone selv?

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kurs :confused: Slike tvetydigheter passer seg ikke for en gammel heeeermann!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.523
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Siden jeg var litt bråkjekk i relgionsveien får jeg gjøre det godt med en gammel sviske. Ikke bare gismo som kan litt om damer.. :cool:

Satt å venta på litt " wet t-shirt time " mitt i videoen her je nå, ble itte noe av det da....:mad::cool:
    Men dom var litt flinke lell da HC, god hælj;)

gismo

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @Atle,ja gjorde det. Før valget stod mellom korps og kor. Og siden det var flere jenter i koret ga det seg dessverre selv.. :rolleyes:

@Karmana,deltok på kurs med IDF i sin tid. Skal få dele noe av dette med instruktører for HV sin innsatsstyrke her oppe. Blir artig ;D

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fjøy og satan...Enkelte ganger skulle en ønske enkelte ting var mer standarisert. Skulle bytte fulltone-elementer i kassene mine her i går, men neida... 1 cm brede og 1,2 cm dypere...Er det rart en blir litt forbannet.. Frem med dremel og styre på litt da. Not my kind of fun. Nytt element til venstre , gammelt til høyre.

2015-10-25 14.42.41.jpg

Så da gikk det en meget forbannet mail til Lowther i går. Og i dag kom svaret. De oversender halve verdien på det elementene kostet. Det kan jeg godta. Nesten så jeg gikk lyst til å ta et nytt familiefoto, det gamle under begynner å bli utdatert..

2015-10-22 17.10.25.jpg

Racket blir ferdig til helga og. Så det går fremover. Ble meget røft og stilig, synes nå jeg. Men jeg ert jo bare en enkel landsens gutt , så smaken er vel som alltid delt. Vi får se.

hctråd44.jpg

Så med dette, får en late som en jobber litt igjen.. ;)

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hey, putt ut noen bilder av det selvlaga racket ditt da, mann :D
    Jeg er ingen fotograf så bilde kommer når ting er ferdige. Ellers har elementene til sub kommet. 8 stk ti tommere, det holder i mitt rom. Og har jo allerede 4 tolvtommere, så det får holde. Det skal høres ut som musikk, ikke imponator effekt med trang til å slå en i solar plexus... :cool:

hcsub3.JPG

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.213
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dette gleder jeg meg til å høre HC.

Driver du med rackbygging også?

Musikken "FOALS" får terningkast 2 her fra blåskogen.:p

Like happy;)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.178
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bør holde til garasjen din høres ut som et middels stort pukkverk :cool: Blir spennende å se bilder når alt er kommet på plass.....for sniktitting midt i prosessen er øyensynlig out of bounds :)

Aldri hørt om Foals. Bør visst gjøres noe med det.......satt akkurat på å årets utgivelse, og første sporet høres litt, eh....hektisk ut :) Kanskje det tar seg opp.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde jeg bare kunne tatt noen decent bilder, men når ting endelig er ferdig blir det greit. Headroom alle veier for å si det slik.

Visste jo at det ikke var din greie blues. Men det er jo kurant, kan ikke enes om alt heller.:). "Middels pukkverk" :mad: smalt det ifra den nygamle karen sørpå :). Ja , en får se hvordan det lyder til slutt. Føler jeg starter litt på 0 igjen. Uten noen garanti for noe.

Musikksmak-clash er jo bare gøy det..

Det meste er bare overtro og fjas til tider anyway...

Da får en ta litt musikk en faktisk liker og.. 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.623
    Torget vurderinger
    24
    "Biristrand Rakk & Subb" bør snart avlegges et besøk skjønner jeg..

• Liker
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn