HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Endelig er dette OL snart over. Som bidragsyter i LOOC under OL i 1994 er jeg glad i olympiske leker, folkefest og idrett. Men politisk propaganda, sensur, TV reklame og norske ledere som oppfører seg som de har lest Mao sin lille røde, nei takk :).

    FB_IMG_1645077290458.jpg


    Da er det andre ting som opptar tiden mer. Alltid likt britiske håndbygde høyttalere, bygd i England i et lite lokale av menn som drikker mørkt øl og ser på rugby. Noe ekte kontra det masseproduserte som er nå, flyttet til Midtens rike og temmelig sjarmløst. Jeg bet da på en annonse, en sjelden sak av noen høyttalere. Tipper de kan duge til en kopp te, en engelsk bok og litt crackers.. :ROFLMAO:. Morel diskant kan borge for fløyel på toppen vil jeg tro. Sikkert mange som kjenner disse..?

    868_1850810516_1645094762717.jpg


    Smått, og fint. Kjøper og litt musikk. Anbefaler å kikke innom https://norskealbumklassikere.no/

    Artig konsept for oss gamliser. Og greit å ivareta norsk musikk, ikke bare promotere det "fantastiske" utenlandske.. :cool:
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer HC :) så veldig flotte ut men kjenner dem ikke dessverre.
    Hvor skal du bruke dem?

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis med en klassiker. Ruark Audio hadde noen fine høyttalere i katalogen de.
    Du tok den ja, imponert. Har gode følelser for gamle Proac, Spendor og Harbeth. De gamle.. Nyere ting blir mer likt det andre som finnes, synes jeg. Kudos er det merket, I nye tid, som evner formidling slik jeg ble kjent med hifi slutten av 80 tallet :)

    Husker jeg kjørte ni timer med bil for å handle Proac Response 4.0. Svære beist, som var tunet lysere enn mine daværende 3.8. Men det majestetiske utseende.. Oh yes..

    last ned (1).jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer HC :) så veldig flotte ut men kjenner dem ikke dessverre.
    Hvor skal du bruke dem?

    mvh
    Takk, det er noe med håndverk. Ihvertfall når en ikke besitter faget på annen måte enn at jeg beundrer de gutta som kan tresløyd og gode materialer. Litt tech7, baffel og maling har liksom ikke samme kunstneriske verdi og estetikk, men kan såklart låte bra :)

    Heldige meg har rom, så blir oppe på garasjen. Tror nesten en rørforsterker kunne vært artig. Heldig når en kan variere litt. Så forresten filmen om Altmark på NRK stream i går. Skumle greier ved kysten det..


     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Endelig er dette OL snart over. Som bidragsyter i LOOC under OL i 1994 er jeg glad i olympiske leker, folkefest og idrett. Men politisk propaganda, sensur, TV reklame og norske ledere som oppfører seg som de har lest Mao sin lille røde, nei takk :).

    Vis vedlegget 792237

    Da er det andre ting som opptar tiden mer. Alltid likt britiske håndbygde høyttalere, bygd i England i et lite lokale av menn som drikker mørkt øl og ser på rugby. Noe ekte kontra det masseproduserte som er nå, flyttet til Midtens rike og temmelig sjarmløst. Jeg bet da på en annonse, en sjelden sak av noen høyttalere. Tipper de kan duge til en kopp te, en engelsk bok og litt crackers.. :ROFLMAO:. Morel diskant kan borge for fløyel på toppen vil jeg tro. Sikkert mange som kjenner disse..?

    Vis vedlegget 792239

    Smått, og fint. Kjøper og litt musikk. Anbefaler å kikke innom https://norskealbumklassikere.no/

    Artig konsept for oss gamliser. Og greit å ivareta norsk musikk, ikke bare promotere det "fantastiske" utenlandske.. :cool:
    Gratulerer med flotte klassikere....hadde Ruark Equinox i studietiden, bra lyd for pengene den gangen og fint møbel. Baffel og driver hadde litt av samme luksus feel som de gamle Sonus Faber modellene. :cool:

    Ruark-Equinox_550.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med flotte klassikere....hadde Ruark Equinox i studietiden, bra lyd for pengene den gangen og fint møbel. Baffel og driver hadde litt av samme luksus feel som de gamle Sonus Faber modellene. :cool:

    Vis vedlegget 792261
    Nettopp det, genuint. Og bygd. På toppen av alt, det koster ikke penger lenger. Sonus Faber var fantastisk. Nyere ting, etter at Serbelin ga seg, mer en smakssak :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.242
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tiden flyr og vi med den.
    Her ser man hvilken vei det gikk med de mørktøldrikkende mannfolka i sitt lille lokale... De selger i hovedsak DAB radioer. Designed in G B. Made in China. Helvetes dritgubber! 🥴😆


    Veldig bra tiltak fra Christer Falck & co vedrørende norske CD reutgivelser. 👍
    Han har også samme sak gående med vinyl i samarbeid med Big Dipper. Mange av titlene har ikke vært på vinyl tidligere.
    Dette er nok mer jobb enn fortjeneste, så vi som er glad i musikk bør absolutt støtte dette.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tiden flyr og vi med den.
    Her ser man hvilken vei det gikk med de mørktøldrikkende mannfolka i sitt lille lokale... De selger i hovedsak DAB radioer. Designed in G B. Made in China. Helvetes dritgubber! 🥴😆


    Veldig bra tiltak fra Christer Falck & co vedrørende norske CD reutgivelser. 👍
    Han har også samme sak gående med vinyl i samarbeid med Big Dipper. Mange av titlene har ikke vært på vinyl tidligere.
    Dette er nok mer jobb enn fortjeneste, så vi som er glad i musikk bør absolutt støtte dette.
    Vi får drikke mer vi. Markedet får vel de produktene de fortjener. Når pris og ide om at "alt" er likt ender vi opp med plastikk skrot fra Kina uten craftsmanship og sjel. Eierglede, for meg, på et Topping produkt føltes som eierskap til gårsdagens aviser.. Tynt, utlest og unødvendig. Godt vi er forskjellige ;)

    Falch lager vinyl og han.. Det regner jeg med at du så? Bra at disse alternativene finnes, skatter blir borte :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er min gamle kompis John Richard Stenberg fra Kirkenær som gikk inn med kapital og fikk sparket igang Norske Albumklassikere med Falck. 👌
    Kirkenær igjen, altså 😁

    M
    Burde fått en medalje, Stenberg :). Kirkenær forøvrig er vel som småsteder flest, skog, dyr, dialekt og fokus på navlelo.. Kjent fenomen her ihvertfall :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.242
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja HC, jeg er fullt klar over at det også gjelder vinyl. Det var derfor jeg hekta meg på. Linken i innlegget mitt er til vinylen.
    Har et par titler på innkommende. 😊
    Riktig som M sier om Stenberg og kapital, men tror det gjelder cd reutgivelser (?)
    Og Big dipper støtter Vinyl reutgivelser.
    Dette er jeg ikke sikker på.
    Jeg synes da godt at folk som Stenberg og Falck som gjør slikt, kan få hederlig omtale. Uansett hvor de kommer fra.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt riktig. Stenberg står for cd-utgivelser. Har har mange tusen cd-plater, og nesten alt som er utgitt av norsk popmusikk. 🙂

    M
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du har jaggu kjørt dine mil opp gjennom åra for å hente hifi, hcs.
    det blir man glad av å høre.
    føler seg mindre alene da.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    du har jaggu kjørt dine mil opp gjennom åra for å hente hifi, hcs.
    det blir man glad av å høre.
    føler seg mindre alene da.
    Forventninger, eufori, glede... Og frihet til å gjøre det. Sitte hjemme å wanke grafer og tenke at det er målet blir pale i forhold :). Du har da minst like mange mil selv, bra mann! Lever en gang..

    FB_IMG_1632832340864.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helg.. Men same same :). Sånn er det for oss på trygd, en sammensurium av kjedsomhet som blir til et liv.. Savner å jobbe, jobbe masse. Kanskje kommer mulighet igjen :).

    FB_IMG_1645112383802.jpg


    Ble ikke så mye helgevask. Solgte kjapt unna litt på torget og vurderte litt. Og så skjedde dette

    20220218_171641_1645201575163.jpg


    Knapt brukt, og litt for fin til støvpynt. På mandag kommer Busterud fra Vinyl og kaffe for å se på platesamling. Platene vurderer jeg, og en mellomhjul kunne vært gøy. Men må ikke noe. Sondere er mest moro, når en har kjøpt er det forpliktelser og kost.. :cry:

    CD-drev? Tja... Mye en kan..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    En ironi...?? Forhandlere og importører som soler seg i "årets produkter".. Inflasjon i priser som knapt nok sier noe.. Og med magert glossy innehold? Aldri har så mange fått så mye for så lite... Negativ kjøpslyst blir min følelse.

    cup-sign-fake-reward-dishonest-260nw-1290994921.jpg



    Og ja, savner Fidelity, Audio.. De smørte "øyegangene" og spredde ENTUSIASME. Selv om produktene vitenskapelig ikke ble beskrevet akkurat. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^ Skal fortsette og skrive nattahistorier for deg, jeg, HC. Skal juge så godt jeg formår, sånn at du blir glad og får leve lenge i landet. :D
    Er glad vet du.. Men teppebombing av "priser", not so much :LOL:.. Og takk, det gledes over at den lyriske åre fortsatt er befruktningsdyktig :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Helg.. Men same same :). Sånn er det for oss på trygd, en sammensurium av kjedsomhet som blir til et liv.. Savner å jobbe, jobbe masse. Kanskje kommer mulighet igjen :).

    Vis vedlegget 792678

    Ble ikke så mye helgevask. Solgte kjapt unna litt på torget og vurderte litt. Og så skjedde dette

    Vis vedlegget 792679

    Knapt brukt, og litt for fin til støvpynt. På mandag kommer Busterud fra Vinyl og kaffe for å se på platesamling. Platene vurderer jeg, og en mellomhjul kunne vært gøy. Men må ikke noe. Sondere er mest moro, når en har kjøpt er det forpliktelser og kost.. :cry:

    CD-drev? Tja... Mye en kan..
    Den gikk kjapt ja, godt kjøp for en heldig mann/dame
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    5.818
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Enig med deg @HCS angående nye produkt med best stempel å priser som gir alt annet en kjøpelyst. Avansen kontra utvikling å produksjon kost må i mange tilfeller være lukrativ for alt annet en sluttbruker🤷🏻‍♂️
    Jeg ville heller brukt 200-300k på en ny elbil en en stativ høyttaler eller elektronikk, å jeg skal ikke ha elbil😉 Må tro hvem av disse som koster mest å utvikle å produsere🙈
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg så en Nottingham på Finn og regnet med at det var din. Det rykket i kjøpefingeren, men jeg lot den gå. Flott spiller :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal Goldenear ut nå da?
    Skal vel godt gjøres å få tak i bedre til prisklassen. Fullrange og med bra power i bunn, uten sub om en vil. Pene er de ikke, og det er alltid moro å prøve nye ting så om noen hadde hatt lyst på Goldenear Triton Reference ? Tja, kanskje.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den gikk kjapt ja, godt kjøp for en heldig mann/dame
    Ja, fikk mange sms utover kvelden, vedkommende strålte der hjemme med sin NAS, veldig hyggelig. Jeg er så definitivt i tankegropa. Som @bluesbreaker klokelig sier er det opptak hvor vinyl er helt utenkonkurranse for min ører. Analogt, ekte, tilstede. CD har og noe gull, men og mulighet for mye digitalis og kjedsomhet. Hos @RCA45 på Ørje hørte jeg mono vinyl, Oris horn og Welborne monobklokker ispedd mellomhjul-spiller og AudioNote. Artisten stod i rommet, helt magisk. Men så ser jeg på bruken min. Jeg leser bøker, hvor musikk er stemningsforsterker, uten å fordype meg inn i pling, plong og nyanser. Med cd kan jeg og duppe i stolen med god samvittighet, jeg undrer meg ikke over "azimuth" og vennene hans er i humør og nålevekt er bare et ord i det fjerne... :)

    Drev... Tror jeg går for makan som @soundscape . Det ser ikke ut, det er knøttete og lite. Men det er solid, med et GODT display og lyden er meget bra bla. lange diskusjoner hos Audiogon. Og så kan jeg hekte på en psu, den hadde jeg visst allerede bestilt.. :cool:

    Pro-Ject-CD-box-RS2-CD-drive-scaled.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det gleder en CD / RS2T venn . Godlyd i vente 😊
    Takker, tror det blir bra. Får rydda benken her og :) . Kan hende jeg må koste på meg noe bling, uten at det har noen effekt men.. :)

     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette må jo bare bli bra HC, har jo fått en inntrykk fra Sound at dette er en meget bra spiller :) og litt bling blir aldri feil ;)
    Ha en fin dag HC

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette må jo bare bli bra HC, har jo fått en inntrykk fra Sound at dette er en meget bra spiller :) og litt bling blir aldri feil ;)
    Ha en fin dag HC

    mvh
    Takk F, spennende om en faktisk hører noe forskjell. Display blir uansett fint, har myst mye for å se hvilket spor jeg har bomma på de siste årene.. :) . LITT bling er kos, helt enig.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skal vel godt gjøres å få tak i bedre til prisklassen. Fullrange og med bra power i bunn, uten sub om en vil. Pene er de ikke, og det er alltid moro å prøve nye ting så om noen hadde hatt lyst på Goldenear Triton Reference ? Tja, kanskje.. :)
    Hadde vært morsomt og hørt på de der (selvom jeg ikke skal bytte/handle). Kjenner jeg like godt kunne hatt stativhøyttalere når jeg deler på 140hz mot basstårna, men de to parene jeg har i stereo står forholdvis trygt ....
    Her byttes format på kilde etter dagsformen, i de fleste tilfeller holder DAC+streamer, en sjelden gang må cd-spilleren og lp-spilleren få litt gangtid, men som oftest samler de bare støv. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Drev... Tror jeg går for makan som @soundscape . Det ser ikke ut, det er knøttete og lite. Men det er solid, med et GODT display og lyden er meget bra bla. lange diskusjoner hos Audiogon. Og så kan jeg hekte på en psu, den hadde jeg visst allerede bestilt..

    Vis vedlegget 792885
    Det CD-drevet der tror jeg blir kanon kombo med Tron DACen din.
    Som du sier er det en utrolig kjedelig og unnselig boks, men byggekvalitet og teknologien som sitter i har jeg følelsen av er "next level" for oss vanlig dødelige.
    Dette blir spennende å høre mer om når det sitter HCS :cool:

    Ha en humørfylt og god dag videre (y)
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det CD-drevet der tror jeg blir kanon kombo med Tron DACen din.
    Som du sier er det en utrolig kjedelig og unnselig boks, men byggekvalitet og teknologien som sitter i har jeg følelsen av er "next level" for oss vanlig dødelige.
    Dette blir spennende å høre mer om når det sitter HCS :cool:

    Ha en humørfylt og god dag videre (y)
    Takk, tror du har mye rett. Ditt drev har en helt annen pondus og eieglede vil jeg si, godt en kan velge litt forskjellig. Og takk for god samtale, minner og artige folk, det er jo nesten hva vi lever for :) . Ha en bedagelig lørdag, det er mitt mål. Og takk for smil i dag!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Takk, tror du har mye rett. Ditt drev har en helt annen pondus og eieglede vil jeg si, godt en kan velge litt forskjellig. Og takk for god samtale, minner og artige folk, det er jo nesten hva vi lever for :) . Ha en bedagelig lørdag, det er mitt mål. Og takk for smil i dag!
    Ja, ikke minst takk for en god prat vha snakkofon i dag.
    Jeg har humret godt over et par betraktninger du kom med utover dagen ;)
    Og vi er helt enig!

    Bedagelig lørdag med fornuftig innhold er allerede iverksatt :cool:
    Vi snakkes...
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Virker fornuftig. Hvorfor beholde vinyl-riggen når du bruker den minimalt. Kan vanskelig tenke meg et bedre valg av cd-drev innenfor noenlunde fornuftige prisrammer. Holdt på å kjøpe samme brukt for et par måneder siden, men bestemte meg for at det blir feil for meg da min cd-bruk nok har likhetstrekk med din vinyl-avspilling 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn