Harmonisk og annen forvrengning

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Annenharmonisk forvrengning

På en kompleks last oppfører klasse D og trafokoplet rør push-pull ganske ulikt antar jeg. Men jeg har ikke sett sammenliknende målinger, emokid.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Yes. Alt som inneholder mer enn R.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.617
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Vi mener vel fortsatt at ingen forvrengning er bedre enn litt forvrengning, men at lavereordens forvrengning er mindre hørbar enn høyereordens forvrengning, og at andre- og kanskje tredjeordens forvrengning oppleves som "rikere" og "fyldigere" overtonestruktur fra et instrument enn hva som finnes på opptaket. Omtrent som de litt ufokuserte nærbildene av filmdivaer i stumfilmens dager - fjerner rynker, men det blir ikke riktig. Sånn sett er jeg enig i utsagnet, men for meg er høyttalermembraner mistenkt #1 i denne film noir. Der får man gjerne med noen tiendedels prosent andre- og/eller tredje-harmonisk forvrengning på kjøpet, allerede på moderate lyttevolumer. Her er databladet på mine kjære Seas Excel W17EX001. De strør et jevnt lag på ca 0,3 % andre- og tredjeharmonisk forvrengning tvers gjennom mellomtonen. Og dette er "avslørende" høyttalerelementer, ikke "eufoniske". Det kan bli mye verre.

Jeg snublet over denne gamle artikkelen om transistor vs rør fra et studioperspektiv. Riktig interessant, synes nu jei. http://www.milbert.com/tstxt.htm Essensen er at forvrengningsspektret fra en rørforsterker som drives inn i klipping (og det gjør den!) er mye mere ørevennlig enn det fra en transistorforsterker. Rør-amp'en oppfører seg som en "almost ideal sound-recording compressor", hvor peakene komprimeres ganske hardt, men den tilhørende økningen i forvrengning og forvrengningsstrukturen legger igjen et inntrykk av ukomprimert lydstyrke. Nettoresultatet er at transistorutstyr trenger 10-20 dB mer headroom for å høres like bra ut som rørforsterkeri ettersom den forvrengningsstrukturen ikke kan dra det samme partytrikset. Altså, 60 "rørwatt" > 600 "transistorwatt", i det minste med den transistorteknologien som var tilgjengelig i 1972.

Lydformidling gjennom luft fører forresten mest til en avrulling i diskanten, ikke så mye harmonisk forvrengning. Det er dette frekvensavhengige tapet som kalles "attenuation distortion". Motvirkes med litt eq-boost i diskanten ("presence", "air"), eventuelt kan man more seg med å skape en illusjon av at instrumenter befinner seg på forskjellig avstand i en stereomix ved å dra ned både nivået og diskanten på de som skal stå "bakerst" sammenlignet med de som skal stå "foran". Harmonisk forvrengning i luft oppstår vel først ved så høye lydtrykk at lydhastigheten blir merkbart forskjellig mellom toppen og bunnen av trykkbølgene, over 100 dB eller deromkring. Lydhastigheten er proporsjonal med kvadratroten av trykket, sånn at det går an å regne ut hvor høyt det skal spilles før man får f eks 0,1 % THD på 3 meters avstand i luft ved romtemperatur. Men det får bli en annen gang. Dette er en praktisk anvendelse av (intermodulasjons)forvrengning i luft: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_from_ultrasound

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1

asbjbo skrev:
Jeg snublet over denne gamle artikkelen om transistor vs rør fra et studioperspektiv. Riktig interessant, synes nu jei. http://www.milbert.com/tstxt.htm Essensen er at forvrengningsspektret fra en rørforsterker som drives inn i klipping (og det gjør den!) er mye mere ørevennlig enn det fra en transistorforsterker. Rør-amp'en oppfører seg som en "almost ideal sound-recording compressor", hvor peakene komprimeres ganske hardt, men den tilhørende økningen i forvrengning og forvrengningsstrukturen legger igjen et inntrykk av ukomprimert lydstyrke. Nettoresultatet er at transistorutstyr trenger 10-20 dB mer headroom for å høres like bra ut som rørforsterkeri ettersom den forvrengningsstrukturen ikke kan dra det samme partytrikset. Altså, 60 "rørwatt" > 600 "transistorwatt", i det minste med den transistorteknologien som var tilgjengelig i 1972.
Da fikk man vel kanskje forklaringen på hvorfor rørforsterker-watt har et rykte på seg for å være sterkere enn andre watt.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Valentino skrev:
Siegfried skrev:
Some seem to think that a little bit of 2nd harmonic distortion, as often generated by tube equipment, has a pleasing effect, because it enriches the natural even harmonics of acoustic instruments. It will also generate non-harmonic intermodulation, and has little to do with accurate sound reproduction or even generating the illusion of a real sound. Instead it imparts a euphonic sameness to all sounds.
Herfra.

Og hva sier vi om det?
Det var faktisk etter å ha lest nettopp dette sitatet at jeg investerte i rørforsterkere. Jeg tenkte: "Dess mer forvrengning generelt, intermodulasjon spesielt og skjeve illusjoner i det hele tatt, dess bedre." Dette gir en fin tristhet og livslede. Forresten, er det "man" som har hengt seg opp i en leddsetning? What?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.617
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

awe skrev:
Jeg tenkte: "Dess mer forvrengning generelt, intermodulasjon spesielt og skjeve illusjoner idet hele tatt, dess bedre." Dette gir en fin tristhet og livslede.
;D

P

Parelius

Gjest

asbjbo skrev:
awe skrev:
Jeg tenkte: "Dess mer forvrengning generelt, intermodulasjon spesielt og skjeve illusjoner idet hele tatt, dess bedre." Dette gir en fin tristhet og livslede.
;D
Er det noe håp om å bli revet ut av slik tristhet og livslede ved bruk av tansistorforsterkeri tro.

Fin art. du linket til forresten, asbjbo. Er det da slik å forstå at øret er ganske så sensitivt på høyre ordens forvrengning (7. og 9.), og at disse kan gjøre seg gjeldende i transientene slik at rørutstyret kan gi intrykk av større dynamikk?

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29

mutz skrev:
asbjbo skrev:

Da fikk man vel kanskje forklaringen på hvorfor rørforsterker-watt har et rykte på seg for å være sterkere enn andre watt.

Dette er også mye av forklaringen på at gitarister liker rørforsterkere best, den komprimerer naturlig og man kan kontrollere det ved løse/harde anslag.
Også annet rørutstyr, analog tape og analogt utstyr komprimerer naturlig og (etter min mening) gir et mer naturlig opptak, annenharmonisk eller ikke (does it really matters?) Det er dessverre et helvete å vedlikeholde og dyrt å anskaffe (for en fattig hjemmesnekrer).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.617
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Parelius skrev:
Er det da slik å forstå at øret er ganske så sensitivt på høyre ordens forvrengning (7. og 9.), og at disse kan gjøre seg gjeldende i transientene slik at rørutstyret kan gi intrykk av større dynamikk?
Ja, jeg forstår det slik:
The second and third harmonics are the most important from the viewpoint of the electronic distortion graphs in the previous section. Musically the second is an octave above the fundamental and is almost inaudible; yet it adds body to the sound, making it fuller. The third is termed a quint or musical twelfth. It produces a sound many musicians refer to as "blanketed." Instead of making the tone fuller, a strong third actually makes the tone softer. Adding a fifth to a strong third gives the sound a metallic quality that gets annoying in character as its amplitude increases. A strong second with a strong third tends to open the "covered" effect. Adding the fourth and the fifth to this changes the sound to an "open horn" like character.

The higher harmonics, above the seventh, give the tone "edge" or "bite." Provided the edge is balanced to the basic musical tone, it tends to reinforce the fundamental, giving the sound a sharp attack quality. Many of the edge harmonics are musically unrelated pitches such as the seventh, ninth, and eleventh. Therefore, too much edge can produce a raspy dissonant quality. Since the ear seems very sensitive to the edge harmonics, controlling their amplitude is of paramount importance. The previously mentioned study of the trumpet tone [6] shows that the edge effect is directly related to the loudness of the tone. Playing the same trumpet note loud or soft makes little difference in the amplitude of the fundamental and the lower harmonics. However. harmonics above the sixth increase and decrease in amplitude in almost direct proportion to the loudness. This edge balance is a critically important loudness signal for the human ear.
Jo høyere orden, desto verre, og oddetallsordener låter verre enn liketalls. En liten dash 7. og 9. låter nok ganske "brassy", ja, men legg merke til hvordan triodeforsterkeren forvrenger: Over et visst punkt faller tredjeordens forvrengning og erstattes av fjerdeordens, som fortsetter å stige i takt med andreordens, før de høyereordens forvrengningskomponentene etterhvert begynner å stige. Det er ikke opplagt at det går an å oppfatte den forvrengningen som forvrengning før den når 10-15 %, mens sjuende- og niendeordens forvrengning antagelig vil være hørbar godt under 0,1 %. Det betyr at trioden subjektivt vil låte ganske OK oppe ved 32-33 dB på skalaen som brukes her, og da gir den mest et inntrykk av at "nå spilles det høyt, ja!". Transistorforsterkerne ville derimot trigge "skru ned lyden!"-refleksen min ved den første forvrengningstoppen rundt 24 dB, 8-9 dB tidligere.

Dessuten er det en interessant forskjell mellom trioder og pentoder. Triodene domineres av andreordens forvrengning med innslag av tredjeordens, mens pentodene domineres av tredjeordens med innslag av andreordens. Begge forvrengningsformene stiger i omtrent samme fart når forsterkeren drives inn i overload. Dette er annerledes enn transistorforsterkerne, som domineres av tredjeordens forvrengning uten spesielt store innslag av annenordens, og hvor hele krattskogen av høyere forvrengningsordener kommer på en gang når det blir høyt nok. Da låter det huggorm. Dette forklarer også en del likheter og forskjeller mellom en pentode rørforsterker og en transistorforsterker.

Jeg har ellers en hypotese om at mye av subjektivist vs objektivist-oppstyret kommer av at vi undervurderer betydningen av ulikheter i forvrengningsspektra. Vi kan måle samme frekvensgang og samme THD+N, men hvis det er ulikt forvrengningsspektrum, vil det låte forskjellig i transientene. Det er ikke noe problem å måle dette til vilkårlig høy oppløsning, men sånne data er vanskelige å finne for oss amatører. En kilde er forvrengningsmålingene av høyttalerelementer på Zaph Audio, f eks denne sammenligningen av mellomtoneelementer: http://www.zaphaudio.com/6.5test/

L

Lydarne

Gjest

asbjbo skrev:
Vi mener vel fortsatt at ingen forvrengning er bedre enn litt forvrengning, men at lavereordens forvrengning er mindre hørbar enn høyereordens forvrengning, og at andre- og kanskje tredjeordens forvrengning oppleves som "rikere" og "fyldigere" overtonestruktur fra et instrument enn hva som finnes på opptaket. Omtrent som de litt ufokuserte nærbildene av filmdivaer i stumfilmens dager - fjerner rynker, men det blir ikke riktig. Sånn sett er jeg enig i utsagnet, men for meg er høyttalermembraner mistenkt #1 i denne film noir. Der får man gjerne med noen tiendedels prosent andre- og/eller tredje-harmonisk forvrengning på kjøpet, allerede på moderate lyttevolumer. Her er databladet på mine kjære Seas Excel W17EX001. De strør et jevnt lag på ca 0,3 % andre- og tredjeharmonisk forvrengning tvers gjennom mellomtonen. Og dette er "avslørende" høyttalerelementer, ikke "eufoniske". Det kan bli mye verre.

Lydformidling gjennom luft fører forresten mest til en avrulling i diskanten, ikke så mye harmonisk forvrengning. Det er dette frekvensavhengige tapet som kalles "attenuation distortion". Motvirkes med litt eq-boost i diskanten ("presence", "air"), eventuelt kan man more seg med å skape en illusjon av at instrumenter befinner seg på forskjellig avstand i en stereomix ved å dra ned både nivået og diskanten på de som skal stå "bakerst" sammenlignet med de som skal stå "foran". Harmonisk forvrengning i luft oppstår vel først ved så høye lydtrykk at lydhastigheten blir merkbart forskjellig mellom toppen og bunnen av trykkbølgene, over 100 dB eller deromkring. Lydhastigheten er proporsjonal med kvadratroten av trykket, sånn at det går an å regne ut hvor høyt det skal spilles før man får f eks 0,1 % THD på 3 meters avstand i luft ved romtemperatur. Men det får bli en annen gang. Dette er en praktisk anvendelse av (intermodulasjons)forvrengning i luft: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_from_ultrasound
Mange tak asbjbo for oplysningen om hvordan luften behandler lyden, jeg var ikke sikker på dette, som jeg forstår det må det være mest 2 orden og sikkert et faldene THD mønster.
Afrulningen af de høje frekvenser skulle ifølge Steen Duelund minde om et en bessel funktion, men kan se afrulningen her http://herlevhifiklub.dk/homepage/kbhifi/jpgraph-1.26/src/examples/test1.html det ses også at den er afhængig af temperatur, luftfugtighed og naturligvis afstand.

Man kan ikke bruge rørforstærkere som udgangs forstærker, her vil transistorer altid være bedre, jeg har nu snart hørt en del eksempler sidst en 600W Audio Research sag til en halv milion, bevares den var god, men en Krell topmodel er bedre og halvt så "billig", her var ikke en antydning af problemer med at drive belastningen, men som forforstærker gå det fint med rør og og evt som fortrin i en effektforstærker, der er dog en type rørforstærkere jeg tro der kunne blive tæt på den ultimative udgangs-rørforstærker, og måske enda bedre en de bedste udgangs-transistorforstærkere, det er OTL typen, men det bliver dyrt meget dyrt.
Skal selv have taget mig sammen til at få erstattet opamp trinnet i mine UCD 400 digital forstærkere med et rør trin, det forventer jeg mig meget af. Er der nogen der har prøvet det.?
Er man seriøs med sin hifi overstyrer man ikke indgangen og man driver heller ikke forstærkeren i klipning, men det er korrekt at rør opfører sig pænere end transistorer under de omstændigheder.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.754
Torget vurderinger
1

Parelius skrev:
...
Fin art. du linket til forresten, asbjbo. Er det da slik å forstå at øret er ganske så sensitivt på høyre ordens forvrengning (7. og 9.), og at disse kan gjøre seg gjeldende i transientene slik at rørutstyret kan gi intrykk av større dynamikk?
Yepp, øret og mellomrommet er mer følsomt for forvregning av høy orden. Det har bl.a vært foreslått ulike metoder for å vekte forvregningskomponentene ift. THD. Den enkleste metoden er å mutiplisere nivået på den enkelte forvregningskomponent med 2 opphøyd i «ordens tallet»: vektet THD = summen av Dn*2^n, for n= 2 til «uendelig», så lenge frekvensen på Dn er lavere enn 20k Hz (i praksis begrenset til identifiserbare forvregningskomponenter), hvor det Dn er forvegninskomponenten av n-orden, og n er «ordenstallet». Det er også foreslått mer sofistikerte modeller for vekting av THD. Disse tilnærmingene er best ift forvregning som er «just audible», og gir mindre mening når forvregningen er tydelig hørbar. En stor utfordring blant hifi-menigheten er som kjent å forholde seg til hva som evt. er «just audible».

Mht opplevelsen av dynamikk og forvregning så er det forholdsvis sammensatt og ikke spesielt «clear cut». Dersom du leser skriveriene til Nelson Pass som det ble linket til over så nevner han at lytteforsøk med forsterkere hvor 3. harmonisk er «dominerende», ofte gir lyd evalueringer i retning av klar, tydelig og dynamisk, selv om 3. harmonisk forvregning reelt sett innebærer at sinuskurven komprimeres (symetrisk både for + og - siden av kurven).

mvh
KJ

L

Lydarne

Gjest

asbjbo skrev:
Vi mener vel fortsatt at ingen forvrengning er bedre enn litt forvrengning,
Det er netop det der er kernen i det hele, man kan ikke lave noget udstyr uden forvrængning, så det gælder om at vælge den rigtige type forvrængning, og så minimere den så meget som det er muligt, men kan heller ikke undgår en afrulning af frekvensgangen, så også her drejer det sig om at vælge den rigtige.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

asbjbo skrev:
for meg er høyttalermembraner mistenkt #1 i denne film noir. Der får man gjerne med noen tiendedels prosent andre- og/eller tredje-harmonisk forvrengning på kjøpet, allerede på moderate lyttevolumer. Her er databladet på mine kjære Seas Excel W17EX001. De strør et jevnt lag på ca 0,3 % andre- og tredjeharmonisk forvrengning tvers gjennom mellomtonen. Og dette er "avslørende" høyttalerelementer, ikke "eufoniske". Det kan bli mye verre.
Mmm, ja. Forvrengning i høyttalerelementer kan være klokt å studere. Hva som er "godt" der er av en noe høyere orden enn for forsterkeri.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.264
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
5

Lydarne: du hevder nokså kontant at "man ikke kan bruke rørforsterkere som utgangsforsterker, her vil alltid transistorer være bedre"
kan du gi en skikkelig god begrunnelse for påstanden?

L

Lydarne

Gjest

vega65 skrev:
Lydarne: du hevder nokså kontant at "man ikke kan bruke rørforsterkere som utgangsforsterker, her vil alltid transistorer være bedre"
Man kan da sagtens bruge rør udgangs-forstærkere, det er bare ikke den bedste løsning efter min mening.
Jeg tror trafoen er problemet, og så at der er for meget THD ved brug af normale højtaler, og det skyldes måske at signal spændingerne er ret høje fordi der skal transfomere ned til 4 6 8ohm.
Men som sagt jeg tror på OTL rørforstærkere.
Og jeg behøver ikke gå så langt, mine modificerede UCD 400 Kan ting med bl.a. orgel jeg aldrig nogensinde har hørt fra en rør-udgangsforstærker. uanset pris.

L

Lydarne

Gjest

R.Solhaug skrev:
vega65 skrev:

Lydarnes erklæring kan nok bestrides ::)

http://www.high-endaudio.com/RC-Amplifiers.html

Mvh. RS
Det er der jeg står iøjeblikket og jeg har ikke hørt alle rørforstækere men dog en del, det kan da tænkes at der findes et monster der beviser at jeg ikke har ret.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.169

Valentino skrev:
På en kompleks last oppfører klasse D og trafokoplet rør push-pull ganske ulikt antar jeg. Men jeg har ikke sett sammenliknende målinger, emokid.
Jaggu. Jeg har de to mot hverandre, dog hadde jeg ikke muligheten til å blindteste. Jeg hadde forventet noe helt annet enn jeg opplevde; det låt forrykende likt. Tror jeg hadde klart å skille ved en blindtest, men ikke med klar margin.

Er ikke uansett høyttaleren største bidragsyter når det gjelder forvrengning? Godt konstruerte forsterkere vil vel ikke bidra med veldig hørbar forvrengning til det verre?

SF Power 2, fra http://www.stereophile.com/tubepoweramps/597sonic/index2.html ;

Fig.5 Sonic Frontiers Power 2, 8 ohm tap, 1kHz waveform at 2W into 4 ohms (top); distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).

The output spectrum resulting from a 50Hz input at 74W (2/3 rated power) into 4 ohms is shown in fig.6. The largest artifact is the second harmonic, at –62.6dB (about 0.075%). The 19+20kHz IM spectrum at 74W into 4 ohms is plotted in fig.7. The 1kHz intermodulation artifact is at –62.5dB (also about 0.075%); the distortion at 18kHz is –53.4dB (about 0.2%). The artifacts were slightly lower into 8 ohms, the single most prominent exception being –58dB (about 0.12%) at 1kHz (not shown)

Sier meg lite, noen kommentarer?

Jeg skriver dette for å lære noe, altså.

L

Lydarne

Gjest

Hvad vil du vide, den måler fuldstændig som en typisk Push-pull rørforstærker med modkopling, forvrænger temmelig meget,kan ikke lide vanskelige belastninger, for høj udgangsimpedans, kan ikke fordoble effekten fra 8 til 4 ohm, og en SR på 16V/us og det er sikkert i frit fald og ned af bakke, sætter du noget orgel på og skruer op til et realistisk niveau, så vil jeg tro du kan høre bas tonerne komme ud af bashøjtalerne lettere ukontrolleret.
du kan prøve med denne: Saint-Saëns: Symphony No. 3; Poulenc: Organ Concerto; Barber: Toccata Festiva [HYRBID SACD - DSD] eks.v. skæring 10

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.169

Sikkert mye riktig i det du sier, men er ikke konsistent med hva stereophile sier;

"The output impedance of the Power 2 varied between 0.13 ohms and 0.17 ohms, the higher values occurring at 20kHz. This is a refreshingly low output impedance for a tube amplifier, suggesting a relatively consistent frequency response with varying loudspeaker loads. "

"The Sonic Frontiers Power 2's overall test-bench results are solid, particularly for a tube amplifier—the first tube amplifier I have measured in some time, in fact, that I plan to try out in my own system. I'm particularly impressed with its relatively benign output impedance, which will result in a relatively consistent performance with varying loudspeaker loads. There are few tube amplifiers I could use in good conscience to evaluate loudspeakers; the Power 2 is one of these. "

Sikkert veldig relativt, men det stemmer rimelig godt i forhold til min testing av andre typer forsterkere, transistor klasse A uten motkobling, og ICE 600W.

Klasse A låt tonalt OK, men manglet dynamikk og moro virka det som. Noen ville muligens kalt dette kontroll. ICE låt tonalt veldig likt rørpowern, og der jeg ventet mest forskjell, i bassområdet, skjedde det nada.

Jaja.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

O gosh, Lydarne. Jeg kjente godt nok til min forkjærlighet for forvrengning, min virkelighetsfjerne trang til eufori osv, men at det skulle være så galt fatt! Her trengs en reality check: Jeg bør straks oppsøke et menneske i besittelse av en velmålende transistorforsterker - medbringende mine eksemplarer av Saint-Saëns orgelsymfoni - for så å høre om denne musikken er gjenkjennbar som ..eh, Saint-Saëns orgelsymfoni. Kan hende hører jeg et helt annet musikkstykke!

L

Lydarne

Gjest

awe skrev:
O gosh, Lydarne. Jeg kjente godt nok til min forkjærlighet for forvrengning, min virkelighetsfjerne trang til eufori osv, men at det skulle være så galt fatt! Her trengs en reality check: Jeg bør straks oppsøke et menneske i besittelse av en velmålende transistorforsterker - medbringende mine eksemplarer av Saint-Saëns orgelsymfoni - for så å høre om denne musikken er gjenkjennbar som ..eh, Saint-Saëns orgelsymfoni. Kan hende hører jeg et helt annet musikkstykke!
Nej da du skal bare kunne gengive bas tonerne fra orglet ved realistisk lyd niveau således at det virker naturtrot, og ikke vælter lettere ukontrolleret ud af begge bashøjtalere når orgelet gå bund.

emokid@ tro du bare på stereophile, jeg er sådan set fuldstændig ligeglad.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.648
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
2. harmonisk forvrengning

Baard skrev:
Hvorfor skulle rør generere mer 2.harmonisk enn transistor?
...
Det har du sikkert rett i, men som Valentino allerede har påpekt, stod dette i en bisetning og SL skrev da vitterlig også often.

Veiset hadde en god redegjøring om dette på avforum.no.
Jeg tillater meg å kryssitere:
Dette ser ut til å være en seiglivet myte.
Norman Crowhurst [1] systematiserte for mange tiår siden de ulike topologier og hvilken type harmoniske som er dominerende for hver av dem:

o Single ended triode: 2.
o Single ended tetrode: 3, 5, 7.
o Single ended pentode: 3, 5, 7.
o PP triode: 3.
o PP tetrode: 3, 7.
o PP pentode: 3, 7.
o PP ultra linear: 3.
o PP triode CF: 3.
o PP tetrode CF: 3, 7.
o PP pentode CF: 3, 7.
o Unity coupling: 3, 7.
o Circlotron: 3, 7.

Selv om mange snakker om 2. harmoniske når det gjelder rør så er det som man kan se er det bare single ended triode som er dominert av 2. harmoniske. Imidlertid vil de andre topologiene også ha mer eller mindre 2. harmoniske, for eksempel vil en hver form for uballanse i en PP-konstruksjon bidra til forvrengning av like orden (og dermed 2. harmoniske). En annen ting er at en forsterker består av flere trinn enn utgangstopologien og lengre fremme i effekttrinnet finner man ofte (men ikke alltid) trioder koblet i SE. Men uansett er det som regel topologien i utgangstrinnet som er den største bidragsyteren til THD.
I tilegg er de fleste praktiske forsterkere utstyrt med feedback som igjen endrer forvrengningsmønsteret, og typisk introduserer høyere harmoniske.

Jan E Veiset
Baard skrev:
...
Har følelsen av at man sparker inn åpne dører her. Det ligger en liten anelse herske teknikk fra SL her om at rør brukere luller seg inn i illusjoner og bla bla ...
Åpenbart ikke.
Du må ha hatt en dårlig dag dersom du klarte å finne herseteknikk mellom linjene på en enkel meningsytring. :)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.169

Lydarne skrev:
emokid@ tro du bare på stereophile, jeg er sådan set fuldstændig ligeglad.
Fnis, sinnataggen da!

Jeg stoler absolutt ikke blindt på hifi-media, jeg sier bare at jeg ikke hørte noen store tonale forskjeller på disse forsterkerne i mitt oppsett på mitt rom. Der jeg forventet å høre mest forskjell, bass, skjedde det minst.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

awe skrev:
Jeg bør straks oppsøke et menneske i besittelse av en velmålende transistorforsterker - medbringende mine eksemplarer av Saint-Saëns orgelsymfoni - for så å høre om denne musikken er gjenkjennbar som ..eh, Saint-Saëns orgelsymfoni. Kan hende hører jeg et helt annet musikkstykke!
Nå har jeg kun dansk klasse-D-styggedom her, men jeg tror det kunne vært hyggelig med besøk. Det er et musikkstykke jeg ikke kjenner også, og det er en langt vektigere grunn enn all teknophilia til sammen. Og vel så det.

L

Lydarne

Gjest

emokid skrev:
Sikkert veldig relativt, men det stemmer rimelig godt i forhold til min testing av andre typer forsterkere, transistor klasse A uten motkobling, og ICE 600W.

Klasse A låt tonalt OK, men manglet dynamikk og moro virka det som. Noen ville muligens kalt dette kontroll. ICE låt tonalt veldig likt rørpowern, og der jeg ventet mest forskjell, i bassområdet, skjedde det nada.

Jaja.
Så vidt jeg kan se vil du også kun stort set kunne gengive en slags bas, du har en lille reol højtaler med basreflex, og så mener jeg at dynaudio bruger membran materiale af polypropylene, det lyder lidt lige som når sviper med et kreditkort og alt har en tendens til at komme til at lyde ens og meget unaturligt glat i lyden.
Ja det du hører hos klasse A er kontrol plus dynaudio's grundklang, der mangler ikke dynamik i klasse A tværtimod.

Så det jeg ser her er at du drager forhastede konklusioner, ud fra et forkert grundlag.

Det er også korrekt man har forsøgt at modkoble sig til gode data på din rørforstærker, modkobling har også en "lyd", og er derfor også medvirkende til at forskelige forstærkere kommer til at lyde mere ens.
Det har noget med trådens emne at gøre, der kommer mere højre og ulige ordens forvrængning når der bruges modkobling, og af en eller anden grund giver meget lidt af den type forvrængning et meget stort fodaftryk.
Derimod hvis det drejer om anden orden forvrængning så er det svære at hører forskel om der er meget eller lidt THD.

Jeg lavede for noget tid siden en DIY klasse A forstærker, der havde jeg mulighed for (hvilket også var meningen) at teste med og uden modkobling, det drejede sig om 12db modkobling hvilket blandt exeperter skulle være den optimale mængde, det svarer til meget let modkobling.

Forstærkeren var selv konstrueret og af transimpedans typen og havde en øvre grænsefrekvens på over 1MHz og gik til DC, og kunne aflevere perfekte firkanter uden noget Overshoot.
Når men jeg stod og koblede modkobling til og fra, der var en enorm forskel på lyden (virkelig meget), jeg tænkte der må være kolossal forskel på det der kommer ind og ud i de to situationer.

Jeg koblede et oscilloskop på og målte forskellen på ind og udgang i det mest følsomme område på oscilloskopet, der var stort set ikke noget rest signal (indput var altså lig output) i begge situationer (uden modkobling og med modkobling), denne måling svarede slet ikke til det man hørte, der ville man have troet at der ville være enorm forskel ved en måling.

Så efter min overbevisning må det have været det ændrede THD mønster der gav den store lydforskel, jeg foretrak i øvrigt den umodkoblede lyd.
Ps. jeg havde desværre ikke mulighed for at måle THD.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg er sikker på at det hadde vært meget hyggelig, Valentino. Jeg kjenner nevnte orgelsymfoni godt, både fra konsertsalen og heimen. Mitt poeng i sted var med en smule humor og ironi å peke på sakens gjenstand, nemlig musikken, slik at eksegesen av målinger ikke går rett til skogs - uten kart og kompass.

Det finnes som kjent mange veier til målet, og alle levedyktige og gjennomprøvde typer forsterkning har sine sterke og svake sider. Jeg følger det prinsipp at det finnes en høyere bevissthet enn fornuften, selv om den er såre nyttig og nødvendig i seg selv. Jeg velger forsterkere etter hvilken grad de setter meg i forbindelse med musikken. Min orientering er i hovedsak estetisk og emosjonell, og jeg blir umiddelbart irrasjonell i det øyeblikk velkjente innspillinger av en eller annen grunn springer til liv.

L

Lydarne

Gjest

awe skrev:
Jeg er sikker på at det hadde vært meget hyggelig, Valentino. Jeg kjenner nevnte orgelsymfoni godt, både fra konsertsalen og heimen. Mitt poeng i sted var med en smule humor og ironi å peke på sakens gjenstand, nemlig musikken, slik at eksegesen av målinger ikke går rett til skogs - uten kart og kompass.

Det finnes som kjent mange veier til målet, og alle levedyktige og gjennomprøvde typer forsterkning har sine sterke og svake sider. Jeg følger det prinsipp at det finnes en høyere bevissthet enn fornuften, selv om den er såre nyttig og nødvendig i seg selv. Jeg velger forsterkere etter hvilken grad de setter meg i forbindelse med musikken. Min orientering er i hovedsak estetisk og emosjonell, og jeg blir umiddelbart irrasjonell i det øyeblikk velkjente innspillinger av en eller annen grunn springer til liv.
Jeg vil bede dig om hvis du skal angribe mig så lad være med at bruge ironi, gør det direkte (uden at holde dig for munden), jeg kan ikke altid forstår ironien måske fordi det er på Norsk, og jeg prøver også selv ikke at bruge ironi, jeg er sikker på at det heller ikke altid er lige nemt at forstå ironi på Dansk, hvis man er Norsk.
Eksempel: de sidste to sætninge i dit indlæg citat start: Jeg velger forsterkere etter hvilken grad de setter meg i forbindelse med musikken. Min orientering er i hovedsak estetisk og emosjonell, og jeg blir umiddelbart irrasjonell i det øyeblikk velkjente innspillinger av en eller annen grunn springer til liv. citat slut.
jeg kan simpelhen ikke finde ud af om du mener det ironisk eller rigtigt, jeg håber du mener det ironisk for det har sku da intet med hifi at gøre.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.169

Lydarne skrev:
emokid skrev:

Jaja.
Så vidt jeg kan se vil du også kun stort set kunne gengive en slags bas, du har en lille reol højtaler med basreflex, og så mener jeg at dynaudio bruger membran materiale af polypropylene, det lyder lidt lige som når sviper med et kreditkort og alt har en tendens til at komme til at lyde ens og meget unaturligt glat i lyden.
Ja det du hører hos klasse A er kontrol plus dynaudio's grundklang, der mangler ikke dynamik i klasse A tværtimod.

Så det jeg ser her er at du drager forhastede konklusioner, ud fra et forkert grundlag.

Det er også korrekt man har forsøgt at modkoble sig til gode data på din rørforstærker, modkobling har også en "lyd", og er derfor også medvirkende til at forskelige forstærkere kommer til at lyde mere ens.
Det har noget med trådens emne at gøre, der kommer mere højre og ulige ordens forvrængning når der bruges modkobling, og af en eller anden grund giver meget lidt af den type forvrængning et meget stort fodaftryk.
Derimod hvis det drejer om anden orden forvrængning så er det svære at hører forskel om der er meget eller lidt THD.

Jeg lavede for noget tid siden en DIY klasse A forstærker, der havde jeg mulighed for (hvilket også var meningen) at teste med og uden modkobling, det drejede sig om 12db modkobling hvilket blandt exeperter skulle være den optimale mængde, det svarer til meget let modkobling.

Forstærkeren var selv konstrueret og af transimpedans typen og havde en øvre grænsefrekvens på over 1MHz og gik til DC, og kunne aflevere perfekte firkanter uden noget Overshoot.
Når men jeg stod og koblede modkobling til og fra, der var en enorm forskel på lyden (virkelig meget), jeg tænkte der må være kolossal forskel på det der kommer ind og ud i de to situationer.

Jeg koblede et oscilloskop på og målte forskellen på ind og udgang i det mest følsomme område på oscilloskopet, der var stort set ikke noget rest signal (indput var altså lig output) i begge situationer (uden modkobling og med modkobling), denne måling svarede slet ikke til det man hørte, der ville man have troet at der ville være enorm forskel ved en måling.

Så efter min overbevisning må det have været det ændrede THD mønster der gav den store lydforskel, jeg foretrak i øvrigt den umodkoblede lyd.
Ps. jeg havde desværre ikke mulighed for at måle THD.
Takk, det var interessant lesning. Det tar jeg med meg videre i min ferd på å finne ut av hvorfor jeg liker en viss type lyd og hvorfor det låters som det gjør, uansett om det er teknologisk feil eller ikke.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2

Når du sammenligner to signaler som er eller kan være identiske vil det som er høyest normalt låte best. Reklamebransjen er veldig klar over dette, følgelig er all reklame i radio og TV no høyere enn programmet som er avbrutt. Sammenlignende testing med og uten feedback er følgelig helt umulig, idet det signalet som er høyest alltid vil lyde som om det er best.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.724

ElvisRuler skrev:
Når du sammenligner to signaler som er eller kan være identiske vil det som er høyest normalt låte best. Reklamebransjen er veldig klar over dette, følgelig er all reklame i radio og TV no høyere enn programmet som er avbrutt. Sammenlignende testing med og uten feedback er følgelig helt umulig, idet det signalet som er høyest alltid vil lyde som om det er best.
Med mindre man justerer volumet.
Da går det bra.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2

Og det er akkurat der alle tar feil!

Dersom man skal lytte etter svært små forskjeller, nettopp i nevnte eksempel, eller kabelforskjeller, delefiltertuning etc. i applikasjoner der forskjellene på det man søker å høre er mindre enn 0.1 dB er sjansene for å greie å justere volumet korrekt absolutt minimale. Det vil i tilfelle bety at man greier å justere volumet slik at man treffer +/- 0.01 dB eller der omkring. Det er det svært få som gjør!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.724

Du har sikkert rett i at ikke alle justerer volumet riktig når de tester.
Men hvis volumet blir justert så er man da godt på vei, ikke sant?

L

Lydarne

Gjest

ElvisRuler skrev:
Sammenlignende testing med og uten feedback er følgelig helt umulig, idet det signalet som er høyest alltid vil lyde som om det er best.
Det var dog utroligt, tro du virkelig ikke jeg havde taget højde for det, det havde jeg dog ikke behøvet, forskellen var så stor, med modkobling blev alt meget stramt/fast og enormt meget "nøjagtigt" og lettere elektronisk, og bassen den var bare så "præcis" at man ikke kunne undgår at lægge mærke til hvor "præcis" den var, den var så "præcis" at instrumenter ikke lød rigtigt mere, der manglede nuancer i gengivelsen, uden modkobling var det hele gengivet på en mere rigtig og naturlig måde set i forhold til hvordan musik instrumenter lyder i den virkelige verden.
Prøv det dog, du kunne jo blive overrasket over resultatet, men det skal naturligvis være med en forstærker der kan spille nær perfekt uden modkobling.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Det er ikke påvist at mennesker er i stand til å høre nivåforskjeller som er mindre enn 0,15 dB. Man har klart å påvise 0,25dB i ørets mest følsomme område. Jeg husker ikke hvor referansen er, men Toole var med.

Tillegg: Hatobjekt nr. 1 her inne, TAC/Peter Aczel, matcher til 0.1dB før han atter en gang proklamerer at her ingen forskjell er å høre...

T

timc

Gjest

Valentino skrev:
Det er ikke påvist at mennesker er i stand til å høre nivåforskjeller som er mindre enn 0,15 dB. Man har klar å påvise 0,25dB i ørets mest følsomme område. Jeg husker ikke hvor referansen er, men Toole var med.

Dette stemmer veldig bra overens med mine egne erfaringer.

-Tim

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Beste hr. Lydarne

Følgende er helt uten ironi: Jeg ønsker ikke å angripe deg, og hensikten var ikke ond. Det hviler et stort alvor over ditt svar, og jeg vil selvfølgelig etterkomme ditt ønske.

Ditt sitat fra mitt innlegg var ikke ironisk ment fra min side, idet jeg mener at hifi er til for musikkens skyld.

L

Lydarne

Gjest

awe skrev:
Beste hr. Lydarne

Følgende er helt uten ironi: Jeg ønsker ikke å angripe deg, og hensikten var ikke ond. Det hviler et stort alvor over ditt svar, og jeg vil selvfølgelig etterkomme ditt ønske.

Ditt sitat fra mitt innlegg var ikke ironisk ment fra min side, idet jeg mener at hifi er til for musikkens skyld.
Fint nok, bare vi så også grundlæggende er enige om at anlægget ikke skal lave "musik" men kun formidle den (ellers er det ikke hifi men noget andet) og ikke alt der er lige musikalsk og kan bringe følelser osv i gang, her fornemmer jeg måske at vi ikke er helt enige.

Topp Bunn