Du behøver såmænd ikke bekymre dig om min tid, men jeg skal ærligt indrømme at jeg føler mig en smule stødt over du kan kalde sådan en sætning her:awe skrev:Jeg vet ikke, Lydarne, om ditt siste innlegg mest er uttrykk for kommunikativ hjelpeløshet eller bevisst billig retorikk. Det kan være like meget, for begge deler er like uinteressant for min del. Med alminnelig respekt, vi har ingenting å snakke om, og jeg kan bare beklage den bortkastede tiden for oss begge.
Jeg tror du har ret, men jeg vil nok i forbindelse med Hi-Fi vælge at se mennesket og dets hørelse som en konstant.ElvisRuler skrev:Beklager at jeg så meg nødt til å nevne dette med volumjustering Lydarne, men dine innlegg viser ikke helt tydelig at dette er noe du var klar over. Føler meg heller ikke på noen måte trygg på at problemstillinger rundt dette fenomenet er parkert.
Forøvrig er hørselen en svært forunderlig ting, ja det skal endel brøkdeler ev en dB til for at vi skal høre forskjell, men allikevell kan vi retningsbestemme svært presist. Dette betyr at vi er istand til å høre faseforskjell svært tydelig.
Har selv eksprimentert med en presisjons EQ og funnet at endringer i frekvensresponsen ned mot lavere verdier enn det som oppgis som en hørselsterskel mhp. volumforskjeller faktisk er hørbare. Med andre ord kan, i det minste jeg, tilsynelatende høre frekvensresponsvariasjoner som er mindre enn det en ren volumforskjell krever. Litt pussig men kanskje forklarbart. Vi har en paralell til dette i kantsyn, som gjør oss istand til å detektere bevegeleser i periferien raskere og bedre enn i senter av synet. En gang forklart som en genetisk rest fra dengang vi var jegere.....
SPDIF kabler bør ALDRI være under 1,5M!!!Lydarne skrev:Valentino nævner også anden forvrængning, her vil jeg gerne nævne "jitter" (rystesyge) , og i det lægger jeg: jitter ved digitale overførsler, og ved digitale kredsløb i al almindelighed, dårlige strømforsyninger, dårlige stik forbindelser, basreflex i særdeleshed og højtaler i almindelighed, dårlig mekanisk stabilitet i apparaterne, dårlige under dimensionerede kredsløbs løsninger, mikrofoni i rør, og en masse andre ting.
Det er i store træk nemt at reducere "jitter", kodeordet er overdimisionering, og har man også lidt sund fornuft og kan se hvor "jitter" kan opstår så kommer man langt. Et eks: kablet til SP/DIF overførslen, hold det så kort som overhovedet muligt, gerne kun 20 cm. Jeg har ikke haft DAC før og blev overasket over at se (ved måling) og høre hvor meget længden og tilpasning betyder for overførslen af signalet.
Jeg mener at have læst i en Jumbo bog at det er 15 m, selvfølgelig kan det være under 1.5 m , og det er en fordel, specielt hvis man sørger for tilpasning og kontrollere med måling som jeg også skriver, for som Valentino siger er der mulighed for mistilpasning (og det skriver jeg også, tilpasninger kritisk) og man kan være uheldig at for refleksjons problemer og jitter, og samlet måske for et dårligt resultat. det vil man muligvis forhindre ved at bruge et længere kabel med større deformation af signalet som resultat.Cobra2 skrev:SPDIF kabler bør ALDRI være under 1,5M!!!Lydarne skrev:Valentino nævner også anden forvrængning, her vil jeg gerne nævne "jitter" (rystesyge) , og i det lægger jeg: jitter ved digitale overførsler, og ved digitale kredsløb i al almindelighed, dårlige strømforsyninger, dårlige stik forbindelser, basreflex i særdeleshed og højtaler i almindelighed, dårlig mekanisk stabilitet i apparaterne, dårlige under dimensionerede kredsløbs løsninger, mikrofoni i rør, og en masse andre ting.
Det er i store træk nemt at reducere "jitter", kodeordet er overdimisionering, og har man også lidt sund fornuft og kan se hvor "jitter" kan opstår så kommer man langt. Et eks: kablet til SP/DIF overførslen, hold det så kort som overhovedet muligt, gerne kun 20 cm. Jeg har ikke haft DAC før og blev overasket over at se (ved måling) og høre hvor meget længden og tilpasning betyder for overførslen af signalet.
Arne K