Harmonisk og annen forvrengning

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Harmoniske og annen forvrengning

Sånn. En bedre trådtittel.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.844
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke, Lydarne, om ditt siste innlegg mest er uttrykk for kommunikativ hjelpeløshet eller bevisst billig retorikk. Det kan være like meget, for begge deler er like uinteressant for min del. Med alminnelig respekt, vi har ingenting å snakke om, og jeg kan bare beklage den bortkastede tiden for oss begge.

L

Lydarne

Gjest
awe skrev:
Jeg vet ikke, Lydarne, om ditt siste innlegg mest er uttrykk for kommunikativ hjelpeløshet eller bevisst billig retorikk. Det kan være like meget, for begge deler er like uinteressant for min del. Med alminnelig respekt, vi har ingenting å snakke om, og jeg kan bare beklage den bortkastede tiden for oss begge.
Du behøver såmænd ikke bekymre dig om min tid, men jeg skal ærligt indrømme at jeg føler mig en smule stødt over du kan kalde sådan en sætning her:
citat: bare vi så også grundlæggende er enige om at anlægget ikke skal lave "musik" men kun formidle den. citat slut For hjælpeløs kommunikation eller billig retorik, og uinteressant, den sætning rør efter min mening ved et af de mest centrale problemer der er med hi-fi og i dag. Og er noget jeg selv som DIY mand arbejde hårdt på at få løst. og denne tråd har faktisk hjulpet mig lidt på vej og sat nogle ting på plads.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Beklager at jeg så meg nødt til å nevne dette med volumjustering Lydarne, men dine innlegg viser ikke helt tydelig at dette er noe du var klar over. Føler meg heller ikke på noen måte trygg på at problemstillinger rundt dette fenomenet er parkert.

Forøvrig er hørselen en svært forunderlig ting, ja det skal endel brøkdeler ev en dB til for at vi skal høre forskjell, men allikevell kan vi retningsbestemme svært presist. Dette betyr at vi er istand til å høre faseforskjell svært tydelig.

Har selv eksprimentert med en presisjons EQ og funnet at endringer i frekvensresponsen ned mot lavere verdier enn det som oppgis som en hørselsterskel mhp. volumforskjeller faktisk er hørbare. Med andre ord kan, i det minste jeg, tilsynelatende høre frekvensresponsvariasjoner som er mindre enn det en ren volumforskjell krever. Litt pussig men kanskje forklarbart. Vi har en paralell til dette i kantsyn, som gjør oss istand til å detektere bevegeleser i periferien raskere og bedre enn i senter av synet. En gang forklart som en genetisk rest fra dengang vi var jegere.....

L

Lydarne

Gjest
Jeg fandt et dokument der viser hvordan lyden deformeres på sin vej gennem luften, det ser ud til at deformerengen går i mod en afrundet trekant som også kendes fra ensretning af AC spænding, bruges der store elektrolytter og evt. lidt modstand og lidt spole så antager ripplen en tilsvarende lidt afrundet trekant form efter ensretningen.

http://books.google.dk/books?id=4ktVwGe_dSMC&pg=PA264&lpg=PA264&dq=The+form+of+the+forward+propagation+soundwave++in+air&source=bl&ots=BCmy5GhzAw&sig=3SrAVsiEfI5l68EOaFjskaqlTD4&hl=da&ei=PhSRSs69L9TA-Qb22_zyDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6#v=onepage&q=&f=false

Formen må også hænge sammen luftens absorption/afrulning, THD mønstret vil tendere fra næsten ingen THD og kun anden orden til jo længere sinus kurven skal transporteres gennem luften jo mere vil formen antage en afrundet trekant form, og få et jævnt faldende THD mønster meget lig det Hiraga beskrev i 70'erne engang.

Alt ser ud umildbart ud til at være som jeg forestillede mig dengangjeg var ved at falde ned af stolen efter at Steen Duelund havde sagt at vores hi-fi apparater skal behandle lyden som en meter luft gør.

Jeg kender bare ikke rigtig årsagen til at Duelund aldrig rigtig fulgte dette her op, eller gjorde han?, han skrev jo en del her på Sentralen, og jeg har ikke læst det hele, måske det her bare var en selvfølge for ham.

Men jeg vil helt sikkert prøve at finde hele sammenhængen, og koble det til topologi og måden at lave hi-fi på lige fra kabler til højtaler, jeg tro der måske ernoget vigtigt her.

Problemet er stadigvæk efter min mening at det er ikke muligt at lave perfekte apparater uden THD, det kan heller ikke lade sig gøre at lave apparater uden at de har en afrulning af frekvensgangen, men hvordan skal det gøres. Kunne man finde en stensikker "opskrift" ville det jo være dejligt, så kan vi også slippe for den temmelig irreterende sætning: der er mange forskelige veje til hifi, som en del bruger når de ikke har andet svar.

Ps. beklager link'et ikke har virket IE, det gør det vist nu, men nu er der kommet Scroller på indlægget i IE?

L

Lydarne

Gjest
ElvisRuler skrev:
Beklager at jeg så meg nødt til å nevne dette med volumjustering Lydarne, men dine innlegg viser ikke helt tydelig at dette er noe du var klar over. Føler meg heller ikke på noen måte trygg på at problemstillinger rundt dette fenomenet er parkert.

Forøvrig er hørselen en svært forunderlig ting, ja det skal endel brøkdeler ev en dB til for at vi skal høre forskjell, men allikevell kan vi retningsbestemme svært presist. Dette betyr at vi er istand til å høre faseforskjell svært tydelig.

Har selv eksprimentert med en presisjons EQ og funnet at endringer i frekvensresponsen ned mot lavere verdier enn det som oppgis som en hørselsterskel mhp. volumforskjeller faktisk er hørbare. Med andre ord kan, i det minste jeg, tilsynelatende høre frekvensresponsvariasjoner som er mindre enn det en ren volumforskjell krever. Litt pussig men kanskje forklarbart. Vi har en paralell til dette i kantsyn, som gjør oss istand til å detektere bevegeleser i periferien raskere og bedre enn i senter av synet. En gang forklart som en genetisk rest fra dengang vi var jegere.....
Jeg tror du har ret, men jeg vil nok i forbindelse med Hi-Fi vælge at se mennesket og dets hørelse som en konstant.

L

Lydarne

Gjest
Valentino nævner også anden forvrængning, her vil jeg gerne nævne "jitter" (rystesyge) , og i det lægger jeg: jitter ved digitale overførsler, og ved digitale kredsløb i al almindelighed, dårlige strømforsyninger, dårlige stik forbindelser, basreflex i særdeleshed og højtaler i almindelighed, dårlig mekanisk stabilitet i apparaterne, dårlige under dimensionerede kredsløbs løsninger, mikrofoni i rør, og en masse andre ting.
Det er i store træk nemt at reducere "jitter", kodeordet er overdimisionering, og har man også lidt sund fornuft og kan se hvor "jitter" kan opstår så kommer man langt. Et eks: kablet til SP/DIF overførslen, hold det så kort som overhovedet muligt, gerne kun 20 cm. Jeg har ikke haft DAC før og blev overasket over at se (ved måling) og høre hvor meget længden og tilpasning betyder for overførslen af signalet.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.227
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Lydarne skrev:
Valentino nævner også anden forvrængning, her vil jeg gerne nævne "jitter" (rystesyge) , og i det lægger jeg: jitter ved digitale overførsler, og ved digitale kredsløb i al almindelighed, dårlige strømforsyninger, dårlige stik forbindelser, basreflex i særdeleshed og højtaler i almindelighed, dårlig mekanisk stabilitet i apparaterne, dårlige under dimensionerede kredsløbs løsninger, mikrofoni i rør, og en masse andre ting.
Det er i store træk nemt at reducere "jitter", kodeordet er overdimisionering, og har man også lidt sund fornuft og kan se hvor "jitter" kan opstår så kommer man langt. Et eks: kablet til SP/DIF overførslen, hold det så kort som overhovedet muligt, gerne kun 20 cm. Jeg har ikke haft DAC før og blev overasket over at se (ved måling) og høre hvor meget længden og tilpasning betyder for overførslen af signalet.
SPDIF kabler bør ALDRI være under 1,5M!!!

Arne K

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.114
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det gjelder RCA-terminerte SPDIF-kabler, som aldri kan bli ordentlig 75ohm. God lengde minimerer eventuelle refleksjonsproblemer. :)

L

Lydarne

Gjest
Cobra2 skrev:
Lydarne skrev:
SPDIF kabler bør ALDRI være under 1,5M!!!

Arne K
Jeg mener at have læst i en Jumbo bog at det er 15 m, selvfølgelig kan det være under 1.5 m , og det er en fordel, specielt hvis man sørger for tilpasning og kontrollere med måling som jeg også skriver, for som Valentino siger er der mulighed for mistilpasning (og det skriver jeg også, tilpasninger kritisk) og man kan være uheldig at for refleksjons problemer og jitter, og samlet måske for et dårligt resultat. det vil man muligvis forhindre ved at bruge et længere kabel med større deformation af signalet som resultat.
Den fejl jeg eventuelt gjorde her var at jeg talte som DIY mand.

L

Lydarne

Gjest
For ligesom at for afsluttet dette spørgsmål om spdif kabler og dets længde, som jo tilsyneladende var klart det vigtigste af det jeg skrev i mine sidste to indlæg, som man også kunne se på aktiviteten tidligere i tråden, var det også meget vigtigt da ElvisRuler skulle jordes/gøres til grin, det var noget der kunne for gang i forum medlemmerne og lysten til at skrive indlæg blev mærkbart højere.

Når man som sagt har jeg prøvet at lave et foto af mit spdif signal http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37827.msg701410#msg701410 ved indgangen af kablet (drev) og ved udgangen af kablet (DAC) kablet er 18.5 cm, og nu kan man jo prøve at se om man kan gætte hvad der er ind og hvad der ud, og jeg kan garanter at der var større forskel da kablet var længere. Jeg vil nu arbejde videre med dette og prøve at lave en strøm overføring, det skulle sikre perfekt overførsel uanset længde af kabel, og kabel impedans.
Ps signalerne er helt rene i praksis, det er mig der har jitter/rystesyge (faktisk et udmærket billed på problemet), jeg må have fat i et fotostativ.

Topp Bunn