Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe Harbeth-entusiaster her som vet noe om de som ligger på Finn nå? «Harbeth Compact 7ES-3-MX O.F.M.»
    Finner ikke noe info om «MX O.F.M»
    Ren svindel fra denne personen som drev eller driver Maxwell hifi eller hva det nå heter/het
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.055
    Torget vurderinger
    32
    Er det noe Harbeth-entusiaster her som vet noe om de som ligger på Finn nå? «Harbeth Compact 7ES-3-MX O.F.M.»
    Finner ikke noe info om «MX O.F.M»
    Hold deg langt unna. Dette var høyttalere som innehaveren av Maxwell Hi-Fi påstod han hadde modifisert selv, i forståelse med produsentene. Det sjekket vi opp med produsentene.


    Jeg fikk også vite off the record fra kilder jeg var i kontakt med at innehaveren ikke hadde kompetanse til å modifisere et eneste produkt.

    Roy
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Mener disse har vært kommentert her på Sentralen for en del år tilbake, og da at disse er modifiserte Harbeth. Det kan du jo sjekke med selger og produsent.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Er det noe Harbeth-entusiaster her som vet noe om de som ligger på Finn nå? «Harbeth Compact 7ES-3-MX O.F.M.»
    Finner ikke noe info om «MX O.F.M»
    Det enkle svaret er å holde seg unna den annonsen. Den har ligget der i årevis og er en smule omdiskutert.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Om du leser annonsen ser du at det står mye tull der.
    Selgeren har dårlig rykte, kjent for å ''modifisere'' produkter etter fantasifulle standarder, han opererer også med
    en sjargong som er helt ukjent for resten av verden.
    Mitt råd er rett og slett å sende en e-post til produsenten og spørre om dette er noe de kjenner til.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    914
    Torget vurderinger
    4
    Er det noe Harbeth-entusiaster her som vet noe om de som ligger på Finn nå? «Harbeth Compact 7ES-3-MX O.F.M.»
    Finner ikke noe info om «MX O.F.M»
    det har blitt skrevet noen rader tekst om dette fenomenet.

     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Da har jeg lagt inn bud på rett over prisforlangende. Nei, takk for god hjelp. Syntes de så interresante ut, men det har gått over😅
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Harbeth Compact 7ES-3 er absolutt interessante høyttalere (har hatt de selv), men denne såkalte MX-versjonen er bare tull. Kjøp heller originalen :)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    I beste fall er de annonserte (angivelig modifiserte) C7ES3 fullstendig umodifiserte (tipper de er originale, evt med andre kabler), og i så fall er de veldig bra, og er verdt mellom 18 og 20 tusen (en nyere C7ES3 Aniversary ligger ute på Finn til ca 23 tusen). Jeg har C7ES3 selv, og elsker dem. Hvis de er modifisert er de mindre verdt. Kabinett og drivere/elementer er trolig uskadet, så for dem som driver med aktiv deling vil det uansett være mye kvalitet og potensial der. Hvorfor selger skriver som han gjør og priser så høyt vet ikke jeg og ingen andre heller - og det bør vi kanskje ikke spekulere videre i. Jeg var innom butikken for noen år siden og fikk høre bra musikk fra flere høyttalere og en hyggelig prat. Kanskje er han mottagelig for et fornuftig bud? - hvis ikke er det bare å se en annen vei🙂
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vi meldte tidligere i dag annonsen som omtales over inn til avdelingen for forbrukertrygghet hos finn.no, og annonsen skal nå være fjernet. Dette ble gjort fordi vi som importør av Harbeth ikke kan gi en eventuell kjøper av dette produktet noen garanti da det er foretatt en uautorisert modifikasjon av det originale produktet.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Han er fortsatt på Finn, men riktig nok nå med ett par spesial tilverkede stands for Harberth 40.1. Den mannen gir seg ikke føre han er under torva dessverre.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Dette har sikkert været vendt og drejet et eller andet sted i tråden. Til anlæg nummer tre har jeg set mig varm på Harbeth P3ES-R. Jeg har aldrig før haft rør og vil gerne prøve en rørforstærker på P3ES-R. Anlægget skal stå i lejligheden i Oslo. Derfor vil det primært blive brugt, når jeg er der omtrent en uge hver måned. Derfor er jeg ikke interesseret i at investere mange penge i en forstærker. Så hvad er den billigste rørforstærker, der kan forløse potentialet i P3ES-R? Kilderne er primært vinyl, Ortofon Spu og sekundært streaming fra server. Om det har noget at sige. Vi spiller aldrig højt. Fruen siger, at det ikke bliver bedre fordi der er højt! Jeg har læst et sted, husker ikke hvor, at Naim UnitiQute Amplifier et et godt match med P3ES-R. Den er jo ikke ny og dyr er den i alle fald ikke.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Den beste lyden fra Harbeth P3ESR som jeg har hørt var hos Veteran Hi-Fi i Stockholm. Spilte fra vinyl og med integrert rørforsterker. Selv har jeg ikke benyttet rør. P3 er nok litt tungdrevne pga små og lukket konstruksjon http://www.veteranhifi.se/
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Husker du hvilken rørforstærker det var?
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hva har folk harbeth'ene stående på?
    Er det kun tontrager som gjelder?
    Noen som har prøvd seg på hjemmemekk?
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hva har folk harbeth'ene stående på?
    Er det kun tontrager som gjelder?
    Noen som har prøvd seg på hjemmemekk?
    Jeg har bygget stativer for Harbeth, og de funket bra etter det jeg har hørt. Bygde i massiv eik, og beiset sorte:
    Limte på noen tynne rågummplater på stativene slik at kassene stod stødig.
    1634931304264.png
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Planlegger å bygge selv.
    Men greit å høre hva folk har erfart også.
    Såg slett ikke dumme ut de der!

    Tanken er å ha 2x2" vertikale bein som høytalerne skal stå på. Så tenkte jeg å bruke en "ring" av 2x1" oppe og nede som jeg tapper inn i vertikalene (gir meg noe å feste alt sammen med). Den øverste ringen tenkte jeg å frese ett spor i slik at høytalerne ikke kan "skli av", nederste ringen ca 5cm over bakken.
    Bordsag er på vei i posten, så nå er det store spørsmålet hvor jeg kan få tak i noe valnøtt...
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ang høyden på stativer til m30.
    Øregøyde i en normal sofa ligger rundt 92cm over bakken (for min del når jeg sitter "dypt" i sofaen)?
    Bunn av høyttaler til midt av diskant er 32cm.
    Det gir ett stativ på 60cm?
    Ser Trontraeger stativene er på 60cm også.
    Noen som har prøvd å heve/senke?
    Eller er det 60cm som er "the shit"?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Jada, her er vi mange som har bygget stativer til våre Harbeth-høyttalere. Har du bygget dine, nå? Du tenker riktig om høyde: diskant i ørehøyde. Hvis jeg er i tvil bygger jeg heller litt lavere enn litt høyere: da er de i bedre balanse. Har bygget 2 par stativer til hhv C7ES3 og 40.2 m, samt modifisert et par i stål ment for B&W til C7ES3. Alle i bruk.

    Her er mine i sortbeiset eik til 40.2

    Ang høyden på stativer til m30.
    Øregøyde i en normal sofa ligger rundt 92cm over bakken (for min del når jeg sitter "dypt" i sofaen)?
    Bunn av høyttaler til midt av diskant er 32cm.
    Det gir ett stativ på 60cm?
    Ser Trontraeger stativene er på 60cm også.
    Noen som har prøvd å heve/senke?
    Eller er det 60cm som er "the shit"?
     

    Vedlegg

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Hei, et lite spørsmål til stativene du har laget ( har C7ES3-xd); står høytalerne rett på de 4 rammepunktene, eller er det demper i mellom? En del mener også at tunge stativer er å anbefale. Noen synspunker? Jeg skal til å bygge stativer selv.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Går litt treigt, masse jobb for tiden.
    Høytalerne skal ikke i stua hjemme så har litt tid på meg også.

    Kjøpte ei 40mm "heltre" stav valnøtt (samme som høyttalerene) benkeplate som jeg har kappet opp lengder.
    40x40mm staver i 60 høyde.
    20211117_131020.jpg
    Må pusses, men her er utsparing for tverrstag nede ved gulvet (de 4 vertikale hjørnestavene)

    20211117_131013.jpg
    Her er toppen av de vertikale stavene

    20211117_153333.jpg
    Første prøvemontasje av tverrstavene. Kommer til å stikke 2mm ut fra de vertikale.
    Staven som ligger oppå er en av de som skal rundt toppen. Latt det være igjen en kant på 4x2mm slik at høytaleren blir stående "nedi" stativet. "Nerkant" av utsparingen blir i flukt med toppen av de vertikale stavene.

    Gjenstår å frese spor i stavene som skal stå oppe forran slik at de passer med kurven på kanten forran på høytaleren, kappe til alle tverstavene i rett lengde og lime det hele sammen.
    Vurderer å bore meg inn fra baksiden og sette i skruer, men tror ikke det blir nødvendig.
    Tenkte å bore hull til møbelknotter fra ikea under så jeg får litt justering på høyden (skjevt gulv/unøyaktig kapp). Ta stort hull så de passer inni, litt mindre hull å lime mutter i før hull oppover i stav for bolten på knottene.

    Hvis det blir bra vurderer jeg å gjøre det på nytt, men ta hensyn til stavbredden i plata slik at det blir hele staver.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Jeg benytter demping mellom stativ og ht. Best med noe som er både mykt og litt klebrig: f.eks møbelknotter i gummi/scilicon, eller slike gjennomsiktige man benytter i kjøkkenskap. Under stativene liker jeg best møbelknotter i filt. Man vil ha minst mulig friksjon under stativene, og nok friksjon under ht, slik at dulting fører til at stativet sklir bortover gulvet, heller enn at ht sklir av stativet eller at hele stabelen velter. Om vekt har jeg ingen mening: har både tunge i stål som jeg enkelt modifiserte med to lekter i kryss pga større ht enn stativet er beregnet for, og rene trestativer. Hører ingen forskjell. Men felles for alt jeg gjør med stativer til Harbeth er 4 punkter med kobling: dvs 1 i hvert hjørne av bunnplaten - slik at bunnplaten er fri med luft under. Vet ikke om det har noe å si, men det passer med Harbeths filosofi med tynne vegger og bitumen-tuning av egenfrekvens, og det fungerer bra👍

    Hei, et lite spørsmål til stativene du har laget ( har C7ES3-xd); står høytalerne rett på de 4 rammepunktene, eller er det demper i mellom? En del mener også at tunge stativer er å anbefale. Noen synspunker? Jeg skal til å bygge stativer selv.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Takk for innspill og løsning som du har prøvd ut selv! Jeg tar med meg erfaringene dine når jeg går i gang med mine egne. Har tidligere laget stativ av runde furustokker som ble beiser samt mdf plate i samme farge som høytalerne. Fungerte ok, men kan gjøres bedre.
    9E16E6E8-265E-4E8B-89F8-2A9EDACEB9AE.jpeg
    9E16E6E8-265E-4E8B-89F8-2A9EDACEB9AE.jpeg
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Her er et annet eksempel på stativer. Disse er på forsøksstadiet, men skal bearbeides. Dette er ikke «no cost ….», men «cost next to nothing»! Kr 129 i 2»2, rest av benkeplate og 16 skruer, samt møbelknotter. Disse kan jeg bearbeides til presentabel stativer, (male, sette på spikes, skjære ut ramme av platene etc.). Nå skal jeg lytte litt Mht lyd. Jeg har tidligere hatt nydelige stativer fra tyske Liedtke Metallgeshaft i stål, men da snakker vi om kr 10.000 +. Men om lyden var så mye bedre er ikke godt å si. Poenget mitt er at en kan gjøre det enkelt og være hobbysnekker også. Kommer tilbake med endelig versjon en gang på nyåret!
     

    Vedlegg

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Her er et annet eksempel på stativer. Disse er på forsøksstadiet, men skal bearbeides. Dette er ikke «no cost ….», men «cost next to nothing»! Kr 129 i 2»2, rest av benkeplate og 16 skruer, samt møbelknotter. Disse kan jeg bearbeides til presentabel stativer, (male, sette på spikes, skjære ut ramme av platene etc.). Nå skal jeg lytte litt Mht lyd. Jeg har tidligere hatt nydelige stativer fra tyske Liedtke Metallgeshaft i stål, men da snakker vi om kr 10.000 +. Men om lyden var så mye bedre er ikke godt å si. Poenget mitt er at en kan gjøre det enkelt og være hobbysnekker også. Kommer tilbake med endelig versjon en gang på nyåret!
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    147
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen. Avslutter stativprosjektet mitt (det er jo egentlig ikke Harbeth), men slik ble det til slutt, med litt justeringer og Bengalakk! Dempere under høytalerne, mulig spikes monteres senere.
     

    Vedlegg

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Der var v1 monterte.
    20211223_181109.jpg
    Normal plassering, dras fram når det skal lyttes.
    Er ikke pussa ferdig (noen limflekker) samt oljet.

    20211222_133224.jpg
    For v2 trenger jeg en pluggfres så ytterringene kan lages 100% før man setter inn vertikalene.
    Nå er det gliper ved flere av hjørnene, men de kan jeg fylle med lim-spon til våren.

    20211222_133312.jpg
    Møbelknotter fra ikea, kuttet de ned i diameter og limte en mutter i bunnen av benene
    20211222_152042.jpg
    Så ble det lett å kompansere for ørsmå feil i kappingen.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hadde en god runde med m30.2'ene før og gjennom påska. Første gangen jeg virkelig har fått lytta til de over litt tid.

    Det som overrasker er evnen til å lage gode panorama. Overraskende lett å få god pinpointing av de forskjellige musikerne i opptaket.
    Formidler også meget bra lagene i musikk som enkelte ganger blir litt oppåhverandre istedet for forran/bak.
    Mellomtonen er fortsatt genial!

    De er nok ikke fullt innspilt enda, men tanken på en sub for å fylle på nedover har blitt plantet.

    20220415_120250.jpg
    Her bilde fra sidelinja langfredag. Selv med de åpenbare begrensningene i plasserigen (peis rett til venstre for der bildet er tatt fra) låt det skikkelig bra!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig lytterom og oppsett Martin, er liksom noe veldig riktig med tradisjonelle HT i et sånt miljø (y)
    Ser av signaturen din at du har/har hatt elektrostater også...... hvordan vil du sammenligne mellomtonen ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn