Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Harbethfamilie,

    Selv om jeg ikke har konkludert 100% ennå, har jeg en følelse av at jeg lander på C7ES-3, fremfor SHL5+. Det som er litt kjipt er at jeg har spesialbygde stativer fra Custom Design i bestilling til SHL5+. Høyden uten spikes er 42cm og kan justeres fra 43cm til 44.5cm med spikes, og stativet ser slik ut (med unntak av at alt er sort):

    Jeg fikk en fin pris og stativene leveres litt over påske. Er det noen som har lyst til å overta bestillingen? Send meg en PM.

    Atlerovik Har du en link til produktet?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde 5+ mot kortveggen i starten, 4,6m (langvegg i underkant av 6m) og fant at gjengivelsen inkludert opplevelsen av tyngde og bass ved plassering langt ut fra frontvegg, så mye som 1,2-1.4m eller så var best.

    Plassert mot langvegg våknet de til, kortere avstand til frontvegg, og leverte en mye mer frempå, men klarere, mer innsiktsfull og kontant gjengvelse. Bassen var enda mer artikulert.

    Jeg ville brukt tid på plassering før jeg konkluderte, avstand fra frontvegg, avstand mellom dem ikke minst og toe in. De fungerte strålende som hodetelefoner :)

    Jeg fant at ørehøyde vs diskant ikke var veldig kritisk hos meg/ i mine ører.

    Vh S
    Takk for info! Om jeg spiller på langvegg eller kortvegg er jeg ikke sikker på. Det er snakk om et ganske stort rom, totalt sett. Åpen løsning til kjøkken, gang og trapperom opp til andre etasje. Total grunnflate ca 75m2, der anlegget står nærme et hjørne. Har ikke planer om omfattende ommøblering for å få det til å funke, men har tenkt å koble på lange høyttalerkabler for å kunne teste andre plasseringer midlertidig.

    Spendorene spilte fint der Harbethene står nå. Samme med Heresy og Forte.

    Det skal ikke være lett.

    Noen som har lyst til å låne eller byttelåne, så stikk ei hånd i været. Hadde vært gøy å teste C7.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Harbethfamilie,

    Selv om jeg ikke har konkludert 100% ennå, har jeg en følelse av at jeg lander på C7ES-3, fremfor SHL5+. Det som er litt kjipt er at jeg har spesialbygde stativer fra Custom Design i bestilling til SHL5+. Høyden uten spikes er 42cm og kan justeres fra 43cm til 44.5cm med spikes, og stativet ser slik ut (med unntak av at alt er sort):

    Jeg fikk en fin pris og stativene leveres litt over påske. Er det noen som har lyst til å overta bestillingen? Send meg en PM.
    Atlerovik Har du en link til produktet?
    @jorwed Tar det på pm
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Jeg kan fremdeles oppleve mellomtonen som litt for fremtredende, men det tror jeg handler mer om at både høyttalere og amp «fokuserer» på en god mellomtone i sin lydsignatur.
    Jeg har selv vært veldig sensitiv til fremtredende lyder i musikken, spesielt de høyere frekvensene, men også skarpeter i mellomtonene og enkelte instrumenter som kommer skarpt frem. Den siste endringene jeg gjorde var å bytte ut en Simaudio Moon W3 effektforsterker med en Pass Labs XA25 ren klasse A forsterker. Det gjorde lytteopplevelsen vesentlig bedre med at jeg nå får en mer organisk/analog gjengivelse av musikken. Jeg har ikke noen erfaring med rørforsterkere, men har hørt veldig mye bra om Prima Luna. Av andre forsterkere som jeg kan anbefale så har vi Sugden, Gryphon Diablo og Xindak. Men du er kanskje ikke på bytte av elektronikk så jeg skal ikke pushe noe slikt. :)

    Noe annet jeg opplever er at lyttehøyden i forhold til diskanten har veldig mye å si. Jeg bestilte lave stativer(35cm) for å ikke få diskanten direkte mot ørene mine. Jeg har nå blitt mer kjent med anlegget, og kunne tenkt meg høyere stativer, nærmere 50-60cm, for å få diskanten litt over ørene når jeg sitter i godstolen. Mine C7 har et ganske tydelig sweetspot midt mellom høyttalerne rett under diskantene, hvor jeg får en helt fantastisk holografisk opplevelse av instrumenter og musikere.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er selv veldig sensitiv på dette området, og gikk en lang runde for å oppnå(det jeg synes er) den rette klangbalansen på Heresy/Forte. LM 218 SET var et stort steg i riktig retning, Primaluna enda bedre, og helt i mål kom jeg med Burmester. Pass Labs og Luxman tror jeg også kan være trygge valg.

    Slik sett så mener jeg Burmester skulle ta litt av brodden på SHL5+, men dette er antagelser.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Hei Jeg har hatt den minste,p3esr,c7 og shl5.Angrer på at jeg solgte c7 som jeg syns var den beste.Shl5 ble for skarp for meg.Eksprimenterte med allt mulig untatt høyden på stativene.Syns c7 var en meget fin høyttaler som er lett å drive.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Muligens uhørt å si i en vennetråd.... men jeg hadde kanskje vurdert å låne litt tid til Spendor A4 eller A7 hvis man ønsker mer bass, enklere plassering og bittelitt mindre mellomtone uten å miste musikalsk magi.

    -BB-
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Muligens uhørt å si i en vennetråd.... men jeg hadde kanskje vurdert å låne litt tid til Spendor A4 eller A7 hvis man ønsker mer bass, enklere plassering og bittelitt mindre mellomtone uten å miste musikalsk magi.

    -BB-
    Totalt uhørt! :D For meg funker ikke utseendet på de. Harbeth ser ut som høyttalere skal se ut. I mine øyne.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hei Jeg har hatt den minste,p3esr,c7 og shl5.Angrer på at jeg solgte c7 som jeg syns var den beste.Shl5 ble for skarp for meg.Eksprimenterte med allt mulig untatt høyden på stativene.Syns c7 var en meget fin høyttaler som er lett å drive.

    Var det SHL5 eller SHL5+ som ble for skarp for deg?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Hei Jeg har hatt den minste,p3esr,c7 og shl5.Angrer på at jeg solgte c7 som jeg syns var den beste.Shl5 ble for skarp for meg.Eksprimenterte med allt mulig untatt høyden på stativene.Syns c7 var en meget fin høyttaler som er lett å drive.

    Var det SHL5 eller SHL5+ som ble for skarp for deg?
    5+.Ble slitsom for ørene i lengden
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Muligens uhørt å si i en vennetråd.... men jeg hadde kanskje vurdert å låne litt tid til Spendor A4 eller A7 hvis man ønsker mer bass, enklere plassering og bittelitt mindre mellomtone uten å miste musikalsk magi.

    -BB-
    Ikke uhørt, disse høyttalerne er jo i nær familie. Problemet er at det ikke alltid er så lett å låne en høyttaler for test når en bor ute i huttiheita;)

    Jeg tror forresten ikke det er mangel på bass eller problematisk plassering som er ankepunktet mot SHL5+ fra noen av oss, men at den er voicet litt frempå. Fremstår litt skarp og øretrettende på en del musikk.

    Satte tilbake Forte III nå, og tenkte at mellomtonen på disse ikke er så voldsomt forskjellig ved første lytt. Begge spiller frempå og på grensen til slitsomt. Harbeth er mer finmasket, plasserer instrumenter tydeligere i bredde og dybde, gjengir klangfarger og overtoner på en fantastisk måte. Forte tegner opp et voldsommere og bredere lydbilde(Wall of sound) og har mer kjøtt på beinet. Derfor oppfatter jeg den som lettere å lytte til.

    Spilte Apostrophe med Zappa nå, og den spilte veldig bra på både Harbeth og Klipsch, dog forskjellig. Samme med Band of Gypsys(MOV) men her trakk Klipsch det lengste strået. Rett og slett fordi trommingen til Buddy Miles virket mer troverdig!

    Dette er slik jeg oppfatter det her og nå, i min egen stue. Prøver å formidle en høyst subjektiv mening. I beste mening:)


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det jeg liker så godt med å lese denne tråden her, er alle som lytter med ørene og kun det. Selvfølgelig med et stort forhold til sitt eget favorittmerke, men basert på det man hører - andre merker selges ofte mer påvirket av image (fra produsent) og andre (økonomisk innbringende) faktorer.
    Fint, å ha funnet seg et favoritt lydideal, sånt stammer nesten alltid fra selve eierskapet av produsenten - forøvrig relativ sjelden vare.
    Selv har jeg kun hørt Harbeth på messer - pent nok men ikke nok trøkk i de for min del.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Muligens uhørt å si i en vennetråd.... men jeg hadde kanskje vurdert å låne litt tid til Spendor A4 eller A7 hvis man ønsker mer bass, enklere plassering og bittelitt mindre mellomtone uten å miste musikalsk magi.

    -BB-
    Jeg har vært innom A4 og A7: For meg hørte jeg bare topp og bunn. Mellomtonene var så og si borte... Fungerte ikke i det hele tatt for meg. Hadde D7 en lengre periode, og den hadde en nesten unaturlig detaljert mellomtone, og alt for skarp i toppen. Prøvde med flere forsterkere. Harbeth var en åpenbaring etter spendor. Folk sier de har en del fellestrekk. Det er noe jeg ikke forstår. Kanskje Spendor sine kassehøytalere har mer til felles med Harbeth. Men dette er smak og behag. Det er jo mange som liker Spendor. Spesielt de som hører på mye rock. For meg som hører på jazz, blues, klassisk og mye vokal så er Harbeth/ProAc veien å gå. (Angående ProAc så har de trolig en noe lysere mellomtone/diskant enn Harbeth)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    For meg som hører på jazz, blues, klassisk og mye vokal så er Harbeth/ProAc veien å gå. (Angående ProAc så har de trolig en noe lysere mellomtone/diskant enn Harbeth)
    Jeg vet ikke, men jeg tror at du er inne på noe viktig her; musikkstil og match med høyttalere. På musikken du beskriver, som i stor grad er dynamisk og åpen, ofte med mye «luft» i det som skjer, fremfor trøkk - vil jeg tro at så godt som ingenting slår Harbeth. Det er etter min mening helt magisk! Men, og det er er et stort men, jeg nekter å la høyttalerne mine bestemme hvilken musikk jeg skal høre på. Denne innstillingen var utgangspunktet for at jeg gikk over til Harbeth, da de gang på gang blir omtalt som musikalske og ofte også som altetende. Musikalske er de definitivt! Altetende - not so much. Men, så er vel heller ingen høyttalere altetende.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!
    Spennende modell den C7ES-3, har kun hørt den ved 1 anledning, mener å huske den er noe varmere tonalt. Blir spennende å høre hva du opplever med C7 vs SHL5+.

    Noe i samme gate type observasjoner har jeg hørt i flere Harbeth modeller (og ikke minst i mange andre høyttalere), men har stort sett tenkt at kilden kan like godt ligge i andre deler av kjeden som i selve høyttaler og ikke minst rommets bidrag. Tenker at vi alle hører på et komplett system (m/rom) hvor det blir nokså vanskelig å segregere ut hva som bidrar med hva.

    Det å sitte i nærfelt med høyttaler kan også være en nokså lærerikt prosess mtp det å bli kjent med høyttalerens direkte-lyd og dens egenskaper. Har hørt 40.2 40th utgaven i nærfelt, ble meget positivt overasket hvor homogent denne spilte så tett på lytter. Så det å jobbe videre med plassering og alle andre komponenter i systemet (samt rommet) kan like gjerne være kilden til parametre man søker for å vri lydbilde dit man ønsker som det å bytte høyttaler.

    Uansett, spennende å bli kjent med de forskjellige modellene og deres forskjellige karakter :)
    Gode refleksjoner Tott.
    Jeg stilte spørsmål om problemstillingen med 5+ dukket opp idet de ankom rommet/ oppsett? Lå det unoter der ifra før, er det gjort andre endringer osv?

    Vh
    I forbindelse med et bortebesøk hvor vi lyttet til Harbeth 40.2 40th fikk jeg mulighet for å låne med hjem SHL5+. Var den gang veldig happy med mine P3ESR 40th, så ville bare teste for moro. Bli litt bedre kjent med flere Harbeth modeller, det er alltid spennende.

    Selv da jeg fikk tunet inn SHL5+ til å spille nokså godt, var det fortsatt mangler vs P3ESR 40th utgaven. Selvfølgelig spiller SHL5+ større, mer dynamikk, dypere etc enn P3 (skulle bare mangle), men for egen del er det innsyn, nærhet, tonal balanse/vekting og ikke minst tilstedeværelse som betyr mest.

    For egen del hører jeg alt for mange systemer spille med tilsynelatende mange imponerende egenskaper (veldig imponerende), men samtidig veldig ofte med segregerte imponerende egenskaper og ikke så ofte et så imponerende komplett lydbilde med alt man kunne drømme om. Har vel egentlig ikke hørt dette enda, om jeg tenker meg om, hmmmm.

    Harbeth som alle andre har ikke alt, men de har noe grunnleggende riktig jeg personlig liker. Det er på en måte et fabrikat som ikke prøver alt for hardt å imponere med ekstreme egenskaper, men kanskje heller fokuserer på det å gjenskape troverdighet uten å legge til noe/trekke fra noe (såklart med de begrensninger man har til rådighet utifra de komponenter de velger å bruke). De fysiske lover vil vel alltid gjelde uansett fabrikat, selv om jeg ser mange prøver å overbevise at noe annet finnes, hehe.

    Når det gjelder oppløsning/renhet som igjen ofte skaper illusjon av nærhet/tilstedeværelse (åpenhet) er jeg ekstremt nøye og vil ikke gi dette bort for å kunne få noe annet. Det er bare så herlig når man kan sitte å føle scenen tett på. Viktig å presisere at riktig vekting er superviktig for å oppnå troverdighet, ikke så fan av det energiske lyse lydbilde som så ofte bare blir metallisk og klinisk (fysj av meg).

    Tilbake til testing av SHL5+, her var det mye jeg likte, men kom ikke helt i mål vs P3ESR 40th på enkelte parametre. Det er riktig at SHL5+ har en følelse av en hardhet (kan tunes noe bort med riktig utstyr forøvrig), men synes den også mangler ørlite oppløsning/renhet for å skape en følelse av nærhet jeg personlig prefererer. Samtidig med utprøving av SHL5+ fikk jeg en mulighet å teste 40th utgaven av SHL5+ hvor jeg ble fortalt at 40th utgaven ville ha det jeg savnet i 5+ utgaven og mer til. Trodde vel egentlig ikke så mye på dette, da jeg antok forskjellene på de 2 versjonene ville være for marginale.

    Da jeg pakket opp SHL5+ 40th, ble den plassert på nøyaktig samme stativ for å unngå endringer hva angår plassering, helt på mm. Jeg hadde tenkt at noe innspilling/tilvenning var nødvendig på flett nytt utstyr, men der tok jeg feil. 40th utgaven spilte rett ut av esken (viktig å presisere personlig mening) i en annen klasse hva angår bass, mellomtone og ikke minst oppløsning. Det hele spiller så mye renere, riktigere tonalt og med bedre vekting. Nettopp de parametre jeg savnet med 5+ som gjorde at jeg betvilte at noen andre modeller fra Harbeth kunne yppe seg mot den minste av de alle (P3ESR 40th), satt litt på spissen.

    I etterkant har jeg jobbet med systemet for å fintune inn hva jeg personlig liker best, dette ved kun å rulle rør (i alle posisjoner i preamp og effekt).

    Har landet på for å fylle alle posisjoner: (Philips Miniwatt EL34), (Telefunken 801S/802S/803S og Mullard ECC32). Har testet mange typer i alle posisjoner og kan konkludere med at veldig ofte er dyrere rør bedre (kanskje ikke alltid, men veldig ofte). For meg som digger renhet og nærhet er det vanskelig å styre unna Telefunken, de har imponert til de grader, makan til smårør, herlig.

    Kanskje ikke så mye svar på spørsmål overfor, men håper det er til hjelp hva angår 5+ vs 40th utgaven. De begge er knallgode, men personlig er jeg overbevist, tvi tvi.
     
    Sist redigert:

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg er ny her, jeg har nylig kjøpt et par brykte C7. De har ganske riktig en veldig musikalsk mellomtone og jeg merker nesten ikke lyttetrøtthet. De spiller dog med nesten ingen bass. Nå har jeg en 15" sub, når jeg har den på er problemet løst. Jeg har en integrert Jeff Rowland cont.2 som er kl D. Kanskje dårlig match? Har vurdert skifte av forsterker. Takknemlig for forslag, tenkte kl AB.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hei. Jeg er ny her, jeg har nylig kjøpt et par brykte C7. De har ganske riktig en veldig musikalsk mellomtone og jeg merker nesten ikke lyttetrøtthet. De spiller dog med nesten ingen bass. Nå har jeg en 15" sub, når jeg har den på er problemet løst. Jeg har en integrert Jeff Rowland cont.2 som er kl D. Kanskje dårlig match? Har vurdert skifte av forsterker. Takknemlig for forslag, tenkte kl AB.
    Har du prøvd å endre plassering av høyttalerne? Mine C7 har bra bass.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke plassering, nok heller forsterker. Mine Avalon låter også litt slanke men så mye som C7. Får se om jeg kan få lånt meg noe annet. Det ble dog bedre med Tidal hifi enn med CD. Hørte faktisk gjennom et helt album uten å dempe volumet, det er lenge siden sist.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Jeg er ny her, jeg har nylig kjøpt et par brykte C7. De har ganske riktig en veldig musikalsk mellomtone og jeg merker nesten ikke lyttetrøtthet. De spiller dog med nesten ingen bass. Nå har jeg en 15" sub, når jeg har den på er problemet løst. Jeg har en integrert Jeff Rowland cont.2 som er kl D. Kanskje dårlig match? Har vurdert skifte av forsterker. Takknemlig for forslag, tenkte kl AB.
    Velkommen hit! Håper du finner en løsning på mangelfull bassgjengivelse. Jeg tror nok mer på plassering enn forsterker, men såklart, forsterkeren spiller også inn. Spiller selv på Class D (Burmester) og har ikke erfaring med stort annet foreløpig. Må forresten nevne at jeg i dag flyttet SHL5+ inn i TV-kroken, der det normalt står to små Tannoy. Herrejemini som de spilte bass))))) Plassert inni en nisje og på tvers av stua våknet udyret. De verken kan eller skal stå der, men nå vet jeg at det bor bass i disse kassene. En liten Cambridge integrert forsterker kan neppe tilskrives den enorme forskjellen... Vel, jeg må forske videre, og det synes jeg du skal gjøre også.

    Igjen, velkommen og lykke til med C7.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, jeg skal ommøblere og prøve alternative plasseringer.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    For meg som hører på jazz, blues, klassisk og mye vokal så er Harbeth/ProAc veien å gå. (Angående ProAc så har de trolig en noe lysere mellomtone/diskant enn Harbeth)
    Jeg vet ikke, men jeg tror at du er inne på noe viktig her; musikkstil og match med høyttalere. På musikken du beskriver, som i stor grad er dynamisk og åpen, ofte med mye «luft» i det som skjer, fremfor trøkk - vil jeg tro at så godt som ingenting slår Harbeth. Det er etter min mening helt magisk! Men, og det er er et stort men, jeg nekter å la høyttalerne mine bestemme hvilken musikk jeg skal høre på. Denne innstillingen var utgangspunktet for at jeg gikk over til Harbeth, da de gang på gang blir omtalt som musikalske og ofte også som altetende. Musikalske er de definitivt! Altetende - not so much. Men, så er vel heller ingen høyttalere altetende.
    Kunne du tatt deg tid til å fortelle oss andre om kvalitetene til C7ES3 vs Kudos Super 20?

    På forhånd takk.

    -BB-
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    For meg som hører på jazz, blues, klassisk og mye vokal så er Harbeth/ProAc veien å gå. (Angående ProAc så har de trolig en noe lysere mellomtone/diskant enn Harbeth)
    Jeg vet ikke, men jeg tror at du er inne på noe viktig her; musikkstil og match med høyttalere. På musikken du beskriver, som i stor grad er dynamisk og åpen, ofte med mye «luft» i det som skjer, fremfor trøkk - vil jeg tro at så godt som ingenting slår Harbeth. Det er etter min mening helt magisk! Men, og det er er et stort men, jeg nekter å la høyttalerne mine bestemme hvilken musikk jeg skal høre på. Denne innstillingen var utgangspunktet for at jeg gikk over til Harbeth, da de gang på gang blir omtalt som musikalske og ofte også som altetende. Musikalske er de definitivt! Altetende - not so much. Men, så er vel heller ingen høyttalere altetende.
    Kunne du tatt deg tid til å fortelle oss andre om kvalitetene til C7ES3 vs Kudos Super 20?

    På forhånd takk.

    -BB-
    Det er et interessant emne, BB. Og vanskelig å besvare. Jeg måtte bruke litt tid til å tenke på hvordan jeg vil formulere dette. Jeg, som mange andre, synes det er vanskelig å beskrive lydinntrykk. Når man i tillegg tar med at lydhukommelsen ikke er mye å stole på, blir det ikke lettere. Det er noen måneder siden jeg hadde Kudos Super 20. Men jeg prøver.

    Jeg er en person som er veldig opptatt av visuelle/estetiske inntrykk. Derfor, la meg ta utgangspunkt i utseendet på høyttalerne. Jeg mener at lydopplevelsen av de to parene speiles i utseendet.

    Kudos først: de er hvitlakkerte, lange og slanke. Stramme, kanskje. Man kan si at utseendet er litt «sterilt» eller kunstig. Dette kan oversettes i en viss grad til lydbildet. Jeg opplever dem strammere og slankere enn Harbethene. Med det mener jeg at det er mindre fokus på mellomtone, veldig definert diskant og en stram, kontrollert og relativt tilbaketrukken bass. Lydbildet er preget av en fantastisk og fremtredende diskant. Den gir et helt magisk oppløst lydbilde, fullspekket med detaljer. Tror aldri jeg har hørt en så fin og fremtredende diskant. Men det setter enorme krav til rommet. Jeg vil påstå at det er svært få lytterom disse passer i. Eller sagt på en annen måte - hvis jeg skulle hatt disse, måtte jeg hatt et akustisk gjennomarbeidet rom, på linje med hvordan man jobber med akustikken i et lydstudio. Da tror jeg til gjengjeld få høyttalere ville slått disse. Jeg mener de, gitt et bra nok rom, er perfekte på stram, rytmisk musikk, som velarrangert pop/rock/jazz/fusion/funk. Tenk Steely Dan/Donald Fagen/D’sound/Foo Fighters/Tool osvosvosv. Men også på rolig, vokalbasert pop og singer/songwriter. Ho Kari og hennes like låter fabelaktig på disse. Det gjør at man fort får en wow-opplevelse av disse høyttalerne, som et førsteinntrykk. De spiller alle «hi-fi-låter» helt magisk.

    Så til C7ES-3. De er litt «fyldigere» fysisk, lavere og bredere. De er naturlig trefarget og fremstår «organiske» i utseendet. Igjen speiler utseendet lyden: rund, fyldig og naturlig lyd. Det er ingenting i lydbildet som stikker seg ut på bekostning av resten. Men det bør nevnes at mellomtonen er mer fremtredende enn Kudosene. Diskanten kan til gjengjeld oppleves nesten avrundet. I hvert fall om man går direkte fra Super 20 til C7ES-3. Forsåvidt også når jeg gikk fra SHL5+. Men den er ikke det. Når man gir dem tid merker man at det også her er fullt av detaljer. Men på et eller annet finurlig sett uten at det oppleves mye diskant. Det er også mer trøkk i nedre mellomtone/øvre bass, som er med på å gi denne høyttaleren mer kropp og fylde. Den er altså litt mer lubben, både i utseende og opplevelse. Jeg merker at det er vanskeligere å beskrive lyden i denne. Grunnen er nok at høyttalerne forsvinner mer, da de ikke fremhever visse områder i lydbildet, men heller gir en veldig helhetlig opplevelse av musikken. Som jeg skrev tidligere, så er heller ikke denne altetende av musikk, men den kommer nærme. Fantastisk på akustisk pop/jazz/vise/americana og dets like. Men det som er fascinerende er at den «funker» på det meste og aldri låter dårlig. Etter at jeg fant mer ut av plassering og høyde har jeg ennå ikke opplevd at noe av musikken min låter dårlig på disse. Men Kudosene, gitt riktig rom, er kjappere og oppleves litt mer rytmiske på up-tempo låter der det skjer mye i rytmeseksjonen.

    Begge er knallbra på stereobilde og plasserer vokal veldig tydelig i midten. Kudos er lettere å plassere i rommet.

    For å avslutte litt populistisk: Kudosene er den fantastisk fengende poplåten som sitter perfekt i øregangen første gangen du hører den, men som etter hvert ikke var SÅ bra likevel. Harbethene er den rolige, nedpå plata som først virker litt kjedelig, men som vokser og vokser for hver gjennomgang og man aldri blir lei av.

    Takk for utfordringen, BB. Hva var bakgrunnen for spørsmålet?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Veldig fin beskrivelse, selv om jeg ikke kjenner disse modellene.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    I den grad dette er verdt noe...... jeg sendte avgårde Kudos Super 20a, på bekostning av C7. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene til Atlerovik.

    Når de ulike høyttalerne var koblet opp tok jeg meg stadig i å bli oppmerksom på musikken med C7, de fanget min oppmerksomhet, mens Kudos fremstod som kjølig, analytiske i forhold. Smak, rom, oppsett er alltid avgjørende selvfølgelig.

    Jeg har gått andre veier etter det igjen, men C7 var noe spesielt.... (selv om 5+ er en "bedre høyttaler").

    S :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I den grad dette er verdt noe...... jeg sendte avgårde Kudos Super 20a, på bekostning av C7. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene til Atlerovik.

    Når de ulike høyttalerne var koblet opp tok jeg meg stadig i å bli oppmerksom på musikken med C7, de fanget min oppmerksomhet, mens Kudos fremstod som kjølig, analytiske i forhold. Smak, rom, oppsett er alltid avgjørende selvfølgelig.

    Jeg har gått andre veier etter det igjen, men C7 var noe spesielt.... (selv om 5+ er en "bedre høyttaler").

    S :)
    Interessant å høre, Stover. Hvor gikk veien videre fra C7?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Det er et interessant emne, BB. Og vanskelig å besvare. Jeg måtte bruke litt tid til å tenke på hvordan jeg vil formulere dette. Jeg, som mange andre, synes det er vanskelig å beskrive lydinntrykk. Når man i tillegg tar med at lydhukommelsen ikke er mye å stole på, blir det ikke lettere. Det er noen måneder siden jeg hadde Kudos Super 20.

    Takk for utfordringen, BB. Hva var bakgrunnen for spørsmålet?
    Den utfordringen tok du på strak arm mister. Mange takk for en flott beskrivelse!

    Jeg var nysgjerrig siden jeg mente jeg husket at du temmelig nylig hadde Kudos på besøk og jeg mener selv at Kudos med sin diskantheving er nærmest den rake motsetningen til Harbeth på en del områder.

    Igjen takk!

    -BB-
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    I den grad dette er verdt noe...... jeg sendte avgårde Kudos Super 20a, på bekostning av C7. Jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene til Atlerovik.

    Når de ulike høyttalerne var koblet opp tok jeg meg stadig i å bli oppmerksom på musikken med C7, de fanget min oppmerksomhet, mens Kudos fremstod som kjølig, analytiske i forhold. Smak, rom, oppsett er alltid avgjørende selvfølgelig.

    Jeg har gått andre veier etter det igjen, men C7 var noe spesielt.... (selv om 5+ er en "bedre høyttaler").

    S :)
    Interessant å høre, Stover. Hvor gikk veien videre fra C7?
    Jeg solgte C7 til BB, kun pga finish og det at jeg ville prøve 5+ (mye vil ha mer). Kjøpte senere C7 igjen, men som sagt det kapittelet er avsluttet.

    Jeg fikk anledning til å prøve Focal Sopra 2 og satte dem opp mot 5+. Jeg brukte 5 dager på å bestemme meg, men det slo meg raskt at Focal er det beste jeg har hatt i mitt rom... og som passer best til mitt lydideal selvfølgelig. Kona nikket anerkjennende etter noen vekslinger, tiltross for prisdifferansen :)

    Mange vil tenke at det er steg tilbake i retning Kudos, men det var det ikke i mitt rom, Sopra 2 er de høyttalerne som har vært enklest å få til og i motsetning til 5+ spiller de mer fullfrekvens, bedre på lavt volum. De er ikke perfekte, men høyttalere er kompromisser. I tillegg er det krevende å teste dem grunnet vekt osv.

    Kan også nevne at jeg hadde Kudos Titan T88 også, med naim elektronikk. jeg fikk dem aldri helt til, selv om de var gode på mye.

    S
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Interessant å lese dette Stover
    Jeg kjenner meg igjen i dette at SHL5+ ikke spiller spesielt bra på lavt volum. I hvertfall sammenlignet med de andre kassene jeg har.

    Hva var hovedgrunnen til at du gikk fra C7 til SHL5+ og tilbake til C7?


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Interessant å lese dette Stover
    Jeg kjenner meg igjen i dette at SHL5+ ikke spiller spesielt bra på lavt volum. I hvertfall sammenlignet med de andre kassene jeg har.

    Hva var hovedgrunnen til at du gikk fra C7 til SHL5+ og tilbake til C7?


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hadde tenkt på modellene C7, 30.1 og 5+ en stund uten kjøp. Til min store overraskelse dukket det opp brukte C7 som jeg fikk tilslaget på.
    Jeg likte det jeg hørte, men valgte å satse på 5+ (ville ha mer) og solgte C7. Mens jeg hadde 5+ dukket et nytt par C7 opp, kjøpte dem, men de ble ikke tatt i bruk da kona ikke syntes vi hadde plass i stuen :) hadde begge parene parallellt, inntil jeg solgte begge.

    Denne historien er ikke akkurat rasjonell må jeg innrømme, men sånn ble det. Vet allikevel sånn noenlunde hvor jeg står ift Harbeth idag.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg gjorde meg et lite eksperiment. Kjøpte inn en pakke Rockwool lydplanker og plasserte dem som et forsøk slik:

    01D012D2-F3D8-4BA6-B0A8-4FDDC7794549.jpg


    77C0DB79-3FDF-40AF-9925-12352AE86584.jpg


    I tillegg jobbet jeg mer med høyde, inspirert av Tor.Arne.

    Dette gjorde underverker! Nå kan jeg spille høyt lenge uten å bli sliten i ørene og det låter tidvis som en drøm. Anbefaler litt demping bak høyttalerne, folkens.

    Siden Rockwool-platene ikke er så fryktelig pene i en stue (eller i andre rom), har jeg i dag avhentet et par Lydac Dempit plater som er mye penere.

    Satte opp SHL5 igjen også og rakk et par låter før barna skulle legges. Det var også en tydelig forbedring.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Bra! Da går det rette veien. Tenkte faktisk på å dempe bakveggen selv, men har ikke kommet så langt. Er litt usikker på hvordan det fungerer rent fysisk. De frekvensene jeg ønsker å dempe er veldig retningsbestemte, så sidevegger er vel viktigere. Eller?

    Tror jeg starter med et nytt teppe rett foran stativene. Apropos stativer; har akkurat byttet ut Tonträger med noen 40cm Target jeg hadde stående. Disse er 5cm lavere, så nå kommer jeg til å lage egne, svarte stativer. Bygger som Tonträger. Enkel konstruksjon.

    Hadde forøvrig en hyggelig prat med Hagto om problematikken. Jo, SHL5+ er nok den mest kilne modellen til Harbeth. Arbeidsbetingelsene må være optimale. Får man det til blir man belønnet[emoji41]

    Sent i går kveld, etter en økt i tømmerskogen, klaffet alt. Lucinda Williams’ Down Where the Spirit Meets the Bone. Perfekt mat til SHL5+. Uhyggelig realistisk, med kropp og detaljer.

    På vinylplate, selvsagt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    En stor takk til dere begge to for at dere deler deres erfaringer og bilder med oss andre!

    Jeg eksperimenterte en hel del med høyder og plassering av mine SHL5 og jeg er helt enig med det som står over her. Også jeg opplever dem som temmelig kilne og kresne på plassering og ikke minst størrelse på rom. Også REW målinger bekrefter dette og få andre høyttalere jeg har hatt responderer så mye på flytting at det vises så tydelig igjen på målingene. C7ES3 er mye mer tilgivende og enklere å få til.

    Mvh
    -BB-
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har eksperimentert litt med demping bak høyttalerne i det siste. Jeg begynte med noe ganske lite og tynne greier men etter å lest meg litt opp tenkte jeg at det er viktig å bruke absorbenter som demper bredt. Jeg har hatt to stk 50x100x10 cm plater stående bak hver høyttaler en god stund nå (fra produsenten Addictive Sound fra Polen). Rett før påske bestilte jeg to stk bassfeller fra GIK på mål (115x90x16,7 cm) som jeg har hengt opp på veggen. Det er fort gjort å bli avhengige av disse platene. I mitt rom er effekten veldig hørbar, og til det positive.

    På den ene veggen har jeg hatt et akustikkbilde hengende en god stund, med målene 130x92x10 cm. Spesialbestilt fra en tysk produsent som heter Monofaktur. Bildet er en tegning som min kjæreste har tegnet, og den er i original størrelse.

    Bak hodet mitt har jeg også hengt opp totalt 4 ganske store akustikkbilder fra GIK, med motiv pop-artifisert av min kjæreste som er dyktig på Photoshop. Jeg har lyst på akustikkplater i taket, men det sitter litt langt inne da det i kombinasjon med alle de andre platene muligens vil bli litt vel mye av det gode!
    Harbeth_akustikkbilde_1.jpg
    Harbeth_absorber_1.jpg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Bra! Da går det rette veien. Tenkte faktisk på å dempe bakveggen selv, men har ikke kommet så langt. Er litt usikker på hvordan det fungerer rent fysisk. De frekvensene jeg ønsker å dempe er veldig retningsbestemte, så sidevegger er vel viktigere. Eller?
    Lydbølger er rundtstrålende. Men de brytes mer av bakover enn til siden pga kabinettet. Skal du velge kun en av de og sideveggene er rimelig tett på ville jeg definitivt valgt sidevegger. Både sidevegger og bak er selvfølgelig best, men begynn med sidene og hør hvordan det låter. Lurt å sette opp noe midlertidig først.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Veldig interessant, kmolds. Jeg likte Addictive Sound. Synd jeg ikke fant dem før jeg kjøpte de jeg har nå. Disse var akkurat slik jeg ville ha dem. Men ser ikke ut som at de sender til Norge, uansett.
    Ser ut som at det var fornuftig å dempe det rommet ditt en del mer, med bare harde flater og forsiktig møblering. Dempematten med bildet på var kjempefin!
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Takk for det! GIK Acoustics sender over hele verden og du kan få tilpasset platene dine mål. Addictive Sound virker å være et litt mindre selskap som muligens ikke kan være så fleksible som GIK. Jeg har gjort en del på den andre sideveggen også. Det har resultert i en miks av bokhyller som forhåpentligvis har en effekt og 36 stk 10 cm tykke biter som jeg har limt på veggen. Det ser litt spesielt ut, men jeg syns det er i orden. Det var det første jeg gjorde og med det jeg har lært underveis hadde jeg nok valgt en annen løsning:)
    Harbeth_Naim_akustikk.jpg
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    To sider uten bilder, da er det vel på tide med et bilde av mine C7.
    Vis vedlegget 580363
    Bilder er bra! Bilder med omtale er enda bedre :D
    Jeg får skrive et par ord da. Er ganske fersk så jeg sliter med dette med å beskrive lyd. Bestillingen av Harbeth C7ES3 40th kom som et Finn innfall tidlig i vinter, jeg hadde tenkt på Harbeth lenge ettersom beskrivelsene av lyden så ut til å passe min smak. Jeg hadde Dynaudio Special 40 fra før og var ganske fornøyd med disse.

    Byttet til Harbeth ga litt fyldigere lyd som forventet, men jeg fikk også en annen positiv bivirking. Problemene jeg har hatt med bassrefleksjoner ble redusert ganske mye selv om plasseringen endte ganske likt med Dynaudio. Mulig det var bassport i front som hadde positiv effekt? Jeg har kjørt litt korrigering i Roon på bass, men den korrigeringen som var nødvendig nå var mye mindre enn tidligere (det lyder nå bra også uten korrigering).
    Jeg har ikke gjort særlige korrigeringer på akustikk men bokhyller på begge sider har en positiv effekt, i tillegg har jeg en garderobe med klær bak i rommet som demper litt.

    Det har vært litt snakk om lyttetretthet og slikt, jeg har ikke merket noe til det etter byttet til Harbeth. Jeg tror kombinasjonen med PS Audio BHK Pre også har en bra effekt der.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg får skrive et par ord da. Er ganske fersk så jeg sliter med dette med å beskrive lyd. Bestillingen av Harbeth C7ES3 40th kom som et Finn innfall tidlig i vinter, jeg hadde tenkt på Harbeth lenge ettersom beskrivelsene av lyden så ut til å passe min smak. Jeg hadde Dynaudio Special 40 fra før og var ganske fornøyd med disse.

    Byttet til Harbeth ga litt fyldigere lyd som forventet, men jeg fikk også en annen positiv bivirking. Problemene jeg har hatt med bassrefleksjoner ble redusert ganske mye selv om plasseringen endte ganske likt med Dynaudio. Mulig det var bassport i front som hadde positiv effekt? Jeg har kjørt litt korrigering i Roon på bass, men den korrigeringen som var nødvendig nå var mye mindre enn tidligere (det lyder nå bra også uten korrigering).
    Jeg har ikke gjort særlige korrigeringer på akustikk men bokhyller på begge sider har en positiv effekt, i tillegg har jeg en garderobe med klær bak i rommet som demper litt.

    Det har vært litt snakk om lyttetretthet og slikt, jeg har ikke merket noe til det etter byttet til Harbeth. Jeg tror kombinasjonen med PS Audio BHK Pre også har en bra effekt der.
    Takk! Alltid interessant å høre andres opplevelser. Du er ikke den eneste som synes det er vanskelig å beskrive lydopplevelser. Synes dette var en fin beskrivelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn