Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Noen i mjøsområdet som har lyst på et temporært høyttalerbytte? Just for fun.

    Kan tilby utlån av Klipsch Forte III - og kunne tenkt meg å teste C7ES, SHL5 eller 40.

    Jeg synes Forte III er suverene på det aller meste av musikk og har ingen planer om å bytte. Likevel, etter at jeg lånte M30 for et par-tre år siden ble jeg imponert over den nydelige mellomtonen. Disse ble spilt på oppå det lille hifi-loftet, men etter at min kjære gikk bort havnet anlegget i stuen, så de akustiske forholdene er radikalt endret. Jeg søker derfor de større modellene, men ingenting er hugget i stein.

    Tilbyr og forventer pedantisk behandling, hvis noen er lystne på et bytte. Har selvsagt originalemballasje.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    De du hadde med den nydelige mellomtonen,står fortsatt her.
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Hej
    Jeg søger en med noget erfaring med både respons og Harbeth.

    Jeg er en lykkelig ejer af Harbeth SHL5 som jeg er meget glade for. Men det kribler i musikgenet og jeg er på jagt efter en højtaler med ligende naturlig lyd, og selvom SHL5 har en lille anelse varme i den øvre mellemtone så har de en fantastisk gengivelse af instrumenter og stemmer.
    Jeg er selv kommet frem til Harbeth 40.2 - QUAD ESL 2812.
    Efter jeg har læst om Respons vil jeg gerne høre meninger om hvordan disse højtalere lyder i forhold til Harbeth hvis nogen har prøvet dette. Hvor placeringsvanskelige er de. Hvor meget plads fra bagvæg og sidevæg skal de have til front/midt af højtaleren.

    Mvh. Dennis
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ser fortsatt på meg selv som en Harbeth venn men de mått vike plass for PMC IB2i. Men uansett M40.1 er topp 3 her
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Hej Amason
    Tak for input. Det virker ikke til at mange har sammenlignet Harbeth og Respons. Jeg kan lytte til Harbeth, Quad og PMC her i Danmark. Dog ikke Respons desværre.
    Så er der jo ikke andet for end at komme ud og lytte.
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Harbeth SHL5+ 40th på plass i stuen.

    Etter et drøyt år med P3ESR 40th var det fristende å prøve noe nytt, noe litt større. Etter mye lytting, lektyre og diskusjoner var valget tatt. Har i en lengre periode lånt SHL5+ standard utgave. Denne spiller forrykende, men manglet noe opp mot P3ESR 40th mtp renhet, innsyn, selvfølgelighet følelse. Med 40th utgaven av SHL5+ faller dette på plass og mer til. Spiller ned til beinet åpent og brillierer med detaljer helt silkemykt. Vesentlig mer kamelon aktig følelse og slipper tonene mer fri i rommet. Dette er helt klart en fantastisk musikk formidler. Harbeth har virkelig gjort en flott jobb med 40th utgavene, fantastisk jobbet.

    Takk for topp besøk og fantastisk service Torry v/Hagto.


    IMG_5677.jpg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Takk for en fin seanse Tott!
    Nydelig bakverk, musikk og rom. Og en riktig god vert.

    Enig med deg i at 40-årsutgaven hadde enda mer av alt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gratulerer Tott!
    Hva er den tekniske forskjellen mellom Harbeth SHL5+ og Harbeth SHL5+ 40th?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.922
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis! Lekkert oppsett og rom :)
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    De tekniske forskjellene i dybden kjenner jeg ikke, men vet de har endret noe på delefilter, internkabling og terminering. Om elementene er endret i forhold til standard utgave er for meg ukjent.

    Den lydmessige forskjellen hører man umiddelbart. 40th bringer SHL5+ på en nytt nivå mtp renhet/oppløsning, innsyn/3d feeling og ikke minst vekting/balanse. Som jeg nevnte overfor, vesentlig mer kameleon aktig presentasjon.

    IMG_5708.jpg


    IMG_5701.jpg


    IMG_5698.jpg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    De tekniske forskjellene i dybden kjenner jeg ikke, men vet de har endret noe på delefilter, internkabling og terminering. Om elementene er endret i forhold til standard utgave er for meg ukjent.

    Den lydmessige forskjellen hører man umiddelbart. 40th bringer SHL5+ på en nytt nivå mtp renhet/oppløsning, innsyn/3d feeling og ikke minst vekting/balanse. Som jeg nevnte overfor, vesentlig mer kameleon aktig presentasjon.

    Vis vedlegget 563882

    Vis vedlegget 563883

    Vis vedlegget 563884
    Bruk jumpers av samme type som høyttalerkablene, godt nok i massevis.
    Vet av egen erfarenhet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    2018 / 40 års versjonene har omtrent de samme endringene som 30 års versjonene hadde i 2008:

    - WBT-nextgen binding posts
    - new-look super-tweeter with protection bar
    - Harbeth branded British-made audio grade poly capacitors.
    - Custom internal Wiring.

    To celebrate the sophistication of these models, each loudspeaker will include the Harbeth 40th Anniversary limited edition front and back badges and a new magnetic Anniversary grille badge.

    In addition to this, our Anniversary loudspeakers include: custom bi-wire links and a new 40th Anniversary box labels and Harbeth branded cotton bags

    -BB-
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ingen lydmessig forskjell men det er vel greit når de låter så bra som de gjør
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser bare så utrolig flott ut, Tott. Gratulerer! Tipper det låter fint hos deg, også. Håper du får en god juleferie - med mye musikk:)
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Jumpere på bilde viser originale 40th versjon jumpers, antar kvaliteten er av samme kvalitet brukt internt, så de blir :)

    Takker oes, spiller fint nå, bare å ta seg en tur ved ledig tid, alt for lenge siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Ingen lydmessig forskjell men det er vel greit når de låter så bra som de gjør
    Hvis du her tenker 40 års jubileumsmodellene så er konklusjonen feil.
    Har selv testet standard SHL5+ opp mot 40th utgaven plassert på nøyaktig samme plass på identisk utstyr. Har prøvd å forklare mine opplevelser ovenfor. Meget gode begge to, men ingen tvil at Harbeth har gjort en fantastisk jobb med å løfte 40th utgaven til et nytt nivå.
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Tott, gratulerer med flotte høyttalere! Hva slags elektronikk er det du har der. Jeg er spesielt nysgjerrig på den boksen til venstre for platespilleren, og hva slags forsker du bruker. :)
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Både forforsterker og forsterker er produsert av LTA (linear tube audio) v/Mark Schneider, de implemeterer og produserer David Berning´s design.

    Forforsterker. MICROZOTL: https://www.lineartubeaudio.com/products/microzotl-preamplifier
    Forsterker: ZOTL40 REF: https://www.lineartubeaudio.com/products/zotl-40-reference-amplifier

    Kjører med åpent panser da det benyttes Mullard ECC32(vesentlig større fysisk enn 12SN7/6SN7. Preamp aksepterer 12SN7(default) og 6SN7 (samt ekvivalenter til disse).

    IMG_5730.jpg


    IMG_5732.jpg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    4.080
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jumpere på bilde viser originale 40th versjon jumpers, antar kvaliteten er av samme kvalitet brukt internt, så de blir :)

    Takker oes, spiller fint nå, bare å ta seg en tur ved ledig tid, alt for lenge siden.
    Hade också orginaljumpers på mina Verity men bytet till Chord Sarum var väldigt påtaglig mycket bättre. Det var ett tips i all välmening för att få en bättre upplevelse.
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Jeg trækker i dag på det store smilebånd og det samme gør miss Harbeth SHL5. Har fundet Mark som passer særdeles godt til hende :cool:
    Kan godt anbefale denne kombination.
    Mark.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Harbeth-venner,

    Jeg har hatt et par SHL5+ i en måneds tid nå. De drives av en Primaluna EVO 400 og jeg opplever dette som rimelig nærme mitt lydbilde-nirvana. Likevel så opplever jeg dem en anelse mye frempå i deler av mellomtonen, og kunne tenkt meg at de var enda varmere. Noen stemmer blir slitsomme i ørene og jeg må skru ned for å trives med lydbildet. Litt mer konkret så kunne jeg tenkt meg mindre av øvre mellomtone, og heller mer i øvre bass/nedre mellomtone registeret. Jeg er fryktelige glad i den generelle lydsignaturen, utseendet og filosofien bak Harbeth, så jeg kunne tenke meg å fortsette med Harbeth. Men jeg lurer på om det finnes alternativer som passer mine ønsker bedre? Er det rett og slett SHL5 (uten pluss) jeg beskriver? Eller en annen modell?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Hei Harbeth-venner,

    Jeg har hatt et par SHL5+ i en måneds tid nå. De drives av en Primaluna EVO 400 og jeg opplever dette som rimelig nærme mitt lydbilde-nirvana. Likevel så opplever jeg dem en anelse mye frempå i deler av mellomtonen, og kunne tenkt meg at de var enda varmere. Noen stemmer blir slitsomme i ørene og jeg må skru ned for å trives med lydbildet. Litt mer konkret så kunne jeg tenkt meg mindre av øvre mellomtone, og heller mer i øvre bass/nedre mellomtone registeret. Jeg er fryktelige glad i den generelle lydsignaturen, utseendet og filosofien bak Harbeth, så jeg kunne tenke meg å fortsette med Harbeth. Men jeg lurer på om det finnes alternativer som passer mine ønsker bedre? Er det rett og slett SHL5 (uten pluss) jeg beskriver? Eller en annen modell?
    Du skal ikke se bort i fra det. Jeg anser mine SHL5 Anniversary noe mer tilbakelent sammenliknet med SHL5+ og det ser ut som jeg ikke er alene om dette:

    "I can understand that some folks will like the older SHL5s for their midrange warmth and lushness. I have to give that to the SHL5s. It is a mixed feeling to part ways with the SHL5 after living with the speaker for so long, and I will need some time to warm up to the new sound of the Plus"

    -BB-
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    455
    Torget vurderinger
    1
    Hei Atlerovik,

    Jeg har de samme høytalerne som deg, SHL5+, og før det SHL5. Slik jeg erfarer det er 5+ er en litt "strammere" høyttaler enn 5, hvor sistnevnte nok er litt "rundere" i mellomtonen (litt mindre presis og oppløst), samt at bassen på 5 er litt "slappere". 5+ kan ha litt ekstra "opplysthet" på mellomtonen, dog synes jeg det er rart at du opplever at noen stemmer blir "slitsomme" på 5+. Det er den minst slitsomme høyttaler jeg har hatt i så måte, og det har jeg ikke erfart med noen av de fem forsterkerne jeg har testet med 5+ (Cary 805C, Mastersound Compact 845, Kinki Ex-m1, LFD, Brio), i to ulike rom. Tror ikke 5 er veien å gå når du har hørt 5+.
    Dette leder meg til å tro at du har en form for utfordring med rommet ditt, eller en signatur på det leddet som er mellom forsterker og høyttaler. Hvis du bruker CD som kilde, vil jeg anbefale en Denafrips R2R DAC for å få stemmer mer organiske. Men sjekk ut rommet ditt først. Gjør en måling i REW og se om du har noen unoter i frekvensresponsen (ta 1.refleksjonene hvis det ikke er gjort).

    Mvh,
    tom-a
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Harbeth-venner,

    Jeg har hatt et par SHL5+ i en måneds tid nå. De drives av en Primaluna EVO 400 og jeg opplever dette som rimelig nærme mitt lydbilde-nirvana. Likevel så opplever jeg dem en anelse mye frempå i deler av mellomtonen, og kunne tenkt meg at de var enda varmere. Noen stemmer blir slitsomme i ørene og jeg må skru ned for å trives med lydbildet. Litt mer konkret så kunne jeg tenkt meg mindre av øvre mellomtone, og heller mer i øvre bass/nedre mellomtone registeret. Jeg er fryktelige glad i den generelle lydsignaturen, utseendet og filosofien bak Harbeth, så jeg kunne tenke meg å fortsette med Harbeth. Men jeg lurer på om det finnes alternativer som passer mine ønsker bedre? Er det rett og slett SHL5 (uten pluss) jeg beskriver? Eller en annen modell?
    Du skal ikke se bort i fra det. Jeg anser mine SHL5 Anniversary noe mer tilbakelent sammenliknet med SHL5+ og det ser ut som jeg ikke er alene om dette:

    "I can understand that some folks will like the older SHL5s for their midrange warmth and lushness. I have to give that to the SHL5s. It is a mixed feeling to part ways with the SHL5 after living with the speaker for so long, and I will need some time to warm up to the new sound of the Plus"

    -BB-
    Interessant. Skal vi bytte(låne)? :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke så mye å bidra med i forhold til andre Harbeth’s, men har også vært plaget med «hardtlydende» mellomtone, men det kan godt fikses uten at du må gjøre drastiske tiltak med rommet. Det kan være et poeng å se på komponenter som spiller med en litt tilbaketrukket mellomtone og perspektiv. De finnes det en del av, samtidig som du ikke trenger å gå så mye på akkord med oppløsning. Tror godt dette kan være en mulig innfallsvinkel for deg, i stedet for å lete etter «varmere» komponenter og eldre komponenter. Det funket for meg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Atlerovik,

    Jeg har de samme høytalerne som deg, SHL5+, og før det SHL5. Slik jeg erfarer det er 5+ er en litt "strammere" høyttaler enn 5, hvor sistnevnte nok er litt "rundere" i mellomtonen (litt mindre presis og oppløst), samt at bassen på 5 er litt "slappere". 5+ kan ha litt ekstra "opplysthet" på mellomtonen, dog synes jeg det er rart at du opplever at noen stemmer blir "slitsomme" på 5+. Det er den minst slitsomme høyttaler jeg har hatt i så måte, og det har jeg ikke erfart med noen av de fem forsterkerne jeg har testet med 5+ (Cary 805C, Mastersound Compact 845, Kinki Ex-m1, LFD, Brio), i to ulike rom. Tror ikke 5 er veien å gå når du har hørt 5+.
    Dette leder meg til å tro at du har en form for utfordring med rommet ditt, eller en signatur på det leddet som er mellom forsterker og høyttaler. Hvis du bruker CD som kilde, vil jeg anbefale en Denafrips R2R DAC for å få stemmer mer organiske. Men sjekk ut rommet ditt først. Gjør en måling i REW og se om du har noen unoter i frekvensresponsen (ta 1.refleksjonene hvis det ikke er gjort).

    Mvh,
    tom-a
    Takk for detaljert innspill. Slik du beskriver SHL5 (og som jeg har sett flere gjøre) er jo egentlig mye av det jeg er ute etter. «Presis» og «oppløst» kan for noen oppleves «slitsomt» og «hardt». Jeg er imidlertid enig i/redd for at det kan bli en nedtur å gå til SHL5 etter å ha hatt SHL5+.
    Rommet spiller selvfølgelig inn her, bokstavelig talt. Det er ikke det best dempede, og det kommer ikke til å bli forbedret. Den største utfordringen tror jeg imidlertid er ørene mine, som dessverre ikke er så unge lenger og er noe plaget med tinnitus. Da kan lyder lett oppleves skarpe selv om andre ikke opplever dem sånn. Men jeg har hørt oppsett der stemmer ikke oppleves slik, der så å si alt av musikk oppleves varmt og behagelig.
    Nå er ikke jeg den som er mest opptatt av kabler, men jeg har noen ulike høyttalerkabler liggende og skal teste ut om det kan gi noen forskjell. Ellers har jeg allerede Denafrips :) Og jeg opplever det samme med vinyl.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kanskje ikke så mye å bidra med i forhold til andre Harbeth’s, men har også vært plaget med «hardtlydende» mellomtone, men det kan godt fikses uten at du må gjøre drastiske tiltak med rommet. Det kan være et poeng å se på komponenter som spiller med en litt tilbaketrukket mellomtone og perspektiv. De finnes det en del av, samtidig som du ikke trenger å gå så mye på akkord med oppløsning. Tror godt dette kan være en mulig innfallsvinkel for deg, i stedet for å lete etter «varmere» komponenter og eldre komponenter. Det funket for meg.
    Litt usikker på om jeg skjønte hva du mente... Har du noen konkrete eksempler på hva som har funket for deg?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Spør om å få lytte til og drøfte med Tott, han har hatt SHL5+ og anniversary.

    Kjører du fortsatt med originale inngangsrør på forsterkeren din, og hva bruker produsenten av merke? Du trenger neppe å bytte alle seks 12AU7, det er trolig kun to av dem som er inngangsrør (men jeg vet ikke).

    Har du testet de ulike trafokoblingene? Husk å skru av først.

    Og selvsagt akustikk, men tipsene over koster lite.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Spør om å få lytte til og drøfte med Tott, han har hatt SHL5+ og anniversary.

    Kjører du fortsatt med originale inngangsrør på forsterkeren din, og hva bruker produsenten av merke? Du trenger neppe å bytte alle seks 12AU7, det er trolig kun to av dem som er inngangsrør (men jeg vet ikke).

    Har du testet de ulike trafokoblingene? Husk å skru av først.

    Og selvsagt akustikk, men tipsene over koster lite.
    Har skiftet til NOS Mullard. Hjalp absolutt en del, men ikke nok.

    Trafokoblingene - hva er det?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Kjører du på 4 Ohm eller 8 Ohm?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje ikke så mye å bidra med i forhold til andre Harbeth’s, men har også vært plaget med «hardtlydende» mellomtone, men det kan godt fikses uten at du må gjøre drastiske tiltak med rommet. Det kan være et poeng å se på komponenter som spiller med en litt tilbaketrukket mellomtone og perspektiv. De finnes det en del av, samtidig som du ikke trenger å gå så mye på akkord med oppløsning. Tror godt dette kan være en mulig innfallsvinkel for deg, i stedet for å lete etter «varmere» komponenter og eldre komponenter. Det funket for meg.
    Litt usikker på om jeg skjønte hva du mente... Har du noen konkrete eksempler på hva som har funket for deg?
    En del komponenter (både høyttalere og elektronikk) opplever jeg å flytte perspektivet en del bakover, slik at særlig stemmer ikke er så pågående, men er altså trukket litt bakover i lydlandskapet. Mine Sonus Faber opplever jeg å gjøre dette og opplevde det samme med bl.a. Dali høyttalere. Moon og Norma - på elektronikksiden - setter også opp et mer dypt lydbilde og er ikke pågående. Det er helt sikkert flere andre som gjør det. De gir et litt mer distansert lydbilde, noe som kan dempe den «pågåenheten» du opplever.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Hvis det skal vurderes andre Harbeth-høyttalere så kan jeg bokstavelig talt varmt anbefale C7ES3 basert på det du savner og opplever, mens M30.1 nok ikke vil passe like bra (de er mer frempå i mellomtonen inkludert øvre mellomtone enn C7). Lurt å teste før evt handel.

    Jeg kjenner ikke forsterkeren din. Hvis den er svak så kan det gjøre noe negativt. 2x100W transistor av ok kvalitet er et sikkert valg. 2x50W duger også på C7

    Rommet er viktig. Du skriver at du ikke kan/kommer til å endre noe på det, men om du har tinitus så er redusert etterklangstid noe av det viktigste du kan gjøre for en mer behagelig lytteopplevelse. Trenger ikke gjøre mye heller. Eksperter vil fortelle deg at du bør dempe bredbåndet, og ja det er bedre, men mtp tinitus så er området rundt 1kHz og oppover det største problemet og enkelt å dempe m f.eks 5 cm ecophon-plater i tak og refleksjonspunkter
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    455
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik,
    Gitt kommentarene dine tror jeg det er den tinnitusen som du beskriver som er hovedutfordringen din. Neste forslag fra meg ville vært NOS Mullard 12AU7, men det har du allerede. Da tror jeg det eneste du kan gjøre er å avlaste belastningen på ørene dine - i den forstand at du følger rådet fra oes. Det beste du kan gjøre, både på kort og lang sikt, er å la ørene unnslippe ressonanser/etterklang i det området hvor tinnitusen ligger, og da må du ha kontroll på rommet ditt i dette frekvensområdet. Det tror jeg er mulig å få til uten for store og synlige tiltak. Ellers vil nok SHL5 (uten +) i din sammenheng være mer behagelig i mellomtonen, og mer laidback. Men har du for mye energi og etterklang fra rommet ditt akkurat i tinnitus-området ditt, da er dette det aller første tiltaket du bør adressere (har du gjort en REW måling av rommet ditt?).

    Mvh, tom-a
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for supre tips, alle sammen. Oppsummert, foreløpig, så kan jeg tenke meg å teste SHL5 og C7ES3 hjemme hos meg. Og så skal jeg se om jeg kan få sneket inn noen plater her og der :) Jeg pleier av og til å dempe litt midlertidig med sofaputer.

    Om noen i Oslo-området har lyst til å byttelåne sine SHL5 eller C7ES mot mine SHL5+, så hadde det vært veldig spennende å prøve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn