Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Forstår godt hva du mener. Fint om du deler erfaringer med M30.1, evt også med integrering av sub(er)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Her er er mitt bidrag!

    Harbeth P3ESR drevet av EAR Yoshino V20 og Clones Sheva dac. Det låter aldeles nydelig!

    image.jpg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Fint oppsett!

    I påvente av M30.1 impulskjøpte jeg et sett P3esr med "skreddersydde" maxwellstativer i går. Har ikke fått hørt skikkelig ennå, men førsteinntrykket er meget godt. Det er mangler i bunn, selvfølgelig, men resten er nydelig. Er vant til store høyttalere så det er nok også en tilvenningssak med så små høyttalere.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Her går det tydeligvis på impuls, og folk kan ikke vente med å prøve nytt utstyr. Det lover godt både for produsent og selgere. :)
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Fint oppsett!

    I påvente av M30.1 impulskjøpte jeg et sett P3esr med "skreddersydde" maxwellstativer i går. Har ikke fått hørt skikkelig ennå, men førsteinntrykket er meget godt. Det er mangler i bunn, selvfølgelig, men resten er nydelig. Er vant til store høyttalere så det er nok også en tilvenningssak med så små høyttalere.

    Et lite tips - Prøv dine ny-ervervede stativer på M30.1 !? ( Selv om det er bare "halve av halve Opplevelsen" - hvis du forstår hva jeg mener ? )

    Mvh. Sveinung
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Nja. M30.1 er vel noe av det mest planlagte jeg har kjøpt av hifi. Det er også en av grunnen til at jeg kjøper nytt, da jeg vet at de skal beholdes, eller byttes inn i et par M40.1 en eller annen gang nedover veien. P3esr får jeg solgt til ca det samme jeg ga, hvis jeg selger.

    Og ja, tenkte å prøve stativene på M30.1 til å begynne med.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig oppsett Vermin. V 20 er jo råstilig. Har begynt nedtellinga til Horten messa, er utrolig spent på de nye 5,erne fra Harbeth

    Mvh
    gs
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Harbeth med Electrocompaniet ECI-5 mk2

    Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak:) Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?

    Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.

    Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Hørte på søndag med Clones elektronik.Eci 5 er vel kraftigere,tror ikke det byr på problemer.Lyden derimot har jeg ingen formeninger om.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tror du skal ta med rommet og lyttenivå i betraktningen. Bikker rommet 20kvm og du ønsker og komme oppi 100db krever det helt klart litt krefter på Harbeth også.
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Sikker riktig det.Spilte ikke særlig høyt da jeg var der.Romets størelse tenkte jeg ikke over.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har SHL5 i en 32 kvm stue og bruker Naim Supernait på 2x80W og føler det er tilstrekkelig, men bruker en REL Storm5 sub i tillegg for de nederste oktavene. Liker ikke å spille så altfor høyt og ligger vel normalt mellom 80-90 i peak. Harbeth er forresten ikke spesielt egnet for høytspilling og jeg mener å ha lest at de er optimalisert for ca.75db
    Men til gjengjeld låter de himmelsk rundt det nivået ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har SHL5 i en 32 kvm stue og bruker Naim Supernait på 2x80W og føler det er tilstrekkelig, men bruker en REL Storm5 sub i tillegg for de nederste oktavene. Liker ikke å spille så altfor høyt og ligger vel normalt mellom 80-90 i peak. Harbeth er forresten ikke spesielt egnet for høytspilling og jeg mener å ha lest at de er optimalisert for ca.75db
    Men til gjengjeld låter de himmelsk rundt det nivået ;)
    Hør der, en fornuftens mann iht volum, høytaler valg og lytting;);)

    gismo
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg kan ikke tenke meg annet enn at SuperNait må være fantastisk bra på Harbeth. Bilder? :cool:
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Jeg vil tro det fungerer utmerket. Har selv hatt SHL5(uten plus) med YBA integré dt på 2 x 50w og det fungerte uten noen problemer mtp lydnivå (eller lydkvalitet når jeg tenker med om). Byttet senere til Lyngdorf Tdai 2200 som gir enda større overskudd, uten at det er tvingende nødvendig. Den store forskjellen var hvor mye tystere Lyngdorfen var, ingen susing i diskant osv, samt roomperfect. I dag har jeg M30.1 som jeg opplever som subjektivt bedre enn SHL5. SHL5 gikk endel dypere, men diskant og mellomtone i M30.1 oppleves enda mer naturlig, om mulig. I tillegg er den bassen som er der bedre kontrollert, synes jeg. SHL5 oppleves forøvrig som betydelig mer sensitive enn M30.1 enn det 86db vs 85db per 1w skulle tilsi.

    Jeg har ikke hørt SHL5plus så kan ikke uttale meg om de. De er en del (mye) større enn M30.1, hvis det betyr noe. Personlig ga ikke den ekstra størrelsen meg noe jeg savner med M30.1, men her vil det nok variere hva folk synes.

    Uansett hva du ender opp med så er det det nesten garantert suksess :) Det blir ikke mye bedre enn Harbeth, etter min smak/mening.

    I tillegg er det hyggelig å støtte en bra kar som Torry/Hagto.
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak:) Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?

    Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.

    Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
    - Harbeth trives svært godt sammen med mere åpne KLASSE-A / AB-forsterkere - med tillegg av Ultra-Subb(er) for å bygge fundamentet og riktig phase-balanse under høyttalernes egen frekvens/phase-balanse ( - iht.mange års erfaring med alle modellene ). Lydbildet oppover i frekvensene blir SVÆRT mye med MYE mere konsistent - adskillig MYE bredere og påfølgende DYPERE i holografien !!!

    Mvh. Lyden av en mye åpnere Opplevelser
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    "mere åpne"? Hvilke høyttalere prefererer mer lukkede forsterkere og hvem vil ha de?


    Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak:) Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?

    Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.

    Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
    - Harbeth trives svært godt sammen med mere åpne KLASSE-A / AB-forsterkere - med tillegg av Ultra-Subb(er) for å bygge fundamentet og riktig phase-balanse under høyttalernes egen frekvens/phase-balanse ( - iht.mange års erfaring med alle modellene ). Lydbildet oppover i frekvensene blir SVÆRT mye med MYE mere konsistent - adskillig MYE bredere og påfølgende DYPERE i holografien !!!

    Mvh. Lyden av en mye åpnere Opplevelser
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.416
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    han tenker vel litt på litt stram elektronikk fremfor forsterkere som er for varme/treige i klangen ingen som vil ha så varmt lydbilde at det når smeltepunktet vel ;) så enig med deg der zerostat, men man må vel tilbake på 90 talls Technics forsterkere ell lignende for å få typen lukket lyd hehe :p
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    - En åpen forsterker vil få med seg inntil hvilken ventilasjons-nedkjøling som brukes i et gitt LIVE-opptak ved bruk av Fullfrekvente høyttalere ( - i ditt tilfelle når Ultra-subber inngår i oppsettet ). I tillegg vil bl.a. summingen av bakrunds-stemmer bli klare enkeltstemmer og den generelle etterklangen genereres i lytterommet i.h.t. lydtrykk-phase. Når ultrafrekvensen i lytterommet er i balansert homogenitet - vil holografien fremtrede med riktig balansert karakter på alle innspillinger...- etter mine erfaringer !!!
    - En mer lukket forsterker kan...- for enkelte bety større opplevelser av musikken... - faktisk - siden denne personen vil ha en helt annen "ballanse" i sin personlighet ( - Altså - i Følelsen av sin PERSONLIGHET ).
    - ( ...... - Men det er erfaringsmesig enda mer super-sjeldent ei HUN - ).

    Mvh. Lyden av enda mye - mye - MYE mer Følelsen av Opplevelser !!!


    "mere åpne"? Hvilke høyttalere prefererer mer lukkede forsterkere og hvem vil ha de?


    Hei. Hørte Harbeth på Horten-messa, og det ga mersmak:) Kunne tenkt meg Super HL5 Plus eller Monitor 30.1 Domestic. Er det noen som vet hvordan disse fungerer sammen med Electrocompaniet ECI-5 mk2?

    Jeg forstår det slik at Harbeth selv ikke legger så stor vekt på forsterkeren, men mener at lyden uansett "bor i høyttaleren". Da er det fristende med en enkel og grei forsterker som EC. Men er litt usikker på om EC vil klare å kontrollere bassen i tilstrekkelig grad, særlig på HL5 Plus.

    Resten av anlegget er SME Model 20/3A grammofon, ASR Mini Basis Exclusive RIAA og Electrocompaniet ECD-2 DAC.
    - Harbeth trives svært godt sammen med mere åpne KLASSE-A / AB-forsterkere - med tillegg av Ultra-Subb(er) for å bygge fundamentet og riktig phase-balanse under høyttalernes egen frekvens/phase-balanse ( - iht.mange års erfaring med alle modellene ). Lydbildet oppover i frekvensene blir SVÆRT mye med MYE mere konsistent - adskillig MYE bredere og påfølgende DYPERE i holografien !!!

    Mvh. Lyden av en mye åpnere Opplevelser
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    han tenker vel litt på litt stram elektronikk fremfor forsterkere som er for varme/treige i klangen ingen som vil ha så varmt lydbilde at det når smeltepunktet vel ;) så enig med deg der zerostat, men man må vel tilbake på 90 talls Technics forsterkere ell lignende for å få typen lukket lyd hehe :p
    - Slike varme "Lydbilder" som har nådd "Smeltepunktet" har jeg opplevd flere ganger i uka de siste 5-6 årene. HUN som sitter i sweetspot glemmer nemlig aldri når Hjertet smeltet så dramatisk at hun selv kunne konstatere når hjerterefleksene reagerte som en nedovergående Hjertelig Overflytende...- INDRE-FLOD !!

    Mvh. Lyden av mye mer enn Opplevelser !!!
     

    Jones67

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    14
    Sted
    Rogaland
    image.jpg
    Harbeth M30 er virkelig flotte å lytte på her. Veldig fornøyd ! Har i årevis lyttet på gode gamle Rogers ls3/5a. Likevel en god klasse opp med Harbeth etter min smak. Større og fyldigere lydbilde. Topp og mellomtone har en ro og luftighet som er veldig fin. Likevel litt lunefull i bassområdet. Må muligens inn med litt akustiske tiltak i rommet.....
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Mange takk for fine tilbakemeldinger på spørsmålet mitt om Harbeth og Electrocompaniet!

    Jeg har sans for "No BS" tilnærmingen til Alan Shaw, og at man ikke skal legge for stor vekt på forsterkeriet. På Horten-messa hørte jeg 30.1 med flere ulike forsterkere, og høyttaleren bevarte uten tvil karakteren uansett forsterker. Men visse forskjeller var det, og hjemme i kjente omgivelser med mindre bakgrunnsstøy er nok forskjellene enda mer fremtredende mellom forskjellige forsterkere.

    Det er ikke lett å bli profet i eget land, men Electrocompaniet ECI-5 mk 2 fremstår for meg som et undervurdert no-nonsens produkt, som kanskje kunne være en god partner til Harbeth. Den er svært strømsterk, har en god klasse-A krets som innebygget preamp, og låter mer nøytralt enn forgjengerne. Samtidig er glattheten og ørevennligheten beholdt. Tung og god sak (4 kg tyngre enn mk 1) med kvalitetskomponenter og fornuftige kretsløp. Hadde den vært utenlandsk og fremstått som mer eksotisk, hadde den nok vært mer ettertraktet. Det jeg er redd for er tyngden i bassen. EC har god basskontroll, men litt amerikansk karakter hvor bassen får litt ekstra vekt. Det er den ekstra vekten i bassen jeg er litt redd for sammen med Harbeth, som også vel har en ørevennlig og litt varm karakter i bassen. DAC-en min (EC ECD-2) har også litt av det samme. Kanskje det blir for mye. Har likevel lyst til å prøve kombinasjonen.

    Et alternativ jeg vurderer er integrert Sugden Masterclass. Er imidlertid litt skeptisk til varmen og driftssikkerheten på rene klasse A forsterkere. Føler også at Sugden er svært ørevennlig, men kanskje ikke like glatt i karakteren som ECI-5. ECI-5 har også en mye høyere grense for klipping (Sugden har vel i praksis rundt 30W utgangseffekt). Men det siste er nok ikke så viktig; jeg spiller sjelden høyt.

    Andre alternativ er Air Tight ATM-1 eller Leben CS 600 med rør. Men da er jeg i rør-leiren, med litt snerring fra trafoene, behov for rørbytte mv. I stueanlegget kunne jeg tenke meg noe mer lettvint enn rør. Synes også at disse er uforholdsmessig dyre i Europa. Hadde ECI-5 mk2 blitt bygget i småskala i Japan og omsatt på samme måte i Europa, hadde den neppe vært særlig billigere. Men en ECI-5 mk 2 er det mulig å få tak i ny for rundt 22k, dersom man følger med på tilbud.

    Kanskje jeg også kommer til å prøve en av de nye lotus-forsterkerne til Aura Fidelity. De skal være svært bra.

    I kjellerstua har jeg et Audio Note anlegg som spiller fint (OTO SE Signature og AN-E Lexus med forskjellige signalkilder med bra kvalitet). På Hortenmessa ga Graham Audio LS 5/9 og Harbethene en opplevelse av hvor fin "BBC-inspirert" lyd kan være. For å følge opp hjemme, koblet jeg et par gamle LS 3/5 A på Audio Note anlegget. Lyden ble litt mindre glatt enn med AN-E, men mellomtonen ble etter min mening noe mer lyttervennlig. AN-E er veldig musikalske, men hos meg kan mellomtonen bli litt tilbaketrukket i lydbildet, særlig ved nærfeltslytting. LS 3/5A spilte mer nasalt og låt unektelig mer "bøtte", men den superfine avstemmingen i mellomtonen gjør dem likevel svært gode å lytte til. Stemmer ble hakket mer naturlige enn på Audio Note, og treklangen i forskjellige instrumenter kom kanskje noe bedre frem. Det "fnidderet" som finnes i de fleste innspillinger, forsvant mer i lydbildet. Antakelig skyldes dette ørevennlige betoninger i elementer og kassene. Kunne man beholdt den ekstremt fine avstemmingen av mellomtonen, og kombinert det med bedre diskant og bass, samt et større lydbilde, kunne resultatet bli svært bra. Og det er kanskje det Harbeth får til.

    Ser frem til å prøve Harbeth hjemme. Mest aktuelle er vel M 30.1. Første forsterker til utprøving blir nok ECI-5 mk2.








    for
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Interessant at du hørte graham og harbeth på messen. Noen synspunkter på forskjellene?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Interessant at du hørte graham og harbeth på messen. Noen synspunkter på forskjellene?
    Hei. Ikke så godt å si egentlig. Veldig lik klangkarakter som hovedinntrykk. Men rommet LS 5/9 spilte i var mye større, og ganske fullt da jeg hørte på dem. Elektronikken var mye dyrere (Air Tight ATM-2 mm), og det ble brukt vinyl som kilde (Dr. Feickert Firebird/Koetsu). Uansett var lyden fra LS 5/9 meget bra, og de fylte det store rommet på en imponerende måte. Harbeth-rommene var mindre, og kun digitale kilder ble brukt. Både 30.1 og SHL5 Plus spilte svært bra. Ble sittende lenge og nyte musikken. Men med så store forskjeller i oppsett og omgivelser, er det ikke godt å si hva som gjorde hva. For noen måneder siden fikk jeg også en demo av Graham LS 5/9 hos Walrus Systems i London, hvor de ga et svært godt inntrykk. Men jeg tror nok at M 30.1 er et vel så godt redskap til å nyte musikk i heimen. Det samme gjelder vel SHL5 Plus, men det blir et litt annet konsept enn LS 5/9. M30.1 og LS 5/9 har mer til felles rent teknisk, og kanskje også lydmessig. Til hjemmebruk er det vel like greit å klare seg uten dekselet foran diskanten og nivåkontrollen som LS 5/9 har. Og M30.1 er nok et steg videre i evolusjonen enn LS 5/9. Graham LS 5/9 er en slags hyllest til fortiden, og fyller BBC-spesifikasjonene 100 prosent. Det betyr at de ved studiobruk hos BBC skal kunne erstatte en hvilken som helst annen LS 5/9, uten at lyden forandrer seg. Det innebærer null avvik fra den opprinnelige oppskriften fra BBCs forsknings- og utviklingsavdeling (nå nedlagt). M30.1 ivaretar den samme arven, men uten slike bindinger til gammel oppskrift. Det gir rom for forbedringer og videre utvikling. Uten å ha prøvet hjemme, synes jeg per i dag at M30.1 fremstår som den beste høyttaleren av disse. Men i et større rom vil nok SHL5 Plus kunne gjøre en bedre jobb enn M30.1. Personlig heller jeg altså uansett mot Harbeth. Men det er en foreløpig konklusjon etter begrenset lytting i ukjente omgivelser og basert på egen smak.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hørte selv graham hos NAT for en liten stund siden. De fremsto som en del mørkere enn m30.1 syntes jeg. Mer ulne og manglet harbeths fantastiske krisphet i mellomtonen. Det høres lett på strengeinstrumenter f.eks. Har selv sansen for Shaws no BS holdning ift kabler og stativ osv. Og ikke minst at han forsøker å lage lasten så vennlig som mulig for forsterkeren. Et lite tips forøvrig til stativ til m30.1 er IKEAs HJÄLMAREN som nesten virker skreddersydd. Lykke til videre!
     

    Lyden av Opplevelser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2013
    Innlegg
    395
    Antall liker
    42
    Sted
    Stavanger - Kirkegaten nr.43.
    Torget vurderinger
    0
    Hørte selv graham hos NAT for en liten stund siden. De fremsto som en del mørkere enn m30.1 syntes jeg. Mer ulne og manglet harbeths fantastiske krisphet i mellomtonen. Det høres lett på strengeinstrumenter f.eks. Har selv sansen for Shaws no BS holdning ift kabler og stativ osv. Og ikke minst at han forsøker å lage lasten så vennlig som mulig for forsterkeren. Et lite tips forøvrig til stativ til m30.1 er IKEAs HJÄLMAREN som nesten virker skreddersydd. Lykke til videre!
    - Det er eventyrlig hvordan disse høyttalerne kan dra ut EKSTRA-ORDINÆR informasjon i innspillingene ved bruk av riktige stativer og kabler internt og eksternt i de høyere frekvenser - ca. 45Hz - 25000z. ( - og ved bruk av ultra-subber 10 - 33Hz så vil til og med Bruce Spreingsteen med sangen Philadelpia plassere de 7 første DYPE Bass-slagene på 7 forskjellige steder i lydbildets phase-riktighet !!! ).

    Mvh. Lyden av enda mye mer Opplevelser !
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Naturlig lyd med Harbeth, kompromisser og byttekaruselll

    Til hjelp for potensielle Harbeth-eiere så legger jeg inn noen betraktninger som jeg svarte i en tråd hvor trådstarter spurte "Har du funnet din perfekte høyttaler?" (Om kompromisser og vanskeligheter med å finne høyttalere som tilbyr hele pakka). Mitt svar:

    Harbeth, selvfølgelig. Naturlig lyd er behagelig, engasjerende, vanedannende og ikke trøttende i lengden.

    Jeg har funnet mine perfekte høyttalere for hytteanlegget; de mellomstore stativhøyttalerne Harbeth C7ES-3. Eneste ulempe med dem i et hovedanlegg er at de ikke føles ekstreme nok for en stakkars audiofil. Musikkelskeren i meg er likevel veldig glad i dem, og de har overraskende bra punch med sitt 8" element. Skal høre litt på storebror Harbeth M40.1 i andres oppsett. Kom veldig nær med EgglestonWorks Andra 3 som spiller behagelig og samtidig full range med punch (men ble i overkant mye dypbass i min stue ved høyt volum på noen innspillinger). Kom også veldig nær med Burmester B50, men de mangler litt dypbass og punch sammenlignet med Egg.Works Andra 3. Forstår godt trådstarters problem, med andre ord.

    Jeg skal i hvert fall aldri mer eie høyttalere med kunstig fremhevet øvre mellomtone. Veldig mange høyttalere man får demonstrert har denne slitsomme og unaturlige egenskapen (gjelder ingen av de høyttalerne jeg har nevnt her, heldigvis).

    Er altså fortsatt på jakt etter hovedhøyttalere, og jeg ønsker å hoppe av utskiftningskarusellen. Det blir ganske sikkert en Harbeth. Spørsmålet er bare hvor ambisiøs jeg skal være i et rom på drøye 25 kvm. Den største, eller safe med en litt mindre? M40.1 må bestilles og tilbys derfor ikke til hjemlån.

    Selv den minste skoeskehøyttaleren fra Harbeth gruser store, overkonstruerte kreasjoner når det gjelder naturlig presentasjon av musikken, slik jeg hører det.

    Lykke til, trådstarter og dere andre i samme situasjon som oss!

    Hmmmm, rart ikke noen "voksne" audiofile har kommet på banen enda......
    Jeg har vært rundt hele karusellen og endt opp med høyttalere som endelig gir meg glede av å høre på musikk og ikke dissekrere lyd som sådan...... og hva tror dere jeg havnet på da
     
    Sist redigert:

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Jeg vil også endnu engang fremhæve Harbeth som den eneste højtaler jeg har hørt der bliver ved med at imponere. Jeg vil godt give Alan Shaw har ret i at ufattelig mange forstærkere lyder godt på Harbeth. Selv har jeg SHL5 og de forlader ikke foreløbig huset(har haft dem i omkring 5 år nu)
    Men jeg syntes at det er lige så vigtig at fremhæve at disse højtalere nærmest kan lyde elektrostatisk i deres gengivelse af musikken og som helhed. Altså syntes jeg at højtalerne "følger med" når man forbedrer en ting i ens lydkæde. Dermed syntes jeg også at Alan Shaw mangler at komme ud med budskabet om hvor godt Harbeth kan lyde hvis man virkelig får matchet udstyret rigtigt. Jeg syntes eksempelvis at noget af det vigtigste er at få egen gruppe med eget kabel fra elskabet til lydudstyret, og ikke mindst et seperat jordspyd til denne gruppe så alt er dedikeret til det udstyr man nu har så støj niveauet bliver lavere. Efter dette syntes jeg at det er nemmere at lytte sig frem til det udstyr og den lyd man gerne vil have at højtalerne skal gengive. Igen, jeg syntes ikke højtaleren har nogen anden form for begrænsning end det fysiske. Musikken i rummet og imellem højtalerne fejler absolut intet.

    Hvis jeg i dag skulle skifte højtalere, så ville jeg lytte på Quad 2912 - Harbeth M40.1 og Ariel Acoustics T7. Men da jeg ikke har pengene til disse så kan jeg sagtens "nøjes" Mit rum er 40 m2 og SHL5 har ingen problemer med at spille rummet op med dejlig musik.

    Kan kun opfordrer til at lytte til denne højtaler. Lyt til en masse forskellige forstærkere, find dit lydideal og nyd derefter musikken:)

    Tillykke til fremtidige Harbeth ejere.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil også endnu engang fremhæve Harbeth som den eneste højtaler jeg har hørt der bliver ved med at imponere. Jeg vil godt give Alan Shaw har ret i at ufattelig mange forstærkere lyder godt på Harbeth. Selv har jeg SHL5 og de forlader ikke foreløbig huset(har haft dem i omkring 5 år nu)
    Men jeg syntes at det er lige så vigtig at fremhæve at disse højtalere nærmest kan lyde elektrostatisk i deres gengivelse af musikken og som helhed. Altså syntes jeg at højtalerne "følger med" når man forbedrer en ting i ens lydkæde. Dermed syntes jeg også at Alan Shaw mangler at komme ud med budskabet om hvor godt Harbeth kan lyde hvis man virkelig får matchet udstyret rigtigt. Jeg syntes eksempelvis at noget af det vigtigste er at få egen gruppe med eget kabel fra elskabet til lydudstyret, og ikke mindst et seperat jordspyd til denne gruppe så alt er dedikeret til det udstyr man nu har så støj niveauet bliver lavere. Efter dette syntes jeg at det er nemmere at lytte sig frem til det udstyr og den lyd man gerne vil have at højtalerne skal gengive. Igen, jeg syntes ikke højtaleren har nogen anden form for begrænsning end det fysiske. Musikken i rummet og imellem højtalerne fejler absolut intet.

    Hvis jeg i dag skulle skifte højtalere, så ville jeg lytte på Quad 2912 - Harbeth M40.1 og Ariel Acoustics T7. Men da jeg ikke har pengene til disse så kan jeg sagtens "nøjes" Mit rum er 40 m2 og SHL5 har ingen problemer med at spille rummet op med dejlig musik.

    Kan kun opfordrer til at lytte til denne højtaler. Lyt til en masse forskellige forstærkere, find dit lydideal og nyd derefter musikken:)

    Tillykke til fremtidige Harbeth ejere.
    Takk Dennis for et flott innlegg :)
    Tør jeg spørre hva du bruker av forsterkeri på dine SHL5?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Shl5 til salgs på brukten. Løp og kjøp er min mening. NB! Har absolutt ingen tilknytning til hverken kjøper eller selger. Har hatt Shl5 selv og de er ekstremt gode, rett og slett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Shl5 til salgs på brukten. Løp og kjøp er min mening. NB! Har absolutt ingen tilknytning til hverken kjøper eller selger. Har hatt Shl5 selv og de er ekstremt gode, rett og slett.
    De ble solgt kjapt som forventet :)
    Gratulerer til den heldige nye eier!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Mye frem og tilbake for tiden om jeg skal selge mine P3ESR med Skylar stativer. De blir desverre aldri brukt og det kan fort gå år før de får rettferdig plass. Noen tanker om hva en slik "pakke" kan gå for?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje i nærheten av det du ga selv hvis du kjøpte brukt? Kommer vel litt an på alder og tilstand også.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kanskje i nærheten av det du ga selv hvis du kjøpte brukt? Kommer vel litt an på alder og tilstand også.

    Alder er under ett år og tilstand er knappt brukt. Så rundt 12-13K inkl stativer kanskje?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Vanskelig å si når man ikke aner nyprisen eller veiledende, men ditt anslag høres ikke urimelig ut. Prøv å legge dem ut, så får du svar. Akkurat nå virker imidlertid interessen for brukte ting heller laber, uansett tilstand og alder, så det er kanskje lurt å vente litt, hvis du ikke har det travelt da.

    Edit:
    Hadde jeg ikke hatt fem par stativere allerede, kunne det vært spennende å hørt disse små Harbeth. Kanskje disse endelig hadde falt 100% i smak, noe som ikke helt var tilfellet med de tidligere Harbeth som var innom her.
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Vanskelig å si når man ikke aner nyprisen eller veiledende, men ditt anslag høres ikke urimelig ut. Prøv å legge dem ut, så får du svar. Akkurat nå virker imidlertid interessen for brukte ting heller laber, uansett tilstand og alder, så det er kanskje lurt å vente litt, hvis du ikke har det travelt da.
    Vet alt om tregt marked, skjønner ikke hva folk venter på. Det er jo gull til halv pris, kjøpers marked og alt det der. Det er NÅ det er smart og bruke penger på hifi, aldri har god lyd vært så billig :)
    Får legge det ut og lufte stemingen, jeg liker bare og ha en pris og sette.
     

    dpetersen

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    9
    Jeg vil også endnu engang fremhæve Harbeth som den eneste højtaler jeg har hørt der bliver ved med at imponere. Jeg vil godt give Alan Shaw har ret i at ufattelig mange forstærkere lyder godt på Harbeth. Selv har jeg SHL5 og de forlader ikke foreløbig huset(har haft dem i omkring 5 år nu)
    Men jeg syntes at det er lige så vigtig at fremhæve at disse højtalere nærmest kan lyde elektrostatisk i deres gengivelse af musikken og som helhed. Altså syntes jeg at højtalerne "følger med" når man forbedrer en ting i ens lydkæde. Dermed syntes jeg også at Alan Shaw mangler at komme ud med budskabet om hvor godt Harbeth kan lyde hvis man virkelig får matchet udstyret rigtigt. Jeg syntes eksempelvis at noget af det vigtigste er at få egen gruppe med eget kabel fra elskabet til lydudstyret, og ikke mindst et seperat jordspyd til denne gruppe så alt er dedikeret til det udstyr man nu har så støj niveauet bliver lavere. Efter dette syntes jeg at det er nemmere at lytte sig frem til det udstyr og den lyd man gerne vil have at højtalerne skal gengive. Igen, jeg syntes ikke højtaleren har nogen anden form for begrænsning end det fysiske. Musikken i rummet og imellem højtalerne fejler absolut intet.

    Hvis jeg i dag skulle skifte højtalere, så ville jeg lytte på Quad 2912 - Harbeth M40.1 og Ariel Acoustics T7. Men da jeg ikke har pengene til disse så kan jeg sagtens "nøjes" Mit rum er 40 m2 og SHL5 har ingen problemer med at spille rummet op med dejlig musik.

    Kan kun opfordrer til at lytte til denne højtaler. Lyt til en masse forskellige forstærkere, find dit lydideal og nyd derefter musikken:)

    Tillykke til fremtidige Harbeth ejere.
    Takk Dennis for et flott innlegg :)
    Tør jeg spørre hva du bruker av forsterkeri på dine SHL5?
    Jamen du må gerne spørge;)
    Jeg bruger BAT-VK3ix standartversion som forforstærker. (syntes at standart versionen er meget bedre end SE-version)
    Som effektforstærker bruger jeg Kharma Matrix MP150 monoblokke i balanceret udgave.
    Disse monoblokke er noget som de fleste ikke har hørt om.
    Der er forskellige meninger om dem, nok mest på grund af at det er class D, prisen er høj og fordi man ikke har lyttet til dem.
    Men de kan gengive alt hvad der er placeret i lydkæden foran dem efter min mening. Ja jeg er MEGET glade for dem og har ikke fortrudt min investering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn