Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Imponerende hva du vet Hagto.
    Finnes det kanskje en mulighet for at P3ESR kan dukke opp på Hifi-messen i Horten?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    torem skrev:
    Imponerende hva du vet Hagto.
    Finnes det kanskje en mulighet for at P3ESR kan dukke opp på Hifi-messen i Horten?
    Ikke til å legge skjul på at jeg er fasinert av Harbeth :)

    Håper på P3ESR i Horten, men har mine tvil.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jøgga skrev:
    Hagto skrev:
    Vurderer seriøst et par sånne.
    Såvidt jeg forstår har HL5 en egenprodusert Harbeth bass og to SEAS diskanter. (25mm og 20mm super). Det kan jeg like.

    "a wide, linear frequency response and world class dynamics and clarity. Truly Super Audio CD 96kHz compatible"


    Her er en lang tråd på Harbethforumet om HL5. Signaturen A.S. er Alan Shaw sin. Han deltar selv ivrig i alle diskusjoner.

    http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?p=226#poststop

    Info:
    http://www.harbeth.co.uk/uk/uploadfolder/shl5bro1a.pdf
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forvirres litt av tresortene som Harbeth leverer som standard. Eukalyptus er lys, det vet alle, men den cherry-varianten som leveres er det lyseste kirsebærtre jeg har sett. Tok en stund før jeg skjønte den, men det demrer så smått (det lysner i skogen :) )

    Kirsebærtre ?
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klarlakkert kirsebærtre er ikke særlig mørkt, nei.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt artig dette her. Kirsebærtre forandrer tydelig farge over tid. Det står et par nydelige Harbeth 7 hos Maxwell i Stavanger, utført i standard cherry, de er blant stolthetene i butikken (imho) og de er adskillig mørkere enn de som vises i kataloger og bilder på nettet. Altså et det stor variasjon, og sannsynligvis mørkner disse mye etterhvert, jo eldre de blir.

    Kirsebær er en meget pen tresort, noe av det peneste som finnes faktisk. Vi hadde et svært kirsebærtre i hagen som vi sagde fine materialer av, en slektning av meg lagde seg et fornemt pipeskap (ja, plass til en dram også), og det er virkelig levende tre. Det var kraftig rødbrunt fra begynnelsen av og får stadig mer ærveridg tyngde i fargen.

    PS: tør jeg å innrømme det? Utseende er viktig, lyd er avgjørende.
    og Hagto: dine var ikke lyse. .., tenker jeg vi sier ;)
    Ellers har jeg funnet min tolkning av BBCs nærfeltsmonitor , igjen uten å ha hørt den selvfølgelig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her visste jeg litt om hva som kom, men det er klart jeg er spent.
    Nå spilles det musikk, høyttalere merker (ed:hører) jeg ikke så mye til. :)





    HL5 er ikke akkurat små, nei, og Skylan stativene gjemmer seg ikke i terrenget.

    PS: når jeg ser etter er vi ikke plagsomt mange Harbeth-eiere her inne nå. Jeg holdt på å skrive en setning i første person entall, men så ser jeg et par artsfrender, og det får da være måte på eksklusivitet.....
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fine.
    Disse synes jeg passer godt i det jeg har sett av huset ditt.

    Lytteintrykk- eller litt for tidlig med å dele med oss?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer Jøgga!
    Er skikkelig spent på hvordan du vil like disse. Håper at de faller i smak.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Fine.
    Disse synes jeg passer godt i det jeg har sett av huset ditt.
    Det syns jeg også. Huset og Harbeth'ene er like fine.
    Vet ikke om kona er enig. Det vil vise seg på søndag :-\
    Lytteintrykk- eller litt for tidlig med å dele med oss?
    Litt tidlig, kanskje, men foreløpig kan inntrykkene beskrives ganske enkelt:
    Levende, varmt og deilig. Overraskende livlig lydbilde, samtidig som det er uanstrengt. Både sangstemmer og blåsere er mer naturlige enn noen gang før, og fiolinene har helt sluttet å skrike. Ikke umulig at det kan bli spilt litt andre sjangre enn før, opera for eksempel, og Garbareks saksofon kan få lov til å høres mer enn 5min om gangen. Det virker som om innspillinger får nytt liv samtidig som de blir mer behagelige, og det lover godt for platesamlingen.

    Og:
    -Hagto, dine var ikke så plagsomt lyse, nei.
    -Takk til Michail for et hyggelig møte og en prøvelytt på et fantastisk fint anlegg! (se lengre opp i tråden)
    -Og en hilsen og takk til Trond i Kristiansand som sørger for å få disse godsakene til landet. Det var trivelig å stikke innom butikken og hilse på.
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer Jøgga,

    Dine Super HL 5 er har en like mørk eller lys finish som mine og Hagto's hadde.

    Vi glemmer ofte at selve lytte rommet har større betydning enn høytalerne for sluttresultatet.
    Du har et fantastisk lytterrom med mange muligheter for å trimme lyden. Vinkling, avstand til side vegg, lytteposisjon og bakvegg.
    Jeg ser at du har valgt å vinkle de med en gang - prøv de rett frem.
    Prøv nærmere hjørne -prøv alt!!!

    Reglene gjelder for Harbeth også - nærmere bakvegg mer bass. - mer vinkling demper diskanten.

    Jeg synes Super HL 5 lyder best med grillen på. ( Som Harbeth selv insisterer på.)

    Håper fruen blir fornøyd!!

    Mvh
    Michail
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flotte høgtalere.

    Har høgt litt i samme gata,spendor sp100.

    Veldig ålreit når du kan spille alle sjangere uten å bli sliten i øra,samtidig som forskjellene i opptak kommer godt frem allikevel.

    Er det singel tilkobling på høgt,skal du evnt bruke flere kabler?

    Ser forresten på bildet at du bruker singelwire!?

    Helsing Arild.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, Michail.
    Michail skrev:
    Dine Super HL 5 er har en like mørk eller lys finish som mine og Hagto's hadde.
    ...ja, i mørke eller lys, kirsebær er kirsebær... :)
    Vi glemmer ofte at selve lytte rommet har større betydning enn høytalerne for sluttresultatet.
    Du har et fantastisk lytterrom med mange muligheter for å trimme lyden. Vinkling, avstand til side vegg, lytteposisjon og bakvegg.
    Jeg ser at du har valgt å vinkle de med en gang - prøv de rett frem.
    Prøv nærmere hjørne -prøv alt!!!
    Reglene gjelder for Harbeth også - nærmere bakvegg mer bass. - mer vinkling demper diskanten.
    ............
    Mvh
    Michail
    Du har nok rett, rommet vanligvis sterkt undervurdert.
    Vi har et fint rom på 6x4m og 3m under taket, anlegget plassert på ene kortveggen og motsatt vegg har to døråpninger der dørene er fjernet. Rommet er 'responsivt', men ikke spesielt vanskelig. De store åpningene midt imot hjelper veldig godt, og tømmervegg gir fin respons på akustisk musikk.
    Jeg driver stadig og flytter og vrir, blir ikke ferdig med vinkling og veggavstand på lenge lenge. Siden vi har mye indirekte lyd kan det virke fristende å vinkle inn og flytte seg litt nær innpå. Det kommer nok noen forsiktige markeringer i golvet her snart. Minst to skal du se. Lurer på hva jeg kan merke med, som er lett å fjerne fra patketten?

    J.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    samlanes skrev:
    Gratulerer med flotte høgtalere.
    Har høgt litt i samme gata,spendor sp100.
    Veldig ålreit når du kan spille alle sjangere uten å bli sliten i øra,samtidig som forskjellene i opptak kommer godt frem allikevel.
    Er det singel tilkobling på høgt,skal du evnt bruke flere kabler?
    Ser forresten på bildet at du bruker singelwire!?
    Helsing Arild.
    Hei Arild!

    Spenor er fetterne til Harbeth, fine saker med gode folk bak.
    Ingen biwiring her, men Harbeth har terminaler til det. Jeg har det med å stole på produsentene sine råd, og kjører single wire med de medfølgende skinnene. Dessuten er jeg en kabel-skeptiker (eller -tviler, tror jeg) som setter mest mulig av midlene i kilder og høttalere fra nå av. Jeg har mye kobber liggende rundt om så det har jo blitt litt kabel-testing. Kablene jeg bruker nå er er jeg veldig fornøyd med, fra bluejeanscable.com, solide saker til en billig penge.

    Ang. musikk så stemmer det at de yter godt på forskjellige sjangre. Mange tar meg for en rein 'klassiker', men jeg er ganske altetende (bare aldren begrenser litt). I natt kjørte jeg Led Zeppelin, Queen og Supertramp på høyt volum og det gnistrer og lever. Idag har Peter Gabriel fått prøve seg og jeg kan igjen like lyden av So. Harbeth gjør fine ting med alle platene jeg har prøvd.

    forresten: hvis du stammer fra Samlanes så stammer jeg fra rett over fjorden. (-berre nynorsken som manglar, tilgje om du kan) ;)

    Jørgen
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jørgen.

    Bluejeans er nytt for meg,enig i at kabler ikkje treng koste så mykje.
    Er det kobber de kablene du bruker?

    Min bestefar vokste opp på samlanes,med samme etternavn ja,uten veiforbindelse som du sikkert veit.Var sjøen som var veien da,tidleg 1900.

    Jeg holder til på andre siden av fjorden nermere bestemt Tørvikbygd.

    Hvor stammer du fra da,Ålvik?

    Arild.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    samlanes skrev:
    ......
    Er det kobber de kablene du bruker?
    Ja, kabelen heter Belden 5T00UP, 10 AWG. Nettbutikken er denne:
    http://www.bluejeanscable.co.uk/index.htm
    BluejeansCable er anbefalt av flere, og det er de som har (hadde) konflikten med idiotene hos monsteret MonsterCable. Litt av en historie faktisk: http://www.bluejeanscable.com/legal/mcp/index.htm
    Min bestefar vokste opp på samlanes,med samme etternavn ja,uten veiforbindelse som du sikkert veit.Var sjøen som var veien da,tidleg 1900.
    Jeg holder til på andre siden av fjorden nermere bestemt Tørvikbygd.
    Hvor stammer du fra da,Ålvik?
    Arild.
    Riktig gjetta. Utflytta riktignok, og med forfedre i alle fjordarmer innerst i Hardanger.
    Du er heldig som bor midt i smørøyet på denne årstiden. I Tørvikbygd lå min barndoms sommerparadis.....
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Skal ta en kikk på den linken.
    Bra dimensjon på kablen dine da!

    Enig i at det er flott i Tørvikbygd,eller heile Hardanger til endes,Odda.

    Var på fisketur nylig med telt på Hardangervidda,litt sør for Hardangerjøkulen,flottere natur skal man leite lenge etter,kupert med mange fiskevann overalt og utsikt mot jøkulen i solnedgang. Passelig langt fra rv 7. 1-2timer gange.

    Hvor i fjorden har du slekt ellers da?
    Min bestemor kom fra Hovland.(Hifi navn,ganske tilfeldig trur eg nok ja:)

    I Ålvik var det vel folk fra nært og fjernt i sin tid,litt det samme som odda.


    Blei noe offtopic,typisk meg når det blir snakk om feks natur og fisking.


    Bra tegn når du kan spille Deep Purple og klassisk med god lyd i begge tilfeller.


    Er nå ikkje så verst i Stavanger heller da,spesielt sommertid kanskje.


    Arild.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    samlanes skrev:
    ...............
    Var på fisketur nylig med telt på Hardangervidda,litt sør for Hardangerjøkulen,flottere natur skal man leite lenge etter,kupert med mange fiskevann overalt og utsikt mot jøkulen i solnedgang. Passelig langt fra rv 7. 1-2timer gange.
    Helt Offtopic, men det er lov i ferien :)
    Oj, her var det mye felles. Det området har jeg trasket og fisket en del i for mange år siden. Kjørte fort forbi der på tirsdag, kanskje vi passerte hverandre på veien?
    Hvor i fjorden har du slekt ellers da?
    Min bestemor kom fra Hovland.(Hifi navn,ganske tilfeldig trur eg nok ja:)
    I Ålvik var det vel folk fra nært og fjernt i sin tid,litt det samme som odda.
    Ene siden kom fra Lofthus, den andre fra Ulvik/Wallevik. Sørfjorden full av fjerne slektninger, de nærmeste er i Ålvik.
    Blei noe offtopic,typisk meg når det blir snakk om feks natur og fisking.
    Bra tegn når du kan spille Deep Purple og klassisk med god lyd i begge tilfeller.
    Er nå ikkje så verst i Stavanger heller da,spesielt sommertid kanskje.
    Arild.
    Deep Purple er også avspilt idag, og det fungerer faktisk bedre enn på noe annet utstyr jeg har hatt. Purple er vanskelig å få til å klinge, syns jeg, jeg har ment at kvaliteten på opptakene er for dårlig, men det blir liv med Harbeth.
    Jaja, vi får heller ty til fisketråden på OffTopic, og Stavanger er slett ikke verst. Båt og fiske, fine strender, og brukbare lakseelver faktisk.
    Men: Harbeth legger en liten demper på filuftslivet for tiden, som forventet. Skal rive meg løs for en fisketur igjen i morgen.

    God sommer er det uansett.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser jeg må stille et par spm i offtopic tråden ja.

    Kjekt at så god musikk som deep purple får den rettferdige klangen og livet som den fortjener,skal vedde på at hadde gutta i Deep Purple eller feks Zeppelin hørt lyden ut av Harbeth hadde de nikket.

    Du har sikkert enda litt å gå på,når du får justert høgt litt frem og tilbake.

    Hos meg ga det ganske merkbare utslag,sikkert pga noe vanskelig rom,kun 4x4m+2,3 under taket.

    Men ein ting skal sies,jeg hadde Respons baby grand,den var mykje meir følsom på plassering her hos meg.
    Heilt utruleg mtp 2veis stativhøgt,men bassport bak riktignok.

    Jeg kunne spille ca 30% av min musikk resten måtte ligge,mest pga diskantlyden.(Rørene eg brukte da må nok ta noe av skylda men langt fra heile forklaringen.)

    Kos deg med musikken uansett.

    Mvh.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Harbeth opåpleves om det mest 'tilgivende' jeg har vært borti, samtidig som de gir en nøytral realisme på akustiske opptak (radiostemmer inkudert), har en subjektivt varm klang, og er gode til å skape liv og romfølelse. I tillegg fungerer de veldig bra også på lavt volum. Trodde egentlig ikke denne kombinasjonen gikk an.

    Kort og godt: Jeg fant, jeg fant! :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye, Jøgga. Flott at det klaffet så bra!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    2.804
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å lese om disse høyttalerne! Noen som kan si litt om hvordan de største Harbeth er lydmessig i forhold til andre høyttalere for 'voksne' - tenker her på merker som Living Voice, Spendor, Respons og kanskje også Martin Logan som representant fra den leiren...

    Har klikket meg inn på linkene tidligere i tråden og det ser ut til at merket har en trofast tilhengerskare. Skal jeg være helt oppriktig ser det kanskje ikke ut som om Harbeth bruker så veldig påkostede komponenter i kabinett, elementer og delefilter (knoketesten ikke bestått vil jeg tro...fit og finish virker relativt medio i forhold til pris osv). Er det rett og slett at han Shaw er så god en kokk at det blir aldeles utsøkt resultat likevel? Jeg har sansen for høyttalere fintunet over mange år av en eller et fåtall personer jfr Shaw og Persson, de lager ofte mer musikalsk finstemte høyttalere enn når utviklingsavdelingene i de store merkene skal prikke inn lyd/design for de ulike markedssegmentene! Liker jeg å tro da, i og med at jeg aldri har hørt på hverken Harbeth, LV, Spendor, Respons eller ML... :)
    '
    Uansett; legg gjerne ut fler kommentarer og bilder, pirrer litt å se disse '70-talls retroboksene', befriende ulikt det meste annet! Noen som har 40.1 og kan si litt om den??
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Anlegget ditt ser veldig bra ut Jøgga. Jeg er ikke en del av klanen hverken når det gjelder Harbeth eller Hardanger (jeg bor ikke på rett kant av landet i denne sammenhengen), men gøy å følge med på Harbeth uansett.

    Til Odd J: Tviler på om Harbeth er spesielt "billige" konstruksjoner selv om det kanskje ved første øyekast kan virke slik. Jeg har ikke sett 40.1 in real (kanskje ikke så mange her som har gjort?), men jeg vil tro de gir en "huge" og massivt inntrykk både visuelt og lydmessig.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    2.804
    Torget vurderinger
    1
    Spendor SP100R er vel kanskje den som ligger nærmest i kostruksjon. Jeg er nyfiken på disse, ser for meg at de kan være høyt oppe i parametre som: letttflytende, homogen og særdeles lite øretrettende lyd. Antakelig på bekostning av den ultimate transparens og snorrette frekvensrespons.... :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå kan jeg endelig skryte litt av mine sp100:)Du nevner en av de viktigse egenskapene til sp100 odd j,nemlig homogenitet,og ved rett elektronikk lytter ein glatt i 5-10timer uten problemer.

    Føler at ingen områder stikk seg ut,men den kan faktisk låte litt skarpt i diskantområdet.

    Det er nok pga at jeg er veldig allergisk mot sibilanter+kanskje ikkje heilt optimal forst,sjøl om eg bruker cj pr 140.
    Har hørt at sp100 fikk best testresultat med kraftig transistor, i et hifiblad som eg desverre ikkje husker navnet på.
    (bassen blei da bedre,muligens på bekostning av lyden ellers?

    Ein artig erfaring eg har gjort siste uken.Jeg bruker Audio note 2.1dac med denon 3930 dvd som drev.

    I dacen satt det sonicap på linjedel+halvgode lytter på strømdelen som blei skiftet til An silver kondensator på linjedel+bedre lytter på strømdel.
    Har tenkt at dette kanskje ikkje blei så merkbart,men klarte ikkje la vere å prøve dette.(har tatt ut bassen i sp100 og kikket på filterdelene,der sitter det bla bennic cap,ikkje spesielt dyrt tror eg.)

    Sp100 slipper nå gjennom mykje meir smådetaljer,større lydbilde,meir instrumentklang,og muligens litt meir organisk lyd,som var den egentlige årsaken til dette forsøket.

    Dette overrasket meg egentlig,mtp filterkvalitet.

    Sp 100 er veldig naturlig i lyden,etter min pref,tror ordet homogen må vere det mest treffende+musikalsk.

    Så er den fullt mulig å få til å spille bra i små rom,har kun 16kvm,men tror nok den hadde likt seg bedre i noe større rom,20-30kvm?

    Kan bli litt nasal klang på veldig høgt volum,sikkert pga for mykje refleksjoner i mitt vetle rom.

    Skal prøve biwire+helmots på sikt.

    Helsing Arild.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.745
    Antall liker
    21.615
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Harbeth opåpleves om det mest 'tilgivende' jeg har vært borti, samtidig som de gir en nøytral realisme på akustiske opptak (radiostemmer inkudert), har en subjektivt varm klang, og er gode til å skape liv og romfølelse. I tillegg fungerer de veldig bra også på lavt volum. Trodde egentlig ikke denne kombinasjonen gikk an.

    Kort og godt: Jeg fant, jeg fant! :)
    Kult. Holder de også orden på Karajans siste innspilling av Metamorphosen er alt godt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Skal jeg være helt oppriktig ser det kanskje ikke ut som om Harbeth bruker så veldig påkostede komponenter i kabinett, elementer og delefilter (knoketesten ikke bestått vil jeg tro...fit og finish virker relativt medio i forhold til pris osv).
    Harbeth sine konstruksjoner skal vel ikke bestå noen knoketest. Kabinettene er helt bevisst gjort resonante, og er akustisk "tunet", i motsetning til de fleste høyttalerkabinetter som er laget for å være mest mulig døde og derfor har tykke stive vegger. Komponentene skal vel heller ikke skues på hårene. Det er viktigere at alt godt utvalgt og finstemt enn å proppe inn prestisjekomponenter.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    2.804
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er jo det som virkelig må være krevende; å få et 'syngende' kabinett til å spille på lag med elementene, noen som vet hva det tilfører lydmessig? Altså hvorfor dette er gjort helt bevisst? Og kan det ha negative sider også?

    Når det gjelder pris på elementer og filter er jeg helt enig. Det fins drøssvis av høyttalere med dyre elementer som ikke lyder noe særlig (ørevennlig), mens andre lager suverene konstruksjoner på egentlig ganske billige elementer, jfr Patos. Så får en akseptere at salgsprisen ikke nødvendigvis gjenspeiler råvareprisen direkte.

    Arild; deler din ikke-toleranse for sibilanter. Er det hovedsaklig pga dette du endte opp med Spendor i stedet for Respons Baby Grand som du hadde tidligere? Og var du innom mye forskjellige høyttalere før du bestemte deg? Har du planer om evt å oppgradere delefiltereret eller blir det fort skummelt (tukling med optimalt designet filter basert på lytting....)

    Noen med disse høyttalerne (Spendor/Harbeth) i Midt-Norge?

    Litt masekråke på morrakvisten.... :)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Godt mulig at det kan medføre negative kvaliteter med en kasse som synger med,men da må jeg igjen sammenligne med Baby grand.

    Diskantlyden har eg allerede antydet som et stykke unna det eg er ute etter,sibilant på halvgode opptak.
    Ps!det er fullt mulig å nyte musikken om ikkje absolutt allt fra opptaket kommer ut i rommet.

    Men bassen i baby grand var heller ikkje spesielt bra,litt for nert bakvegg,blei bassen allt annet enn tydelig,der den blei stående tilslutt,ca 1m fra bakvegg var det greit nok stort sett,men opptak med litt mykje bass blei alltid dårleg gjenngitt,grøtete.
    Og kabinettet i den er steindødt.(men rommet mitt er kanskje synderen,skal få hørt på baby grand i butikk eller noe om det byr seg ein anledning.)

    Bassen i spendor sp 100 er totalt forskjellig,noe tammere,men mye meir naturleg måte å fylle rommet med lyd,blander seg liksom bedre med resten av lyden.og langt mindre kresen mtp plassering,sjøl om det har blitt påstått det motsatte.
    Da jeg liker bass,kunne eg egentlig tenkt meg litt meir bass av sp100,så jeg måtte ha sub i tillegg.

    Jeg har desverre ikkje prøvd andre høgtalere enn baby grand og sp100+patos lyric 402 da,for eindel år tilbake.

    Men jeg har lyttet avalon to ganger,siste gang i butikken til Mikkelsen,Avalon indra med nuforce forst+parasound jc2pre+nyeste kablene til mikkelsen.Det spillte veldig bra,utruleg presist,litt vel analytisk mtp musikkvalget mitt som er mildt sagt langt mellom superopptak,gamle rock og køntri opptak med middels lydkvalitet,som gjør at eg foretrekker sp100 til slik musikk,så hadde eg spillt mere hardrock så hadde eg sikkert valgt feks avalon.

    Eg kunne faktisk seriøst tenkt meg 2 anlegg.

    Ang filter i sp100,så blir det kanskje ein tlf til sense eingong,ikkje så redd for et slikt inngrep,sålenge man kan reversere det.(mine er gamle,fra 94 så verdien er jo ikkje så høg.)Mailet til spendor,spurte om dei hadde nye oppgraderte filter til mine sp100,det hadde dei ikkje,og dei anbefalte heller ikkje forandringer på filter, tuning ol. var såklart begrunnelsen for den meininga.)

    Jeg er nok ganske sikker på at det er mulig å få dei eindel bedre,men det blir for dyrt,og tar for mykje tid mtp prøving av komponenter.

    Det var musikaliteten som lokket meg til prøvelytt i bergen,(Hallvard skrytte av at man kunne tydelig høre gitarkassen,og at dei var tilgivende generelt,da blei eg veldig nyskjerrig.)

    Lyden i spendor(harbeth) skiller seg tydelig fra allt annet eg har hørt før(kanskje litt tynnt grunnlag)så eg trur kanskje det er litt elsk/hat greier.

    Jeg liker å sei at dei som hører på musikk for musikken sin del liker spendorlyd.(harbeth.)

    Blei mykje spendor prat i Harbethtråden dette,håper eg blir tilgitt.

    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jøgga skrev:
    Harbeth opåpleves om det mest 'tilgivende' jeg har vært borti, samtidig som de gir en nøytral realisme på akustiske opptak (radiostemmer inkudert), har en subjektivt varm klang, og er gode til å skape liv og romfølelse. I tillegg fungerer de veldig bra også på lavt volum. Trodde egentlig ikke denne kombinasjonen gikk an.

    Kort og godt: Jeg fant, jeg fant! :)
    Kult. Holder de også orden på Karajans siste innspilling av Metamorphosen er alt godt.
    Mangler den med Karajan, jeg har bare Kempe og Statskapellet. 'Bare'.
    Stryke-vennlige høyttalere, Harbeth. Synge-blåse-slå-klimpre-vennlige også. 'Bare'.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    2.804
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende svar fra dere!

    For min del har det blitt mer og mer klassisk på handlelista, vanligvis CD/SACD basert på omtale i diverse blader og nettsteder. Jeg søker derfor etter et lydbilde som både yter den til tider komplekse musikken rettferdighet, men samtidig ikke brutalt overfaller meg der jeg sitter. I tillegg blir det jo en del av den pop/rock/bluesen jeg har et forhold til fra før, er er det jo veldig varierende lyd og dermed også vanskelig å tune inn anlegget på dette materialet.

    Synes moderne innspillinger av klassisk musikk har relativt ensartet lyd/klang og dermed blir målet primært å få satt sammen et anlegg som er optimalt for dette. Der ørevennlig klang med musikken som et hele er målet, slik at både lyttetretthet og hifi-kritisk lytting (dvs etter feil) er fraværende!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Test av Monitor 40.1 i siste nr av ToneAudio (nr 23).
    Testeren Jeff Dorgay har kjøpt testparet.


    http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_023HDX.pdf


    Her er forresten anlegget Jeff Dorgay personlig ville kjøpt (sitat):

    If I didn't review gear for a living and I was just having fun I'd go the integrated route for sure

    Burmester 082 Integrated
    Burmester 061 CD player/DAC
    Sooloos Music server
    Harbeth 40.1s
    Rega P9

    It would all fit on one rack, nice and tidy.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du har vel bestilt et par snart, Hagto?

    ps: kunne nok levd med det systemet der en stund, jeg.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jøgga skrev:
    Du har vel bestilt et par snart, Hagto?
    Jeg har enda ikke fått hørt dem. Finnes ingen par i Norge.
    Er godt fornøyd med mine Living Voice, men det hadde selvsagt vært spennende å fått prøve M40.1 i stua.
    Hadde ikke kjøpt M40.1 uten først å ha forsøkt dem hjemme i min egen stue. De er store, og de har mye bass som skal temmes. Vet ikke helt hvordan det ville gå i rommet mitt.
    Håper du er like godt fornøyd med dine HL5 framdeles.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    2.804
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om Harbeth skal vises på Hortenmessa?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.284
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Odd J skrev:
    Noen som vet om Harbeth skal vises på Hortenmessa?
    Det ble spilt på Harbeth, har jeg sett et sted.
    Noen som hørte på ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn