Har HFS en framtid i dagens form?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Roysen skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg ser ikke helt konflikten imellom partene når det gjelder forumet her, konflikten virker å være mer personbasert enn innholdsmessig fundert.
    Det jeg skriver har i hvert fall ikke noe med enkeltpersoner å gjøre. Jeg har ene og alene fokus på innhold.

Mvh
    Roysen
    Forsåvidt enig, men jeg tror en hel del her føler seg personlig truffet når det snakkes om hva som skal være på forumet eller ikke.

Igjen så er de som føler seg truffet når det diskuteres hva som kan høres eller ikke, og hva som er svada.

Jeg tror begge parter tråkker på hverandres tær uten å mene det.

Samt at krangelen ikke går på hva som er sagt og hva som er ment, men på hva som oppfattes.

Problemet er at det er forskjellige tilnærminger til hobbyen og forskjellig syn på hva HIFI-sentralen er.

Et av problemene slik jeg ser det er mangelen på å kunne godta at hobbyen oppfattes forskjellig.

Personlig er det musikken som har gitt meg lysten til å eie et stereoanlegg, og nostalgi som gav meg lysten til å bygge det anlegget jeg selv har brukt mye tid på. Jeg har ønsket å få bedre lyd innenfor mine rammer.

Men mine rammer er garantert annerledes enn andre sine, men de er engang mine.

Det er innenfor disse rammene med de valgene jeg har tatt at jeg hører på min musikk.

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Det defineres en målsetting som f.eks: "Forumet skal ivareta god lyd og hifi som interesse og forsøke å bidra til vekst i det audiofile miljøet i Skandinavia."
    Har jeg lært deg riktig å kjenne, når jeg antar at du i et slikt forum vil forby "kjetterske påstander" som f.eks. at det ikke nødvendigvis er forskjell mellom dyr og billig elektronikk i en del sammenhenger? For er det ikke slike ting du sikter til da du skriver om "vranglære" på forumet? Er man "kranglefant" om man våger å stille spørsmål ved de normalt vedtatte sannheter i det audiofile miljø? Hvor store avvik fra dine egne meninger kan du akseptere fra andre medlemmer, før du vil vise dem bort?

Bortvisning har vel aldri vært nevnt, men at innlegg kan bli moderert dersom de bryter med regelverket mener jeg er på sin plass. Når det er sagt mener jeg videre at det du kaller kjetterske påstander gjerne må komme så lenge det har rot i faktiske erfaringer eller teknsike bevis. Synsing og tro er noe litt annet. Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger. Den type ting er skadelig for hobbyen/bransjen og hører hjemme i rettssystemet/forbrukermyndighetene og ikke på et forum som har som mål å ivareta hobbyens beste.

Mvh
    Roysen

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Jeg tror jaggu våren er her igjen! ;D Bare se på alle trådene om "jeg har mistet interessen", "jeg finner forumet kjedelig", "Har HFS en framtid i dagens form?" osv.

Jeg er så heldig at jeg på min pc kan velge å lese de tråden jeg selv har lyst til, de andre hopper jeg glatt over. Tilsvarende hopper jeg også glatt videre fra innlegg jeg ikke finner interessante i tråder jeg ellers får noe igjen for å lese. Når det ikke er noe å lese, så leser jeg ikke...

Jeg har forresten hengt opp 3 husker, bygget opp en sykkel fra ramma av, grillet, lekt mye med barna... stort sett brukt tiden utendørs i dag. Har også skummet forumet i morges og nå i kveld, vært innom avdelingen for hifi, avdelingen for bildetråder, musikk, off-topic, og bruktbørsen. Men det er brukt merkbart mindre tid med fokus på musikalske opplevelser fra anlegget i dag enn søndager tidligere på året. :)

En del skiinterreserte får noe man kalle vårdepresjon (tilsvarende mer kjente høstdepresjon), er det dette som også treffer hififolket?

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    74
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    Hva fenger DEG på HFS for tiden?

Roysen skrev:
    Gratulerer med bestemannspremien. Du vet garantert bedre enn meg hvilke intensjoner jeg har! Singel sendes i posten.
    Ironi; det sterkeste virkemiddelet oppfunnet siden voldtekten

R

Roysen

Gjest
    ArtDeco skrev:
    Til Roysens spm så så suns jeg det virker kjedelig. Jeg liker å å lese hva mine lidelsesfeller er opptatt av, finner at jeg har mye til fellses med de fleste. Det er faktisk bare her på HFS jeg opplever så mye fellesskap. Så jeg håper forumet fortsetter og nærer mitt vitebegjær og min nyskjerrighet. Som det gjør i dag.
    Mener du et slikt forum ikke ville tilfredsstille dette? Jeg skjønner ikke helt hvorfor om du da ikke tenker på at du ønsker å lære å kjenne dine lidelsesfeller utenom selve hifi hobbyen.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Når det er sagt mener jeg videre at det du kaller kjetterske påstander gjerne må komme så lenge det har rot i faktiske erfaringer eller teknsike bevis. Synsing og tro er noe litt annet. Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger.
    Denne regelen gjelder åpenbart ikke deg selv.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Når det er sagt mener jeg videre at det du kaller kjetterske påstander gjerne må komme så lenge det har rot i faktiske erfaringer eller teknsike bevis. Synsing og tro er noe litt annet. Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger.
    Ikke det?

Mvh
    Roysen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har HFS en framtid i dagens form?
    Ja

(Aktive medlemmer pålogget siste 24 timer: 1542.)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke det?

Mvh
    Roysen
    du har ikke vært fraværende i den typen diskusjoner tidligere. For eksempel Goldmund tråden. Fikk ikke inntrykk at du satt med fullstendig informasjon i den diskusjonen.

F

fjellvåk

Gjest
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Det defineres en målsetting som f.eks: "Forumet skal ivareta god lyd og hifi som interesse og forsøke å bidra til vekst i det audiofile miljøet i Skandinavia."
    Har jeg lært deg riktig å kjenne, når jeg antar at du i et slikt forum vil forby "kjetterske påstander" som f.eks. at det ikke nødvendigvis er forskjell mellom dyr og billig elektronikk i en del sammenhenger? For er det ikke slike ting du sikter til da du skriver om "vranglære" på forumet? Er man "kranglefant" om man våger å stille spørsmål ved de normalt vedtatte sannheter i det audiofile miljø? Hvor store avvik fra dine egne meninger kan du akseptere fra andre medlemmer, før du vil vise dem bort?
    Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger. Den type ting er skadelig for hobbyen/bransjen og hører hjemme i rettssystemet/forbrukermyndighetene og ikke på et forum som har som mål å ivareta hobbyens beste.

Mvh
    Roysen
    Så det du sier Roysen er at hvis MølAudio kommer med en ny platespiller til 495 000,- og jeg da skriver på forumet at "dette er jo en helt på trynet pris" og den kan ikke være verdt de pengene, ville du da først moderert meg for så og dra meg inn i sal 12 på tinghuset for at jeg måtte svare for meg? Mener du alvorlig talt at det skal være forbudt ved lov og si sånn?

R

Roysen

Gjest
    65finger skrev:
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke det?

Mvh
    Roysen
    du har ikke vært fraværende i den typen diskusjoner tidligere. For eksempel Goldmund tråden. Fikk ikke inntrykk at du satt med fullstendig informasjon i den diskusjonen.
    Men det gjorde jeg. Jeg eier en annen spiller fra Goldmund med tilnærmet samme audio del. Så i nettopp den tråden visste jeg nøyaktig hva som foregikk. Prisen på den spilleren er for audio delen. Video delen kan nærmest sees på som noe du får på kjøpet.

Samtidig har nok totalt misforstått min tilstedeværelse i slike diskusjoner. Når jeg angriper denne typen kritikk er det ikke nødvendigvis for å forsvare produktet men for å ta til motmæle mot ubegrunnet kritikk av personer som ser svart etter å ha fått øye på prislappen og ikke har noen særlig annet å begrunne kritikken med.

Mvh
    Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Når det er sagt mener jeg videre at det du kaller kjetterske påstander gjerne må komme så lenge det har rot i faktiske erfaringer eller teknsike bevis. Synsing og tro er noe litt annet. Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger. Den type ting er skadelig for hobbyen/bransjen og hører hjemme i rettssystemet/forbrukermyndighetene og ikke på et forum som har som mål å ivareta hobbyens beste.

Mvh
    Roysen
    OK. Det er da din oppfatning av virkeligheten.
    Tenk da på følgende eksempel:

Person a hører(erfarer) ikke forskjell på to spesifikke kabler. Han kan samtidig vise til at ingen kjente målemetoder klarer å måle forskjell i lyd mellom disse to.
    Person B hører(erfarer) klar lydforskjell, men hevder at denne forskjell enda ikke kan måles med de instrumenter man har tilgjengelig i dag. Er da både person a og person b velkomne i ditt nye forum? Begge "erfarer"med egne ører, og ingen kan dokumentere tekniske bevis. I sistnevntes henseende kommer vel faktisk person a nærmest?
    I så tilfelle er man like langt som i dag. ;)

Dette eksempelet kan like gjerne gjelde for andre komponenter i et anlegg også.
    Merker meg også at du ikke ønsker kritisk søkelys på manglende sammenheng mellom salgspris og byggekostnader. Selv om man setter søkelys på slike forhold, behøver ikke det bety at man påstår at produktet har dårlig lyd. Det betyr bare at man får avslørt at også billige komponenter kan gi god lyd. Samtidig får vi avslørt at riktig merkelapp betyr like mye blant audiofile som blant dem som kjøper merkeklær.

R

Roysen

Gjest
    fjellvåk skrev:
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger. Den type ting er skadelig for hobbyen/bransjen og hører hjemme i rettssystemet/forbrukermyndighetene og ikke på et forum som har som mål å ivareta hobbyens beste.

Mvh
    Roysen
    Så det du sier Roysen er at hvis MølAudio kommer med en ny platespiller til 495 000,- og jeg da skriver på forumet at "dette er jo en helt på trynet pris" og den kan ikke være verdt de pengene, ville du da først moderert meg for så og dra meg inn i sal 12 på tinghuset for at jeg måtte svare for meg? Mener du alvorlig talt at det skal være forbudt ved lov og si sånn?
    I mitt idealforum ville du blitt moderert, men intet mer annet enn å henvise til en regel som sier at slike påstander i tilfelle må taes med forbrukermyndighetene.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Når det er sagt mener jeg videre at det du kaller kjetterske påstander gjerne må komme så lenge det har rot i faktiske erfaringer eller teknsike bevis. Synsing og tro er noe litt annet. Det samme gjelder kritikk av produkter og produsenter kun basert på pris og/eller mangelfulle opplysninger. Den type ting er skadelig for hobbyen/bransjen og hører hjemme i rettssystemet/forbrukermyndighetene og ikke på et forum som har som mål å ivareta hobbyens beste.

Mvh
    Roysen
    OK. Det er da din oppfatning av virkeligheten.
    Tenk da på følgende eksempel:

Person a hører(erfarer) ikke forskjell på to spesifikke kabler. Han kan samtidig vise til at ingen kjente målemetoder klarer å måle forskjell i lyd mellom disse to.
    Person B hører(erfarer) klar lydforskjell, men hevder at denne forskjell enda ikke kan måles med de instrumenter man har tilgjengelig i dag. Er da både person a og person b velkomne i ditt nye forum? Begge "erfarer"med egne ører, og ingen kan dokumentere tekniske bevis. I sistnevntes henseende kommer vel faktisk person a nærmest?
    I så tilfelle er man like langt som i dag. ;)

Dette eksempelet kan like gjerne gjelde for andre komponenter i et anlegg også.
    Merker meg også at du ikke ønsker kritisk søkelys på manglende sammenheng mellom salgspris og byggekostnader. Selv om man setter søkelys på slike forhold, behøver ikke det bety at man påstår at produktet har dårlig lyd. Det betyr bare at man får avslørt at også billige komponenter kan gi god lyd. Samtidig får vi avslørt at riktig merkelapp betyr like mye blant audiofile som blant dem som kjøper merkeklær.
    Begge er velkomne på forumet, men om person A på bakgrunn av denne testen konkluderer i forumet med at det siden han ikke har klart å avdekke forskjeller dermed ikke er noen forskjell eller også at det derfor ikke er forskjell på noen kabler, ville det blitt moderert.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Denne angsten for at folk skal snakke i negative vendinger om tegneserieprisede komponenter ser jeg ikke på som noe annet enn et forsøk på å kneble ethvert utsagn som kan trekke bruktprisen nedover. CD-spilleren til Egde får vel stå som et lysende eksempel på hvordan det kan gå hvis noen tillates å si noen som helst annet om et produkt enn hvilken subjektiv oppfatning de har av lydkvaliteten på komponenten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Så det betyr om man ønsker å diskutere hvorvidt et solidstate effekttrinn til hypotetisk kjøpspris på 2.500.000.- kroner er verdt pengene skal dette ikke tillates eller om man stiller spørsmålstegn til om en NAD 3020 er i stand til å drive et par B&W 801 tilfredsstillende skal dette modereres bort. Tror det ville bli kjedelig.

F

fjellvåk

Gjest
    Roysen skrev:
    fjellvåk skrev:
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    I mitt idealforum ville du blitt moderert, men intet mer annet enn å henvise til en regel som sier at slike påstander i tilfelle må taes med forbrukermyndighetene.

Mvh
    Roysen
    Så jeg må ringe forbrukerombudet da?

Av og til Roysen, og bare av og til, så tror jeg du holder på og poster disse påstandene bare på h... for å trekke opp oss andre slik at du har det vannvittig morsomt med deg selv på vår bekostning der du sitter, i så tilfelle så er du en kreativ sa...n. Og egentlig så håper jeg faktisk at det er slikt det er. :)

R

Roysen

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Denne angsten for at folk skal snakke i negative vendinger om tegneserieprisede komponenter ser jeg ikke på som noe annet enn et forsøk på å kneble ethvert utsagn som kan trekke bruktprisen nedover. CD-spilleren til Egde får vel stå som et lysende eksempel på hvordan det kan gå hvis noen tillates å si noen som helst annet om et produkt enn hvilken subjektiv oppfatning de har av lydkvaliteten på komponenten.
    Her er vi i så fall veldig uenig. CD-spilleren til Edge var et eksempel hvor dette hadde en positiv effekt, men hva om hadde tatt livet av en liten norsk produsent helt ubegrunnet på bakgrunn av feilaktighet og tro? Svindel er et begrep man bør være meget varsom med å benytte og mye av det som skrives om slike produkter på HFS kan tydes som påstander i den retning.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    65finger skrev:
    Så det betyr om man ønsker å diskutere hvorvidt et solidstate effekttrinn til hypotetisk kjøpspris på 2.500.000.- kroner er verdt pengene skal dette ikke tillates eller om man stiller spørsmålstegn til om en NAD 3020 er i stand til å drive et par B&W 801 tilfredsstillende skal dette modereres bort. Tror det ville bli kjedelig.
    Det er stor forskjell på å mene at noe ikke er verdt pengene (som jeg mener er helt OK) og å påstå at noe er svindel.

Mvh
    Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Begge er velkomne på forumet, men om person A på bakgrunn av denne testen konkluderer i forumet med at det siden han ikke har klart å avdekke forskjeller dermed ikke er noen forskjell eller også at det derfor ikke er forskjell på noen kabler, ville det blitt moderert.

Mvh
    Roysen
    Du vil dermed nekte person a å skrive sin personlige mening og konklusjon, slik at han ikke skal støte person b?
    Om du skal avvise alle personlige konklusjoner på slikt grunnlag, får du en travel tid som moderator, og på sikt et tannløst og kjedelig forum.

R

Roysen

Gjest
    fjellvåk skrev:
    Roysen skrev:
    fjellvåk skrev:
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Så jeg må ringe forbrukerombudet da?

Av og til Roysen, og bare av og til, så tror jeg du holder på og poster disse påstandene bare på h... for å trekke opp oss andre slik at du har det vannvittig morsomt med deg selv på vår bekostning der du sitter, i så tilfelle så er du en kreativ sa...n. Og egentlig så håper jeg faktisk at det er slikt det er. :)
    Det jeg mener er at i mitt idealforum er det ikke plass til påstander om svindel uten å fremlegge bevis som er så vantette at de ville holdt i en rettssak. Av den grunn ville jeg laget en regel som tilsier at slikt ikke hører hjemme på forumet og at om du selv ønsket å forfølge saken fordi du føler deg lurt, så må du gjøre det gjennom riktig kanal som er forbrukermyndighetene eller rettsvesenet. Om du ville gjort dette er selvsagt opp til deg selv. Å skade produkter og produsenter gjennom å legge ut påstander på et forum som man ikke kan bevise er en uting.

Mvh
    Roysen

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Ikke det?

Mvh
    Roysen
    For deg selv er det åpenbart tillatt å skryte av produkter du aldri har hørt selv, aldri har sett live og åpenbart ikke skjønner hvordan fungerer. For deg selv er det også helt ok å komme med egenoppdiktede teorier og forklaringer for hvordan noe funker selv om disse til tider har svært begrenset sammenheng med hvordan ting forholder seg i den virkelige verden.

Så nei, reglene du mener andre bør leve sitt forumliv etter praktiserer du definitvt ikke selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    Det er stor forskjell på å mene at noe ikke er verdt pengene (som jeg mener er helt OK) og å påstå at noe er svindel.
    Selvsagt. En CD-spiller som spiller CD-plater og en forsterker som virker er ikke annet enn det det gir seg ut for å være. Og siden det eneste som aksepteres av kritikk er utelukkende subjektive erfaringer med opplevd lydkvalitet så står man overfor en situasjon der man ikke ville være i stand til å avsløre slike dårlige kjøpe som dette.

Det er ikke svindel å selge en flaske vann for 3000kr, så lenge det er vann på flasken. Men hvis man ikke får lov til å kritisere slike påfunn med mindre man har drukket et glass selv og smakt om vannet er tilstrekkelig fantastisk til å forsvare prisen... så mister vi mye verdifull informasjon.

Leserne er utmerket i stand til selv å sortere innlegg og være kildekritisk og velge hvem man vil høre på, uten at det skal være et vokterråd som skal sensurere og modifisere uttalelser og innlegg som ikke følger den foreskrevne malen for hva man har lov til å mene noe om.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke det?

Mvh
    Roysen
    For deg selv er det åpenbart tillatt å skryte av produkter du aldri har hørt selv, aldri har sett live og åpenbart ikke skjønner hvordan fungerer. For deg selv er det også helt ok å komme med egenoppdiktede teorier og forklaringer for hvordan noe funker selv om disse til tider har svært begrenset sammenheng med hvordan ting forholder seg i den virkelige verden.

Så nei, reglene du mener andre bør leve sitt forumliv etter praktiserer du definitvt ikke selv.
    Dette må du nesten presisere nærmere nb fordi dette var sterke ord jeg ikke kjenner meg igjen i. Det er nemlig forskjell på å skryte av produker man aldri har hørt og det å forsvare et produkt ved å ta til motmæle mot udokumenterte påstander om svindel.

Mvh
    Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    65finger skrev:

Mvh
    Roysen
    Hvor stort missforhold mener du det må være mellom byggekostnader og salgspris, før vi kan få lov til å kalle det for svindel?
    Leser du forresten publikasjoner som tester/omtaler andre typer produkter? Er ikke en tilsvarende kritisk vinkling vanlig?
    Det er uansett greit å unngå ordet "svindel". Den intelligente leser forstår meget godt det vesentlige budskap også uten slike ord. Skadeeffekten for produsenten blir dog den samme, og det er vel like greit?

R

Roysen

Gjest
    Pris har intent med svindel å gjøre. Svindel handler ene og alene om produkter er i henhold til markedsføring og produktbeskrivelse.

Forskjellen mellom å mene at noe ikke er verdt pengene og svindel handler ikke om å bruke ordet svindel er i mye større grad et spørsmål om å lese mellom linjene hva som menes.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roysen skrev:
    Det jeg mener er at i mitt idealforum er det ikke plass til påstander om svindel uten å fremlegge bevis som er så vantette at de ville holdt i en rettssak. Av den grunn ville jeg laget en regel som tilsier at slikt ikke hører hjemme på forumet og at om du selv ønsket å forfølge saken fordi du føler deg lurt, så må du gjøre det gjennom riktig kanal som er forbrukermyndighetene eller rettsvesenet. Om du ville gjort dette er selvsagt opp til deg selv. Å skade produkter og produsenter gjennom å legge ut påstander på et forum som man ikke kan bevise er en uting.
    Et idealforum bestående utelukkende av advokater, selgere og moderatorer med andre ord?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke det?

Mvh
    Roysen

Dette må du nesten presisere nærmere nb fordi dette var sterke ord jeg ikke kjenner meg igjen i. Det er nemlig forskjell på å skryte av produker man aldri har hørt og det å forsvare et produkt ved å ta til motmæle mot udokumenterte påstander om svindel.

Mvh
    Roysen
    ser ikke helt den forskjellen. begge deler forleder potensielle lesere

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.185
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare se på HFS som et slags audiofilt koldtbord med noko attåt?

Jeg begrenser meg til å lese de trådene som interesserer meg, hhv. tråle de underfora som interesserer meg.

Har ikke særlig tro på å nekte noen å uttale seg, men jeg kan jo ikke tvinges til å lese det...

mvh

U

utgatt60135

Gjest
    Noen tanker:

1. Roysen og flere til tar HiFi altfor alvorlig. HiFi finnes ikke alvorlig. Alvorlige ting er krig, kreft, jordskjelv og slike ting.

2. Er for stor takhøyde for ulike meninger om HiFi og ikke et snevert HFS. Friske debatter burde være gøy, forfriskene og interessante.

3. Personlige konflikter er noe dritt. Hater det når jeg kommer borti dem selv.

4. High-end er og blir en nerdete hobby som de alle fleste regner som galskap. Det bør aldri komme som noen overraskelse og bidra til sinne eller surhet.

5. Elektroniske komponenter er og vil forbli billige, så således er de færrestehigh-end produkter verd sin pris. Litt forskjellig når det kommer til høyttalere.

6. Det at jeg og andre forundrer seg over at enkelte viser liten eller fraværende musikkinteresse på HFS, og missliker det, synes jeg det bør være lov å mene.

7. Er man ikke interessert i OT, så er det bare å ikke klikke på den.

R

Roysen

Gjest
    65finger skrev:
    Roysen skrev:
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Ikke det?

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    ser ikke helt den forskjellen. begge deler forleder potensielle lesere
    Den meget store forskjellen ligger i at min kritikk (positiv eller negativ) ikke er rettet mot produktet, men mot de som omtaler produktet uten å vite hva de snakker om i form av egne erfaringer med produktet eller tekniske bevis.

Mvh
    Roysen

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Pokker, jeg trodde du hadde gitt deg. Var godt i gang å skrive en oppsummering, men det får vente.

Eller, svaret på tråden er ja. HFS er fullt til randen av kunnskap, glede og råd og tips (samt mye idioti og god dag mann økseskaft). Mangfold er bra. Diskusjon er bra. HFS er Norges absolutte resurs for både musikk og HiFi.

Ja til HFS som det er, nei til gestapo-sentralen (jepp, din drømmesentral, Roysen).

Sett inn sitat
    Sitat fra: Høvdingen på I dag kl. 22:28:29
    Sitat fra: Roysen på I dag kl. 22:26:45
    Selv om jeg ikke ønsker det har jeg blitt bedt av Høvdingen om å legge ballen død. Så da får jeg vel gjøre det da.

Over og ut,
    Roysen

? ? ? ? ? ?

Mvh
    Høvdingen

OK, da misforstod jeg det du skrev pr. PM og forstetter gjerne debatten.

Mvh
    Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Pris har intent med svindel å gjøre. Svindel handler ene og alene om produkter er i henhold til markedsføring og produktbeskrivelse.

Mvh
    Roysen
    OK. Da har vi ulike meninger. Personlig føler jeg meg svindlet, dersom jeg oppdager at jeg kunne fått samme kvalitet i en annen innpakning fra en annen produsent, til en brøkdel av prisen jeg allerede har betalt for et produkt.
    Når jeg betaler dobbel pris for en bukse med et spesifikt merke, enn det jeg kunne betalt for samme bukse med annen merkelapp, da gjør jeg det i bevisst dumhet. Føler ikke det blir det samme med et kostbart audio-produkt. Der ØNSKER jeg å tro at jeg betaler for kvalitet, og ikke merke og innpakning.

R

Roysen

Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    OK. Da har vi ulike meninger. Personlig føler jeg meg svindlet, dersom jeg oppdager at jeg kunne fått samme kvalitet i en annen innpakning fra en annen produsent, til en brøkdel av prisen jeg allerede har betalt for et produkt.
    Når jeg betaler dobbel pris for en bukse med et spesifikt merke, enn det jeg kunne betalt for samme bukse med annen merkelapp, da gjør jeg det i bevisst dumhet. Føler ikke det blir det samme med et kostbart audio-produkt. Der ØNSKER jeg å tro at jeg betaler for kvalitet, og ikke merke og innpakning.
    Personlige definisjoner av ordet svindel blir vel litt drøyt å dra inn i diskusjonen.

Mvh
    Roysen

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.185
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Pokker, jeg trodde du hadde gitt deg. Var godt i gang å skrive en oppsummering, men det får vente.

Eller, svaret på tråden er ja. HFS er fullt til randen av kunnskap, glede (samt mye idioti og god dag mann økseskaft). Mangfold er bra. Diskusjon er bra.

Ja til HFS som det er, nei til gestapo-sentralen (jepp, din drømmesentral, Roysen)
    To hitlinger i denne tråden alt, først en Sieg Heil fra Tor Nado, og nå Gestaposentralen...

Hva er det som går av folk her?

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Er ikke så opptatt av hva ting koster - men syns det er helt i orden å sette spørsmålstegn ved påstander om effekt, når disse påstandene strider mot avprøvde prinsipper for hva som skal være mulig.
    Her ligger et skjæringsområde innen hifi, og det er dette diskusjonene pleier falle tilbake på.

Et forum som bedriver halleluja omkring enkeltprodukter og -merker er sikkert en vei å gå, men det burde da være langt nyttigere og interessant å nettopp sette et kritisk søkelys på ulike påstander, avprøve disse fra forskjellige medlemmers ståsted og kanskje ende opp med en mer nyansert oppfatning av fenomenet man diskuterer.

Et hifi-råd som skal agere som beskyttere av gjensalgsverdier blir en veldig rar ting - får vi betalt av produsentene for å skrive innlegg da? Om så var kunne man alltids vurdere det, men da skal de betale godt.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Vi kan ikke ha en sentral der denne står i fare.

Grunnloven

§ 100.

Ytringsfrihed bør finde Sted.

Ingen kan holdes retslig ansvarlig for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, medmindre det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen, Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige Ansvar bør være foreskrevet i Lov.

Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte. Der kan kun sættes slige klarlig definerede Grændser for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre det forsvarligt holdt op imod Ytringsfrihedens Begrundelser.

Forhaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne ikke benyttes, medmindre det er nødvendigt for at beskytte Børn og Unge imod skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Brevcensur kan ei sættes i Værk uden i Anstalter.

Enhver har Ret til Indsyn i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger i denne Ret ud fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.

Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben og oplyst offentlig Samtale.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn