har det faktisk skjedd saa mye?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Milde Moses.

Noen må ha røyka sin egen truse. Eller naboens.

Dette kunne blitt en spennende tråd. Akk.

Mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg liker at det er helt enkelt og greit å bruke en cd-spiller. Nettverksavspilling har fortsatt potensielt problemer, ved at man skal oppdatere software, nettverket skal ha integritet, osv.

Å bruke en cd-spiller er til sammenligning veldig greit, men etterhvert som nettverkssystemene blir stabile, pålitelige og brukervennlige (hvilket de i stor utstrekning allerede er), vil konkurransen bli tøffere for cd-spillere.
Og dersom vi flytter over på 24-bit og høyere sample-rates så sier det seg selv hvor utviklingen går. Tror jeg.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
Å bruke en cd-spiller er til sammenligning veldig greit, men etterhvert som nettverkssystemene blir stabile, pålitelige og brukervennlige (hvilket de i stor utstrekning allerede er), vil konkurransen bli tøffere for cd-spillere.
Og dersom vi flytter over på 24-bit og høyere sample-rates så sier det seg selv hvor utviklingen går. Tror jeg.
Som alle andre informasjonsbærende medier vil selvfølgelig den fysiske CDen forsvinne før eller senere, alt annet ville vært rart. (Jeg mener da som distribusjonsmedie for musikk). Det vil om ikke lenge bli mer vanlig å ha sin egen musikkdatabase som kan aksesseres av forskjellige enheter hvor enn du er. Det blir feks meningsløst å lagre musikk fysisk på en iPod eller MP3-spiller. Deling av spillelister vil selvfølgelig bli et stort problem. Jeg tror ikke 24-bit og høyere har noen fremtid uten nettet. Det har i hvertfall ikke gått særlig bra hittil.

Det vil sikkert også komme en dag da audioprodusenter og musikkselskaper går sammen om en ny standard for musikkdistribusjon og avspilling, hvor den fysiske boksen kun kan aksessere nyprodusert musikk direkte fra musikkselskapene, og vi som forbrukere må abonnerer på denne tjenesten, eller kun være eiere av en virituell kopi. Jeg kan ikke se at musikkselskapene kan overleve på noen annen måte. Tror jeg.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rart hvordan en slik diskusjon som burde være lærerik og nyttig glir ut i forsvar for ens eget valg ifht avspillingsmedium... Å være bastant i den ene eller andre retningen tjener ikke til noe, det viser bare mangel på vidsyn. Utviklingen går sin gang uansett... 8)
 
V

vredensgnag

Gjest
Samtidig er det vel også viktig å skjelne i nyansene når det gjelder hva som kan ha skjedd med CD-spillere i senere år, sammenlignet med da mediet ble lansert.

Upsampling var standard alt på 80-tallet, men den var som regel fast lagt inn i kretsen. Nå kan man velge rate - og man kan også porte signalet fra CD-spiller til anlegget uten å gjennomføre intern konvertering til analog. Dersom man gjør slik konvertering, kan man så velge ulike rater for signalet.

Utover dette handler det om DAC-konfigurasjoner, og om hvorvidt cd-spilleren også kan være gateway for andre digitale kilder, noe som må være et klokt trekk i dag. Da utnytter man ev. signalbehandlingsmulighetene i denne.

CD-spillere er også i ferd med å få andre tilkoblinger i tillegg til de tradisjonelle: HDMI, USB, FireWire, o.a. Og for enkeltes vedkommende er det også spennende interaksjoner med eksterne klokker som skal styre avspillingen.

Så slik sett er det liten tvil om at det har skjedd mye med cd-spillere, og heller liten tvil om at man skal være en stor utvikler for å kunne henge med, såfremt man da ikke bare plukker sammen en spiller fra OEM-komponenter, noe som er blitt utveien for mange.

Hvorsom er, sitter jeg igjen med det inntrykk at man med mye møye forsøker å lage en distanse mellom det en cd-spiller skal gjøre, og det en hd-basert avspilling kan få til, og at dette blir vanskeligere og vanskeligere. "Analoge" funksjoner sniker seg inn i datamaskinene (som ved PM, Amarra, o.a.), og digitale funksjoner sniker seg inn i cd-spillerne. Grenselandet blir uoversiktlig, og kanskje unødvendig.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
tviler sterkt på at sølvdiskene forsvinner før slike kløner som meg blir for gamle til å handle....... det er veldig enkelt å koble en cdspiller til anlegget og legge skiva inn og trykke play. Jeg har spurt folk og lest på nett, men vet fortsatt ikke en enkel og brukervennlig måte å avspille pc musikk på anlegget mitt. Faen så mye og sette seg inn i, bare å få den helvetes musikken inn på pcen og få spilt den av på pcen virker helt umulig, så skal det i tillegg gjennom en etasje og inn til anlegget på en eller annen måte og så må det kunne styres med en fjernkontroll?? Faen heller, jeg kjøper skiver til det kommer pcmusikk i brukervennlig boks som ordner alt.... billigere er det også med en diskspiller
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
val skrev:
tviler sterkt på at sølvdiskene forsvinner før slike kløner som meg blir for gamle til å handle....... det er veldig enkelt å koble en cdspiller til anlegget og legge skiva inn og trykke play. Jeg har spurt folk og lest på nett, men vet fortsatt ikke en enkel og brukervennlig måte å avspille pc musikk på anlegget mitt. Faen så mye og sette seg inn i, bare å få den helvetes musikken inn på pcen og få spilt den av på pcen virker helt umulig, så skal det i tillegg gjennom en etasje og inn til anlegget på en eller annen måte og så må det kunne styres med en fjernkontroll?? Faen heller, jeg kjøper skiver til det kommer pcmusikk i brukervennlig boks som ordner alt.... billigere er det også med en diskspiller

Enig i mye av det du skriver val. Lettvinthet samt at jeg sitter foran pc'en hele dagen. Så når jeg vil høre musikk vil jeg koble TIL musikken og IFRA jobben... Noe som alikevel kunne vært spennede var om noen av dere pc-pionerer kunne forklart, på en lettfattelig måte, fremgangsmåter for god lyd som dere har brukt.. :).. Når jeg ser skjema over enkelte anlegg som er heldigitaliserte må jeg innrømme jeg blir svimmel ifht hva kan gå galt og antall ledd i kjeden. Alt ifra musikk servere , konfigurasjoner , lagringseneheter mm.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
iTunes og Windows Media Player er enkle å bruke. Man kan like godt bruke disse programmene til å rippe musikken også. Jeg kan godt hjelpe hvis noe starter en tråd med spørsmål. Den enkleste fjernkontrolløsningen er nok en iPod Touch/iPhone til iTunes.

Skal man ha det enda enklere, så er vel løsningen en komplett multimediaspiller ala Bladelius Embla:
http://www.bladelius.com/embla_released.html
 
O

Oblivion

Gjest
vredensgnag skrev:
Så slik sett er det liten tvil om at det har skjedd mye med cd-spillere, og heller liten tvil om at man skal være en stor utvikler for å kunne henge med, såfremt man da ikke bare plukker sammen en spiller fra OEM-komponenter, noe som er blitt utveien for mange.
De aller fleste er basert på OEM komponenter så fort det er mer funksjonalitet enn ren CD avspilling og dekoding.
Årsaken er blant annet kostnadene for lisensene som for å lage en multi spiller blir i flere millioner klassen før produkt designet kan begynne.

Marantz bruker for eksempel Philips OEM komponenter, og de "samme" OEM komponentene tilbys "alle" andre, men da med redusert funksjonalitet og i mindre kvantiteter er det billigere å kjøpe en standard Marantz spiller og plukke ut de delene en trenger.

Pioneer er en av dem som gjør design selv og har lisensene, men pga endel "uheldige" situasjoner hvor OEM kunder har kommet i et "dårlig" lys har de redusert OEM salget kraftig og det ble sagt at de sluttet med OEM salg rundt 2003 / 2004.
Men det har også "dukket" opp produkter med Pioneer innmat etter dette og det kan være produsenter som kjøper standard produkter og bruker delene uten en OEM avtale...
På grunn av lisensiering blir da produktet markedsført som en ren CD spiller og video etc. er ikke koblet til.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
HCS skrev:
Rart hvordan en slik diskusjon som burde være lærerik og nyttig glir ut i forsvar for ens eget valg ifht avspillingsmedium...
Kanskje det mest typiske kjennetegn for forumet?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
o.t.
Karma skrev:
HCS skrev:
Rart hvordan en slik diskusjon som burde være lærerik og nyttig glir ut i forsvar for ens eget valg ifht avspillingsmedium...
Kanskje det mest typiske kjennetegn for forumet?
Et klassisk tilfelle av at «mine» kjepphester er bedre enn «dine» +/- gamle kjeppehester som enda ikke har blitt til kjepphestepølse.

mvh
KJ
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
For ca 15 år siden kjøpte jeg min første cd spiller, en Yamaha CDX470 til i underkant av 2000 kroner. En cd spiller til samme pris i dag er svært mye bedre så at det har skjedd mye er jeg ikke i tvil om.

Forøvrig tror jeg at en stor del av utviklingen fremover kommer til å handle om brukervennlighet og støtte for flere formater.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Om det er en Denon DVD-1730 eller en Edge G CD er vel strengt tatt det samme, alle har vel sett hva som er montert i de boksene.

Highend USB, ler så jeg får kramper her! Den hadde det vært gøy å se teknisk dokumentasjon på i forhold til en OEM. Og uansett er det FireWire som er det beste grensesnittet for audio per.dd.

Det som er uklart her synes jeg er om det faktisk har vært noen utvikling teknisk sett. Philips og Sony har jo jobbet med dette formatet i over 30år og da er det med de resursene de har tilgang på merkelig at de har bommet så totalt.

Kan det være at de store highend-merkene rett og slett konstruerer produkter som farger lyden i hifi-politisk korrekt retning? For jeg vil anta at Sony og Philps har funnet en måte å omsette 0 og I til audiosignal på som er relativt bra.

Så hva kan man konkludere med her?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
Milde Moses.

Noen må ha røyka sin egen truse. Eller naboens.

Dette kunne blitt en spennende tråd. Akk.
Denne tråden var noe ordntlig DRITT..... ;D
 

Vedlegg

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
el_mariachi skrev:
Om det er en Denon DVD-1730 eller en Edge G CD er vel strengt tatt det samme, alle har vel sett hva som er montert i de boksene.

Highend USB, ler så jeg får kramper her! Den hadde det vært gøy å se teknisk dokumentasjon på i forhold til en OEM. Og uansett er det FireWire som er det beste grensesnittet for audio per.dd.

Det som er uklart her synes jeg er om det faktisk har vært noen utvikling teknisk sett. Philips og Sony har jo jobbet med dette formatet i over 30år og da er det med de resursene de har tilgang på merkelig at de har bommet så totalt.

Kan det være at de store highend-merkene rett og slett konstruerer produkter som farger lyden i hifi-politisk korrekt retning? For jeg vil anta at Sony og Philps har funnet en måte å omsette 0 og I til audiosignal på som er relativt bra.

Så hva kan man konkludere med her?

Man kan i hvert fall konkludere med at Sony og Philips stort sett holder seg unna highend markedet og satser på billig, men ok...


ellers så er det vel bare å teste forskjellige spillere istede for å synse og tro, så finner man ut hva som er verdt å betale for
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Vil en god dac med digital AES + asynchron usb være "godt nok" i fremtiden?
vil "alle" pcer kunne avspille med et godt nok avspillerprogram?
Synes det er vanskelig å orientere seg i alle avspillerprogrammene og hva de ev. gjør/ikke gjør.
Har vært borti endel som foobar, xxhighend, selvf. mediaplayer; fant en som het finalmediaplayer....
Bør jeg eks velge portabel eller stasjonær pc; må jeg ha separat lagringsenhet PC eller MAC osv....
Hva sikrer high end?
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
yasman skrev:
vil "alle" pcer kunne avspille med et godt nok avspillerprogram?
Synes det er vanskelig å orientere seg i alle avspillerprogrammene og hva de ev. gjør/ikke gjør.
Ja. Men i Windows må man sørge for å bruke et program som støtter ASIO/Wasapi for å unngå innblanding fra Windows mixeren (resampling). Apple OSX har Core Audio, så der slipper man å tenke på akkurat det.

Den største forskjellen på de ulike avspillingsprogrammene ut over det, er GUI, funksjonalitet og formatstøtte.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
yasman skrev:
Vil en god dac med digital AES + asynchron usb være "godt nok" i fremtiden?
vil "alle" pcer kunne avspille med et godt nok avspillerprogram?
Synes det er vanskelig å orientere seg i alle avspillerprogrammene og hva de ev. gjør/ikke gjør.
Har vært borti endel som foobar, xxhighend, selvf. mediaplayer; fant en som het finalmediaplayer....
Bør jeg eks velge portabel eller stasjonær pc; må jeg ha separat lagringsenhet PC eller MAC osv....
Hva sikrer high end?
Stasjonær PC med Lynx kort (AES 16), JRiver avspiller og en bruktbar DAC så er du kommet veldig langt!

Jeg er overbevist om at en slik løsning med en høykvalitets DAC spiller minst på høyden med hvilken som helst CD spiller i samme prisleie!

Mvh
OMF
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.582
Antall liker
27.723
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
OMF skrev:
yasman skrev:
Vil en god dac med digital AES + asynchron usb være "godt nok" i fremtiden?
vil "alle" pcer kunne avspille med et godt nok avspillerprogram?
Synes det er vanskelig å orientere seg i alle avspillerprogrammene og hva de ev. gjør/ikke gjør.
Har vært borti endel som foobar, xxhighend, selvf. mediaplayer; fant en som het finalmediaplayer....
Bør jeg eks velge portabel eller stasjonær pc; må jeg ha separat lagringsenhet PC eller MAC osv....
Hva sikrer high end?
Stasjonær PC med Lynx kort (AES 16), JRiver avspiller og en bruktbar DAC så er du kommet veldig langt!

Jeg er overbevist om at en slik løsning med en høykvalitets DAC spiller minst på høyden med hvilken som helst CD spiller i samme prisleie!

Mvh
OMF

Tiltredes
mvh
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
vel- da vil jeg prøve å konkludere at CDavspilling har kanskje ikke blitt MYE bedre, men produsentene har heller valgt å gir den mere koblings-/samplingsmåter og gjør den mere up to date med dagens "behov" for high-tech-fleksibilitet

synd at plug-and-play er i ferd med å forsvinne- legge inn en CD og trykker på play er vel den optimale brukervennligheten? er jeg først nødt til å eksperimentere med forskjellige filtere, samplingsformer og kanskje tilkoblingmuligheter før jeg kan nyte musikken (kanskje det låter bedre med den eller den innstillingen?)
som jeg pleier å sier: jo flere justeringsmuligheter, jo flere muligheter til å gjøre feil også....




jeg savner platespilleren min :'(
 

Ryback

Medlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
9
Antall liker
2
Jeg vil påstå at å kunne sitte i sweetspot med en tablet-PC og bla seg gjennom arkivet for så å trykke på det albumet man ønsker å høre er hakket mer brukervennlig.

Jeg spiller selv av musikk fra en PC og det som er minst brukervennlig med mitt system er CDen! For å kunne spille av musikken må man først kjøpe en CD, rippe den og ofte legge inn riktig informasjon (tags) manuelt før man kan få en fullgod løsning. Hadde man kunne kjøpt musikken i ferdige filer i redbook-kvalitet eller høyere hadde det gjort opplevelsen mye bedre. På det området har bransjen et langt stykke igjen.

Det er kanskje nettopp musikkbransjens manglende vilje til å gi slipp på CDen som gjør at CDen fortsatt lever. Hadde de gått bort fra fysiske medium så tviler jeg på at folk ville kjøpt musikkfiler på nett for så å brenne de på en CD som de så setter inn i CD-spilleren.

Det skjer nok fint lite utvikling på CD-spillerfronten. Da tenker jeg på den delen av CD-spilleren som snurrer plata og leser bits til en buffer. Etter det leddet så skjer det nok ting - DAC og analoge kretser for å ikke snakke om industridesign...
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Dette kan du gjøre i itunes.

Ryback skrev:
Jeg vil påstå at å kunne sitte i sweetspot med en tablet-PC og bla seg gjennom arkivet for så å trykke på det albumet man ønsker å høre er hakket mer brukervennlig.

Jeg spiller selv av musikk fra en PC og det som er minst brukervennlig med mitt system er CDen! For å kunne spille av musikken må man først kjøpe en CD, rippe den og ofte legge inn riktig informasjon (tags) manuelt før man kan få en fullgod løsning. Hadde man kunne kjøpt musikken i ferdige filer i redbook-kvalitet eller høyere hadde det gjort opplevelsen mye bedre. På det området har bransjen et langt stykke igjen.

Det er kanskje nettopp musikkbransjens manglende vilje til å gi slipp på CDen som gjør at CDen fortsatt lever. Hadde de gått bort fra fysiske medium så tviler jeg på at folk ville kjøpt musikkfiler på nett for så å brenne de på en CD som de så setter inn i CD-spilleren.

Det skjer nok fint lite utvikling på CD-spillerfronten. Da tenker jeg på den delen av CD-spilleren som snurrer plata og leser bits til en buffer. Etter det leddet så skjer det nok ting - DAC og analoge kretser for å ikke snakke om industridesign...
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Itunes tilbyr vel fortsatt ikke full cd-kvalitet?
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hvis du går for Mac, Amarra pluss en meget god asynkron Dac, så vil du ha en løsning som er definitivt High End.
Men ofte er " hearing is beliving".

Hvis du har muligheten til å komme en tur til meg, så kan jeg demostrere dette for deg.


yasman skrev:
Vil en god dac med digital AES + asynchron usb være "godt nok" i fremtiden?
vil "alle" pcer kunne avspille med et godt nok avspillerprogram?
Synes det er vanskelig å orientere seg i alle avspillerprogrammene og hva de ev. gjør/ikke gjør.
Har vært borti endel som foobar, xxhighend, selvf. mediaplayer; fant en som het finalmediaplayer....
Bør jeg eks velge portabel eller stasjonær pc; må jeg ha separat lagringsenhet PC eller MAC osv....
Hva sikrer high end?
 

Ryback

Medlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
9
Antall liker
2
Hvis man synes synes itunes er god software og liker filformatet og musikken som selges der så er sikkert itunes flott, men med en gang man er utenfor den snevre boksen så er ikke itunes bra nok og da er man like langt.

Itunes tror jeg aldri vil til å bli en løsning for alle slik CDen er/var. Til det er det for mange restriksjoner. Men dette er det sikkert andre tråder for.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Ingen grunn til å henge seg opp i iTunes i hver eneste diskusjon om avspilling av musikk fra en datamaskin. iTunes er bare Apple`s ekvivalent til Windows Media Player/WMP. iTunes har aldri vært kjent for å ha et kjapt brukergrensesnitt, god formatstøtte, et bra bibliotek, god lydkvalitet eller mye funksjonalitet. Den eneste grunnen til at programmet er blitt "populært" er fordi så mange ble tvunget til å bruke det av Apple når de kjøpte en iPod eller iPhone - og det har Apple fått mye kritikk for. Det var bare at når tunge audiofile som til nå har puttet plastskiver inn i en aluminiumsklump fant ut at de fikk muligheten til å svi av vanvittig mye penger på en simpel plug-in med skjult EQ uten justeringsmuligheter (Amarra), så var det plutselig eneste vei til frelse.
 
V

vredensgnag

Gjest
Av de maaaange tusen sporene jeg avspiller vha iTunes er vel et par dusin ting jeg har kjøpt fra iTunes Store. Resten har jeg lagt inn selv, i ALAC eller AIFF. Eller kjøpt fra Linn, HD-trax, 2L o.a.
Av kommentarer her får jeg inntrykk av at mange har latt være å sette seg inn i hva iTunes er?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Ryback skrev:
Hvis man synes synes itunes er god software og liker filformatet og musikken som selges der så er sikkert itunes flott, men med en gang man er utenfor den snevre boksen så er ikke itunes bra nok og da er man like langt.

Itunes tror jeg aldri vil til å bli en løsning for alle slik CDen er/var. Til det er det for mange restriksjoner. Men dette er det sikkert andre tråder for.
Musikken som selges der er sikkert flott men å handle musikk der er ikke ett alternativ om ikke de begynner selge Lossless.

Derimot håndterer Itunes Lossless formater på en fortreffelig måte både high-rez filer, reed book format og alt dette uten at jeg trenger å tenke på restriksjoner i det hele tatt,- Og alt pent intergrert i en avspillingskjede som gjør det enkelt å navigere det hele utifra en tablet eller iphone,- kan det bli bedre ?
Er du på Mac plattformen konverterer du stort sett alt av filtyper med gratisprogrammet Max som fungerer ypperlig !
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
HåkonN skrev:
Ingen grunn til å henge seg opp i iTunes i hver eneste diskusjon om avspilling av musikk fra en datamaskin.
Vel det er jo en av verdens mest brukte avspillere så det er kanskje naturlig..
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Av de maaaange tusen sporene jeg avspiller vha iTunes er vel et par dusin ting jeg har kjøpt fra iTunes Store. Resten har jeg lagt inn selv, i ALAC eller AIFF. Eller kjøpt fra Linn, HD-trax, 2L o.a.
Av kommentarer her får jeg inntrykk av at mange har latt være å sette seg inn i hva iTunes er?
Den morsomme rollen innehas vel av Amarra? Hvilken front-end som brukes er jo stort sett et spørsmål om smak og behang eller å bruke det som fulgte med.
 

Ryback

Medlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
9
Antall liker
2
johnnygrandis skrev:
Ryback skrev:
Hvis man synes synes itunes er god software og liker filformatet og musikken som selges der så er sikkert itunes flott, men med en gang man er utenfor den snevre boksen så er ikke itunes bra nok og da er man like langt.

Itunes tror jeg aldri vil til å bli en løsning for alle slik CDen er/var. Til det er det for mange restriksjoner. Men dette er det sikkert andre tråder for.
Musikken som selges der er sikkert flott men å handle musikk der er ikke ett alternativ om ikke de begynner selge Lossless.

Derimot håndterer Itunes Lossless formater på en fortreffelig måte både high-rez filer, reed book format og alt dette uten at jeg trenger å tenke på restriksjoner i det hele tatt,- Og alt pent intergrert i en avspillingskjede som gjør det enkelt å navigere det hele utifra en tablet eller iphone,- kan det bli bedre ?
Er du på Mac plattformen konverterer du stort sett alt av filtyper med gratisprogrammet Max som fungerer ypperlig !
Så det du sier er at for å spille av musikk i itunes så må du enten kjøpe en CD og rippe den eller kjøpe en FLAC-fil og konvertere den til apple sitt format. Jeg ser ikke helt brukervennligheten i det... Samboern min hadde aldri giddet å gjøre noe sånt.

Itunes og eventuelle andre mediaspillere fungerer kjempebra når alt er riktig konfigurert og filene er i rett format og med riktige tags. Hvis disse kriteriene ikke er oppfylt må man være over middels datakyndig for å få ting på plass. Da er CD-spilleren fortsatt enklere...
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Av de maaaange tusen sporene jeg avspiller vha iTunes er vel et par dusin ting jeg har kjøpt fra iTunes Store. Resten har jeg lagt inn selv, i ALAC eller AIFF. Eller kjøpt fra Linn, HD-trax, 2L o.a. Av kommentarer her får jeg inntrykk av at mange har latt være å sette seg inn i hva iTunes er?
Et kombinert mediebibliotek, enkel mediaavspiller, grensesnitt for mobile Apple produkter og portal inn til eplebutikken? Er det så mye å sette seg inn i da?

johnnygrandis skrev:
Vel det er jo en av verdens mest brukte avspillere så det er kanskje naturlig..
Du får lese hele innlegget.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Om du entrer de største Hi-Fi butikkene på nett så ser du faktisk at det har skjedd en hel del.
Det selges streaming devices overalt og nå er jo også smart phones/tablets intergrert i lydkjeden på en ypperlig måte, det viser jo bare i at det er flere og flere som øyner mulighetene for hvor enkelt det er og ha hele musikkbibloteket lagret på HD. Og det beste av alt du trenger ikke være over middels data interresert for å gjøre bruk av de,- Å lese bruksanvisningen vil i de fleste tilfeller holde.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Min erfaring er at det fortsatt skjer en utvikling av CD-spillere og DACer. Skiftet ut min ARC CD3 med ARC CD5 og det var en stoor oppgradering. Nå er det jo en "hype" rundt PC-avspilling og hvor "praktisk" dette er!
Dette er bare tull! En får det ikke enklere enn en CD spiller! Plugg and play!

Et tips. Les trådene der medlemmer har konvertert fra CD-spiller til PC ;D
Å sette opp en ny CD-spiller tar meg ca. 3min! Hvor lang tid bruker en på et nytt PC-oppsett?
Å skifte CD? Ca. like lang tid det tar å lete opp filen på PCen!

Nei, CDen har et langt liv foran seg! Blir det så ille at en kun får kjøpt musikk som datafiler så kan denne brennes over til CD.

Det jeg kan se en fremtid i er dedikerte kombibokser det det er både en CD avspiller med harddisk som kan kobles til nettet for nedlasting!

Å bruke noe så skrøpelig og fullt av dårlige/støyende komponenter som en PC til high-end musikk avspilling er over min fatteevne ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JK skrev:
Min erfaring er at det fortsatt skjer en utvikling av CD-spillere og DACer. Skiftet ut min ARC CD3 med ARC CD5 og det var en stoor oppgradering. Nå er det jo en "hype" rundt PC-avspilling og hvor "praktisk" dette er!
Dette er bare tull! En får det ikke enklere enn en CD spiller! Plugg and play!

Et tips. Les trådene der medlemmer har konvertert fra CD-spiller til PC ;D
Å sette opp en ny CD-spiller tar meg ca. 3min! Hvor lang tid bruker en på et nytt PC-oppsett?
Å skifte CD? Ca. like lang tid det tar å lete opp filen på PCen!

Nei, CDen har et langt liv foran seg! Blir det så ille at en kun får kjøpt musikk som datafiler så kan denne brennes over til CD.

Det jeg kan se en fremtid i er dedikerte kombibokser det det er både en CD avspiller med harddisk som kan kobles til nettet for nedlasting!

Å bruke noe så skrøpelig og fullt av dårlige/støyende komponenter som en PC til high-end musikk avspilling er over min fatteevne ;D
Eine grausame Salbe - hehe....

PC-basert avspilling er ganske enkle greier. Selv for en som er på min alder - 60+ - er det stort sett plankekjøring. Men så har jeg da oppegående barn og svigerbarn - så jeg er i de beste hender. Men når man - som jeg - har tre forskjellige anlegg hjemme og to biler, samt tre lånelystne barn - er det befriende å ha full kontroll over CDsamlingen på harddisken. Alle CDene befinner seg sirlig alfabetisk og kronologisk ordnet på en separat harddisk - med separat backup - og er tilgjengelig for både min kone og meg når som helst. Uavhengig av hvem som sist var frempå og rotet i arkivet. Ingen bekymring lenger for CDer som kanskje ligger i en bil eller er på utlån på ubestemt tid. Saken har altså flere sider.

M.h.t til PCens skrøpelighet og støyende komponenter, kan jeg ikke si annet enn at dette har jeg aldri opplevd som noe problem. Jeg testet ganske grundig - også med hjelp kresne hifivenner - før jeg tok skrittet over fra CD-basert til harddiskbasert avspilling - og har aldri sett meg tilbake. Her er det ikke snakk om noen skrøpelig lyd, nei.

Men for all del - jeg forstår godt dem som fortsatt ønsker å fikle med CDer. Selv om jeg ikke er blant dem lenger.

For øvrig er jeg enig med deg i at det skjer en utvikling hele tiden. Kan hende spesielt når det gjelder DACer. I vår digitale verden er ikke det så overraskende, synes jeg. For 5 år siden hadde jeg knapt hørt ordet DAC - nå har jeg huset fullt av dem.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Ulf-B skrev:
JK skrev:
Min erfaring er at det fortsatt skjer en utvikling av CD-spillere og DACer. Skiftet ut min ARC CD3 med ARC CD5 og det var en stoor oppgradering. Nå er det jo en "hype" rundt PC-avspilling og hvor "praktisk" dette er!
Dette er bare tull! En får det ikke enklere enn en CD spiller! Plugg and play!

Et tips. Les trådene der medlemmer har konvertert fra CD-spiller til PC ;D
Å sette opp en ny CD-spiller tar meg ca. 3min! Hvor lang tid bruker en på et nytt PC-oppsett?
Å skifte CD? Ca. like lang tid det tar å lete opp filen på PCen!

Nei, CDen har et langt liv foran seg! Blir det så ille at en kun får kjøpt musikk som datafiler så kan denne brennes over til CD.

Det jeg kan se en fremtid i er dedikerte kombibokser det det er både en CD avspiller med harddisk som kan kobles til nettet for nedlasting!

Å bruke noe så skrøpelig og fullt av dårlige/støyende komponenter som en PC til high-end musikk avspilling er over min fatteevne ;D
Eine grausame Salbe - hehe....

PC-basert avspilling er ganske enkle greier. Selv for en som er på min alder - 60+ - er det stort sett plankekjøring. Men så har jeg da oppegående barn og svigerbarn - så jeg er i de beste hender. Men når man - som jeg - har tre forskjellige anlegg hjemme og to biler, samt tre lånelystne barn - er det befriende å ha full kontroll over CDsamlingen på harddisken. Alle CDene befinner seg sirlig alfabetisk og kronologisk ordnet på en separat harddisk - med separat backup - og er tilgjengelig for både min kone og meg når som helst. Uavhengig av hvem som sist var frempå og rotet i arkivet. Ingen bekymring lenger for CDer som kanskje ligger i en bil eller er på utlån på ubestemt tid. Saken har altså flere sider.

M.h.t til PCens skrøpelighet og støyende komponenter, kan jeg ikke si annet enn at dette har jeg aldri opplevd som noe problem. Jeg testet ganske grundig - også med hjelp kresne hifivenner - før jeg tok skrittet over fra CD-basert til harddiskbasert avspilling - og har aldri sett meg tilbake. Her er det ikke snakk om noen skrøpelig lyd, nei.

Men for all del - jeg forstår godt dem som fortsatt ønsker å fikle med CDer. Selv om jeg ikke er blant dem lenger.

For øvrig er jeg enig med deg i at det skjer en utvikling hele tiden. Kan hende spesielt når det gjelder DACer. I vår digitale verden er ikke det så overraskende, synes jeg. For 5 år siden hadde jeg knapt hørt ordet DAC - nå har jeg huset fullt av dem.
Med all respekt så har vi vidt forskjellig måte å "nyte" musikk. Jeg snakker om "seanser" i sweetspot, du bruker musikk, så vidt jeg har fått med meg som "muzak" ;D

Jeg har full alfabetisk orden på CD-samling og CDer blir aldri brukt i bil eller andre steder, så det er ikke noe problem i finne musikken ;)

Ikke problemer med å sette opp PC m/dingser? Les trådene til f.eks tkr og OMF ;D
Filter her og filter der, hvilket avspillingsprogram? Hvilket interface? Kompabilitet? Hardisker som krasjer o.s.v...........

Forøvrig så var DACer stoort på slutten av 90tallet, for så å forsvinne i mange år før dei nok en gang er på moten........

Men for all del,hver sin smak, vinylen var død for 25år siden og nå spår en CDmediets død....jeg undrer.....
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JK skrev:
Med all respekt så har vi vidt forskjellig måte å "nyte" musikk. Jeg snakker om "seanser" i sweetspot, du bruker musikk, så vidt jeg har fått med meg som "muzak" ;D

Jeg har full alfabetisk orden på CD-samling og CDer blir aldri brukt i bil eller andre steder, så det er ikke noe problem i finne musikken ;)

Ikke problemer med å sette opp PC m/dingser? Les trådene til f.eks tkr og OMF ;D
Filter her og filter der, hvilket avspillingsprogram? Hvilket interface? Kompabilitet? Hardisker som krasjer o.s.v...........

Forøvrig så var DACer stoort på slutten av 90tallet, for så å forsvinne i mange år før dei nok en gang er på moten........

Men for all del,hver sin smak, vinylen var død for 25år siden og nå spår en CDmediets død....jeg undrer.....
Muzak - jeg? Når jeg sitter og later som om jeg jobber på hjemmekontoret mitt, ja... Men ellers går det i fullverdige lytteseanser. Spesielt når kona er ute av huset. Og det med alfabetet er jo greit, men når det - som hos meg - er blitt tre ganske bra anlegg pluss enda et par, hadde CDene en lei tendens til å være alle andre steder enn der jeg skulle spille dem. Greit nok for meg - jeg hadde en viss mental oversikt - men kona fant jo aldri frem. I tillegg har jeg mer enn doblet mitt musikkbibliotek takket være tilførsel av digitale kopier av barnas musikk (back-up, må vite - back-up! - far rører "aldri" de filene, kors på halsen!).

Jeg tror at den utviklingen vi ser nå - i retning av stadig mer "PC-robuste" DACer - er interessant. Ikke fordi CDer er ut - det tror ikke engang jeg - men fordi det i store trekk er den veien det går. Internett og harddisk - ikke nødvendigvis den beste fremtiden - men antageligvis likefullt fremtiden.
 
Topp Bunn