har det faktisk skjedd saa mye?

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
Hei OMF. Tar jeg ikke feil, prøver du desperat å selge anlegget ditt, i hvert fall høyttalerene. Mener å huske at jeg har sett utstyret på bruktbørsen mange ganger de siste månedene. Hvorfor selger du det hvis det er så perfekt med flat frekvensresponskurve og det hele? Kan det være fordi at det ikke spiller tilfredstillende musikalsk, i lengden?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.948
Antall liker
19.800
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Du vet at de fleste av oss lider av uhelbredelig Upgradicus Oftus 8)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
audionut skrev:
Hei OMF. Tar jeg ikke feil, prøver du desperat å selge anlegget ditt, i hvert fall høyttalerene. Mener å huske at jeg har sett utstyret på bruktbørsen mange ganger de siste månedene. Hvorfor selger du det hvis det er så perfekt med flat frekvensresponskurve og det hele? Kan det være fordi at det ikke spiller tilfredstillende musikalsk, i lengden?
Vel du tar feil.....

Jeg prøvde i grunn å skrive et litt lengre innlegg for å skape en noe nyansert og kanskje dypere debatt. Det var inntil du kom på banen med dine umodne sleivspark. Et tips for fremtiden - dersom du skal slenge med leppa - kan det være greit å ha et lite fnugg av peiling på det man snakker om...det virker ikke som du har det. En annen ting er hvordan du fremfører dine synspunkter - med faktafeil, personkarakteristikker og bombastiske påstander fremstår du for meg som en idiot....(anse det som en konstruktiv tilbakemelding....)


Joda, jeg har lagt ut høytaleren for salg et par-tre ganger for å lodde interessen. Jeg har også solgt annet utstyr som jeg har hatt. Som de fleste andre i denne hobbyen prøver jeg hele tiden å finne ut hva som er bedre. Men hadde du fulgte med litt i timen så hadde du fått med deg at jeg solgte min gamle romkorreksjon for å oppgradere til en ny romkorreksjon som jeg anser som bedre, jeg har vurdert å selge høytalerne fordi jeg har lyst til å bygge noen selv og ikke minst prioriterer jeg i dag den pågående byggingen av eget lytterom og familien....

Mvh
OMF
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
OMF skrev:
...........

Og basert på disse to forholdene så blir min fremgangsmåte for å få best mulig lyd todelt:
1) Lytte på flest mulig anlegg for å finne ut hvilken miks av akustikk, lytteposisjon og høytalerprinisipp jeg foretrekker (Dette er preferanser)
2) Velge komponenter basert på specs som leverer best på overnevnte preferanser(Dette er objektiv kvalitet)

Mvh
OMF
Vanskelig å være uening i dette, men punkt 1 er også en ting du bruker egen hørsel for å avgjøre, altså kan man ikke stole på egen hørsel selv om man farter rundt og hører på andres oppsett og lydpreferanser. Som du selv skriver så har alle bra anlegg/oppsett ting ved seg som kan karakteriseres som bra, det er mer en subjektiv vurdering om du finner disse tingene tiltalende. Mye av det du hører andre steder er disse personenes egen preferanse og musikksmak. Du har selv skrevet i et tidligere innlegg (i en annen tråd?) at ingen anlegg du har hørt har klart å spille alle typer musikk like bra eller overbevisende. Du kan altså ikke skaffe deg noen absolutt referanse på denne måten, men du oppdager kanskje ting du vil prøve å få til selv. Når du lurer på om vi har så forskjellige preferanser så tror jeg faktisk at vi har det, men mye av det er basert på den musikken vi i hovedsak hører på.

Punkt 2 er vel også riktig slik du beskriver det. Du prøve på en måte å rendyrke visse parametre. Jeg har selv et langt mer avslappet forhold til det hele. Jeg liker å jobbe med de komponentene jeg allerede har og bytter veldig sjelden, men det blir vel kanskje bare to sider av den samme interessen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ayaboh skrev:
Vanskelig å være uening i dette, men punkt 1 er også en ting du bruker egen hørsel for å avgjøre, altså kan man ikke stole på egen hørsel selv om man farter rundt og hører på andres oppsett og lydpreferanser. Som du selv skriver så har alle bra anlegg/oppsett ting ved seg som kan karakteriseres som bra, det er mer en subjektiv vurdering om du finner disse tingene tiltalende. Mye av det du hører andre steder er disse personenes egen preferanse og musikksmak. Du har selv skrevet i et tidligere innlegg (i en annen tråd?) at ingen anlegg du har hørt har klart å spille alle typer musikk like bra eller overbevisende. Du kan altså ikke skaffe deg noen absolutt referanse på denne måten, men du oppdager kanskje ting du vil prøve å få til selv. Når du lurer på om vi har så forskjellige preferanser så tror jeg faktisk at vi har det, men mye av det er basert på den musikken vi i hovedsak hører på.

Punkt 2 er vel også riktig slik du beskriver det. Du prøve på en måte å rendyrke visse parametre. Jeg har selv et langt mer avslappet forhold til det hele. Jeg liker å jobbe med de komponentene jeg allerede har og bytter veldig sjelden, men det blir vel kanskje bare to sider av den samme interessen.
Punkt 1 - man må selvsagt ha en viss vilje til å høre hva andre driver med. Setter man seg ned i stolen ene og alene for å sammenligne med alteret hjemme - så kommer man nok ikke så langt. Setter man seg ned og lar lyden gli inn på seg - slapper av og bruker god tid slik at lyden får satt seg, for deretter å begynne å tenke litt...."dette oppsettet var knall bra på den tingen - skyldes det høytalerne, rommet, CD spilleren eller noe annet..."...så kan man faktisk lære litt hver gang man hører en nytt oppsett....

Punkt 2 - Jeg vil vel også si at jeg har et relativt avslappet forhold til dette, men jeg har nok en personlighet som liker å jobbe litt mer systematisk. Så min nysgjerrighet om dagen går i grunn på lytteromsakustikk, romkorreksjon og høytalerprinsipper - fordi jeg mener at det er her de store tingene ligger, også har jeg et veldig avslappet forhold til avspillere, kabler, DACer og effektforsterkere....

Mvh
OMF
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
OMF skrev:
audionut skrev:
Hei OMF. Tar jeg ikke feil, prøver du desperat å selge anlegget ditt, i hvert fall høyttalerene. Mener å huske at jeg har sett utstyret på bruktbørsen mange ganger de siste månedene. Hvorfor selger du det hvis det er så perfekt med flat frekvensresponskurve og det hele? Kan det være fordi at det ikke spiller tilfredstillende musikalsk, i lengden?
Vel du tar feil.....

Jeg prøvde i grunn å skrive et litt lengre innlegg for å skape en noe nyansert og kanskje dypere debatt. Det var inntil du kom på banen med dine umodne sleivspark. Et tips for fremtiden - dersom du skal slenge med leppa - kan det være greit å ha et lite fnugg av peiling på det man snakker om...det virker ikke som du har det. En annen ting er hvordan du fremfører dine synspunkter - med faktafeil, personkarakteristikker og bombastiske påstander fremstår du for meg som en idiot....(anse det som en konstruktiv tilbakemelding....)


Mvh
OMF

Personkarakteristikker? Hahaha, du virker desperat. Jeg har vel ikke kalt deg noe stygt, det er du som må ty til "idiot". Når du hele tiden skal fortelle andre at de prioriterer feil mens du prioriterer rett, så må du da tåle noen spørsmål. Ro deg ned nå. (Anse det som en konstruktiv tilbakemelding).
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg synes noe av det spennende og lærerike med HFS er at man kan skrive litt om prioriteringer og tanker rundt sine valg og preferanser for nettopp og få kritikk og konstruktive tilbakemeldinger - og på den måten tvinge seg til å tenke nytt og bevege seg videre!

Så jeg synes i grunn det er positivt å få spørsmål om hva jeg tenker - og jeg prøver etter beste evne og svare utfyllende når de kommer. Hva mener du er ditt bidrag på HFS...?

Mvh
OMF
 

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
346
Antall liker
0
OMF skrev:
Jeg synes noe av det spennende og lærerike med HFS er at man kan skrive litt om prioriteringer og tanker rundt sine valg og preferanser for nettopp og få kritikk og konstruktive tilbakemeldinger - og på den måten tvinge seg til å tenke nytt og bevege seg videre!

Så jeg synes i grunn det er positivt å få spørsmål om hva jeg tenker - og jeg prøver etter beste evne og svare utfyllende når de kommer. Hva mener du er ditt bidrag på HFS...?

Mvh
OMF

Mitt bidrag? Jeg er her inne for å diskutere stort og smått, mer alvorlig er det ikke. Hvorfor hisser du deg opp og kaller folk for "idiot", når det eneste som har skjedd var at jeg antydet at anlegget ditt og prioriteringene dine kanskje ikke er perfekt, siden du må bytte det ut med noe nytt? Ro deg ned nå. (Anse det som en konstruktiv tilbakemelding).
 
Topp Bunn