Hamas' julehilsen til Israel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    En digresjon, men hva ville Israel vært i dag uten USA's ryggdekning?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Sannsynligvis borte. Det finnes en sterk jødisk lobby i USA som passer på Israel.

Audio Art

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.

-Jimi Hendrix

janb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Antall liker
    2
    papworth skrev:
    When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.

-Jimi Hendrix
    - hvor langt er vi kommet?

Bra sitat forøvrig....

Make love, not war osv... :)

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Når det hele er snakk om spørsmålet om hvem som skal ha rett på Jerusalem, så vil det fortsatt være krig...

Religion er veldig ofte utgangspunktet for krig:(

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    På 40-50-60 tallet var det ingen i Palestina som omtalte seg som palestiner,de kallte seg arabere og jøder.Jøder som budde der er med andre ord like mye palestinere som "palestinerne" .
    Palestinere som begrep er noe Yassir Arrafat skapte i sin agenda for å få jaget jødene på havet.
    Før 1948 var det vel heller ingen som kunne omtale seg som Israelere.

Det er vel ikke så underlig at palestinere de ønsker å bygge en identitet på samme måte som israelere. Den eneste grunnen til å angripe dette begrepet er vel hvis man "ønsker å jage dem på havet" eller til nabolandene. :-\

Du tenker jo som en ekte Hamasmann Rune...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Rune S skrev:
    På 40-50-60 tallet var det ingen i Palestina som omtalte seg som palestiner,de kallte seg arabere og jøder.Jøder som budde der er med andre ord like mye palestinere som "palestinerne" .
    Palestinere som begrep er noe Yassir Arrafat skapte i sin agenda for å få jaget jødene på havet.
    Før 1948 var det vel heller ingen som kunne omtale seg som Israelere.

Det er vel ikke så underlig at palestinere de ønsker å bygge en identitet på samme måte som israelere. Den eneste grunnen til å angripe dette begrepet er vel hvis man "ønsker å jage dem på havet" eller til nabolandene. :-\

Du tenker jo som en ekte Hamasmann Rune...
    Går du lengre tilbake så var der Israel og israelitter.

Palestinere er vel arabere,og de har islam som religion? Hva skiller de fra arabere i Jordan,Egypt,Syria,Libanon,Saudia-Arabia,Irak,Iran osv ?

Da vet du ikke mye om hva en Hamasmann er,eller meg for den del ;) Palestinere kan få opprette Palestina på tomten min viss de vil,men viss de vil jage meg derfra så sier jeg neitakk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den høytstående Hamas-lederen Nizar Rayyan ble drept i et israelsk bombeangrep torsdag, melder nyhetsbyrået Associated press (AP).

Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg omkom også Rayyans kone og deres åtte barn i luftangrepet som var rettet mot familiens hus i flyktningeleiren Jabaliya i Gaza by.

Mer tydelig kan det vel ikke beskrives hva dette handler om.

For å treffe 1 hamasmann så er man villig til å bombe et bolighus og drepe hans kone og deres 8 barn i samme slengen.

Og så forventer de sympati for sine handlinger...

Snart på tide og hjemkalle norges ambasadør fra Israel nå?

Min sympati er i fritt fall... for barnemordere står ikke så veldig høyt i kurs hos meg.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Nyheter fra Midtøsten:

Sheikh Nizar Rayyan, 52, a senior Hamas leader and cleric, was killed along with several others on Thursday when an IAF aircraft dropped a bomb on the eight-story Jabalya apartment building he lived in, the IDF said.

Sheikh Nizar Ryan, a senior Hamas leader, was reportedly killed by IAF strikes on Thursday.
    Photo: Channel 10

Slideshow: Gaza op, Day 6 Palestinian medics said that nine people were killed, including two of Rayyan's four wives and four of his 12 children, and around 30 were wounded in the air strike.

According to Palestinian sources, his family was warned before the attack but did not leave the building, Army Radio reported.

Fyren sendte sin egen sønn i selvmordsbomber oppdrag. At han brydde seg fint lite med å få familien i sikkerhet er ikke å undres over.
    Han gliser vel ned fra Paradis og er fornøyd med at at Allah har fått flere martyrer,mens de internasjonale solidaritetsnillistene i Norge løper Hamas ærende...

Med Fatah kan Israel få til fred og en tostats-løsning. Men med Hamas som ønsker utslettelse av staten Israel så blir det ikke fred. Går man til kjernen til av Palestana vennenes argumentasjon så skinner det gjennom at de egentlig er i mot at Israel ble opprettet.
    Norske medier og norsk befolkning er nå så hjernevasket at de ikke ser historens stor linjer, kun Israel som den stor stygge mektige forbryteren. De som har levd litt lenger og husker litt mer er muligensklar over at det står x100 millioner arabere og alle araberland klare til å kaste jødene på havet så snart de får sjansen. Da blir bildet litt anderledes..

Det er det jeg gidder å si om denne saken
    Sleiven

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Gjestemedlem skrev:
    For å treffe 1 hamasmann så er man villig til å bombe et bolighus og drepe hans kone og deres 8 barn i samme slengen.
    I følge norske media (Husker ikke om det var NRK eller TV2) ble han advart og oppfordret til å forlate huset. Galt eller ikke, Israel har nå engang erklært krig, da er det kanskje like greit å la være å gjemme seg blandt kvinner og barn.

Mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Seriøst?

Mens de israelske soldatene sitter trygt i sine bombefly/tanks og skyter i vei?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Delle skrev:
    I følge norske media (Husker ikke om det var NRK eller TV2) ble han advart og oppfordret til å forlate huset. Galt eller ikke, Israel har nå engang erklært krig, da er det kanskje like greit å la være å gjemme seg blandt kvinner og barn.
    Eh.. når mannen er målet for bombene så er det vel lite sannsylig at de advarer ham før de slipper dem slik at han skal komme unna..

En skal være ganske seriøst sveiseblind isrealtilhenger før dette høres troverdig ut og holder som en forklaring på hvorfor man dreper kvinner og barn med fullt overlegg.

Og kanskje det er naturlig for mange her å desertere fra sin familie i en krisesituasjon, når området bombes og hus raser sammen rundt en og overlate dem til seg selv? Menn tar vare på sin familie i krisesituasjoner, og andre menn dreper ikke en fiendes familie og barn. Da er de ikke lenger menn, men noe ganske uslere.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Eh.. når mannen er målet for bombene så er det vel lite sannsylig at de advarer ham før de slipper dem slik at han skal komme unna..
    Imponerende Deff. Bakgrunn fra forsvaret? ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    01 Palestinerne har det ikke så bra i Gaza og på Vestbredden, så de bør få uttrykke seg med det de har av våpen og slikt.
    02 Isralittene må ha anledning til å forsvare seg mot rakettangrep med alle midler
    03 goto 01

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Imponerende Deff. Bakgrunn fra forsvaret? ;D
    Dette dokumenterer vel en kompetanse som jeg vanskelig kan tiltro forsvaret.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Gjestemedlem skrev:
    Sleiven skrev:
    Nyheter fra Midtøsten:
    .. hentet fra Jerusalem Post hvis noen lurte på hvorfor Sleiven "glemte"å ta med det. :-\

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull&cid=1230733134624
    93,7 % av dekningen i Norge kommer fra en viss side.(Se hvem Norge og NRK bruker som kilder, gamle kumpaner fra Paleastinekomiteen/AKP som Butenshcøen og han derre sinte Legen i Gaza)
    På tide å å få med synet fra begge sider..
    Forøvrig er det et ingen grunn til å tvile på at fyren sende sin sønn som selvmordsbomber. Det trenger man ikke Jerusalem Post for å finne ut av.
    Hamas ynder å bruke sivile som menneskelige skjold, heller ikke familien. Han regnet med at med familien rundt seg så turde ikke Israel å bombe ham. Det tok han altså feil...

Så Israel er dermed barnemordere og det som værre, er mens Hamas som som ikke kan matche Israel militært og istedet bedriver terror og sprenger busser med sivile i luften er kjekke motstandskjempere med æren i behold?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Sleiven skrev:
    Så Israel er dermed barnemordere og det som værre, er mens Hamas som som ikke kan matche Israel militært og istedet bedriver terror og sprenger busser med sivile i luften er kjekke motstandskjempere med æren i behold?
    Nå vet vel du også at Israel er jøder, mens palestinerne er snille hyggelige og ganske misforståtte mennesker! Så til ditt spørsmål kan i følge større deler av norske media og venstresiden svares et klart JA!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Ja, du Spiralis...

Hvis du er noenlunde edru nå så kan jeg fortelle deg at jeg er gammel nok til å ha en sønn som har reist i området vi diskuterer. Han har sett endel, og deler ikke ditt syn på hva som skjer. Ellers har jo Deph ført debatten videre på fornuftig vis. Jeg står nok til venstre for Deph, men vi er ganske enige i dette spørsmålet.
    Har vært edru ( ikke beruset ) i hele jule nyttårshelgen! :p Jula er i henhold til min oppdragelse ikke en høytid der man drikker seg full. Har man barn har man et visst ansvar!! Nyttårsaften bruker jeg fyrverkeri, da skal man også være edru!

Hadde det vært min sønn ville jeg ha frarådet ham til å feriere i Midtøsten!

Hva gjelder det jeg mener om denne konflikten har jeg vel sagt det ganske klart, men du er så forblindet i svart/hvit tenking at du ikke klarer å lese det jeg skriver! Det er selvsagt lov i Norge å mene at: "Hvis du ikke er med oss er du mot oss" Særlig konstruktivt er det dog ikke!

Jeg vil fortsatt hevde at rent språglig forutsetter en okkupasjon at området fysisk er besatt militært. At du og deler av venstresiden der har et hull i kunskapene deres om norsk språkbruk er ikke mitt problem!

For øvrig er dette en "familiefeide", Israelerne er stort sett av arabisk herkomst de også om man går noen generasjoner tilbake. De nedstammer vel egentlig hele hurven fra Abraham. Uansett er de i krig noen svin alle sammen når det kommer til stykket. Siviliserte er de ikke, dog skal tillegges at krig i seg selv er lite sivilisert! Men i motsetning til deg klarer jeg altså å se at her foreligger det stor skyld for faenskapen på begge sider. Du mener at palestinerne er uskyldrene helgenaktige offre. Vel der er jeg ikke enig.

Jeg klarer å se hvorfor palestinerne gjør som de gjør i en del av konflikten, men jeg klarer også å se hvorfor Israel gjør som de gjør. Det klarer tydeligvis ikke du. Jeg er også i stand til å innrømme at det er saker og ting disse partene gjør som jeg ikke klarer å forstå hvorfor de gjør! Det kan skyldes at de er gærne, eller det kan skyldes at jeg er trangsynt. Jeg foretrekker å tro at det skyldes at de er gærne! Finner stadig flere bevis for det i allefall.

Du får kose deg så lenge, Gjest, med norske medias noe ensporede vinklig i framstillingen av saken. Jeg gidder ikke drive voksenopplæring av en forstokket, forblindet og "frelst" palestinavenn som deg. Dessuten blir jeg fraværende fra nettet til midten av neste uke.

Du får nå ha en god dag likevel, ja du skal så gjerne få et ønske om et Godt Nytt År også. :D

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    erato skrev:
    Det står vel mellom:

1. Det står i noen gamle bøker, så det spiller ikke noen rolle at hele vår folkegruppe var utvandret/fordrevet herfra i mer enn tusen år. Min tipp-tipp-tipp............-tipp oldefar Abraham var herfra.

kontra

2. Vi har bodde her i hele denne perioden. Min far, bestefar, oldefar, tippoldefar, tip-tippoldefar osv levde her på denne gården, og forøvrig er min tipp-tipp-tipp............-tippoldefar også Abraham.

Take your pick av hva som virker mest rimelig. Følger vi prinsipp 1 er det imidlertid duket for mye morsom rettspraksis når det gjelder eiendomsrett til gård og grunn.
    Dette holder ikke vann, hvorfor har palstinerne bygd sitt mest hellige sted oppå de kristne/jødene sitt mest hellige sted?
    Det har dessuten levd kristne og jøder i området hele tiden.

Når allt kommer til alt så koker dette ned til att noen vil holde sitt folk som analfabeter slik at deres ord er lov og med dette kunne føre "hellig krig" mot allt og alle istedet for å utdanne og skape et levebrød for sine borgere.
    Mens andre klarer å skape noe komersielt som gruppen kan leve av i dette ellers golde landskapet, til tross for rakettregnet.

Forstå det den som kan.

Og når det gjelder norske medier undres jeg fremdeles over hvem de benytter som kilder for sin dekning av konflikten. Det er i allefall ingen balansert dekning slik det er bestemt at nrk skal være.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sleiven skrev:
    På tide å å få med synet fra begge sider..
    Den biten er jeg helt med på, men jeg mener likevel det er viktig å oppgi kilder slik at man er klar over at den representerer den ene siden og ikke er en noenlunde nøytral nyhetsdekning. Jeg har ikke noe som helst i mot å lese artikler fra JP, det er en seriøs avis. Men selv om den er sterk biasert i denne saken, er det interessante vinklinger. Men det er alltid best å vite med hvem sine øyne man ser.

Forøvrig er det et ingen grunn til å tvile på at fyren sende sin sønn som selvmordsbomber. Det trenger man ikke Jerusalem Post for å finne ut av.
    Godt mulig det. Det er vel ingen som har hevdet at mannen er sympatisk. Men det rettferdiggjør ikke å drepe hele hans familie og barneflokk med fullt overlegg likevel. Da er man minst like usympatisk selv.

Hamas ynder å bruke sivile som menneskelige skjold, heller ikke familien. Han regnet med at med familien rundt seg så turde ikke Israel å bombe ham. Det tok han altså feil...
    Ja tydeligvis. :( Men synest virkelig du at det er aksptabelt å drepe en barneflokk for å få has på en fiende, og deretter avfeie det hele med at "han gjemte seg blant barn"?

Hamas er en gjeng med bedritne religiøse terrorister. Og Israel viser seg å være mye det samme.

Skal Hamas være målestokk for hvordan siviliserte menneske skal oppføre seg? Folk i Israel har da aspirasjoner om å bli sett på som vestlig siviliserte mennesker og ikke som barbarer de også. De sliter litt med den biten etterhvert, for de også har jo valgt det regime som har tatt disse avgjørelsene på deres vegne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nå vet vel du også at Israel er jøder,
    Israel er ikke "jøder"

Israel er en stat der det riktignok bor mange jøder som har gitt seg selv spesielle privilegier, men også svært mange folk av andre etniske opphav. Mennesker kan være f.eks. jøder, ariske eller monglske .. men ikke stater Spiralis.

Du som er litt opptatt av ord og begreper burde da ha fått med deg såpass. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Jeg vil fortsatt hevde at rent språglig forutsetter en okkupasjon at området fysisk er besatt militært. At du og deler av venstresiden der har et hull i kunskapene deres om norsk språkbruk er ikke mitt problem!
    Det kommer vel an på hva man snakker om. De palestinske områdene er okkupert, og Israel er okkupasjosmakten. Men det er på Vestbredden du finner okkupasjonsstyrkene og kolonistene og anekteringene. Ser man området under ett så er dette okkupert land. Men det er riktignok noen år seden det var militærstyrker inne i Gaza. Men hvorfor skulle de være der? Gaza er uten verdi og fungerer bedre som et fengsel. Det er ikke Gaza det hele dreier seg om. Dette er bare et fengselsopprør som blir slått med med bombefly.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Men det er riktignok noen år seden det var militærstyrker inne i Gaza.
    Bra Deff. Du klarer hvis du vil. Gaza er altså ikke okkupert.

Det hadde vært fint om også andre kunne ta dette enkle faktum innover seg.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Og om du kunne få inn i hodet at beleiring betyr at troppene står rundt Gaza, så ville vil kanskje komme i mål en gang?

S

Slubbert

Gjest
    Egypt blokkerer også Gaza-stripen, og har betydelige tropper stasjonert langs grensen som skyter etter de som prøver å krysse den. Hvorfor glemmer man alltid beleilig å nevne dette? Israels blokade av Gaza hadde vært betydningsløs hvis Egypt hadde åpnet sin grense.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjest skrev:
    Og om du kunne få inn i hodet at beleiring betyr at troppene står rundt Gaza, så ville vil kanskje komme i mål en gang?
    Israel hadde ikke stengt og patruljert grensene viss Hamas hadde sluttet å sende raketter inni Israel og stoppet importen av våpen.Hamas har tydeligvis fått inn våpen som ikke engang Israel visste at de er i besittelse av : http://www.abcnyheter.no/node/80596
    Hadde Hamas brukt noe av alle de pengene de får av Norge til å satse på sine egne,bygge skoler,sykehus,få frem arbeidsplasser osv , istedet for våpen,så hadde de hatt det mye bedre.Palestineres lidelse er mer pga Hamas enn Israel.

En ting jeg ikke forstår er hvorfor Egypt stenger grensen for sine arabiske brødre?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Egypt blokkerer også Gaza-stripen, og har betydelige tropper stasjonert langs grensen som skyter etter de som prøver å krysse den. Hvorfor glemmer man alltid beleilig å nevne dette? Israels blokade av Gaza hadde vært betydningsløs hvis Egypt hadde åpnet sin grense.
    Å ha åpne grenser for handel og produkter er ikke det samme som å ha åpne grenser for migrasjon. Hvorfor skulle Egypt ha noen interesse av alle disse barna og uutdannede fattigfolkene på Gaza? Og militante religiøse ekstremister er vel heller ikke mye å trakte etter.

Det kritikkverdige er ikke at Israel og Egypt ikke åpner sine grenser mot denne slummen, men at det er en blokkade som forhinder leveranser av mat og teknisk utstyr, varer og alt man trenger i et samfunn og ikke kan produsere selv, samt å tillate transport av varer som blir produsert der til omverdenen. Samt at folk får forlate området til land som de har tillatelse til å reise til. Artikkel i DB i dag om norske starsborgere som har vært sperret inne der siden August.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Israel hadde ikke stengt og patruljert grensene viss Hamas hadde sluttet å sende raketter inni Israel og stoppet importen av våpen.Hamas har tydeligvis fått inn våpen som ikke engang Israel visste at de er i besittelse av
    Israel har jo importert våpen for utallige miliarder fra USA og andre land som de bruker til å angripe palestinerne med også. Og sender bombefly som slipper bomber på palestiske familier. Skal vi innføre en blokkade av Israel med slik begrunnelse? Skal vi sulte dem ut og nekte den israelske befolkningen enhver kontakt med omverdenen?

Kanskje det er på tide å avvepne Israel og sette dem under FNadministrasjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    En ting jeg ikke forstår er hvorfor Egypt stenger grensen for sine arabiske brødre?
    Ja det er jo tydelig at dette er målet de turbokristne håper på. At Israels terror og krigshandlinger skal skremme bort befolkningen fra de palstinske områdene og langt inn i nabolandene slik at Israel kan anektere Palestina og danne et Storisrael.

S

Slubbert

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Slubbert skrev:
    Det kritikkverdige er ikke at Israel og Egypt ikke åpner sine grenser mot denne slummen, men at det er en blokkade som forhinder leveranser av mat og teknisk utstyr, varer og alt man trenger i et samfunn og ikke kan produsere selv, samt å tillate transport av varer som blir produsert der til omverdenen. Samt at folk får forlate området til land som de har tillatelse til å reise til. Artikkel i DB i dag om norske starsborgere som har vært sperret inne der siden August.
    Dette er åpenbart kritikkverdig ja, men her agerer Egypt på akkurat samme måte som Israel. Man kunne fint kjørt forsyninger inn fra Egyptisk side hvis man fikk lov til det.

Poenget var at Egypt aldri får noe kritikk for dette, i sterk kontrast til Israel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Dette er åpenbart kritikkverdig ja, men her agerer Egypt på akkurat samme måte som Israel. Man kunne fint kjørt forsyninger inn fra Egyptisk side hvis man fikk lov til det.

Poenget var at Egypt aldri får noe kritikk for dette, i sterk kontrast til Israel.
    Jo, mulig det er et poeng der. Jeg vet lite om hvordan grensekontrollen fungerer og hva som slippes igjennom og hvilke avtaler Egypt har inngått med Israel om dette. Men det er ikke Egypt som står for forsyningsblokkanden av Gaza og det er ikke Egypt som bomber sivilbefolkningen, så at deres rolle opp i dette kommer litt i skyggen er vel ganske forståelig.

Men jeg har også full forståelse for at Israel kutter forsyninger av strøm og drivstoff til Gaza som reaksjon på angrep mot Israels territorium fra Hamas. Det er en helt legitim reaksjonsform.

Det er også viktig nå at Israel er like ivrig etter å støtte Fatah nå og den noenlunde sekulære administrasjonen på Vestbredden, med Abbas og Co som ledere. Trekke tilbake noen av de mest rabiate kolonistene og bidra til å bedre forholdet til befolkningen der. Bytter man pisken med bombefly, bør man også bytte gulroten med noen tilsvarende mer verdifullt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Noe sier meg at selv ikke vi på sentralen klarer å løse denne konflikten. Jeg blir ofte forundret over hvor mange som ensidig støtter en av partene i konflikten. De eneste jeg synes fortjener støtte er de som jobber for fred, og de er det vanskelig å få øye på i kaoset, om de finnes noe sted. Det er ikke vakkert når ulike folkeslag er ute etter de samme landområdene og de samtidig ikke kan akseptere hverandre. Fred i området kan bare skapes av at de enten kan leve sammen med like rettigheter og i fordragelighet, noe som er temmelig urealsistisk så lenge de får inn hatet til hverandre med morsmelka, eller en av partene må bort og det er det definitivt ingen som vil. Mennesket er en skrøpelig art.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Rune S skrev:
    Israel hadde ikke stengt og patruljert grensene viss Hamas hadde sluttet å sende raketter inni Israel og stoppet importen av våpen.Hamas har tydeligvis fått inn våpen som ikke engang Israel visste at de er i besittelse av
    Israel har jo importert våpen for utallige miliarder fra USA og andre land som de bruker til å angripe palestinerne med også. Og sender bombefly som slipper bomber på palestiske familier. Skal vi innføre en blokkade av Israel med slik begrunnelse? Skal vi sulte dem ut og nekte den israelske befolkningen enhver kontakt med omverdenen?

Kanskje det er på tide å avvepne Israel og sette dem under FNadministrasjon.
    Hvor har du vert de siste par årene når Hamas HVER ENESTE DAG har sendt oppimot 100 raketter inni Israel for å drepe og lemleste,hvor var du da med din fordømmelse? Hvor ofte har Israel svart på denne håpløse aggresjonen fra Hamas side? Hamas kan sikkert sikte med sine raketter også,men du skal vere sikker på at når de gjør seg såpass flid så sikter de de inn der de kan gjøre mest mulig skade og lemlesting.
    Viss Israel ville ha et stor-Israel hvorfor i alle dager ga de fra seg Gaza-stripen?
    Hva hadde du gjort viss du var i Israels posisjon? Du hadde selvsagt ikke foretatt deg noen form for blokader og kontroll,slik at du med glede kunne gjemme deg i bomberom flere ganger for dag fra et økende antall raketter,og etterhvert bedre raketter?

Krig er noe dritt,og det er fælt å se barn og uskyldige bli drept og skadet,men fy flate for noen feige svin som gjemmer seg blant sine egne barn,koner,brødre og venner.Der finnes helt sikkert veldig mange palestinere som vil ha fred,men viss du ikke klarer å se at Hamas har en annen agenda så syns jeg du er naiv.De har som mål å fjerne Israel fra kartet,ikke at de skal trekke seg tilbake fra de "okkuperte" områdene.
    Mennesker på Gazastripen ble advart lenge lenge før Israel angrep,en praksis selvsagt Hamas er ukjent med,og menneskene der som vil ha fred bør vite at Hamas er de som påfører de lidelse,og latt de vere tilbake å kjempe sin kamp.Men dette er en forkastelig måte av Hamas å krige på,som de er vel kjent med oppigjennom fra sine forfedres historie.De vet det gir sympati fra verden med blodige barn og kvinner,og de bruker det for alt det er verdt,jeg blir kvalm!!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.049
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Noe sier meg at selv ikke vi på sentralen klarer å løse denne konflikten. Jeg blir ofte forundret over hvor mange som ensidig støtter en av partene i konflikten. De eneste jeg synes fortjener støtte er de som jobber for fred, og de er det vanskelig å få øye på i kaoset, om de finnes noe sted. Det er ikke vakkert når ulike folkeslag er ute etter de samme landområdene og de samtidig ikke kan akseptere hverandre. Fred i området kan bare skapes av at de enten kan leve sammen med like rettigheter og i fordragelighet, noe som er temmelig urealsistisk så lenge de får inn hatet til hverandre med morsmelka, eller en av partene må bort og det er det definitivt ingen som vil. Mennesket er en skrøpelig art.
    Ja og amen igjen. Jeg meldte meg ut av debatten da det gikk opp for meg at vi her har å gjøre med to parter hvor ingen fortjener støtte. Vår støtte bør gå til de sivile på begge sider som plages av all faenskapen enter det er raketter, bombing, diskriminering, tvangsforflytninger/ekspropriasjoner og fattigdom. Hverken Hamas eller jødiske ekstremister i/utenfor regjering fortjener at vi ofrer en kalori på å diskutere de.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Hvor har du vert de siste par årene når Hamas HVER ENESTE DAG har sendt oppimot 100 raketter inni Israel for å drepe og lemleste,hvor var du da med din fordømmelse? Hvor ofte har Israel svart på denne håpløse aggresjonen fra Hamas side? Hamas kan sikkert sikte med sine raketter også,men du skal vere sikker på at når de gjør seg såpass flid så sikter de de inn der de kan gjøre mest mulig skade og lemlesting.
    Jeg har aldri forsvart dette. Men hovedpoenget med disse rakettene har vært provosere frem åpne krigshandlinger og prøve å få Israel til å bikke over og "avsløre" seg som like barbariske slik at de skal miste sympati. Det har de lykkes ganske godt med nå.

Viss Israel ville ha et stor-Israel hvorfor i alle dager ga de fra seg Gaza-stripen?
    1. Gaza er verdiløst og fungerer bedre som et fengsel enn en del av Israel. Det er den fruktbare Vestbredden som er attrativt å okkupere og anektere.

2. Man kan forøvrig ikke "gi fra seg" noe som aldri var deres i utgangspunktet.

Hva hadde du gjort viss du var i Israels posisjon? Du hadde selvsagt ikke foretatt deg noen form for blokader og kontroll,slik at du med glede kunne gjemme deg i bomberom flere ganger for dag fra et økende antall raketter,og etterhvert bedre raketter?
    Jeg har forsåelse for noen måter å takle dette på. Press, sanskjoner og til og med militære operasjoner. Men målet helliger ikke alltid midlene, selv i krig, og kanskje spesielt da. Bombing av sivile, og barnefamilier er absolutt langt over hva man kan akseptere som motreaksjon på Hamas provokasjoner.

Krig er noe dritt,og det er fælt å se barn og uskyldige bli drept og skadet,men fy flate for noen feige svin som gjemmer seg blant sine egne barn,koner,brødre og venner.Der finnes helt sikkert veldig mange palestinere som vil ha fred,men viss du ikke klarer å se at Hamas har en annen agenda så syns jeg du er naiv.De har som mål å fjerne Israel fra kartet,ikke at de skal trekke seg tilbake fra de "okkuperte" områdene.
    Ja krig er dritt, og uskyldige dør alltid i krig. Men det er stor forskjell på å ramme uskyldige ved uhell og drepe uskyldige med viten og vilje selv om det er et legitimt mål i nærheten, eller bruke våpen som er så destruktive at det uten tvil vil ramme helt uskyldige mennesker.

Mennesker på Gazastripen ble advart lenge lenge før Israel angrep,en praksis selvsagt Hamas er ukjent med,og menneskene der som vil ha fred bør vite at Hamas er de som påfører de lidelse,og latt de vere tilbake å kjempe sin kamp.
    Og hvor skal de gjøre av seg da mener du? Familier er ikke engang trygge i sitt eget privathjem og de slipper ikke ut av området. de har ingen steder å gå.

Men dette er en forkastelig måte av Hamas å krige på,som de er vel kjent med oppigjennom fra sine forfedres historie.De vet det gir sympati fra verden med blodige barn og kvinner,og de bruker det for alt det er verdt,jeg blir kvalm!!
    Barna er blodige og lemlestet av Israels bomber. Hvorfor er du så villig til å se gjennom fingrene med at dine helter dreper barnefamilier med viten og vilje på feigeste vis? Synest du det er rart at folk mister sympati med barnemordere?

Jeg har ingen sympati for drepte hamasmenn. De fortjener det som rammer dem. Men små barn og babyer er ikke hamassoldater eller terrorister Rune, og det er ingen unskydning å slippe en bombe i hodet på dem at det var en slik tilstede også.

Du lar deg opprøre mer av medias dekning av barnemord og den negative stemning det skaper enn av drapene i seg selv?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Ja og amen igjen. Jeg meldte meg ut av debatten da det gikk opp for meg at vi her har å gjøre med to parter hvor ingen fortjener støtte. Vår støtte bør gå til de sivile på begge sider som plages av all faenskapen enter det er raketter, bombing, diskriminering, tvangsforflytninger/ekspropriasjoner og fattigdom.
    Tiltredes. Enklere kan det vel ikke sies.

Ledig annonseplass

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    0
    Slubbert skrev:
    At Israel mer eller mindre har de facto kontroll over alle grenseovergangene også Rafah er vel det korrekte svaret? Hvorfor selger Egypt gass til Israel til en brøkdel av markedspris? Nå skal det også sies at Rafah grenseovergangen ble åpnet 27. desember og at sårede palestinere behandles i Egypt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn