Hakking i WiMP Hifi??

JanRino

Fersking
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Oslo
Jeg har gledet meg over å kunne nyte WiMP Hifi fra Macbook pro via USB til ekstern Dac. Wimp Hifi funker jo fint via Ipad/Apple TV, men dynamikken blir ikke den helt samme som via USB. Problemet mitt er imidlertid at det klipper og hakker i musikken når den kjøres via desktop-appen til Wimp Hifi. Jeg har nettopp oppgradert bredbåndet til 50 mbit, byttet modem, sjekket med internettkabel direkte fra modemet, men det ser ikke ut til å hjelpe. Wimp sier at det ikke er noe kjent problem hos andre foreløpig.

Er det noen som har noen tips??

På forhånd takk, jeg er desperat etter god lyd via nettet!!
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Jeg har samme problem, irriterende. En gang i blandt stopper det også opp midt i en plate.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg sliter ikke med hakking, men det at Wimp stopper opp midt i en låt skjer flere ganger daglig.
Må da starte en ny låt for å få den i gang igjen.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Løsningen på det problemet er::::: SPOTIFY :) He he....

Men alvorlig, dette var kjipt å høre. Tenkte teste det ut selv nå siden det er
tilgjengelig til PC med Wimp HiFi. Får 30 dager gratis prøve, så er jo ingen krise.

Mvh Øyvind
 
T

Tittentei

Gjest
Jeg har gledet meg over å kunne nyte WiMP Hifi fra Macbook pro via USB til ekstern Dac. Wimp Hifi funker jo fint via Ipad/Apple TV, men dynamikken blir ikke den helt samme som via USB. Problemet mitt er imidlertid at det klipper og hakker i musikken når den kjøres via desktop-appen til Wimp Hifi. Jeg har nettopp oppgradert bredbåndet til 50 mbit, byttet modem, sjekket med internettkabel direkte fra modemet, men det ser ikke ut til å hjelpe. Wimp sier at det ikke er noe kjent problem hos andre foreløpig.

Er det noen som har noen tips??

På forhånd takk, jeg er desperat etter god lyd via nettet!!
50mbit er TOTALT OVERKILL. Hvis du ikke trenger så kraftig linje til andre ting, så kan du nedgradere igjen.

Siden flere opplever dette, så kan det nesten høres ut som om det er en bug i softwaren. Er det mulighet for å stille inn buffer? I såfall, øk den.

Har dere andre som opplever dette problemet samme OS som JanRino, eller kjører dere Windows?
 

PowerQuality

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2012
Innlegg
94
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg opplever også samme problem. Har satt buffer til 500mb, så det er jo langt innenfor. Ser ut til at Wimp har et problem med utgående kapasitet.
 
T

Tittentei

Gjest
500 mb er i bøtter og spann og vel så det, ja.

Har lyst til å få WimpHiFi nå selv, men er det noen som kan bekrefte om dette skjer via Windows også?

Du har nok rett i at det er kapasiteten til Wimp som er for dårlig hvis det skjer på tvers av operativsystemer, men da synes jeg det er merkelig at problemene ikke oppleves på Air o.l., bare via desktopappen via USB. Kan ikke dere som har problemene si litt om hva dere bruker, så vi kan bruke elimineringsmetoden for å se hva som kan være feil?
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.466
Antall liker
31.811
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Ikke noen gode uttalelser sysn jeg, krever WiMP HiFi så eneorm kapasitet på bredbåndet eller har de et forbidlings problem???

gismo
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Wimp lossless er Konge ;)

DSC_0087.jpg


Jeg har ingen problemer. Antar at problemene er knyttet til USB-chip i DAC og driver i PC.
Min driver (Audio-GD/Via) tillater å stille inn buffer i hvilken som helst størrelse.

Jeg har selv 120 Mb internett. Get ga meg et tilbud de angret på. Det er også konge og ikke overkill, altså :p, men har ingen betydning her. For eks. med "Internet Download Manager" når jeg laster ned en Youtube full HD på 2 timer (mange GB) oppnår jeg lett 12 MB/s (96 Mb/s) ned hastighet.

Det er ting som tyder på at Wimp kan bruke mye prosessorkapasitet. Det kan sjekkes med Taskmanager, selvfølgelig. Har Windows 8.1.

Spotify med 320Kb/s MP3 blir trasig i forhold til lossless.
 
Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Har man mer enn 10 M/bit linje tviler jeg på det er hos en selv problemet ligger. En 1080P streaming video ala YouTube
er mye mer krevende. Jeg har 12 M/bit nedhastighet og har ingen problem med andre ting. Men nå skal jeg straks aktivere
Wimp HiFi gratis i 30 dager, så får jeg se om jeg har dette problemet også.
 

Bc45

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2013
Innlegg
52
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Wimp Hifi siden den kom. Har aldri opplevd hakking, men har opplevd et par ganger at streamingen har stoppet opp. Det vil jeg si er meget bra med tanke på hvor mange timer jeg har brukt tjenesten.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har ikke noe problemer med hakking eller stopp underveis. Men kan se at det lastes inn(spinner) ved skifte av spor, og at det kan låse seg fast når man skal skifte spor ''manuelt''. Er noe irriterende til tider. Det lyder veldig bra med HIFI versjonen. Jeg bruker Laptop og USB. Jeg har stillt inn streamer buffer på 32 millisekund(1-32) og ASIO buffer på 96 millisekund(35-128) på driver contol panel for U3. Har ikke peiling på hva dette betyr for drifting. mvh. Guit
 
T

Tittentei

Gjest
Så alle dere som opplever problemer med dette, opplever det på Apple sitt OS X, da eller? Har noen med problemet Windows?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg bruker Windows 7 Professional. Jeg tror at WIMP HIFI krever mere minne enn Premium versjonen? Ellers så er det ikke noe å si på stabiliteten. mvh Guit
 

superlars

Medlem
Ble medlem
16.06.2010
Innlegg
16
Antall liker
34
Har også slengt meg med for å prøve Wimp HIFI med den månedskampanjen nå. Har vært fast bruker av spotify siden 2008, og aldri hatt problemer med det.

Jeg opplever til stadighet at musikken stopper opp, en del på Mac OSX mot DAC via optisk ut. Men også på iPad via airplay. I tillegg til at musikken stopper opp er det en utrolig irriterende lang pause mellom sporene som avspilles. Har ikke helt klart å finne ut om dette er bufring eller om det skal være sånn?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Opplever ingen problemer med wimp. Har en rask vifteløs pc, win 7 og rask linje.
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Hei.

Har googlet litt.

"
FLAC files range from 231 kbps to 1184 kbps."

Dette er avhengig av hvor kompleks musikken er. Men man kan altså til stadighet oppleve at man trenger en bitrate på 1 MB/s. Dette er helt andre krav enn MP3. Ikke rart at det oppstår problemer.

Min er faring er at å få umiddelbar tilgang på 1 MB/s nedlasting over WiFi med alle de flaskehalser som eksisterer, er ingen selvfølge.

At man har en god USB-chip i DAC'en og ikke en utdatert en, er utvilsomt også av vesentlig betydning. Altså, bør man begynne å se etter dette når man kjøper DAC. En an de beste sies å være VIA VT1731:

VT1731-chip.jpg



 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Virker som noe som akkurat har kommet. Kjører sonos og den buffrer normalt sett nesten hele sangen, men slitt i dag med hakking og treg søking. Har vært problemfritt før, bortsett fra når hele linjekapasiteten brukes til noe annet og wimp prøver å kjøre på toppen. Er nok noen kapasitetsproblemer hos wimp.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hei
Det er begynt å stoppe opp her også.La merke til dette i går kveld,da var det nokså hyppig en stund.
Spiller litt nå,og har måtte starte avspilling på nytt.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Sonos+Spotyfy går ikke i det hele tatt hos meg, Sonsos sier at trådløsSono+Spotify ikke dekkes, Sonos+Wimp fungerer men opplever ganske jevnlig at den ikke klarer å starte en sang eller gir meldling om encoding feil, dvs innkommende signal ikke er kompatibelt...

IKKE IMPONERT, blir det ikke bedre sier jeg opp abonnementet
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Sonos+Spotyfy går ikke i det hele tatt hos meg, Sonsos sier at trådløsSono+Spotify ikke dekkes, Sonos+Wimp fungerer men opplever ganske jevnlig at den ikke klarer å starte en sang eller gir meldling om encoding feil, dvs innkommende signal ikke er kompatibelt...

IKKE IMPONERT, blir det ikke bedre sier jeg opp abonnementet
Forstod ikke helt hva du mente med Sonos og Spotify ........?
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
768
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Det dere beskriver tyder på at Wimp hifi har blitt mer populært enn de regnet med. Det blir nok bedre når de har fått utvidet streamingkapasiteten :)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Dette høres jo ut som en fornuftig forklaring, men hvis dette er tilfelle burde jo Wimp komme med en indormasjon i en mail til abonnentene eller via nettsiden deres.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Litt merkelig, men jeg mener å huske at Tom Petty - wildflowers stanset på samme plass som på fredag. Noen som kan sjekke om Good to be king streamer ok hos dere?

Testet download samtidg med at dette skjedde og jeg hadde over 100 Mbit/s så det burde ikke være på min side at problemet ligger.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Det dere beskriver tyder på at Wimp hifi har blitt mer populært enn de regnet med. Det blir nok bedre når de har fått utvidet streamingkapasiteten :)
Tipper det som har skjedd er at båndbreddeforbruket gikk til himmels når de slapp beta versjoner av Windows og Mac klientene for noen dager siden.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.122
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei.

Har googlet litt.

"
FLAC files range from 231 kbps to 1184 kbps."

Dette er avhengig av hvor kompleks musikken er. Men man kan altså til stadighet oppleve at man trenger en bitrate på 1 MB/s. Dette er helt andre krav enn MP3. Ikke rart at det oppstår problemer.

Min er faring er at å få umiddelbar tilgang på 1 MB/s nedlasting over WiFi med alle de flaskehalser som eksisterer, er ingen selvfølge.

At man har en god USB-chip i DAC'en og ikke en utdatert en, er utvilsomt også av vesentlig betydning. Altså, bør man begynne å se etter dette når man kjøper DAC. En an de beste sies å være VIA VT1731:

Vis vedlegget 246572



Bruker en 22 år gammel DAC fra Dynamic precision. Chipen er neppe siste skrik. Det funger iallefall fint her. Ingen hakking eller støy. Jeg har fibernett men trådløs overføring til PC'en.:)

Final
 

nilpla

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
58
Antall liker
21
Sted
Kristiansand
Har kjørt WImp HiFi noen måneder nå og opplevd et par ganger at avspilling har stoppet. Det å feilsøke sånt er som ei nål i en høystakk, og i mange tilfeller kan feilen ligge utenfor eget nett. Spilte noen timer i går, antar at jeg ikke er alene på Wimp på en søndag (!). Hadde ingen stopp. Har 10 MB linje, men har aldri oservert å ha mer enn 1,2 MB nedlastingshastighet. Dette er sannsynligvis opplastings hastigheten på server, og selv om jeg ikke har noen dokumentasjon på det mistenker jeg opplastingshastigheten hos Wimp. Men dette kan jo WImp gjøre noen tester på, og det er jeg sikker på at de gjør. Håper det ikke blir et stort problem, for Wimp HiFi er jo en gave til oss musikkelskere.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
.... men hvis dette er tilfelle burde jo Wimp komme med en indormasjon i en mail til abonnentene eller via nettsiden deres.
Informasjon er ikke Wimp's sterke side.
En annen ting er jo at Wimp HiFi på PC kjøres på en BETA -versjon og da må man kanskje forvente at ikke alt er 100%.
 

JonasH

Naturlig nysgjerrig
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
971
Antall liker
1.873
Sted
Nord Trøndelag
Torget vurderinger
15
Kjører Wimp Hifi over kablet Sonos Connect.
Har ikke hatt noe utfordringer med hakking,stopp i sanger osv.
Er ikke unormalt med bug'er om det er Beta versjoner som kjøres på win/mac nå.
Får nok ordnet dette rimelig kjapt tenker jeg :rolleyes:
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jeg har ikke merket noe hakking på squeezebox eller pc. PCen er en 5 år gammel laptop som ikke var noe raskt når den var ny heller. Så det har nok ikke noe med hardware å gjøre. Jeg kjører da Windows 8.1 på den.

Kan der være Mac versjonen og det at denne ikke bruker flac biblioteket? Om konverteringen til Mac formatet skjer on the fly kan jo det skape hakking.
 

pablorosso

Medlem
Ble medlem
10.10.2013
Innlegg
27
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Jeg har gledet meg over å kunne nyte WiMP Hifi fra Macbook pro via USB til ekstern Dac. Wimp Hifi funker jo fint via Ipad/Apple TV, men dynamikken blir ikke den helt samme som via USB. Problemet mitt er imidlertid at det klipper og hakker i musikken når den kjøres via desktop-appen til Wimp Hifi. Jeg har nettopp oppgradert bredbåndet til 50 mbit, byttet modem, sjekket med internettkabel direkte fra modemet, men det ser ikke ut til å hjelpe. Wimp sier at det ikke er noe kjent problem hos andre foreløpig.

Er det noen som har noen tips??

På forhånd takk, jeg er desperat etter god lyd via nettet!!
Hei, Pål Bråtelund fra WiMP her. Jeg jobber med HiFi. Ser at det er mye spekulasjoner om båndbreddebruk her men ser ut som om de fleste er TRYGT innenfor minimumsanbefalingen på 2 mbps.;)

Det er heller ikke som noen tror at vi har gått på en smell når det gjelder båndbredde. Ja, det har blitt mer populært enn vi tror men vi er veldig langt unna noe båndbreddeskvis.

Men vi har fått litt rapporter på hakking og sporer dette tilbake særlig (men ikke begrenset til) OS X versjon. Hva sitter dere på som opplever hakking på Mac?
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Jeg strever med hakking og har OS X på mac. Vil det si at dere finner en løsning på dette?
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har aldri opplevd hakking på Wimp HiFi men det hender at avspilling stopper nå og da som flere andre allerede har nevnt. Jeg streamer via Sonos og opplever ingen problemer selv ved streaming av forskjellig musikk til to soner samtidig.

OSX/Win versjonen har jeg ikke testet ennå.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Jeg har testet på squeezebox, android og Windows 8, uten å oppleve hakking og pauser. Har også en ipad og en iphone, men bruker ikke disse. Om mange av de som har problemer bruker ios, kan jeg teste dette.
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
155
Antall liker
252
Jeg bruker PC med 64 bit Windows 7, og opplever at musikken stopper av og til. Som oftest mellom sanger, men også av og til et lite stykke ut i enkelte låter. Når jeg starter låta på nytt, stopper den som oftest på samme eller tilnærmet samme sted. Dette gjentar seg til jeg blir lei og velger neste låt som da gjerne spiller normalt.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.806
Antall liker
13.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei, Pål Bråtelund fra WiMP her. Jeg jobber med HiFi. Ser at det er mye spekulasjoner om båndbreddebruk her men ser ut som om de fleste er TRYGT innenfor minimumsanbefalingen på 2 mbps.;)

Det er heller ikke som noen tror at vi har gått på en smell når det gjelder båndbredde. Ja, det har blitt mer populært enn vi tror men vi er veldig langt unna noe båndbreddeskvis.

Men vi har fått litt rapporter på hakking og sporer dette tilbake særlig (men ikke begrenset til) OS X versjon. Hva sitter dere på som opplever hakking på Mac?
Hei. Takk for at du deltar i tråden her, veldig bra for oss WiMP HiFi-nerder!
Jeg bruker HiFi på Squeezebox (LMS plugin på ReadyNAS Ultra4 og Squeezebox Touch avspiller) samt på iPad.
Mitt problem er at når jeg holder på med WiMP på iPad så får jeg problemer med avspilling på Squeezebox. (Stort sett når jeg prøver å spille samme artist/album/låt på Squeezebox som jeg har lagt til som favoritt på iPad.) Får beskjed at "Wimp pålogging mislyktes, du kan ikke være pålogget flere steder" eller noe i den duren.
Er dette noe dere vet om og eventuelt kan rette på?

Grunnen til at jeg benytter appen på iPad er at den er milevis foran plugin til Squeezebox når det gjelder å lagre favorittartister/plater/låter/spillelister og lage egne spillelister. ;)

Bortsett fra dette fungerer løsningen optimalt. Aldri hakking eller stopp. Har 25Mbit fiberlinje inn.

EDIT: I denne tråden diskuteres også WiMP HiFi
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/53765-wimp-s-venner-4.html



Mvh
Rolf
 

superlars

Medlem
Ble medlem
16.06.2010
Innlegg
16
Antall liker
34
Jeg opplever stort sett lange stopp mellom sanger, kan for meg virke som et bufferproblem. Pausen varer fra 3 sekunder til 30 sekunder.

Jeg bruker siste beta av wimp på en mac mini med siste utgave av os x. 10mbit adsl og optisk ut hvis det er relevant.
 

Falcon1i

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2012
Innlegg
1.822
Antall liker
1.823
Sted
Exil i huvudstaden
Upplever ingen hakking men vid några tillfällen har jag upplevt stopp eller längre pauser mellan låtar
eller låtbyte när jag kör på OSX (MacBook Air, Mavericks 10.9.2). Via Sonos fungerar det helt problemfritt.

Det jag har noterat är att buffer/streaming-mönster skiljer sig mellan Sonos och OSX-klienten.

På Sonos buffrar den under ett par sekunder i början runt 3-400 Kb/sek för att sedan streama relativt
konstant på 100-125 Kb/sek, genom hela låten.

I OSX buffrar/läser den ganska mycket i början(upp till 15 sekunder), ca 1200 Kb/sek och uppåt.
Efter detta streamas i stort sett ingenting, avsikten är nog att hela eller stora delar av låten skall vara buffrad.
Hoppar jag tillbaka i låten, startar buffringen igen. Antagligen deallokerar klienten bufferten relativt omgående
under uppspelningen även om avsikten är att buffra så mycket som möjligt.

Om klienten använder sig av en stor read-ahead blir den också väldigt känslig när den behöver 'fylla' på.
Tillfällig belastning i pc eller nätverk kan göra att den inte hinner med i tid om samma storlek på read-ahead och
algoritm används, oavsett vilken position på streaming/låten den befinner sig i.

Har inte möjlighet att testa Mac:en via trådat nätverk, hade varit intressant. Länkhastigheten på trådlöst till router
är dock bra, ca 250-300 Mbit men trådlöst kan vara känsligt om annan aktivitet pågår.

Internetlinan är fullt tillräcklig, 200 Mbit.
 
Topp Bunn