Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det som står etter kabelen som bestemmer mest av sluttresultatet. Bassen og rommet former 85 % av sluttresultatet og så gir jeg 13% til forsterker og 2% til kilden....... og da ble det dessverre ingen utdeling til kablene.
    Det er nok det du har før siste komponenten/høyttalerne som bestemmer det meste i et stereoanlegg.Rommet er nok også en svært undervurdert faktor men for å få lyden til å blomstre er det nok stereoanlegget og tilhørende kabler som er avgjørende.13% til forsterker og 2% til kilden?Hvilken kalkulator eller kuleramme bruker man for å få det regnestykket?Stakkars den HiFi butikk som har dette å stri med.Det går utmerket å gå seg vill i denne diskusjonen men dette med disse prosenter har jeg ikke hørt maken til.
    Mvh Kenneth
    Det er vel "prosenter" som er hele kjernen i problemet. En uforholdsmessig stor andel av fortjenesten ligger i kabler og andre aksessoirer, så forhandlerne kommer gjerne med "tommelfingerregler" om å legge 10, 15 eller 20 % av totalbudsjettet i kablingen. Funksjonelt tilsvarer det tipsguiden nederst på kvitteringen på en amerikansk restaurant, men det har ikke så mye med lydkvalitet å gjøre.

    Dessuten er gode høyttalere som kan levere både dyp og detaljert bass (dvs med tilstrekkelig dynamisk kontrast, lav forvrengning og kontrollert spredning) nødvendigvis nokså store. Det er høyttalernes jernharde lov: Dyp bass, høy effektivitet, liten kasse - velg hvilke to du vil, men du kan ikke få alle tre samtidig. Da kan det være enklere å forklare Hun Som Ikke Skal Motsies at det behøves nye kabler bak racket enn at sofaen må flyttes for å få plass til to slagbjørnstore høyttalere og fire subwoofere på størrelse med kjøleskap.

    Med moderne digitale kilder blir nok fordelingen noe i retning av det The Shy skriver, ja. Det koster virkelig ikke stort å streame audio fra en server på eget eller andres nettverk, og forskjellene der er nokså minimale. Høyttalere til en halv million og en Squeezebox Touch (eller en Apple Airport Express) som kilde er ikke nødvendigvis et ubalansert anlegg. Så ville jeg lagt litt penger i signalprosessor og DAC også, men det hele handler stort sett om høyttalere og rom, og om forsterkere som kan drive de aktuelle høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Distinctive,

    Det var jo et hyggelig besøk den gangen, men fra mitt ståsted var det hverken representativt eller vellykket i forhold til å demonstrere Audiolense. Mikal tok heller ikke poenget. Noe av årsaken til den middelmådige forestillingen var at du hadde forsterkere som ikke var transparente nok. Så hos deg låt det bare mer "korrekt" etter korreksjon, ikke mer dynamisk og mer transparent som de gjør med topp hardware.

    Ellers skal det jo nevnes at dere var superskeptiske til om Lynx lydkortet var i stand til å levere varene. Jeg var like skeptisk til prosessoren din (den leverte over forventning i mine ører). Men flaskehalsen var andre steder i kjeden, og såpass mye at det ikke er godt å si hva de digitale kildene egentlig var gode for.

    Du har jo oppgradert høyttalere relativt kraftig siden den gang. Og hvis du har byttet ut forsterkerne også, så har du mye bedre odds i forhold til DSP nå enn dengang. Det behøver ikke være Audiolense som lager filtrene heller.

    Men det bør være noe som er mer gjennomarbeidet og gjennomtenkt enn Mikal og co trodde skulle til for noen få år siden. Han trodde det var venstrehåndsarbeid å lage en god DSP-løsning - og det er jo synd, ettersom Westcontrol-systemet har ressurser til å ta tak i dette før alle tog har gått. Hils fra meg og si at hvis han fyrer opp en tipp topp rigg med DP forsterkeri (eller bra klasse D) og de råeste høyttalerne i mils omkrets, så kommer jeg gjerne og tar en demo til.
    Mulig det blir voldsomt OT i denne tråden dette, men ja - jeg har skiftet ut digital kilde, DAC, forsterkerene og prosessoren også, siden den gang, selv om disse har tjent meg godt oppover årene.
    Iht. de tilbakemeldingene jeg har fått fra Mikal i etterkant så var han langt mer imponert (og interessert) enn det inntrykket du sitter igjen med :)
    Jeg tror 4.9 preamp muligens var et større problem enn de brokoblede AW120M.
    Supertweeter var vel også i motfase i forhold til Extrema tweeter. Rommets akustikk er også kraftig forbedret siden den gang.
    Her er forresten tråden fra vår seanse:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/28292-romkorreksjon-med-audiolense.html
    Tar gjerne et besøk til, jeg. Det er tross alt bare et steinkast fra deg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Problemet her er vel også at mange av "ekspertrådene" er helt på bærtur fra et teknologisk synspunkt, og det gjelder også råd fra bransjen....
    Ja, "ekspertrådene" fra bransjen/hifi butikker tar jeg i det store og hele med en svær neve salt. Jeg koker inni meg av frustrasjon, irritasjon og oppgitthet de få gangene jeg har beveget meg innafor døra av en hifibutikk i Oslo de siste åra. Makan til svada, uvitenhet og vås som tyter ut av kjeften på mange i bransjen er på grensen til lureri og svindel.
    Jeg vet kun om ett unntak i Oslo hvor det er mulig å gjøre en handel for uerfarne uten å bli "svindlet"; Norsk Audio Teknikk er vel den eneste seriøse sjappa igjen, i allefall av det jeg vet om.

    Hifi bransjen er faktisk tjent med å bygge opp under skepsis mot DSP av flere årsaker.
    Heldigvis er det flere og flere som oppdager hva DSP vs. kabler kan gjøre i godlydens tjeneste.
    Selvfølgelig er det mulig og "ratte" seg bort i tåka med DSP, men man også ratte seg ut av tåka og inn i varmen igjen, til og med trekke for gardinene og åpne vinduet på fullt gap og la alt slå ut i full blomst med riktig ratting og RIKTIG utstyr.
    ...øvelse gjør mester.

    Det 'ække så vanskelig å få god lyd om man bruker sunn fornuft.
    Lytt til, lær av, og se til andre erfarne fjellfolk....så når man toppen.

    Til trådens tema; for å få dyp detaljert bass så må du nok søke andre steder i kjeden enn KABLER for å oppnå det.
    Jeg har hørt hifi i over 40 år. De beste oppsettene jeg har hørt er også de oppsettene hvor det er brukt minst penger på kabler.

    @Distinctive. Sorry, jeg vet du rister oppgitt på hodet nå.:rolleyes: Men har du noen gang vurdert å teste ut en DSP løsning selv?
    Det trenger ikke være så vanskelig å få til som jeg tror atte du tror.:D Hvor kommer vegringen fra? ...gjør et forsøk en vakker dag.
    Du har etter hva jeg har skjønt trange fysiske kår for godlyd, som så mange av oss andre også har.
    I slike settinger kan faktisk DSP ha en STOR fordel med riktig bruk.

    edit: føkk, hadde glemt at jeg lovte og holde meg unna kabeltrådene. Sorry, men dere må bare tåle det.
    ...ytringsfrihet i Norge fortsatt.:p
    Har hatt Bernt (BX) på besøk med Audiolense. Kom jevnt ut med min EC EMP2 multiplayer og det var bra det. Det var vel en HTPC med Lynx lydkort som var i bruk.
    Dreggevik var også tilstede og det var uansett en veldig nyttig og hyggelig seanse som jeg gjerne gjentar.

    Har hatt en Lyngdorf hjemme. Uten DSP var den bra. Med DSP en katastrofe. Full av artifakter og behov for masse room gain. Selve definisjonen på anemisk, klinisk og trøttende gjengivelse ut fra auto-kalibrasjonen.
    Bruker også Anti-mode 2.0 for TV lyden.
    Elles har jeg parametrisk EQ i min audio prosessor, i det minste.
    Tenkte dette kunne være en start. Er ikke like nazi på nøytralitet og naturtrohet i kinoen.
    Jeg hadde fått det for meg at du var en skikkelig DSP skeptiker. Velvel, så feil kan man ta.:rolleyes:
    Da må jeg bare beklage min forutinntatthet.

    Jeg har også selv hatt en Lyngdorf på lån, men klarte aldri å få til romkorrigeringen på denne saken.
    Fikk et matt "slør" over det hele og dynamikken forsvant.
    Om den ikke nådde opp til Audiolense eller om det var brukerfeil fra min side, vites ikke.
    Oppløftende lesing for meg som kommer til å bevege meg inn i dette snart. Jeg har også hørt Lyngdorf (Tact?) og opplevd det som en blass affære. Sånn jeg leser dette, så trenger det ikke være sånn. Godt nytt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    På anbefaling fra deg og din svirebror Totte begnte jeg å høre på han typen.
    Likte det bra.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi er vel en smule OT her men pytt pytt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Er det noe som hefter ved "dorf" Litt sånn ræva eller...? Lyngdorf, Lindorff, Altendorf...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Svidde av penger på DSP før kabler, angrer ikke på det...
    Trenger en meget spesiell kabl for å få til dette, selv ikke Nordost fikser dette uansett pris
    Capture.JPG

    Rydder i allefall opp i bassen her hos meg....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Svidde av penger på DSP før kabler, angrer ikke på det...
    Trenger en meget spesiell kabl for å få til dette, selv ikke Nordost fikser dette uansett pris
    Vis vedlegget 473814
    Rydder i allefall opp i bassen her hos meg....


    Kan jeg spørre hvilken DSP du bruker og hvilken kunnskap som må til for å få dette til? Hilsen "data-hater" som allikevel tror på forandringer :)

    En annen ting, fatter ikke at dette er et større marked - romtilpasning med DSP uten at alle må eie og kunne bruke en slik selv. Skulle da gledelig betalt 5 lapper for bedre lyd av en som kom til meg en lørdag, enn 20 lapper for et utstyr man bruker en gang og kanskje ikke får til selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med det konseptet er at selger/installatør da må kunne noe, i stedet for bare å slenge utav seg løse påstander om hysterisk overprisede ledninger etter et ti-minutters kurs i suggestiv salgspraksis.

    Men sånne tjenester finnes. Jeg har ikke brukt dem selv, men noen her inne kan sikkert anbefale noen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Svidde av penger på DSP før kabler, angrer ikke på det...
    Trenger en meget spesiell kabl for å få til dette, selv ikke Nordost fikser dette uansett pris
    Vis vedlegget 473814
    Rydder i allefall opp i bassen her hos meg....
    Ser fanden ikke galt ut kunn med DSP.
    Har du ikke gjort noe akustiske tiltak i rommet?
    Nix, dette er en dagligstue. Parkett, gipsplater på mur/panelt vegg. Stort teppe, 2 seters sofa, stol, gardiner, kiste som kaffebord . 22m2 og 3.2m til tak. Det mest akustiske tiltaket er et 3 stk 50*50cm lerretsbilder har fått bomull bak. Etterklangtiden er 0.49sek.
    "After" grafen er genert av Trinnov, som hevder kurven er korrekt og gyldig, måler jeg med REW blir det ikke fullt så pent

    DSP: Trinnov Amethyst ( samme DSP i Trinnov ST2 og Trinnov Pro som er betydelig rimeligere )
    Kunnskap: Dette er en i prinsippet en kasse med PC DSP del, forforsterker og DAC.Installasjon krever at man klarer å sette opp et nettverk etter anvisning, og installere en app-Tight VNC- på PC/brett/mobil for å styre kommunisere.
    Måling og korrigering går automatisk. Men automatikken baseres seg på en flat kurve, så jeg modifiserer den til en fallende som er idealet. Det er enkelt gjort med musepeker på PC skjermen.
    Ulemper er pris og omfattende program med utrolig mange opsjoner,men grei læringskurve om man holder seg til grunninnstllinger.
    Ekstrautsyr som kreves: Mikrofonstativ som kjøpes i musikkforretning.
    Tar ca 15 minutter med måling og kalibrering og lagring før man kan spille musikk.
    Foretrekker å styre størmming vie Sonos og lar strømming og CD gå digitalt til Amethyst, uten å bruke "nettverk/render" funksjonen. Sonos har overlegen brukervennlighet både med Tidal og NAS og er dønn stabil.

    Alternativer. PC med Dirac software, , bør funke bra, for løsning uten PC kreves det MiniDSP bokser+DIRAC software
    Pris 5-10 000 kr, jeg hadde planlagt å prøve dette først, men ble fristet av en brukt Amethyst enhet til OK pris

    Prøvde PC software DSP via Foobar,men det låt ikke bra, og irriterende å måtte ta frem PC når man skal spille musikk. Med Amethyst+ Sonos+TightVNC app styrer jeg alt fra mobil evt nettbrett.

    Ta kontakt på PM for mer info.

    Over til trådens tema:
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har også selv hatt en Lyngdorf på lån, men klarte aldri å få til romkorrigeringen på denne saken.
    Fikk et matt "slør" over det hele og dynamikken forsvant.
    Om den ikke nådde opp til Audiolense eller om det var brukerfeil fra min side, vites ikke.
    1 gang har jeg opplevd Lyngdorf slik det bør være.....og det var kalibrert av Mr. Lyngdorf på messen i Stockholm.
    Brukerfeil er definitivt årsaken til "feil" opplevelse av et system med DSP
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også selv hatt en Lyngdorf på lån, men klarte aldri å få til romkorrigeringen på denne saken.
    Fikk et matt "slør" over det hele og dynamikken forsvant.
    Om den ikke nådde opp til Audiolense eller om det var brukerfeil fra min side, vites ikke.
    1 gang har jeg opplevd Lyngdorf slik det bør være.....og det var kalibrert av Mr. Lyngdorf på messen i Stockholm.
    Brukerfeil er definitivt årsaken til "feil" opplevelse av et system med DSP
    Jeg har vært hjemme privat hos Peter Lyngdorf for å teste en spesiell Tact 2.2 forforsterker som jeg var usikker på var i orden. Det er vel 12 år siden, og Peter er en hyggelig kar. Og han har selv tilegnet seg mye mer kunnskap og erfaring på området siden den gang. Senere kjøpte jeg Lyngdorf. Jeg liker lyden veldig godt. Varm, oppløst og dynamisk. Men jeg har lenge hevdet at man må bruke en kraftig forsterker til bassene eller ha separate aktive subwoofere. Etter 10 års bruk fikk jeg tak i en 2200 med Room Perfect. Det som er helt klart er at det er enormt viktig at man legger inn riktige verdier for tidsforsinkelse. Der trenger jeg å tilegne meg mer kunnskap. Skal prøve å få til målinger slik at jeg får helt nøyaktig tidsforsinkelse på de forskjellige høyttalerne. En veldig dyktig kar på Lyngdorfs Venner som også er sivilingeniør i akustikk har gitt tips om at avstanden til separate basser eller sub'er som plasseres nær frontvegg eller hjørne skal være frontveggen eller hjørnet. Denne endringen gav betydelig bedre impulsvillighet og kraft i bassen. The Absolute Sound og mange tidsskrifter gav veldig mange lovord til den eldre TDAI 2200. Noen hadde aldri trodd at lyden etter romkorreksjon kunne forbedres så mye. Noen fikk store forbedringer i veldig dårlige lytterom. Og det billigste systemet til Steinway Lyngdorf (Model S) har visstnok vært på listen under Editorial's Choice 6 år på rad. Det må da låte veldig bra hvis de får slike utmerkelser. Men flere Lyngdorf eiere klaget skikkelig over hvordan Model S låt hos Hi-Fi Klubben i Oslo da de var utstilt der. Så brukerfeil tror jeg på når det ikke låter bra. Og mange får seg en overraskelse når 2200 eller 2170 suppleres av en skikkelig kraftplugg til bassen. Med nok krefter i bassen og riktig innstilling av DSP får en mye større forskjeller og forbedringer i lyden enn hva kablene bidrar til. Det er i alle fall min erfaring.

    Eirik.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Nei^.Kablene har mest å si både for lyden og bassen ,fjerner jeg mine forsvinner både lyd og bass.
    Mer dere lurer på så bare spør.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har også selv hatt en Lyngdorf på lån, men klarte aldri å få til romkorrigeringen på denne saken.
    Fikk et matt "slør" over det hele og dynamikken forsvant.
    Om den ikke nådde opp til Audiolense eller om det var brukerfeil fra min side, vites ikke.
    1 gang har jeg opplevd Lyngdorf slik det bør være.....og det var kalibrert av Mr. Lyngdorf på messen i Stockholm.
    Brukerfeil er definitivt årsaken til "feil" opplevelse av et system med DSP
    Ja, som jeg nevnte kan det meget mulig være brukerfeil.
    Likevel har jeg lite trua på at roomperfect er like god på romkorrigering som Audiolense....av flere grunner. Tar ikke den diskusjonen her i en kabeltråd. Men diskuterer gjerne i en DSP tråd som det finnes flere av her på HFS.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En av utfordringene er nok å bygge DSP løsningene robust nok nettopp for å demme opp for brukerfeil.
    En start kan kanskje være å sørge for en konseptuell forståelse i bunn før man i går inn på denne stien in the first place.
    Gjelder både sluttbruker og utstyrsleverandør.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel det som står etter kabelen som bestemmer mest av sluttresultatet. Bassen og rommet former 85 % av sluttresultatet og så gir jeg 13% til forsterker og 2% til kilden....... og da ble det dessverre ingen utdeling til kablene.
    Det er nok det du har før siste komponenten/høyttalerne som bestemmer det meste i et stereoanlegg.Rommet er nok også en svært undervurdert faktor men for å få lyden til å blomstre er det nok stereoanlegget og tilhørende kabler som er avgjørende.13% til forsterker og 2% til kilden?Hvilken kalkulator eller kuleramme bruker man for å få det regnestykket?Stakkars den HiFi butikk som har dette å stri med.Det går utmerket å gå seg vill i denne diskusjonen men dette med disse prosenter har jeg ikke hørt maken til.
    Mvh Kenneth
    Men slik er det. Sky har helt rett.
    Prøv å bygg rommet riktig så glemmer du dette med kabler.
    Vi som har bygget rommet for att lyden skal bli best gidder ikke å tenke på kabler.
    Vi har gjort det fult ut. Så kom ikke med påstander om ting når det ikke er prøvd.
    Vi veit fordi vi har hatt et åpent sinn rundt dette fra første stund.
    Jeg lytter til musikken i en vanlig stue.Og åpent sinn fra første stund vil jeg nok si at jeg besitter.De eventuelle påstander er gjort ut ifra mitt eget ståsted.Man skal jo ikke behøve å bygge om huset for å lytte til musikk?Men det hjelper selvsagt.Hvem som har rett er jeg ikke det minste opptatt av.Erfaringer er kun basert på opplevelser fra mitt eget anlegg og stue.
    Mvh Kenneth
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    De første innlegg i denne Tråden blei besvart med konkrete forslag til Trådstarters forespørsel."Høyttalerkabler som gir dyp og detaljert bass".Siden har det vært en skare av medlemmer som påstår at det eksisterer ikke slike kabler.
    Som du nevner er korrekt svar avgitt rimelig raskt, så kan man heller undres hva TS ønsker å oppnå med slik "trolling" på et seriøst forum?!
    Ja det er kanskje noe å lure på..?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Husker godt en pianostemmer i et NRK program som fikk i oppgave å sette rett fabrikat på flyglene som ble avspilt.Han fikk rett på alle avspillingene,hvorav det siste eksempelet ikke var et "flygel",
    men Gisle Styves ? elektriske Yamaha? i Beat for Beat.


    Det handler vel om tibre i intstrumenter,som med kabler,kobber vs sølv vs sølv på kobber + RLC
    Timbre kan måles,men med ordinær målemik hjemme over høyttalerne?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Timbre


    Stemt likt betyr lik frekvens,og anslaget bør være likt..
    FØLELSE for hva som låter bra?
    Gir det store utslag målt med mikrofon i ett stereo oppsett?


    https://www.nrk.no/ho/se-han-velge-verdens-beste-flygel-1.11325163







    Linn Ninka


    egentlig er det ikke Fredrik Åkare, men snarere den Danske jazzanmelderen Anders Kirkegaard. Og ikke var det Linn heller, men den jazzpianisten som alle elsker å hate eller elske, Tord Gustavsen. Denne musikkanmelderen gikk så til de grader rett i strupen på Gustavsen i en anmeldelse av CDen The Ground i det danske bladet Jazz Spesial, at det vakte bølger. Blant annet karakteriserte han The Ground som ”en skamplet på ECM”.

    Og her er det at Linn kommer inn. Jeg tror nemlig at hvis den danske anmelderen hadde lyttet til dette albumet over et sett Linn Ninka, ville han lettere ha hørt hva denne musikken dreier seg om – aksentuering av nyanser, og et følsomt anslag. En framførelse proppfull av nerve,


    Tune-dem
    Linn har utviklet (eller kanskje rettere beskrevet) en egen metode for å bedømme et hifi-oppsett, som de har kalt TUNE DEM . Denne går rett og slett ut på melodigjenkjenning.
    Noen som vet hvilket stykke Leif Ove spiller her?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Husker godt det progammet med Leif Ove Andsnes..... men å koke suppe på klangkarakteristikk på instrumenter opp mot sølvkabler og annen paramystikk og metafysikk er en total avsporining. - par excellence....
    Leif Ove har forresten sølvkabler han. Samme type som meg. Klippet ligger fremdeles på nrk.no kanskje.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    TRAKTEKAFFE? I'm out. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Husker godt det progammet med Leif Ove Andsnes..... men å koke suppe på klangkarakteristikk på instrumenter opp mot sølvkabler og annen paramystikk og metafysikk er en total avsporining. - par excellence....
    Steinway har vel forresten laget flygler på noenlunde samme måten i sikkert hundre år. Lurer på hvordan de fikk det til uten å ha ansatt en gjeng tonedøve og rytmeløse ingeniører, utrustet med digitale måleinstrumenter, som kunne fortelle dem akkurat hvordan de skulle gjøre det. Vi får vel sette Steinway og Stradivarius i kategori med Grete Roede da...det er jo tydeligvis knapt noe vitenskap som ligger bak.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Fettknoppen Roede har da ingen ting med rocket science å gjøre...:) Steinway er saker.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Fettknoppen Roede har da ingen ting med rocket science å gjøre...:) Steinway er saker.
    Det er noen som liker å dra paralleller mellom udokumenterte "kjerringråd"- slankemetoder/ astrologi/ annet tull, og alt det de til enhver tid ikke greier å høre eller forstå fra hifisfæren.
    Fok med nedstøvete mastergrader fra tekniske høyskoler er særlige syndere i denne sammenheng.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    "Without a clear indication of the author's intent, it is difficult or impossible to tell the difference between an expression of sincere extremism and a parody of extremism."

    https://rationalwiki.org/wiki/Poe's_Law

    Beskriver vår egen kjære Kule-Trygve ganske godt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    TRAKTEKAFFE? I'm out. :cool:
    hadde uansett ikke regnet med at du kom rekende med «skolisser» i 1000000kr klassen (pr m)
    Ikke så lenge siden jeg var på en s.k. kabeltest - enkel match å sile ut "Claes" kabelen fra andre. For alle som var der.
    Du får komme med lissene dine, om du tør!
    Ta dessuten med kaffe pā termos
    Det skulle tatt seg ut - med femveis aktivt oppsett...:rolleyes: Dessuten er det relativt uinteressant.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    "Without a clear indication of the author's intent, it is difficult or impossible to tell the difference between an expression of sincere extremism and a parody of extremism."

    https://rationalwiki.org/wiki/Poe's_Law

    Beskriver vår egen kjære Kule-Trygve ganske godt.
    Rart hvordan teoriene til "ekstremistene" er de som gjelder i den virkelige verden, i går, i dag og i fremtiden, mens teoriene til de som "skjønner hvordan ting fungerer", kun har gyldighet innenfor en liten andedam av et forum?
    Synes i grunnen synd på enkelte "teknikere" her. Her bruker de masse tid på å argumentere og (prøve å) sette seg inn i "hvordan ting virker", og så får de aldri noen som helst anerkjennelse av noen "voksne mennesker" uti den virkelige verden. Kanskje de for en gangs skyld skulle prøve å finne årsaker til dette hos seg selv?
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Gud bedre så forskjellig vi ser på verden... :)

    Hele hi-fi industrien er en liten andedam sammenlignet med hva som foregår rundt elektronikk og signalbehandling på verdensbasis. Du mener at de "voksne menneskene" som skal gi anerkjennelse er de som lager hi-fi kabler og andre lyd-eksperter. Jeg mener de voksne menneskene er hele den samlede kunnskapsbasen rundt disse emnene.

    Har noen hi-fi eksperter funnet ut noe reelt så får de komme med bevis, og lærebøkene får skrives om. Det er ikke verre enn det. Verden og vitenskapen ØNSKER nye funn. Alt er åpent. En god ide er en god ide uansett hvor den kommer fra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn