Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Tillater meg å legge til at dette er noe av det som kan gjøre kabelen til det jeg bruker å kalle en brems.

    Største problem i kabeldiskusjoner er imidlertid de som ikke hører forskjell på noe, at de ikke bare infinner seg med det, fremfor å idioterklære de som hører forskjeller
    Ikke nødvendigvis brems. Resonanser også i enkelte sammenhenger.

    Det som idiotforklares er ikke at noen kan høre små forskjeller, men de tullete forklaringene som følger med, og at det skal koste mye for en kabel som gjør jobben. Ironisk har det jo vist seg at de dyre kablene ofte "bremser" myyye mer en vanlig Clas Ohlson kabel.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Tillater meg å legge til at dette er noe av det som kan gjøre kabelen til det jeg bruker å kalle en brems.

    Største problem i kabeldiskusjoner er imidlertid de som ikke hører forskjell på noe, at de ikke bare infinner seg med det, fremfor å idioterklære de som hører forskjeller
    Ikke nødvendigvis brems. Resonanser også i enkelte sammenhenger.

    Det som idiotforklares er ikke at noen kan høre små forskjeller, men de tullete forklaringene som følger med, og at det skal koste mye for en kabel som gjør jobben. Ironisk har det jo vist seg at de dyre kablene ofte "bremser" myyye mer en vanlig Clas Ohlson kabel.
    Den siste setningen blir jo bare helt tullete.
    Om du da ikke tenker spesielt på disse med bokser på. Som feks MIT.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke beskrivelsen «bremser» er spesielt god, men det er et faktum at mange dyre kabler er bevisst konstruert for å være annerledes på en eller annen måte. De må jo ha en historie å fortelle. Det betyr ofte elektriske egenskaper godt utenfor normalen, og i sin tur en mye sterkere filtrering/farging av signalet enn normal kabel fra rull. MITs filterbokser har mange zobelledd med ulike knekkfrekvenser koblet i parallell. Andre eksempler er Transparent med sine filterbokser (spole i serie med signalet + zobel i parallell), eller Goertz flatkabler av type «utrullet kondensator». Ekstreme elektriske egenskaper i stikk motsatte retninger.

    I et anlegg med tilstrekkelig sære impedanser (f eks elektrostathøyttalere) kan det godt hende at det blir hørbare forskjeller mellom de to kabelmerkene, formodentlig «noe» i diskanten med «luft» og «rom». Og da er tydeligvis enkelte slik sammenskrudd at de jubler «Halleluja! Jeg hører en forskjell! Her er en halv million - jeg kjøper dem!» Men en «forskjell» betyr jo ikke at det blir riktigere. Nesten tvert imot, kabler som ikke farger signalet i hørbar grad låter nødvendigvis klin likt.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker mann å farge lyden da? Kjøp en DSP, langt mer forutsigbar måte å gjøre det på.
    Hvis det er ett ønske.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg synes ikke beskrivelsen «bremser» er spesielt god.
    Har du rett i, men jeg brukte ordet brems av mangelen på noe bedre, for meg er brems negativt enten det gjelder regnvær så huset ikk kan males denne helga heller, holke slik at bilen må bremses for ikke å smake på brøytekanten eller noe negativt med lyden i stereoanlegget.

    Ellers; forundrer meg stort at det på et forum som dette ser ut til at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.

    Forundrer meg at forsterkerprodusenter søker kortest mulig signalvei med millimetere som gevinst, dersom en halvannen meter lang RCA kabel med plugger i hver ende ikke påvirker signalet overhodet - skal man oppsummere folks syn på "null-innvirkning" av disse.

    Jeg digger dette forum, har lært og ltt meg inspirere så uendelig mye siden det startet opp. Forøvrig et forum så brukervennlig oppbygget at profesjonelle nettutviklere burde gått på "kurs" hos Høvdingen - Høvdingen sågar en fyr som vier hverdagen og store deler av livet sitt til dette her - RESPEKT, RESPEKT og RESPEKT!

    Men - og det er et men sett i mine øyne - hvor har nysgjerrigheten og det mer "lekne" i oss blitt av? Nå som folk nesten truer med å henge seg i kabelen fremfor å lytte til den, mens vi tidligere med fargerike & kunnskapsrike Reidar Solhaug i spissen moret oss og (!) lærte litt av hverandre. Enten man var aktiv eller bare inne og titttet her.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Om du da ikke tenker spesielt på disse med bokser på. Som feks MIT.
    Var mest de jeg tenkte på ja, men også syltynne kabler som Nordost og lignende som har så stor resistans at frekvensresponsen begynner å følge impedansen til høyttaleren.

    Og så har du slike Goertz lignende kabler som Asbjørn nevner. Også et ekte filter.

    Så altså. Nordost, Transparent, MIT, Goertz og sikkert mange andre svindyre kabler "bremser" betydelig mer en helt basic standardkabel med passe tverrsnitt.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Ellers; forundrer meg stort at det på et forum som dette ser ut til at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.
    Hvor mange ganger må dette gjentas? Ingen hevder dette! Jeg har postet link til et AES paper som beviser forskjeller på kabler ørten ganger, men ingen gidder å lese det.

    Det som hevdes er at det ikke er hørbare forskjeller på fornuftig lagde kabler. Med alle filterfunksjonene du får med en del hifi-kabler er det naturlig at det blir forskjeller på en del av dem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har Goerz høyttalerkabler. Jeg er ikke enig i at disse filtrerer lyden. Den lave induktansen gjør også at kablene er bortimot immune mot infisert støy.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Forundrer meg at forsterkerprodusenter søker kortest mulig signalvei med millimetere som gevinst,
    Hvilke forsterkerprodusenter? Har sett inni haugevis av forsterkere, og har sett lite til dette.
    Og når produsenten lager kortere signalvei i sin nye oppgraderte modell er det pga at de tror det er bedre , fordi det høres bra ut som salgsargument, fordi kunder forventer dette, en kombinasjon av disse?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forundrer meg at forsterkerprodusenter søker kortest mulig signalvei med millimetere som gevinst,
    Hvilke forsterkerprodusenter? Har sett inni haugevis av forsterkere, og har sett lite til dette.
    Husker de som solgte Krell brukte dette som salgsargument for en del år siden i forbindelse med at Krell hadde begynt med overflatemonterte komponenter. Signalveien ble betydelig kortere, og lyden profiterte visstnok på det. Ser man i nyere Krell er det ofte forsterkermoduler samlet på kompakte, tettpakkete kretskort. Samme selger prøvde også å selge meg Nordost kabler når han ringte meg senere for å høre om jeg var fornøyd med lyden, og jeg ikke syns jeg hadde fått det til helt. :)

    Sannheten var vel egentlig at jeg ikke visste hva jeg drev med, og hadde et anlegg som var satt sammen helt feil. Og dessverre hadde jeg lest så mange ganger i norske hifiblader at forsterkeren var den viktigste komponenten i et anlegg, og en god nok forsterker kunne få en hvilken som helst høyttaler til å låte bra. Så jeg satset på dyr forsterker istedenfor bedre høyttalere. Glad jeg i det minste hadde nok common sense til å ikke brukes tusenvis av kroner på tullekabler. Men nok OT.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg synes ikke beskrivelsen «bremser» er spesielt god.
    Har du rett i, men jeg brukte ordet brems av mangelen på noe bedre, for meg er brems negativt enten det gjelder regnvær så huset ikk kan males denne helga heller, holke slik at bilen må bremses for ikke å smake på brøytekanten eller noe negativt med lyden i stereoanlegget.

    Ellers; forundrer meg stort at det på et forum som dette ser ut til at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.

    Forundrer meg at forsterkerprodusenter søker kortest mulig signalvei med millimetere som gevinst, dersom en halvannen meter lang RCA kabel med plugger i hver ende ikke påvirker signalet overhodet - skal man oppsummere folks syn på "null-innvirkning" av disse.

    Jeg digger dette forum, har lært og ltt meg inspirere så uendelig mye siden det startet opp. Forøvrig et forum så brukervennlig oppbygget at profesjonelle nettutviklere burde gått på "kurs" hos Høvdingen - Høvdingen sågar en fyr som vier hverdagen og store deler av livet sitt til dette her - RESPEKT, RESPEKT og RESPEKT!

    Men - og det er et men sett i mine øyne - hvor har nysgjerrigheten og det mer "lekne" i oss blitt av? Nå som folk nesten truer med å henge seg i kabelen fremfor å lytte til den, mens vi tidligere med fargerike & kunnskapsrike Reidar Solhaug i spissen moret oss og (!) lærte litt av hverandre. Enten man var aktiv eller bare inne og titttet her.
    Da leser vi ikke samme forum. For jeg oppfatter i alle fall ikke
    at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.
    De manger sier er vel heller at de forskjellene som finnes, er så små at ikke kan forsvare prisen på "high-end"-kablene. Sagt med andre ord: Du kan heller bruke "kabelpengene" et annet sted i lydkjeden og få bedre lyd.

    Du skriver også følgende:
    "Forundrer meg at forsterkerprodusenter søker kortest mulig signalvei med millimetere som gevinst, dersom en halvannen meter lang RCA kabel med plugger i hver ende ikke påvirker signalet overhodet - skal man oppsummere folks syn på "null-innvirkning" av disse."
    Er det virkelig det som skrives her på forumet?

    Asbjørn har flere ganger poengtert at kort signalvei utlikner behovet for dyre kabler, altså følgende: kutter du en kabel på halvannen meter til 0.75 meter, så KAN det være positivt for lyden, og i alle fall ikke negativt. Så det er klart at signalveien med fordel bør holdes korte. Dessuten sparer produsentene materiale. Det beste hadde vært en forsterker med nesten null innmat: knapt noe som kan gå i stykker og lave materialkostnader. Skjønt, en slik forsterker finnes vel ikke - ennå :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Goerz høyttalerkabler. Jeg er ikke enig i at disse filtrerer lyden. Den lave induktansen gjør også at kablene er bortimot immune mot infisert støy.
    Forsåvidt, men som du muligens har lagt merke til fører den høyere kapasitansen til en flatere frekvensgang i diskanten enn med en mer induktiv kabel. Det er en lineær filterfunksjon der, som i dette tilfellet fører til en mer korrekt gjengivelse i diskanten. Helt til utgangstrinnet blir ustabilt og brenner opp, da.

    Det er en av grunnene til at jeg ikke liker uttrykk som "bremser" i denne sammenhengen. Man får uansett en lineær filterfunksjon ut fra LCR-egenskapene og impedansene i hver ende. Spørsmålet er hvilke frekvensavhengige utslag den gir, om disse blir hørbare under visse omstendigheter, og om man liker eller ikke liker den resulterende lille eq-profilen det eventuelt gir. Min innfallsvinkel er å gjøre anlegget så kabel-immunt som mulig slik at de eventuelle avvikene ikke blir hørbare, og så høyaktelsesfullt d---e i hele kabelgreia.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke forsterkerprodusenter? Har sett inni haugevis av forsterkere, og har sett lite til dette.
    I de Armand og jeg holder på med forsøker vi ihvertfall å holde feedback-kretsene så korte som overhodet mulig ved hjelp av fysisk små overflatemonterte motstander kloss inntil IC'ene og kortest mulig baner på kortene. Der vil man virkelig ikke ha unødvendig induktans.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Ellers; forundrer meg stort at det på et forum som dette ser ut til at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.
    Hvor mange ganger må dette gjentas? Ingen hevder dette! Jeg har postet link til et AES paper som beviser forskjeller på kabler ørten ganger, men ingen gidder å lese det.

    Det som hevdes er at det ikke er hørbare forskjeller på fornuftig lagde kabler. Med alle filterfunksjonene du får med en del hifi-kabler er det naturlig at det blir forskjeller på en del av dem.
    Se det! Nå er det blitt hørbare forskjeller på kaber! Eller nei, for det er ingen hørbare forskjeller på "fornuftig lagde kabler", bare alle de andre! Skal bli morsomt å se hvem som skal definere hva som er en "fornuftig lagd kabel" og hvordan den ser ut? Regner med at konfliktene i diskusjonene fortsetter nå når vi har fått ett nytt fullstendig udefinert begrep å henvise til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke veldig vanskelig. Sett opp et kriterie for hørbarhet, f eks mindre enn 0,1 dB avvik gjennom audiobåndet og sjekk mot det. Det viser seg fort at det aller meste av metervare og noenlunde normale konstruksjoner havner innenfor. "Ufornuftige" kabler er enten konstruert for å farge signalet med vilje (Transparent, MIT, Nordost, etc) eller har så ekstrem kapasitans at de risikerer å ødelegge forsterkeren (Goertz høyttalerkabler, diverse DIY-konstruksjoner flettet av mange Cat6-tråder). Goertz' forsøk på å lage signalkabler med samme konstruksjon som høyttalerkablene er også godt utenfor all fornuft, ettersom den høye kapasitansen får dem til å fungere som lavpassfiltre med knekkfrekvens midt i diskanten.

    Det er ingen som bestrider at det kan være hørbare forskjeller hvis egenskapene blir sære nok, men innenfor de rammene er det stort sett bare historiefortelling og forskjellige former for forventningsbias som står igjen som forklaring på opplevde forskjeller. Og jeg synes ikke det er verdt å betale så mye penger for. Historier kan jeg fortelle selv, helt gratis.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Å rydde kablane slik at dei ligg parallelt, evt med ein viss avstand, så få kryssingar som råd, og så korte så råd, kan vere vel så effektivt som nye kablar.
    Kråkereir og vinkelrette kryssinger er bedre støymessig. Parallelle kabler utsettes for induksjon. Avstand hjelper.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel 6 variabler eller så som spiller inn ved vurdering av høyttalerkabler - som - om disse faktorene ikke er helt identiske gjør at en knapt kan sammenligne "testresultatene"overhode eller i hvertfall gjør det ganske vanskelig med skikkelig FaZit.

    Lydkilde->
    Komponent 1 ->
    Komponent 2 ->
    Forsterker ->
    Høyttalerkabler ->
    Høyttalere ->

    Kanskje fler men om en av de overstående faktorer rokkes ved (utenom kabelen) - med unntak av om den er terminert (FY FY!) - fortinnet uten term (OK) eller plain kobber (Syrevasket JA!) og koblet point-to-point....

    Sett gjerne opp ligningen og finn hvordan variablene gir n´te kombinasjonet.

    Hører men forskjell, Ja, Jøss men hører vi det samme?-... Hardly....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ellers; forundrer meg stort at det på et forum som dette ser ut til at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.
    Hvor mange ganger må dette gjentas? Ingen hevder dette! Jeg har postet link til et AES paper som beviser forskjeller på kabler ørten ganger, men ingen gidder å lese det.

    Det som hevdes er at det ikke er hørbare forskjeller på fornuftig lagde kabler. Med alle filterfunksjonene du får med en del hifi-kabler er det naturlig at det blir forskjeller på en del av dem.
    Se det! Nå er det blitt hørbare forskjeller på kaber! Eller nei, for det er ingen hørbare forskjeller på "fornuftig lagde kabler", bare alle de andre! Skal bli morsomt å se hvem som skal definere hva som er en "fornuftig lagd kabel" og hvordan den ser ut? Regner med at konfliktene i diskusjonene fortsetter nå når vi har fått ett nytt fullstendig udefinert begrep å henvise til.
    Sannheten er vel også at ‘unormale konstruksjoner’ isåfall er regelen og ikke unntaket.
    Man kan høre forskjell i de fleste konstruksjoner og sammenhenger er min erfaring.
    Det kan gjerne være eq-effekt for den del, men det er fortsatt forskjell mellom kabler (installert) og en billig kabel kan kanskje fremstå mer nøytral enn en som farger lyden mot eget klangideal (i eget anlegg). Derfor kan man også si at den billigste kan være bedre fordi den er mer korrekt mhp. nøytralitet. Det er ihvertfall farlig å objektivt anbefale en kabel til andre ut fra egen erfaring.
    Jeg begir meg ikke inn på kost/nytte eller DSP vs. passivt kabelbytte diskusjoner.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ellers; forundrer meg stort at det på et forum som dette ser ut til at (minst!) 9 av 10 mener lyden av alle kabler = lik hverandre.
    Hvor mange ganger må dette gjentas? Ingen hevder dette! Jeg har postet link til et AES paper som beviser forskjeller på kabler ørten ganger, men ingen gidder å lese det.

    Det som hevdes er at det ikke er hørbare forskjeller på fornuftig lagde kabler. Med alle filterfunksjonene du får med en del hifi-kabler er det naturlig at det blir forskjeller på en del av dem.
    Se det! Nå er det blitt hørbare forskjeller på kaber! Eller nei, for det er ingen hørbare forskjeller på "fornuftig lagde kabler", bare alle de andre! Skal bli morsomt å se hvem som skal definere hva som er en "fornuftig lagd kabel" og hvordan den ser ut? Regner med at konfliktene i diskusjonene fortsetter nå når vi har fått ett nytt fullstendig udefinert begrep å henvise til.
    Ja det skal bli interessant å se hvor alt dette ender. Kanskje det ender med at noen vinner en pris for nybrottsarbeid?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ig_Nobel_Prize

    The prizes are presented by genuine Nobel laureates, originally at a ceremony in a lecture hall at MIT, but now in Sanders Theater at Harvard University. It contains a number of running jokes, including Miss Sweetie Poo, a little girl who repeatedly cries out, "Please stop: I'm bored", in a high-pitched voice if speakers go on too long.[5] The awards ceremony is traditionally closed with the words: "If you didn't win a prize—and especially if you did—better luck next year!"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn