Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.546
    Antall liker
    84.604
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hvis ikke Andy har klart å skaffe seg høyttalerkabler på et år, så er det jaggu hans problem. Og, dette er et forum, OG, på et forum diskuterer man, ikke sant?

    Ser ikke problemet!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hvis ikke Andy har klart å skaffe seg høyttalerkabler på et år, så er det jaggu hans problem. Og, dette er et forum, OG, på et forum diskuterer man, ikke sant?

    Ser ikke problemet!
    Ser du noen problemer i det hele tatt? utenom når andre har de mener jeg? Verre hfs polis enn deg skal det vel mye til å hoste opp her inne, alt fra ett feilplassert komma til kabler som ikke gjengir dyp bass, en liten sånn allviter du lissom :p ...

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.546
    Antall liker
    84.604
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Lugna ner dej grabben. Svaret var til post #320, men det var tydelig for vanskelig å skjønne?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Kabellengde er den viktigste parameteren her. Hvis man f.eks har kabler som rekker til Langesund eller Slukoteket....
    Tar gjerne oppgående karer ca 10 sekunder på å forstå viktigheten av ting. Billige kobberkabler med godt nok tverrsnitt og gode festepunkter i hver ende er bra nok i massevis, om den ene enden er koblet til i Langesund eller slukoteket tror jeg går ut på ett.
    Like fascinerende er High end-folket, de får liksom ikke helt taket på det, fordi det spiller jo ikke slik som deres egne million-høyttalere med et par 8 tommere - og da kan det jo ikke være riktig.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    L

    larkus!

    Gjest
    Jeg er plaget med at anlegget leverer altfor dyp, og altfor detaljert bass. Hvis noen kjenner til kabler som kan motvirke denne styggedommen, så mottar jeg gjerne tisp:)
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Jeg er plaget med at anlegget leverer altfor dyp, og altfor detaljert bass. Hvis noen kjenner til kabler som kan motvirke denne styggedommen, så mottar jeg gjerne tisp:)
    Gjøres såpass enkelt at du flytter høyttalerne til det stedet der de stående bølgene i rommet ditt "dreper" all bass. Se så, der sparte jeg deg for noen kroner med "hyssing" :)

    Dynaudios lille prat om ideell plassering av høyttalere i rom og stående bølger:
    https://www.dynaudio.com/dynaudio-a...the-expert-the-speaker-placement-master-class
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    24
    Lydmolekyler med varslet ankomst, men ikke hvis det er jazz, for det kompliserer. Jazz er nok årsaken til at vi har fasevinkler, men det virker for pralende å komme med teorien om dette nå. Hastigheten til lydmolekyler varierer selvfølgelig med musikken og spiller man hardcore dødmetall er det lett å skjønne hvordan begrepet hurtig bass oppsto. Tuba derimot ...
    Du får spole ca 2.10 inn i dette kuttet her å se som kablene dine klare å følge tuba spillet her....
    😊😊😊 Dypt går det også!

    https://youtu.be/V-7zRaAIRkQ
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    24
    Helt seriøst hører jeg forskjell på kabler i bassen. Da på opptak av min egen kontrabass som jeg har eid i snart 20 år, innspilt i Rainbow studio med selveste Kongshaug.
    Det går på klangfarger, anslag og tydelighet.
    Med noen kabler låter det kontrabass med andre låter det MIN kontrabass. Har tilbrakt endel timer med min bass så jeg bør vite hvordan skal låte....
    Det er snakk om nyanser og ikke revolusjoner, men det holder for meg.
    Høytalerplassering osv,osv har selvfølgelig vel så mye å si, men for å få ut det aller siste...

    Har forøvrig god erfaring med kabler fra Neotech (feks NES-3002) i så måte.
    Kjøp i løs kabel og terminer selv så sparer du mye penger..
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Litt rart er det å se mennesker kjøpe dyre kabler som er tykke som bare det, fordi de vil ha best mulig bass bl.a., så kommer jeg hjem og lytter til eget oppsett hvor jeg for øyeblikket benytter to lakrissnøre-tykke kabler (de er ikke så tykke som lakrissnører heller da lakrissnører har tykkere tverrsnitt)... Så er bassen her så uendelig mye dypere og bedre her, da spør jeg meg selv hva de tykke og ikke minst dyre kablene er godt for?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Høyttalerkabler har minimalt å si, 2,5mm duger i lange baner, jeg bruker 4mm da de var på tilbud (og tilbud på Clas blir billig) Markedet for dyre kabler er der fordi at det vi driver med er en hobby og da er det kos å bruke de pengene man har til overs på anlegget.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har selv prøvd 4 mm kabler fra clas olson, maken til hard og uengasjert lyd, gikk rett i bosset, ble andre saker da wireworld kabler kom på plass.
    Hos meg er de akkurat like gode som Van den Hul jeg hadde tidligere. Jeg er veldig fornøyd med kabler fra Clas, det ble ikke du. Greit det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Litt rart er det å se mennesker kjøpe dyre kabler som er tykke som bare det, fordi de vil ha best mulig bass bl.a., så kommer jeg hjem og lytter til eget oppsett hvor jeg for øyeblikket benytter to lakrissnøre-tykke kabler (de er ikke så tykke som lakrissnører heller da lakrissnører har tykkere tverrsnitt)... Så er bassen her så uendelig mye dypere og bedre her, da spør jeg meg selv hva de tykke og ikke minst dyre kablene er godt for?
    Fordi du har Imf selvfølgelig dyb men ikke præcis bass.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.630
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Helt seriøst hører jeg forskjell på kabler i bassen. Da på opptak av min egen kontrabass som jeg har eid i snart 20 år, innspilt i Rainbow studio med selveste Kongshaug.
    Det går på klangfarger, anslag og tydelighet.
    Med noen kabler låter det kontrabass med andre låter det MIN kontrabass. Har tilbrakt endel timer med min bass så jeg bør vite hvordan skal låte....
    Det er snakk om nyanser og ikke revolusjoner, men det holder for meg.
    Høytalerplassering osv,osv har selvfølgelig vel så mye å si, men for å få ut det aller siste...

    Har forøvrig god erfaring med kabler fra Neotech (feks NES-3002) i så måte.
    Kjøp i løs kabel og terminer selv så sparer du mye penger..
    Musikere pleier å ha skarp hørsel og kjenner sitt instrument godt.
    Siden du er fra nabobygda og har kort vei, hadde det vært en fornøyelse å fått dine ører på bersøk for evaluering av bassen. Tror selv jeg er ute etter "korrekt" gjengivelse, men det er mulig en tar feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    8.443
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En kabel som tilfører noe eller fjerner noe er det alvorlig galt med.
    Tilføye noe tror jeg ikke den klarer. Men muligens fjerne noe, da er det noe som er galt.
    Hvorfor bruke penger på slikt.
    Er da bedre att lyden kommer utilstrekkelig igjennom
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En kabel som tilfører noe eller fjerner noe er det alvorlig galt med.
    Tilføye noe tror jeg ikke den klarer. Men muligens fjerne noe, da er det noe som er galt.
    Hvorfor bruke penger på slikt.
    Er da bedre att lyden kommer utilstrekkelig igjennom
    Jeg tror alle har fått med seg det der. Men vi må respektere at det er forskjellige oppfatninger, la oss leve med det. Jeg koser meg med mine 4mm ledninger fra Clas og andre kan bruke hva fanden de vil. Det blir bare krangling og netttrollene kommer frem så fort det er konsumert en øl eller tre i slike tråder.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    En kabel som tilfører noe eller fjerner noe er det alvorlig galt med.
    Tilføye noe tror jeg ikke den klarer. Men muligens fjerne noe, da er det noe som er galt.
    Hvorfor bruke penger på slikt.
    Er da bedre att lyden kommer utilstrekkelig igjennom
    Hvordan vet du om kabelen tilføyer eller fjerner noe?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    En kabel som tilfører noe eller fjerner noe er det alvorlig galt med.
    Tilføye noe tror jeg ikke den klarer. Men muligens fjerne noe, da er det noe som er galt.
    Hvorfor bruke penger på slikt.
    Er da bedre att lyden kommer utilstrekkelig igjennom
    Hvordan vet du om kabelen tilføyer eller fjerner noe?
    Et sikkert tegn er hvis det sitter en treboks på kabelen. Da er det mye som tyder på at det sitter et filter der.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Treboks = treboks
    Plastboks = enkelt rimelig unødvenig zobel.

    Sånn stort sett.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    En kabel som tilfører noe eller fjerner noe er det alvorlig galt med.
    Tilføye noe tror jeg ikke den klarer. Men muligens fjerne noe, da er det noe som er galt.
    Hvorfor bruke penger på slikt.
    Er da bedre att lyden kommer utilstrekkelig igjennom
    Hvordan vet du om kabelen tilføyer eller fjerner noe?
    Det er vel ikke slik at noen kabler legger til eller fjerner noe. Men det kan kanskje være at forskjellige kabler med forskjellige tverrsnitt/kvadrat, geometri og materialer prioriterer diverse frekvenser forskjellig?
    I mitt anlegg låter ikke de tykkeste høyttalerkablene best men gir kanskje mere volum i de nedre frekvensene på bekostning av andre ting…
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvis de prioriterer diverse frekvenser forskjellig, betyr ikke det at de trekker fra noe? (Kabler kan ikke legge til). Jeg vet ikke hvordan man lager kabler for audiobruk som ikke skal greie audioområdet uten at det er påmontert et filter.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gutar - dette har Asbjørn forklart forbi evigheta, både med teori og simuleringer, hvordan kabler kan vekselvirke med "vanskelige" høyttalere, med både ulineariteter og tap i diskantområdet..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vet, men det er systemet. Kabelen er normalt ikke utfordringen
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke slik at noen kabler legger til eller fjerner noe.
    Jo. Slik vil det alltid være. Kombinasjonen av senderimpedans, kabelimpedans og mottakerimpedans vil lage et filter. Dette filteret vil ha en begrenset båndbredde, og kan også ha resonansfrekvenser som gir en heving ved enkelte frekvenser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.561
    Antall liker
    35.489
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gutar - dette har Asbjørn forklart forbi evigheta, både med teori og simuleringer, hvordan kabler kan vekselvirke med "vanskelige" høyttalere, med både ulineariteter og tap i diskantområdet..
    Ja, til kjedsommelighet. :)

    Kort oppsummert vil LCR-egenskapene i kablingen sammen med utgangs- og inngangsimpedansene danne en mild "eq-profil" som i verste fall kan gi utslag i størrelsesorden +0,1/-0,2 dB for en høyttalerkabel. Det ene punktet hvor den kan gi en liten boost er rundt 7-9 kHz hvor induktansen i kablingen kan skape en liten resonans med delefilter og diskantelement når gir en kapasitiv fasevinkel like over diskantelementets resonanstopp. Minimumspunktet er vanligvis rundt høyttalerens impedansminimum (ofte rundt 100 Hz) hvor seriemotstanden i kablingen kan gi en liten cut, evt også i diskanten hvis det finnes et impedansminimum der (f eks elektrostater). Om det blir hørbart for noenlunde normale kabelkonstruksjoner er selvsagt en helt annen historie. I så fall er enkleste løsning kanskje å bytte til høyttalere med litt flatere impedanskurve.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387656
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-4.html#post1389355 <- on topic i denne tråden, faktisk
    http://www.hifisentralen.no/forumet...forskjeller-mellom-kabler-12.html#post1983188
    http://www.hifisentralen.no/forumet...forskjeller-mellom-kabler-12.html#post1983188
     
    Sist redigert:

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet, men det er systemet. Kabelen er normalt ikke utfordringen
    Er ikke kabeler endel av systemet dit? ??????

    Og kabler som legger til noe er jo noe spesielt, at de kan trekke fra ting derimot.

    At ting plutselig går en oktav dypere med å bytte kabel synes jeg er en sterk påstand for å si det mildt...

    Det er faktisk forskjellen mellom en gitar og en bass.....

    Når det er sagt så hører jeg forskjeller.

    J.O
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel ikke slik at noen kabler legger til eller fjerner noe.
    Jo. Slik vil det alltid være. Kombinasjonen av senderimpedans, kabelimpedans og mottakerimpedans vil lage et filter. Dette filteret vil ha en begrenset båndbredde, og kan også ha resonansfrekvenser som gir en heving ved enkelte frekvenser.

    Tillater meg å legge til at dette er noe av det som kan gjøre kabelen til det jeg bruker å kalle en brems.

    Største problem i kabeldiskusjoner er imidlertid de som ikke hører forskjell på noe, at de ikke bare infinner seg med det, fremfor å idioterklære de som hører forskjeller - kabler eller på annet.

    Eller skal vi bare konkludere med at alle radiorør låter likt, transistorer også, osv osv.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Er sikker på filtereffekten i 99% af markedets højttaler.kabler roligt kan negligeres. Den er stort set ikke eksisterende i det hørbare område.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn