Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
    Ja, og han spør etter seriøse svar. Da er det dønn seriøst å fortelle ham at de egenskapene han etterspør må han lete etter et annet sted. Det er ikke i kablingen de oppstår eller ødelegges. Seriøst.

    Det ville vært direkte useriøst å fortelle en røverhistorie om at merke XYZ gir "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Det skjer bare ikke.
    Morsom dette med en oktav ned, de spilte til 40hz før, byttet kabel nå går de til 20. Ler meg skakk av slike påstander.
    Ja vi prøver sikkert å frelse folk, men det er helt andre ting som gjør utslaget på lyd en kabler. ROMMET det står i er vel 90%.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
    Ja, og han spør etter seriøse svar. Da er det dønn seriøst å fortelle ham at de egenskapene han etterspør må han lete etter et annet sted. Det er ikke i kablingen de oppstår eller ødelegges. Seriøst.

    Det ville vært direkte useriøst å fortelle en røverhistorie om at merke XYZ gir "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Det skjer bare ikke.
    Morsom dette med en oktav ned, de spilte til 40hz før, byttet kabel nå går de til 20. Ler meg skakk av slike påstander.
    Ja vi prøver sikkert å frelse folk, men det er helt andre ting som gjør utslaget på lyd en kabler. ROMMET det står i er vel 90%.
    Hvilke kabler, i denne tråden, har blitt foreslått som gir en oktav ekstra? Har ikke fått det med meg, så vis meg dette..

    Kjepphester er fint, for de som liker det. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De kablene kunne jeg for en gangs skyld også tenke med å prøve.... da bør jeg komme ned under 20 på en 10-tommer....
    Foranding i diskantrespons - OK - plausibelt, men dypere bass?? Hm.... men faktisk - at fall i diskantrespons ala "Vikersund", som noen kalte det, kan gi illusjonen om dypere og mer framhevet bass, - den er forståelig...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    At potensielt ~0.3dB (om alle forhold tilsier det) fall i diskantrespons opp til ca 20kHz utgjør illusjon om dypere og mer fremhevet bass kan om legger veldig godvilje til "forståelig" ;)
    Men her rapporteres det om
    Mer og kontant bass,mer detaljert diskant
    Den blir kanskje litt mer teknologisk utfordrende å forklare. Tviler ikke et sekund på at opplevelsen er reell.

    Forskjellen var så stor at glassdørene til et skap vibrerte ('klirret') da jeg spilte med det ene settet, og nøyaktig samme låt og samme lydnivå med andre kabler ga ingen 'klirring' i skapdørene. Dette var for øvrig signalkabler.
    Intet mindre enn oppsiktsvekkende..

    Husk foresten om dere kjøper kabler med "store bokser" på så er det filteret i boksen som er 99.99% av bidragsyter dersom et er noe bidrag. Ikke kabelen. Den er så "transparent" som den kan være i audiosammenheng.

    Til trådstarter. Finn noen kabler som du visuelt synes er pene og med tilstrekkelig tverrsnitt/areal. Du er da sgs. i mål for dette spørsmålet. Kostnaden behøver ikke å være stor.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva er "tilstrekkelig tverrsnitt", egentlig? Jeg må antakelig kable opp mellom 7 og 10 meter i mitt neste oppsett. Fra mine kabeltroende dager har jeg liggende mange meter med en kabel fra Van den Hul: Van den Hul The CLEARWATER - STEREOFIL AS
    Er dette tverrsnittet godt nok for slike lengder, eller bør jeg heller gå for tjukkere kabel fra biltema?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hva er "tilstrekkelig tverrsnitt", egentlig? Jeg må antakelig kable opp mellom 7 og 10 meter i mitt neste oppsett. Fra mine kabeltroende dager har jeg liggende mange meter med en kabel fra Van den Hul: Van den Hul The CLEARWATER - STEREOFIL AS
    Er dette tverrsnittet godt nok for slike lengder, eller bør jeg heller gå for tjukkere kabel fra biltema?
    2,5mm2 vil holde i massevis. Du skal ikke drive et kraftverk.
    Eller du kan gjøre som meg og bruke 16mm2 til hvert element:p som er helt unødvendig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
    Ja, og han spør etter seriøse svar. Da er det dønn seriøst å fortelle ham at de egenskapene han etterspør må han lete etter et annet sted. Det er ikke i kablingen de oppstår eller ødelegges. Seriøst.

    Det ville vært direkte useriøst å fortelle en røverhistorie om at merke XYZ gir "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Det skjer bare ikke.
    Morsom dette med en oktav ned, de spilte til 40hz før, byttet kabel nå går de til 20. Ler meg skakk av slike påstander.
    Ja vi prøver sikkert å frelse folk, men det er helt andre ting som gjør utslaget på lyd en kabler. ROMMET det står i er vel 90%.
    Hvilke kabler, i denne tråden, har blitt foreslått som gir en oktav ekstra? Har ikke fått det med meg, så vis meg dette..

    Kjepphester er fint, for de som liker det. :)
    Var ikke sagt noe om i denne tråden, men en for en god tid tilbake, husker ikke hvem. Men jeg lo godt den gangen.
    Hele poenget er att det at det virker som om noe tror att det er her de henter godlyden.
    De akustiske lovene kommer man ikke utenom, det er der du faktisk gjør de store forbedringene i lyden.
    Skal ikke heve meg over noen når det gjelder dette, men det var først når jeg gikk den veien at ting begynte å skje. Har holdt på å fikle med lyd siden 1977.
    Det har nå kommet så mange hjelpemidler innen akustikk og lydbehandling som gjør 100 om ikke 1000 ganger mer en en fattig og eller rik kabel.
    Dette handler ikke om hester av kjøtt eller edle tresorter:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Signalbehandling i HiFi er nok mer komplekst enn vi vil ha det til.Om det er slik at de faglige fakta skulle bli tatt på alvor hadde vare HiFi-anlegg sett ganske like ut tror nå jeg.Nå er det nå engang ikke slik.Vi har stort sett ulike HiFi-anlegg alle sammen.Det som funker for meg funker ikke for deg.At dette blir diskutert i det vie og breie er veldig naturlig.Vi mener å utnytte anlegget best mulig men har som oftest lang vei å gå.Noen velger å tune med alskens bokser i racket og noen velger kabler.Hva som er det riktige er ikke så vesentlig bare resultatet blir etter eget ønske.Men å lite på tabeller og grunnleggende fakta for signalbehandling blir nok det reneste tull for mitt vedkommende.Jeg velger å stole på min hørsel.Den er det jeg har å forholde meg til uansett hva faglig kompetanse angår.Ikke meningen å kuppe tråden med alskens forklaringer men til slutt min anbefaling om ikke Trådstarter skulle ha fått med seg den.Transparent Reference 2529 XL.Lykke til med valg av høyttalerkabel.:)
    Mvh Kenneth
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Hei! Har et par Xindak høyttalerkabler som er veldig gode nettopp på det området. Men ønsker å teste ut andre ting også. Har testet ut mye forskjellig opp gjennom årene men ikke alt. :) Noen som har noen gode tips? Van den Hul er også en god kabel på det området, men passer ikke så godt.
    Og, vil veldig gjerne ha seriøse svar. ;)
    Hallois.
    Jeg skal ikke bare gi deg et seriøst svar, men også et som er relevant - og håper ikke dette blir tatt ille opp. Alt er i beste mening.
    Høyttalerne dine i kombinasjon med lytterom har en fysisk begrensning på bassgjengivelse. De spiller så dypt og detaljert som fysikken i akkurat disse høyttalerne tillater.
    Derfor vil jeg gi deg en anbefaling som ikke går på kabler, men høyttalerne.
    For å gjengi bedre detaljer, så er ofte løsningen å delvis eller helt tette eventuelle passporter på høyttaleren. Dette KAN gå utover nedre grensefrekvens som bassporten ellers hjelper til med. Det går an å dempe bassporten med vatt, og dermed ende opp med noe som minner mer om en akustisk ventil.

    Løsningen er gratis, men du må for all del prøve ulike kabler, men da må du vite at kabler, som passive komponenter, ikke leverer energi i seg selv, og heller ikke leverer detaljene i seg selv. Det de imidlertid KAN gjøre er å dempe og sløre vekk noe for å relativt fremheve noe annet.
    En dypere bass, vil også bety at den nedre bassregionen som ellers ikke er så hørbar, må økes i nivå - gjerne flere dB. Hvis kabelen har egenskaper som endrer signalstyrken med flere dB, så ville jeg vurdert om kabelen er defekt.

    Et svar fra landjorda dette her, men det er bare sånn jeg er :)

    Vidar
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva er "tilstrekkelig tverrsnitt", egentlig? Jeg må antakelig kable opp mellom 7 og 10 meter i mitt neste oppsett. Fra mine kabeltroende dager har jeg liggende mange meter med en kabel fra Van den Hul: Van den Hul The CLEARWATER - STEREOFIL AS
    Er dette tverrsnittet godt nok for slike lengder, eller bør jeg heller gå for tjukkere kabel fra biltema?
    2,5mm2 vil holde i massevis. Du skal ikke drive et kraftverk.
    Eller du kan gjøre som meg og bruke 16mm2 til hvert element:p som er helt unødvendig.
    Takk! Van den hul-kablene jeg har liggende ser ut til å ha 2 mm2 (14 AWG). Det holder vel antakelig det også. Og de er pene og stuevennlige. Så får jeg vurdere hvor nevrotisk jeg skal være.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    .Hvorfor testes det på HiFi-messer med de mest påkostede kablinger som finns på vår
    klode? Dette utstyret/komponenter er jo det utstyret vi kjøper og hvorfor i all verden blir dette ikke testet på PN og Claes O kabel?
    Mvh Kenneth
    Jeg håper at du forstår dette helt selv. Utstillere på en messe er jo der for å selge produkter, kabler er produkter, og samme hvilken utstiller vi prater om har vel ingen av dem faktisk betalt penger for disse kablene (om de da ikke selger dem også).
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Signalbehandling i HiFi er nok mer komplekst enn vi vil ha det til.Om det er slik at de faglige fakta skulle bli tatt på alvor hadde vare HiFi-anlegg sett ganske like ut tror nå jeg.Nå er det nå engang ikke slik.Vi har stort sett ulike HiFi-anlegg alle sammen.Det som funker for meg funker ikke for deg.At dette blir diskutert i det vie og breie er veldig naturlig.Vi mener å utnytte anlegget best mulig men har som oftest lang vei å gå.Noen velger å tune med alskens bokser i racket og noen velger kabler.Hva som er det riktige er ikke så vesentlig bare resultatet blir etter eget ønske.Men å lite på tabeller og grunnleggende fakta for signalbehandling blir nok det reneste tull for mitt vedkommende.Jeg velger å stole på min hørsel.Den er det jeg har å forholde meg til uansett hva faglig kompetanse angår.Ikke meningen å kuppe tråden med alskens forklaringer men til slutt min anbefaling om ikke Trådstarter skulle ha fått med seg den.Transparent Reference 2529 XL.Lykke til med valg av høyttalerkabel.:)
    Mvh Kenneth
    Så du mener at en god og fornuftig anbefaling til trådstarter er å kjøpe et sett høyttalerkabler til ca. kr. 200 000,- ??? (noe som sansynligvis vil bli den med god margin dyreste komponenten i anlegget hans). (fant ikke nøyaktig den kablen du anbefaler, men Transparent Reference XL koster rundt 200 000,- i følge prislisten til Norsk Audio Teknikk).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.421
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å gjengi bedre detaljer, så er ofte løsningen å delvis eller helt tette eventuelle passporter på høyttaleren. Dette KAN gå utover nedre grensefrekvens som bassporten ellers hjelper til med. Det går an å dempe bassporten med vatt, og dermed ende opp med noe som minner mer om en akustisk ventil.r
    Bra tips. Jeg brukte et par raggsokker som min tante Anna hadde sendt meg til jul. De var størrelse 57 eller deromkring, så i sammenrullet form ble de akkurat passe til bassrefleksportene på dynaBel Euforia. Det formet avrullingen nederst slik at overgangen til subwooferen ble vesentlig jevnere. Ikke si det til henne. :)

    Boksen på Transparents kabler inneholder forresten et førsteordens lavpassfilter i form av en spole i serie med plusslederen. Dessuten har de et Zobel-nettverk (resistor + kondensator) i parallel med høyttaleren, tvers over høyttalerterminalene. Det tilsvarer komponentene i utgangsfilteret på mange forsterkere, inkludert de chipampene Armand og jeg holder på å bygge i en annen tråd. Gjør det hørbar forskjell? Skulle ikke forundre meg. Er det verdt 200000? Vel, innmaten koster ca en hundrelapp....

    How to Make a Transparent Audio Reference XL Speaker Cable
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    For å gjengi bedre detaljer, så er ofte løsningen å delvis eller helt tette eventuelle passporter på høyttaleren. Dette KAN gå utover nedre grensefrekvens som bassporten ellers hjelper til med. Det går an å dempe bassporten med vatt, og dermed ende opp med noe som minner mer om en akustisk ventil.r
    Bra tips. Jeg brukte et par raggsokker som min tante Anna hadde sendt meg til jul. De var størrelse 57 eller deromkring, så i sammenrullet form ble de akkurat passe til bassrefleksportene på dynaBel Euforia. Det formet avrullingen nederst slik at overgangen til subwooferen ble vesentlig jevnere. Ikke si det til henne. :)
    Veldig bra tips det der. Jeg eksperimenterte masse med forskjellig materiale bak mine høyttalere for å få den til å oppføre seg som portet over 50hz og lukket under for å få mer utnyttelse av room gain her hjemme. Fant et materiale som jeg synes gjør tingene veldig bra. Med og uten her: kun det under 40hz som er relevant på målingene

    Uten:

    Bassrespons Utgangspunkt RL, R, ,L.jpg


    Med:

    received_10154435843580148.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Signalbehandling i HiFi er nok mer komplekst enn vi vil ha det til.Om det er slik at de faglige fakta skulle bli tatt på alvor hadde vare HiFi-anlegg sett ganske like ut tror nå jeg.Nå er det nå engang ikke slik.Vi har stort sett ulike HiFi-anlegg alle sammen.Det som funker for meg funker ikke for deg.At dette blir diskutert i det vie og breie er veldig naturlig.Vi mener å utnytte anlegget best mulig men har som oftest lang vei å gå.Noen velger å tune med alskens bokser i racket og noen velger kabler.Hva som er det riktige er ikke så vesentlig bare resultatet blir etter eget ønske.Men å lite på tabeller og grunnleggende fakta for signalbehandling blir nok det reneste tull for mitt vedkommende.Jeg velger å stole på min hørsel.Den er det jeg har å forholde meg til uansett hva faglig kompetanse angår.Ikke meningen å kuppe tråden med alskens forklaringer men til slutt min anbefaling om ikke Trådstarter skulle ha fått med seg den.Transparent Reference 2529 XL.Lykke til med valg av høyttalerkabel.:)
    Mvh Kenneth
    Så du mener at en god og fornuftig anbefaling til trådstarter er å kjøpe et sett høyttalerkabler til ca. kr. 200 000,- ??? (noe som sansynligvis vil bli den med god margin dyreste komponenten i anlegget hans). (fant ikke nøyaktig den kablen du anbefaler, men Transparent Reference XL koster rundt 200 000,- i følge prislisten til Norsk Audio Teknikk).
    Det er min anbefaling verken mer eller mindre.Uavhengig av pris selvfølgelig.
    Mvh Kenneth
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    For å gjengi bedre detaljer, så er ofte løsningen å delvis eller helt tette eventuelle passporter på høyttaleren. Dette KAN gå utover nedre grensefrekvens som bassporten ellers hjelper til med. Det går an å dempe bassporten med vatt, og dermed ende opp med noe som minner mer om en akustisk ventil.r
    Bra tips. Jeg brukte et par raggsokker som min tante Anna hadde sendt meg til jul. De var størrelse 57 eller deromkring, så i sammenrullet form ble de akkurat passe til bassrefleksportene på dynaBel Euforia. Det formet avrullingen nederst slik at overgangen til subwooferen ble vesentlig jevnere. Ikke si det til henne. :)

    Boksen på Transparents kabler inneholder forresten et førsteordens lavpassfilter i form av en spole i serie med plusslederen. Dessuten har de et Zobel-nettverk (resistor + kondensator) i parallel med høyttaleren, tvers over høyttalerterminalene. Det tilsvarer komponentene i utgangsfilteret på mange forsterkere, inkludert de chipampene Armand og jeg holder på å bygge i en annen tråd. Gjør det hørbar forskjell? Skulle ikke forundre meg. Er det verdt 200000? Vel, innmaten koster ca en hundrelapp....

    How to Make a Transparent Audio Reference XL Speaker Cable
    Om du henger deg opp i pris til Transparent og hvordan den lages blir for meg ett fett.Jeg kommer med en anbefaling ut ifra det jeg har til rådighet i min stue.Det er ikke noe vanskeligere enn det.Hva som er verd er det jo opp til den enkelte å bedømme.Jeg anbefaler og deler på ingen måte ut "brannfakkel".
    Mvh Kenneth
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    For å gjengi bedre detaljer, så er ofte løsningen å delvis eller helt tette eventuelle passporter på høyttaleren. Dette KAN gå utover nedre grensefrekvens som bassporten ellers hjelper til med. Det går an å dempe bassporten med vatt, og dermed ende opp med noe som minner mer om en akustisk ventil.r
    Bra tips. Jeg brukte et par raggsokker som min tante Anna hadde sendt meg til jul. De var størrelse 57 eller deromkring, så i sammenrullet form ble de akkurat passe til bassrefleksportene på dynaBel Euforia. Det formet avrullingen nederst slik at overgangen til subwooferen ble vesentlig jevnere. Ikke si det til henne. :)

    Boksen på Transparents kabler inneholder forresten et førsteordens lavpassfilter i form av en spole i serie med plusslederen. Dessuten har de et Zobel-nettverk (resistor + kondensator) i parallel med høyttaleren, tvers over høyttalerterminalene. Det tilsvarer komponentene i utgangsfilteret på mange forsterkere, inkludert de chipampene Armand og jeg holder på å bygge i en annen tråd. Gjør det hørbar forskjell? Skulle ikke forundre meg. Er det verdt 200000? Vel, innmaten koster ca en hundrelapp....

    How to Make a Transparent Audio Reference XL Speaker Cable
    Den spolen gjør ingenting i lydområdet (For spolens delefrekvens ved 8 Ohm last er på ca 500 000 Hz), men den kan være nyttig hvis forsterkeren ikke er skikkelig bygget - slik som en high-end bredbåndet forsterker der enkelte erfarer at forsterker går i selvsving og brenner ned alt fra høyttaleren til kraftverket. Da er 200 000 kroner småtterier i forhold til kostnader for å gjenoppbygge hele nettet til Hafslund.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som blir useriøst er når de som har kommet fram til konklusjonen om at det er ingen eller mikroskopiske forskjeller på kabling legger ut svar til Trådstarter.Om ikke
    Trådstarter hadde troen på at en kabel kan gi han det som trengs i anlegget var spørsmål unødvendig.Han spør heller ikke etter forklaringer på hvorfor noen ikke hører
    forskjeller,det med tabeller og alt annet som finns av faglitteratur på området.Jeg mener at dette undergraver oss som har konkrete svar å gi til Trådstarters spørsmål.
    Faglitteraturen har nok kommet "litt til kort" med sine beregninger siden noen av oss hører vesentlige forskjeller og forbedringer i våre anlegg.Det vil nå ikke jeg prøve
    å bortforklare og heller kose meg med at mitt anlegg får forbedringer.Jeg har sakt det før og sier det igjen.Jeg velger å se på kabling som en komponent i mitt anlegg
    og det skulle rettferdig-gjøre det faktum at jeg har hørt forskjell.Og mitt motto er da å kanskje prøve skaffe seg en slik komponent.Om dette blir bortforklart med at man
    må lete andre steder etter Trådstarters ønske finner jeg vanskelig for å bøye av for.Det får kanskje bli en annen historie (røverhistorie) i en annen Tråd.
    Mvh Kenneth
    Jeg ser at det er mange som deler din oppfatning om at man bare skal få svare dersom man har samme oppfatning/virkelighetsforståelse som trådstarter.

    Jeg har ingen problemer med å bli beskyldt for å være useriøs hvis setningen over skal være premisset for å avgjøre det. Jeg er nemlig av den oppfatning av at det motsatte er tilfelle, det er useriøst å overse alle fakta (meninger også) som ikke stemmer med ens egen overbevisning.
    Fundamentalt sett er jeg også uenig i at man skal ha "lukkede" tråder bare for "troende" i offentlige forum hvor faglitteratur og faktaopplysninger ikke er velkommen. (Det er mange steder dette blir praktisert, blant annet er nyhetsspeilet.no et skrekk-eksempel i så måte. Falsk, uriktig og potensielt farlig misinformasjon bør ikke få lov til å gå uhindret i det offentlige rom.)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    I PA-sammenheng er det en kjennsgjerning at er ikke toppen på plass (les diskant) så oppfattes bassen som mudrete, og omvendt. Får du rattet bassen på plass i ett lokale, så kommer luften og detaljene i diskanten også. Plages man med toppen oppfattes bassen mudrete, får man rattet toppen på plass, så kommer bassen som en kule, med detaljer. Kan oppfattes som at bassen går dypere også, selv om det ikke er tilfelle. Tror det kan være dette som kan være årsaken til at man oppfatter forskjeller på forskjellige kabler, for det gjør de fleste. Det kan være små endringer i topp eller bunn som gjør at ting faller på plass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.421
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I PA-sammenheng er det en kjennsgjerning at er ikke toppen på plass (les diskant) så oppfattes bassen som mudrete, og omvendt. Får du rattet bassen på plass i ett lokale, så kommer luften og detaljene i diskanten også. Plages man med toppen oppfattes bassen mudrete, får man rattet toppen på plass, så kommer bassen som en kule, med detaljer. Kan oppfattes som at bassen går dypere også, selv om det ikke er tilfelle. Tror det kan være dette som kan være årsaken til at man oppfatter forskjeller på forskjellige kabler, for det gjør de fleste. Det kan være små endringer i topp eller bunn som gjør at ting faller på plass.
    Enig. Det er mye lettere å forklare små forskjeller øverst i diskanten som følge av et kabelbytte. Det er også begripelig at endringer i lastreaktans (f eks mer eller mindre kapasitive kabler) kan påvirke forvrengningsnivået og -spektrumet fra en effektforsterker, og at det i sin tur kan tenkes å gi en eller annen subjektiv virkning. Det er vel nokså alment akseptert at forsterkere med vanlig 20 dB/dekade økning i forvrengning med frekvens kan låte superdetaljerte og med "impossibly controlled bass" hvis forvrengningsnivået er passe høyt. Men det er en egenskap ved forsterkeren og (mis)match med høyttalerlasten, ikke ved kablene.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Nøtterøy
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
    Ja, og han spør etter seriøse svar. Da er det dønn seriøst å fortelle ham at de egenskapene han etterspør må han lete etter et annet sted. Det er ikke i kablingen de oppstår eller ødelegges. Seriøst.

    Det ville vært direkte useriøst å fortelle en røverhistorie om at merke XYZ gir "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Det skjer bare ikke.
    Hvis du og andre som kommer med kritiske kommentarer hadde giddet å lese hva jeg har skrevet i tidligere innlegg så ville det vært fint.
    Jeg skriver i tidligere innlegg at jeg er fullstendig klar over at kablene i seg selv ikke lager en dypere bass hvis ikke potensiale i anlegget er der. Jeg mener at enkelte kabler kan være en pådriver til at lyden i anlegget ikke får fram sitt beste på dypbass-området.

    Ser nå at temaet er overtatt av kverulantene så da sier jeg takk for denne gang. :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.421
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kritiske kommentarer? Æ'kke lett å komme med gode råd hvis du har bestemt deg for svaret på forhånd. Lykke til.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Som ett svar på frågan som ställs så kan jag nämna synergistic research signature no2.
    Varför? Jo därför att jag har ett par liggande som för mig utgjorde precis det som efterfrågas.
    Ljudbilden växte och basen upplevdes mer som att en sub var med på nåt vis...
    Varför har jag aldrig brytt mig om. Vet bara att 6mm solid core lät skit i jämförelse, när jag testade för nyfikenhetens skull.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kritiske kommentarer? Æ'kke lett å komme med gode råd hvis du har bestemt deg for svaret på forhånd. Lykke til.
    Nei vel, ikke lett? Da lar du bare være å blande truten din inn. Det var jo ikke sånn at TS tryglet om platehakkene dine akkurat. Du bør kanskje nedjustere din egen fortreffelighet noen trinn? :rolleyes:
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har fått forståelsen hvor "skoen trykker" for enkelte etter min anbefaling av høyttalerkabler.Dette kan jeg ikke se å ha noe som helst med HiFi og gjøre.Og det viser seg at det stort sett er det samme som går igjen gang etter gang.Ved anbefalinger må man tydelig vis tilhøre en rett sekt.På tvers av denne sektens lover og regler må man ikke bevege seg.Da blir ens egne anbefalinger "spist" opp av faglige og andre snevre oppgulp.Jeg anbefalte høyttalerkabler etter beste evne.Og når jeg i ettertid ser hvor "skoen trykket" for enkelte må jeg få tillegge at Jumpers kostet den nette sum av kr.450.God helg til alle og de andre hæstpeisan.
    Mvh Kenneth
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Enkelte av menighetene sliter med stort frafall.
    En reformasjon er på gang.
    Lik det eller ei.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    De kablene kunne jeg for en gangs skyld også tenke med å prøve.... da bør jeg komme ned under 20 på en 10-tommer....
    Foranding i diskantrespons - OK - plausibelt, men dypere bass?? Hm.... men faktisk - at fall i diskantrespons ala "Vikersund", som noen kalte det, kan gi illusjonen om dypere og mer framhevet bass, - den er forståelig...

    "Som Vikersund bakken",jo,det var meg..og det var ikke en kabel jeg siktet til,
    men det at noen ratter vha digitale duppeditter en kurve,20 - 20kHz,med +/- 10-20 dB,da forsvinner forskjellene.
    Skal ikke gjøre mye med EQ fra 100Hz og ned før ting "ødelegges".
    Det ble bl.a påpekt i en besøkartikkel i Fidelity hos en viss person om en noe mørk lyd.
    RTA måling ble også vist,og der var "godt" med bass ja.


    Ellers var jeg på tinnitus kurs,del 2 i dag.
    Det er normalt relativt store hørsel forskjeller/variasjoner blant vanlige mennesker,og de er betydelig mer en 0,3 dB.

    For de med hørseltap ble det også anbefal å ta telefonsamtaler på kveldstid.Da er lydkvaliteten bedre enn på dagtid.
    Så hva da med streaming når trafikken er på det høyeste?
    Men har en mulighet for å bruke den gamle analoge hus telefonen var den det beste alternativet.
    Mye interessant en lærer.

    "En kabel som"GIR" en ekstra oktav" er vel bare en litt feil bruk av ord når tingene skal forklares.
    Åpne(r) opp for?Slippe fri?Flere måter å beskrive det på mottas.
    Det er helt åpenbare forskjeller på Høyttalerkabel, RKUB - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
    4mm2 og 6mm2 om høyttalerene er Magnepan 1.7 (ullsokk i port en umulighet)
    og Confluence Pastorale enkel last (ca.4-8ohm) og med port (prøvde ikke med ullsokk).
    Prisen er også lik også, så noen forventning bias kan en vel ikke snakke om.

    Innbiller meg at noen ville sagt at 6mm2 låter mest high fidelity i ordets rette betydning
    mens 4mm2 låter kunstig imponerende.

    Bare sånn "litt" OT etter en lang hard dag på kurs,med lang kjøring i traktor (RAV4) utover,
    og ny ren batteribil hjem som kommer til å lage,uff, nettstøy;)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    At potensielt ~0.3dB (om alle forhold tilsier det) fall i diskantrespons opp til ca 20kHz utgjør illusjon om dypere og mer fremhevet bass kan om legger veldig godvilje til "forståelig" ;)
    Men her rapporteres det om
    Forskjellen var så stor at glassdørene til et skap vibrerte ('klirret') da jeg spilte med det ene settet, og nøyaktig samme låt og samme lydnivå med andre kabler ga ingen 'klirring' i skapdørene. Dette var for øvrig signalkabler.
    Intet mindre enn oppsiktsvekkende..
    Bare en kommentar til det du har sitert meg på: Dette er ingen lovprisning av hørbare kabelforskjeller. Denne endringen i frekvensrespons var også for meg intet mindre enn oppsiktsvekkende, og vakte ganske stor irritasjon. Bassen som skapte 'klirring' i skapdørene var kraftigere, men også mer 'pløsete puddingbass'. I tillegg var mellomtonen mer 'grøtete'. De andre signalkablene førte til en langt strammere bass og klarere mellomtone, altså bedre lyd. Gjett hvilket kabelsett som var det dyreste? Det som skapte 'puddingbass' og 'grøtete' mellomtone. Det gikk ikke lenge etter denne oppdagelsen før jeg kvitta meg med både disse og andre kabler fra samme produsent.

    For spesielt interesserte kan det nevnes at det dyre kabelsettet var et par Van den Hul The Rock, og det langt rimeligere kabelsettet som jeg har i dag er Van Damme Studio Grade, terminert av vår egen Hb 52 :)

    Teknisk sett gir det ingen mening for meg at et par signalkabler brukt mellom dac og pre skulle utgjøre så store utslag i frekvensresponsen, men det eneste jeg kan tenke meg er at det må ha skjedd noe veldig sært med impedansen slik at kablene fungerte som en eq. Jeg vil heller bruke en ordentlig eq som jeg kan styre selv om jeg vil justere frekvensresponsen, framfor å overlate dette til et dyrt kabellotteri.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Google Tro og fornuft og fundèr litt på hvor det ble av alle kabelhymnene.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    ^
    Google Tro og fornuft og fundèr litt på hvor det ble av alle kabelhymnene.
    Du svarer ikke på spørsmålet.

    Hvilken reformasjon er på gang? Jeg har ikke hørt om den, og ettersom du tydeligvis sitter på informasjon som vi andre ikke kjenner til hadde der vært fint om du kunne dele denne kunnskapen med oss.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Hmm...
    Mulig jeg kun er overbevist om dette.
    Men det spiller ingen rolle.
    Er du uenig tar du feil.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    He he, tipper du skjønner hvor jeg vil :)
    På tross av noe stort ord for èn mann.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn