Høyttalerkabler som gir dyp detaljert bass?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Går det an å få dyp og detaljert bass bare ved å bytte høyttalerkabler ?
    Nei.
    Noen som går glipp av en del her. :)
    Om noen går glipp av noe er det mest sannsynlig penger...

    Forskjellen på høyttalerkabler er ørsmå og går mere på nyanser i diskant og oppløsning enn bass, skal man ha bedre bass er få cm endring i høyttaler plassering veien å gå,ikke kabler. .
    med mindre utgangspunktet er "sytråd" som høyttalerkabel
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    dyp og detaljert bass er det som kjennetegner ett kvalitets anlegg, og den må komme fra en slik kilde som har den kvaliteten ....det samme må forforsterker , effekt forsterker være foruten også høytalerene .I tillegg vil og rom og plassering bety en del , DVs mye i noe tilfelle. Kabler spiller og viss rolle , kobber kabler og godt tverrsnitt duger bra . En rør effekt trinn bør matches til høytalerne som ikke har for kompleks impedanse , med mindre den er typen mammut,,,,, så ingen ting her i verden er gratis...
    Helt enig. Hvis en har den kvaliteten i anlegget så har ting som høyttalerkabler mye å si. Ihvertfall i mitt anlegg så merker jeg stor forskjell. Det er sikkert mange forskjellige kabler som en kan oppnå den effekten med. Jeg har jo ikke testet ut alt.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Uansett hva du bestemmer deg for.
    Gjør som flere her foreslår, prøv først.
    Og ikke minst. Gjør ditt beste på å være objektiv. Ikke lytt etter forventede resultater,
    Det er svin fort å la seg forlede av andre og seg selv.
    Det kan hende du får enkelte "aha" opplevelser
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    dyp og detaljert bass er det som kjennetegner ett kvalitets anlegg, og den må komme fra en slik kilde som har den kvaliteten ....det samme må forforsterker , effekt forsterker være foruten også høytalerene .I tillegg vil og rom og plassering bety en del , DVs mye i noe tilfelle. Kabler spiller og viss rolle , kobber kabler og godt tverrsnitt duger bra . En rør effekt trinn bør matches til høytalerne som ikke har for kompleks impedanse , med mindre den er typen mammut,,,,, så ingen ting her i verden er gratis...
    Helt enig. Hvis en har den kvaliteten i anlegget så har ting som høyttalerkabler mye å si. Ihvertfall i mitt anlegg så merker jeg stor forskjell. Det er sikkert mange forskjellige kabler som en kan oppnå den effekten med. Jeg har jo ikke testet ut alt.
    Min erfaring tilsier at kabler til anlegget har til dels store forskjeller å by på.Jeg skiftet nettopp ut mine gode Soundstring og jeg fikk meg da en "åpenbaring" av de virkelig store.Heretter skal jeg behandle kabler som en av komponentene i mitt anlegg.Noe annet er nok å lure seg selv.
    Mvh Kenneth
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mon tro om denne tråden kan vare helt til påske og tre istedenfor påskekrimmen?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kort ned lengden og gå opp på lederarealet. F.eks bruk 6mm2 og så korte lengder som mulig. Det *kan* faktisk ha noe å si.....
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen som med hånda på hjertet kan si de klart hører en avrulling på en halv dB ved 20 kHz ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Få over 50år hører mye over 12 khz, kanskje derfor man ikke hører 0,3db ved 20Hz i motsetning til de med gullører. Burde nesten være krav til å publisere egne hørselskurver før å få lov til å mene noe om kabler og sånn:rolleyes:

    CaptureS.JPG

    Her er resultatet av å være for nærme en dynamittsalve da uteadassen på Skauern gikk i lufta en St.hansaften på 70 tallet.
    PS denne testen kan tas på nettet med hodetelefoner ,og den samsvarer bra med audiogrammet fra ørelegen
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har omtrent -30 dB på det ene øret ved 20 kHz, så ikke regn med meg i gulløreklubben...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig hvordan kabelfornekterne støvsuger HFS etter kabeltråder der de kan forsøple en grei tråd med sin fanatisme.
    Tråden var nesten fri for disse ytringer frem til ca. innlegg#35..



    Selv med min hørsel er det ingen problem med å høre kabelforskjeller da de er så åpenbare.


    øre.jpg




    Disse som ikke opplever så åpenbare forskjeller burde heller revurdert sitt oppsett mtp høyttaler plassering,lytteposisjon,akustikk
    og sin egen fortreffelighet ang slik kunnskap og erfaring.


    Tror denne mannen har en sterkere CV en de fleste her.


    Bob Hodas - Acoustic Analysis


    Since 1993 Bob Hodas has traveled the world tuning well over 1000 rooms. His clients include studio owners, producers, engineers, and discriminating home listeners. Hit mixer David Pensado, producer Tricky Stewart, composer Danny Elfman, and recording artist Stevie Wonder are among his many clients who demand accurate listening environments and speaker systems. His work has taken him from Tokyo, for Sony Music Entertainment, to London for Abbey Road Mastering. Stateside he has tuned rooms for NRG Recording, The Record Plant, Blackbird, and Lucasfilm to name but a few. His depth of experience gained from his background as a musician and recording engineer has given him a unique and sought after perspective on solving speaker system and room acoustics issues.


    Oppnåes ikke det som blir sagt i løpet av det første minuttet er det noe som ikke er helt på stell i rommet.
    Muligheten til å få det frem ligger i nesten alt av dagens høyttalere og elektronikk.


     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Frem til innlegg #52 har vi da hatt overaskende hyggelig replikkutveksling.
    Bob Hodas virker da forøvrig å være rimelig likegyldig til kabler, ikke nevnt med ett ord i dette foredraget.
    Så hvor er relevansen?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Frem til innlegg #52 har vi da hatt overaskende hyggelig replikkutveksling.
    Bob Hodas virker da forøvrig å være rimelig likegyldig til kabler, ikke nevnt med ett ord i dette foredraget.
    Så hvor er relevansen?
    Ikke rart det ikke høres forskjeller på kabler når en ikke engang klarer å høre en normal tale.
    36 sek. ut i foredraget..og da er det greit å få med seg litt forran og etter
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel.... han sa nå ikke noe annet enn at det er greit å ha orden på rommet først, før man begynner å fikle med andre ting - deriblant kabler.... det er vel kanskj eikke så mange som er uenige i.....

    Hva angår trådtittelen - og dypere bass ved bytte av kabler, så henger det ikke helt på greip. Forskjeller i øvre ende som resultat av samspill mellom kabler og kilne forsterker / høyttalerkombinasjoner er det vel heller ikke så mange som protesterer på . Nedre respons er i utgangspunktet designet ( forhåpentligvis) på basis av T/S-parametre og kabinettvolum. På disse fekvensene har normale kabelparametre mikroskopisk betydning, og den stort sett eneste kbaleparameter somkan påvirke noe er resistans, hvor det tvert imot er økende resistans som vil modifisere Qe. Dette brukes jo faktisk også bevisst i en del sammenhenger ved å øke serieresistansen betydelig, for å få lavere bassrespons på bekostning av virkningsgrad. Det virker dermed nokså ulogisk at skifte av kabler kan gi lavere frekvensrespons i bassområdet.
    At en reduksjon i diskantresponsen kan framstå som en tilsynelatende bedring av bassrespons virker relativt plausibelt.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    Må gi deg rett i at kabler ble nevnt når du sier det.
    Føler du deg bedre nå?
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Kan vi ikke prøve å holde en hyggelig tone her da. :) Jeg (trådstarter) er helt enig at plassering av høyttalere og akustikkdemping osv har mye å si for lyden.
    Men ved bytte av forskjellige høyttalerkabler merker jeg stor forskjell. Det blir mye mere liv i bassområdet ved bruk enkelte kabler. Og det er kabler denne tråden handlet om. Ikke plassering av høyttalere osv. Enkelte kabler gir en dypere og mer detaljert bass. En får rett og slett følelse av større rom. Om noen nekter å tro på det spiller egentlig ikke så stor rolle for meg.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Cable,Isolationpuck,ability to listen deep in to your audio system,sies det

    Som når Jean Hiraga plukket ut en liten delserie med transistorer til sin konstruksjon,og det var kun den lille serien som gav rett lyd.
    Da må plassering og og akustikk være i orden.
    Høres ikke forskjeller så ligger problemet der,og en bør da revurdere om oppsettet er optimalt plassert etc.
    isteden for å messe om små eller fraværende forskjeller og at kabler er tullball.

    Bruker fortiden Claes Ohlson 4 og 6mm2.
    4mm2 gir stram bass.
    Men for meg som spiller mest barokk ,gir/får frem, 6mm2 mer rom,da de tyngste strykernes skaper mer/større og luftigere rom enn instrumenter som ligger i den andre enden,og den forskjellen er åpenbar,ikke små nyanser som det var tidligere om årene.
    Og disse forskjellene kom etter å ha flyttet på høyttalere i en årrekke for å få frem det anmeldere beskrev.
    Isteden for å skjelle ut anmeldre for tullet kabel lyrikk var det heller mer interesant å finne ut hva jeg gjør feil.
    Det plassering punktet kom mer av flaks,samt at jeg lagde meg helmholtz resonator.Og der har høyttalerne stått siden,i 10 år uten noe mer flytting,89 cm til vegg med Gallo og senere 91 cm med Confluense.

    Mulig jeg ubevisst har fått til noe Linn fremgangsmåte,hva vet jeg:p

    Linn Ninka

    gikk vi inn på et forsøk med å finne optimal plassering basert på TUNE DEM
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Hei Ymir
    Hvilke kabler er det som du merket stor forskjell på , kunne tenkt meg å sjekke de ut med egne ører. Forøvrig bør jo en hørbar dypere basss lett kunne måles meden mikrofon også
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hei Ymir
    Hvilke kabler er det som du merket stor forskjell på , kunne tenkt meg å sjekke de ut med egne ører. Forøvrig bør jo en hørbar dypere basss lett kunne måles meden mikrofon også

    Siden du umulig kan ha lest hele innlegget ovenfor,så ser det ut til,at når en da vil "sjekke ut med egne ører",
    stiller med en forut inntatt holdning fra en som forfekter det synet at "det er ikke forskjell på kabler"

    Og dersom du da som forventet vil komme med "jeg hører i ihvertfall ikke forskjell" og at den uttalelsen da skal
    være en referanse?

    Og i så fall,hvor sikker er du på at du har,som Bob Hodas sier,"har du riktig plassering av høyttalerne i ditt rom,med ok (optimal akustikk?) så skal du kunne oppnå "ability to listen deep in to your audio system" og kunne høre forskjeller på kabler og spikes,dempere etc.

    Det er hele poenget.

    Da jeg så vidt begynte med forsøk med kabler i litt mer alvorlig grad sånn midten av nitti tallet hørte bare små nyanser.Jeg skjøv på høyttalere frem og tilbake på gulvet i over 10 år før de fikk permanent plass.

    En bekjent hadde det mye lettere.Nesten samme hvordan han ommøblerte fikk han det til hjemme hos seg.

    Og som sagt,dersom du hadde/har lest innlegget ovenfor står det klart og tydelig

    Claes Ohlson 4 og 6 mm2.

    Forøvrig brukes det for tiden Biltema signalkabler og Kimber PBJ.

    Har lagt vekk DH lab BL1 og Van den Hul et eller annet mk2,fordi de låter mindre bra.
    Årsak etter min mening,sølv på kobber.
    Så min erfaring er,ren kobber,sølv, eller karbon kabler.
    Interessen og lite tid gjør at DIY med silke og linolje har uteblitt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du vil høyre kva kabel utgjer for totallyden, kan det vere morosamt og lærerikt å prøve nokre eksperiment.
    Same kabeltype i skikkeleg ulike lengder (2 og 10 meter). Kveil også saman ein lang høgtalarkabel og høyr om det er skilnad samanlikna med eit langt, rett strekk.
    Lytt til avisolerte leiarar av massiv kopar, der du flyttar leiarane innbyrdes (med nær avstand og lang avstand mellom seg). Prøv også å legge ein signalkabel gjennom eit "skjorareir" av nettledningar, saman med veggvorter m.m.
    Desse ting gjer ganske mykje av seg, samanlikna med dei ulikskapane du finn mellom ymse kabelkvalitetar. Det er heilt uråd å gjere anna enn å synse når det gjeld kabel, ikkje minst pga alt det emosjonelle i debatten. Eg har ei kjensle av at det er skilnad på bassattgjeving mellom massive leiarar og flettverk, men eg er ikkje sikker.... og alt anna er eg i høgste grad usikker på.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du vil høyre kva kabel utgjer for totallyden, kan det vere morosamt og lærerikt å prøve nokre eksperiment.
    Same kabeltype i skikkeleg ulike lengder (2 og 10 meter). Kveil også saman ein lang høgtalarkabel og høyr om det er skilnad samanlikna med eit langt, rett strekk.
    Lytt til avisolerte leiarar av massiv kopar, der du flyttar leiarane innbyrdes (med nær avstand og lang avstand mellom seg). Prøv også å legge ein signalkabel gjennom eit "skjorareir" av nettledningar, saman med veggvorter m.m.
    Desse ting gjer ganske mykje av seg, samanlikna med dei ulikskapane du finn mellom ymse kabelkvalitetar. Det er heilt uråd å gjere anna enn å synse når det gjeld kabel, ikkje minst pga alt det emosjonelle i debatten. Eg har ei kjensle av at det er skilnad på bassattgjeving mellom massive leiarar og flettverk, men eg er ikkje sikker.... og alt anna er eg i høgste grad usikker på.

    Synsing blir til når en ikke får klare,åpenbare og entydige opplevelser.

    Hvis en ikke oppnår noen forskjeller med dine forsøk,
    er det da det samme som at "det ikke er forskjeller"?

    Eller kan en snu litt på flisa å spørre seg selv,"hva gjør jeg feil siden jeg ikke erfarer hva anmelderne beskriver"?

    Har også en equalizer.Når jeg prøver meg på en "målemafia kurve" som ser ut som unnarennet
    i Vikersund bakken,godt med bass og deretter en fallende kurve..da forsvinner også forskjellene.

    Mitt eneste ankepunkt i kabel verden er disse uetiske,og til tider vanvittige prisene.
    Navnevalg og forklaringene til kabel produsentene tar jeg som markedsføring.
    Noe må barnet hete,om det quantum ditt,eller Valhall betyr lite for mening mann,
    men svært mye for de med utdanning.

    Og eller kan det se ut til at noen anmeldere som muligens ikke har hvert like heldige med
    høyttaler/rom/akustikk derfor bør holde seg unna den jobben viss de er usikre i den jobben.Kan også se ut som om noen av de ikke har "baller" eller "ryggrad" til å stå opp mot en liten håndfull og to,tilhørende denne såkalte "målemafiaen",eller kabelfornekterne.

    Eneste jeg kan være enig med de i er at det ikke er der det store slaget står.
    Men "mange bekker små gir stor å",og bekker kan være både store og små.

    Sånn.Der var tiden brukt opp,og jeg fikk nesten en følelse av å være en liten "kortvarig",
    men dessverre uten nevnte persons tekniske kunnskaper;)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Dersom du vil høyre kva kabel utgjer for totallyden, kan det vere morosamt og lærerikt å prøve nokre eksperiment.
    Same kabeltype i skikkeleg ulike lengder (2 og 10 meter). Kveil også saman ein lang høgtalarkabel og høyr om det er skilnad samanlikna med eit langt, rett strekk.
    Lytt til avisolerte leiarar av massiv kopar, der du flyttar leiarane innbyrdes (med nær avstand og lang avstand mellom seg). Prøv også å legge ein signalkabel gjennom eit "skjorareir" av nettledningar, saman med veggvorter m.m.
    Desse ting gjer ganske mykje av seg, samanlikna med dei ulikskapane du finn mellom ymse kabelkvalitetar.
    Det du gjør er å endre kapasitans, resistans og induktans til kablene. Helt normalt.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Men er det ikke litt slik at spørsmålet fra trådstarter egentlig blir litt feil og at det mange opplever er at en gitt kabel enten kveler bass eller diskant eller det i mellom. For meg er det i hvertfall slik at det er utopisk at kabel tilfører bass eller andre egenskaper, spørsmålet er om den i mindre grad kamuflerer deler eller event hele signalet.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Men er det ikke litt slik at spørsmålet fra trådstarter egentlig blir litt feil og at det mange opplever er at en gitt kabel enten kveler bass eller diskant eller det i mellom. For meg er det i hvertfall slik at det er utopisk at kabel tilfører bass eller andre egenskaper, spørsmålet er om den i mindre grad kamuflerer deler eller event hele signalet.
    Kanskje trådstarter bare burde kjøpe seg ei vifte. ;D
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Men er det ikke litt slik at spørsmålet fra trådstarter egentlig blir litt feil og at det mange opplever er at en gitt kabel enten kveler bass eller diskant eller det i mellom. For meg er det i hvertfall slik at det er utopisk at kabel tilfører bass eller andre egenskaper, spørsmålet er om den i mindre grad kamuflerer deler eller event hele signalet.
    Kanskje trådstarter bare burde kjøpe seg ei vifte. ;D


    Jeg syntes egentlig den signaturen er høvelig ironisk og passe. Og passer veldig godt til mine lydprioriteringer, men er blitt litt flinkere til å forstå at noen liker best å spille eller å kunne spille høyt høyt høyt. -- Når det kommer til tema, bommer jeg fælt i hva jeg lander på? Kanskje en vifte i kabelen kan dytte signalet kjappere frem?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Men er det ikke litt slik at spørsmålet fra trådstarter egentlig blir litt feil og at det mange opplever er at en gitt kabel enten kveler bass eller diskant eller det i mellom. For meg er det i hvertfall slik at det er utopisk at kabel tilfører bass eller andre egenskaper, spørsmålet er om den i mindre grad kamuflerer deler eller event hele signalet.
    Kanskje trådstarter bare burde kjøpe seg ei vifte. ;D


    Jeg syntes egentlig den signaturen er høvelig ironisk og passe. Og passer veldig godt til mine lydprioriteringer, men er blitt litt flinkere til å forstå at noen liker best å spille eller å kunne spille høyt høyt høyt. -- Når det kommer til tema, bommer jeg fælt i hva jeg lander på? Kanskje en vifte i kabelen kan dytte signalet kjappere frem?
    Litt spøk må være innafor. Jeg ler litt hver gang jeg ser den signaturen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det ikke er mulig å måle forskjeller med hypersensitive mikrofoner så er det ikke noe mer å gruble på. Da vil vi ikke høre forskjeller vi heller. Hvis det derimot vises tydelige forskjeller på en skala slik at det er plausibelt at vi muligens kan oppfatte det, så er det jo bare å forsøke.

    Til nå har jeg ikke sett hverken produsenter eller kabelfantaster vise på målinger at det er forskjeller av betydning ei heller fått utslag på egne målinger, så da har jeg slått meg til ro med det resultatet jeg fikk med testing av Nordost rca kabel til 1900kr vs clas ohlsson rca kabel til 69kr og biltema høyttaler kabel til 79kr vs monster kabel til 2000kr - altså ingen reproduserbare forskjeller. (Fikk min samboer til å skifte uten at jeg visste hva som var hva).

    Flytter jeg derimot høyttalere 5 cm i en eller annen retning får jeg store forskjeller I målingene. Og hører sjelden forskjeller før forskjellene på målingene blir relativt dramatiske. Altså er mikrofonen mange ganger mer sensitiv enn mine ører.

    Derfor har jeg konkludert med at det er langt mer produktivt å starte i andre ender når man skal få resultater som merkes. Har man 20 db økning eller dipp på enkelte frekvenser i bassområdet så blir det nært idiotisk å kikke på kabler for å bøte på dette.

    Eksempel til ettertanke; Svanå sine mest avanserte lytterom må klare å måle noe sånt som +-3 db fra 20-20 000hz for å klassifiseres som referanse level 3.
    Selv i et slikt rom er det diskutabelt om betydningen dersom en kabel gjør en forskjell på 0,3 db på en eller annen frekvens.

    Mitt rom har noe sånt som +- 25 db fra 20- 20 000, så jeg ville etter alle praktiske formål vært fryktelig tilbakestående om jeg fokuserte på teoretiske kabelforskjeller i min søken etter bedre lyd.

    En liten historie jeg føler er relevant;
    Jeg har vært boksetrener i 8 år nå og møter daglig på det samme problemet. Uansett hvor mange ganger jeg sier at det er absolutt helt kritisk at man flytter hånden tilbake i guard etter at man har slått, så er det mange som alltid, uten unntak, lar hånden gå ned via hoften før den kommer opp igjen i guard.
    Selv om jeg demonstrerer hvorfor det er essensielt (fordi motstander vil alltid slå tilbake med én gang og rekker dermed å treffe før hånden når opp i guard igjen) så går det bare ikke inn. De forstår ikke dette enkle konseptet.

    Andre mennesker tar dette enkle konseptet første gang det nevnes og trenger ingen demonstrasjon.
    Jeg kaster ikke vekk tid og ressurser på gøy, så jeg velger derfor å jobbe med de sistnevnte.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du vil høyre kva kabel utgjer for totallyden, kan det vere morosamt og lærerikt å prøve nokre eksperiment.
    Same kabeltype i skikkeleg ulike lengder (2 og 10 meter). Kveil også saman ein lang høgtalarkabel og høyr om det er skilnad samanlikna med eit langt, rett strekk.
    Lytt til avisolerte leiarar av massiv kopar, der du flyttar leiarane innbyrdes (med nær avstand og lang avstand mellom seg). Prøv også å legge ein signalkabel gjennom eit "skjorareir" av nettledningar, saman med veggvorter m.m.
    Desse ting gjer ganske mykje av seg, samanlikna med dei ulikskapane du finn mellom ymse kabelkvalitetar. Det er heilt uråd å gjere anna enn å synse når det gjeld kabel, ikkje minst pga alt det emosjonelle i debatten. Eg har ei kjensle av at det er skilnad på bassattgjeving mellom massive leiarar og flettverk, men eg er ikkje sikker.... og alt anna er eg i høgste grad usikker på.

    Synsing blir til når en ikke får klare,åpenbare og entydige opplevelser.

    Hvis en ikke oppnår noen forskjeller med dine forsøk,
    er det da det samme som at "det ikke er forskjeller"?

    Eller kan en snu litt på flisa å spørre seg selv,"hva gjør jeg feil siden jeg ikke erfarer hva anmelderne beskriver"?

    Har også en equalizer.Når jeg prøver meg på en "målemafia kurve" som ser ut som unnarennet
    i Vikersund bakken,godt med bass og deretter en fallende kurve..da forsvinner også forskjellene.

    Mitt eneste ankepunkt i kabel verden er disse uetiske,og til tider vanvittige prisene.
    Navnevalg og forklaringene til kabel produsentene tar jeg som markedsføring.
    Noe må barnet hete,om det quantum ditt,eller Valhall betyr lite for mening mann,
    men svært mye for de med utdanning.

    Og eller kan det se ut til at noen anmeldere som muligens ikke har hvert like heldige med
    høyttaler/rom/akustikk derfor bør holde seg unna den jobben viss de er usikre i den jobben.Kan også se ut som om noen av de ikke har "baller" eller "ryggrad" til å stå opp mot en liten håndfull og to,tilhørende denne såkalte "målemafiaen",eller kabelfornekterne.

    Eneste jeg kan være enig med de i er at det ikke er der det store slaget står.
    Men "mange bekker små gir stor å",og bekker kan være både store og små.

    Sånn.Der var tiden brukt opp,og jeg fikk nesten en følelse av å være en liten "kortvarig",
    men dessverre uten nevnte persons tekniske kunnskaper;)
    Grunnen til at eg tilrår å gjere desse eksperimenta, er for å bevisstgjere om kva storleik slike endringar av kapasitans m.m. utgjer. Dersom du reagerer på endringane, bør du ta konsekvensen av dette og endre på kablane dine. Merkar du ingenting, treng du ikkje vere så på hogget. Og om endringane ikkje er store nok til at du får skikkeleg tilfredsstillande bass, bør det kanskje vurderast andre tiltak?
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Hvis det ikke er mulig å måle forskjeller med hypersensitive mikrofoner så er det ikke noe mer å gruble på. Da vil vi ikke høre forskjeller vi heller. Hvis det derimot vises tydelige forskjeller på en skala slik at det er plausibelt at vi muligens kan oppfatte det, så er det jo bare å forsøke.

    Til nå har jeg ikke sett hverken produsenter eller kabelfantaster vise på målinger at det er forskjeller av betydning ei heller fått utslag på egne målinger, så da har jeg slått meg til ro med det resultatet jeg fikk med testing av Nordost rca kabel til 1900kr vs clas ohlsson rca kabel til 69kr og biltema høyttaler kabel til 79kr vs monster kabel til 2000kr - altså ingen reproduserbare forskjeller. (Fikk min samboer til å skifte uten at jeg visste hva som var hva).

    Flytter jeg derimot høyttalere 5 cm i en eller annen retning får jeg store forskjeller I målingene. Og hører sjelden forskjeller før forskjellene på målingene blir relativt dramatiske. Altså er mikrofonen mange ganger mer sensitiv enn mine ører.

    Derfor har jeg konkludert med at det er langt mer produktivt å starte i andre ender når man skal få resultater som merkes. Har man 20 db økning eller dipp på enkelte frekvenser i bassområdet så blir det nært idiotisk å kikke på kabler for å bøte på dette.

    Eksempel til ettertanke; Svanå sine mest avanserte lytterom må klare å måle noe sånt som +-3 db fra 20-20 000hz for å klassifiseres som referanse level 3.
    Selv i et slikt rom er det diskutabelt om betydningen dersom en kabel gjør en forskjell på 0,3 db på en eller annen frekvens.

    Mitt rom har noe sånt som +- 25 db fra 20- 20 000, så jeg ville etter alle praktiske formål vært fryktelig tilbakestående om jeg fokuserte på teoretiske kabelforskjeller i min søken etter bedre lyd.

    En liten historie jeg føler er relevant;
    Jeg har vært boksetrener i 8 år nå og møter daglig på det samme problemet. Uansett hvor mange ganger jeg sier at det er absolutt helt kritisk at man flytter hånden tilbake i guard etter at man har slått, så er det mange som alltid, uten unntak, lar hånden gå ned via hoften før den kommer opp igjen i guard.
    Selv om jeg demonstrerer hvorfor det er essensielt (fordi motstander vil alltid slå tilbake med én gang og rekker dermed å treffe før hånden når opp i guard igjen) så går det bare ikke inn. De forstår ikke dette enkle konseptet.

    Andre mennesker tar dette enkle konseptet første gang det nevnes og trenger ingen demonstrasjon.
    Jeg kaster ikke vekk tid og ressurser på gøy, så jeg velger derfor å jobbe med de sistnevnte.
    Siden du stoler mere på tall og visere enn på egen hørsel.
    Håper jeg du svinger når det kommer en kurve på veien, og ikke stoler blindt på at gps forteller deg at veien går rett frem.
    ( håper du kan ta essensen av dette da ! )
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Stol på hørselen når det gjelder kabelvalg.Du vil sikkert finne ut at det er forskjell.Hvorfor testes det på HiFi-messer med de mest påkostede kablinger som finns på vår
    klode? Dette utstyret/komponenter er jo det utstyret vi kjøper og hvorfor i all verden blir dette ikke testet på PN og Claes O kabel? Nei jeg fant ut etter å ha stukket
    fingeren i jorden noen ganger at kabling av rette kaliber er hørbart.I mitt anlegg fungerte et skifte av kabler på mine høyttalere hørbart i positiv retning på alle vis.
    Jeg skiftet ut kabler i fra Soundstring til kabler i fra Transparent.Stol på hørsel og ikke lev deg inn i boblen enkelte ønsker du skal være i.Det er ditt HiFi-anlegg og ikke noen andres.Hvorfor ikke ta med ferdigterminerte PN kabler på neste HiFi-messe og spør pent om du får teste?
    Mvh Kenneth
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hos meg er det til gjengjeld ikke hørbare forskjeller, ihvertfall ikke av en slik størrelse at de har noen betydning for meg, og jeg har etterhvert prøvd ganske mye forskjellig. Da blir det utmerket metervare fra Clas og rimelige proffkabler.

    Generelt kan ikke høyttalerkabler "gi dyp detaljert bass". I høyden er det forskjeller i størrelsesorden 0,1 dB rundt høyttalernes impedansminimum, ofte et sted i nærheten av 60-90 Hz. De forskjellene skyldes stort sett bare tverrsnittet på kablene, ikke noe mer mystisk enn det. Hvis du vil ha dypere bass, prøv en subwoofer i stedet. Detaljene kommer på kjøpet når hovedhøyttalerne slipper å gjengi den dypeste bassen. Og hvis du vil endre klangfarger på lyden finnes det equalizere.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Som vi sikkert ser slår dette forskjellig ut.Det må vi da akseptere.Enkelte får ikke opplevelsen av de store forskjeller og de om det.Mine Transparent Ref. 2529 XL ga i
    mitt anlegg.Mer og kontant bass,mer detaljert diskant,større stereo-perspektiv og så blei det en mer lytte-vennlig høyttaler.Med det mener jeg at totalbildet fra kabel-
    byttet blei en veldig lærerik opptur.Jeg hadde ikke fantasert om et slikt resultat en gang.Så Transparent Ref. kan jeg godt anbefale.Så får det i denne omgang bli med
    dette bytte vel vitende om at det finns ennå bedre høyttalerkabler der ute.
    Mvh Kenneth
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
    Ja, og han spør etter seriøse svar. Da er det dønn seriøst å fortelle ham at de egenskapene han etterspør må han lete etter et annet sted. Det er ikke i kablingen de oppstår eller ødelegges. Seriøst.

    Det ville vært direkte useriøst å fortelle en røverhistorie om at merke XYZ gir "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Det skjer bare ikke.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    237
    Sted
    Oslo
    1.0 mm singlecore sølv med bomull eller silkestrømpe.
    Holder til det meste inntil 3-4 meters kabelstrekk.
    Tight, åpen og detaljert lyd

    frank
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Siden du stoler mere på tall og visere enn på egen hørsel.
    Håper jeg du svinger når det kommer en kurve på veien, og ikke stoler blindt på at gps forteller deg at veien går rett frem.
    ( håper du kan ta essensen av dette da ! )
    Jeg stoler på faktaopplysninger. Vår hørsel er en fryktelig dårlig kilde for faktaopplysninger all den tid den er fryktelig sårbar for psykologiske fenomener som forventningsbias og dagsform.

    I dette tilfellet snakkes det om ren frekvensrespons, og da er det på sin plass å peke på at ingen kabel vil utgjøre stor nok forskjell på frekvensresponsen til å gi trådstarter den effekten han/hun ønsker. Det er en underlig sjel som ønsker å bli anbefalt rene løgner når det finnes klare og gode svar på problemstillingen.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det som blir useriøst er når de som har kommet fram til konklusjonen om at det er ingen eller mikroskopiske forskjeller på kabling legger ut svar til Trådstarter.Om ikke
    Trådstarter hadde troen på at en kabel kan gi han det som trengs i anlegget var spørsmål unødvendig.Han spør heller ikke etter forklaringer på hvorfor noen ikke hører
    forskjeller,det med tabeller og alt annet som finns av faglitteratur på området.Jeg mener at dette undergraver oss som har konkrete svar å gi til Trådstarters spørsmål.
    Faglitteraturen har nok kommet "litt til kort" med sine beregninger siden noen av oss hører vesentlige forskjeller og forbedringer i våre anlegg.Det vil nå ikke jeg prøve
    å bortforklare og heller kose meg med at mitt anlegg får forbedringer.Jeg har sakt det før og sier det igjen.Jeg velger å se på kabling som en komponent i mitt anlegg
    og det skulle rettferdig-gjøre det faktum at jeg har hørt forskjell.Og mitt motto er da å kanskje prøve skaffe seg en slik komponent.Om dette blir bortforklart med at man
    må lete andre steder etter Trådstarters ønske finner jeg vanskelig for å bøye av for.Det får kanskje bli en annen historie (røverhistorie) i en annen Tråd.
    Mvh Kenneth
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Trådstarter spør etter kabler med spesifikke krav. De som tror de vet om slike, melder seg på med sine tips. Resten kan vel gjøre noe annet. Han spør vel ikke om noen kan frelse han fra Kablesatan?:rolleyes:
    Ja, og han spør etter seriøse svar. Da er det dønn seriøst å fortelle ham at de egenskapene han etterspør må han lete etter et annet sted. Det er ikke i kablingen de oppstår eller ødelegges. Seriøst.

    Det ville vært direkte useriøst å fortelle en røverhistorie om at merke XYZ gir "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Det skjer bare ikke.
    Ah, morgenkaffe og deg, Asbjørn - en flott kombinasjon.

    Ok, la meg med en gang nevne at jeg ikke motsetter meg dine teoretiske kunnskap. Jeg finner meg faktisk enig i veldig mye av det du nok en gang kommer trekkende med, og som du igjen og igjen høster "liker" for av omtrent den samme fansbasen. Det er greit nok, så lenge du får glede av det.

    Men i noen tråd, som denne, etterspør altså trådstarter (TS) konkret om tips etter HT-kabler med spesifikke krav. Jeg har ikke noe problem med å forstå hva vedkommende ønsker, noe som bekreftes av at han markerer "liker" på innlegget mitt over/#73. Ta det til deg, du også. Dønn seriøst!

    Du er som flinkisjenta i klassen som i enhver diskusjon kommer med de samme argumentene igjen og igjen, som hakk på plata, og som glatt ignorerer konteksten/hva andre faktisk spør etter. Men andre må lytte godt etter det hun har å si, fordi hun mener hun har rett uansett. For hun gjelder å gjenta det samme ofte nok slik at andre til slutt trekker seg. forhåpentligvis vokser hun denne uvanen av seg. For deg derimot, ser det ut som det toget har forlatt perrongen for lenge siden.

    Til TS beklager jeg OT. Hadde tenkt å foreslå Soundstring, Clas Ohlson, Transparent og VDH, men så tidlig at andre kom meg i forveien.
     

    Seigmann

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    6
    Gutta, dere vet ikke hva dere går glipp av før dere har prøvd vannkjølte kabler, da snakker vi bass!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn