høyttalere til rør

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ja, de er nok litt store.. "selv for meg" 8)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Pengvim skrev:
ja, de er nok litt store.. "selv for meg" 8)
hehehe.. Ja, det er deilig å ikke ha det problemet der ;)
Men om du drømmer om Avantgarde så finnes det en sjelden gang Solo til salgs, aktive tatere så du slipper å tenke på forsterker ;)
Du kan lese mer om dem på www.avantgarde-acoustic.de
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Pengvim skrev:
etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.
Hva er det som gjør at Focal ikke er rørvennlige ???
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
limvingen skrev:
Pengvim skrev:
etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.
Hva er det som gjør at Focal ikke er rørvennlige ???
det er kanskje noe med at de er mindre rørvennlige enn diverse andre fabrikanter. .
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Pengvim skrev:
ja, de er nok litt store.. "selv for meg" 8)
hehehe.. Ja, det er deilig å ikke ha det problemet der ;)
Men om du drømmer om Avantgarde så finnes det en sjelden gang Solo til salgs, aktive tatere så du slipper å tenke på forsterker ;)
Du kan lese mer om dem på www.avantgarde-acoustic.de
hva koster de herlighetene til vanlig? har sett dem på Hamburg flyplass og de var skikkelig fete. diskanthorn som faseplugg? :eek:
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
limvingen skrev:
Hva er det som gjør at Focal ikke er rørvennlige ???
Kanske de bare rett og slett ikke er så veldig vennlige - med eller uten rør :-\
Dersom en av karakteristikkene er litt "sint" diskant, så er det slett ikke sikkert det blir dårligere med rør - kanskje tvert i mot.

Prøv med en EL34 PP. Krefter nok, og så er EL34 gjerne litt myk i klangen.


Svein
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Svein_B skrev:
Dersom en av karakteristikkene er litt "sint" diskant, så er det slett ikke sikkert det blir dårligere med rør - kanskje tvert i mot.
men jeg tenker nå at det hadde vært greit å ha noe lettdrevent da.. :p
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Pengvim skrev:
men jeg tenker nå at det hadde vært greit å ha noe lettdrevent da.. :p
Jakten på noen få dB mere effektivitet i høyttalere har ofte noen bivirkninger. For eksempel synes mange at Fostex og Lowther m.m. kan låte litt skrikende (i alle fall før de er skikkelig innspilt - eller er det ørene som å tilvennes), men låter gjerne fantastisk til gitarmusikk og gamle jassplater.

ca. 90 dB er relativt lettdrevet og er vanligvis helt greit, selv for små rørforsterkekre, dersom man ikke skal spille kjempehøyt.
Mange fornøyde MAE-SET1 brukere med "normale" høyttalere.

Svein.
 
B

bendis

Gjest
mitt tips er å først anskaffe en god el34. så ser du hvordan det går til på dine jmlab. tror du blir overrasket, funker det ikke så kjøper du nye som du foreslår her.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
mitt tips er å først anskaffe en god el34. så ser du hvordan det går til på dine jmlab. tror du blir overrasket, funker det ikke så kjøper du nye som du foreslår her.
joda, det kan hende at det er best. men du vet.. ;D

fikk tilbud på noen litt modifiserte Hørning Agathon til 13000dkk nå forresten. annen bass bakpå og enten den originale lotus diskanten eller en bånd.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg er fristet til å henge meg på siste taler her.. Det kan fort bli mange variabler å forholde seg til når både høyttalere og forsterkersett skal byttes samtidig. Skaff deg en god og fleksibel forsterker som ikke låser deg for mye mht høyttalere. Få den i hus og ta det derfra. Det kan være dine høyttalere blomstrer når du kobler dem opp mot en rørforsterker. Se deg ikke blind på driftseffekt og watt. Ting som på papiret skulle bli suboptimalt kan spille fantastisk, samtidig som "perfekte matcher" kan låte ganske uinspirert.Du nevner Impulse H6 lenger oppe i tråden, den er et glimrende eksempel på at driftseffekt ikke sier alt. Den fungerer alldeles fantastisk på en conrad-johnson CAV 50 (integrert), Consonance 800SE og AN Kit 2 (og en hel masse annet...)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kan hende jeg går for de Consonance M800SE, men må vente til jeg får penga på bok desverre.. driver jo å selger samlingen og det skal finansiere en god del.. er ikke langt unna nå da men..

liker det med pre + power løsning. da har jeg litt mer fleksibilitet til matching mot høyttalere og slikt.

men jeg tenker det uansett blir et par horn etter hvert. og Hørning ser veldig interessant ut. også eldre versjon av Agathon til 13000kr.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pengvim skrev:
Monopulse ja.. hmm, er det mulighet for å høre\låne de her til lands?
Vet ikke om andre her i landet enn de jeg har. Du er velkommen til en lytt :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.570
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ikke aktuelt for deg å kikke en gang til på DK Design som ligger til salgs på sentralen nå?
12500,- for en hybrid, dvs med både rør og transistor, med krefter i bøtter og spann...........
Blir jo nesten som et kinderegg, det. Og den skal jaffal drive dine høytalere uten å svette særlig, tenker jeg.

Ble nesten fristet til å sjekke den ut selv........... ;D

mvh
Proffen
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Proffen skrev:
Ikke aktuelt for deg å kikke en gang til på DK Design som ligger til salgs på sentralen nå?
12500,- for en hybrid, dvs med både rør og transistor, med krefter i bøtter og spann...........
Blir jo nesten som et kinderegg, det. Og den skal jaffal drive dine høytalere uten å svette særlig, tenker jeg.

Ble nesten fristet til å sjekke den ut selv........... ;D

mvh
Proffen
har sett den. den ser fet ut ihvertfall.. og gode anmeldelser. så jo, kanskje. men man får jo ikke den hele rørlyden med en hybrid..?

kom innom beauhorn sine sider i stad. herregud, som jeg har lyst på en slik en.. ::)
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Vi har et lite rørmiljø her i nabolaget som sverger til B&W. Har selv consonance 800 se og et par legendariske 803 matrix serie 2 som er en flott match. Naboen har Carry v12 mot et par B&w 802 nautilus. Låter definert og fint.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Hvis litt selvbygg ikke er helt av veien vil jeg anbefale en kikk på RA8 fra RAW Acoustics:

http://www.rawacoustics.com/item__RA8_Speaker_kit_,801.html
http://www.rawacoustics.com/item__RA8_Speakers_ARRAY,777.html#

Smal (20cm) WWWMTMWWW med følsomhet på 95db og snill impedanskurve som aldri dipper under 7ohm.

Som kit går disse for 929$. Med frakt og mva etc. kommer vel kitet på noe under 9000 vil jeg tro. Kasse og finish drar vel på seg noen lapper til, men du kommer i hvertfall i mål under 15k hvis du gjør mesteparten av jobben selv. Tror kanskje jeg ville betalt de ekstra 215 for oppgradering til M130X også - disse har potensiale til å spille en hel del høyere uten å komprimere.

Ferdig bygget fra RAW koster disse 3k$. Heller ingen upris, men til halve prisen vil jeg påstå at de er et røverkjøp!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hmm, er det noen som har de RA8 sånn at jeg kunne hørt de?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
den DK Design du tenker på, Proffen, er forresten mk2, mens det ligger en mk3 til 14 lapper på børsen.. må tilstå at jeg faktisk vurderer den sterkt. den passer kanskje litt bedre inn i budsjettet også..

dessuten kan den brukes som ren for- eller effektforsterker, så jeg kan eventuelt kjøpe røreffekt seinere og bruke den som pre.. det kan jo være smart litt langsiktig, ihvertfall om jeg kjøper hybrid. hmmmm.. :p
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Pengvim skrev:
etter en prat med Arild på Hi-Fi Guiden så fikk jeg vite at mine nåværende focal ikke er spesielt rørvennlige.

hva er bra på rør? kan godt ha litt klangmessige likheter med Focal. ::)

maks 15000kr
Jeg tar utgangspunkt i ditt første innlegg, og tar forbehold at jeg ikke har lest alle innleggene - samt at jeg ikke vet hvilken rørforsterker du har.

Selv har jeg hatt Triangle Celius ES paret med 300B(12W) i parallel som sluttrinn. For og gjøre en lang historie kort, så var dette heller en dårlig match. Altså, rene triodesluttrinn med få watt skal man være forsiktig med. Men når det er sagt så hadde jeg en fin lyd så lenge det ikke skulle spilles høyt eller at musikken ble kompleks(prog med raske taktskifter osv.), da kom de til kort.
Men for all del, forsterkere - pp - med EL 35, KT88 o.l. på rundt 40 til 70w er i høyeste grad en flott match til Triangle!

Enden på visa for mitt vedkommede var at jeg solgte gjeldene høytalere og gikk i anskaffelse av en ren hornkonstruksjon uten delefilter - bakladede horn med Lowther DX3 drivere - og vips så ble det liv i stuen. Ahhh... hvilken dynamikk og livlighet. Jeg går aldri tilbake til noe annet ;).

Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ja, lowther greier virker interessant. Hørning sine høyttalere bruker jo modifiserte Lowther elementer f.eks..
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Pengvim skrev:
ja, lowther greier virker interessant. Hørning sine høyttalere bruker jo modifiserte Lowther elementer f.eks..
javist hørning får det optimale ud af lowther - idag vel at mærke...
mange af hans ældre konstruktioner lyder mildest talt alternativt!!
jeg har haft aristofane - agathon (i mange varianter.) og bruger i dag alkibiades som er helt suveræn med hensyn til homogenitet,transparens,størrelse,perspektiv og dynamik også i suboktaverne.

aristofanerne er til salg btw..
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
anekdoten skrev:
Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
Må gjelde kun Triangle det da.
For jeg har ikke problemer med 3W (2A3) og Klipsch,verken når det gjelder trykk eller å spille høyt.

/jan
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
JanR skrev:
anekdoten skrev:
Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
Må gjelde kun Triangle det da.
For jeg har ikke problemer med 3W (2A3) og Klipsch,verken når det gjelder trykk eller å spille høyt.

/jan
Godt ikke jeg er alene om dette.! ::)
Startet med å skrive litt tilbake til vedkommende, men jeg fant ut at jeg slettet hele greiene..
Kjører i dag 91db høyttalere i ei stue på 56 kvadrat på en SET 300B og det rocker skikkelig, selv om de bare har en liten 6,5" bass/mellomtone..
Så hva folk tar alt fra vet ikke jeg, men enten så har de god fantasi eller så er det noe annet merkelig, for dette er langt fra hva jeg opplever..

Syns også den med KT-88 i et rom på 10 kvadrat tok kaka, men jeg skal ikke provosere noen, jeg skal heller kose meg med det jeg har og nyte musikken ;)
 
B

bendis

Gjest
Pengvim skrev:
bendis skrev:
dette helt suverene høyttalere, og krever tja 4-5watt. ;)
http://www.bastanis.com/index.php?cPath=45&osCsid=891effdd5e82c7c7fbea0d5406977ee0
HIGH-END greier.
vel, som det meste av high-end er dette litt vel dyrt for mitt budsjett.
dyrt? Prometheus standard kit koster under 12.000nok med dagens kurs. og det er inkl. aktiv sub.
atlas ca dobbel pris men.
begge spiller uansett ringer rundt triangle, klipsch og annet nevnt her. trust me!
med f.eks atlas har du en høyttaler for livet som du aldri kommer til å ville bytte ut.

http://www.6moons.com/audioreviews/bastanis/prometheus.html
 
B

bendis

Gjest
neida. bare de ikke står helt inntil bak og sidevegg. som dipolhøyttaler integrerer de med rommet på en helt annen måte enn bassreflex. uling og resonans? neveh! ::)
12tommerene som spiller til 10khz er også helt uten delefilter og sinnsykt lettdrevne.
 
B

bendis

Gjest
et annet alternativ er desse
http://www.hawthorneaudio.com/drivers.htm
koster ca 2500kr inkl frakt. ikke i nærheten av samme klasse som Prometheus, men sammenlignet med andre ferdighøyttalere til under 10k stiller de meget godt. stor fysisk mellomtone, bra dynamikk og detaljer.
trenger dog en baffel på 60-70cm for full bass og ca 10watt ::)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Spennende forslag bendis. Kan disse Atlasene sammenlignes med Orion?
Har du hørt Atlas?

Lf
 
B

bendis

Gjest
har hørt Prometheus.
Atlas er prometheus med dobbel mellomtone for å fylle større rom, med 15" i bassen kontra 12", og ekte dipol diskant som også følger med i "airforce" kitet til prometheus. kan være at bassforsterkeren også er bedre.. ::)
orion har jeg ikke hørt. en litt annen filosofi med 10db lavere følsomhet, aktive delefilter og med egen forsterkere per element og ikke dipol diskant.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
neida. bare de ikke står helt inntil bak og sidevegg. som dipolhøyttaler integrerer de med rommet på en helt annen måte enn bassreflex. uling og resonans? neveh! ::)
12tommerene som spiller til 10khz er også helt uten delefilter og sinnsykt lettdrevne.
må si de virker fristende! men jeg skulle nå like å få hørt dem først da.. følger "plankene" med i kittet?

også Blue Moon Award og greier da..

men det jeg lurer på er: er disse high-end eller spiller de musikk? for jeg har ingen interesse av high-end som ikke spiller musikk! 8)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Rotekroken skrev:
JanR skrev:
anekdoten skrev:
Så igjen... vokt deg for triodeforsterkere/sluttrinn med få watt - hvis du vil ha trøkk. Men Triangle og rør: Ja!
Må gjelde kun Triangle det da.
For jeg har ikke problemer med 3W (2A3) og Klipsch,verken når det gjelder trykk eller å spille høyt.

/jan
Godt ikke jeg er alene om dette.! ::)
Startet med å skrive litt tilbake til vedkommende, men jeg fant ut at jeg slettet hele greiene..
Kjører i dag 91db høyttalere i ei stue på 56 kvadrat på en SET 300B og det rocker skikkelig, selv om de bare har en liten 6,5" bass/mellomtone..
Så hva folk tar alt fra vet ikke jeg, men enten så har de god fantasi eller så er det noe annet merkelig, for dette er langt fra hva jeg opplever..
At jeg har god fantasi kan jeg godt gå med på.
Men faktum er at daværende Trianglene mine ikke funket optimalt med 300B i sluttrinnet. Merkelig, ja. Selv om gjeldende høytalerne har 92db følsomhet.
Så derfor mener jeg, fullkommen subjektivt selvfølgelig, at SET forsterkere, især 300B, har best resultat med rene hornkonstruksjoner. Og i det så ligger det også i sakens natur at det her er snakk om særs lettdrevne høytalere.
Jeg fikk ihvertfall best resultet med den komboen, uten tvil!!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
jeg må tilstå at jo mer jeg ser på de Bastanis Prometheus og leser anmeldelsene, jo mer frista er jeg.. ::)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Pengvim skrev:
jeg må tilstå at jo mer jeg ser på de Bastanis Prometheus og leser anmeldelsene, jo mer frista er jeg.. ::)
Isbjorn her på forumet har skrevet mye om sine erfaringer med disse høyttalerene.

Frode
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Frode skrev:
Pengvim skrev:
jeg må tilstå at jo mer jeg ser på de Bastanis Prometheus og leser anmeldelsene, jo mer frista er jeg.. ::)
Isbjorn her på forumet har skrevet mye om sine erfaringer med disse høyttalerene.

Frode
han har de? kanskje han kan være overtalelig til en demo (hos han) om han ikke befinner seg så altfor langt unna.. ;D
 
B

bendis

Gjest
Pengvim skrev:
men det jeg lurer på er: er disse high-end eller spiller de musikk? for jeg har ingen interesse av high-end som ikke spiller musikk! 8)
første tanke jeg fikk når jeg hørte de, var at alt jeg har hjemme spiller hifi mens de bare spilte nydelig musikk ::)

en vri du kan gjøre er å droppe sluttrinn og sub-trykkammeret, og heller kjøpe et par 15" "Augie" til $150 stk fra hawthorne linken. de skal slå fra seg og er ikke akkurat noe jallaelement heller. da har du et fullt dipolsystem..og jeg vedder på at du aldri går tilbake til kassehøyttaler igjen :D
baffel fikser du selv på en kveld, så kan du eksperimentere med bredde, vinger og slikt for mer bass.
spørs hvordan det blir seende ut på 10kvadrat? prioriteringer.. ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
en vri du kan gjøre er å droppe sluttrinn og sub-trykkammeret, og heller kjøpe et par 15" "Augie" til $150 stk fra hawthorne linken. de skal slå fra seg og er ikke akkurat noe jallaelement heller. da har du et fullt dipolsystem..og jeg vedder på at du aldri går tilbake til kassehøyttaler igjen :D
baffel fikser du selv på en kveld, så kan du eksperimentere med bredde, vinger og slikt for mer bass.
spørs hvordan det blir seende ut på 10kvadrat? prioriteringer.. ;D
vel, eksprimentering med bredde kan bli litt vanskelig.. ;) men det går da an å gjøre sånt senere en gang..
 
Topp Bunn